Home Omgaan met teleurstellingen

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn; dit moment kan uw uur van kracht zijn.

 

Samenzang – O Come, All Ye Faithful

Komt allen tezamen, jubelend van vreugde

Komt nu, o komt nu naar Bethlehem

Ziet nu de Vorst der eng’len hier geboren

Komt laten wij aanbidden

Komt laten wij aanbidden

Komt, laten wij aanbidden, die Koning

Jubelend van vreugd’

 

Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Daarover zullen we ons verheugen. Welkom, welkom. Wat een eer dat u hier bent of via de tv naar ons kijkt. Hoe u er ook aan toe bent in uw leven, er is altijd hoop op de Here. Geef de mensen in uw buurt een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. Waar u ook mee worstelt, God heeft u iets te zeggen. Straks kunt u bemoedigd en gesterkt naar huis. Leg al uw lasten aan de voet van het Kruis ga verfrist naar huis en vertrouw God je leven toe.  Laten we bidden.

 

Gebed 

Vader, we komen tot U in naam van Jezus en vertrouwen U onze levens toe. Laat uw licht doordringen in onze duisternis. In Jezus’ naam, amen.

 

Koorzang – Joy to the World

Jubel het uit, de Heer is hier. Ontvang het Koningskind.

Als Redder van de aarde, geeft Hij het leven waarde.

Dus hemel en aarde, zingt, dus hemel en aarde zingt.

Dus hemel, hemel en aarde, zingt.

 

Jubel het uit, de Heer regeert. Wees blij, verhef je stem.

Zing als de schepping juicht, aanbiddend voor Hem buigt.

Een vreugdelied voor Hem, een vreugdelied voor Hem

Een vreugde, vreugdelied voor Hem

 

Zijn koningschap zal eeuwig zijn. Rechtvaardig en vol kracht.

Laat ieder volk op aarde, zijn heerlijkheid ervaren

De liefde die Hij bracht, de liefde die Hij bracht

De liefde, de liefde die Hij bracht

Vreugde, vreugde, vreugde, vreugd

 

Ev’ry Valley Shall be Exalted door Rory Deming

Elk dal, elk dal worde verhoogd

Worde verhoogd, worde verhoogd, worde verhoogd

En elke berg en heuvel geslecht

En het oneffene worde tot een vlakte, en het oneffene worde tot een vlakte

En de rotsbodem tot een vallei, en de rotsbodem tot een vallei

Elk dal, elk dal worde verhoogd, elk dal, elk dal worde verhoogd

En elke berg en heuvel geslecht

Het oneffene worde tot een vlakte, het oneffene worde tot een vlakte

En de rotsbodem tot een vallei, en de rotsbodem tot een vallei

Het oneffene worde tot een vlakte en de rotsbodem tot een vallei

 

Schriftlezing –  Jesaja 11:1-9 door Hannah Schuller

Luistert u ter voorbereiding op de preek naar Gods Woord uit Jesaja 11. Maar uit de stronk van Isai schiet een telg op. Een scheut van zijn wortels komt tot bloei. De geest van de Heer zal op hem rusten. Een geest van wijsheid en inzicht. Een geest van kracht en verstandig beleid. Een geest van kennis en eerbied voor de Heer. Hij ademt eerbied voor de Heer. Zijn oordeel stoelt niet op uiterlijke Schijn noch grondt hij zijn vonnis op geruchten. Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel. De armen in het land geeft hij een eerlijk vonnis. Hij tuchtigt de aarde met de gesel van zijn mond. Met de adem van zijn lippen doodt Hij de schuldigen. Hij draagt gerechtigheid als een gordel om zijn lendenen en trouw als een gordel om zijn heupen. Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam. Een panter vlijt zich bij een bokje neer. Kalf en leeuw zullen samen weiden en een kleine jongen zal ze hoeden. Een koe en een beer grazen samen. Hun jongen liggen bijeen. Een leeuw en een rund eten beiden stro. Bij het hol van een adder speelt een zuigeling. Een kind graait met zijn hand naar het nest van een slang. Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil op heel mijn heilige berg. Want kennis van de Heer vervult de aarde. Zoals het water de bodem van de zee bedekt. Mogen onze harten in onze donkerste uren hoop koesteren in het besef dat onze God ooit alles ten goede zal keren.

 

The Trumpet Shall Sound door Matthew Kellaway

Wanneer de bazuin weerklinkt, wanneer de bazuin weerklinkt

Zullen de doden worden opgewekt

Met een onvergankelijk lichaam, met een onvergankelijk lichaam

En zullen ook wij veranderen, en zullen ook wij veranderen

En zullen ook wij veranderen, zullen ook wij veranderen

Ook wij zullen veranderen, en zullen ook wij veranderen

En zullen ook wij veranderen, en zullen ook wij veranderen

Zullen ook wij veranderen, wij zullen veranderen

 

Interview Dan Rupple

BS = Bobby Schuller en DR = Dan Rupple

 

BS: Ik heb Dan Rupple te gast, topman van Master media International, een christelijk          adviesbureau. Zijn kracht ligt in zijn vermogen professionele inzichten te combineren met het            inspirerende voelen van een predikant. Dan is mediaprofessional en begon in clubs in Hollywood. Hij is een gerespecteerd komedieschrijver, producer en spreker. Applaus voor Dan Rupple.

DR: Dag Bobby, bedankt dat ik mocht komen.

BS: Ik spreek nooit iemand die zowel predikant en entertainer als media-expert is.

DR: Ja, daar lijken heel wat tegenstrijdigheden in te zitten.

BS: Vroeger reisde je echt rond als entertainer.

DR: Op de middelbare school had ik een cabaretgroep opgericht. Na school gingen we meteen        naar de comedy clubs in Hollywood. Ook in mijn eerste jaren als student nog. En het ging best goed. We stonden in het voorprogramma van bekende mensen als Lily Tomlin. Maar in die tijd voelde ik ook een grote leegte in mijn hart. Ik begon een geestelijke zoektocht. Op een avond was ik alleen op mijn slaapkamer en een innerlijke stem zei: Lees de Bijbel. Ik had nog een Bijbel uit een vakantiekamp van vroeger. Ik weet nog dat Jezus’ uitspraken in rood waren gedrukt. Ik zocht op waar het meeste rood stond. Dat was in de Bergrede, uit Matteüs Ik las: Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel. Ik wist niet hoe ik het had. Ik wil rijk van hart zijn want innerlijk was ik failliet Zo veranderde God mijn leven. Maar toen had ik een probleem. Want mijn komediegroep deed dingen die je kunt verwachten in een comedy club. Ik wilde eruit. Ik zei: Ik ben intussen christen geworden en ik stap er vanavond uit.

BS: Dat vonden ze vast fijn.

DR: Wacht. Vervolgens zei mijn mede-entertainer Dave Tool: Ik ben in de tussentijd ook christen geworden. En de derde, Larry Watt, zei: Ik heb intussen ook mijn leven aan Christus gegeven. Over tegenstrijdigheden gesproken. We waren zo naïef te denken dat we christelijke comedy konden brengen. Zo is het begonnen en toen hebben we vijftien jaar lang gepionierd in christencomedy.

BS: Dus je ging alles door die nieuwe lens bekijken: Hoe gebruik ik de media om mensen te             bekeren?

DR: We bouwen vertrouwensrelaties op en hopelijk komen we tot een dialoog over geloof met de     grote mediawachters in Hollywood.

BS: Mediawachters?

DR: De poortwachters degenen die bepalen wat jij te zien krijgt. Zo’n 70 procent van de Bijbel           bestaat uit verhalen, feitelijk en fictioneel. Jezus’ gelijkenissen waren fictie. Hij zette dingen in de context van een verhaal. God was erg wijs in het maken van verhalen. De ultieme verhalenverteller. Verhalen bieden de mogelijkheid om een waarheid te doorgronden in een vrijblijvende omgeving. Een verhaal plaatst een waarheid in een denkbeeldige wereld. Daar kunnen we naar kijken en verbinding mee maken: Ik zie overeenkomsten met mijn persoonlijke worsteling. En of het verhaal al of niet door een christelijke filmmaker wordt verteld ze hebben grote invloed op onze cultuur, is mijn overtuiging.

BS: Boeiende vraag: Hoe kunnen we verhalen beter vertellen ook aan kinderen en niet-gelovigen? Niet: Dit zijn de feiten! Maar een mooi verhaal maken.

DR: Precies. Ik ben afgestudeerd in scenarioschrijven. Daar leer je ondermeer: Niet je boodschap    moet leidend zijn maar een pakkend, aansprekend verhaal. Dat Jezus ook. Kijk naar de vogels, naar het veld. Hij vertelde een pakkend verhaal over een zoon die wegliep van zijn vader. Hij trekt je mee met een aansprekend verhaal. Maar een diepere laag bevat de waarheid van het Koninkrijk en die kan iemands leven veranderen. Hij is de beginner en de voltooier van ons geloof. Hij geeft ons leven richting en betekenis zoals alleen Jezus’ verhalen   dat kunnen.

BS: Amen. Dank je wel, Dan, voor je komst en je bemoediging. Heel nuttig voor een mediakerk als wij.

 

O Holy Night door Stefanie & Rory Deming 

Licht in de nacht, een ster schijnt door de wolken

Dit is de nacht dat zijn leven begon

‘N sluier van angst en pijn lag op de volken

Totdat Hij kwam en het kwaad overwon

Nieuwe hoop is Hij ons komen brengen

Stralend breekt de held’re morgen aan

Knielt voor Hem neer en juicht in blijde zangen

O nacht, o nacht die de Verlosser bracht

 

Wat Hij ons leert is geven om een ander

Liefde alleen is de weg, die Hij wees.

En als Hij spreekt verbreekt Hij alle banden

Vrij van het juk van verdrukking en vrees

Uit ons hart en dwars door alle tranen

Ontspringt een lied dat jubelt door de tijd

Knielt voor Hem neer en juicht in blijde zangen

O nacht, o nacht die de Verlosser bracht

O nacht, o nacht, o nacht die de Verlosser bracht

O nacht, o nacht die de Verlosser bracht

O nacht

 

Interview met Jane Lasonder

Ja, ik werd door mijn vader aan mannen verkocht voor niet meer dan een fles whisky. Stel je voor dat je niet meer waard bent dan een fles whisky.

Dat is eigenlijk een vorm van mensenhandel.

Ja, klopt. Daarom weet ik een beetje hoe die meisjes zich voelen. Eigenlijk door een wonder van God. En ook door de liefde van mensen. Want door eigen kracht kon ik het niet. Ik voelde me niets meer waard maar door de liefde van mensen die God op mijn pad bracht, ben ik opgekrabbeld, tot ik kon vergeven en uiteindelijk sterk en blij werd. Het zou anderen ook kunnen helpen. Als er hoop is voor dit kleine vrouwtje met haar rare accent dan kan God iedereen zien, iedereen helpen. Het was het keerpunt in mijn verhaal waardoor alle bitterheid en boosheid begon te smelten. En ik vind nog steeds dat hij die vergeving niet verdiende maar God heeft me wel ingegeven dat hij zelf niet wist wat hij deed. Mensen maken keuzes. Het ligt niet aan God dat hij dit deed. Door hem te vergeven. Ik vond mijzelf niets waard, daardoor kwam ik niet verder. Door te vergeven smolt dat weg en kwam er bijvoorbeeld ruimte voor dit boek. Het meest schokkende vind ik wel dat schoolklassen met een docent langs de ramen lopen. Ze leren dat dat onze cultuur is en lachen mee met de docent. Terwijl die meisjes zijn ontvoerd en verkracht. Dat kan toch haast niet waar zijn? Als iemands dochter is ontvoerd, verkracht en vernederend in een raam gezet ga je toch niet lachen? Dan moet je helpen. Ik werd een keer heel boos toen ik met een meisje aan het praten was. Zij vertelde mij haar verhaal. Dat was echt zo verschrikkelijk. Ik kon mij haast niet voorstellen dat zoiets mogelijk was. En toen kwam diezelfde schoolklas weer voorbij lopen. Ik liep naar buiten. Een man maakte obscene gebaren bij het raam en het meisje, getraumatiseerd als ze was, moest erg huilen. Ik heb die man keihard tegen zijn been geschopt. Ik huilde echt van frustratie. Ik dacht: Ik kan niet elke man een schop verkopen, dan word ik gearresteerd. Maar ik kan de stem zijn voor de meisjes. Ze vertrouwen me door mijn verhaal.

Mijn man werkte met Aviv Ministry dat in Tel Aviv met straatprostituees en verslaafden werkte. Ik was daar om foto’s te maken en zag de ellende. Ik begon met die straatprostituees te spreken en hoorde weer verschrikkelijke verhalen. Ik heb mijn camera ingezet om te vechten tegen mensenhandel. Want ook die vreselijke beelden kunnen mensen de ogen openen. Maar het moest ook opgeschreven worden. In Sheffield, Engeland, zag ik hetzelfde: Meisjes van 16 die het 20 keer per dag buiten op een vieze koude matras moesten doen met stinkende dronkenlappen bovenop zich. Van die meisjes wil de helft dood en de andere helft is aan de drugs en wanhopig. Niemand luistert naar ons, zeggen ze. Het is niet alleen in de rosse buurt van Amsterdam. Het is ook in Den Haag, in België. Daar ben ik ook langs de ramen gegaan. Een paar jaar geleden dacht ik daar ook nog een beetje lacherig over. Die vrouwen willen het zelf, dacht ik. Door zulke ideeën laten mensen zich hersenspoelen: Het is toch legaal? Maar als ik het verhaal van zo een meisje hoor, denk ik: Dat is iemands dochter. Dit kan niet goed zijn.

Ik ken ook een Nederlands meisje. Op de basisschool begon het al met zogenaamd ‘lieve’ mannen: loverboys. Dat gevaar bedreigt Nederlandse schoolkinderen nog steeds. Vaak kwetsbare meisjes. Iemand zegt tegen ze: Ik vind je lief, je bent mooi, ik hou van je. Daarna wordt ze geïsoleerd. Ze mag haar vriendinnen niet bellen, ze krijgt een nieuw telefoonnummer. Ze mag niks meer. Dan zegt de loverboy: Ik heb veel geld aan je uitgegeven. Nu heb ik geldproblemen. Jij moet met mannen naar bed. Willen zij niet, dan worden ze afgetuigd en blijkt die man heel anders te zijn. Dan word je gevangen gezet achter het raam. Eerst moeten mensen van het idee af dat die meisjes dat zelf willen.

Als je beseft dat er vrouwen, en ook mannen eigenlijk ontvoerd, verkracht en gevangen gehouden worden dan kan je daar niet lacherig over doen. Daar moet iedereen tegen protesteren. Dan begin ik met een training bij de Kamer van Koophandel. Als er dan een getraumatiseerd meisje komt dat geen Nederlands spreekt met een man die het woord doet, haar laat tekenen, en dan is het legaal. Zo een meisje moet in een andere kamer met een tolk worden gevraagd of ze in gevaar is. Vertel maar, dan kan je meteen. Dan kan ze via een andere deur vertrekken, terwijl de politie de man oppakt. Dat in de eerste plaats.

Ik ga een half jaar naar Londen om met HTB te werken, een grote kerk. Daar wil ik voorlichting geven aan politie, politici, schoolkinderen, studenten, het parlement, het Europees parlement. En mijn boek verschijnt ook in Roemenië waar veel ontvoerde meisjes vandaan komen. Ik stop niet voordat iedereen dit ziet en er veel meer mensen worden gered. Ik begin niet meteen over het geloof want je moet het verdienen, met iemand te mogen bidden. Als je alleen zegt: Ik bid voor jou, halleluja, doei en dan naar je warme bedje gaat, terwijl zij verkracht worden. Ik denk niet dat God dat zou willen. Dat vind ik nep. Eerst leg ik contact, bouw een relatie op en ik vertel: Dit is mijn ervaring. Maar God heeft mij hoop gegeven. Als je ervoor openstaat, geeft Hij jou ook hoop en brengt Hij mensen op je pad. En ik kan hen de weg wijzen naar organisaties als Brightfame of Not For Sale. Die helpen met praktische zaken: Maatschappelijk werk, werk vinden, een huis vinden. Ik kan die meisjes wel een stem geven. Een reden te meer om aan Gods liefde en warmte te denken.

De warmte van zo een kaars doet me denken aan die meisjes, halfnaakt, koud. Dan denk ik: Dat licht moet naar die vrouwen. Hoe dan? Als iedereen net als zo een kaars zijn licht laat schijnen. Die warmte moet naar die meisjes toe, zeker met Kerstmis. Deze maand, december, is er crowdfunding voor Red Alert. Voor sponsorboeken. Die worden uitgedeeld aan die vrouwen in alle landen. Achterin staan nummers van hulplijnen zodat ze meteen kunnen bellen, als ze zich erin herkennen. En om het werk voort te zetten, met meer voorlichting op scholen en meer mensen meisjes willen helpen en willen vechten tegen gedwongen prostitutie. Eén van onze ambassadeurs is Gert-Jan Segers, een dierbare bondgenoot. Ik heb ook iets voor jou. Engelse koekjes.

 

Koorzang – Give Thanks to the Lord

Dank aan de Heer want Hij is goed

Dank aan de Heer, zijn trouwe liefde duurt voor eeuwig

Hij heeft je verlost,  zing en verkondig zijn liefde

Dank aan de Heer want Hij is goed

Verhoog zijn heilige naam

 

Kom zijn poorten binnen met een loflied

Hef in zijn voorhoven een lofzang aan

Breng Hem hulde, prijs zijn naam

Hij blijft dezelfde, voor eeuwig

Dank aan de Heer want Hij is goed

Dank aan de Heer zijn trouwe liefde duurt voor eeuwig

Hij heeft je verlost, zing en verkondig zijn liefde

Dank aan de Heer want Hij is goed

Verhoog zijn heilige naam

 

Dankt, dankt nu allen God, met hart en mond en handen

Die grote dingen doet, hier en in alle landen

Die ons van kindsbeen aan, ja, van de moederschoot

Zijn vaderlijke hand en trouwe liefde bood

 

Dank aan de Heer want Hij is goed

Dank aan de Heer zijn trouwe liefde duurt voor eeuwig

Hij heeft je verlost, zing en verkondig zijn liefde

Dank aan de Heer want Hij is goed

Verhoog zijn heilige naam

Geef dank, verhoog zijn naam

 

Omgaan met teleurstellingen

door Bobby Schuller

God brengt nieuw leven

God heeft deze belofte voor u: Wat verwoest is, zal hersteld worden. Dat heeft Hij beloofd. Wat verwoest is, zal hersteld worden. Wij dienen een God die de dood omzet in leven. Verlies zet hij om in winst. Als u gelooft, gebruikt God uw lijden om u zelf en anderen nieuw leven te brengen. Velen maken lijden, verlies, verandering, duisternis door. Dingen waar wij niet op voorbereid waren. Zo is het leven. Maar ik zeg u: Als u gelooft dan zal God herstellen wat er ontbreekt. Jesaja en andere Bijbelteksten beloven: Als je gelooft, zal God alles herstellen.

Advent, het woord dat wij gebruiken voor deze periode, betekent: Aankomst. Het woord ‘avontuur’ is ervan afgeleid. Dat betekent dat het een geweldig verhaal wordt dat er iets geweldigs gaat gebeuren. Nu die tijd is aangebroken, willen we ook ergens naar uitzien. Helaas is de advent voor veel mensen een deprimerende aangelegenheid. Veel zelfmoorden, scheidingen, vreselijke dingen gebeuren in deze tijd die juist een tijd van groei en hoop hoort te zijn. Dus ik zeg u: Uw toekomst ziet er fantastisch uit. Dat is wanhoop immers? Denken dat je geen toekomst hebt. Denken dat de duisternis en de problemen altijd zullen blijven. Het gevoel hebben dat je er nooit meer uit komt? Ik zeg u: Als u Christus Jezus heeft heeft u een fantastische toekomst.

Jesaja 11 belooft het: Maar uit de stronk van Isai schiet een telg op. Een scheut van zijn wortels komt tot bloei. De belofte dat wat is afgehakt, kapot is, dood lijkt vanuit het wortelstelsel opnieuw vrucht zal dragen groter, flinker, beter dan wij dachten. Wat wij zagen als afhakken, was eigenlijk snoeien. Dat is wat Jesaja 11 belooft. Als je niet opgeeft, zullen goede dingen komen. Deze belofte uit Jesaja doelt op Judea. Jesaja begint in Judea, en loopt door in de Babylonische ballingschap. De belofte dat het joodse volk, dat was weggehaald uit zijn vaderland dat na de verwoesting van de tempel was weggevoerd, de belofte dat zij op een dag bevrijd zouden worden. Die belofte wijst vooruit naar Kerstmis en belooft ons, gelovigen dat, hoe wij ook worden gemaltraiteerd door het leven hoeveel klappen wij ook krijgen, mogen vertrouwen dat uit een stronk iets nieuws zal groeien. Als wij het geloof maar hebben. En dat brengt Jezus.

God wijst jou nooit af

Als een zondaar bij Jezus komt, ziek, gebroken, lijdend wijst Jezus hem niet af. Hij geneest hem soms zelfs terwijl ze in zonde leven. Jezus vindt het fijn om mensen te genezen, lief te hebben, te verlossen. En niet alleen om hen te redden, maar ook degenen die toekijken. Jezus volgen betekent dat je voor Hem moet lijden, je kruis moet opnemen maar Jezus zorgt niet voor dat lijden. Hij zet hun lijden om in vreugde. Zo is God. De Duivel is degene die steelt, doodt, vernietigt. Als je op God vertrouwt, ook al leef je geen perfect leven maar als je op Hem vertrouwt in moeilijke tijden, zullen er goede dingen komen. U heeft een fantastische toekomst. Gooi hem niet weg.

Geduld en de timing van God

Wie u ook bent – als u leeft, heeft God u niet opgegeven. U leeft met een reden. Elke dag die u heeft, telt. Laat elke dag tellen, en gooi de dag van morgen niet weg. De naam van Jezus biedt verlossing. Het is een naam die heelt, die sneeuw doet smelten, die lente brengt. Een goede naam, die je kunt vertrouwen. En dat is iets geweldigs. Gooi dus de dag van morgen niet weg en gooi niet uit ongeduld je wonder weg. Haast is waarschijnlijk de grootste geluksbederver van deze tijd. Wij willen alles meteen. En het merkwaardige aan Gods timing is: God heeft een irritante timing. Hoogst irritant. Ik weet niet waarom maar God doet alles te elfder ure, nooit op tijd. Hij is altijd achter op schema maar komt te hulp als de nood het hoogst is. Heb geloof. Hij komt. Christus komt om uw duisternis te verlichten.

Het moeilijkste van geloof is dat je de tijd moet verdragen. Vooral als we lijden, lijkt dat eindeloos te zullen duren en dat is vreselijk. En dan gaan wij denken: Stel dat het echt voorgoed duurt? Dat dit mijn nieuwe realiteit is, die zal voortduren tot ik sterf? Dat is echt niet zo. Goede dingen zijn in aantocht. Je komt hier doorheen. Maar dat wachten is moeilijk.

Relativiteitstheorie

Ik wil even uitweiden over tijd. ‘Time’ is het meest gebruikte Engelse zelfstandig naamwoord. Wij hebben het vaker over tijd dan over wat ook, in Amerika. Einstein werd gefascineerd door tijd. U heeft wel eens gehoord van de relativiteitstheorie, E=MC2. Volgens Einstein is tijd relatief en verandert op basis van snelheid. Er is het verhaal dat zijn secretaresse zei: Ik probeer de journalisten die bellen uit te leggen wat die relativiteit is. Maar het lukt mij maar niet. Einstein zou gezegd hebben: Als je twee uur samen bent met een mooi meisje, voelt het als een minuut. Maar een minuut op een fornuis zitten voelt als twee uur. Dat is relativiteit.

Al hanteren wij allemaal de objectieve indeling in seconden, minuten en uren, hoe wij die tijdseenheden ervaren, is afhankelijk van onze omstandigheden. Het moeilijke van lijden is dat het bijna altijd gepaard gaat met verandering. Het gaat meestal om iets wat je niet hebt voorzien, nooit hebt meegemaakt en nooit had verwacht. Dus alle aspecten van dat lijden zijn nieuw voor je. Het is heel moeilijk als ons lijden te maken heeft met verandering. Verandering in hoop en dromen, die niet zijn uitgekomen. En tijd lijkt eindeloos te duren als je lijdt.

Een seizoen van groei

Bill Hybels zei ooit: ‘Je zit altijd in een seizoen of het nu aangenaam of akelig is.’ En velen van u maken letterlijk en figuurlijk een winters seizoen door. De hele winter zit je aan de lente te denken. Maar als je de winter nu eens omarmt en aanneemt dat de winter bijdraagt aan je groei? En dat je lijden misschien niet van God komt maar dat Hij je door lijden sterker kan maken en tot een diepzinniger, rijker mens? Waarom altijd uitzien naar de lente als je ook kunt genieten van een deel van je winter? We zijn zo ongeduldig. Altijd willen wij het volgende. Laten wij nu eens aanwezig zijn in onze winter. Stel dat, als de ringen van een boom, elke winter je sterker maakt. Maar uit de stronk van Isai schiet een telg op. Een scheut van zijn wortels komt tot bloei. Ik heb daarbij altijd het beeld gehad van een stompje op de grond waaruit een twijg opkomt.

Toen ik deze passage biddend overdacht, zag ik een ander beeld. Toen ik klein was, hadden we een boom in de straat, een prachtige boom en heel oud. Ik keek er altijd naar. En ik vond het verschrikkelijk als jongen toen die boom een keer onder handen was genomen. Die enorme, prachtig volle boom was net een telefoonpaal met knobbels. Hij ging recht omhoog en hier en daar stak een stompje uit. Ik weet nog dat ik dacht: Wat hebben zij met die boom gedaan? Aan die stronk dacht ik bij deze passage. Als kind wist ik het verschil niet tussen omhakken en snoeien. Als een boom kon denken, begreep hij het ook niet. Maar dat de boom zo groot en krachtig, zo vol en mooi was kwam doordat de eigenaar zo goed kon snoeien. En in de loop der jaren zag ik die boom nog groter en stoerder, nog indrukwekkender, nog groener worden. Doordat hij een snoeitijd had doorgemaakt. Doordat zijn eigenaar zorgvuldig zijn takken snoeide. Doordat hij wist dat de diepte van het wortelstelsel belangrijker is dan de wijdte van de kroon. Omdat hij wist dat snoeien, winter, seizoenen van lijden nodig zijn om te groeien. Misschien wordt u niet omgehakt, maar gesnoeid en bent u geen dode stronk, maar bent u gereed voor de volgende fase, de meest fantastische ervaring van uw leven?

Als u de dag van morgen weggooit zult u nooit weten wat voor boom God van u wil maken. Als u uw leven opgeeft, ziet u niet wat God voor u in petto heeft. Misschien wordt u niet omgehakt, maar alleen gesnoeid. Stel dat uw mooiste dagen nog moeten komen, ook al ziet u geen toekomst? Houd de hoop levend. U heeft een geweldige toekomst als die bij Christus Jezus ligt.

God laat ons vrucht dragen

Waarom snoeien wij bomen? Dit heb ik van een website over botanie. Ze wisten niet dat een dominee dit zou gebruiken, maar dit komt aan. Je snoeit bomen om hun groei te stimuleren. Dat is de eerste reden. Tweede reden: om verspreiding van ziekten tegen te gaan. Drie: Om meer en betere vruchten te krijgen. En vier: Om het wortelstelsel en de kruin in balans te houden. De wortels moeten altijd dieper gaan dan de takken lang zijn. Want het gaat niet om de takken, maar om de wortels.

Uit Isai’s stronk zult u opschieten en zal Jezus komen om uw duisternis te verlichten en uw leven vrucht te laten dragen. Als u een dierbare bent verloren, is dat keihard. Maar weet dat zij u zien. Vraag u af wat zij voor u willen. Het is moeilijk als je voortaan zonder partner Kerst moet vieren. Of zonder kind of zonder goede vriend. Hoe moet je die feestdagen doorkomen? Ben je bekleed met Christus dan is sterven een ontwaken, niet een slapen gaan. Maar uw dierbaren zien u en willen het beste voor u. Wat zouden zij willen voor uw leven? Beantwoord die vraag en bewaar dat antwoord in uw hart.

Laten we bidden.

 

Gebed

We vertrouwen op U met ons leven. Help ons te groeien en op U te vertrouwen. Zorg voor een doorbraak en geef dat iedereen hier en thuis van zijn of haar ketenen wordt verlost. Dat u ieders leegte vult. Laat uw Heilige Geest ons helpen de zwarigheden van het leven te verdragen zodat wij beloond worden voor ons lijden. Wij nemen ons kruis op, volgen U en vertrouwen erop, ondanks alles dat U goed en getrouw bent. In Jezus’ naam, amen.

 

KoorzangJoy to the World

Jubel het uit, de Heer is hier, ontvang het Koningskind

Als Redder van de aarde geeft Hij het leven waarde

Dus hemel en aarde, zingt, dus hemel en aarde zingt

Dus hemel, hemel en aarde, zingt

Vreugde, vreugde, vreugde

 

Zegen

Fijn dat u er was vandaag. Ik hoop dat u verfrist huiswaarts gaat, klaar voor een nieuwe week.

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.

De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede.

In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Omgaan met teleurstellingen

4 december 2016 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan