Home De kracht van woorden!

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn dit moment kan uw uur van kracht zijn.

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

Welkomstwoord
Door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Laten we ons daarover verheugen. U, gemeente en u, Hour of Power-kijkers maken deze kerk zo krachtig voor Gods genezende werk. Dank u wel. Geef de mensen in uw buurt een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. Laten we bidden.

Gebed

Vader, dank U dat U ons hier hebt genodigd. We geloven zeker dat dit een geweldige week wordt en dat we ondanks onze problemen weten dat we onze allerergste dagen ook hebben doorstaan dat het nog altijd prima gaat en dat U ons de overwinning zult schenken. Dank U, Jezus, in uw naam bidden we dit. Amen.

Koor – “This is My Father’s World”

De wereld is van God en met een luist’rend oor
Hoor ik de klanken van muziek in harmonie de sferen door

De wereld is van God dit alles geeft mij rust
Want bergen, bomen, licht en zee schiep Hij met zijne hand

De wereld is van God dat ik toch niet vergeet
Mijn God is sterker dan het kwaad en heerst over al het leed

De wereld is van God de strijd nog niet voorbij
Jezus de Heer komt toe de eer als aard’ en hemel één zullen zijn

Schriftlezing – Jacobus 3:2-4, 9-12 door Hannah Schuller

U mag gaan zitten. Luistert u ter voorbereiding op de preek naar Gods Woord uit het boek Jacobus. En hoe vaak struikelen we niet allemaal! Wie nooit struikelt in het spreken kan zich een volmaakt mens noemen die in staat is zelfs het hele lichaam in toom te houden. Paarden doen we een bit in de mond om ze te laten gehoorzamen en zo kunnen we hun hele lijf sturen. En kijk eens hoe reusachtige schepen voortgestuwd door hevige wind met een klein roer in de richting worden gestuurd die de stuurman bepaalt. Met onze tong zegenen we onze Heer en Vader en we vervloeken er mensen mee die God heeft geschapen als zijn evenbeeld. Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters? Laat een bron soms uit eenzelfde ader zoet en bitter water opwellen? Of kan een vijgenboom olijven voortbrengen of een wijnstok vijgen? Net zomin geeft een zilte bron zoet water. Mogen wij, kerkfamilie, de creatieve kracht van onze woorden hervinden. Amen.

Koor – “Tell it to the Nations”

Wij bezitten een Woord voor de wereld Dat kan redden van zonde en wee Een woord van genade en waarheid Een woord van liefde en vree

Een woord van liefde en vree
Na donkere nacht komt schemer
En na schemer het morgenrood
Als Christus komt in zijn heerlijkheid Zijn liefde oneindig groot

Ik wil ‘t verhaal vertellen van Jezus’ wond’re kracht Van Jezus en zijn glorie van Jezus’ liefdemacht
Ik wil ‘t verhaal vertellen omdat ik weet: het is waar Het stilt al mijn verlangens in moeite is Hij daar

Ik wil ‘t verhaal vertellen en glorierijk vermelden Het oud verhaal vertellen van Jezus’ liefdemacht Over de golven klinkt een rusteloos gebed

Zend het licht, zend het licht
Zielen roepen om hulp, zielen zijn in nood Zend het licht, zend het licht
Zend het licht, het evangelielicht
Laat het schijnen wijd en zijd
Zend het licht, het evangelielicht
Laat het schijnen tot in eeuwigheid
Laat het schijnen tot in eeuwigheid
Laat het schijnen tot in eeuwigheid
Tot in eeuwigheid

Pastoraal gebed met Chad Blake

Bidt u met mij?

Onze Vader, die in de hemelen zijt. Uw naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. En leid ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze. Want uw is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid. in der eeuwigheid. Amen.

SOLO – Courtney Taylor – “We Walk by Faith”

Wandelen in geloof, al zien we niet Vertrouwen op God, in macht dus niet In duisternis is Hij het licht
Wandelen in geloof al zien we niet
In moeite en in tegenspoed
Weten niet hoe het verder moet
Wel weten wij Gods weg is mijn
Als wij vertrouwen en gehoorzaam zijn Wandelen in geloof, al zien we niet Vertrouwen doet de macht te niet
In duisternis is Hij het licht
Wandelen in geloof, al zien we niet Vertrouwen op God en in zijn Zoon Wat God beloofd heeft zal Hij doen We reizen samen niet alleen
Zijn Geest maakt in geloof ons één Wandelen in geloof, al zien we niet Vertrouwen doet de macht te niet
In duisternis is Hij het licht
Wandelen in geloof, al zien we niet Begrijpen ‘t niet met ons verstand Maar Hij leidt ons aan zijne hand Volgen ‘t bevel van hogerhand
God brengt ons naar ‘t beloofde land Wandelen in geloof, al zien we niet Vertrouwen doet de macht te niet
In duisternis is Hij het licht
Wandelen in geloof, al zien we niet

Bobby bedankt Courtney

Dank je wel, Courtney Taylor. Wat een prachtige solo.

Koor – “Every day God”

God van vreugde. Elke dag met God. God van smarten, Jezus.
Thuis en toevlucht, Heilige Geest. Sterk, geduldig kom over ons

Onze aanvang, elke dag met God Ons ontluiken, Jezus.
Ons volharden, Heilige Geest Ieders eindpunt, kom over ons.

Halleluja, elke dag met God Nu en altijd, o Jezus Halleluja, Heilige Geest

Eeuwigdurend, kom over ons

Proclamatie met Bobby Schuller

Houdt uw handen zo en zeg met mij: Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand me afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld.

De kracht van woorden!

U mag gaan zitten. We zijn bezig met een serie over geloven. En ik ben ervan overtuigd dat je het niet over geloof kunt hebben zonder het te hebben over geloofswoorden of over geloofstaal. Je moet beseffen dat de manier waarop je iets zegt jezelf en anderen òf vervult van hoop en geloof òf vervult van twijfel en angst. U weet waarschijnlijk beter dan wie ook dat de angst en het geloof die u ervaart in uw leven grotendeels voortkomen uit de dingen die anderen over u zeggen. Wij zijn geneigd te worden als de omgeving waarin we wonen en de bijbehorende woorden. Wij zijn verzadigd van woorden en die woorden hebben impact op onze wereldvisie en op hoe we ons leven ervaren.

Spreek positieve woorden

Ik wil u aansporen: Als u uw leven wilt veranderen, verander dan uw woorden. Wilt u uw wereld veranderen? Verander uw woorden. Wilt u een gelovig mens zijn spreek dan gelovige woorden. Het doel van onze woorden is: geloof opbouwen en moed geven. Niet alleen aan anderen, ook aan onszelf. Als we mensen worden die altijd negatief zijn over zichzelf en anderen wordt ons hele leven een negatieve ervaring. Veel van wat we zeggen beïnvloedt hoe we zien en ons voelen. Het lijkt juist andersom maar de Bijbel leert dat veel van wat we ervaren het resultaat is van de dingen die we zeggen. Allereerst: Mensen hebben uw woorden nodig. Wat u tegen anderen zegt, woorden van genezing, van hoop, vreugde, geloof en bemoediging die hebben mensen nodig. Want ze horen zo vaak: Je bent niet slim, niet goed, niet jong, niet oud genoeg, hebt te weinig opleiding. Mensen hebben het nodig dat mensen als u woorden van geloof spreken om hun leven, de wereld en hun visie te veranderen. Ik weet dat er mensen zijn die afhankelijk zijn van uw woorden van genezing. Ik vind het van nature heerlijk om mensen te bemoedigen. Het Engelse ‘encouragement’ is zo’n mooi woord. Het betekent: Mensen hart geven. Het komt van het Franse coeur: ‘hart’. Het betekent dus iemand hart geven, iemand zijn ziel teruggeven. Hoeveel mensen hebben niet het gevoel dat hun ziel of hart is beschadigd, verwond? Wij hebben krachtige, levenbrengende, positieve woorden nodig in onze wereld.

Woorden brengen verandering

De Bijbel, en vooral het Jodendom heeft diep respect, bijna een vrees voor de kracht van woorden. Er bestaat een bijna mystieke visie op woorden in onze joods-christelijke tradities. In de Bijbel zie je voortdurend hoe woorden dingen veranderen. Mozes mag het Beloofde Land niet in omdat hij op de rots slaat in plaats van ertegen te spreken. Dat was een soort les: woorden zijn krachtiger dan slaan, dan geweld. Eigenlijk werd daar voor het eerst gezegd: De pen is machtiger dan het zwaard. Dat zie je als de Heilige Geest neerdaalt op de Kerk en in mensenlevens komt. Hoe gaat dat? In de vorm van vurige tongen. Een nieuwe taal dringt in de harten en hoofden. Zo komt de Heilige Geest over mensen: In nieuwe woorden, een nieuwe taal. Jezus zelf wordt gezien als het Woord van God. In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het werd vlees en is onder ons. Als Jezus geneest, doet Hij dat meestal door aanraking en met woorden: Wees genezen. Lazarus, sta op. Woorden hebben kracht. Wij moeten ons de creatieve, levenbrengende kracht van onze woorden heroveren. Geen woorden verspillen, anderen er niet mee kwetsen maar ons geloof en dat van anderen ermee opbouwen. Lijdende mensen weer hart geven. In onze traditie geloven wij dat het universum bestaat doordat God het bevolen had. Hij zei: Er zij licht, land, dieren en er was licht, land en dieren. Laat u er zijn, zei Hij, en u was er. Door een Woord begon uw bestaan. En zoals God het universum heeft geschapen met woorden zo vernietigt de vijand, de Duivel, het universum met woorden. ‘Heeft God echt gezegd dat je doodgaat als je eet van die boom? Dat zegt Hij omdat jullie anders net zo worden als Hij.’ Woorden schenken leven en vernietigen. Woorden bouwen op en breken af. Een levenbrengend Lichaam van Christus zou enkel woorden moeten spreken die leven brengen, bemoedigen, aansporen, corrigeren, repareren, opbeuren. En dat doen wij hier. Als u dat weet over te brengen wordt u een dynamische wereldveranderaar. Want niets heeft zoveel kracht als woorden.

Beheers je woorden

Jacobus richt zich tot de Kerk. Er wordt vaak gedacht dat het boek Jacobus een preek was, niet een brief. Maar Jacobus heeft het hier over de macht van de tong. Hij zegt: ‘En hoe vaak struikelen wij niet allemaal! Wie nooit struikelt in het spreken kan zich een volmaakt mens noemen die in staat is zelfs het hele lichaam in toom te houden.’ Mooie belofte? Hij zegt: Als iemand zijn woorden kan beheersen zal hij een perfect leven hebben. Dat is een diepe uitspraak. Paarden doen we een bit in de mond om ze te laten gehoorzamen en zo kunnen we hun hele lijf sturen. En kijk eens hoe reusachtige schepen voortgestuwd door hevige wind, met een klein roer in de richting worden gestuurd die de stuurman bepaalt. Uw tong, uw woorden zijn precies dat wat het schip van uw leven kan doen omkeren. Zo een klein deel van uw leven heeft zo een groot effect op wat uw leven wordt. Gelooft u dat? Als je je woorden beheerst ga je nooit in de fout. Hoeveel echtgenoten hier zijn daarvan overtuigd? Ik heb zo vaak iets gezegd tegen een vriend, een medewerker of tegen Hannah of de kinderen waarna ik er ‘s nachts van wakker lig. Jacobus zegt: Wie zijn woorden kan beheersen gaat nooit in de fout, is volmaakt. Maar die perfectie bereikt niemand, zegt hij. Niemand is ooit 100% goed in wat hij zegt. Ik denk dat hij bedoelt: Allereerst moeten we onze vrees voor woorden herstellen. Ik bedoel: Ons ontzag voor woorden. We moeten begrijpen hoeveel invloed woorden hebben op hoe ons leven wordt. Wij denken dat we dat wat wij voelen, ook zeggen. Maar de Bijbel leert ons: Als wij nieuwe woorden aannemen dat wij daarmee ons hart trainen. Anders gezegd: Als we ons zus voelen en wij spreken zo dan voegt ons hart zich naar onze mond, niet andersom. Als je je hart, je emoties, je leven wilt beheersen als je leven is doorgeslagen, leer dan eerst je woorden beheersen. Als je dat doet, gaat te zijner tijd alles kloppen met wat je zegt.

