Home In de tussentijd

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.

Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.

Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend

Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. En welkom, kijkers en kerkfamilie. Wij zijn blij om met jullie samen te zijn. Hopelijk worden jullie hier eraan herinnerd dat Jezus gisteren, vandaag en voor eeuwig Dezelfde is en dat alles wat Jezus in de Bijbel heeft gedaan, nu voor jou beschikbaar is. Jullie zijn geliefd. Wij zijn dankbaar en blij dat jullie hier zijn Wij zijn blij dat jullie hier zijn en wij willen dat jullie beseffen Hou je van piraten? -Pirates of the Caribbean. Precies. Hojo, matrozen. Laat ons bidden.

 

Gebed

Wij houden van U en wij bidden om de uitstorting van uw Geest vanmorgen, vanavond, of waar we ook zijn. Wij houden van U en wij vragen U ons te helpen op onze reis door het leven. Velen van ons staan voor grote uitdagingen. Anderen hebben een groot succes geboekt en willen U danken. Wij leggen het aan U voor en wij danken U dat U het zegent. Wij danken U dat U ons als eerste liefhad. Dit bidden wij in de krachtige naam van Jezus, amen.

 

Solo – Days of Elijah door Princeton Parker

(Introductielied)

Mensen uit de hele wereld verlangen hoop. Als gelovigen hebben wij de grootste hoop en die hoop is Jezus Christus. De kracht van Jezus, het bloed van Jezus, heeft ons gered. Dat betekent dat God alles kan. Dit zijn de dagen van Elia waarin wij zingen en het Woord van de Heer delen. Het lied gaat zo:

 

Dit is de tijd van Elia die ‘t woord van de Heer tot ons spreekt

En dit is de tijd van zijn dienstknecht Mozes

Die ‘t juk van het onrecht verbreekt

En dit is de tijd van verzoeking, van duisternis, net als weleer

Maar in de woestijn klinkt een stem, die uitroept:

Bereid nu de weg van de Heer!

 

Zing allemaal mee.

 

Voorwaar Hij komt, Koning van ‘t heelal

Stralend als de zon met bazuingeschal

Roep het uit, dit is het jubeljaar

Uit Sion komt het heil; uw God is daar

 

We zingen het volgende couplet, want de vreugde van de redding en de reden dat wij zijn terugkeer verwachten, is omdat er geen God is als Jahweh. Dit is onze houding. Dit is ons besluit. Dit is ons geloof.

 

Er is geen God als Jahweh. Er is geen God als Jahweh.

Geen God als Degene Die wij dienen.

Heerlijk om veranderd te zijn door God. Heerlijk om gesterkt te zijn door God.

Ik heb veel dingen geprobeerd. Veel mensen geprobeerd. Veel plaatsen geprobeerd

En ik heb ontdekt dat er absoluut geen God is…

Niemand groter. Niemand sterker. Niemand liefdevoller.

 

Voorwaar, Hij komt. Koning van ‘t Heelal.

Stralend als de zon met bazuingeschal

Ben je blij om Hem te zien?

Roep het uit, dit is het jubeljaar

Dit is een tijd om te vieren

Uit Sion komt het heil; uw God is daar

 

Nog een keer: voorwaar, Hij komt

Ik leid mijn hele leven om de eeuwigheid in te gaan met de Ene.

Die mij alles geschonken heeft, wat een prachtige dag zal dat zijn,

Intussen verheerlijk ik Hem, uit Sion komt het heil, komt het heil, Halleluja.

 

SchriftlezingGenesis 20:17-21:2 door Hannah Schuller

Ter voorbereiding op de boodschap lees ik Genesis 20:17-18 tot in het volgende hoofdstuk. Abraham bad tot God en God genas Abimelech zijn vrouw en zijn slavinnen, zodat zij weer kinderen konden krijgen. Want de HEERE had alle baarmoeders in het huis van Abimelech gesloten vanwege Sara, de vrouw van Abraham. De HEERE nu zag om naar Sara zoals Hij gezegd had. De HEERE deed bij Sara zoals Hij gesproken had. Sara werd zwanger en baarde Abraham een zoon in zijn ouderdom op de vastgestelde tijd die God hem genoemd had. Amen.

 

Duet – Isn’t He Beautiful door Princeton & Preston Parker

Dit staat in Jesaja 6.

Ik zag de Heere zitten op een hoge en verheven troon

En de zomen van zijn gewaad vulden de tempel.

En dag en nacht verkondigden de engelen:

Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten

Die was en is en komen zal

 

De oudsten werpen hun kronen af, de engelen buigen

Voortdurend klinkt onze hemelse lofzang

En we zullen nooit vermoeid raken

En we zullen nooit oud worden

En we zullen zingen: heilig, heilig is de Heer

Die was en Die is en Die komen zal

 

Wees aanbeden, wees verhoogd, Koning van de hemel,

Wees verheerlijkt en de hele schepping getuigt dat U Koning der koningen

En Heer der heren bent dat U Jahweh bent, de allerhoogste Heer

 

Wees aanbeden, wees verhoogd, allerhoogste Heer

Het is heerlijk om U te aanbidden,

Want U bent de Koning van de hemel

Ik weet wie U bent, wij willen dat U verheerlijkt wordt

De hele schepping, de winden en de zeeën

De vogels en de bomen, zij allen verklaren

 

Dat U de Heer, Jahweh, bent

En dat U de allerhoogste Heer bent

Heilig, heilig is de Heer God almachtig

Die was en Die is en Die komen zal

Is Hij niet geweldig? is Hij niet geweldig?

Open je ogen om Hem te zien, is Hij niet geweldig?

Open je ogen en zie dat de Heer goed is

Aanschouw zijn schoonheid, voor altijd en eeuwig

In mijn hart, voor eeuwig en altijd

 

Wees aanbeden, wees verhoogd, U bent de Koning van de hemel

U wordt verheerlijkt en de hele schepping getuigt

Dat U Jahweh bent, de allerhoogste Heer, de allerhoogste Heer

 

(Introductiefilmpje van Mercy Ships)

Toen Satou nog maar 3 was, begonnen haar benen te vervormen. Haar ouders konden haar nauwelijks elke dag te eten geven laat staan een dure operatie veroorloven. Zonder toegang tot een behandeling ging het van kwaad tot erger met haar. Satou is nu zes en kan niet meer zonder hulp naar school lopen. Gewoonlijk zie je kinderen van wie de benen zo’n 10 graden vervormd zijn. Bij Satou is dat bijna 50 graden. Dat is behoorlijk veel. Dat wordt een grote operatie. Toen Satou’s moeder hoorde dat het hospitaalschip naar Senegal kwam bracht ze haar dochter erheen voor een gratis, levens veranderende operatie. Satou’s moeder had nooit durven dromen van een toekomst waarin de benen van haar dochter recht zouden zijn. Ze was bang, maar vervuld van hoop. De operatie was een doorslaand succes. Daarna moest Satou revalideren en opnieuw leren lopen met haar rechtgetrokken benen. Wij zijn enorm blij.

 

Koorzang – I Walk with God

Ik wandel met God van nu af aan

Zijn liefdevolle hand daar leun ik op

Ik bid tot God in nederigheid:

Laat mijn God altijd met mij zijn

Ik wandel met God dag en nacht

Waarom zou ik vrezen met Hem aan mijn zijde

Zijn liefde duurt eeuwig

 

Hij zal me niet verlaten.

Hij zal me niet teleurstellen

Ik ben zwak, maar mijn Heer is sterk

Hij waakt over mij, de hele dag

Ik wandel met God, Hij houdt mijn hand vast

Ik praat met God, Hij begrijpt mij

Hij hoort elk woord dat Hij tot me spreekt

En ik weet dat Hij hoort wat ik in mijn hart draag

 

Heer, leid mijn stappen en geleid mij

Want ik zal nooit alleen gaan

Nu ik wandel met God vanaf vandaag

 

Proclamatie door Bobby Schuller

Zeg met mij: Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef me geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld. Dank jullie wel. 

 

Een tijd van wachten

door Bobby Schuller

Ik zeg je vandaag dat het overlaten van uitkomsten aan God een goede raad is. In het leven zijn er momenten waarop wij op God moeten wachten. Misschien kijk je nu en sta je voor een beproeving die je dacht nooit te zullen meemaken. Sommigen hebben een vreselijke baan, maar kunnen niks anders vinden. Sommigen hebben een onverwacht sterfgeval in de familie meegemaakt. Een scheiding in een huwelijk waar volgens jou niks mee mis was. Of het plotselinge einde van een vriendschap. Of je bent tot je stomme verbazing niet toegelaten bij een opleiding. Wat het ook is waar je mee te maken hebt, je vraagt je af: God, hoe kon dit gebeuren? Als wij ons werk verliezen door een rechtszaak of een faillissement of een wereldwijde pandemie beginnen wij ons gevoel van eigenwaarde te verliezen. Dan breekt een periode van wachten aan en daar komt vaak schaamte bij. We willen dat het sneller voorbij is. Wij willen dat ding zo graag.

Vertrouw op God, niet jezelf

Ik wil je bemoedigen dat je, als je op de Heer wacht je best moet doen, maar vertrouw niet op je best. Vertrouw op God. Als je naar dat doel toewerkt, ga er dan honderd procent voor maar vertrouw niet op jouw honderd procent, vertrouw op de Heer. Als je alleen maar kon zien wat God op dit moment in je leven doet zou dat alles zoveel eenvoudiger maken, maar helaas kunnen wij dat niet. Wij moeten eenvoudig op Hem vertrouwen. Wij moeten vertrouwen op wat Hij zegt want wij kunnen Hem niet altijd zien. Wij moeten geloven dat wat Hij zegt waar is. Dat doe ik en ik hoop dat jij dat ook doet. Ik bid dat Hij je een vrede zal geven die alle verstand te boven gaat. Als de Bijbel zegt, verwacht de Heer vergelijkt de psalmist in Psalm 37 zichzelf met alle anderen: Kijk naar de goddelozen. Kijk naar wat alle anderen doen. Iedereen die de regels overtreedt, iedereen die bedriegt en liegt kijk eens hoe goed ze het doen. En omdat ik mij aan de regels hou en omdat ik doe wat goed is en ik de Heer volg, voelt het toch alsof zij het beter hebben. Maar, zegt hij dan, het is als met onkruid. Het ontspruit en verwelkt maar wie de Heer volgt en op de Heer vertrouwt houdt eeuwig stand, nietwaar? Ze houden vol. Dat is wat wij in ons leven willen.

Wachten vraagt geduld

Er heeft zich een verandering in de maatschappij voltrokken waarbij wachten vandaag anders is dan nog niet zo lang geleden. Ik denk dat wij ons vermogen om te wachten hebben verloren. Zelfs het luisteren naar een preek is een soort wachten. Je kunt even niet op je telefoon. Jullie daarboven kunnen je telefoon opladen, maar ik kan zien als je op je telefoon zit. Maar goed, het is moeilijk. Het is moeilijk om zoiets als een toespraak uit te zitten. Wat er dan gebeurt is dat het geestelijk leven verstikt raakt want zo veel van het doorstaan van ontberingen bestaat uit wachten op God of op iets dat in je leven gebeurt. En daarom wil ik je bemoedigen dat, ook al ga je door een moeilijke tijd God grote dingen in je leven aan het doen is. Hij kijkt niet naar je en denkt, hij heeft dit, of zij heeft dat of ik weet nog wat ze over haar zus zei, God doet dat niet met je. God ziet je. Hij houdt van je, Hij is voor je en je hoeft de kloof niet te dichten tussen de plek waar je bent en waar je vindt dat je zou moeten zijn. God heeft die kloof al voor je gedicht. Hij houdt van je zoals je bent, niet zoals je zou moeten zijn en Hij stort zijn genade en gunst over je uit. Jouw taak is: Doe je best en vertrouw op God voor de rest. En wacht geduldig af.

Wachten brengt verandering teweeg

Tijd is natuurlijk relatief. Dat is wat we van Einstein geleerd hebben. Als een voorwerp de snelheid van het licht bereikt, bevriest de tijd ervoor. En hij sprak veel over hoe wij tijd ervaren. Er is veel gepraat over de psychologie van de tijd. Als je een pijnlijk, moeilijk proces doormaakt lijkt de tijd ook voor jou bevroren. Als het goed gaat en je verdient geld en je relaties zijn geweldig en je bent gezond en alles is geweldig dan zit je niet te wachten. Het gaat van een leien dakje en de tijd vliegt om. Maar als je vastzit in sleur of voor een uitdaging staat waarvan je zeker weet dat je die niet te boven komt als je een gezondheidsprobleem hebt, als je een ziek kind hebt, als je werkloos wordt en een baan zoekt die er niet lijkt te zijn als ze in een rechtszaak in beroep gaan en het blijft je achtervolgen dat soort dingen voelt als een eeuwigheid. Vriend, wees bemoedigd. Doe je best, maar vertrouw niet op je best. Vertrouw op de Heer. God ziet je. Hij houdt van je. Hij geeft meer dan jijzelf om dingen in je leven die jij stom vindt en Hij houdt van je. Dus wat doen wij dan? Dit is de vraag voor vandaag. Ik wil je wat advies geven. Wat doen wij tijdens het wachten? Wat doen wij terwijl wij op de Heer wachten? Eerst een inleiding voor ik mijn overwegingen met jullie deel. Heel vaak doet God terwijl wij wachten, bijzondere dingen in ons leven. Vaak beseffen wij pas later, als wij terugkijken wat voor prachtig geschenk Hij ons heeft gegeven tijdens dat wachten. Het belangrijkste in het leven is niet wat je doet maar wie je wordt. Dat is het enige wat je meeneemt naar de eeuwigheid. Wie je wordt. Ook nu word je iemand. Over een jaar zul je iemand anders zijn dan wie je vandaag bent. En als in deze tijd van wachten je hart minder gericht is op een doel dat je wilt bereiken maar meer op wie je wilt worden geloof ik dat je het beter zult doen als je dat bereikt. Genoeg daarover.

Wat doe je tijdens het wachten?

1. Zaai en leef

Nummer 1: Als wij wachten tot de Heer een doorbraak in ons leven brengt en het duurt een hele tijd, moeten wij ons realiseren dat de zaadjes van vandaag de bomen van morgen zijn. Welke zaadjes plant je vandaag, die je morgen gaat oogsten? Jezus vertelt een gelijkenis over een tarweoogst. Hij zegt dat er een man was die tarwe had verbouwd. Het was een prachtig gewas. Midden in de nacht kwam zijn vijand langs die onkruid plantte tussen de tarwe. En dat groeide samen met de tarwe op. En de knechten zeiden tegen hun meester: Heer, hebt u onkruid tussen de tarwe geplant? Nee, zei hij. Dat was de vijand. Zullen wij al het onkruid tussen de tarwe eruit trekken, vroegen ze? Nee, zei hij. Laat het maar staan want als je het uittrekt zul je ook de oogst vernielen. Misschien ben jij dat ook. Je bent tarwe. Voedzaam, vol van leven. Maar je ziet mensen die vervuld zijn van haat. Botte mensen. Mensen die de regels overtreden en erbij lijken te gedijen. Maar heel vaak heeft God zijn eigen redenen om ze niet te wieden. Ten dele misschien omdat Hij ze via jou op het rechte spoor wil brengen. Maar ik denk dat het vaak beter is als je groeit in je leven of in een periode van wachten zit om jouw leven niet te vergelijken met dat van de ander.

2. Bid en werk

Ten tweede, als je zit te wachten bidt dan voor anderen vanuit datgene wat je zelf wenst. In de Bijbel staat dat niet met hoofdletters, maar het staat er wel. Het is iets wat ik heb opgemerkt als voorganger. Heel veel mensen hebben doorbraken in hun leven bereikt als ze niet zich obsessief richtten op wat ze verloren hebben of willen maar een volkomen getransformeerd hart in Gods Koninkrijk hebben en kunnen bidden dat een ander datgene krijgt wat ze zelf begeren omdat ze weten hoe slecht het is om in die situatie te verkeren. Het verhaal van Abraham en Sara. Wat ik mooi vind in de Bijbel is hoe vaak Bijbelse personages tekortschieten. Vind je jezelf slecht? Abraham kon er ook een potje van maken. Zal ik een voorbeeld geven? Hij vertelde mensen dat zijn mooie vrouw zijn zus was om zelf geen gevaar te lopen en huwelijkte zijn vrouw uit aan anderen. Dat klinkt gestoord. Ik zou een hele preek kunnen wijden aan zulke zieke dingen in de Bijbel. Maar ik vind het mooi dat de Bijbel-schrijvers niks mooier maken. Ze laten zien dat ook gebroken mensen grote dingen voor God kunnen doen als ze gelovig zijn. God vraagt niet van ons dat wij volmaakt zijn. Hij vraagt ons alleen de gok te wagen en te vertrouwen dat als Hij ons tot iets roept Hij dat niet zou doen, als Hij niet zou willen dat wij dat deden. Terug naar Abraham in de Bijbel. Dit is de tweede keer dat hij dat doet. Hij had het al eens gedaan in Egypte, maar nu waren ze in een ander land: In Gerar. Maar omdat zijn vrouw zo’n schoonheid was, want dat was ze, deed hij opnieuw of ze zijn zus was. Daarom nam de koning van Gerar haar op in zijn huis, zegt de Bijbel. Volgens de Bijbel heeft hij haar niet aangeraakt of gebruikt maar hij was wel van plan, haar te trouwen. Rond die tijd spreekt de Heer tot Abimelech, de koning en zegt dat die vrouw al getrouwd is met de profeet. Je moet haar terugsturen. Dus stuurt hij Sara terug naar Abraham en zegt: Wat heb ik je aangedaan, dat je mijn huis deze vloek wilt bezorgen? Abraham wuift het voorval weg en zegt: Dat deed ik om mijzelf te beschermen. Maar dan staat er: Abraham bad tot God en God genas Abimelech, zijn vrouw en zijn slavinnen zodat zij weer kinderen konden krijgen. Want de HEERE had alle baarmoeders in het huis van Abimelech gesloten vanwege Sara, de vrouw van Abraham. De HEERE nu zag om naar Sara zoals Hij gezegd had. De HEERE deed bij Sara zoals Hij gesproken had. Sara werd zwanger en baarde Abraham een zoon in zijn ouderdom op de vastgestelde tijd die God hem genoemd had. Zie je dat? God had Abraham een zoon beloofd die alle rijkdommen van Abraham zou erven en Hij had beloofd dat uit die zoon een grote natie geboren zou worden die de hele wereld zou verlossen en de hele wereld tot Gods liefdevolle zorg en Koninkrijk zou brengen. Abraham en Sara hebben 25 jaar op die zwangerschap gewacht. En vlak voordat ze zwanger wordt, bidt Abraham dat een ander zal krijgen wat hij zo begeert. Abraham bidt dat Abimelech en diens vrouwen vruchtbaar zullen zijn. En meteen daarna wordt Sara eindelijk zwanger. Ik heb dat vaker zien gebeuren. Bid vanuit je eigen behoeften voor mensen die hetzelfde nodig hebben. Bemoedig ze, ook als je het zelf moeilijk hebt en je zult zien dat God jou dat op dezelfde manier schenkt. Als wij wachten, 1: De zaadjes van vandaag zijn de bomen vanmorgen. 2: Bid dat anderen zullen krijgen wat jij wenst.

3. Rust en haak niet af

En 3, misschien wel het belangrijkste: Als je in deze tijd van wachten de moed dreigt te verliezen als je moe wordt, leer dan te rusten en niet af te haken. Leer te rusten en niet af te haken. Vaak willen wij gelovigen ons geestelijk leven leiden vanuit Gods genade. Ons geestelijk leven is datgene wat hier zit maar onze zaken doen wij vanuit onze eigen kracht. En als wij juristen zijn, doen wij het vanuit onze eigen kracht. Of wanneer wij ouders zijn doen wij het vanuit onze eigen kracht. Ik doe mijn bediening vanuit Gods kracht maar achter het stuur rij ik vanuit mijn eigen kracht. Naar mijn werk ga ik vanuit mijn eigen kracht. God wil dat wij nu al leven in zijn Koninkrijk. Dat alles wat wij doen, van afspraakjes maken tot rekeningen betalen tot het bijleggen met onze naaste die laatst liep te schelden. Al dat soort dingen doen met Gods kracht en vanuit zijn genade. Genade is niet barmhartigheid. Ik denk dat voor veel mensen genade gelijk staat aan vergevingsgezindheid. Laat mij je dit vertellen. Ik wil jullie een zin voorleggen. En als je als trouwe kerkganger nu een alarmbelletje hoort afgaan ben je toe aan een beter begrip van het woord genade. Jezus had genade van de Vader nodig. Jezus had die genade harder nodig dan de discipelen die nodig hadden. En de discipelen hadden die genade harder nodig dan zondaars. Want genade is niet hetzelfde als barmhartigheid. Wij ervaren genade als barmhartigheid als wij tekortschieten en berouw tonen. Het spijt mij dat ik die vent op de snelweg heb afgesneden. Het spijt mij dat ik mijn leraar heb uitgescholden. Het spijt mij dat ik gelogen heb tegen mijn partner. Het spijt mij zo. En dan ervaren wij genade als barmhartigheid. Maar genade is geen barmhartigheid, maar een gunst. En het is een voelbaar, een tastbaar soort gunst. Als brandstof voor een straalmotor. Genade is datgene dat een vrouw of een man van God de kracht geeft om op Hem te lijken en te doen waartoe Christus ons geroepen heeft. Genade is de fontein waarvan wij drinken. Het is het verkeren in Gods nabijheid. Deze afbeelding geeft dat goed weer. Een stukje vakwerk van de kunstenaar. In Lukas 5:15 en 16 staat dat Jezus de eenzaamheid zocht om te bidden en bij de Vader te zijn. Hier zie je Jezus in de nabijheid van God, levend onder zijn zorg. Hij neemt de kracht van de hemel in zich op om elke dag te wandelen op het simpele ritme van de genade van de Vader. Dit is een visie op discipel schap. Niet altijd steeds harder proberen, niet altijd de andere een stap voor blijven maar leren dat wanneer de race me uitput, ik niet moet opgeven maar vreugdevol kan uitrusten. Ik hoef mij niet te generen als ik uitrust. Uitrusten betekent niet dat ik slecht ben in datgene wat ik doe. Uitrusten is iets wat ik nodig heb. Schei uit met je schuldig te voelen als je zorgt voor je ziel. Het is prima om wat tijd voor jezelf te nemen. Dat is zelfs een gebod van God.

Blijf ademen

Wat is de sabbat? Een van de Tien Geboden. Neem een dag vrij. Neem één dag vrij. Hij zegt zelfs: Ik, God, had een vrije dag nodig. Op de zevende dag rustte Ik. Je hebt rust nodig. Je moet uitrusten. Je moet de genade van God in je opnemen. Je moet het leven van God inademen. De Bijbel zegt: Niet door macht, niet door kracht, maar door Mijn… Wie? Mijn Geest. Het woord voor geest in het Nieuwe en het Oude Testament is hetzelfde woord voor ademhalen. Geest betekent adem. Ruach, in het Hebreeuws. Het is de adem die God in de neus van Adam blies toen Hij hem tot leven wekte. Het is leven en het is adem. Het leven werkt hetzelfde als je ademhaling. Soms adem je uit en doe je je werk, maar soms moet je ook inademen. Soms moet je een flinke teug nemen van de Geest zodat je je leven niet op je eigen kracht leidt. Ben je gekwetst, in de war, heb je het moeilijk? Adem Hem in. Wat een ironie. Pas als wij stoppen ons morele leven te controleren en alles perfect op orde te krijgen pas als wij begrijpen dat God voor ons is en niet tegen ons en pas als ons morele leven een reactie daarop wordt pas dan wandelen wij als de discipelen, in hun kracht en genade.

Brendan Manning zei na vele jaren, tegen het einde van zijn leven na vele jaren van bezinning en preken zei hij: Ik geloof dat God ons maar één vraag stelt als wij voor zijn troon verschijnen: Heb je geloofd dat Ik je liefhad en dat Ik voor je gezorgd heb? Heb je je leven opgebouwd in respons op die liefdevolle oproep? Heb je er werkelijk op vertrouwd dat Ik je liefhad en voor je zorgde of zei je nee, God houdt niet echt van mij. Ik moet mijn leven zelf op orde krijgen. Ik moet het zelf doen. En goed ook. Ik moet van mijn leven ten minste een 8 maken. Pas dan kan ik Gods liefdevolle zorg toelaten. Ik moet de auto net genoeg rijklaar maken dat God ermee de weg op kan maar het onderhoud ga ik niet aan Hem overlaten. Ik bemoedig je, vriend. Verschijn in de wachttijd niet vol schaamte voor God. Vertrouw erop dat Hij je liefheeft daar waar je nu bent en dat Hij je door de zware tijd zal loodsen. Hij is aan het werk voor jou. En begin dan langzaam maar zeker het leven te leiden dat je wilt in zijn Koninkrijk, als Jezus. Maar begin met Hem te vertrouwen in die tussentijd. Dan zul je zien dat, als je je leven gaat leiden door zijn genade en kracht en frisse wind en Heilige Geest dat alles waar je je zorgen om maakt, makkelijker wordt. Dat je veel meer vreugde en kracht gaat putten uit alles wat je doet.

 

Gebed

Here Jezus, wij vertrouwen het toe aan U. Sta ons bij, Heer. Zoals wij zijn. We danken U, dat U, zoals een goede moeder of vader hun kind liefheeft dat U ons liefhebt. Ook als wij het verprutsen. Ook als wij niet leven zoals andere christenen. Wij danken U dat U ons liefhebt. En nogmaals, Vader, bid ik om uitstorting van uw Heilige Geest. En ik vraag, God, dat U ons optilt in onze zware tijden. Dank U dat U het beste met ons voor heeft en dat wij ons best doen, maar al het overige aan U kunnen toevertrouwen. Dit bidden wij in Jezus’ naam, amen.

 

Zegen

Ga allemaal staan voor de zegen. De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

 

(Interview met Robbie Hageman)

Hey, goeiedag. Ik had het voor geen goud willen missen. Echt een hele mooie ervaring. Binnen zeven uur terug. De kilometers is niet bekend, maar wij moesten binnen zeven uur terug zijn. Hij vroeg mij waar ik mijn kracht vandaan haal en ik vertelde hem: uit God. Hoe werkt dat dan? Ik zeg: Ik loop daar niet alleen. Ik ben met anderhalf uur achterstand vertrokken en iedereen ingehaald tot net over de helft. Ja, ik denk nog steeds dat ik ga genezen, hoor. Daar niet van. Maar ik denk dat het getuigenis dan alleen maar mooier is. Krachtiger ook. Vandaag las ik toevallig ik heb ook die Bijbel-app online en vandaag was de Bijbeltekst van de dag 1 Korintiërs 10:13. Moet je maar eens opzoeken. Heel bemoedigend. Dat God altijd trouw is en niet meer geeft dan wat je aan kunt. En ik denk dat ik de juiste persoon ben om dit te krijgen. Want, ja… Misschien al gezegd, maar ik ga er heel goed mee om. Ja, 100 procent. Ja, 100 procent. Ik heb er geen last van. Nog steeds niet. De dokter zegt dat ik niet meer kan genezen dus dan is het wonder des te groter als het dadelijk wel mag gebeuren. Nee. Ze kunnen het niet helemaal weghalen. Ze gaan de groei, omdat het wat sneller groeit dan verwacht gaan ze de groei remmen door middel van bestraling en chemotherapie maar helemaal wegkrijgen, zegt de dokter, dat kan niet lukken. Een gebedje voor mij zal altijd fijn zijn. En ik denk, ze hadden mij al afgeschreven na de eerste operatie. Op sportief gebied eigenlijk afgeschreven en ik laat toch maar zien dat ik de zwaarste militaire training, opleiding dat ik die toch tot nu toe heel makkelijk gedaan heb. Dus ik denk dat je jezelf nooit moet laten afschrijven en altijd vertrouwen. Ik vertrouw op God. Dat heb ik altijd gedaan. En dat gaat me nog steeds goed af. Dank je wel. Dat komt allemaal goed, Jan. Hartstikke bedankt.

In de tussentijd

13 februari 2022 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan