Samenzang – Joyful, Joyful
Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend
Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!
Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller
Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. Welkom, vrienden. Het is een vreugde om met jullie te zijn. Aanbidden doen wij niet alleen als wij ons goed voelen. Het is ook een strijdkreet naar de Leeuw van Juda om elke situatie te trotseren waarin we terecht komen. Laat ons vandaag aanbidden. Dank dat jullie hier zijn. Jullie zijn geliefd. Wij zijn dankbaar dat jullie hier bij ons zijn. Wij gaan hier weg vol leven, vol vuur voor de komende week. Laat ons bidden.
Gebed
Vader, wij danken U dat uw Heilige Geest hier is. Wij komen vrijmoedig voor uw troon in Jezus’ naam. En wij danken U dat U nieuwe visies, nieuw leven en nieuwe woorden in ons legt. Ik bid dat U ons onze zonden vergeeft en ons wilt vernieuwen en ons helpt om de leiders te worden die onze gemeenschappen nodig hebben. Vader, wij houden van U. Dit bidden wij in Jezus’ naam, en Gods volk zegt: Amen. Richt je naar de persoon naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.
Koorzang – In the Sanctuary
Wij heffen onze handen op in het heiligdom
Wij heffen onze handen op om U de eer te geven
Wij heffen onze handen op om U de lof te brengen
En wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
-Amen, gemeente, het is goed om bij jullie te zijn.
Ga vooral staan om onze Heer te aanbidden. Daar gaan wij.
Wij heffen onze handen op in het heiligdom
Wij heffen onze handen op om U de eer te geven.
Wij heffen onze handen op om U de lof te brengen
Wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Ja dat zullen wij, wij zullen U prijzen voor de…
-Wij gaan iets hoger zingen.
Wij klappen in onze handen in het heiligdom
Wij klappen in onze handen, wij geven U de glorie
Wij klappen in onze handen om U te loven
En wij zullen U loven voor de rest van onze dagen
Ja, dat zullen wij
Wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Wij zingen ons lied in het heiligdom
Wij zingen ons lied om U de eer te geven
Wij zingen ons lied om U de lof te geven
En wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Ja dat zullen wij
Wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Jezus, wij loven U, Emmanuel, wij verhogen uw naam
Hemelse Vader en de Messias
En wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Ja dat zullen wij
Wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Halleluja in het heiligdom, halleluja, wij geven U de glorie
Halleluja, wij geven U de lof
En wij zullen U loven voor de rest van onze dagen
Ja dat zullen wij
Wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Jezus, wij loven U, Emmanuel, wij verhogen uw naam
Hemelse Vader en de Messias
En wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Ja, dat zullen wij
Wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Ja, ja Heer, voor de rest van onze dagen
Wij zingen ja, voor de rest van onze dagen
En wij zingen, ja Heer,
Voor de rest van onze dagen, voor de rest van onze dagen
Wij zingen, ja Heer, voor de rest van onze dagen
En wij zingen, ja Heer, voor de rest van onze dagen
En wij zingen, ja Heer, voor de rest van onze dagen
Halleluja, halleluja
En wij zullen U loven voor de rest van onze dagen
Halleluja, halleluja
En wij zullen U loven voor de rest van onze dagen
Halleluja, halleluja
En wij zullen U loven voor de rest van onze dagen
Halleluja, halleluja
En wij zullen U prijzen voor de rest van onze dagen
Schriftlezing – Handelingen 3:12-19 door Hannah Schuller
Willen jullie je Bijbel openslaan bij Handelingen 3:12-19? Toen Petrus dat zag, antwoordde hij het volk: Israëlitische mannen waarom verwondert u zich, waarom kijkt u ons zo doordringend aan alsof wij door onze eigen kracht of godsvrucht hebben bewerkstelligd dat deze man nu loopt? De God van Abraham, Izak en Jakob, de God van onze vaderen heeft Zijn Kind Jezus verheerlijkt, Die u hebt overgeleverd. U hebt Hem verloochend vóór Pilatus, toen die oordeelde dat men Hem zou loslaten. U echter hebt de Heilige en Rechtvaardige verloochend en gevraagd dat u een moordenaar geschonken zou worden maar de Vorst van het leven hebt u gedood Die God uit de doden opgewekt heeft waarvan wij getuigen zijn. En Zijn Naam heeft deze man, die u ziet en kent, sterk gemaakt door het geloof in Zijn Naam. En het geloof dat er is door Hem heeft hem in aanwezigheid van u allen deze volkomen gezondheid gegeven. En nu weet ik, broeders, dat u het uit onwetendheid gedaan hebt evenals uw leiders maar God heeft op die manier vervuld wat Hij bij monde van al Zijn profeten aangekondigd had namelijk dat de Christus lijden zou. Kom dus tot inkeer en bekeer u opdat uw zonden uitgewist worden en er tijden van verkwikking zullen komen van het aangezicht van de Heere. Het Woord van de Heer.
Instrumentaal – Revelation Song door Hour of Power orkest
Koorzang – All Hail the Power of Jesus’ Name
Bewijst nu eer aan Jezus’ naam en buigt u voor Hem neer
Aanbidt Hem met de engelen saam en kroont Hem hoogste Heer
Aanbidt Hem met de engelen saam en kroont Hem hoogste Heer
Jezus, Jezus, Hij is Jezus
Proclamatie door Bobby Schuller
Wie je ook bent, sta met ons op. Houd je handen zo, in een gebaar van ontvangen. Dit zeggen wij samen. Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met mijn naaste. Dank jullie wel.
Kies voor een groter leven
door Bobby Schuller
Vandaag gaan wij het hebben over een opdracht en ja, het is een opdracht van Jezus, om grotere dingen te doen dan Hij deed. Wij kunnen niet alleen grotere dingen doen, Hij gebiedt het ons ook en de Bijbel geeft ons daar twee manieren voor en daar komen wij op terug in deze preek. Ik geloof dat als je deze hele boodschap beluistert, je twee dingen zult weten en grotere dingen zult doen dan Jezus en dat wil wat zeggen. Maar ik begin met een goed verhaal dat ik laatst las. Het is een waargebeurd verhaal. Een atheïst zit met een christen te praten over het geloof en de dingen die in hun leven gebeuren. En die atheïst vertelt hem dat hij laatst een trektocht door Alaska maakte. En onderweg kwam er een zware storm langs. Hij was ver van de bewoonde wereld en zijn mobieltje deed het niet. Hij kreeg het steeds kouder, raakte verdwaald en dacht dat hij ging sterven. In een wanhoopsdaad kijkt deze atheïst naar de hemel, steekt dramatisch zijn hand op en zegt: God, als er een God is, red me en dan zal ik in U geloven. En zijn vriend zegt tegen hem: Je zit hier nu met mij te eten, je bent duidelijk gered. Waarom geloof je dan niet in God? En zijn atheïstische vriend zegt: God heeft mij niet gered. Er kwam een Eskimo langs. Die vond mij en hielp mij terug naar de beschaving. Voor ons als christenen klinkt dat komisch. Voor ons is dat natuurlijk de manier waarop God de man zou redden. God gebruikt graag mensen. Zo zou Hij het doen. Maar deze man wachtte, denk ik, op een engel die zou afdalen. Misschien iets dat de lucht zou splijten, de sneeuw zou smelten, een natuurverschijnsel. Dit is een probleem bij zoveel mensen die spiritueel zijn, maar niet gelovig: Dat wij het idee vergeten dat God graag mensen gebruikt. Deze atheïst kon zich niet voorstellen dat God een Eskimo kon gebruiken om hem te redden. De Eskimo was het antwoord op het gebed. Gods voorkeur is om gebeden te beantwoorden met mensen. Dit is de basis voor waar wij het over gaan hebben: grote dingen doen voor God. Wij moeten grotere dingen doen omdat jij het antwoord op iemands gebed kunt worden. Iemand bidt om degene die jij zult worden als je een discipel van Jezus wordt. Er zijn kinderen die bidden voor een grotere vader, een grotere moeder, een grotere opa. Studenten bidden voor een betere docent. Kerken voor een betere voorganger. Landen bidden voor een betere burger. Er zijn mensen die wachten tot jij beter wordt. Dingen worden niet beter als ze aan de buitenkant veranderen. Ze worden beter voor jou als jij kiest om beter te worden. Als je ervoor kiest om de leer en de wegen van Jezus Christus in praktijk te brengen. Dit is wat het is om een discipel te zijn. Gods beantwoordt het liefst gebeden met mensen. Vaak is dat ook onze voorkeur, geloof het of niet. Grappig verhaal, een kind was ‘s nachts bang. Buiten was het noodweer. Het bliksemde en onweerde. Papa komt binnen om met hem te bidden en de zoon zegt: Waar ga je heen? Hij zegt: Ik heb met je gebeden. God is hier in je kamer. Hij zal je niet verlaten. De zoon zegt: Pap, ga niet weg. De vader zegt: Maak je geen zorgen. God blijft bij je. En de jongen zegt: Ik wil een God met een vel. Hoeveel van jullie weten dat wij een God dienen met een vel? Hoeveel van jullie weten dat dit is waar Israël al die jaren om schreeuwde? Een God met een vel. Zijn naam is Jezus Christus. Theologisch gezien noemen wij deze ‘God met een vel’ incarnatie. Incarnatie komt uit het Latijn. Spreekt er iemand Spaans? Wat betekent carne? Vlees. Dank je, Fernando. Carne. Als je een burrito wilt met wat carne, vraag je om wat extra spek of zoiets. Dit is dus wat incarnatie betekent. Het betekent vlees op iets leggen, huid op iets leggen. Dus theologisch gezien is incarnatie datgene wat er gebeurt in Johannes 1. In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord werd…Vlees. Dus daar gaat het over maar het is niet daartoe beperkt. Incarnatie betekent theologisch ook dat wij God met een vel bekleden. Nu moet ik even oppassen. Je bent niet God in je doop. Je wordt geen god. Je wordt niet goddelijk. Je bent nog steeds een schepping. Maar het is belangrijk om te erkennen dat Gods aanwezigheid vlees wordt in gedoopte gelovigen, die vol zijn van de Heilige Geest. Het is een orthodox geloof dat Jezus op dit moment letterlijk in de lichamen van veel mensen in deze ruimte zit. Als die mensen voor mij bidden, bidt Jezus ook voor mij. Als ze mij de hand opleggen als ik ziek ben, legt Jezus mij de hand op. Het is niet alleen iets wat we in kinderliedjes zeggen. Als wij zeggen, ‘Christus is in ons’, bidden er letterlijk twee mensen als jij voor mij bidt. Jij en Christus. Zo moeten wij begrijpen waarom een leven van grotere dingen een opdracht van God is. Hoe kunnen wij dit grotere leven leiden? Door discipelschap. God wil dat ons verstand bijhoudt wat er in onze geest gebeurt. God wil dat onze daden bijhouden wat er in onze doop in onze geest is gebeurd. Dat wij een vernieuwde geest hebben en een ander mens worden. Dit is wat discipelschap in de basis is: Het leren en navolgen van Jezus. Dat brengt ons bij Handelingen 3. Hannah las er een deel van. Ik ga het eerste deel lezen. Als je je Bijbel open hebt, Handelingen 3:1. Petrus en Johannes gingen samen naar de tempel tijdens het uur van het gebed, het negende uur. Een man die kreupel was, werd erheen gedragen. Men zette hem dagelijks bij de tempelpoort die de Schone genoemd wordt om een liefdegave te vragen aan hen die de tempel binnengingen. Zeg allemaal maar: elke dag. Dit wordt straks een belangrijk punt. Toen hij Petrus en Johannes binnen zag gaan, vroeg hij hen om een liefdegave. Petrus keek hem met Johannes doordringend aan en zei: Kijk ons aan. En hij hield de ogen op hen gericht omdat hij verwachtte iets van hen te ontvangen. Wat? Kleingeld, hè. Een aalmoes. Wat poen. Hij verwachtte iets te krijgen. Toen deed Petrus die beroemde uitspraak: Zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geef ik u: In de naam van Jezus Christus de Nazarener, sta op en wandel. En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op en onmiddellijk werden zijn voeten en enkels vast. En met een sprong stond hij overeind en liep rond en hij ging met hen de tempel in, lopend en springend en God prijzend. En al het volk zag hem lopen en God prijzen. En zij wisten dat hij degene was die voor een liefdegave bij de poort gezeten had en ze waren vervuld van verwondering over wat er met hem was gebeurd. Er is iets heel geks aan deze tekst, iets dat bijna iedereen over het hoofd ziet. In de tijdlijn van dit verhaal gebeurde er enkele weken eerder iets belangrijks bij de poort genaamd de Schone Poort. Op Palmzondag. Jezus zit op een ezel. Hij komt de stad binnen en iedereen roept hosanna. Ik denk dat iedereen verwacht dat Hij naar Pilatus gaat in de burcht Antonia maar in plaats daarvan gaat Hij waarheen? Naar de tempel. De hoofdingang van de tempel zit aan de zuidkant. En aan de zuidkant van de tempel zit een trap die naar boven leidt. Eerst ga je naar het mikwa, je wast je en dan ga je de poort door de hoofdingang die iedereen passeert die komt aanbidden: De Schone Poort. Dat is waar de geldwisselaars zijn, dat is waar deze man om geld bedelt. Wij weten dat Jezus de tempel binnengaat. Hij gaat naar de geldwisselaars bij de Schone Poort. Hij jaagt ze weg, geeft ze ervanlangs, schreeuwt tegen ze. Dat is het eerste wat Hij doet en daarna? Dan begint Hij als een gek mensen te genezen. Waar? Waar geneest Hij mensen? Nou? Bij de Schone Poort. Dus hier heb je Jezus, Hij geneest al die mensen bij de Schone Poort. Nu zegt de Bijbel dat die man daar elke dag was, al 30, 40 jaar. Elke dag bedelt hij om geld. Hij moet daar geweest zijn. Hij moet er geweest zijn terwijl Jezus mensen genas en hij werd niet genezen. Dus de vraag is: waarom? Waarom genas Jezus die man niet? En het antwoord was dat het door God was voorbestemd dat Petrus en Johannes het zouden doen. Toen Jezus op Palmzondag genas, was Hij nog niet gekruisigd en opgestaan. Verlossing was nog niet voor iedereen beschikbaar. Toen Petrus en Johannes iemand uit de dood opwekten zegt de Bijbel verder dat vijfduizend mensen de Heer Jezus Christus leerden kennen en gered werden. Dus waarom? Het was de taak van Petrus en Johannes. Jezus genas hem wel degelijk, maar Hij deed er alleen een paar weken langer over. Drie mensen genazen die man: Petrus, Johannes en Jezus, nietwaar? Jezus was in hen. Hij was letterlijk aanwezig in Petrus en Johannes. Iedereen kan geld geven Maar wie heeft de kracht en zegt: sta op en wandel? Alleen zij die vervuld zijn van de Persoon van Jezus Christus. Hij is nu hier in dit gebouw, wist je dat? Waar? Hij is niet in de lucht, Hij zweeft niet rond als een geest. Hij is niet hier als een gas in de lucht of zoiets. Hij is in de mensen hier die gedoopt zijn en geloven. Dank U, Heer. Amen? Voor een leven van grotere dingen moet elke gelovige volgens mij elke dag twee dingen doen om elke dag grotere dingen te krijgen. Nummer één ligt zo voor de hand. Als je mij vaker hoort, weet je wat er komt: Neem het Woord tot je. Het Woord van God. De Bijbel. Jezus is het Woord van God. Dit is het Woord van God. De woorden van de Heer. Als de Bijbel wordt gelezen, wordt Gods stem gehoord. Als de Bijbel wordt voorgelezen, is Gods stem hoorbaar. Dit zijn de woorden van het leven. Dit is het evangelie. Dit is verlossing. Dit is waarheid. Dit is de sleutel. Dit is wijsheid. Dit is leven. Dit is brood. Het begint met geloof. De Bijbel zegt dat wij deze schat in aarden vaten hebben om te tonen dat die alles overtreffende kracht van God komt en niet van ons. Zie je het voor je? Het is een onnozele, goedkope pot van klei. Kost een paar dollar. Bijna waardeloos. Hij dient voor iets heel eenvoudigs. Behalve dat die kleipotten soms vol wijn zitten. Misschien een speciale wijn die tien jaar salaris waard is. Of soms zitten die kleipotten vol met een waardevol parfum dat vandaag de dag honderdduizend dollar waard zou kunnen zijn. En wat zegt de Bijbel? Dat deze aarden vaten, dat zijn wij dus, gemaakt van klei, net als Adam en Eva dat die aarden vaten vol zijn van iets. Wat dan? Ik zei het net. Alles overtreffende kracht. Wat overtreft het? Alles. Een alles overtreffende kracht is hier. Dus die moeten wij erin brengen. En dat doen wij door geloof. Wij weten hoe wij geloof moeten krijgen. Wij krijgen geen geloof door aanbidding, maar wij houden van aanbidding. Wij krijgen geen geloof door te bidden, maar wij houden van bidden. Wij krijgen zelfs geen geloof door erom te vragen. Wij krijgen geen geloof door te hopen dat wij geloof krijgen. Wij krijgen geen geloof door naar geloof te zoeken. Dit is hoe je geloof krijgt: Geloof komt door wat? Door te horen. Wat horen? Het Woord van God, dat zowel Jezus als de Bijbel is. Geloof komt door woorden, door het Woord van God. Gods Woord is brood. Dit is brood. Een man gaat met zijn vrienden naar het beste Italiaanse restaurant ter wereld met het beste brood ter wereld. De ober komt op hen af en zegt: Wij hebben het beste brood, gratis. Willen jullie wat brood en olijfolie? En die man zegt nee, wij hebben geen brood nodig. De ober vraagt: glutenallergie? Nee hoor, maar wij hebben zondag al brood gehad. Wij weten hoe brood smaakt. Wij hebben geen brood nodig. Ik at brood toen ik 5 was, bij mijn oma. Ik eet geen brood. Je eet brood… Bij mij thuis eten wij elke dag brood. Brood. Je eet het elke dag. Het voed je. Het smaakt goed. Neem het Woord van God tot je. De Bijbel zegt dat het universum is geschapen met woorden. In het begin was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God. Laat mij je een vraag stellen. Stel dat dat waar is. Stel dat het waar is dat het universum is geschapen met woorden. Dat zou belangrijk zijn om te weten. In de Oudheid was het idee dat het universum met woorden was geschapen heel moeilijk te bevatten maar dit is een van die zeldzame gevallen waarin het voor ons in de moderne wereld juist gemakkelijk te begrijpen is. Wij noemen dat coderen. Wij doen van alles met codering. Een van de kostbaarste bezittingen ter wereld is coderingssoftware genaamd Facebook. Het is alleen maar een hoop codes. Hoeveel is dat waard? Miljarden en miljarden dollars. Videogames en films gebruiken woorden om hele universum te creëren waarvan wij nog maar twintig jaar geleden dachten dat wij die nooit zouden zien. Waarmee? Met woorden. Codering. En net als een computer nemen wij deze woorden in ons op en creëren wij onze eigen software en ons eigen universum en onze eigen ervaring. Hier is een goede vraag: De woorden in je leven creëren een filosofie en een manier van denken die je leven sturen. Hier is die goede vraag: Waar brengen mijn gedachten mij naartoe? Dat is een goede vraag. Waar brengen mijn gedachten mij naartoe? Alles wat je in je leven hebt, is het resultaat van degene die je geworden bent en degene die je geworden bent, is het resultaat van je denken. Waar brengen mijn gedachten me naartoe? Zorg voor nieuwe woorden. Krijg nieuwe gedachten, een nieuwe filosofie als je een nieuw leven wilt. Een paar honderd kilometer verderop ligt Palo Alto, Silicon Valley. Apple, Microsoft, Facebook, Google. Ook hier in Irvine hebben wij veel softwarebedrijven. Blizzard zit hier vlakbij. Bij softwarebedrijven zeggen ze dit over codering: Afval erin, afval eruit. Als je codes schrijft, geldt: Afval erin, afval eruit. Als je slechte woorden invoert, krijg je slechte dingen uit dat programma. Het is hetzelfde in het leven. Afval erin, afval eruit. Als je geweldige woorden in je haalt, komt er iets groots uit je leven. Als je goede woorden in je krijgt, dan komt er iets groots uit je leven. Beroemd verhaal: Salomo krijgt de troon van God te zien. God is daar in al zijn glorie en zegt tegen Salomo: Vraag wat je maar wilt en Ik zal het je geven. En wij weten wat Salomo vroeg. Iedereen heeft deze vraag altijd verkeerd. Wat vroeg Salomo? Zeg het maar. Wat vroeg Salomo? Wijsheid. -Fout. Het is 50 procent goed. Hij vroeg om twee dingen: wijsheid en kennis. Twee dingen: wijsheid en kennis. Dat is niet hetzelfde. Wijsheid is wat er gebeurt als je dingen oefent, als je dingen doet. Wijsheid komt niet voor niets met de jaren. Wijsheid komt van ervaring. Kennis komt van leren, van lezen en dat soort dingen. Wijsheid en kennis. En God zegt tegen hem: Je vroeg niet om de dood van je vijanden, je vroeg niet om geld, of om eer of zo. Daarom ga Ik je niet alleen ongekende wijsheid en kennisgeven de rest krijg je ook. Dus wat staat daar? Wijsheid en kennis. Woorden. De woorden. Nieuwe woorden maken een nieuw persoon. Nieuwe woorden zorgen voor nieuwe resultaten. Hoe meer ik het onderwijs, hoe meer ik zie dat het waar is. Ik zie het bij iedereen in deze kerk, ik weet het van al mijn vrienden. Ik weet het bij de mensen met wie ik werk. Filosofie, je denken, je woorden, het is je toekomst. Je toekomst komt niet naar je toe. Je toekomst komt van jou. Ik wil je aanmoedigen om eens op te schrijven wat voor leven je wilt. Wat wil je bereiken? Waar wil je heen? Wat wil je doen? Wie wil je worden? Begin op te schrijven wat je wilt veranderen en ervaren in je leven. Hoe wil je dat je leven eruitziet? Dan heb je een reden om te groeien. Dus het eerste wat je moet doen voor een groter leven, is het Woord in je krijgen. Een tweede: Laat het Woord uit je komen. Doe het Woord. Oefen het Woord. Breng het in praktijk. Dit is moeilijk in het westen. Wij denken dat leren genoeg is. Dat is het niet. Je moet al doende leren. Petrus en Johannes moesten de man vragen om op te staan en te lopen. Waarom wordt geloof altijd geassocieerd met actie? Altijd, bijna altijd. Geloof betekent dat je iets doet. Petrus geloofde pas dat hij over water kon lopen toen hij uit de boot stapte. Waarom liet Jezus de blinde modder uit zijn ogen vegen? Waarom niet gewoon genezen? Waarom geneest Hij melaatsen niet zomaar maar zendt Hij ze ook naar de priester? De reden is in al deze gevallen, denk ik, dat Hij niet zeker weet of ze echt geloven. Vrouw, uw geloof heeft u gezond gemaakt, zegt de Bijbel. Uw geloof. En wat was haar geloof? Haar hand uitsteken en Christus aanraken, ook al was dat gênant. Het is de actie die het laat zien. Verbind je woorden met daden. Alles wat ik zeg, mijn vriend, is actie ondernemen. Voer uit. Doe iets. Ga ervoor. Doe iets anders in je leven. Velen van jullie die ons op YouTube of op televisie volgen zijn net als ik opgegroeid in de jaren ’80. Als je naar YouTube kijkt, abonneer je dan. Ik wil naar de honderdduizend. Dat is mijn droom. Als je in de jaren ’80 bent opgegroeid Ik herinner mij dat ik in 1987 een prachtige nieuwe doos opende die ik voor kerstmis bij opa thuis had gekregen Dat was een Nintendo entertainmentsysteem. Ik weet nog dat ik bij mijn opa de handleiding van 9 pagina’s doornam. Super Mario Brothers en ik las in de handleiding: Om te springen druk je op A. Dan ga je naar voren, en zo. En dan zette je de game aan en dan keek je even hoe je moest springen. Dat was de laatste handleiding voor videogames die ik ooit in mijn leven heb gelezen. Dit is hoe je een videogame leert spelen: Je begint gewoon. Het legt zichzelf uit. Je leest de handleiding pas wanneer je vastloopt. Dan pak je de handleiding erbij om het probleem op te lossen. Ik zeg het op een andere manier. Stel je voor dat je op het punt staat een zeer gevaarlijke operatie te ondergaan en je mag kiezen tussen twee artsen. De eerste dokter zegt: Mr Schuller, gefeliciteerd. Dit is een zeer gevaarlijke operatie, maar u bent in goede handen. Ik heb aan Harvard gestudeerd en daar ben ik ook nog cum laude afgestudeerd. En ik heb elk boek over deze operatie gelezen. Ik heb college gegeven over deze operatie. Ik weet er alles over. Er is maar één probleem: Ik heb nog nooit een operatie gedaan. Maar het wordt makkelijk, ik weet alles over deze operatie, het zal prima gaan. De volgende man komt binnen, ziet eruit als een Italiaanse kapper. Hij heeft wat brood op zich. Dat is een hyperlink naar het begin van de preek. Hij veegt de kruimels van zijn schouder en zegt: Meneer Schuller…Hij heeft wat praktijkopleiding gedaan, geen Harvard en zijn doktersgraad komt ergens uit het Caribisch gebied en is echt of nep. Maar hij zegt tegen je: Mr. Schuller, deze operatie is erg gevaarlijk maar ik heb hem al 2000 keer uitgevoerd en van de laatste 1800 patiënten is er niet één die het niet gehaald heeft. Wie ga je kiezen? Wie maalt er om Harvard? Ik wil de Italiaanse kapper. Je wilt de man die het gedaan heeft. Je wilt de man die het doet. Je wilt ervaring om het te doen. Dat vergeten wij in het Westen. Je moet het doen. Actie ondernemen. In een ideale wereld wil je beide, nietwaar. Kennis en wijsheid. Maar als je moest kiezen, kies dan voor wijsheid. Kies voor de man die het doet. Kies ervaring. Vergeet nooit dat Gods ons zijn geboden oplegt voor ons eigen welzijn. Hij legt ons zijn geboden op omdat Hij van ons houdt. Het vierde gebod in de Tien Geboden. Voor de superstudenten onder jullie, wie kent het vierde van de Tien Geboden? Jullie weten het allemaal. Ik zal het zeggen en dan weten jullie de rest. Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Dat is niet het einde van het gebod. Het hele gebod luidt zo: Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen maar de zevende dag zult u geen enkel werk doen. In de moderne wereld zeggen wij als wij dit gebod horen: balen. En wij vinden dat geen goed gebod. Maar God moest hen dat gebod geven. Omdat ze van hun werk hielden. Als je van je werk hield, moest je het gebod krijgen om één dag per week te stoppen. En trouwens, het gebod is om zes dagen per week te werken. Omdat als wij werken…Werken is een goed woord. Het betekent dat wij iets met onze handen doen. Het betekent dat we iets maken. Het betekent dat wij waarde toevoegen. Waarde toevoegen aan het gezin. Waarde toevoegen aan de gemeenschap. Waarde toevoegen aan het land, aan de kerk. Waarde toevoegen aan de markt. Als wij dingen met onze handen maken, voegen wij waarde toe. En het werk werkt meer aan jou dan dat jij eraan werkt. Werk maakt een mens. Echt waar. En daarom is dit gebod een zegen voor ons. En dat het vandaag de dag voor veel mensen als een vloek klinkt is omdat wij niet echt aan het werk zijn als wij werken. Als wij rusten, rusten wij niet echt. Als je naar je werk gaat, kom je op tijd omdat dat moet. En dan ben je een soort van half bezig en je checkt je telefoon en je praat wat met je collega’s en je gaat wat vroeger weg en je bent er niet zo met je hoofd bij. Dus je bent niet echt aan het werk. Je creëert niet echt waarde. En als je dan gaat rusten, rust je niet echt uit. Je zit urenlang op je telefoon en je kijkt meer tv dan je had verwacht. Je hoopt dat je maar één programma ziet maar dan heb je alles op Netflix gekeken en het is niet zo goed en dan denk je, waar is mijn zaterdag gebleven. Dus je rust niet echt uit. Als wij echt werken en echt rusten, zitten wij in Gods ritme. Zijn gemakkelijke ritme van genade en wij zullen gezegend zijn. Werk als je werkt, rust als je rust. Hier is een goede zin: Wat je ook doet, doe het uit alle macht. Doe het uit alle macht. Als je iets gaat doen, doe het dan. Maak het geweldig. Doe het beste wat je kunt. Geef alles wat je hebt. En dat geldt vooral voor het doen van het Woord. Ik zag iemand in een van de nissen voor iemand bidden. Dank U, Heer, dat wij een kerk hebben die voor elkaar bidt. Dank U, Heer. Dit is wat de wereld te bieden heeft voor iemand die het moeilijk heeft: medeleven. Dit is wat jullie kunnen bieden; God met een vel door het gebed. Ja, wij willen met mensen meeleven, maar laat mij je vertellen, ik heb gebeden voor atheïsten en elke religie en elk soort mens. Ik vraag mensen graag om met hen te bidden maar als ik dat doe, worden mensen geraakt. Ik zei dit laatst al, maar als iemand het moeilijk heeft, bid dan met diegene. Deel je geloof met mensen. Nodig mensen uit in de kerk. Geef aan mensen in nood. Doe het Woord. Geloof dat God mensen wil genezen als je voor ze bidt. Bid niet zonder geloof. Bid gebeden vol geloof. Word alles wat je kunt zijn, en doe alles wat je kunt doen voor Gods koninkrijk. Kom niet door dingen heen. Kom vanuit dingen. Kom niet door deze week heen. Haal iets uit deze week. Uit elke maaltijd. Haal iets uit elk moment met de mensen van wie je houdt. Haal iets uit elke ervaring. Kom niet door dingen heen. Kom niet door de kerkdienst heen. Haal iets uit de dienst. Ga niet door het werk heen. Haal iets uit het werk. Kom niet door de dag heen. Haal iets uit de dag. Er is zoveel beschikbaar voor jou en mij. Ik weet dat als wij klaar zijn met dit leven en deze wereld dat wij voor Gods troon dit willen horen: Goed gedaan, trouwe dienaar. Doe alles wat je kunt zodat je weet dat het goed zal komen. Willen jullie opstaan? Laat ons samen bidden.
Gebed
Vader, wij geloven dat vandaag een nieuwe dag wordt. Wij geloven dat we een nieuwe schepping in U kunnen zijn. Dat, als wij onze woorden met anderen delen, ze harten en geesten transformeren. Wij vragen dat wij meer levens aanraken. Wij vragen dat wij de ouders en grootouders kunnen zijn die wij moeten zijn, de vrienden, de burgers die ons land nodig heeft. Help ons een nieuwe schepping te zijn, om waarde toe te voegen om meer te maken, om meer te doen. Help ons waarde toe te voegen als wij werken. Help ons echt te rusten als wij rusten en van U te ontvangen. We danken U voor de woorden van leven. Dat U ons uw Zoon Jezus hebt gegeven. Dat de hemelpoort voor ons openstaat. Dat overvloed ons deel is. Dat wij geen volle beker van God krijgen, maar een overlopende beker. Wij danken U voor Uw Heilige Geest. Wij danken U dat U elke ziekte kunt genezen. Elke zonde kunt vergeven. Wij danken U dat U elk gezin en elke relatie kunt herstellen. Wij vertrouwen op U en wij danken U en wij prijzen Uw naam. Heer, wij danken U. Wij danken U dat U in ons bent en wij houden van U. Dit bidden wij in Jezus naam en Gods volk zei amen.
Zegen
De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.
De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.
Kies voor een groter leven
Alle uitzendingen
Televisie
Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.
Naar de uitzendingen