Train je woorden

Wil je je hart en je geest trainen, train dan eerst je woorden. Als Henri Nouwen bad, zegde hij psalmen op. Hij wilde absoluut dat zijn taal aansloot bij de taal van de hemel. Prachtig vind ik dat. Ik hou van hardlopen, maar nooit voor lange perioden. De laatste tijd ben ik weer veel bezig. Bij mij in de buurt is Peter’s Canyon. De heuvel op de foto wordt Big Red genoemd. Als u in de Santiago Hills woont herkent u hem misschien. Hij ligt op de route van 8 kilometer die ik loop. Ik ben nooit rennend boven gekomen. 400 meter onder een hoek van ruim 45 graden. Heel steil. Ik heb die heuvel altijd al rennend willen nemen. Ik raakte meer getraind en ik kwam tot de helft of driekwart van de heuvel maar dan hàd ik het niet meer, totaal afgepeigerd. Toch wilde ik het, wekenlang bleef ik het proberen. Op een dag zie ik bij de boekhandel Joel’s boek You can, you will. Joel Osteen, onze vriend. Ik dacht: Goede tekst: You can, you will. Een paar dagen later was ik weer aan het rennen. Ik was al moe maar dacht: Ik wil die heuvel op. Toen ik er bijna was, begon ik: You can, you will. Ik kwam dichterbij en ging door: You can, you will. En terwijl ik de heuvel op rende, riep ik: You can, you will. Zo ging ik maar door. En elke keer als ik het wilde opgeven, riep ik: You can, you will. En toen ik op de top kwam, riep ik net als Rocky: Het is mij gelukt! Fantastisch was het. En je moet natuurlijk je mond houden als je rent. Het kost meer energie als je tegelijk praat. Maar het waren toch echt woorden die mij boven brachten. Ik herhaalde die woorden. Mijn hart klopte als bezeten, mijn benen brandden, het bonsde in mijn hoofd. Wie aan sport doet weet misschien dat de haarvaten in je longen. Dat je in je mond het ijzer proeft van een beetje bloed. Dat had ik de hele tijd. Het was snikheet, het was beestachtig. Maar ik kwam boven. Ik zei dat ik het kon en ik deed het. Dit is een heel belangrijk punt in deze serie over geloof. Want bij elk soort heuvel in je leven kan je zeggen: je kunt het, je zult het doen. Dat maakt een enorm verschil. Zeker als anderen zeggen dat je het niet kan. Dan zeg je: Ik kan het wel en zal het doen. Woorden zullen u de heuvel van uw leven op helpen. En het allerbeste daarvoor is het Woord van God. God doet ons beloften. Ik zie iets in u en God ziet iets in u dat misschien niemand anders ziet. Namelijk dat u een immense kracht bezit, als u maar gelooft. Verander wat u tegen uzelf zegt en tegen anderen, verander wat u hoort en leest. En geloof werkelijk dat Gods Woord waar is, dat u het kunt en het zult doen. Woorden helpen u heuvelopwaarts, veranderen uw leven. Beheers uw woorden en u beheerst uw leven. Dan zult u overwinnen. Overwin in wat u zegt en uw leven zal een keer nemen.

Verander je woorden

Verander je woorden, dan verander je je leven. Zo simpel is het. En je traint je woorden met Gods Woord. Uw woorden van schaamte zullen woorden van eer worden. En dan heb ik het ook over de woorden die u tot anderen spreekt. Hou op uzelf te schande te maken en af te katten. God brengt u van woorden van schaamte naar woorden van eer. Van woorden van vrees naar woorden van geloof. Hij brengt u van spotternij en sarcasme naar woorden van genezing. U hoeft geen muren meer op te trekken, hoeft uzelf aan niemand te bewijzen hoeft geen cynicus meer te zijn. Vandaag brengt God u van woorden van pijn naar woorden van bemoediging. U gaat naar het volgende niveau van spreken en wordt iemand die mensen bemoedigt en ze niet met woorden afbreekt. Je kunt jezelf niet opbeuren door anderen af te breken. Bemoedig mensen, beur ze op en u wordt een klein onderdeel van iemands grote overwinning. Gewoon doordat u uw woorden hebt veranderd. Jacobus vervolgt: Met onze tong zegenen we onze Heer en Vader en wij vervloeken er mensen mee die God heeft geschapen als zijn evenbeeld. Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters? Laat een bron soms uit eenzelfde ader zoet en bitter water opwellen? Of kan een vijgenboom olijven voortbrengen of een wijnstok vijgen? Net zomin geeft een zilte bron zoet water. Het zit Jacobus niet lekker dat je kunt bidden en God vereren en meteen daarna over iemand, met name een vriend, kunt roddelen. Dat je liederen kunt zingen en God om hulp kunt vragen om vervolgens degenen met wie je leeft en werkt te vervloeken. Je kunt vreselijk kwetsende dingen zeggen tegen mensen die je bemoediging het hardste nodig hebben. Het is tijd die dode takken te snoeien en iemand te worden die leven brengende, bemoedigende woorden spreekt. Zodat er niet langer zilt water uit een zoete bron komt. Als we leren onze woorden te beheersen zullen wij zo immens machtig worden in ons vermogen te genezen, te maken, te creëren. Als we onze woorden beheersen krijgen we controle over ons leven en over de ruimte om ons heen.

Wat is goede communicatie?

Ik ga drie punten noemen over goede communicatie. Als u die ter harte neemt, zal dat uw leven enorm veranderen. Uit dit eerste punt komen de twee andere voort: Wat je zegt is niet noodzakelijkerwijs wat anderen horen. Mag ik een amen horen? Je denkt dat je iets aardigs hebt gezegd, maar dan keert het zich tegen je. Bijvoorbeeld: ‘Aha, nu begrijp ik waarom mensen je aardig vinden.’ ‘Je bent veel slimmer dan ik dacht.’ ‘Je ziet er voor de verandering eens goed uit.’ Ja toch? Terwijl ik iets aardigs zei!

1. Stel jezelf de vraag: wat hoort de ander?

Als je iets belangrijks overbrengt, moet je je niet afvragen: Wat zeg ik? maar: Wat hoort die ander als ik het zeg?

2. Luister naar de ander

Tweede regel. De belangrijkste van de drie. Mensen moeten niet alleen gehoord worden, maar zich ook gehoord voelen. Wij denken dat wij leven brengen als wij wijsheid, waarheid et cetera brengen. Ik zeg u dat de beste, leven brengende woorden, luisterende woorden zijn meevoelende woorden. Soms hebben mensen juist helemaal geen woorden nodig. Mensen moeten gehoord worden. Tijdens een gesprek moet je niet alleen luisteren maar je ook afvragen of ze zich gehoord voelen. Bij ruzies met je partner of een ander van wie je houdt denk je vaak: Hij of zij hoort helemaal niet wat ik zeg. Misschien hebben zij u wel gehoord, maar als u zich niet gehoord voelt is het vreselijk moeilijk om heling te ervaren. Vlak voordat Hannah en ik trouwden gingen we naar huwelijkscounseling. Het eerste wat hij ons leerde was hoe je ruzie maakt. Hij zei: Eerst wat regels voor als jullie eerste ruzie er is. Wij krijgen echt geen ruzie, dachten we. We zijn verliefd. Ze is zo mooi. Ik vind alles goed. Hij leerde ons dat je bij een ruzie om beurten praat. En de ander mag pas zijn verhaal doen als hij kan herhalen wat de ander net heeft gezegd. ‘Ik heb het gevoel dat je mijn gevoelens kwetst.’ ‘Oké, nu ik.’ Nee, zegt hij, eerst herhalen. ‘Jij hebt het gevoel dat ik je gevoelens kwets.’ Dan pas kan je verder gaan. Door zijn raad snapten we dat wij niet perfect zijn. Wij leerden dat ervoor gaan zitten en het op die manier aanpakken, vreselijk belangrijk is. En met wie je ook praat ook met iemand die het moeilijk heeft: Je gehoord voelen is zo belangrijk voor het genezingsproces. Ik weet nog dat ik predikantentraining had van Jim Kok. Predikanten bezoeken mensen in het ziekenhuis of telefoneren met mensen over hun problemen. Maar Jim liet ons onze gesprekken opschrijven. Ik las zo een gesprek voor en zei iets als: Ik bezocht iemand in het ziekenhuis en vroeg: Zijn de foto’s er al? Nee, die zijn er nog niet. O, krijg je een MRI-scan? Jim onderbrak mij en vroeg: Ben jij arts? Nog niet, zei ik. Ben jij arts? vroeg hij. Nee, zei ik. Hij zei: Waarom vraag je dan naar foto’s en medicijnen en operaties? Die vrouw is ernstig ziek en heeft de dominee nodig. Dat was heel nuttig. O ja, ik ben geen dokter. Ik moet gewoon luisteren, troosten, omhelzen en bidden met haar en niet proberen alles goed te maken. Wilt u met uw woorden repareren of genezen? Machines moeten gerepareerd worden, mensen moeten genezen worden. Een vriend van mij was ontslagen. Ik las het gesprek voor en Jim zei: Hij heeft net iets vreselijks meegemaakt en jij vertelt hem hoe hij moet solliciteren naar een nieuwe baan. Dat is nog niet aan de orde, dat vraagt hij niet. Hij vraagt je om een liefhebbende vriend te zijn en hem troost te bieden.

3. Wees bemoedigend

En dan het derde punt. Als je zelf niet gehoord bent, zal je ook niet gehoord worden. Als iemand zich niet gehoord voelt zult u ook niet gehoord worden. Daardoor lopen de meeste ruzies op niets uit: Twee mensen praten zonder elkaar te horen. Dan loopt het pastorale werk op niks uit. Een predikant of pastor wil iets repareren maar die lijdende persoon wordt niet gehoord. Niemand voelt mee, niemand voelt zijn pijn. Als u wilt dat u gehoord wordt, moet die ander voelen. Een goed gesprek met uw kinderen? Begin dan met naar hen te luisteren en praat niet constant. Begin te luisteren en besluit: Ik geef mijn kind geen wijze raad zolang ik niet eerst goed geluisterd heb. Je hoeft het niet met ze eens te zijn. Als zij maar het gevoel hebben dat je hen hebt gehoord en als jij maar begrijpt wat hen dwarszit. Zo niet, vergeet het dan maar. En ik zeg er nog bij: Als u geen bemoedigend iemand bent luistert niemand naar uw zogenaamde wijsheid. Als u niet bemoedigt, als mensen niet het gevoel hebben dat u aan hun kant staat waarom zouden ze uw wijsheid dan willen? Ik luister niet naar de wijsheid van valse, ontmoedigende mensen. Zo iemand kan je moeilijk vertrouwen. Je hebt al gauw het idee dat ze iets zeggen uit woede of jaloezie. Als een bemoedigend iemand overduidelijk aan jouw kant staat is het heel makkelijk om hun wijsheid of waarheid te ontvangen. Wilt u doordringen tot uw kinderen of de mensen die u leidt begin dan met luisteren en bemoedigend zijn. En laat ik u bemoedigen: U doet het beter dan u denkt. Niemand beheerst zijn communicatie, zijn woorden volkomen. Maar u groeit met de dag. U probeert een blijde leerling van Jezus te zijn en als u Hem volgt, betrokken blijft zal God u levenbrengende woorden geven. Woorden van geloof woorden die klinken als ‘You can, you will.’ Woorden die goedheid en wonderen mogelijk maken. Als u vooruitgang boekt in uw woorden, zult u zo machtig worden Daar ben ik opgetogen over. U doet het geweldig, veel beter dan u denkt. Ga zo voort. Laten we bidden.

Gebed

Vader, dank U voor uw Woord tot ons. Dank U voor de Bijbel. Geef dat we steeds meer leven naar uw geschreven Woord. In de voetsporen van Jezus, het levende Woord van God. Laat ons steeds meer op Hem lijken in alles wat we doen. Heer, we hebben U lief. Wij bidden dit in Jezus’ naam. Amen.

Koor – “God of Our Fathers”

God onzer vad’ren wiens almachtige hand
In schoonheid zal leiden het stralende heelal
En uit schitterende werelden in pracht ten hemel stijgend Klinken onze liederen vol dank naar U op

Geef uw volk kracht op haar moeizame weg
Leid ons uit de nacht naar een eindeloze dag
Vul onze levens met goddelijke liefde en genade
En wij zullen U loven en prijzen voor eeuwig en altijd Amen

Zegen

Fijn dat u er was. Hopelijk heeft u een prachtige dag. Geniet ervan, geniet van het mooie weer.

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

De kracht van woorden!

13 november 2016 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan