Home 10 geboden van een positieve denker

 

Welkomstwoord

Door Bobby Schuller

 

Welkom bij Hour of Power. Ik ben Bobby Schuller. Op 2 april is mijn opa, dr. Robert Schuller, overleden aan slokdarmkanker. Dat was moeilijk voor onze familie en voor deze kerk. We hebben uitgebreid stilgestaan bij de enorme invloed die deze man op de wereld heeft gehad. Voor vandaag hebben we een collage gemaakt van de beste Hour of Power-fragmenten uit de loop der jaren. We willen zo met elkaar terugdenken aan de geweldige man die mijn opa was. Vrienden, we hebben uw hulp en steun nu meer dan ooit nodig. Want dit is pas het begin. Wij geloven dat ons kunnen en onze kansen groot zijn. We willen graag dat u ons helpt. Dank u. En u weet het: God houdt van u en wij ook.

 

(archiefbeelden 1e Hour of Power in 1970)

 

Welkom bij Hour of Power. Elke week om deze tijd zorgt Robert Schuller voor een inspirerend uur.

Leer hoe u kunt denken vanuit mogelijkheden. Vind antwoorden op uw vragen. Blijf kijken. We hebben

vandaag goed nieuws voor u. Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Laten wij juichen en ons  daar-over verheugen. Ja, we hebben nu een drive-in kerk en dat is werkelijk iets nieuws. Je komt met je auto en neemt je eigen kerkbank mee.

 

(opening Crystal Cathedral)

 

Een spannende dag, hier in Californië. Duizenden mensen komen bijeen voor de inwijding van de Crystal Cathedral. We nodigen u uit voor een christelijk denken vanuit mogelijkheden. Dr. Robert Harold Schuller, dominee van deze prachtige kathedraal en van de wereldwijde Hour of Power –

televisiegemeente: Dit is uw levenswerk.

 

1000ste uitzending

 

(diverse mensen aan het woord)

 

Toen ik Gorbatsjov ontmoette zei hij: Kom nog eens, dan praten we samen verder. Toen ik er weer was, een paar maanden later, zei ik: Waarom heeft u geen ontmoeting met president Reagan? Geen behoefte aan, zei hij. Die wil oorlog. U vergist zich, zei ik tegen hem. Hij noemde ons het rijk van het kwaad, zei Gorbatsjov. Ja, maar dat was in verkiezingstijd, zei ik. In de tussentijd heeft hij allang gezegd dat we vrede moeten hebben. Heb een ontmoeting, dan kunt u hem zelf beoordelen.

 

 

 

Gisteren was de eerste keer, vertelde je dat je hebt getuigd van je geloof. Ja, allemensen, en dat dat uitgerekend in de Crystal Cathedral was! Dat is bovenaan beginnen, maar zonder enige druk.

 

En Hij zei tegen hen: Zoals de Vader Mij heeft uitgezonden, zo zend Ik jullie uit. Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend.

 

Heeft u kinderen? -Twee, en een geadopteerde dochter. Geweldig. Hoezo? U kent ze niet eens. U moest eens weten. Nee hoor, sorry, ze zijn geweldig. Hij geeft geen krimp. Hij houdt zich enorm goed. Sorry.

 

Er zit wat lippenstift op uw lip. Laat mij maar even. Lach maar niet. Ik ben ooit op mijn mond gezoend door Marlon Brando. Ik was nog nooit door een man op mijn mond gezoend. Brando was de eerste.

En laat ik eerlijk zijn: Ik denk er nog voortdurend aan.

 

Jij Robert, en jij, Arvella vervullen alle plichten behorend bij het huwelijk zoals jullie het ooit voor God

hebben beloofd. Ik verklaar jullie hierbij nogmaals tot man en vrouw. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Wat God heeft samengebracht en 50 jaar bijeen heeft gehouden zal hij zeker in eeuwigheid bijeenhouden. En nu…mag je je bruid kussen.

 

Je bent gelukkig getrouwd. -Al 28 jaar. Geweldig. -28 jaar…Dat vindt u vast niet erg veel. Zie ik er zo oud uit? -Nee, zo bedoel ik het niet. Ik bedoelde gewoon -Ik wist niet dat ik er zo oud uitzag. Je zou je eens moeten verdiepen in psychologie. Ik bedoelde: U bent al veel langer een getrouwd man. 54 jaar.

Dat willen wij later ook, als we groot zijn.

 

Gezongen:       Jezus houdt van me dat weet ik zeker want het staat in de Bijbel

 

We zijn vandaag bijeen om op verzoek van onze president te bidden en ons te bezinnen op ons leven

in deze tijd van ongekende verschrikking. We zijn hier om ons te verenigen in gebed tot God die wij vragen ons te beschermen, de weg te wijzen en te leiden en ons moed te geven. Het World Trade Center is niet meer.

 

Gezongen:  Ja, Jezus houdt van me want dat lees ik in m’n Bijbel

 

Gezongen:  God zegene Amerika land dat ik liefheb

 

Ik kom terug.

 

Het kwam via mijn hoofd en via mijn hart. Daar hoorde ik Gods stem. Hij wil dat we bidden vanuit het hart, daar verricht Hij zijn grootste werk.

 

 

(preek ds. Robert Schuller)

 

Ik had een droom. Door God gegeven, ik was niet de bron. Een kerk bouwen. Mijn leven lang op één plek te blijven en daar iets moois te doen voor God. Geld had ik niet. Ik heb een boodschap voor de wereld een boodschap die mij zal overleven: Als je het kunt dromen, kan je het ook doen. Als je het kunt geloven, kan je het ook bereiken. Bij God is niets onmogelijk. Als het idee van God komt, kan alleen jij ermee aan de slag of het laten doodbloeden. God weet meer over onze toekomst dan wij zelf over ons verleden. Daarom ben ik een ongeneeslijk hoopvol mens. Ik ben verslaafd aan optimisme.

Mijn geloof is sensationeel. Het maakt me niet uit wie je bent, waar je woont, wat je gelooft. Daar gaat het niet om. Ik ben hier niet om u te bekeren, maar om met u te delen wat ik heb. Ik ben een volgeling van Jezus Christus. Mag ik zeggen wat dat betekent? U allemaal kunt volgelingen van Jezus worden

wie u ook bent, ongeacht uw achtergrond of geloof. Ga geloven in de Bijbel, nog altijd het krachtigste heilige boek ter wereld. Lees de Bijbel en volg Jezus Christus. Ik promoot geen religie maar een relatie. Ik promoot geen stelsel van doctrines maar ik promoot een persoon: Jezus Christus.

 

(Bobby Schuller zingt in de Crystal Cathedral toen hij 8 jaar was)

 

Ik heb nooit een regenboog aangeraakt nooit had ik een briesje in mijn hand ik heb nooit het donker Kunnen verdrijven maar God wel God zal het doen Hij doet het dagelijks Hij geeft elk vogeltje een Liedje en brengt na de winter weer het voorjaar en Hij zorgt dat de zon over ieder schijnt dat kan God

En God zal het doen Hij doet het dagelijks soms vraag ik me af hoe de Heer des levens kan zorgen Voor heel zijn schepping de maan, de sterren, alle bloemen, elke boom alle schepselen op land en in De zee zelfs voor mij hoe kan dat? ik weet dat ik nooit een regenboog zal aanraken maar zijn belofte Zal eeuwig duren en laat zien hoe God houdt van ons groot en klein en van Hem te zijn van Hem te Zijn betekent alles voor mij voor mij

 

Fragment tijdens Nederlandse bijdrage:

  1. Schuller 50 jaar predikant ontvangt felicitatie van Jan Peter Balkenende

 

Voor veel Nederlanders hier is dit de reis van hun leven. Iemand die er ook graag bij had willen

zijn, kon niet komen: Onze minister-president Jan Peter Balkenende, met een groet voor u.

Dr. Schuller. Drie jaar terug, ik was net premier, bezocht u mij in Den Haag. Ik kijk met plezier en dankbaarheid op die ontmoeting terug. Namens alle Nederlanders in de Crystal Cathedral of die thuis dit programma bekijken, zou ik willen zeggen: De Heer is mijn licht, mijn behoud, wie zou ik vrezen?

Dat zijn de openingsverzen van een van de mooiste psalmen van David. U zou zeggen: Als een idee van God komt, zijn de mogelijkheden oneindig. Ik hoop dat uw positieve boodschap van licht en liefde

nog vele jaren vanuit de Crystal Cathedral zal klinken. God zegene u.

De premier van Nederland. Wat een eer.

 

(Nita Withaker – Heaven holds the ones I love  )

 

Mijn leven lang heb ik droomkastelen gebouwd ik reikte naar iedere ster mijn ogen vullen zich met Tranen totdat ik besef dat er geluk is waar jij bent en ik maak nog steeds deel van je uit en jij maakt Nog steeds deel van mij uit ik beloof je dat ik je altijd zal gedenken je leeft in mij mijn dierbaren zijn in De hemel ik zie je ogen schitteren aan het firmament mijn hoop zweeft tussen de wolken de wind Herhaalt je naam hardop mijn dierbaren zijn in de hemel soms vraag ik me af waarom onze harten Worden bezwaard met leed en groot verlies toch kijk ik naar wat ik heb gewonnen ik voel je kus in de Regen ik mis vooral je glimlach en ik maak nog steeds deel van je uit en jij maakt nog steeds deel van Mij uit ik beloof je dat ik je altijd zal gedenken en ik vertrouw op hoe het moest zijn mijn dierbaren zijn In de hemel ik zie je ogen schitteren aan het firmament mijn hoop zweeft tussen de wolken de wind Herhaalt je naam hardop mijn dierbaren zijn in de hemel en in mijn verdriet en ongeloof weet ik één Ding zeker elke ademtocht brengt me dichter bij jou mijn dierbaren zijn in de hemel ik zie je ogen Schitteren aan het firmament mijn hoop zweeft tussen de wolken de wind herhaalt je naam hardop

Mijn dierbaren zijn in de hemel mijn dierbaren zijn in de hemel

 

Preek – ds. Robert Schuller,”Confident Living = Creative Living”

 

Zware tijden zijn nooit blijvend. Nooit. Maar doorzetters blijven altijd. Ik hoop en bid dat sommige woorden uit deze bereisde mond u raken op de juiste plaats en u geven wat u het meest nodig heeft: hoop. Hoe herwin je je vertrouwen als je het bent verloren? Door te geloven in de God die je heeft geschapen, de God die zorgt dat je nooit iets overkomt, tenzij Hij het kan oppakken en omdraaien en de ramp tot zegen maken. Je naarste tijden zullen je beste worden. Als ik terugkijk op mijn lange leven, heb ik eigenlijk nooit tegenslag gekend. Ik heb zware tijden vol beproeving en tegenslag  mee-gemaakt maar als God daarmee klaar was bleek het uiteindelijk tot zegen. Halleluja. Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, heden noch toekomst. Wat vandaag en komende week ook mijn problemen zijn ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, heden noch toekomst mij zal kunnen scheiden van de liefde van God. Dat is de kern van de zaak. Als je zo een God kent en ik ken Hem

en velen van u ook, heb je altijd een mooi leven. En je weet dat er morgen weer een dag is. Nieuwe kansen zullen zich aandienen. En wie nu grote problemen heeft: U weet het niet, maar aan het eind van deze weg zal God u rijkelijk zegenen. Er zal iets goeds voortkomen uit uw pijn en vreugde zal u omstralen. Halleluja, amen.

 

(ds. Schuller interviewt Moeder Teresa)

 

RHS     U bent missionaris. Wat houdt dat precies in?

MT       Een missionaris is iemand die zich laat leiden door God en zijn Woord en Gods aanwezigheid    brengt door veel liefde en geloof te tonen. Geloof in actie is liefde. En liefde in actie is          dienstbaarheid. En de vrucht van de dienstbaarheid is vrede. Het is prachtig om je geloof te       stoppen in levende actie die voortkomt uit gebed.

 

(ds. Schuller interviewt Billy Graham)

 

BG       God heeft je geëerd en gebruikt  op een heel bijzondere manier. Om onbereikbare mensen te    bereiken. We danken God voor jou.

RHS     Wanneer heb jij een keuze gemaakt die zou leiden tot dit leven van evangelisatie?

BG       In 1934. Toen kwam er een evangelist in onze stad, Charlotte, in North-Carolina. Ik had niet       veel op met evangelisten want wij gingen naar een streng protestantse kerk die weinig deed           aan evangelisatie. Hij bleef een week of vier, vijf en ten slotte vroeg een van mijn vaders

medewerkers mij mee. Ik ging en zag hem de Bijbel openslaan en recht uit de Bijbel preken.

Dat was iets nieuws voor mij. Elke avond ging ik weer en op een avond toen hij de         aanwezigen weer opriep hun leven aan Jezus te wijden ging ik naar voren en ontving Jezus

als Heer en Verlosser. Die avond ging ik op mijn knieën, thuis op de kleine zuivelboerderij

van mijn vader. Ik wist dat er iets was gebeurd. Ik kon het niet uitleggen of theologisch   verwoorden maar ik wist dat God iets had gedaan in mijn hart. Zo is het begonnen.

RHS     Welke toekomst zie je voor het christendom?

BG       Wat betreft christendom en oprecht geloof. Er is het lichaam van Christus dat wordt gevormd     door alle christelijke groepen op de wereld en christelijke bewegingen. Iedereen die Jezus      liefheeft of Hem kent of ze het zich bewust zijn of niet, maakt deel uit van dat lichaam. Ik            verwacht geen grootse opleving die de hele wereld tot Christus zal brengen. De apostel            Jakobus heeft dat gezegd op het eerste concilie in Jeruzalem. Hij zei: Gods doel voor deze tijd        is, een volk te vormen dat zijn naam vereert. Dat is wat God momenteel doet.

RHS     Weet je nog hoe het programma Hour of Power is begonnen?

BG       Ik weet nog het een en ander. Ik had een bijeenkomst in Anaheim. Jij was iedere avond             present in de trailer die ik als kantoortje gebruikte. Daar spraken we en baden samen. Jij           voelde een zware plicht om mensen wereldwijd te winnen voor Christus.

RHS     Je zei: Bob, is het geen goed idee om je diensten op tv te brengen? Ik zei: Dat zou te duur         zijn. En toen zei jij of Fred Deinert: Laat God die beslissing nemen. Waarom leg je het niet aan   God voor zoals jij, Billy, dat deed met je Hour of Decision, in Portland, Oregon. Weet je nog?

BG       Inderdaad.

RHS     Je legde het God voor. Jouw mensen en wij baden dat God ons, zonder dat we p.r. hoefden te bedrijven financieel zou helpen om Hour of Power op te zetten.

BG       Ik weet het nog heel goed.

RHS     Daaruit is dit allemaal ontstaan. En jij of Fred Deinert zei toen: Billy is een evangelist die            mensen oproept beslissingen te nemen. Schuller, jij bent full time predikant. Noem jouw       programma Hour of Power. Die naam komt van jou en Fred Deinert, die heb ik niet bedacht.

BG       Ik voel me vereerd.

RHS     Je werd niet geëerd, maar gebruikt, zoals wij allemaal. Nog altijd bereiken we mensen en ik       vind het geweldig dat je vandaag bij ons bent.

 

 

 

 

Preek ds. Robert Schuller – “10 Commandments of a Positive Thinker”

Ik ben in mijn leven diepgaand beïnvloed door een man die al mijn vriend was vóór hij evangelist werd. Dat was Billy Graham. Ik ben ook diepgaand beïnvloed door een andere predikant die 40 jaar geleden wilde dat ik deze kerk begon en die mijn eerste salaris betaalde: Norman Vincent Peale.

Ook werd ik diepgaand beïnvloed door aartsbisschop Fulton Sheen. Geen andere theoloog heeft psychologie en theologie beter in verband gebracht dan hij. Hij werd een model voor me en  inspi-reerde me om tv-dominee te worden. Als eerste. Miljoenen mensen hebben nooit die toespraken gehoord, die principes die waar zijn en die werken. Toen ik schreef over de principes van het denken

vanuit mogelijkheden was ik daar nog niet zo lang mee bezig. Wat is er sindsdien gebeurd? Als ik naar deze gemeente kijk. Waar zijn de kinderen die destijds naar die preken luisterden? Ze zitten hier niet meer. Eén van hen is astronaut geworden: David Leestma, die nu aan het hoofd staat van alle astronauten. Niet dat het mijn verdienste was, maar hij is in deze gemeente opgegroeid. Een ander werd honkballer: Burt Blyleven. Ik heb het over kinderen die daar zaten en luisterden naar de kracht

van het denken vanuit mogelijkheden. Ze wonnen goud op de Olympische Spelen. Janet Evans, ook lid van deze kerk. Ze zitten nu in toneel en kunsten, in de politiek, als Democraat of als Republikein.

Het wordt nog een probleem. Ze moeten hier niet allemaal tegelijk komen op zondag. Van de week kreeg ik twee brieven, de één van president Bill Clinton, die zei: Ik hoop binnenkort bij u in de  kerk-bank te zitten. Twee dagen later een brief van een republikein, ene Robert Dole. Hij zei: Ik hoop

binnenkort bij u in de kerkbank te zitten. We moeten zorgen dat ze niet op dezelfde dag komen. Denk-en vanuit mogelijkheden overstijgt politiek, ras, etniciteit, geloofsovertuigingen en theologie. Als u mijn preken over het gebed heeft gehoord weet u dat denken vanuit mogelijkheden het eerste niveau van gebed is. Daardoor is het zo krachtig. Het is mogelijk. Er gebeurt niets totdat er iemand een grootse visie heeft. Een onmogelijke droom. Maar zou het niet geweldig zijn als het toch mogelijk bleek? Het verhaal van mijn leven, is dromen dromen die stuk voor stuk onmogelijk zijn. Zou het niet prachtig zijn als ze mogelijk gemaakt zouden worden? Ik geef u de tien geboden voor denken vanuit  mogelijk-heden. Eerste gebod. Verwerp nooit een mogelijkheid omdat er iets aan mankeert. Er mankeert iets aan ieder goed idee. Tweede gebod. Verwerp nooit een mogelijkheid omdat men het niet als jouw verdienste zou zien. Ik heb eens geschreven: God doet grootse dingen via mensen die niet naar waardering streven. Derde gebod. Verwerp nooit een idee om de simpele reden dat het niet mogelijk is. Ieder waarlijk groot idee is onmogelijk. Daardoor onderscheidt het zich. Het is nog niet gedaan. En dat verschaft leiders de kans om leiders te zijn, en geen navolgers. Iemand zei: Schuller, ik zou er graag in meegaan als ik het zou begrijpen. Hij zei: Ik wil christen worden maar ik heb nog wat vragen en die moeten eerst beantwoord worden. Maar als je alle antwoorden weet kan je geen gelovige worden. Want een gelovige legt zich vast voordat hij de antwoorden heeft. Dat is wat geloof inhoudt.

Natuurlijk. Vierde gebod. Verwerp nooit een mogelijkheid omdat je besluit al is genomen. Ik heb veel over theologie geleerd van architecten met wie ik gewerkt heb. En dat waren de grootste architecten

van deze eeuw. Louis Kahn zei: Als ik alle antwoorden heb, weet ik één ding zeker: Sommige  ant-woorden kloppen niet. Dat is nederigheid. Vijfde gebod. Verwerp nooit een idee omdat het illegaal is.

We doen allerlei dingen die ooit illegaal waren. Ik bedoel dit: Onder geen beding mag u een onwettige daad bepleiten of goedkeuren. Maar er zijn veel verordeningen en bepalingen die afgeschaft zouden moeten worden om meer bewegingsvrijheid te bewerkstelligen. Zesde gebod. Verwerp nooit een idee

omdat je het geld niet hebt noch de mensen, de mentale kracht, de pit of de tijd om het voor elkaar te krijgen. De kracht van een visie en de kracht van een droom overwint ieder obstakel. Ik heb voor financiële obstakels gestaan en dat sta ik nog steeds. En personele obstakels, nog altijd. Want als ik leef uit geloof en Gods leiding volg, brengt Hij me op onmogelijke ideeën en moet ik tot het uiterste gaan en ergens toe besluiten voordat ik zeker weet dat ik het kan. Zevende gebod. Verwerp nooit een idee omdat het tot conflict leidt. Ieder nieuw idee schept weerstand. Elk nieuw voorstel is kwetsend

voor iemand. We waren een kerk met lidmaatschap. Toen we de Crystal Cathedral wilden bouwen

vonden sommige leden dat maar niks en vertrokken. In een vrije samenleving zal ieder geweldig idee

als het wordt gelanceerd tot conflict leiden. Dit scheidt de leiders van de volgers, de mannen van de jongens. Ik spreek met enige ervaring. Achtste gebod. Verwerp nooit een idee omdat het niet jouw stijl is. Niet jouw manier van doen. Jouw manier is niet belangrijk. Succes is belangrijker dan stijl. Belang-rijk is, wat de juiste manier is. Leer je aan te passen. Bereid je voor op compromis.

 

Pas je plannen aan. Herzie je budget. Doe concessies aan je smaak. Richt je levensstijl ernaar in. Want succes is belangrijker dan stijl. Verwerp nooit een idee omdat het je stijl niet is. Verwerp nooit een idee omdat het zou kunnen mislukken. U kent de zin: Ik zou liever iets geweldigs ondernemen en falen dan proberen niets te doen en daarin te slagen. Tiende gebod. Verwerp nooit een idee omdat je zeker weet dat het zal slagen. Je hebt een hart, dus je kunt dromen. Je leeft in een vrij land, je kunt een opleiding volgen. Ben je afgewezen? Je kunt alles doen wat je wilt doen als je kijkt naar de mogelijkheden.

 

(Bobby Schuller)

 

Dat was een prachtig programma, voor mij beladen met herinnering. Als kind had ik een geweldige opa. We gingen vaak uit vissen met mijn vader en wat neefjes. Toen ik in de Crystal Cathedral mijn

vader hielp, toen die mijn opa was opgevolgd maakte mijn opa nog steeds tijd om mij te begeleiden.

We zaten in zijn kantoor bovenin de toren en hij spendeerde vele uren aan me. Een grootse ervaring voor mij. Mijn opa was niet zomaar mijn opa maar ook mijn mentor, wie het om mijn toekomst ging.

Hij wilde graag dat ik het werk voortzette dat hij was begonnen. Dat heb ik gedaan en ik ben dankbaar

voor dat voorrecht. Fijn dat u gekeken heeft. We hopen dat dit een moment van bemoediging was dat u nieuwe mogelijkheden ziet, zoals mijn opa zou zeggen. En hopelijk weet u het: God houdt van u en wij ook.

 

 

 

 

10 geboden van een positieve denker

5 juli 2015 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan