Home Leef vanuit je identiteit

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.

Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.

Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend

Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. Welkom, bezoekers en kerkfamilie. Wij zijn blij om vandaag met jullie te zijn. De Bijbel zegt dat God wil dat wij weten dat Hij diegenen beloont die Hem ijverig zoeken. Blijf Hem zoeken met je hele hart. Je bent geliefd. Wij zijn blij dat jullie hier zijn. God heeft jullie iets te zeggen.

 

Gebed

Vader, wij danken U voor uw Heilige Geest en uw aanwezigheid hier. Help ons meer te worden als uw Zoon Christus en wij bidden voor iedereen die het nu moeilijk heeft. Heer, geef hun alles wat ze nodig hebben om te doorstaan wat ze doormaken. Laat hen de Jordaan oversteken en triomferen. Wij danken U en wij houden van U. Dit bidden wij in Jezus’ naam. Amen. Richt je naar degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.

 

Solo – The End of the Beginning door Arnold Geis

Ik zat laatst in het vliegtuig en wenste dat ik kon uitstappen

Toen de man naast me het boek in mijn hand zag

En mij vroeg waar het over ging, dus ik ging weer zitten,

Een bestseller, zei ik, geschiedenis en een mysterie in één

Ik sloeg het boek open en begon te lezen uit Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes

Hij werd geboren uit een maagd op een heilige nacht in het stadje Bethlehem

Engelen omringden Hem onder de sterren en loofden de grote Ik Ben

Hij liep over het water, genas de lammen en liet blinden weer zien

En voor het eerst leerden we hier op aarde dat God een vriend kon zijn

En hoewel Hij nooit iets verkeerd deed, koos de boze menigte Hem

En toen liep Hij de weg af en stierf aan het kruis en dat was het einde van het begin

 

Dat is geen nieuw boek, dat is de Bijbel, zei hij en ik heb het allemaal al eerder gehoord

Religie, schaamte en het schuldgevoel, ik heb het niet meer nodig, het is bijgeloof,

Verzonnen verhalen om de zwakken te helpen overleven

 

Laat mij het nog eens voorlezen, zei ik, luister goed, dit gaat je leven veranderen

Hij werd geboren uit een maagd op een heilige nacht in het stadje Bethlehem

Engelen omringden Hem onder de sterren en loofden de grote Ik Ben

Hij liep over het water, genas de lammen en liet blinden weer zien

En voor het eerst leerden we hier op aarde dat God een vriend kan zijn

Hoewel Hij nooit iets verkeerd had gedaan, koos de boze menigte Hem

Hij liep de weg af, stierf aan het kruis, en dat was het einde van het begin van het begin

 

Het einde van het begin, zei hij met een glimlach wat kan er nog meer zijn? Hij is dood

Ze hebben Hem opgehangen, spijkers in zijn handen geslagen met een doornenkroon op zijn hoofd

 

Ik zei, ik zal het nog een keer lezen maar deze keer is er meer, en ik geloof dat dit waar is:

Zijn dood was niet het einde, maar het begin van het leven dat in jou voltooid is

Zie je niet dat Hij dit allemaal voor jou deed?

Hij werd geboren uit een maagd op een heilige nacht in het stadje Bethlehem

Engelen loofden de grote Ik Ben

Hij liep over het water, genas lammen en liet blinden zien

En voor het eerst hier op aarde wist je dat God een vriend kon zijn

Hoewel Hij nooit iets verkeerd deed, koos de boze menigte Hem

En toen liep Hij en stierf Hij en drie dagen later,

Drie dagen later stond Hij op, drie dagen later stond Hij op

Hij kwam en Hij leefde en Hij stierf en dat was het einde van het begin

 

Schriftlezing – Mattheüs 17:1-5 door Hannah Schuller

Ter voorbereiding op de boodschap lees ik Mattheüs 17:1-5. En na zes dagen nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes, zijn broer met Zich mee en bracht hen op een hoge berg, alleen hen. En Hij werd voor hun ogen van gedaante veranderd. Zijn gezicht straalde als de zon en Zijn kleren werden wit als het licht. En zie, aan hen verschenen Mozes en Elia, die met Hem spraken. Petrus antwoordde en zei tegen Jezus: Heere, het is goed dat wij hier zijn; laten wij, als U wilt, hier drie tenten maken voor U een, voor Mozes een en een voor Elia. Terwijl hij nog sprak, zie, een lichtende wolk overschaduwde hen. En zie, een stem uit de wolk zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb. Luister naar Hem. Amen.

 

Interview – Irene Messoloras

BS = Bobby Schuller en IM = Irene Messoloras

BS Dr. Irene Messoloras, onze geweldige koordirigent. Ik vertel met veel plezier dat zij met het koor is uitgenodigd op het congres van de American Choral Directors Association en naar het ACDA-congres in Cincinnati gaan. Dat is een prachtkans om het Hour of Power-koor te laten horen. Dus, gefeliciteerd. En welkom, Irene Messoloras.

IM Dank je wel.

BS Irene, wij zijn blij met je. Je bent nu zo’n zes jaar bij ons als koordirigent. Er waren veel mensen die deze baan wilden, die deze rol wilden maar wij hadden het gevoel dat jij perfect bij ons paste. Je werd ons aanbevolen door onze voormalige koordirigent, Don Neuen. Je hebt geweldig werk gedaan. Vertel eens iets over de prijs die je hebt gekregen.

IM De American Choral Directors Association is een organisatie die 64 oud is waarbij 22.000 dirigenten uit het hele land en de hele wereld zijn aangesloten. En met al die dirigenten bedienen ze miljoenen zangers. De koorliefhebber kent ACDA dus wel. Het doel van de organisatie is om muziek van topkaliber te presenteren in onze gemeenschappen, op onze scholen en in onze kerken. Om de paar jaar vindt er een nationaal congres plaats, dit jaar in Cincinnati en het koor is uitgenodigd om daar op te treden. Dus wij hebben auditie gedaan voor die eer. Een aantal van de topkoren in het land zullen optreden en wij zullen alleen onze groep laten horen. Het is een prachtige en spannende tijd om te delen wie wij zijn wat onze bediening doet op het hoogste niveau en om dit daar te laten zien.

BS Jullie hebben gewonnen door uitgenodigd te worden, klopt dat?

IM Precies.

BS Geweldig. En dat betekent dat wij het beste kerkkoor van Amerika zijn. Is dat niet eigenlijk wat je zegt? Ik bedoel, als er maar één koor is Als het het beste is Kijk, dat is gewoon logisch. Als ze uit 10.000 kerkkoren één uitnodigen… Als meest geweldige koor ter wereld, dan zijn wij nummer één. De cijfers liegen niet.

IM Dat bedoel ik.

BS Kunnen wij voor jullie bidden voordat jullie gaan? Vader, wij danken U zo voor Irene en wij danken U voor dit koor en wij bidden dat U hen zegent. Dank U voor de manieren waarop ze zo hard voor ons hebben gewerkt en zo’n zegen voor ons zijn geweest. Wij bidden dat dit een geweldige reis zal worden vol prachtige ervaringen en we bidden dat ze licht en bemoediging zullen brengen waar ze ook gaan. Dit bidden wij in Jezus’ naam, amen. Gefeliciteerd, jongens.

 

Koorzang – Laudate Dominum

Prijst de Heer

Prijst de Heer in de hemel, prijst Hem, prijst de Heer

Prijst de Heer in de hoge en al zijn engelen, prijst hen

Prijst Hem, zon en maan, prijst, alle stralende sterren

Alle stralende sterren, halleluja

Prijst de Heer van de hemel, alle stralende sterren

Prijst de Here in de hoge en al zijn engelen, prijst hen

Looft Hem, zon en maan, prijst hem, stralende sterren

Alle stralende sterren, stralende sterren, halleluja

Prijst de Here in de hoge, prijst de Heer

Halleluja, prijst de Here

 

Solo – Lord, I Need You door Nathalie Gonzalez

Heer, ik kom bij U en ik belijd

Als ik buig voor U, vind ik rust

Zonder U red ik het niet

U bent degene die mijn hart leidt

 

Heer, ik heb U nodig, ik heb U zo nodig

Elk moment heb ik U nodig

Mijn enige verdediger, rechtvaardiging

O God, ik heb U zo nodig

 

Hoe zwaarder de zonde des te groter uw genade

Waar genade is, daar bent U

En waar U bent, Heer, daar ben ik vrij

Heiligheid is Christus in mij

 

Heer, ik heb U nodig, ik heb U zo nodig

Elk moment heb ik U nodig

Mijn enige verdediging, rechtvaardiging

O God, ik heb U zo nodig

 

Leer mij een lied te zingen tot U

Als verleiding op mijn pad komt

Als ik wankel, leun ik op U

Jezus, U bent mijn hoop en thuis

 

Heer, ik heb U nodig, ik heb U zo nodig

Elk moment heb ik U nodig

Mijn enige verdediging, rechtvaardiging

O God, ik heb U zo nodig

Mijn enige verdediging, rechtvaardiging

 

Heer, ik heb U zo nodig

Mijn enige verdediger, gerechtigheid

O God, ik heb U zo nodig

 

 

 

 

 

 

Proclamatie door Bobby Schuller

Wie je ook bent, sta met ons op. Dan zeggen wij dit credo zoals iedere week. Houd je handen zo, in een gebaar van ontvangen van de Heer. Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met je naaste. Dank jullie wel.

 

Leef vanuit je identiteit

door Bobby Schuller

Ik probeer elke preek één ding over te brengen: Dat je leven vandaag kan veranderen. Je leven verandert eigenlijk niet als de wereld om je heen beter wordt. Heel vaak denken wij dat ons leven beter wordt als wij opslag krijgen. Mijn leven wordt beter als mijn partner aardiger tegen mij is of als ik ga trouwen. Of mijn leven wordt beter als ik meer vrienden maak. Of mijn leven wordt beter als ik eindelijk een goede kerk vind of mijn leven wordt beter als dit of dat gebeurt. Mijn leven zal eindelijk beter worden als mijn partij aan de macht is. Mijn leven zal beter worden als de scholen of mijn banen of de Hier is waar het leven beter wordt. Je weet wel hoe ik die vraag ga beantwoorden. Het leven wordt beter wanneer wat? Wanneer jij beter wordt. Als jij beter wordt, wordt het leven beter. Dat is het moeilijkste om te veranderen maar het is datgene dat altijd voor je beschikbaar is en dat is het vandaag. Je kunt elk leven hebben dat je wilt als je aan jezelf werkt. Wij praten in deze kerk dus veel over persoonlijke verandering over persoonlijke vooruitgang maar de beste manier om te veranderen is om van binnenuit veranderd te worden. Om een discipel van Jezus te worden. Om je te bekeren en je te laten dopen. Om een compleet nieuw mens te worden. Misschien heb je de manier van de wereld geprobeerd en vind je die verwarrend of het maakt dingen erger in je leven. Hier is wat dingen beter maakt. Je leven toevertrouwen aan de Heer, zijn wegen volgen, de Bijbel begrijpen en een leven opbouwen met Gods geest in jou. Ik wil beginnen met een heel oud en saai verhaal. Mag ik beginnen met een saai verhaal? Er zijn een paar… Amen, ja hoor. Er zijn een heleboel saaie verhalen verteld, maar de meeste beklijven niet. Dus als je een saai verhaal tegenkomt dat 2000 jaar oud is betekent dat dat er een reden is waarom het 2000 jaar heeft standgehouden. De andere verhalen hebben het niet gehaald, omdat wat? Ten eerste omdat ze saai waren en ten tweede omdat ze geen waarde toevoegden. Er is iets waardevols aan dit verhaal. En het gaat als volgt. De beroemde rabbi Akiva, een van de grondleggers van het Jodendom was zo verdiept in Gods Woord hij dacht erover na, mediteerde erover stond stil bij de diepe passages en betekenissen en hij was zo verdiept in zijn moment van overdenken op weg naar huis, naar Kapernaüm dat hij zijn eigen stad voorbijliep. Toen hij rechtsaf naar de stad Kapernaüm moest gaan bleef hij gewoon rechtdoor lopen. Hij bleef naar de boekrol kijken en herhaalde de woorden telkens in zijn hoofd en dacht steeds dieper na en ging helemaal op in deze ervaring totdat hij uiteindelijk een Romeins fort tegenkwam. Hij keek naar de poorten en keek omhoog en van bovenaf keek een Romeinse soldaat naar beneden en zei: Wie ben jij? Wat doe jij hier? En Akiva, die een goede Jood was, keek omhoog en zei: Wat? En de centurio keek naar beneden en zei weer: Wie ben jij? Wat doe jij hier? En omdat hij een goede Jood was, beantwoordde hij een vraag met wat? Een vraag. Hij kijkt op en hij zegt: Hoeveel betalen ze je om mannen zoals ik zulke vragen te stellen? En omdat hij een goede Romeinse soldaat was, antwoordde hij met: Wat? Hij zei: Hoeveel betalen ze je om zulke vragen te stellen aan mensen zoals ik? En de Romeinse soldaat zei: Twee drachme per dag. En Akiva, zei: Ik betaal je het dubbele om elke dag voor mijn voordeur te staan en mij elke ochtend deze twee vragen te stellen: Wie ben jij? Wat doe je hier? Dat is het einde van het verhaal. Waarom zou zo’n verhaal 2000 jaar voortleven om ons vandaag te bereiken? Misschien is er iets belangrijks en zelfs goddelijks aan die twee vragen: Wie ben jij? Wat doe je hier? Goede vraag. Ik denk dat ze vragen: Wat is je identiteit en wat is je levensdoel? En de eerste vraag komt altijd voor de tweede. Hoe wij onszelf definiëren, zal uiteindelijk ons levensdoel bepalen. De manier waarop wij onszelf zien, bepaalt de keuzes die wij maken. De woorden die wij gebruiken, de mensen met wie we tijd doorbrengen de houding die we aannemen, de energie die wij hebben zoals wij anderen behandelen, zoals wij rijden de manier waarop wij onze rekeningen betalen of niet betalen. Je identiteit beïnvloedt uiteindelijk alles wat je ziet als het doel en de waarden van je leven. Het wordt jou. Wat je ziet in de wereld om je heen als je mensen ziet, is de buitenste laag. Wat je meestal niet ziet, is de binnenste laag. Je moet met iemand getrouwd zijn om dat te zien, toch? Je moet je beste vriend zijn om die diepere lagen te zien. En dus denk ik dat wat er gebeurt is dat op dezelfde manier als een beetje gist het hele brood zuur maakt een label dat op je wordt gedrukt, je hele leven kan veranderen of het nu van buiten of van binnen is. Als je iets vaak genoeg hoort in je leven en als je niet oppast, wordt het in feite gewoon waar in je leven. En dat geldt ook voor identiteit. Als iemand iets over je zegt of je zegt het over jezelf zul je merken dat mensen er na verloop van tijd door veranderen. En dat is iets vreemds aan de menselijke conditie. Het vreemde is dit: Je leeft naar wat je jezelf noemt. Je gaat leven naar wat je jezelf noemt. En daarom besteden wij als christenen zoveel tijd aan praten over hoe we onszelf noemen en nog belangrijker, hoe God ons noemt. En Hij noemt jou zijn geliefde. Zijn schat. Zijn oogappel. De parel van grote prijs. Hij houdt van je. Hij zorgt voor je. En dat brengt ons bij Mattheüs 17. Ik zou hier een cursus van vier uur aan kunnen wijden, maar dat doe ik niet. Dit is de transfiguratie en er staat veel in maar ik zal er één ding uithalen om je een idee te geven van wat er gaande is. Het staat dus in Mattheüs 17. Mattheüs en de evangelieschrijvers willen laten zien dat Jezus een nieuwe Mozes is. En ze proberen je te laten zien dat de transfiguratie een nieuwe Sinaï-ervaring is. Je herinnert je misschien dat Mozes naar de berg Sinaï gaat. Hij wacht zes dagen en op de zevende dag verschijnt God in een heldere wolk spreekt tot hem, geeft hem de wet en Mozes komt van de berg af, stralend als de zon en moet zijn gezicht bedekken om Gods glorie te verbergen. Kijk nu naar de parallellen. Mattheüs 17. Na hoeveel dagen? Zes dagen, net als Mozes. Jezus nam Petrus, Jakobus en Johannes, de broer van Jakobus, met zich mee en leidde hen naar wat? Een hoge berg, net als de Sinaï en daar werd hij getransfigureerd. Wat betekent dat hij fysiek werd veranderd in een hoger niveau van zichzelf in de manier waarop Hij eruitzag. Zijn gezicht straalde als de zon, zijn kleren werden zo wit als het licht. Net als Mozes, toch? En toen verschenen voor hen eigenlijk Mozes en Elia. Let wel, Elia is de Bijbelse figuur die niet sterft. Hij geldt als de grootste profeet die de hemel in wordt gedragen. Dus Mozes en Elia in gesprek met Jezus. Ze praten met elkaar. Jezus, Mozes en Elia wat het idee versterkt dat Jezus zowel de wet als de profeten vervult. Petrus, want dat is wat Petrus altijd doet als hij nerveus is begint gewoon te praten en het slaat eigenlijk nergens op maar Petrus zegt tegen Jezus: Heer, het is goed voor ons om hier te zijn. en als U wilt, zal ik drie schuilplaatsen of tabernakels neerzetten. Eén voor U, één voor Mozes en één voor Elia. En geen van de drie kijkt zelfs maar naar Petrus. Ze negeren hem totaal. Terwijl Hij nog sprak, Jezus dus, bedekte een heldere wolk hen. Precies hetzelfde wat Jahweh God doet als Hij op de Sinaï verschijnt dus je kunt God niet zien. Want iedereen die God ziet, sterft, dus God verschijnt in een wolk maar het is een wolk vol energie. En die bedekt hen, dus die wolk omvat Mozes, Elia en Jezus. Dus ze zijn een soort van gesluierd in die wolk. En dan zegt een stem uit de wolk: Dit is mijn Zoon, Die Ik liefheb. Met Hem heb Ik een welbehagen. Luister naar Hem. En toen de discipelen dit hoorden, vielen ze doodsbang met hun gezicht op de grond. Jezus kwam en raakte hen aan: Sta op, zei Hij. Wees niet bang. En ze keken omhoog en zagen niemand behalve Jezus. Oké, nu herinner je je misschien dat er twee keer in de evangeliën staat dat je God ziet verschijnen en tot Jezus ziet spreken. Als je je ooit hebt afgevraagd hoe het zou zijn om de Zoon en de Vader een gesprek te zien voeren om als een vlieg op de muur te zitten en te horen wat Ze zeiden dan krijg je dat met deze tekst. En beide keren Dit is het punt dat je moet begrijpen. Beide keren dat God hardop tot de Zoon spreekt in aanwezigheid van andere mensen. De eerste keer is toen Hij werd gedoopt in de Jordaan. Weet je nog wat er gebeurt? Jezus komt uit de Jordaan en wat zegt God? Dit is mijn geliefde Zoon, in Wie Ik een welbehagen heb. Er gaat wat tijd voorbij, ze hebben hun bediening gedaan. Het gebeurt weer, God laat zich weer zien, wat is het eerste wat Hij zegt? Wij hebben het net gelezen. Dit is mijn geliefde Zoon, in Wie Ik een welbehagen heb. Luister naar Hem. Het is bijzonder om te bedenken dat elke keer dat ze God de Vader horen spreken met God de Zoon dat ze de Vader horen spreken met de Zoon, horen ze: Dit is mijn geliefde Zoon, in Wie Ik een welbehagen heb. En de Bijbel probeert ons keer op keer duidelijk te maken hoe groot Gods liefde is door de verhalen, door de Bijbel en dat het ervaren van deze liefde ons kracht geeft om de wereld te overwinnen. Van een vijand van God naar een vriend van God. Van een vergeten verre zoon naar een zoon of dochter die thuis is. Naar iemand die gebroken is naar iemand die verlost en genezen en gered en hersteld is. Naar de geliefde zijn. Jij bent de geliefde. Ik hoorde Brennan Manning zeggen Brennan Manning is een paar jaar geleden overleden. Een geweldige christelijke auteur, spreker. Hij gaf deze vreemde overpeinzing. Ik weet niet of ik het met hem eens ben maar het prikkelde mij toen ik hem dat hoorde zeggen. Hij zei ‘na duizenden uren van studie en het uit het hoofd leren van de Bijbel van prediking, uren van gebed en meditatie, weet ik volkomen zeker dat wanneer wij voor de troon van God komen Hij ons één vraag zal stellen en één vraag alleen. Hij zal ons vragen: Heb je geloofd dat Ik van je hou? Geloof je dat Ik van je hou?’ En hij zei: De ware gelovigen zullen ja antwoorden. Ik geloofde het en ik bouwde mijn hele leven op die ene waarheid. Maar anderen zullen zeggen dat ze het een beetje geloofden, maar niet echt. Ik ging naar de kerk, ik las de boeken, maar ik geloofde het nooit in mijn hart en dus was ik altijd aan het worstelen om mijzelf te bewijzen. Het is een interessante gedachte en daarom schrijft Paulus in Efeziërs dat hij bidt dat de Heilige Geest in je leven zal komen zodat je kunt begrijpen hoe hoog, diep en breed de liefde van God voor jou is de liefde van Christus, die onbegrijpelijk is. Het gaat ons begrip te boven. Dat de enige manier om het te krijgen is als de Heilige Geest een wonder in je leven doet. Dat is de enige manier om te begrijpen hoe geweldig en hoe diep Gods liefde is. Maar veel christenen hebben niet die houding ten opzichte van God. Wij hebben zoiets van, als ik een 7 of beter heb, doe ik mee. Zo niet, dan ben ik weg. Wat God van ons vraagt is om haast onstuimig, te geloven dat ondanks je tegenslagen en je zonde en je fouten en al het andere het kruis goed genoeg was en meer dan genoeg was om je te redden. En dat je op een vreemde manier, zo leert Paulus ons als het ware van plaats ruilt met Jezus. Dat Hij zonde wordt en jij de gerechtigheid van God. En dat is hoe God jou ziet. Niet omdat jij het hebt verdiend, maar omdat Christus het voor jou heeft verdiend. Dat er een geweldige ervaring is, waarbij je ondanks je fouten en gebreken met vertrouwen en geloof in de spiegel kunt kijken omdat dit het contract is dat ik de geliefde dochter of zoon van God ben. Ik ben het geliefde kind van God. En zeg dat met geloof en vertrouwen, want het is waar. Het is waar. En de reden waarom dit zo belangrijk is, is dat wij ons in de eerste plaats niet identificeren met onze prestaties of onze fouten maar eerst met het feit dat wij Gods geliefde zijn omdat je waarmaakt wat je jezelf noemt. Dat doe je gewoon. Wat je ook echt denkt dat je bent, hoe je jezelf ook noemt tegenover anderen tegenover jezelf in de spiegel, je zult het uiteindelijk waarmaken. Je kunt het keer op keer zien. Ik zal je een paar voorbeelden geven van hoe dit uitpakt. Hoe je jezelf noemt, is wie je wordt. Ik herinner mij dat toen ik een kind was, er een familielid was…Geen van mijn ouders. Ze denken altijd dat zij het zijn. Een dame in onze familie. Elke keer als ik haar zag, noemde ze mij onhandig. En ik was geen onhandig kind. Ik was een kind, maar ik was niet onhandig. Maar altijd als ik in de buurt van deze vrouw kwam zei ze lachend en luchtig: Bobby is zo onhandig. En wat gebeurde er dan? Ik werd onhandig. En telkens, nog voordat ze iets had gezegd, dacht ik dat ze mij onhandig vond. En dan word ik onhandig en dan versterkt ze dat en zegt: Bobby is zo onhandig, ha, ha, ha. Lachen, iedereen. Dat is een negatieve versie. Positieve versie: Toen ik op de middelbare school zat, had ik mijn leven aan Christus toegewijd en was ik betrokken bij een nieuwe jeugdgroep genaamd 180. Ik denk dat er zo’n 2000 leerlingen lid waren. Ze hadden een geweldige faciliteit met een DJ en basketbalvelden en arcadespellen en pooltafels en mooie meiden, wat de echte trekker was. Daar heb ik mijn vrouw Hannah ontmoet. En ik herinner mij dat ze als 15- of 16-jarigen alle grote scholen bezochten behalve de school waar ik op zat, Broken Arrow. En ik ontmoette iemand die zei: Jij bent het antwoord op onze gebeden. Wij hebben gevraagd of God iemand wilde sturen om deze school te helpen om kinderen met bussen te brengen. En ik hoorde dat en ik geloofde het. Was het waar? Had God mij echt naar hen gestuurd? Was ik het antwoord op hun gebed? Op dat moment geloofde ik het en het werd waar. Binnen een jaar reden er twee bussen van ons huis mijn moeder maakte de koekjes, naar de kerk, elke woensdag. Dus ik geloofde het, mijn gedrag veranderde, het werd waar. En als je vaak genoeg onhandig of dom of slim of rijk of arm of lelijk of knap of mooi of niet mooi of extravert of introvert wordt genoemd ga je je ook zo gedragen. Je wordt wat je denkt dat je bent. Je maakt waar wat je jezelf noemt. Ik herinner mij mijn lieve nichtje, zij is als een zusje voor mij. Ik was toen 21, 22. Zij was toen 19 en we deden jongerenpastoraat. Ik had haar een eeuwigheid niet gezien en ik wist niet dat ze in de problemen zat maar ik had haar gevraagd om mij te helpen met de jeugdgroep in de kerk het groeide waanzinnig en zij deed het geweldig en zij kwam overal opdagen, hielp mee, had een positieve houding, hield van de Heer en alles was geweldig. Op een dag ging ik naar buiten toen wij kerkwerk deden en ze zat te roken. Ze zag mij en het leek alsof haar hele wereld in duigen viel. Ze pakte de sigaret, gooide hem op de grond en doofde hem en ze zei: O nee. Ik zei: Het kan mij niet schelen dat je rookt. Je bent volwassen. Dat is prima. Doe wat je wilt. Het kan mij niet schelen dat je rookt. En ze zei: Nee, ik wilde niet dat JIJ mij zag roken. En ik begreep vreemd genoeg wat ze zei, en het kon mij helemaal niets schelen maar daarna zakte ze een beetje weg en kwam niet meer. Ik denk daar nog vaak aan. Later in haar leven kwam het helemaal goed maar ik herinner mij die tijd waarin van tiener in volwassene verandert. Iets met. Ik denk dat ze dacht dat ik haar anders zag, en dat was niet zo. Maar kennelijk zorgde dat er misschien voor dat ze zichzelf anders ging zien. En dus kwam ze niet meer. Dat is trouwens de belangrijkste reden waarom de meeste mensen stoppen met naar de kerk te gaan. De belangrijkste reden waarom mensen niet meer naar de kerk gaan is omdat ze iets in hun leven hebben waar ze zich voor schamen of een zonde, of een scheiding, of wat dan ook. Iets. Studies wijzen uit dat dit de belangrijkste reden is waarom mensen niet meer gaan maar het grappige is dat als je niet meer gaat dat de belangrijkste reden is waarom je zou moeten gaan, toch? Wanneer je op je dieptepunt bent. Wanneer je je slechtste dag hebt, kom dan naar de kerk. Laat mij je een knuffel geven. Wanneer je een slechte dag hebt, zet dan Hour of Power aan en kijk naar ons. De beste tijd om dicht bij de Heer te komen is wanneer je je het verst van Hem verwijderd voelt. Wanneer je het gevoel hebt dat je niet in Hem gelooft als je de grootste twijfels hebt, als je buiten de boot valt, wat dan ook. Als dat ooit gebeurt, kom dan gewoon hier. Wij houden van je zoals je bent en God ook. Dat is de beste tijd om in de kerk te zijn. Ongelooflijk. Ongelooflijk veel kracht in deze ruimte om de wereld te veranderen. Maar het is onze somberheid, onze angst, onze religie en wetticisme, onze fatsoensnormen en een heleboel andere dingen die ons ervan weerhouden om dit idee echt uit te leven dat wij Gods geliefde schepselen zijn, vol van zijn kracht, vol van wonderbaarlijke kracht, vol van het vermogen om mensen te overtuigen, te leiden, te transformeren. Ik wil dat je die labels in je leven schrapt. Wat er over jou gedacht wordt. Annuleer ze gewoon. Je hoeft het niet eens te zijn met of te geloven in wat mensen over je hebben gezegd. Ook niet wat je over jezelf hebt gezegd. Gewoon annuleren. Mensen hebben je ziekelijk genoemd, annuleer dat. Ze hebben je een boos, snel beledigd, naargeestig mens genoemd? Schrap dat. Mensen hebben gezegd dat je dom bent, of dat je een dronkaard bent of dat je stilstaat of dat je een dromer bent. Cancel dat. Annuleer dat. Jij bepaalt voor jezelf wie je bent en jij bepaalt voor jezelf op basis van de Bijbel wie God zegt dat je bent. Jij bent geliefd, jij bent de uitverkorene jij bent boven en niet beneden, het hoofd en niet de staart. Je kunt van je leven maken wat je wilt. Laat andere mensen niet bepalen wie je wordt. Jij beslist voor jezelf op basis van de Bijbel en je zult een geweldig leven leiden. Je moet geloven en je moet uit de boot stappen. Je moet een identiteit krijgen die van God komt, dat is je waarheid. Als je dit beeld hebt van wie je gelooft dat God ziet dat je bent en wil dat je bent gedraag je dan zo dat het waar is. Lees de boeken die je zou lezen als je echt diegene was. Luister naar die muziek. Kleed je op die manier. Gebruik die taal. Gebruik de lichaamshouding die degene die je wilt zijn, zou gebruiken. Hannah, mijn vrouw. Elke ochtend als ze opstaat is het eerste wat ze doet voordat ze haar tanden poetst of naar het toilet gaat: Boem, haar handen gaan in de lucht en ze dankt de Heer voor een nieuwe levensdag. Dat is geen slecht ding om te doen. Dat is een goede manier van doen, toch? Wat voor houding zou jij hebben als je echt een levende belichaming van Gods kracht, leven en liefde zou zijn. Dat ben je. Dat ben je. Je moet het loslaten. Wat voor vrienden zou je hebben? Hoe zou jij je tijd doorbrengen? En begin het gewoon zo te doen en je leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Want je leeft naar wat je jezelf noemt. Je leeft naar hoe je jezelf noemt. En weet je hoe je jezelf kunt noemen? Hoe ik je noem en hoe God je noemt? Je bent een onophoudelijk, geestelijk wezen met een goddelijke bestemming in Gods grote universum. Vol kracht, vol leven, vol mogelijkheden. Jij bent Zijn geliefde. Laat dat je identiteit zijn. Amen?

 

Gebed

Wij danken U, Heer. Wij prijzen uw naam. Wij zegenen de naam van de Heer. Dank U dat U ons hebt gered. Dank U dat wij voor U kunnen leven. Wij bidden in Jezus’ naam voor totale transformatie. Wij bidden dat uw Woord een licht op ons pad en een lamp voor onze voeten zal zijn. Ons laat zien waar wij heen moeten en wie wij moeten zijn. Wij vertrouwen erop en wij danken U. Dit bidden wij in Jezus’ naam en Gods volk zegt amen. Gaan jullie staan?

 

Koorzang – O God, Our Help in Ages Past

O God, die droeg ons voorgeslacht

In nacht en stormgebruis

Bewijs ook ons Uw trouw en macht

Wees eeuwig ons tehuis

 

O God, die droeg ons voorgeslacht

In tegenspoed en kruis

Wees ons een gids in storm en nacht

En eeuwig ons tehuis

Amen

 

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Leef vanuit je identiteit

11 juni 2023 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan