Opening
In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken:
Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn dit moment kan uw uur van kracht zijn.
Samenzang – Joyful, Joyful
Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!
Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller
Dit is de dag die God heeft gemaakt. Daarover zullen we ons verheugen. Fantastisch dat u er bent.
Het is geen toeval dat u hier nu bent. Het is geen toeval dat u op dit moment achter de tv zit. God heeft u bij zich geroepen. Geef degene naast u een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. Fijn dat u naar de kerk bent gekomen. Dat was een goede beslissing. Het is goed om God op de eerste plaats te zetten in je leven. We beginnen deze dag in geloof en richten ons op Gods Koninkrijk want wij zijn Gods geliefde zoons en dochters. Dat neemt niemand ons af. We hebben eeuwige hoop in de naam van Jezus die boven alle andere staat. Amen?
Gebed
Heer, in zijn naam bidden wij tot U en komen voor uw troon. Dank U dat we in een gevaarlijke, beangstigende wereld toch volkomen veilig zijn, want we vertrouwen op U. Dank U dat U met ons bent, dat uw Heilige Geest hier is. Bevrijd degene die hier zijn, van alle ketenen. In Jezus’ naam, amen.
Koorzang – Blessed Assurance
Volle verzeek´ring, Jezus is mijn. Wat schenkt dat rust aan ´t volgzaam gemoed.
In Hem zal ´k zalig, zalig steeds zijn, wedergeboren door Jezus’ bloed
Dit is mijn vreugde, altoos te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn
Dit is mijn vreugde, altoos te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn
Voll’ onderwerping, zijn eigendom, in Hem te rusten, heerlijk genot
´T eigen ik doden, zijn wil alleen, rijk in mijn Heiland, leven voor God
Dit is mijn vreugde, altoos te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn
Dit is mijn vreugde, altoos te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn
Schriftlezing – 2 Kronieken 7:14;Spreuken 22:4 door Hannah Schuller
U mag gaan zitten. Luistert u ter voorbereiding op de preek naar Gods Woord. En wanneer dan mijn volk, het volk dat Mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen dan zal Ik het aanhoren vanuit de hemel zijn zonden vergeven en het land genezen. Wie bescheiden is en ontzag heeft voor de Heer wordt beloond met rijkdom eer en een lang leven. Laten we bescheiden zijn, opdat God ons leven rijkelijk zegent.
Solo – Pie Jesu – door Stacey Tappan
Barmhartige Heer Jezus, geef hen rust, geef hen rust
Barmhartige Heer Jezus, geef hen rust, geef hen rust
Geef hen Heer, geef hen, geef hen rust
Eeuwigdurende rust, eeuwigdurende rust
Eeuwigdurende rust
Barmhartige Heer Jezus, barmhartige Heer Jezus
Geef hen toch, geef hen toch
Eeuwigdurende rust, eeuwigdurende rust
Interview – Arlene Pellicane
BS = Bobby Schuller
AP = Arlene Pellicane
BS: Ik heb Arlene Pellicane te gast. Ze is spreekster, lerares en schrijfster maar in de eerste plaats is ze echtgenote en moeder. Arlene verkondigt met vuur dat vreugde en geluk bereikbaar zijn via een levendige relatie met God en dat een gelukkig, hoewel niet volmaakt leven bereikbaar is. Graag applaus voor Arlene Pellicane. Arlene, fijn je te ontmoeten.
AP: Fijn dat ik mocht komen.
BS: Gelukkig zijn is ook erg belangrijk in wat onze kerk leert. Wij willen dat mensen blije studenten van Jezus worden. Het is onderdeel van het evangelie. Blijdschap is iets waar jij je sterk voor maakt.
AP: Ja, het is vooral een keuze. Geen gevoel waarmee je wakker wordt. We maken ons druk om de kids of ons werk. Blijdschap is een geschenk voor je gezin. Het is ook een vaardigheid waaraan je kunt werken. Stel je tot doel: ‘s morgens glimlach ik tegen mijn partner, ‘s middags tegen mijn kinderen, als ze uit school komen of als ik ze in bed stop. Dat kan een doel zijn. Maar je kunt de anderen niet opdragen om jou blij te maken. Daar heb je geen controle over. Je moet jezelf een doel stellen. Maar het is wel degelijk iets waar je beter in kunt worden.
BS: Je hebt veel meegemaakt dus je spreekt niet lichtvaardig over blijdschap. Je had verscheidene miskramen, je zoon van 7 werd aangereden. Maar door alles heen behield je een diep gevoel van blijdschap. Hoe kon dat?
AP: Kinderen krijgen ging erg moeilijk. We waren erg blij met onze zoon. Van een volgende baby was ik 26 weken zwanger maar dat werd een miskraam. Als je iemand verliest kan je wel boos zijn op God, met gebalde vuisten. Dat mag, aar je moet ze ook weer openen en God vragen je hand te nemen en je vrede te geven. Toen we dat meisje, Angel Rose, verloren gaf God ons zijn vrede en aanwezigheid. We hadden Hem zo nodig. Een jaar later kregen we een dochter, Noël Joy Pellicane. Als we Angel niet hadden verloren, hadden we Noël niet gewonnen. Dat zien we in al onze problemen. We verliezen iets, maar winnen ook iets. Of dat nu meteen is of pas tien jaar later. Onze zoon zat in klas 2. Hij ging te wild de bocht door op zijn fietsje en klapte op een auto. We gingen naar de eerste hulp, maar hij had helemaal niks alleen blauwe plekken. De dag erop zijn we naar Legoland gegaan, zo blij waren we. Ik moest toen ook denken aan dat vers uit Handelingen: ‘Uit Hem komen ook wij voort.’ Door Gods genade hebben onze kinderen de adem en het leven. Als we kunnen loslaten, kunnen we vrede hebben met Gods oppermacht.
BS: Je boek heet 31 Days to Becoming a Happy Mom. Is het ook voor vaders?
AP: Ja hoor. Als ze hun vrouw maar helpen.
BS: Praat eens over je boek. 31 dagen. Mensen vragen: kan dat?
AP: Het is geschreven voor moeders met gillende kinderen in de supermarkt. Ze weten zich geen raad. Maar het gaat er gewoon om, blij te zijn. Een moeder moet gezond zijn, spiritueel en emotioneel. Ze moet actiegericht zijn, niet vleien, beloven of bedelen. Je meent wat je zegt.
Wees een biddende moeder. Zoek de antwoorden voor je vragen niet bij Google, maar bij God. Dat is een goeie. Wees volhardend, het duurt lang. Je voedt geen kind op, maar een volwassene. Wat voor mens wil je dat het wordt? En je moet positief zijn. Wat zijn de positieve dingen, waardoor ouderschap geen gevangenschap wordt? Wat vind ik echt heerlijk aan het ouderschap?
BS: Wat is je beste tip?
AP: Ouders moeten kinderen niet vragen maar zeggen wat ze moeten doen. Want je ziet soms ouders… Een moeder in een prachtige winkel, met een peuter die maar blijft gillen. En dan zegt ze: Ik zal een cadeautje voor je kopen, wil je dat? Voor dat kind moet je vooral geen cadeautje kopen. Veel ouders vragen: Zou je je kamer kunnen opruimen? Kan je dat spelletje even wegleggen? Kan je misschien… Nee, het is: Kom eten. Leg dat weg. Ruim je kamer op. Dat gevoel voor opvoeden zijn we kwijtgeraakt.
BS: Goed gesproken. We willen dat ze van ons houden, maar ze moeten ons vooral respecteren. Als ze ons respecteren, zullen ze ook van ons houden. Arlene Pellicane, bedankt. Je boek staat op onze website. U kunt haar na de dienst ontmoeten. God zegene je, bedankt dat je ouders aanmoedigt blije ouders te zijn.
Koorzang – How Lovely are Thy Dwellings
Hoe lieflijk is uw woning, Heer van de hemelse machten
Uw woning, Heer van de hemelse machten
Hoe lieflijk is uw woning, Heer van de hemelse machten
Hoe lieflijk is uw woning, Heer van de hemelse machten
Van verlangen smacht mijn ziel, van verlangen smacht mijn ziel
Naar de voorhoven van de Heer, mijn hart en mijn lijf
Roepen om de levende God, mijn hart en mijn lijf
Roepen om de levende God, hoe lieflijk is uw woning
Heer van de hemelse machten, uw woning
Heer van de hemelse machten, gelukkig zijn zij
Gelukkig zij, die wonen in uw huis
Gedurig mogen zij U loven, gedurig mogen zij U loven
Hoe lieflijk, hoe lieflijk, hoe lieflijk, hoe lieflijk
Hoe lieflijk, hoe lieflijk is uw woning
Proclamatie Bobby Schuller
We spreken samen de proclamatie uit. Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over me zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand me afnemen. Ik hoef me geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld.
Hoe haal ik voldoening uit het leven?
door Bobby Schuller
U mag gaan zitten. Ik wil beginnen met deze uitspraak: U hoeft helemaal niets te bewijzen want u bent Gods geliefde kind. Toen ik op de basisschool kwam, was alles makkelijk. Je begint in groep 1 en daar maak je dingetjes. Met lijm, en glittertjes en dat is dan je huiswerk. En op een gegeven moment, in groep 4 of 5, als plotseling de meisjes langer zijn dan de jongetjes is er dat vreemde verschijnsel competitie dat zijn intrede doet in je schoolbestaan. Ik weet nog dat ik toen het idee had dat ik me moest bewijzen. Ik wilde geen domme dingen meer zeggen, maar cool gevonden worden, of slim, of de jongen met het mooiste speelgoed. Ik moest altijd mijn best doen, wilde nooit toegeven dat ik toch niet zo slim was, niet zo goed, niet zo wat dan ook. Ik moest altijd werken aan het in stand houden van een valse reputatie. Dat wordt voor de rest van ons leven deel van ons. Het is een voortdurende verleiding en uitdaging om gezien te worden als iemand die je niet bent.
Ken jezelf
Vandaag wil ik alleen maar zeggen: Wees jezelf. Je hoeft niets te bewijzen, God heeft je lief. Vandaag wil ik bespreken waarom het besluit een nederig mens te worden een van de beste beslissingen is die je kunt nemen om succes te hebben in je beroep, gelukkiger te zijn van het leven te genieten, betere relaties te hebben. De kern van dit alles is een nederig hart zoals Jezus dat had. Wees nederig.
Wees wijs
Koning Salomo had het voorrecht de eerste tempel te mogen bouwen. Salomo was de zoon van David, de beroemdste koning van Israël. Salomo kreeg opdracht de tempel te bouwen die het middelpunt van de Israëlitische geloofsbeoefening moest worden. De Ark van het Verbond, die we kennen uit Indiana Jones, zou daar komen te staan. Het zou de heiligste plek ter wereld worden. De Ark van het Verbond stond voor Gods troon op aarde. Toen de tempel werd gewijd, gebeurde er iets wonderlijks. God verscheen in vuur en wind, een fantastische ervaring. Die nacht van de tempelwijding verschijnt God aan Salomo en zegt tegen hem: En wanneer dan mijn volk, het volk dat Mij toebehoort het hoofd buigt al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen dan zal Ik het aanhoren vanuit de hemel zijn zonden vergeven en het land genezen. Wat een schitterende belofte.
Gods belofte aan Salomo wordt gekoppeld aan een nederig hart dat spijt kan uiten, durft te bidden, durft te zeggen: Heer, we hebben U nodig, we hebben het verknoeid. Nederigheid is de sleutel tot het welvaren van het joodse volk. Het is vaak de verwaandheid en hypocrisie van godsdienstige mensen met name in de Bijbel, die leidt tot hun val. De valsheid, de leugens dat zijn de dingen die het innerlijk leven van het joodse volk verwoesten. Er is een mooi verhaal over diezelfde Salomo die werd gezien als de grootste wijze die er was. Hij bad tot God: Van alle dingen op de wereld wil ik het liefste wijsheid. God zei: Omdat je om wijsheid vraagt en niet om het vernietigen van je vijanden, om rijkdom of macht. Alleen om wijsheid vraag je. Daarom geef Ik je ook al het andere. Salomo was de meeste wijze man in de Bijbel. Hij heeft veel geschreven, zoals het boek Spreuken.
Wees nederig/houd je ego klein
Het gaat altijd over de centrale plaats en het belang van nederigheid, van het vernietigen van arrogantie en egoïstische blaaskakerij. Hij houdt ons altijd voor: Het beste wat je kunt doen als je Jahweh liefhebt dat is nederig zijn. En zijn mooiste uitspraak vind ik: Wie nederig is en ontzag heeft voor de Heer wordt beloond met rijkdom, eer en een lang leven. Dat lijkt op Gods beloften aan Salomo in verband met de tempel. Ik wil maar zeggen: Wat u misschien het allermeest mist als u bidt is een bescheiden hart. Door nederigheid komt Gods zegen vrij, Gods vergeving en Gods genezing. Een nederig hart lokt gunsten uit van God en anderen. Nederige mensen zijn fantastisch. Dat meen ik echt. Er is veel misverstand over wat nederigheid is. Ik besteed de rest van de tijd aan het definiëren van wat een nederig mens is, hoe je het kunt worden en waarom nederig mensen zo fantastisch in de omgang zijn. Allereerst besefte ik dat nederige mensen positief zijn. Wist u dat? Nederige mensen zijn positief. Want kijkend naar hun eigen leven, zeggen ze: Wat heb ik toch ongelofelijk geboft. Als ze naar hun bezittingen kijken, zeggen ze: Dit verdien ik toch niet?
Dit is te gek. Ik heb meer gekregen dan ik verdien. Zo spreken nederige mensen. Eigenlijk zijn ze heel positief. Nederige mensen zijn ook betere vrienden. Betere vrienden omdat ze niet hopen dat jij de mist in gaat. Ze voelen geen concurrentie met jou. Ze hebben al zoveel, het beste leven dat er is. Ze willen dat je slaagt. Ze dienen graag en zijn met jou blij over je overwinning. Dan nemen ze je mee uit eten. Ze zijn dolblij dat het jou goed gaat. Daarom zijn het betere vrienden. Nederige mensen maken constant groei door. Ze zijn nooit waar ze wezen willen. Ze geloven altijd dat ze nog ruimte hebben om te groeien. En ze blijven groeien omdat ze niet bang zijn domme vragen te stellen.
Groei in geloof
Ik zat ooit op Fuller Seminary, een van de meest prestigieuze predikantenopleidingen ter wereld. Ik deed eerst een business-opleiding, maar haalde matige cijfers. Toen ging ik naar de predikantenopleiding. Op een gegeven moment had ik college en de docent had het de hele tijd over de Pentateuch. Pentateuch zus, Pentateuch zo. Iedereen zat te knikken en aantekeningen te maken. Ik ook. Ik schrijf: Pentateuch…? Eindelijk steek ik een hand op en zeg: Sorry, maar ik ben hier nieuw. Wat is de Pentateuch? En de jongen naast me zegt: Wat ben ik blij dat je dat vraagt. De helft van de leerlingen wist niet wat de Pentateuch was. Vraag maar. Wat is de Pentateuch? De eerste vijf Bijbelboeken.
Waarom zeggen ze dat niet gewoon? Waarom nou weer zo een moeilijk woord? Nederige mensen durven domme vragen te stellen omdat ze niet bang zijn om voor dom door te gaan. En daardoor zijn nederige mensen juist het aller slimst. Ze groeien constant doordat er in hun hart en geest altijd ruimte is om te ontvangen. Nederige mensen zijn positief ze zijn betere vrienden en ze blijven groeien vooral doordat ze het integers zijn. Ze hoeven niet te doen alsof ze iets zijn dat ze niet echt zijn. Ze zijn niet bang om hun reputatie te verliezen om dom gevonden te worden of onprofessioneel. Die fout maken we vaak. We zien nederige mensen vaak als deurmatten, als angstige mensen die over zich heen laten lopen. Maar dat is niet nederig maar angstig. En dat is heel iets anders. God heeft u geen angstige geest gegeven. Hij heeft u een geest gegeven van kracht, liefde en gezond verstand. Nederig betekent dat je open tegenover de wereld staat. Sommige mensen zijn zowel bescheiden als moedig of succesvol. Of nederig en besluitvaardig. Of mensen die nederig zijn en elke dag juichend opstaan. Want nederigheid is niet hetzelfde als over je laten lopen. Dat zijn heel verschillende dingen.
Ken je grenzen
En je grenzen niet bewaken maakt je geen nederig mens maar een angstig mens. Over je heen laten lopen maakt je niet nederig. Gods zegen heeft het niet. Hij is niet trots op je als je in je leven je grenzen niet bewaakt. Dat is geen nederigheid. Het is ook geen kwestie van jezelf de grond in boren.
Vooral tot christenen zeg ik dat. Wat mij zorgen baart is hoe we naar onszelf kijken in de spiegel, hoe we tegenover anderen zijn, zeggen dat we zo dom zijn en niks voor elkaar krijgen. Hou daar onmiddellijk mee op. Je mag trots zijn op het goede dat je hebt gedaan en op Gods zegen zonder hooghartig of opschepperig te doen.
Wees transparant
Het tegenovergestelde van nederigheid is niet echt trots. Naar mijn mening is het dit: Het tegenovergestelde van nederigheid is reputatiebeheer. De behoefte die ik voel om mijn reputatie te beheren en te beïnvloeden hoe mensen mij zien omdat mijn ware ik niet goed genoeg is. Dat is het tegendeel van nederigheid. Dat leidt tot het bedriegen van jezelf en anderen. Dat leidt tot verplichting tot gebrek aan vertrouwen en doet je ziel verdorren. Uiteindelijk vergeet je wie je werkelijk bent. Ben je de nep figuur die je hebt opgebouwd voor de buitenwereld of ben je zoals je werkelijk bent? Ik wil dit zeggen: In onze Facebook/Instagram/Twitter-wereld wordt het met de dag moeilijker om niet het gevoel te hebben dat we ons moeten bewijzen tegenover dierbaren. Als zij van je houden, hoef je niks te bewijzen alleen maar dat jij ook van hen houdt. Niets is erger dan de slavernij van altijd gezien moeten worden als bijzonder of geweldig. Wees nederig, en leg het bij God. Jezus zegt in Lucas 14: Als je naar een feest gaat en er is een ereplaats vrij maar ook een nederige plaats aan het eind van de tafel neem dan die nederige plaats. Als je de ereplaats kiest, kan de gastheer wel zeggen: Die plek is gereserveerd voor iemand anders. Ga aan het eind van de tafel zitten. Iedereen zal naar je kijken en – dat is mijn toevoeging – hoofdschuddend naar je kijken. Ga je aan het eind van de tafel zitten, dan zegt de gastheer wellicht: Kom, neem de ereplaats. En anderen zullen je eren.
Wees jezelf
Probeer niet iedereen te imponeren met je trofeeën. Wees jezelf en doe je best. En als je een beter mens wordt en groeit in nederigheid laat anderen dan over jou opscheppen. Laat anderen op Facebook zetten hoe geweldig je bent. Je hoeft niks te bewijzen, want God heeft je lief. Wees gewoon jezelf, dat is wat God wil. Doe je best, vergeet de rest en blijf groeien, met een nederig hart. Weet u wat uiteindelijk telt? Niet wat de mensen denken. Als u voor Gods troon staat telt alleen wat God over u denkt. Alleen dat telt. Als u naar de hemel gaat en voor zijn troon staat, zult u zich maar één ding afvragen: Heb ik in mijn leven God geëerd? Heb ik het goede geëerd en het slechte gehaat? Dan denk je niet aan hoe de mensen je zagen want dan weet je dat God voortdurend bij je was. Heb dat vertrouwen. De enige reputatie die je moet beheren, is je reputatie bij God. Maar Hij houdt van je zoals je bent en niet zoals je zou moeten zijn. Want dat is niemand. Amen? Maar je kunt altijd een beter iemand worden, blijven groeien als je maar weet los te laten. Probeer jezelf niet steeds te bewijzen, word een nederig mens en doe je best in je leven anderen te helpen en te bemoedigen.
Test: wil je meer voldoening in je leven? Beantwoord de volgende vragen:
Hierna som ik zes vragen op en als je die regelmatig aan jezelf stelt leidt dat tot een meer nederig hart. Nederigheid is het beste in relaties en in je beroepsleven. Het zijn vragen die je leven zullen veranderen. Ik som ze één voor één op, maar ik herhaal ze niet. Dus pak een pen. Zes vragen van een nederig hart.
Een: Een nederig hart vraagt: Hoe kan ik helpen?
Twee. Een nederig hart zegt: Wat kan ik leren?
Drie. Een nederig hart zegt: Wat heb ik fout gedaan? Dat is geen leuke vraag, hè?
Vier. Een nederig hart vraagt: Waarom doe ik dit?
Vijf. Een nederig hart zegt: Wanneer houd ik op? Wanneer neem ik rust? Wanneer neem ik pauze?
En het belangrijkste: Zes: Een nederig hart vraagt altijd: Wie kwets ik?
Laten we bidden.
Gebed
Ik wil iedereen de kans geven met God in het reine te komen. God is nu bij u, Hij gelooft in u, heeft u lief. In onze rationele wereld willen we antwoord op alle vragen voordat we durven handelen in geloof. Maar Jezus zegt: Een geloof als een mosterdzaadje is genoeg. Ik zeg: Je hoeft maar voor 1 procent te geloven ook al twijfel je voor 99 procent. Dat kan God gebruiken. Handel in geloof en gehoorzaamheid dan zal Hij u steeds meer onthullen en uw geloof doen groeien. Als u Jezus wilt aannemen als Leraar als Heer en Heiland bid dan met mij mee. Dat vraag ik aan iedereen hier.
Gebed
Vader in de hemel, ik heb U nodig. Vergeef me mijn zonden, vernieuw mijn hart, vul me met uw Heilige Geest. En help me, Gods Woord te kennen. Ik vertrouw mijn ziel aan U toe. In Jezus’ naam.
Amen.
Koorzang – Everyday God
God van vreugde, elke dag met God
God van smarten, o Jezus
Thuis en toevlucht, o Geest
Sterk, geduldig, kom over ons
Halleluja, elke dag met God
Nu en altijd, o Jezus
Halleluja, o Geest
Eeuwigdurend, kom over ons
Zegen
De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.
De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.
Hoe haal ik voldoening uit het leven?
Hoe haal ik voldoening uit het leven?
door Bobby Schuller
U mag gaan zitten. Ik wil beginnen met deze uitspraak: U hoeft helemaal niets te bewijzen want u bent Gods geliefde kind. Toen ik op de basisschool kwam, was alles makkelijk. Je begint in groep 1 en daar maak je dingetjes. Met lijm, en glittertjes en dat is dan je huiswerk. En op een gegeven moment, in groep 4 of 5, als plotseling de meisjes langer zijn dan de jongetjes is er dat vreemde verschijnsel competitie dat zijn intrede doet in je schoolbestaan. Ik weet nog dat ik toen het idee had dat ik me moest bewijzen. Ik wilde geen domme dingen meer zeggen, maar cool gevonden worden, of slim, of de jongen met het mooiste speelgoed. Ik moest altijd mijn best doen, wilde nooit toegeven dat ik toch niet zo slim was, niet zo goed, niet zo wat dan ook. Ik moest altijd werken aan het in stand houden van een valse reputatie. Dat wordt voor de rest van ons leven deel van ons. Het is een voortdurende verleiding en uitdaging om gezien te worden als iemand die je niet bent.
Ken jezelf
Vandaag wil ik alleen maar zeggen: Wees jezelf. Je hoeft niets te bewijzen, God heeft je lief. Vandaag wil ik bespreken waarom het besluit een nederig mens te worden een van de beste beslissingen is die je kunt nemen om succes te hebben in je beroep, gelukkiger te zijn van het leven te genieten, betere relaties te hebben. De kern van dit alles is een nederig hart zoals Jezus dat had. Wees nederig.
Wees wijs
Koning Salomo had het voorrecht de eerste tempel te mogen bouwen. Salomo was de zoon van David, de beroemdste koning van Israël. Salomo kreeg opdracht de tempel te bouwen die het middelpunt van de Israëlitische geloofsbeoefening moest worden. De Ark van het Verbond, die we kennen uit Indiana Jones, zou daar komen te staan. Het zou de heiligste plek ter wereld worden. De Ark van het Verbond stond voor Gods troon op aarde. Toen de tempel werd gewijd, gebeurde er iets wonderlijks. God verscheen in vuur en wind, een fantastische ervaring. Die nacht van de tempelwijding verschijnt God aan Salomo en zegt tegen hem: En wanneer dan mijn volk, het volk dat Mij toebehoort het hoofd buigt al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen dan zal Ik het aanhoren vanuit de hemel zijn zonden vergeven en het land genezen. Wat een schitterende belofte.
Gods belofte aan Salomo wordt gekoppeld aan een nederig hart dat spijt kan uiten, durft te bidden, durft te zeggen: Heer, we hebben U nodig, we hebben het verknoeid. Nederigheid is de sleutel tot het welvaren van het joodse volk. Het is vaak de verwaandheid en hypocrisie van godsdienstige mensen met name in de Bijbel, die leidt tot hun val. De valsheid, de leugens dat zijn de dingen die het innerlijk leven van het joodse volk verwoesten. Er is een mooi verhaal over diezelfde Salomo die werd gezien als de grootste wijze die er was. Hij bad tot God: Van alle dingen op de wereld wil ik het liefste wijsheid. God zei: Omdat je om wijsheid vraagt en niet om het vernietigen van je vijanden, om rijkdom of macht. Alleen om wijsheid vraag je. Daarom geef Ik je ook al het andere. Salomo was de meeste wijze man in de Bijbel. Hij heeft veel geschreven, zoals het boek Spreuken.
Wees nederig/houd je ego klein
Het gaat altijd over de centrale plaats en het belang van nederigheid, van het vernietigen van arrogantie en egoïstische blaaskakerij. Hij houdt ons altijd voor: Het beste wat je kunt doen als je Jahweh liefhebt dat is nederig zijn. En zijn mooiste uitspraak vind ik: Wie nederig is en ontzag heeft voor de Heer wordt beloond met rijkdom, eer en een lang leven. Dat lijkt op Gods beloften aan Salomo in verband met de tempel. Ik wil maar zeggen: Wat u misschien het allermeest mist als u bidt is een bescheiden hart. Door nederigheid komt Gods zegen vrij, Gods vergeving en Gods genezing. Een nederig hart lokt gunsten uit van God en anderen. Nederige mensen zijn fantastisch. Dat meen ik echt. Er is veel misverstand over wat nederigheid is. Ik besteed de rest van de tijd aan het definiëren van wat een nederig mens is, hoe je het kunt worden en waarom nederig mensen zo fantastisch in de omgang zijn. Allereerst besefte ik dat nederige mensen positief zijn. Wist u dat? Nederige mensen zijn positief. Want kijkend naar hun eigen leven, zeggen ze: Wat heb ik toch ongelofelijk geboft. Als ze naar hun bezittingen kijken, zeggen ze: Dit verdien ik toch niet?
Dit is te gek. Ik heb meer gekregen dan ik verdien. Zo spreken nederige mensen. Eigenlijk zijn ze heel positief. Nederige mensen zijn ook betere vrienden. Betere vrienden omdat ze niet hopen dat jij de mist in gaat. Ze voelen geen concurrentie met jou. Ze hebben al zoveel, het beste leven dat er is. Ze willen dat je slaagt. Ze dienen graag en zijn met jou blij over je overwinning. Dan nemen ze je mee uit eten. Ze zijn dolblij dat het jou goed gaat. Daarom zijn het betere vrienden. Nederige mensen maken constant groei door. Ze zijn nooit waar ze wezen willen. Ze geloven altijd dat ze nog ruimte hebben om te groeien. En ze blijven groeien omdat ze niet bang zijn domme vragen te stellen.
Groei in geloof
Ik zat ooit op Fuller Seminary, een van de meest prestigieuze predikantenopleidingen ter wereld. Ik deed eerst een business-opleiding, maar haalde matige cijfers. Toen ging ik naar de predikantenopleiding. Op een gegeven moment had ik college en de docent had het de hele tijd over de Pentateuch. Pentateuch zus, Pentateuch zo. Iedereen zat te knikken en aantekeningen te maken. Ik ook. Ik schrijf: Pentateuch…? Eindelijk steek ik een hand op en zeg: Sorry, maar ik ben hier nieuw. Wat is de Pentateuch? En de jongen naast me zegt: Wat ben ik blij dat je dat vraagt. De helft van de leerlingen wist niet wat de Pentateuch was. Vraag maar. Wat is de Pentateuch? De eerste vijf Bijbelboeken.
Waarom zeggen ze dat niet gewoon? Waarom nou weer zo een moeilijk woord? Nederige mensen durven domme vragen te stellen omdat ze niet bang zijn om voor dom door te gaan. En daardoor zijn nederige mensen juist het aller slimst. Ze groeien constant doordat er in hun hart en geest altijd ruimte is om te ontvangen. Nederige mensen zijn positief ze zijn betere vrienden en ze blijven groeien vooral doordat ze het integers zijn. Ze hoeven niet te doen alsof ze iets zijn dat ze niet echt zijn. Ze zijn niet bang om hun reputatie te verliezen om dom gevonden te worden of onprofessioneel. Die fout maken we vaak. We zien nederige mensen vaak als deurmatten, als angstige mensen die over zich heen laten lopen. Maar dat is niet nederig maar angstig. En dat is heel iets anders. God heeft u geen angstige geest gegeven. Hij heeft u een geest gegeven van kracht, liefde en gezond verstand. Nederig betekent dat je open tegenover de wereld staat. Sommige mensen zijn zowel bescheiden als moedig of succesvol. Of nederig en besluitvaardig. Of mensen die nederig zijn en elke dag juichend opstaan. Want nederigheid is niet hetzelfde als over je laten lopen. Dat zijn heel verschillende dingen.
Ken je grenzen
En je grenzen niet bewaken maakt je geen nederig mens maar een angstig mens. Over je heen laten lopen maakt je niet nederig. Gods zegen heeft het niet. Hij is niet trots op je als je in je leven je grenzen niet bewaakt. Dat is geen nederigheid. Het is ook geen kwestie van jezelf de grond in boren.
Vooral tot christenen zeg ik dat. Wat mij zorgen baart is hoe we naar onszelf kijken in de spiegel, hoe we tegenover anderen zijn, zeggen dat we zo dom zijn en niks voor elkaar krijgen. Hou daar onmiddellijk mee op. Je mag trots zijn op het goede dat je hebt gedaan en op Gods zegen zonder hooghartig of opschepperig te doen.
Wees transparant
Het tegenovergestelde van nederigheid is niet echt trots. Naar mijn mening is het dit: Het tegenovergestelde van nederigheid is reputatiebeheer. De behoefte die ik voel om mijn reputatie te beheren en te beïnvloeden hoe mensen mij zien omdat mijn ware ik niet goed genoeg is. Dat is het tegendeel van nederigheid. Dat leidt tot het bedriegen van jezelf en anderen. Dat leidt tot verplichting tot gebrek aan vertrouwen en doet je ziel verdorren. Uiteindelijk vergeet je wie je werkelijk bent. Ben je de nep figuur die je hebt opgebouwd voor de buitenwereld of ben je zoals je werkelijk bent? Ik wil dit zeggen: In onze Facebook/Instagram/Twitter-wereld wordt het met de dag moeilijker om niet het gevoel te hebben dat we ons moeten bewijzen tegenover dierbaren. Als zij van je houden, hoef je niks te bewijzen alleen maar dat jij ook van hen houdt. Niets is erger dan de slavernij van altijd gezien moeten worden als bijzonder of geweldig. Wees nederig, en leg het bij God. Jezus zegt in Lucas 14: Als je naar een feest gaat en er is een ereplaats vrij maar ook een nederige plaats aan het eind van de tafel neem dan die nederige plaats. Als je de ereplaats kiest, kan de gastheer wel zeggen: Die plek is gereserveerd voor iemand anders. Ga aan het eind van de tafel zitten. Iedereen zal naar je kijken en – dat is mijn toevoeging – hoofdschuddend naar je kijken. Ga je aan het eind van de tafel zitten, dan zegt de gastheer wellicht: Kom, neem de ereplaats. En anderen zullen je eren.
Wees jezelf
Probeer niet iedereen te imponeren met je trofeeën. Wees jezelf en doe je best. En als je een beter mens wordt en groeit in nederigheid laat anderen dan over jou opscheppen. Laat anderen op Facebook zetten hoe geweldig je bent. Je hoeft niks te bewijzen, want God heeft je lief. Wees gewoon jezelf, dat is wat God wil. Doe je best, vergeet de rest en blijf groeien, met een nederig hart. Weet u wat uiteindelijk telt? Niet wat de mensen denken. Als u voor Gods troon staat telt alleen wat God over u denkt. Alleen dat telt. Als u naar de hemel gaat en voor zijn troon staat, zult u zich maar één ding afvragen: Heb ik in mijn leven God geëerd? Heb ik het goede geëerd en het slechte gehaat? Dan denk je niet aan hoe de mensen je zagen want dan weet je dat God voortdurend bij je was. Heb dat vertrouwen. De enige reputatie die je moet beheren, is je reputatie bij God. Maar Hij houdt van je zoals je bent en niet zoals je zou moeten zijn. Want dat is niemand. Amen? Maar je kunt altijd een beter iemand worden, blijven groeien als je maar weet los te laten. Probeer jezelf niet steeds te bewijzen, word een nederig mens en doe je best in je leven anderen te helpen en te bemoedigen.
Test: wil je meer voldoening in je leven? Beantwoord de volgende vragen:
Hierna som ik zes vragen op en als je die regelmatig aan jezelf stelt leidt dat tot een meer nederig hart. Nederigheid is het beste in relaties en in je beroepsleven. Het zijn vragen die je leven zullen veranderen. Ik som ze één voor één op, maar ik herhaal ze niet. Dus pak een pen. Zes vragen van een nederig hart.
Een: Een nederig hart vraagt: Hoe kan ik helpen?
Twee. Een nederig hart zegt: Wat kan ik leren?
Drie. Een nederig hart zegt: Wat heb ik fout gedaan? Dat is geen leuke vraag, hè?
Vier. Een nederig hart vraagt: Waarom doe ik dit?
Vijf. Een nederig hart zegt: Wanneer houd ik op? Wanneer neem ik rust? Wanneer neem ik pauze?
En het belangrijkste: Zes: Een nederig hart vraagt altijd: Wie kwets ik?
Laten we bidden.
Alle uitzendingen
Televisie
Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.
Naar de uitzendingen