Home Warm, lauw of koud ?

Opening

 

Welkom bij een geweldig uur Hour of Power vanuit de Crystal Cathedral.

 

 

Samenzang – Joyful, Joyful

 

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

 

Welkomstwoord

Door R.H.Schuller en Sheila Schuller Coleman

 

Schitterend, deze lofzang. Ik ben Robert Schuller, één van de predikanten hier. Goedemorgen. God houdt van u en ik ook. Vandaag staan we opnieuw stil bij wonderen. We verheugen ons over de wonderen die God heeft gedaan en de wonderen die Hij nog zal doen. Deze zaal is gevuld met duizenden wonderen. Want iedereen hier heeft afgelopen week honderden wonderen ontvangen. U besefte het alleen niet. Maar u leeft, u maakt het goed en God geeft u zijn zegen. Geef iemand in uw buurt een hand en breng hen de zegengroet: God houdt van u en ik ook. Dit is de dag die God heeft gemaakt. Daar verheugen wij ons over.

 

Openingsgebed

Door R.H.Schuller

 

Dank u voor de zondagmorgen, Heer. Goede God, wat kunnen we zeggen? Dank U dat we leven. Dank U dat we in uw huis zijn, dat is gevuld met positieve emoties. Dank U dat we geloven. Dank U dat ons geloof ons tot zegen is geweest. Dank voor de geestelijke versterking die we ontvangen door uw aanwezigheid. De positieve mentaliteit die bij ons binnenkomt, is de aanwezigheid van U de levende Heer. Amen.

 

Samenzang – “Medley – Take My Life/Wonderful Words”

 

Neem mijn leven, laat het, Heer toegewijd zijn aan uw eer, neem mijn handen, maak ze sterk trouw en Vaardig tot uw werk trouw en vaardig tot uw werk maak, o Heer, mijn lippen rein dat zij uw getuigen Zijn neem mijzelf en voor altijd ben ik aan U toegewijd ben ik aan U toegewijd laat mij horen opnieuw En opnieuw heerlijke woorden van leven laat mij meer van hun schoonheid zien heerlijke woorden van Leven woorden van leven en schoonheid leer mij geloof en getrouwheid woorden zo schoon, woorden Zo mooi heerlijke woorden van leven woorden zo schoon, woorden zo mooi heerlijke woorden van Leven Christus, de Heiland, roept ook tot u heerlijke woorden van leven beantwoord zijn reddende

 

 

Roepstem nu heerlijke woorden van leven worden aan ons gegeven leiden ons naar de hemel Woorden zo schoon, woorden zo mooi heerlijke woorden van leven woorden zo schoon, woorden zo Mooi heerlijke woorden van leven woorden van leven

 

Schriftlezing – Matteüs 7

Door R.H.Schuller

 

Het boek dat ik hier vast heb is de Bijbel. Het zijn woorden van godvrezende mensen van de afgelopen 2000 jaar en langer geleden. Het is het Woord van God. Vraag en er zal je gegeven worden. Zoek en je zult vinden. Klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt en wie zoekt, vindt en voor wie klopt zal worden opengedaan. Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? Of een slang, als het om een vis vraagt?

Als jullie dus je kinderen al goede gaven schenken hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie Hem daarom vragen? Dit zijn woorden van Jezus.

 

Koor –  “Living for Jesus”

 

Leven voor Jezus in waarheid en recht Hem te behagen te doen wat Hij zegt meelevende trouw Blijmoedig en vrij dat is de weg van zegen voor mij o Jezus, Heer en Heiland ik geef mezelf aan U Want U in uw goedgunstigheid gaf Uzelf eens voor mij ik dien geen andere Meester mijn hart mag zijn Uw troon ik leef mijn leven nu voortaan voor U, Gods eigen Zoon leven voor Jezus waar ik ook ga mijn Plichten vervullen voor zijn Heil’ge Naam bereid zijn te lijden als verdriet mijn huis treft aanvaard de Beproeving als een deel van mijn kruis leven voor Jezus in dit kort aards bestaan mijn grootste schat Is eens voor Hem te staan op zoek naar ‘t verlorene Hij stierf ook voor hen breng al de vermoeiden tot Rust bij Hem o Jezus, Heer en Heiland ik geef mezelf aan U want U in uw goedgunstigheid gaf eens Uzelf voor mij ik dien geen andere Meester mijn hart mag zijn uw troon ik leef mijn leven nu en Voortaan voor U, Gods eigen Zoon

 

Interview – DEBBIE BONILLA 

SSC = Sheila Schuller Coleman en DB = Debbie Bonilla

 

Inleiding

 

Vandaag kan ik tot mijn blijdschap aan u voorstellen een jonge vrouw die hier elke zondag in de kerk zit. Ze komt hier al jaren en is lid van de gemeente. God heeft haar leven ingrijpend veranderd. Ik wil dat u haar ziet: Ze is een wandelend wonder. Debbie Bonilla.

 

Interview

 

SSC     Kom erbij, Debbie. Vreemd om je hier boven te zien.

DB       Ja, heel anders dan daar beneden.

SSC     Dat is het zeker. Maar je bent er elke zondag en dat is heel bemoedigend voor mij. Je komt       hier sinds een paar jaar. Niet omdat je dat zo graag wilde.

DB       Nee, mijn moeder keek altijd naar Hour of Power en wilde hier een keer heen. En ik hou van      mijn moeder, dus ben ik met haar gegaan. Ik was jarenlang vreselijk gedeprimeerd, maar     verborg het. Maar dat werd allengs moeilijker en ik nam m’n toevlucht tot alcohol.

SSC     Je gebruikte alcohol als zelfmedicatie voor je depressie.

DB       Ja, het was het enige dat mijn pijn een beetje kon verlichten.

SSC     Alcohol speelde echt een belangrijke rol in je leven, in die tijd.

DB       Ja.

SSC     Hoelang al?

DB       Enkele tientallen jaren. In het begin viel het mee maar naarmate de depressie erger werd,         ging ik me steeds meer afzonderen en steeds meer drinken. Ik dronk heel veel.

SSC     Het vergt veel moed om hier te staan en dat te zeggen. Je verhaal staat ook in het boek van      ons beider vriend Jason Frenn: Seven Prayers God Always Answers. Je hebt hem toestemming gegeven je verhaal te gebruiken.

DB       Ja, hij vroeg of hij mijn getuigenis mocht gebruiken. Hij kende mijn verhaal. Ik sta in het hoofdstuk ‘Gebed om vrijheid.’ Er staan veel getuigenissen in het boek, waaronder de mijne.

SSC     Op welk moment brak God tot je door? Was het een bepaald moment?

DB       Ja, het moment dat ik in het ziekenhuis belandde. Toen besefte ik dat er iets moest       veranderen. Heel vaak huilde ik mezelf in slaap. Al had ik God niet in mijn hart, ik bad toch tot       Hem: God, verlos me uit mijn lijden. Dat gebed verhoorde Hij niet. Dank U daarvoor, God.    Maar dat was het omslagpunt, toen gebeurde er een wonder. En ik mag zeggen dat ik 19       maanden niet meer drink.

SSC     Al 19 maanden nuchter. Heb je het gedaan via het 12 stappenprogramma van de AA?

DB       Nee, het was 100% wonder. Sindsdien: geen druppel meer. Hij heeft me genezen en gered.

SSC     God heeft ingegrepen in je leven en je bevrijd. En jij bent sindsdien gegroeid. Heerlijk om te       zien hoe God je heeft opgetild. En je groeit.

DB       Ja, en heel snel. Onbevattelijk.

SSC     Hij heeft je niet alleen gered om je vervolgens weer in je flatje te zetten. Hij heeft je een bestemming gegeven

DB       Ja, Hij heeft me geroepen. Hoe kon ik weigeren? Nu is mijn leven schitterend.

SSC     Is er iets dat je wilt zeggen tegen de mensen? Er zijn hier vast mensen of thuis bij de tv die in    een soortgelijke situatie zitten als jij destijds. Wil je iets tegen die mensen zeggen?

DB       Ik zou willen zeggen zoals Jezus zegt in Matteüs 11 vers 28: Komt tot Mij, allen, die vermoeid    en belast zijt, en Ik zal u rust geven. En Hij zal je niet alleen rust geven, maar je ook bevrijden.

Je zult de wonderen in je leven gaan zien. Hij zal je geestelijke ogen geven om de wonderen     te zien en je zult Gods hand ervaren. Ik moedig je aan om het te doen. Zoek Hem met heel je           hart en doe het nu.

SSC     Kijk eens naar dit gezicht. Echt een wonder. Dank je wel, Debbie.

 

Koor – “Count Your Blessings”

Als op ‘s levens zee de stormwind om u loeit als ge tevergeefs uw arme hart vermoeit tel uw Zegeningen, tel ze één voor één en u zegt verwonderd: Hij laat nooit alleen tel uw zegeningen, één Voor één tel ze alle en vergeet er geen tel ze alle, noem ze één voor één en u ziet Gods liefde dan Door alles heen en u ziet Gods liefde dan door alles heen

 

PIANO SOLO – JOHN TESH – “Ode to Joy”

Koor“Great and Glorious”        

Glorieuze en machtige liefdevolle Vader glorieus in zijn eeuwige majesteit geloofd zij uw naam, uw Heilige naam tot in eeuwigheid God luistert naar ieder die Hem aanroept ieder die oprecht Hem Aanroept de Heer ondersteunt hen die dreigen te vallen de Heer verheft hen die gebukt gaan grote en Glorieuze, liefdevolle Vader wiens macht eeuwig is groot en glorieus machtige en liefdevolle Vader

Grote en glorieuze Heer machtige en liefdevolle Vader groot en glorieus machtige en liefdevolle Vader

Grote en glorieuze Heer groot en glorieus roep Hem aan die machtig is en liefdevol glorieus in zijn Eeuwige majesteit glorieus in zijn eeuwige majesteit amen

 

Preek – Warm, lauw of koud???

Door Robert V. Schuller

 

Ik heb deze preek voor het eerst gehouden een tijdje geleden, in Turkije. We zaten op de overwoekerde, vervallen treden van een theaterruïne in een stad uit de oudheid, Laodicea in het kader van een Hour of Power-reis. Wat zegt God in de Openbaring? Hij zegt tot de stad Laodicea de volgende woorden. Openbaring 3 vers 14: Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige het begin van Gods schepping: Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal Ik u uitspuwen. U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. Daarom raad Ik u aan: koop van Mij goud dat in het vuur gelouterd is en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. Wie Ik liefheb wijs Ik terecht en bestraf Ik. Zet u in en breek met het leven dat u leidt. Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik binnenkomen en we zullen samen eten, Ik met hem en hij met Mij. Wie overwint zal samen met Mij op mijn troon zitten net zoals Ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Heeft u wel eens meegemaakt dat u zat te ontbijten met op tafel uw kop koffie èn die van degene die daar vóór u had gezeten. U zit de krant te lezen, pakt de verkeerde kop neemt een slok en spuugt het meteen weer uit. Het is namelijk lauw en dan hebben we de neiging…Dan smaakt het laf, niet vers meer. Koffie is heerlijk als hij koud is of heet, maar als ie op kamertemperatuur is lauw, koud geworden, dan willen we ‘het uitspugen. Dat beeld komt bij mij op,

want ik hou van koffie. Als ik lees over Jezus die iets uitspuugt dat lauw is dan voel ik dat aan. Als ik het betrek op m’n eigen leven: Ook daarin wil ik alles wat lauw is, uitspugen. Ik wil iemand zijn die brandt van hartstocht. Ik wil het hebben over de drie dingen die hij noemt: lauw maar ook koud en warm. En dan is de vraag: Waarom zou God zeggen: Ik wil dat je koud bent. Is koud eigenlijk niet nog erger dan lauw? Een goed punt om te beginnen. Wat houdt het in om koud te zijn, in geestelijke zin om koud te zijn in Jezus’ mond? Maarten Luther heeft iets gezegd dat me in eerste instantie bijna gek maakte. Twee woorden. Hij zei: ‘Zondig dapper.’ Toen ik dat hoorde, dacht ik: Hoe kan je mensen aanmoedigen om te zondigen? Je zou mensen moeten aanmoedigen om nooit te zondigen om vroom te zijn, altijd het goede te doen, volmaakt te zijn. Maar de geniale Luther vond niet dat we altijd volmaakt moesten zijn in ons doen en laten maar dat zonde onvermijdelijk was en dat als we zondigden, dat we dat dan ‘dapper’ moesten doen. De nadruk ligt dus niet op zondigen,wat iets afschuwelijks is maar op dapperheid: Als we eenmaal zondigen, dat we het dan niet verbergen. Dat doen we zo vaak, in het westen, als christenen: Als we fouten maken of gewond zijn, zetten we een masker op. We zorgen dat onze wonden verhuld blijven. We begraven het, vermommen het, we leiden onszelf af, zodat niemand onze verslagenheid kan zien. Mensen moeten een sterke man zien, een

vrouw die weet wat haar te doen staat. Ik moet sterk zijn, ik mag mijn zwakheid niet tonen ik moet altijd sterk zijn. Maarten Luther zegt tegen ons, net als Jezus: Je moet koud zijn je moet je zwakheid, je wonden tonen aan God. Je moet toestaan dat je lijden bekend wordt. Niet aan de hele wereld, maar iemand moet ervan weten. Dat is de betekenis van koud zijn. Verberg het niet, doe het openlijk. Als je zondigt of pijn hebt of eenzaam bent of verslagen zorg dan dat iemand er weet van heeft. Laat me u een simpele vraag stellen. Een medische vraag. Stel, u heeft een auto-ongeluk gehad en wordt naar het ziekenhuis gebracht. Zou u liever willen dat de wond binnen in uw lichaam zat of aan de buitenkant? Stel, de verwonding zit van binnen. Van buiten is er niks te zien maar van binnen bloedt u.

Uw ribben zijn gebroken of er is iets gescheurd maar er is niks van te zien. De kans is groot dat u sterft, want uw wond kan niet behandeld worden. Maar als de wond uitwendig is? U heeft een vreselijk ongeluk gehad en uw arm is gebroken. U bloedt. Het bot steekt eruit. Mensen wenden hun gezicht af

in afschuw. Wat heeft u liever? Het laatste natuurlijk, de uitwendige wond. Want die wond kan worden genezen. Hij kan verzorgd worden, behandeld, gehecht, genezen. Bij ons is het net of we liever een inwendige wond hebben zodat niemand hem kan behandelen en er niks aan ons te zien is. Maar intussen lig je geestelijk op sterven. Je moet in zekere zin koud worden en toestaan dat je wond uitwendig wordt en hem laten behandelen door de grote dokter, die zegt: Mijn zoon, mijn dochter,

laat Mij je wonden genezen. Laat Mij je, volkomen en liefdevol, je fouten vergeven. Laat Me je uitnodigen aan mijn tafel, zodat we samen kunnen eten. Kom bij Me, Ik heb je lief. Want dat is uiteindelijk de boodschap. Hoe komt het dat we lauw worden? Stel, u kijkt naar binnen en zegt: Robbie, ik voel me zo lauw. Als u dat zegt…Dat kennen we toch allemaal? Op de zaak achter de pc in de dagelijkse sleur, denken we opeens: Ik ben lauw. Het is elke dag hetzelfde. Ik sta op, stap in de auto, elke dag is weer hetzelfde. Lauw. Ik voel me verdoofd. Hoe is het zo ver gekomen? Ooit hadden we hartstocht, vuur. Ooit werden we wakker vóór de wekker afliep, we hadden zin in de dag. Hoe is het zo gekomen, dat we nu zo lauw zijn? Het antwoord is denk ik: zekerheid. We hebben onze vrijheid, ons vuur, onze hartstocht opgegeven voor iets vreselijks. Zekerheid: Het verlangen van alle angst verlost te worden. Alsof we zeggen: Ik zit vast in mijn werk, dat me tegenstaat, maar ik heb zekerheid nodig. Dag aan dag doen we hetzelfde omdat het makkelijk is  en veilig, we hoeven nooit

risico’s te nemen. We hoeven geen doelen te stellen. Elke dag doen we hetzelfde. Dus als u denkt: Waarom ben ik lauw? U bent lauw door uw angst. U bent bang om het leven te leiden. Want als u echt wilt leven moet u bereid zijn risico’s te nemen en dingen anders te doen. Dan moet u branden van hartstocht. Het ritme van alledag is heel veilig. Maar tegelijk is het dat niet. Je houdt jezelf voor de gek.

Jezus vertelt over een man die op zoek is naar veiligheid. Hij vulde zijn schuren met graan, zodat hij nooit honger zal hebben. De dag erop sterft hij. We denken: Als ik genoeg spaar en mijn veilige baan houd dan kan ik alles doen, dan ben ik vrij. Dat verlangen naar vrijheid maakt ons tot slaaf. We denken dat we iets bezitten, maar dat iets bezit ons. Ik wil u aanmoedigen uw ketenen te verbreken en degene te worden die zegt: Ik wil geen alledaags, betekenisloos, monotoon leven leiden. Als God me oproept om het anders te doen, dan ben ik daartoe bereid. En zelfs al heb ik niet de keuze om te ontsnappen aan die dagelijkse sleur toch zal ik op de zaak of in het verkeer iemand zijn die brandt van hartstocht, van hartstocht voor God. Want dat is uiteindelijk het enige dat je hartstocht waard is. Jezus zegt tot de Kerk: Mijn zoons en dochters, Ik wil dat jullie warm zijn. Ik wil dat jullie in vuur en vlam staan, branden van heilige hartstocht. Ik wil dat de mensen rondom je naar je toe komen voor licht en warmte. Ik wil dat je licht in de schaduw zo helder en warm is dat wie van binnen verkild is, bij jou warmte zoekt. Zo wil God dat wij zijn: Iemand die de ziel verwarmt, die brandt van hartstocht. voor Gods goedheid. Ik geloof dat mensen met hartstocht, of ze nu goed of slecht zijn tot vrijwel alles in staat zijn. We willen mensen zijn die branden van hartstocht voor de Heer. Vuur heeft iets aanstekelijks. Hoe heter het vuur, hoe meer het om zich heen grijpt. En vuur is gevaarlijk. Hoe heter het wordt, des te meer mensen steekt het aan. Iemand die brandt van hartstocht kan duizenden anderen aansteken. Eén iemand die gloeit van warmte, kan duizenden vuren ontsteken. En die iemand zou u moeten zijn, u die in Jezus gelooft. Iemand die vol vuur is, die tot anderen zegt: Ik weet nog wat het is om warm te zijn om te branden van hartstocht voor het leven en voor God. Ik weet nog hoe het was om iemand te zijn die vervuld is van Gods Geest. Ik zou willen, en God wil dat u zo iemand bent. Ik wil iets zeggen tot de jongeren die branden van hartstocht. Hartstocht is prachtig maar besteed het niet aan de verkeerde dingen. Sta in vuur en vlam voor wat goed is op deze wereld. Zoek het Koninkrijk met heel je hart. Zoek het goede. Richt je hartstocht op een goed, betekenisvol leven zodat je op je sterfbed geen spijt hoeft te hebben. Wees zo iemand. Val niet ten prooi aan halfhartigheid en aan aardse zaken. Maar ik zeg ook iets tot de ouderen. Dit is m’n boodschap voor wie ouder is: Jonge mensen met hartstocht vind je te over. Het wemelt ervan, ze lopen warm voor allerlei dingen en vaak de verkeerde dingen, doordat ze niet gefocust zijn. Maar het is iets heel bijzonders om een ouder iemand te vinden die brandt van hartstocht. Zo iemand is zeldzaam en heel bijzonder. Bij een jongere is zoiets haast vanzelfsprekend. Een ouder iemand die in vuur en vlam staat, daar wil je naar luisteren. Die heeft iets te vertellen. Want zulke ouderen koppelen wijsheid en ervaring aan hartstocht. Tot wie nog geen lang leven achter zich heeft kunt u zeggen: Volg mij, leer van mij, groei door mij. Veel ouderen raken uitgeblust. Misschien zijn ze verteerd door eigen vuur.

Met het ouder worden, wordt de beker van de ziel groter. Als we klein zijn is die heel klein en hebben we maar een klein beetje God nodig. Daar zijn we gelukkig mee. Bij tieners wordt de beker al wat groter. En met het ouder worden, wordt de beker een enorm vat. Maar al wordt die beker steeds groter, er is niet meer nodig om hem te vullen. En toch wordt hij voller, er zit meer in. Dat zien mensen aan je. Neem mijn grootvader. Hij ging de wereld pas veranderen toen hij in de zestig was. Op zijn 65e had hij nog dezelfde hartstocht als op zijn 25e. Wat was het verschil? Wijsheid, ervaring en grijze haren. Het heeft te maken met leeftijd, met een oude man die zegt: Ik heb geleefd en ik weet wat het waard is om voor te leven. Ik roep u op om zo iemand te worden. Amen. Bidt u met mij?

 

Gebed

 

Heer, wij komen tot U in de naam van uw Zoon Jezus. En Heer, wij brengen voor U onze    gebrokenheid en lauwheid en wij zeggen tot U: We willen niet lauw zijn. Voor sommigen geldt: We moeten koud worden voordat we warm kunnen zijn en moeten eerst onze pijn, ons lijden en onze angst vóór U brengen. We moeten onder ogen zien dat we lijden, in de schaduw zodat we voor u kunnen branden met echt, oorspronkelijk vuur. En ik bid dat U door de kracht van uw Geest deze mensen wilt vervullen met heilig vuur, opdat ze in vuur en vlam staan voor het goede en branden van hartstocht voor alles wat zinvol is. Heer, we zijn open in onze verslagenheid en luisteren naar U. Dit bidden wij in de naam van uw Zoon Jezus.

 

Zegen

 

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en geve u vrede. De Here wende zich tot u en zegene u met heilig vuur. Amen.

 

Warm, lauw of koud ?

5 februari 2012 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan