Home De kracht van woorden

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.

Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.

Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend

Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. Hallo, bezoekers en kerkfamilie. Het is altijd een vreugde dat jullie er zijn. God zegt: Ik heb u geen geest van angst gegeven maar een geest van liefde, kracht en verstand. Dat zijn de dingen van God. Je bent geliefd. Fijn dat jullie hier zijn. Wij geloven dat dit een prachtige ochtend gaat worden.

 

Gebed

Wij danken U voor uw Heilige Geest en uw aanwezigheid hier. Dank U dat U van ons houdt, ons vergeven hebt, ons geroepen hebt. Dat U ons vernieuwt, ons nooit afschrijft. Wij houden van U. En wij bidden dat wij meer mogen worden als uw Zoon Jezus. Dit bidden wij in Jezus’ naam, amen. Richt je naar degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.

 

Koorzang – When I Survey the Wondrous Cross

Als ik het wond’re kruis aanschouw waar Christus stierf die ‘t al volbracht

Dan voel ik hoe ‘k mijn trots berouw en ‘t rijkst gewin slechts schade acht

Verhoed het, Heer dat ‘k roemen zou dan in mijn Heilands kruis alleen

Daar ‘k enkel op Uw bloed vertrouw bent U mijn heil en anders geen

 

Zie, hoe mijn Heilands zacht gelaat slechts liefde en smarte spreidt ten toon

Werd ooit ene liefde zo versmaad? droeg één gelaat ooit zulk een kroon?

Te klein is ‘t offer dat ik bood al waar al ‘t aardse goed mijn deel

Uw wond’re liefde, goddelijk groot, eist alles, ja mijzelf geheel

Amen

 

SchriftlezingNumeri 20:7-12 door Hannah Schuller

Ter voorbereiding op de boodschap lees ik Numeri 20:7-12. De HEERE sprak tot Mozes: Neem de staf en roep de gemeenschap bijeen, u en Aäron, uw broer en spreek voor hun ogen tot de rots en die zal zijn water geven. Zo zult u water voor hen voortbrengen uit de rots en u zult de gemeenschap en hun vee laten drinken. Toen nam Mozes de staf van voor het aangezicht van de HEERE zoals Hij hem geboden had. En Mozes en Aäron riepen de gemeente voor de rots bijeen en hij zei tegen hen: Luister toch, ongehoorzamen. Zullen wij voor u uit deze rots water voortbrengen? Toen hief Mozes zijn hand op en hij sloeg de rots twee keer met zijn staf en er kwam veel water uit, zodat de gemeenschap en hun vee konden drinken. Maar de HEERE zei tegen Mozes en tegen Aäron: Omdat u niet in Mij geloofd hebt omdat hij op de rots sloeg en niet sprak en Mij voor de ogen van de Israëlieten niet geheiligd hebt zult u deze gemeente niet in het land brengen dat Ik hun gegeven heb. Amen

 

Interview met John Bevere

BS = Bobby Schuller en JB = John Bevere

(Introvideo)

John Bevere is een voorganger en auteur van meer dan 20 boeken die in meer dan 125 talen zijn vertaald. Hij en zijn vrouw Lisa zijn medeoprichter van Messenger International, een bediening die over de hele wereld Bijbelse bronnen vertaalt voor leiders om wereldwijd discipelschap te bevorderen. Zijn nieuwe boek, The Awe of God, Gezond ontzag voor God is leven verandere gaat over heilig ontzag hebben in plaats van bang te zijn voor God. Welkom, John Bevere.

BS John, hoe gaat het met je, mijn vriend? Goed om je te zien.

JB Bobby, het is geweldig om jou weer te zien.

BS Wij zijn al heel lang vrienden en je ziet er elke keer jonger uit als ik je zie.

JB Nou, ik heb… Dank je wel. Ik weet niet wat ik moet zeggen.

BS Je bent een van mijn lievelingsschrijvers. Jij en Lisa hebben geweldige dingen geschreven die de kerk bemoedigen. Mijn zus en ik volgen je al sinds onze studietijd. Ik ben enthousiast over je nieuwe boek. Het heet The Awe of God: Gezond ontzag voor God is leven veranderend.  Nu ken ik je hart en je bediening. Je vertelt altijd over verlossing, Gods liefde…En dat Gods genade wetticisme overtreft dus het is interessant dat je dit boek schrijft over de vreze des Heren. Laten wij daar maar beginnen. Wat was de aanleiding om dit boek te schrijven?

JB De vreze des Heren, zegt de Bijbel, is het uitgangspunt. En dat is hetzelfde woord dat God gebruikt in het begin toen God de hemel en de aarde schiep. Dus het is de startplaats van het intiem kennen van God. Ik weet dat iedereen die hier zit, iedereen die naar ons kijkt een diep verlangen heeft om onze Schepper te kennen. God heeft dat in ons gelegd. De vreze des Heren opent zich. Ik ken je persoonlijk, maar je vrouw kent je veel beter. Toch? Je familie kent je zoveel beter. En dan zijn er kijkers die jou niet zo goed kennen als ik of je familie. Er zijn mensen die Jezus Christus kennen. Ze staan onder zijn Heerschappij. Ze weten van Hem. Maar ze kennen Hem niet diep en intiem. Laten wij dus beginnen met de eerste soort contra-intuïtieve gedachte. Hoe kan ik zeggen, of hoe kan de Bijbel nauwkeuriger zeggen dat de vreze des Heren het begin is van intimiteit met God want als we bang zijn voor iemand, kunnen wij geen intimiteit met hem hebben. Dat is verkeerd. De vreze des Heren heeft absoluut niets te maken met bang zijn voor God en van Hem weglopen. Het heeft meer te maken met bang zijn om van Hem weg te zijn. Het is dus wat ons naar Zijn hart trekt en als je het echt over de vreze des Heren hebt in nauwkeurige context dan is het ontzag voor Hem hebben absoluut eerbiedig ontzag voor Hem hebben. Wij vereren en eren Hem, wij hebben ontzag, wij respecteren Hem boven alles en iedereen. En als wij dit doen, openen wij letterlijk de deur naar zijn hart, kennen wij zijn hart. Wij kijken naar de vreze des Heren, Bobby. Er staat: Jezus verheugde zich in de vreze des Heren. Dat is Jesaja 11: 3. Niemand kende de Vader beter dan Jezus. Dit is dus de reden waarom wij in de heilige vreze Gods willen wandelen En daarnaast zegt de apostel Paulus dat wij onze redding uitwerken met vrezen en beven. Dus niet dat wij onze redding uitwerken met liefde en vriendelijkheid. Hij zegt eigenlijk dat wij onze relatie met God verdiepen door heilige vreze en beven wat niets te maken heeft met bang zijn voor God. Ik kan één ding aanhalen dat iedereen zal helpen dit te begrijpen. Toen Mozes Israël uit Egypte bracht, bracht hij hen naar de berg van God en God kwam naar beneden op de berg en ze renden allemaal weg, Bobby. En Mozes doet een verbazingwekkende uitspraak in Exodus 20:20: Wees niet bang, want God is gekomen om te zien of Hem vrezen in je is zodat je niet zult zondigen. Wacht even, wees niet bang omdat God komt kijken of zijn vreze in jou is? Hij spreekt Zichzelf niet tegen. Hij maakt onderscheid tussen bang zijn voor God en ontzag voor de Heer. Het verschil is dat iemand die bang is voor God, iets te verbergen heeft en daarom vlucht voor de aanwezigheid van God. Dat is wat Adam in de hof doet als hij God ongehoorzaam is. Maar de persoon die bang is voor God, heeft niets te verbergen diegene is juist bang om van Hem weg te zijn.

BS Als ik aan de vreze des Heren denk, dan denk ik aan Gods kracht en het idee dat de vreze des Heren de angst voor het leven wegneemt.

JB De vreze des Heren is het begin van wijsheid en het probleem dat wij in onze samenleving hebben is dat wij alle angsten over één kam hebben geschoren. Als ik kijk naar de angst om 1000 meter naar beneden te vallen en daarom niet te dicht bij de rand van de klif kom dan redt die wijsheid eigenlijk mijn leven. Dus ongezonde angsten zijn slecht maar de vreze des Heren roeit alle ongezonde angsten uit en de nummer 1 waar iedereen die gelovig is mee vecht, is de vreze des mensen. Dus de angst voor de mens betekent niet per se bang zijn voor de mens. Het is eigenlijk meer de angst voor de Heer. Onze drang is om de mens te behagen in plaats van degene die wij niet zien en het is zowel nu als in de eeuwigheid veel bevredigender om Degene die we niet zien te behagen.

BS Ja, geweldig. De vorige keer sprak ik over Het doet mij denken aan een kind dat gepest wordt op school. Hij is bang voor zijn vader en bang voor zijn pestkoppen maar als zijn vader met hem naar school gaat is hij niet meer bang voor zijn pestkoppen. Of de vader van mijn vrouw heeft een klein hondje dat altijd bang is voor iedereen maar zodra haar vader hem oppakt, blaft hij naar iedereen en doet hij stoer. Zoiets is er waarschijnlijk ook met de vreze des Heren.

JB Absoluut. Je hebt het helemaal goed. En, Bobby, ik heb één ding ontdekt: Er zijn meer dan 40 verschillende beloften die God in de Bijbel alleen doet aan degenen die Hem vrezen. Ik denk aan een lang leven, gezondheid, lengte van dagen, vermenigvuldigde effectiviteit, onze nakomelingen die gezegend worden. Ik kan nog even doorgaan. Het zijn er wel 40. En interessant genoeg zegt God dat het alleen is voor hen die Hem vrezen. En dus hebben wij in de Bijbel 365 verwijzingen die zeggen: Vrees niet. Maar wij hebben ruim 200 verwijzingen die ons zeggen, God te vrezen. Ik probeer het lichaam van Christus te helpen om de gezonde vreze voor God te begrijpen zodat we allemaal een intiemere relatie met Hem kunnen hebben.

BS Ik vind het prachtig. Het boek heet The Awe of God: The Astounding Way a Healthy Fear of God Transforms Your Life door John Bevere. John, heel erg bedankt. We waarderen je.

JB Het is altijd fijn om bij je te zijn, Bobby. Lisa en ik houden heel veel van jou en je familie.

 

Solo – His Eye is on the Sparrow door Sarah Grandpre

Waarom zou ik bezorgd zijn of eenzaam zijn of bang

Waarom voel ik me eenzaam, weet dat ‘k naar de hemel verlang

Want Jezus is mijn Leidsman, zo teder, zo dichtbij

Het kleinste musje kent Hij en ik weet, Hij zorgt voor mij

Het kleinste musje kent Hij en ik weet, Hij zorgt voor mij

 

Wanneer verleidingen komen, de lucht met wolken zich kleedt

Als liederen vervagen en alle hulp mij ontbreekt

Dan wil ik dichter bij Hem zijn, Hij maakt van zorgen mij vrij

Het kleinste musje kent Hij en ik weet, Hij zorgt voor mij

Het kleinste musje kent Hij en ik weet, Hij zorgt voor mij

 

Ik zing, want Hij beschermt mij, ik zing, want Hij maakt vrij

Het kleinste musje kent Hij en ik weet: Hij zorgt voor mij

Ja ik weet: Hij zorgt voor mij, ik weet, Hij zorgt voor mij

 

Solo – His Name is Jesus door Larry Walker

De Koning is hier aanwezig, kom en zie de littekens van liefde op zijn handen

De Koning is hier aanwezig, we zullen de duisternis zien vluchten op zijn bevel

Wie is deze Koning? Wie is deze Koning?

Zijn naam is Jezus, zijn naam is Jezus

Licht van de wereld, er is vrijheid in zijn naam

Ontzagwekkend in macht, eeuwig heersend, Licht van de wereld

Er is vrijheid in zijn naam, de Genezer is hier

Laat wonderen gebeuren op deze plek, onze Verlosser is hier

Niemand valt buiten zijn genade

Er is opstandingskracht in zijn naam

 

Zijn naam is Jezus, zijn naam is Jezus

Licht van de wereld, er is vrijheid in zijn naam

Ontzagwekkend in kracht, voor eeuwig heersend,

Licht van de wereld er is vrijheid in zijn naam

 

Er is nog nooit zo’n grote liefde geweest

Hij stierf zodat wij konden leven,

Toen stond Hij op uit dat graf, noem nog zo’n koning

Nu behoort alle autoriteit voor altijd aan Hem toe

Hij regeert in overwinning, noem nog zo’n koning

 

Er is nog nooit zo’n grote liefde geweest

Hij stierf zodat wij konden leven

En toen stond Hij op uit dat graf, noem nog zo’n koning

Nu behoort alle autoriteit voor altijd aan Hem toe

Hij regeert in overwinning, noem nog zo’n koning,

Noem nog zo’n koning, wie is deze Koning?

 

Zijn naam is Jezus, zijn naam is Jezus

Licht van de wereld, er is vrijheid in zijn naam.

Ontzagwekkend in macht, eeuwig heersend

Licht van de wereld, er is vrijheid in zijn naam

Zijn naam is Jezus, zijn naam is Jezus

Licht van de wereld, er is vrijheid in zijn naam

Ontzagwekkend in macht, eeuwig heersend,

Licht van de wereld, zijn naam is Jezus,

Zijn naam is Jezus, halleluja.

 

Proclamatie door Bobby Schuller

Wie je ook bent, sta met ons op. Dan spreken wij dit credo samen uit. Houd je handen zo, in een gebaar

van ontvangen en zeg met mij: Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met mijn naaste.

 

Een krachtig leven: De kracht van woorden

door Bobby Schuller

Dank jullie wel. Wat grappig is, Chad Blake’s zoontje, dat dit credo elke week met ons opzegt heeft de tekst uit zijn hoofd geleerd, inclusief “Jullie kunnen nu gaan zitten.” Schattig hè, dat manneke. Nogmaals welkom in Shepherd’s Grove. Vandaag gaan wij het hebben over het belang van woorden. De woorden die je hoort en de woorden die je zegt. Er zijn de hele tijd woorden om ons heen. We zien advertenties, of je nu in de bus zit of in de auto naar de radio luistert, er zijn woorden die je hoort van je collega’s en je vrienden. Woorden die je nu natuurlijk hoort, woorden op tv. Er zijn podcasts, er zijn dingen. Muziek. Dingen die je hoort. Heel vaak vergeten wij dat die woorden ons leven vullen. Onze hersenen werken zo dat ook als je niet oplet, er een deel is dat nog steeds de woorden opvangt die je hoort. Zelfs als je naar dingen luistert terwijl je slaapt, hoewel ik het niet aanbeveel je woorden zelfs daar kunnen opvangen. Het is interessant hoe je leven, in veel opzichten en als gevolg van veel van de woorden die je hoort en de woorden die je zegt in veel grotere mate wordt bepaald dan de meesten van ons willen accepteren. Maar eerst wil ik het hebben over de belangrijkste woorden die nodig zijn om je leven te veranderen en dat is, Jezus Christus belijden als je Heer en je Verlosser. Om vrede met God te hebben en nog meer om in een toegewijde relatie met Hem te zijn om het leven in Zijn kracht te leiden. En bovenal, met de Heilige Geest om ons niet alleen onze zonden te vergeven maar ons ook te verzekeren van vrede, zelfs bij onze dood. Belijd met je mond dat Christus jouw Heer is geloof dat Hij aan het kruis stierf voor jouw zonden dat Hij werd opgewekt uit de dood en je zult gered worden. Bekeer je en geloof het evangelie vandaag nog. Neem vandaag een besluit om ervoor te kiezen je leven aan Jezus toe te vertrouwen en je zult nooit meer dezelfde zijn. Nu wij het over woorden hebben, Romeinen 10:9 en 10, de Romeinen brief als je die ooit hebt bestudeerd zegt dat als je met je mond verklaart dat Jezus Heer is. Merk op hoe dat het eerste is wat je zegt. Dit is hoe je gered wordt. Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt zult u zalig worden. Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid. Het is dus die geloofsbelijdenis in Christus die je redt. Laten wij daar beginnen. Het is belangrijk om de kracht te begrijpen van wat wij uitspreken. Het is belangrijk om de kracht te begrijpen van wat wij belijden. Van wat wij hardop zeggen, van wat wij uitspreken over onszelf en anderen. Het heeft effect op je leven. Nu is het heel vaak zo dat de woorden die je zegt, deuren op slot doen terwijl andere woorden die je zegt deuren openen. Ik belde mijn bank en zei dat ik het saldo van mijn bankrekening moest weten en ze vroegen naar mijn wachtwoord. En ik zei één woord: bobbyisamansname. En ze zeiden, yep, dat is je wachtwoord. Bobby is een mannennaam als je het met een “y” spelt. Dus wachtwoorden. Dat begrijpen wij. Deze wachtwoorden openen het leven, ze openen dingen en wij begrijpen dat er woorden zijn die het leven zegenen en verlichten en vreugde in het leven brengen. En er zijn andere woorden die het leven lijken te verkrampen of het leven minder maakt, schade toebrengen. Wij begrijpen allemaal dat er woorden zijn die je gewoon heilige woorden die je nooit zegt in bepaalde situaties en altijd zegt in andere, zoals in de eredienst. Het is een thema in de Bijbel dat woorden leven creëren en woorden leven vernietigen. En dat brengt ons bij de passage over Mozes die Hannah vanmorgen las. Vroeger had ik moeite met het verhaal. Ik vond het oneerlijk. Ik hield niet van dit verhaal totdat ik het zag door de lens van een oude rabbijn. Het verhaal gaat als volgt. Mozes leidt het volk in de wildernis en ze hebben dorst. Dus Mozes vraagt aan de Heer wat hij moet doen. En God zegt: Zie je die rots daar? Ga naar die rots en sla erop en dan komt er water uit. Hij roept de oudsten bijeen. Ze slaan op de rots en er stroomt water uit. En iedereen drinkt en het is een geweldige gebeurtenis. Enige tijd later gebeurt het opnieuw, maar deze keer moppert het volk en ze zijn boos en koppig en ze hebben geprobeerd Mozes te verstoten. Er heerst veel spanning. Mozes is boos op hen en verschijnt voor de Heer en zegt: Het volk heeft dorst. Wat moet ik doen? En de Heer zegt, zie je die rots daar? Ga en spreek tot de rots. Sla er niet op, maar spreek tot de rots en er zal water uit komen. Mozes en Aaron gaan naar de rots en ze houden een toespraak. En Mozes zegt: Moeten wij…Het sleutelwoord hier is “wij,”. Niet moet de Heer, maar moeten wij dat wil zeggen Mozes en Aäron of Mozes en God, water uit deze rots halen? Je ziet nu al dat er spanning is, woede, een ondertoon van wij tegen jullie en vooral Mozes laat het klinken alsof hij degene is die het water regelt en niet God. Dus hij neemt de staf, slaat op de rots, er gebeurt niets. En dan zegt God: Ho, wacht even, wacht even…Je moet tegen de rots spreken, niet erop slaan. En Mozes slaat er een tweede keer op en er komt nog steeds water uit en iedereen drinkt. Maar dan, en dit is het deel dat ik niet leuk vond zegt God tegen Mozes: Omdat je mij niet vertrouwde, niet gehoorzaamde zul je het beloofde land niet binnengaan. Dus de straf aan Mozes na alles wat hij gedaan heeft is dat hij nu het beloofde land niet in kan. Hij zal alleen maar het beloofde land zien en daar sterven en er niet binnengaan. Omdat hij de rots heeft geslagen in plaats van tot de rots te spreken. Dit lijkt mij een beetje grof, een beetje oneerlijk. Kan hij niet gewoon een geit offeren of zo en naar binnen gaan? En ik hoorde een rabbijn hierover spreken en hij zei dat de reden waarom Mozes onwaardig werd om het beloofde land binnen te gaan was omdat hij niet langer was afgestemd op Gods visie voor het beloofde-landvolk. Dat ze geen volk van zwaarden moesten zijn, maar een volk van woorden. En in die tijd, de bronstijd, was het idee dat de pen machtiger was dan het zwaard een revolutionair idee waar bijna niemand aan had gedacht. Het zwaard is natuurlijk machtiger dan de pen. Maar hier vertelt God Mozes dat woorden machtiger zijn dan zwaarden. En je zult dit heel vaak zien dat mensen van lofprijzing en gebed in staat zijn om grote strijd te overwinnen, wonderen gebeuren door de kracht van woorden. Vertrouw jij de Heer niet met je woorden? Wil je geen woorden vol geloof gaan gebruiken? Woorden die gebaseerd zijn op de Bijbel. Woorden die betrouwbaar en mooi en prijzenswaardig en vol vertrouwen zijn? Woorden die een verschil maken, woorden die mensen opbeuren. Je tilt jezelf niet op door anderen af te kraken. Leer de kracht van woorden. Woorden hebben dus de kracht om te veranderen, te creëren te vernietigen, op te tillen, af te breken. Woorden zijn krachtig. In het scheppingsverhaal staat dat God in het begin de hemel en de aarde schiep. En Hij zei: Laat er licht zijn. En het licht werd gescheiden van de duisternis. Interessant, hè? Dat het lijkt alsof woorden licht kunnen scheppen. Het lijkt erop dat woorden duisternis kunnen scheppen. Een man loopt op straat. Hij ziet twee schilders een landschap van de stad Los Angeles schilderen. En de eerste vrouw die hij ziet, schildert een prachtig beeld. Gesitueerd op een heuvel, met de Hollywoodletters en prachtige art Deco gebouwen en nieuwe auto’s en goed geklede mensen en het is een prachtige zonnige dag in Zuid-Californië. De ander, die hetzelfde landschap schildert ziet hekken met kettingen en drugsgebruikers en veel grijs en graffiti en afval en rommel. Het interessante is dat beide schilders hetzelfde zien maar ze drukken een andere ervaring uit. Hoewel ze hetzelfde zien, ervaren ze twee verschillende dingen. En zo is het leven ook, namelijk dat wat je op dat doek ziet datgene is wat uit het hart van de kunstenaar komt. En de woorden die jij spreekt in je leven komen uit je eigen hart en ze schilderen een beeld voor jouw leven. Stel je dat eens voor. Stel je voor dat elke keer dat je spreekt, het net is alsof er verf uit je mond komt en dat het een beeld schept van hoe je toekomst en je heden eruit zullen zien. Dit is een heel reëel idee. Dus in de schepping zien wij dat God schept dat Hij licht en duisternis schept. Hij schept alles. In het evangelie van Johannes staat: In den beginne… Hij zegt het gewoon ronduit. In den beginne was…? Het Woord. En het Woord was bij God en het Woord was God en het Woord werd vlees en woonde onder ons. Het lijkt erop dat woorden gestalte krijgen en woorden krijgen gestalte in jou. En dan zien wij in het scheppingsverhaal dat deze hele schepping in zijn perfectie en schoonheid verstoord werd teniet werd gedaan, ook met woorden, door het stellen van één enkele vraag: Heeft God dat echt gezegd? Dat is wat de slang aan Adam en Eva vroeg. Heeft God dat echt gezegd? En die vraag alleen al heeft vandaag de dag meer schade aangericht en blijft nagalmen. Heeft God dat echt gezegd? Elke moderne kerk in Amerika, elk seminarie en zelfs elke christen worstelt met die vraag. Heeft God dat echt gezegd? Mijn vriend, ik kan je zeggen: Hij heeft het echt gezegd. En anders dan Adam en Eva kunnen wij het gewoon lezen en wij kunnen erop vertrouwen en wij kunnen ons leven erop inzetten. En als je dat doet, word je een voorstander van woorden die leven scheppen. Woorden die leven creëren. Woorden die verlossen, woorden die redden. Woorden die een leven veranderen en dat is precies wat het Woord van God is. Woorden maken een verschil. De centurio zegt tegen Jezus: Ik ben het niet waard om U in mijn huis te hebben. U moet mijn dienaar genezen. Zeg het woord. Ik weet dat hij genezen zal worden. Ik weet hoe het werkt. Ik beveel mijn soldaten om te gaan of om te komen. Zeg gewoon het woord. U hoeft hem niet aan te raken, u hoeft hem niet te zien, u hoeft niets met hem te doen. Ik weet dat als U het woord zegt, hij genezen zal zijn. En Jezus zegt: Groter geloof in heel Israël heb Ik nog nooit gezien en Hij zegt: Hij is vandaag genezen. En dat was hij ook. Jezus gaat naar het graf van Lazarus. Ze zeiden: Heer, doe geen moeite. De Bijbel zegt: Het is al vier dagen geleden en inmiddels stinkt hij. Doe geen moeite, hij is er geweest. Jezus zegt gewoon: Lazarus, kom tevoorschijn. En Lazarus gehoorzaamt. De man wordt opgewekt uit de dood. In de nacht dat Hij wordt verraden en gearresteerd staat Jezus met zijn discipelen en de bende komt met Judas Iskariot om Hem te arresteren en Jezus kijkt hen aan en Hij zegt: Wie zoeken jullie? Ze zeggen: Jezus van Nazareth. Hij zegt tegen hen…In je Bijbel staat: Ik ben het, maar in het Grieks staat er letterlijk: IK BEN. De naam van God. In het Hebreeuws of Aramees zegt Hij: IK BEN. En ze vallen allemaal neer. Denk je dat je gebeden en liederen en belijdenissen en verklaringen niets doen? Ze doen alles. De reden dat de vijand je ervan wil overtuigen dat woorden er niet toe doen is dat je er geen aandacht meer aan besteedt en stopt met woorden te gebruiken die jouw toekomst schildert die je nodig hebt. Wij moeten enthousiast gaan bidden, meer aanbidden, meer spreken, meer woorden zeggen tegen onze naasten. Een vreemdeling die je nog nooit in je leven hebt ontmoet en die je volslagen koud laat zegt iets beledigend tegen je en dat raakt je, nietwaar. Er is waarschijnlijk niemand hier die volledig stoïcijns blijft bij zoiets. Het is heel moeilijk. Je moet je erop trainen. Waarom? Omdat woorden krachtig zijn. Dat zijn ze gewoon. En toch, bedenk eens hoe aartslui wij omgaan met de woorden die wij zeggen en de woorden die wij horen, onze muziek en onze films. Wat wij zeggen tegen onze naasten en onze vrienden tegen onszelf in de spiegel. Het is tijd om je woorden te veranderen. De nummer één manier om beter te worden in het leven is door je woorden te verbeteren. Als je je leven wilt verbeteren, verbeter dan de woorden die je zegt en hoort. Hoor dat maar eens vandaag. Denk na over elk woord dat je leven binnenkomt. Het is net als coderen in een softwareprogramma en stop met het downloaden van virussen, zullen wij maar zeggen? Download de goede dingen die een verschil gaan maken in je leven. Woorden hebben een bijna goddelijke kracht. Dit is mijn zoon Cohen. Velen van jullie weten dat Cohen worstelt met…Mooie foto, hè? Gekke bekken trekken. Cohen heeft een hersenziekte die polymicrogyrie heet. Daardoor heeft hij epilepsie, een bewegingsstoornis en een ontwikkelingsachterstand. Hij is 11, maar hij lijkt meer op een twee- of driejarige. Maar hij boekt vooruitgang, alleen langzamer dan de meeste kinderen. En de belangrijkste manier om zijn vooruitgang te meten is praten. Als hij beter begint te articuleren, zinnen beter begint samen te stellen, als hij een nieuwe zin heeft die hij leuk vindt. Hij gaf Hannah een knuffel en zei, nieuwe zin: Mama is perfect. En ze smolt gewoon. En wat als wij discipelen op deze manier zouden meten? Wat als wij onszelf zouden meten? Wat als een maatstaf voor discipelschap zou zijn hoe bemoedigend hun woorden zijn. Hoe prijzenswaardig hun woorden zijn. Zijn hun woorden vol geloof? Twijfelen ze voortdurend aan zichzelf en anderen, of verheffen ze mensen? Roddelen ze voortdurend? Maken ze ruzie met anderen? Zorgen ze voor problemen in hun familie of in hun vriendschappen? Dit is waarom Jakobus zegt dat iedereen die zijn woorden onder controle heeft is als iemand die zijn hele leven onder controle heeft dat hij perfect kan zijn als hij maar zijn woorden onder controle heeft. Zoals een bit in de mond van een paard overal bestuurt waar het paard gaat. Zoals een roer op een schip alles bestuurt Overal waar een schip gaat, zo bestuurt de tong het hele leven van een persoon. En dat is het woord van God dat dat zegt. Dus je kunt je leven vergooien met de woorden die je gebruikt of je kunt je leven transformeren door gewoon te begrijpen hoe krachtig de woorden in je hart en de woorden in je mond en de woorden die je hoort, je leven bepalen. Als je een geweldig leven wilt hebben, richt je dan op lovende woorden. Gebruik mooie woorden. Vergroot je woordenschat. Moedig mensen aan. Spreek woorden van vertrouwen en liefde.Of beheers je woorden. Het is beter om niets te zeggen dan iets dat jou of anderen zal kwetsen.

 

Gebed

Vader, wij danken U in Jezus’ naam voor het Woord van God, dat de waarheid is. In een dag van verwarring en frustratie en van verlies en eenzaamheid danken wij U dat U ons uw Woord hebt gegeven.

Een lamp voor onze voeten en een licht op ons pad. Help ons, Heer, om mensen van bemoediging te worden van Agape liefde en vriendschap. Dank U voor alles wat U voor ons hebt gedaan. Wij houden van U. Dit bidden wij in de krachtige naam van Jezus en Gods volk zegt amen.

 

Koorzang – I Know That My Redeemer Lives

Ik weet dat mijn Verlosser leeft

Hij is mijn Redder voor altijd

Wat vreugd geeft die zekerheid mij

Ik weet dat mijn Verlosser leeft

Amen

 

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.

De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.

In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

De kracht van woorden

25 juni 2023 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan