Home God boven alles!

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.

Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.

Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend

Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. Het is ook een goede morgen. Wij zijn blij dat jullie hier zijn. Bedenk dat de naam Juda in het Hebreeuws ‘geprezen’ betekent. Als wij vanmorgen God prijzen, roepen wij de Leeuw van Juda op, voor ons te strijden. Dat gaan wij doen. Je bent geliefd. Laat ons bidden.

 

Gebed

Wij danken U dat, overal waar de Geest van de Heer is, vrijheid heerst. Wij komen hier om deel te hebben aan de Geest deel te hebben aan de macht, aan het leven, aan vrijheid en aan vreugde. Dank U dat U harten met elkaar verbindt. Dat U mensen bijeenbrengt. Dat U angst en zorgen wegneemt. Dat U gebrek wegneemt. Ons ontbreekt niets. Er is niets wat wij vrezen, want U bent hier, Heer. Uw Geest is in dit huis. Wij verwelkomen U, Heilige Geest. Dank U. Wij verheerlijken de krachtige naam van Jezus. Dit bidden wij in zijn naam. En Gods volk zei amen. Richt je tot degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.

 

Koorzang – How Deep the Father’s Love for Us

Zo liefhad God de Vader ons, dat Hij zijn eigen Zoon zond

Tot heil van ons gebroken hart omdat Hij ons zo kostbaar vond

Hoe diep en schrijnend was Gods pijn toen Hij zijn Zoon zo lijden zag

Toch is het Jezus’ bloed dat ons weer dicht in zijn nabijheid bracht

Amen. Dank U, Heer.

 

-Dank U, Jezus. Dat zingen we nog eens. En nu nog sterker.  Zo liefhad God de Vader ons…

 

Zo liefhad God de Vader ons

-Dat Hij zijn eigen Zoon zond…

Dat Hij zijn eigen Zoon zond

Tot heil van ons gebroken hart omdat Hij ons zo kostbaar vond

Hoe diep en schrijnend was Gods pijn toen Hij zijn Zoon zo lijden zag

Toch is het Jezus’ bloed dat ons weer dicht in zijn nabijheid bracht

 

-U heeft het volbracht. U heeft alles voltooid. Dank U.

Ja, het is volbracht. U heeft het volbracht,

O Heer U heeft het volbracht, o Heer. Ik roem alleen…

 

Ik roem alleen nog in de Heer zijn dood en zijn verrijzenis

Hoe zou ik delen in zijn loon de zege die Hij heeft behaald?

 

-Maar dit weet ik…

Maar dit weet ik met heel mijn hart: zijn offer heeft mijn schuld betaald

Hoe zou ik delen in zijn loon de zege die Hij heeft behaald?

 

-Maar dit weet ik…

Maar dit weet ik met heel mijn hart: zijn offer heeft mijn schuld betaald

Maar dit weet ik met heel mijn hart: Zijn offer…

Zijn offer heeft mijn schuld betaald

-Ja, dit…

Ja, dit weet ik met heel mijn hart: zijn offer heeft mijn schuld betaald

-Dank U, Jezus.

 

SchriftlezingHebreeën 9:11-14 door Hannah Schuller

Sla je Bijbel open bij Hebreeën 9:11-14. Toen is Christus verschenen, de Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen. Hij is door de meerdere en meer volmaakte tabernakel gegaan die niet met handen is gemaakt dat is: die niet van deze schepping is. Hij is niet door bloed van bokken en kalveren maar door Zijn eigen bloed eens en voor altijd binnengegaan in het heiligdom en heeft daardoor een eeuwige verlossing teweeggebracht. Want als het bloed van stieren en bokken en de as van de jonge koe op de verontreinigden gesprenkeld, hen heiligt tot reinheid van het vlees, hoeveel te meer zal het bloed van Christus Die door de eeuwige Geest Zichzelf smetteloos aan God geofferd heeft uw geweten reinigen van dode werken om de levende God te dienen! Halleluja. Het Woord van de Heer. God zij gedankt.

 

Koorzang – God Will Make a Way

God wijst mij een weg als ik zelf geen uitkomst zie

Langs wegen die geen mens bedenkt maakt Hij mij zijn wil bekend

Hij geeft elke dag nieuwe liefde, nieuwe kracht

Als ik mijn hand in zijn hand leg wijst Hij mij de weg

Wijst Hij mij de weg

 

Al moet ik door de wildernis, Hij leidt mij

Hij toont mij een rivier in de woestijn

Alles zal ooit vergaan maar zijn liefde blijft bestaan

En Hij maakt iets heel nieuws vandaag

 

God wijst mij een weg als ik zelf geen uitkomst zie

Langs wegen die geen mens bedenkt maakt Hij mij zijn wil bekend

Hij geeft elke dag nieuwe liefde, nieuwe kracht

Als ik mijn hand in zijn hand leg wijst Hij mij de weg

 

God wijst mij een weg als ik zelf geen uitkomst zie

Langs wegen die geen mens bedenkt maakt Hij mij zijn wil bekend

Hij geeft elke dag nieuwe liefde, nieuwe kracht

Als ik mijn hand in zijn hand leg wijst Hij mij de weg

Wijst Hij mij de weg, Hij wijst mij de weg

 

Instrumentaal – The Blessing

 

Proclamatie door Bobby Schuller

Sta op, dan zeggen we dit samen als proclamatie van het evangelie in ons leven. Houd je handen in een gebaar van ontvangen en zeg met mij: Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met mijn naaste. Dank jullie wel.

 

God boven alles!

door Bobby Schuller

Weijgaan vandaag de diepte in. Is dat goed? Wie heeft een Bijbel meegebracht? Laat eens zien. Wij zijn een Bijbelse kerk. Breng je Bijbel mee naar de kerk. Ik wil beginnen met het eerste principe: Wij leven in een geestelijke wereld. De materiële wereld en de geestelijke wereld staan voortdurend met elkaar in wisselwerking. Zijn wij het daarover eens? Als je een atheïstische natuurkundige naar de tijd vraagt zullen ze zeggen dat de tijd begon toen het universum begon. Dat betekent dat voordat het universum begon, er geen tijd was. Is dat niet apart? Dat is apart, toch? Ik ben toch niet de enige die dat vindt? De geestelijke wereld is een echte wereld die buiten de tijd staat. Ik weet dat dat moeilijk klinkt, maar die bestaat buiten de tijd. En die werkt samen met de wereld waarin wij ons nu bevinden. Die geestelijke en materiële wereld staan in wisselwerking met elkaar. Hier is een goede vraag. Volgens de Bijbel zijn hier in dit gebouw en waar jij ook bent, waar je ook naar kijkt, op YouTube of televisie hemel en aarde met elkaar in wisselwerking. De geestelijke en materiële wereld. Zijn wij het daarover eens? Knik maar als je het snapt. Welke heeft een grotere impact? Heeft de geestelijke wereld meer invloed of heeft de materiële wereld meer invloed op de geestelijke wereld? Mijn moeder zegt geest. Niet zo snel, Linda. Als christenen denken wij dat de geestelijke wereld een grote invloed heeft op de materiële wereld en dat is ook zo. Maar wat zegt Jezus tegen zijn discipelen? Dat is echt belangrijk. Alles wat u bindt op… Wat? Sorry, wat? -De aarde. …zal gebonden zijn in…? -De hemel. En alles wat u op de aarde ontbindt, zal in de hemel ontbonden zijn. Ik wil dat je ziet dat als wij bidden, als wij spreken, als wij dingen doen, als wij Gods Woord belijden dat het een impact heeft op de geestelijke wereld om ons heen. De woorden die je zegt, zijn niet gering. Het is niet klein wat je doet. Het is niet klein wat je gelooft. Het is groot. Wat je op aarde bindt, is waar gebonden? -In de hemel. En wat je loslaat… kom op, jongens, is ontbonden in de hemel. Oké, open nu je Bijbel bij Hebreeën 9. Ga naar vers 11. Het boek Hebreeën is een zeer compact boek in de Bijbel. Wij kennen de auteur niet, maar hij richt zich tot een Joods publiek. Alles wat hij schrijft, weten religieuze Joden al. Voor hen is het een geheugensteuntje. Maar velen van ons weten het niet. Hij beschrijft het werk van de Geest, het werk van verlossing, van offers en van altaren in het Oude Testament. Het gaat over het geven van de wet, de vorming van de tabernakel, de structuur van de tempel, die een kopie was van de Hof van Eden. Hij was speciaal ontworpen om op Eden te lijken. De offers die worden gebracht, het heilige en het heilige der heiligen, waar Gods Geest is. En hij vervolgt dat het heilige der heiligen slechts één keer per jaar werd betreden door de hogepriester en nooit zonder bloed. Zeg maar: nooit zonder bloed. Nooit. Er vindt altijd een ruil plaats. En dus nooit zonder bloed. En na die aanhef gaat hij verder in Hebreeën 9:11: “Maar toen is Christus verschenen als de Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen. Hij is door de meerdere en meer volmaakte tabernakel gegaan die niet met handen is gemaakt dat is: die niet van deze schepping is. Hij is niet door bloed van bokken en kalveren maar door Zijn eigen bloed eens en voor altijd binnengegaan in het heiligdom en heeft daardoor een eeuwige verlossing teweeggebracht.” Dit is heel belangrijk. De verlossing die je hebt ontvangen is eeuwig. “Want als het bloed van stieren en bokken en de as van de jonge koe op de verontreinigden gesprenkeld hen heiligt tot reinheid van het vlees hoeveel te meer zal het bloed van Christus Die door de eeuwige Geest Zichzelf smetteloos aan God geofferd heeft uw geweten reinigen van dode werken om de levende God te dienen!” Daarom is Christus de Middelaar van het nieuwe testament opdat de geroepenen de belofte van de eeuwige erfenis ontvangen. Hij is gestorven tot verzoening van de overtredingen die er onder het eerste verbond waren.” Wij gaan het hebben over een oudtestamentische kijk op het evangelie. Hoe een Jood uit het Oude Testament de kruisiging en opstanding zou zien.

 

Nummer 1: Mensen zijn altaar bouwers. Dit is heel belangrijk. Dit is altijd zo geweest sinds de zondeval. Mensen zijn altaar bouwers. Een altaar is een plaats waar een uitwisseling plaatsvindt tussen een mens en de geestelijke wereld en buiten Gods koninkrijk is dat heel slecht. Een altaar is de plaats waar een offer wordt gebracht en die offeraar of aanbidder ontvangt iets van de geestelijke wereld. Het Bijbelse woord ‘altaar’ betekent ook ‘tafel’. Dus dat altaar voedt op de een of andere manier degene die het offer brengt. Als het niet zo was, zouden ze het niet blijven doen. Maar het wordt nog vreemder. Wees gerust. Toen wij ooit op zendingsreis gingen naar Nepal wat een erg heidense plaats is, met veel altaren en offers, een heel oude wereld ook. Ik herinner mij dat ik, voordat wij erheen gingen, zag dat de week ervoor een vliegtuig daar een technisch probleem had gehad. En nadat ze het vliegtuig hadden gerepareerd, dat hoop ik althans, offerden ze op het vliegveld van Kathmandu voor een Boeing 747 een geit op de startbaan. Zeg maar ‘altaar’. Dat is een altaar. Wij als moderne mensen doen daar lacherig over. Als christenen zeggen wij: Haha, wat een gekkigheid. Niet zo snel, vrienden. Niet zo snel. Ik hoorde Tyler Welch, een christelijke zakenman uit Nashville, zeggen: Veel mensen die op zendingsreis zijn gegaan, christenen, die naar plaatsen zijn gegaan in Afrika, in Latijns-Amerika waar nog veel occulte en sjamanistische dingen bestaan zullen zien dat in die wereld van volksmagie, heksen en toverdokters met elkaar in gevecht gaan via altaren. De ene valt dan de andere aan. Dit zijn geen christenen. Dat moet ik er altijd bij zeggen. De ene valt de andere aan door een offer te brengen, bijvoorbeeld een graanoffer. En dan zal de ander als tegenaanval een offer brengen van vogels of zo. En dan worden het geiten. En dat gaat zo even door omdat de altaren uit balans raken. En hoe groter het offer is, hoe meer kracht en voeding van de geest ze ontvangen. Dat is wat zij geloven. Dus het is een gevecht tussen altaren. Het zijn geen vechtende mannen of vrouwen, maar vechtende altaren. Dat zie je in het Oude Testament, die heidense vorm van geestelijke strijd. Altaren die vechten tot het punt waarop ze het grootste offeren dat ze kunnen bedenken: mensen, kinderen. Dat is iets vreselijks wat er gebeurt. En ze ontvangen macht, niet van God maar het is wel echte macht. Alleen niet van God. En wat er gebeurd is, dat het Oude Testament de vraag stelt: Wat is het grootste dat we kunnen offeren, dat het altaar, ons altaar, ons heilige altaar altijd in onbalans brengt ten opzichte van elk ander altaar? Dat wij God doden. Het offer van God. Voor altijd plaatst dat het altaar van verlossing boven elk ander altaar. Al in het begin van het Oude Testament zien wij het eerste altaar. Dat heet dan nog niet zo, maar Kaïn en Abel brengen het eerste offer in de Bijbel. Het ene wordt ontvangen en het ander niet. Abel brengt een offer en God houdt van het offer omdat het Abel iets kost. Maar Kaïn brengt ook een offer en God verwerpt het? Waarom? Omdat er geen echt offer is. Het doet geen pijn. Het eerste echte altaar in de Bijbel staat in het boek Noach. Als Noach uit de ark komt nadat God de zondvloed heeft gezonden en Noach die heeft overleefd en de ark verlaat brengt Noach vrijwillig een dankoffer. Hij bouwt een altaar voor de Heer en brengt daar een offer. Er staat dat de Heer aan het offer ruikt en het behaagt Hem. En daar doet Hij de belofte dat Hij nooit meer de wereld of al Gods schepselen zal vernietigen. En Hij neemt Zijn boog, wij noemen het de regenboog, maar het is de boog. Hij neemt de boog en hangt hem op, zodat wanneer mensen de boog zien, zien ze een wapen dat wordt weggehangen, opgeborgen. In antwoord op wat? Zeg het maar: het altaar. Het is een reactie op het altaar. God reageert op een offer. Maar dat zijn offers uit vrije wil. Dit is niet het altaar van verlossing. Het altaar van verlossing deed zijn intrede met Abraham. Als God een verbond sluit met Abraham dat Hij via Abraham de wereld zal zegenen en redden. En dit is het verbond waarvan wij nog steeds de vruchten plukken door Jezus Christus. Genesis 12. Als je je Bijbel hebt, kun je meelezen. Genesis is het eerste boek, dus het is makkelijk te vinden. Genesis 12:2. Hier is de belofte. Hier is het nieuwe altaar. En dit is de kracht die het geeft: “Ik zal u tot een groot volk maken u zegenen en uw naam groot maken.” Wie wil dit vandaag ontvangen? “En u zult tot een zegen zijn.” Wie wil een zegen zijn? Ik ook. “Ik zal zegenen wie u zegent. En wie u vervloekt, zal Ik vervloeken.” Wees trouwens voorzichtig met wie je vervloekt. Die belofte geldt niet alleen voor jou. “En alle geslachten van de aardbodem zullen gezegend worden…” Zeg het maar: in u. Je bent gezegend om een zegen te zijn. Er wordt dus een altaar gemaakt. En wat wij door het hele Oude Testament zien is het onderhouden van dat altaar en het afbreken van andere altaren. Daarom is God zo boos over andere goden en andere altaren. Er is één altaar dat Hij via Abraham heeft opgericht. Bij het geven van de wet vertelt God Mozes hoe hij het altaar moet onderhouden door middel van de tabernakel en de tempel. En Jozua en vele anderen krijgen de opdracht om de tempel te onderhouden maar ook om de palen van Asjera, de altaren van Moloch, af te breken. Moloch die kinderen offerde. Haal die neer. De altaren van Baäl, hè? Dit zijn altaren die oorlog willen voeren met het heilige altaar van verlossing dat werd opgericht.

 

En toen Jezus werd gekruisigd, zei Hij hardop: “Het is volbracht.” Van Abraham tot Jezus. Wat is volbracht? Wat is volbracht? Het altaar. Het is af. Het is eindelijk voltooid. Na duizenden jaren is het volbracht in Jezus. Hij is het Lam. God is gedood. En dat altaar zal altijd in onbalans zijn met elk ander goddeloos altaar dat iemand ooit maakt. En dat is wat ze zeggen in Hebreeën, wat wij net gelezen hebben. Door dat altaar worden wij gevoed en onderhouden en krijgen wij eeuwig leven anders dan de andere altaren die ons op de korte termijn iets willen geven maar ons op de lange termijn doden. Daarom worden jullie door de Heilige Geest koningen en priesters. Wij allemaal. Wij worden priesters. En dit is onze rol als christenen. Dit is de belangrijkste stelling van de preek. Wat is een christen? Christenen zijn priesters die het altaar van verlossing verzorgen. Dat is ons werk. Als wij aanbidden, als wij het avondmaal vieren, als wij gedenken, verzorgen wij het altaar van verlossing. Wij erkennen dat dit het altaar is dat ons voedt. En hoe heet het als wij hier samenkomen? Niet alleen een altaar, maar een tafel. Hoe wordt dit genoemd? Als je gaat trouwen, loop je naar wat? Het altaar, juist. Het altaar van verlossing is het hart van de eredienst. In de geest is er een altaar dat ons voedt en ons ware geestelijke kracht geeft. Wij zijn dus christenen die dit altaar verzorgen. Wat u op de aarde bindt, zal gebonden zijn…-In de hemel. Alles wat u op de aarde ontbindt, zal in de hemel ontbonden zijn. Dit is belangrijk. Dus als altaar verzorgers, als degenen die het altaar van verlossing verzorgen zullen wij van tijd tot tijd een fout maken. Wij zullen soms zondigen. Soms schieten wij tekort. Soms geven wij toe aan begeerte, woede, lust en angst. Wij vervallen soms tot hebzucht, tot woede. En als wij een fout maken, als we zondigen, Waar keren wij dan naar terug? Naar het altaar van verlossing, dat voor de zonde boet. En daarom stemmen wij af op de Geest. Wij blijven in de kracht en de voeding van de Heilige Geest. Maar soms verlaten wij priesters net als de Levieten, die geroepen zijn om het altaar van verlossing te verzorgen, het altaar. Zondigen is niet noodzakelijkerwijs het altaar verlaten. Dit is wat het verlaten van het altaar is: Het is wanneer je niet belijdt of, erger nog wanneer je zegt wat de slang in de hof zei: Heeft God dat echt gezegd? Dat is een manier om te zeggen: dit slechte ding is niet slecht. Deze zondige daad is geen zonde. Als je dat doet, sta je niet langer onder Gods Woord, Gods gezag en de macht van het altaar. Ga mij niet sussen omdat ik goed preek. Luister, er gebeurt iets als wij iets anders boven God stellen en ons naar dat altaar richten. Dan verlaten wij ons andere altaar. Materialisme is een geweldig voorbeeld. God wil dat wij overvloed hebben. Maar wat zegt Jezus ook? “Een kameel gaat makkelijker door het oog van een naald dan dat een rijke man…” Wat? In één woord. ‘Binnengaat’. Je kunt het koninkrijk van God niet rijk binnengaan maar als je er bent, word je rijk. Je kunt het ook zo zeggen: Je kunt het koninkrijk van God niet gezond binnengaan. Je kunt het koninkrijk van God niet zondeloos binnengaan. Zo ga je het koninkrijk van God binnen: Ik ben een zondaar. En je wordt de rechtvaardigheid van God. Zo ga je het koninkrijk binnen: Ik ben arm. En nu word je rijk, zie je? God vertelt ons in de Psalmen dat je nooit gebrek zult hebben als… Wat? Als wij het altaar van verlossing verzorgen. Maar als wij onze voorziening van een ander altaar ontvangen wat dan? Dat is een ander altaar, hè? Wij kunnen wel een miljoen altaren bedenken. Seksuele immoraliteit is een grote. Pornografie, dat soort dingen. Dat staat boven God. Mensen doen het met elkaar, in gezinnen of organisaties. Verstrengeling, heet dat. Je vraagt niet wat God zegt, maar wat je belangrijkste familielid zegt. En je doet wat diegene zegt. Je verruilt iets. Je maakt diegene tot altaar in plaats van Christus. Het is gevaarlijk als je een politieke figuur boven God stelt. Dat wordt een altaar. Het altaar van Caesar.

 

Nog een gevaar voor mij en vele anderen: IJdele glorie, religiositeit. Dat hadden de Farizeeën. Ik ben onder Gods genade omdat ik zo goed ben. Ik ben zo religieus. Ik volg alle regels, hè? Dit zijn allemaal valse altaren die je voeden. Ze geven je iets, maar het is niet wat de Heer geeft. Wat gebeurt er als een christen een nieuw altaar creëert? Verliezen ze hun redding? Nee, ze verliezen hun redding niet, ze verliezen de Geest. Of liever, ze verliezen de kracht van de Geest. De Geest schept in ons liefde en vreugde en vrede en geduld en vriendelijkheid. En dit is een beetje wat Maarten Luther zei: Het resultaat van een christen die naar een vals altaar neigt, is zelfhaat. Dit is altijd waar. Een christen die een ander altaar verzorgt en koestert en vertrouwt dan het altaar van verlossing, komt uit bij zelfhaat. Dat altaar zal hen iets geven, iets waar ze van genieten. Het zal hen op een bepaalde manier voeden, maar niet zoals God voedt. En dat komt omdat nu de nieuwe geest en het niet-vernieuwde verstand met elkaar in conflict zijn. Je hebt een nieuwe, goddelijke geest bij je doop ontvangen maar door een ander altaar te verzorgen is het alsof je ziel in tweeën wordt gesplitst. Misschien heb je als christen ooit een vals altaar gekoesterd en weet je wat ik bedoel. Ik heb ook valse altaren gekoesterd en dan krijg je zelfhaat, schaamte en onvermogen om te slapen. En wat doen wij dan? Wij betalen mensen om te zeggen dat wij best oké zijn. Het wordt hier stil. Veel mensen in de kerk vragen mij: ‘Bobby, mijn zoon of mijn dochter of mijn vriend waren ooit christen. Ze zijn gedoopt, maar ze hebben het geloof verlaten.’ Dan zeg ik altijd dit: Maak je geen zorgen. Want als je gedoopt bent… Luister goed. Toen je gedoopt werd, ontving je een soort band van elastiek tussen je hart en de Heer. Hoe verder je van het koninkrijk af raakt, hoe groter de spanning is tussen jou en waar je zou moeten zijn. Hoe verder je gaat. En die zal altijd trekken. Let maar eens op. Gelovigen, ex-gelovigen die ver zijn afgedwaald zitten vol bitterheid en haat. Het zijn gekwelde zielen. ‘Het is allemaal vals. Er is geen God. Het is allemaal gelogen.’ Maar het klinkt niet als een normale atheïst. Het klinkt alsof ze in vuur en vlam staan, hè? Dat komt omdat deze spanning altijd aan hen blijft trekken. In feite is het een verschrikkelijk iets en een verschrikkelijk leven om gedoopt te worden om priester te worden, om Leviet te worden en het altaar van verlossing te verlaten, omdat je dat nooit ongedaan kunt maken. Er gebeurt iets bijzonders in de geest bij je doop. Je kunt je doop niet ongedaan maken. Dus je zult altijd die zelfhaat hebben. De enige weg is er doorheen. De enige weg is te doen wat de Bijbel zegt: Het altaar herstellen. Berouw tonen en afstand doen van de valse altaren die wij hebben gemaakt. Er berouw over hebben, ze verwerpen als slecht ze afbreken en het altaar van verlossing herstellen. Dat is wat discipelschap is: Wanneer wij gered zijn, volgt een lang seizoen van genade waarin we passie en vuur hebben maar in die tijd is het onze taak om discipelen te worden. En misschien kan ik hier later op terugkomen want ik wil niet te veel van jullie tijd in beslag nemen. Ontvangen jullie iets of is het gewoon zwaar? Ik weet niet of het zwaar of saai is. Het één of het ander. Zeg het maar: zwaar. Oké, prima. Ik ben bijna klaar. Wat is discipelschap? Wij hebben het er vaak over. Het volgen van Jezus. Maar wat is het eigenlijk? Discipelschap is het vernieuwen van het verstand. Transformatie van het verstand. Bij je doop kreeg je een gloednieuwe geest. Waarom geeft God ons niet ook meteen een nieuw verstand gegeven? Omdat je dan niet eens meer kan spreken. Dan ben je weer een baby. Als christen het gloednieuwe verstand van een baby krijgen? Dat wil je niet. Dan kun je niet eens meer lopen. Dus is het aan ons om ons verstand in overeenstemming te brengen met de geest. Getransformeerd worden, hoe gaat dat? Door de vernieuwing van je verstand. Wij moeten ons ervan bewust zijn dat wij voortdurend gedachten ontvangen die niet bij onszelf begonnen zijn. Sommige van die gedachten komen van de Heer. Ze inspireren en leiden ons. Wij moeten ons laten leiden door de Geest. Ze spreken tot en sporen ons op een bepaalde manier aan. Dat moet je oefenen. Het is een spier die je ontwikkelt. Er zijn ook andere stemmen die uit de engelenwereld komen. Op de theologische opleiding onder andere klinkt de vraag: Waar komt de zonde vandaan? En het antwoord is: Uit de engelenwereld. Demonen zijn gevallen engelen die in opstand zijn tegen God. Hun doel is om je aan het denken te zetten en te zeggen. Destructieve gedachten komen uit de engelenwereld. Verlaat het altaar van verlossing niet de bron van leven en voeding voor alle gelovigen. Laat de immense kracht die God je heeft gegeven niet varen. Ga staan. Dan gaan wij het samen zeggen. Als je een beetje angst voelt, bezorgd bent, dan is dit hoe je dat aflegt. Herhaal wat ik zeg. Er staat geschreven…Nog een keer. Er staat geschreven… Zeg het mij na. God heeft mij geen geest van angst gegeven maar van kracht, liefde en gezond verstand. Amen. Zeg ook: Al loop ik door het dal van de schaduw van de dood en zeg het nog luider: Ik zal niet vrezen. Amen.

 

Gebed

Hef je handen op. Wij zijn uw priesters en wij zijn hier om het altaar van verlossing te onderhouden. Wij wijzen hier en nu elk ander altaar in ons leven af. Altaren die wij voor mensen bouwen, die we voor dingen bouwen. Altaren die wij hebben gebouwd voor materiële zaken, wij halen ze neer en vol vreugde keren wij terug om het altaar van verlossing te herstellen. Dat ontvangen wij van u, Heer en wij danken u, en Gods volk zei amen. Gods zegen. Amen.

 

Koorzang – Risen Savior/Sing My Soul

Zing mijn ziel, zing uit en loof de Heer

Want Hij heeft overwonnen

Met zijn kostbaar bloed, nu is Hij verhoogd

Wij richten onze ogen op Jezus Christus

Hij is onze opgestane Verlosser

 

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.

De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.

God boven alles!

6 april 2025 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan