Home Gooi de dag van morgen niet weg

Opening

 

Welkom bij een geweldig uur Hour of Power vanuit de Crystal Cathedral.

 

(Nieuwjaarsgroet : RHS )

Goedemorgen Nederland. Ik grijp deze gelegenheid aan om u een heel gelukkig nieuw jaar te wensen en vooral een gezegend nieuw jaar. Ik hoop dat onze wekelijkse uitzendingen u helpen een persoonlijke relatie te onderhouden met onze liefdevolle God. God heeft u werkelijk lief. Hij heeft u geschapen. Daarom hield Hij ook van u: U bent zijn idee. En Hij heeft een plan voor uw leven. Ik wil alle donateurs bedanken die mij in staat stelden in Nederland op de tv te blijven. Ik ben eigenlijk ook Hollands. Nederland was het land van oorsprong van mijn familie. Ik waardeer u zeer. U doet iets van

betekenis. Daarom: dank u wel.

(Sheila Schuller Coleman)

Goedemorgen, Nederland. Fijn dat u weer naar Hour of Power kijkt. Ik denk vaak aan jullie en bid voor jullie. We proberen de uitzendingen steeds te vernieuwen en aansprekend te maken. Ik wil u hierbij ook graag bedanken voor uw gebeden en uw steun. Gelukkig nieuw jaar. God zegene u en vergeet vooral nooit dat God van u houdt en wij ook.

 

Samenzang – Joyful, Joyful

 

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

 

Welkomstwoord

Door R.H.Schuller

 

Goedemorgen. Begroet iemand in uw buurt en geef de zegengroet: God houdt van u en ik ook. Er heeft zich vandaag veel geloof verzameld in deze ruimte. Iedereen hier gelooft en dat is te merken. We zijn hier om te zeggen dat God werkelijk van ons houdt. Halleluja.

 

Openingsgebed

Door R.H.Schuller

 

Laten we bidden. Heer, we komen hier om te lachen en om te huilen om te bidden en om te prijzen. We zijn hier en delen van ons hart en onze geest die kamertjes die zo belangrijk zijn, zijn leeg. Ze moeten weer gevuld worden. Daarom, God, willen we een woord horen. Een woord dat we kunnen geloven, dat waar is, dat ons bemoedigt. en een woord dat komt van U. En ja, we zullen ons verheugen we zullen blijdschap voelen. Halleluja, amen.

 

 

 

Beth Groombridge: Vandaag zingen we een lied dat al meer dan honderd jaar bestaat. ‘Kum Ba Ya’ betekent ‘Kom bij ons, Heer’. Een God die zijn leven voor ons heeft gegeven, die ons liefheeft zal ons zeker nabij zijn als we Hem zoeken. Laten we zingen: Kum Ba Ya, my Lord.

 

Samenzang – “Kum Ba Ya”

 

Kom bij mij, o Heer, kom bij mij, kom bij mij, o Heer kom bij mij, kom bij mij, o Heer kom bij mij o Heer, Kom bij mij iemand zoekt U, Heer kom bij mij iemand zoekt U, Heer kom bij mij iemand zoekt U, Heer

Kom bij mij o Heer, kom bij mij iemand bidt, o Heer kom bij mij iemand bidt, o Heer kom bij mij iemand Bidt, o Heer kom bij mij o Heer, kom bij mij iemand zingt, o Heer, kom bij mij iemand zingt, o heer, Kom bij mij iemand zingt, o heer, kom bij mij o Heer, kom bij mij o Heer, kom bij mij

 

Schriftlezing – Psalm 89

Door R.H.Schuller

 

U mag gaan zitten.

 

De schriftlezing is uit Psalm 89. Deze Psalm heeft grote betekenis voor mij. Hij heeft me geïnspireerd toen ik nadacht over wat voor kerk we wilden bouwen. Er wordt gezegd: ‘Van U is de hemel.’ Dan wil ik die hemel ook zien, dacht ik. We metselen hem niet weg. Luistert u naar de lezing uit Psalm 89. Van uw liefde, Heer, wil ik eeuwig zingen van uw trouw getuigen, geslacht na geslacht.Heer wie is zo sterk als U? U heerst over de hoog rijzende zee. Verheffen zich haar golven, U brengt ze tot rust. Van U is de hemel van U ook de aarde. De wereld met alles wat er leeft, hebt U gegrond. Uw arm verricht heldendaden, krachtig is uw hand geheven uw rechterarm. Uw troon rust op recht en gerechtigheid. Liefde en waarheid staan in uw dienst. Gelukkig het volk dat van uw roem getuigt en leeft, Heer, in het licht van uw gelaat. Juichend roepen zij uw naam. Door uw gerechtigheid richten zij zich op. Zo luidt het Woord van de Heer.

 

Koor –  “If God be For Us”

 

Als God vóór ons is, hebben we niets te vrezen. Als God vóór ons is.

Als God vóór ons is hebben we niets te vrezen. Onze God is met ons. Amen amen.

 

Interview – PG Jay Lowder

SSC= Sheila Schuller Coleman en JL = Jay Lowder

 

Inleiding

 

Ik wil u onze gast van vandaag dolgraag voorstellen. Hij doet iets bewonderenswaardigs: Hij redt levens van jonge mensen voor wie de weg doodloopt, die niet meer willen leven. Hij redt hun leven met zijn campagnes: De Jay Lowder Harvest campagnes. Graag applaus voor Jay Lowder.

 

Interview

 

SSC     God zegene je, Jay. Ik ben zo dankbaar dat God je op de schouder heeft getikt. Want we          weten dat er levens verloren gaan.

JL        Dat is een feit. Zoveel mensen hebben Jezus nodig. Ik ben zo blij dat ik Hem zelf ken.    Geweldig om hier te mogen zijn.

SSC     Vertel eens hoe jij Jezus hebt ontmoet.

JL        Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. Mijn  ouders waren toegewijde christenen. Maar ik     kende Jezus niet persoonlijk.

SSC     Maar via je huisgenoot redde God jouw leven.

JL        Ja. Hij had een moeilijke jeugd hier in Californië Thuis waren er problemen en zijn moeder had   zelfmoord gepleegd. We waren jonge jongens die Christus niet kenden en we leefden er flink        op los. Op een avond kwam hij thuis en zei: Vanavond ga ik niet mee uit. Hoezo niet? vroeg ik. ‘Ik heb m’n leven aan Jezus gegeven.’ Ik zei: ‘Ik ben christelijk opgevoed. Binnenkort ben je       het weer vergeten.’ Maar ik zag zijn leven veranderen. ‘s Avonds bleef hij thuis las de Bijbel en             had een boekje met vragen. Als hij sliep, pakte ik stilletjes dat boekje en las wat hij             geschreven had. Ik zag zijn leven echt veranderen en dat had grote invloed op mij.

SSC     Op een gegeven moment besloot je die campagnes op te zetten. Wat was je drijfveer?

JL        Ik kwam tot geloof op een zondagavond. Kort daarop was er een dienst voor studenten. Ik         was er al vroeg en zat op de voorste rij met mijn huisgenoot die ervoor zorgde dat ik de Heer       leerde kennen. Toen die evangelist mensen uitnodigde hun zonden de rug toe te keren en te       vertrouwen op God zag ik honderden tieners opstaan. Dat deden ze niet omdat het van hen werd verwacht. Het was zeer oprecht, ze wilden werkelijk de Heer leren kennen. Ik stootte             mijn huisgenoot aan en zei: Dit kies ik voor de rest van mijn leven. Later vroeg hij: Hoe wist je       dat? Weet ik niet, zei ik. Ik weet alleen dat de Jezus die ik net heb ontmoet net als al die             anderen dat dat de Jezus is die ik wil brengen aan mensen wereldwijd die lijden sterven, en       hoop nodig hebben.

SSC     En dat ben je gaan doen. En wat ik zo schitterend vind: Je gaat ook naar diverse scholen.         Hoeveel studenten heb je daar tot nu toe mee bereikt?

JL        We hebben al 2 miljoen studenten benaderd waaronder ook veel middelbare scholieren. Die             bijeenkomsten zijn laagdrempelig. We praten niet over God of religie maar over problemen        waarmee studenten te kampen hebben.

SSC     Wat zijn die problemen? Dat weet jij precies. Dat hoop ik.

JL        Het zijn dingen waar we al jaren mee bezig zijn. Er wordt veel gedronken. Volgens recent          onderzoek beginnen de meeste studenten al op 15-jarige leeftijd te drinken. Al jarenlang is er         die drugsepidemie. 52% van de studenten die afstuderen hebben minstens één drugs           geprobeerd. Er is veel promiscuïteit onder tieners. Momenteel loopt iedere 30 seconden een         tiener een geslachtsziekte op.

SSC     Vreselijk.

JL        En zelfmoord. Dat komt niet speciaal onder tieners voor maar wel onder volwassenen.   Elke     78 seconden, in de VS pakt een jongere een pistool, een touw, een scheermes of een pot pillen om een eind te maken aan een leven vol pijn.

SSC     Heel erg bedankt voor wat je voor hen doet. Mensen, bidt u ook voor Jay Lowder en zijn            Harvest Ministries. God zegene je.

 

Koor – “Lord, Listen to Your Children Praying”

Luister, Heer, luister naar uw kinderen luister, Heer, luister naar hun gebed luister Heer, luister naar Uw kinderen luister, Heer, luister naar hun gebed Heer, geef ons uw Heilige Geest o Heer, luister naar Hun gebed geef ons liefde geef ons kracht geef ons genade luister, Heer, luister naar uw kinderen Luister, Heer, luister naar hun gebed luister, Heer, luister naar hun gebed Heer, geef ons uw Heilige Geest luister, Heer, luister naar hun gebed geef ons liefde, geef ons kracht geef ons genade luister, Luister naar uw kinderen luister, Heer, luister o heilig ure van gebed dat al mijn zorgen van mij neemt O heilig ure van gebed luister, Heer luister naar uw kinderen Heer, luister naar hun gebed o Heer, geef Ons uw Heilige Geest heilig uur van gebed, heilig uur van gebed luister naar uw kinderen geef ons Liefde geef ons kracht geef ons genade amen

                 

Preek – “Don’t Throw Away Tomorrow”

Door R.H.Schuller

 

In 1955 hadden mijn vrouw en ik een droom een onmogelijke droom. Een fantastische droom om ons leven te wijden aan het bouwen van één kerk tot eer en glorie van God en zijn Koninkrijk over de hele wereld. Ik heb in die jaren het volgende geleerd. Ik zei: Arvella, stoor me niet. Geef me pen en papier. Ik moet iets opschrijven. Ik ging naar de bibliotheek met mijn schrijfblok en een balpen. En dit heb ik toen opgeschreven. Het is afkomstig van God, dus ik zal het grootste deel voorlezen. Blijf erbij. Luister goed. Ik heb het meegemaakt, dus ik weet waar ik over praat. Het leven is één lange weg naar geluk.

Naar geluk? Ja zeker. Ik richt me nu tot ongelovigen. Christenen zouden zeggen: een gezegende weg. Het leven is één lange weg naar geluk, die omhoog en omlaag gaat met voor en tegenspoed, maar aan het einde van de weg wacht de gelovige altijd geluk. Romeinen 8:28 zegt: ‘God doet alle dingen medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.’ Wie denkt dat hij God nooit heeft ervaren die in Hem gelooft maar Hem niet in zijn of haar leven ervaren heeft vergist zich enorm. Iedereen die nu naar me luistert, heeft wel eens te maken gehad met geluk of ongeluk. Dat verzin ik niet. Dat is de werkelijkheid. Zo heb ik het zelf vijftig jaar lang ervaren. Ik leer u altijd te denken vanuit mogelijkheden. U moet zelf uw kansen grijpen. U moet reageren en verantwoordelijk handelen. U moet moed, vertrouwen en doorzettingsvermogen hebben. Ik heb altijd zo geleefd en het werkt. Ik zal het de rest van mijn leven blijven uitdragen. En dan komt nu het allermooiste. Als je de eindbalans opmaakt kom je uit op geluk. Na al je inspanningen en alle moeite die je hebt gedaan eindig je met goede dingen, zoals deze kerk. Dan moet je toegeven dat het leven één lange weg naar geluk is. Als je nog nooit geluk hebt gehad in je leven kun je een atheïst zijn. Mensen zeggen wel eens dat ik veel geluk heb gehad. Zelf zou ik zeggen dat ik gezegend ben. Maar laten we eens kijken hoe het zit met dat geluk in het leven. Dit is mijn getuigenis. God is echt. Ga mijn leven maar na. Lees het boek De reis van mijn leven. Ik wil u laten zien hoe God u zegent tijdens die reis naar geluk. Hoe krijg je geluk? Ten eerste: God zegent ons zonder eerst met ons te overleggen. We krijgen een idee waar we niet om gevraagd hebben. We krijgen een droom waar we niet op gerekend hadden. Wat een goed idee had ik toen. God zegent ons zonder eerst met ons te overleggen. Ten tweede: God zegent ons zonder onze goedkeuring te vragen want Hij weet dat we toch niet zouden instemmen. We zouden denken aan de prijs, het gevaar, de pijn of de problemen. We zouden Hem op al die problemen en obstakels wijzen. Vandaar dat Hij niet onze goedkeuring vraagt. Hij gaat niet in discussie. Hij geeft ons onze droom. Ten derde. God zegent ons daar waar we dat het meest nodig hebben. Dat kunnen we zelf nooit raden, maar Hij weet het. Daarom overlegt Hij niet met ons. Daarom zien en voelen we het zelf niet. We kunnen met God praten. Stel dat Hij tegen u zegt: ‘Ik ga u zegenen met iets wat u Mij vraagt, met iets wat u graag wilt.’ Maak een lijst met alle zegeningen die u zou willen ontvangen. Ik reis veel en onderweg zegen ik mensen en dan zeg ik: Moge Hij u zegenen met wat u het meest nodig hebt. Maak een lijstje van dingen die u graag wilt. Van één tot tien. Ik weet al wat sommigen van u bovenaan zetten. Dat de chemotherapie goed aanslaat. Ik weet wat anderen zullen vragen. Meer geld, zodat ze hun rekeningen kunnen betalen. Weer anderen zetten op nummer één dat ze de beste worden in hun vak. Schrijf al die dingen op die u graag wilt. Iemand anders wil dat een vrouw van wie hij houdt, verliefd op hem wordt. Maak een lijstje van zegeningen. Maak een lijstje en laat dat aan God zien. En zeg: Zegen me waar ik dat het meest nodig heb. En meestal is dat niet nummer één of twee en ook niet drie of vier. Het is vaak iets waar u zelf niet eens aan gedacht hebt. Misschien is meer geloof wel wat u het meest nodig hebt. Of meer vertrouwen.

 

Gisteren heb ik geluncht met Don Ayers. Hij vertelde dat hij op zaterdagavond thuis was met z’n vrouw. Er werd geklopt en twee gewapende mannen dwongen hen te gaan liggen. Hij zei: ‘Ik lag met mijn gezicht in het stof. Ze schoten ons niet neer maar ik voel nog steeds het staal tegen m’n huid, het pistool tegen m’n slaap. We wilden eerst niet naar de kerk gaan, maar gingen toch. En u, dr. Schuller, zei toen een bepaalde leefregel. U had die uitgeprobeerd op uw vrouw, maar zij vond het niks. Maar u hebt hem toch gebruikt. Die regel luidde: Als je met je gezicht in het stof ligt, komt het aan op vertrouwen.’ God zegent u waar u dat het meest nodig hebt en dat weet Hij beter dan u. Hij kent de toekomst. U niet. U wordt gezegend met vreugdevolle verrassingen. U zult dan zeggen: Er is me nu toch iets geweldigs overkomen. Ten vierde: Het leven is één lange weg naar geluk. Maar wij kunnen de dingen vaak niet op hun juiste waarde schatten. We hechten te veel waarde aan en betalen een te hoge prijs voor heel veel dingen. God weet dat het de moeite niet waard is. Daarom krijgt u het niet. God houdt van u. Daarom krijgen we die baan niet of die relatie die we graag willen of zijn wij niet uitgenodigd en krijgen anderen wel een kaartje. Waarom wij niet? We beseffen niet dat het juist  een zegen is dat we iets niet krijgen. Wat wij pech noemen, is juist een gelukje. En ten vijfde: God zegent ons daar waar we dat het meest nodig hebben maar pas op het juiste moment. Nederigheid past ons op dit punt. Want wij weten niet wanneer dat is en Hij wel. Nederigheid past ons, want anders zouden we maar verwend raken door het geluk dat ons ten deel valt. Weet u dat elke keer voordat ik met iets groots gezegend werd ik eerst een moeilijke periode moest doormaken? God wilde eerst zeker weten

of Hij mij die grote zegening kon toevertrouwen. Ik moest nederig zijn. Wat ons overkomt, kan ons verdriet doen of teleurstellen maar uiteindelijk zien we in dat afwijzing ook hoort bij onze vorming. Zoals een boer zijn grond bewerkt zo wordt onze ziel bewerkt zodat Hij weet dat Hij ons die grote zegening kan toevertrouwen. Ten zesde: God zegent ons met geluk dat voortkomt uit wat wij als pech hadden bestempeld. Ik kan u nu, op deze leeftijd, zeggen dat elke keer als ik pech had het later een gelukje bleek te zijn. Dat kan dertig jaar duren of veertig jaar of vijftig jaar voordat je dat inziet. Mijn leven is één lange weg naar geluk geweest, die omhoog en omlaag ging, omhoog en omlaag. Geluk komt altijd na verdriet en tranen of pijn en tegenspoed of beproevingen. Want het hele leven bestaat uit geboren worden en doodgaan leven en sterven, beginnen en eindigen. En elk einde is een nieuw begin. Elke dood is de eerste fase van een fantastische nieuwe geboorte. Neem nou de pijn bij een bevalling. Wauw. Het leven kan zich alleen vernieuwen als er verandering is. En verandering gaat vrijwel altijd met pijn gepaard. Maar God weet dat pijn altijd de voorbode is van nieuw leven. Dus pijn is het bewijs dat ik nog leef. Het is een teken van vooruitgang. Het hele leven leidt tot voorspoed. Romeinen 8:28. Dit is een aha ervaring. Nu zien we duidelijk dat God ons zegent zonder met ons te overleggen. God zegent ons zonder onze goedkeuring te vragen. God zegent ons al voordat we Hem om iets bidden. En God zegent ons ook als Hij weet dat we er in het begin niet blij mee zijn. En God zegent ons zonder rekening te houden met onze plannen en onze agenda. God zegent ons altijd of wij dat nou voor – of tegenspoed noemen. Als je met je gezicht in het stof ligt, komt het aan op vertrouwen. Vertrouwen in morgen.  We moeten altijd op God vertrouwen. We doorstaan hoopvol beproevingen en zelfs rampspoed omdat we weten dat God zowel het eerste als ‘t laatste woord heeft en dat beide goed zijn. Als we in een zware storm zitten. Ik kan het weten. Ik heb vijftig jaar van stormen achter de rug. Als we in een zware storm zitten, roepen we uit: Waar is God? Ik heb in mijn functie als dominee met velen van u stormen doorstaan. De meest vreselijke dingen. Dan roepen we uit: Waar is God? Ik zal u zeggen waar Hij is. Hij is achter de schermen een regenboog aan het maken. ‘Kijk’, roept iemand uit. ‘Er is een zware storm. Maar kijk ‘s naar die regenboog. En luister: Hoor je die vogels zingen? Haal diep adem en ruik de geur van verse dauw op het groen.’ Vrienden, familie, dat is mijn leven. Dat is mijn getuigenis. Het leven is één lange weg naar geluk. Daarom zou ik nooit een atheïst kunnen zijn. Je hebt voor – en tegenspoed. Romeinen 8:28: ‘God doet alle dingen medewerken ten goede’. Daarom vraag ik u met klem de Bijbel serieus te nemen en in te zien dat Jezus wist waar Hij het over had. En daarom zeg ik u: Gooi de dag van morgen niet weg. We mogen elke dag weer dankbaar zijn. We mogen hopen als we pijn hebben, optimistisch zijn als de toekomst somber is. In voor – en tegenspoed heeft God u lief. Echt waar. En u ervaart hem in uw stemmingen en herinneringen. God heeft ons lief als we lachen en als we huilen. Als we werken en als we rusten. Als we slapen en als we waken. Als we geboren worden en als we sterven. Tot we voor Jezus staan op die dag waarop de zon niet ondergaat en niet opgaat, met enkel eeuwig leven en licht en prachtige muziek. Voor altijd. Amen.

 

Gebed

 

God, U wordt steeds werkelijker voor ons. Dank U daarvoor. Uw liefde straalt door ons heen. We kunnen het voelen. Dank u wel. Halleluja. Amen.

 

Zegen

 

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. En moge God u zijn vrede geven. Tot in eeuwigheid. Amen.

Gooi de dag van morgen niet weg

1 januari 2012 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan