Home Vredevorst

Opening

 

Een Amerikaanse tv-kerkdienst als het gezicht en de stem van positief christendom.

 

Samenzang – “O Come All Ye Fathfull

 

Komt allen tezamen jubelend van vreugde komt nu, o komt nu naar Betlehem ziet nu de Vorst der Eng’len hier geboren komt laten wij aanbidden komt laten wij aanbidden komt, laten wij aanbidden die Koning jubelend van vreugd’

 

Welkomstwoord

Door Bobby Schuller

 

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Laten we ons erover verheugen. Richt u tot degenen die in uw buurt staan. Groet ze met warmte en zeg: God houdt van u en ik ook. We gaan dit samen vieren, we gaan luisteren naar muziek en heffen ons hart op naar de Here. Bidt u mee?

 

Gebed

 

Vader, we komen tot U in naam van Jezus en danken U dat U ons uw Zoon heeft gegeven. U hebt ons niet alleen zijn leven aan het kruis gegeven, maar ook zijn leven nu zoals U deed in de kribbe: nieuw leven, geboorte te midden van duisternis en kou. Heer, we hebben U zo lief. en zijn zo dankbaar voor Jezus. In zijn naam bidden wij dit. Amen.

 

Samenzang – “Hark! The Herald Angels Sing”

 

Hoor, de eng’len zingen d’eer van de nieuw geboren Heer vreed’ op aarde, ‘t is vervuld: God verzoent Der mensen schuld mengt u volken, in het koor dat weerklinkt de hemel door mensentong en Eng’lenstem zingt het Kind van Betlehem hoor, de eng’len zingen d’eer van de nieuw geboren Heer

Heil de Vorst der eeuwigheid zonne der gerechtigheid van zijn vleug’len dalen neer licht en leven altijd Weer lof U, die uw glorie deed schuilen in het aardekleed opdat wij van zonden rein nieuw geboren Zouden zijn hoor, de eng’len zingen d’eer van de nieuw geboren Heer

 

Introductie van het lied door Don Neuen

 

Amen. U mag gaan zitten. De woorden van het volgende lied sprak Maria, de moeder van Jezus toen de engel haar had verkondigd dat ze de Zoon van God zou baren. Deze woorden staan in Lucas 1, vers 46 tot 55: ‘Mijn ziel prijst en looft de Heer mijn hart juicht om God, mijn redder.

 

 

 

 

 

Koor –  “The Joy of My Soul”

 

Grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan. Heilig is zijn naam.’ Dit is het lied ‘De vreugde van Maria’. Maria zeide: mijn ziel prijst en looft de Heer prijst en looft de Heer en mijn hart juicht in God om God mijn Redder ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan ja grote dingen heeft Hij gedaan heilig is zijn naam heilig is zijn naam heilig Is zijn naam Barmhartig is Hij voor al wie Hem eert van geslacht op geslacht. Geprezen zij de Heer, de God van Israël. Hij heeft zich om zijn volk bekommerd en het verlost. Barmhartig is hij voor al wie Hem

Vereert van geslacht op geslacht. Geprezen zij de Heer, de God van Israel. Hij heeft zich om zijn volk Bekommerd en het verlost. mijn ziel prijst en looft de Heer prijst en looft de Heer en mijn hart juicht Mijn hart juicht in God om God mijn Redder heilig is zijn naam heilig is zijn naam heilig is zijn naam Amen amen

 

Interview –   SALLY LLOYD-JONES

BS = Bobby Schuller en SLJ = Sally Lloyd-Jones

 

Inleiding

 

Wauw, dank je wel, Don Neuen en het Crystal Cathedral Choir. Dank ook aan de musici voor al het harde werk. We houden van jullie en waarderen jullie heel erg. Vanmorgen mag ik Sally Lloyd-Jones

hier welkom heten. Sally is de belangrijkste schrijfster van inspirerende boeken voor kinderen. We hebben geluk dat ze kon komen, want ze is veel op reis om haar nieuwe boek te presenteren: Thoughts to make your heart sing. Graag een warm applaus voor Sally Lloyd-Jones.

 

Interview

 

BS       Dag Sally, hoe is het?

SLJ      Prima. Fijn dat ik mocht komen.

BS       Fantastisch dat je er bent. Talloze ouders wereldwijd lezen graag voor uit je boeken als ze hun kinderen naar bed brengen. Het moet geweldig zijn, kinderboeken schrijven. Vertel eens.

SLJ      Het is een grote eer. Mijn streven is, dat ouders het boek niet kunnen wegleggen omdat de        kinderen willen dat ze doorgaan. Ik hoor wel van mensen dat hun kinderen niet willen dat ze         stoppen.

BS       Jij hebt vast ook een paar boeken die kinderen steeds weer willen lezen al hebben ze er nog     zoveel.

SLJ      Ja, en dat zegt iets. Zoals het verhaal van Rachel en Lea, een meisje dat niemand mocht. Ik      heb het geschreven voor mijn nichtje, die op school werd gepest. Vooral kinderen die behoefte     hebben aan liefde en bevestiging, horen het graag.

BS       Werd jij als kind geraakt door een bepaald boek?

SLJ      Jezus was voor mij van jongs af aan mijn beste vriend. Ik heb de eer gehad, altijd christen te     mogen zijn. Maar ik groeide wel op met een heel verkeerd idee over de Bijbel. Ik dacht dat de      Bijbel me voorschreef wat ik allemaal moest doen. Ik dacht: Ik zag al die regels en dacht: Daar houd ik me niet aan. En dan die bijbelse helden, althans in mijn ogen. Ik dacht: Ik ben niet zo     moedig als Daniël en David dus God zal wel niet erg te spreken zijn over mij.

BS       En hoe zie je dat nu?

SLJ      Nu vertel ik kinderen dat de Bijbel geen boek met reglementen is, al bevat hij wel leefregels.

En ook geen boek over helden, want de meeste bijbelse figuren zijn niet zo braaf. De Bijbel is    in de eerste plaats een avontuurlijk verhaal een verhaal over liefde en het hele verhaal draait     om een kind. Van Hem hangt alles af.

BS       Een ongelofelijk verhaal.

SLJ      Als ook ouders dat horen, wordt alles anders. Het hangt niet van ons af.

BS       Als je een kind een verhaal vertelt, moet het anders verwoord zijn. Dat kan niet in bijbelse taal. Dus je voegt plaatjes en rijm toe, je kort in.

SLJ      Ja, je moet het terugbrengen tot een heel simpele vorm en steeds blijven vertellen dat het         gaat om Gods liefde en redding. Kerst is daar de tijd voor.

BS       Versimpelen dus maar daar hebben volwassenen ook wat aan.

SLJ      Zeker. Het punt met de Bijbel is: Als volwassenen horen we niet altijd de hele plot, alleen           verhalen. We vergeten dat het één groot verhaal is over onze Redder die is gekomen om ons     te redden. Kinderboeken kunnen ook bij volwassenen aanslaan omdat ze dan dan het hele        verhaal horen.

BS       Je zei ooit: Je moet het Kerstverhaal niet als losstaand verhaal vertellen. Je moet de hele          Bijbel erbij betrekken. Leg dat eens uit.

SLJ      Het Kerstverhaal begint eigenlijk in de Hof van Eden. Na de zondeval belooft God de mensen    toch te redden. Het hele Oude Testament gaat over die figuur die zal komen en die koning,        herder en dienaar zal zijn. In het Oude Testament voel je steeds dat verlangen. En Kerst gaat    over de redding die zal komen. Dat kind in de kribbe is geboren om te sterven. Hij is een baby, maar ook de geweldige God op wie we gewacht hebben. Een kind dat de wereld gaat redden.

Kinderen vinden dat prachtig. En het is een ongelofelijk verhaal, als je erbij stilstaat.

BS       Ja, het is prachtig. Vertel nog iets over je boek. Hoe kwam je tot het schrijven van Thoughts       that make your heart sing?

SLJ      Door een ander nichtje van me. Een heel levendig kind dat de hele dag liep te zingen. Een        soundtrack op twee benen. Ze was heerlijk. Maar op haar achtste werd ze plotseling heel      teruggetrokken en ging ze bijna onverstaanbaar zacht spreken. Wat is er aan de hand? dacht    ik. Het bleek dat ze werd gepest op school. Later, toen ze er overheen was, vertelde ze   waarom ze zo stil was geworden: Ze dacht: Als ik ophoud mezelf te zijn, stoppen ze ook met             pesten. Hartverscheurend. Ik wilde haar iets geven om te lezen vóór schooltijd. Namelijk wat     God over haar zegt. Al die prachtige dingen die God over ons zegt. Ik wilde dat ze eerst   hoorde wat God zei, ongeacht wat die pestkoppen zeiden. Zo is het boek ontstaan. Ik wilde       een mooi, kort verhaal. En iets dat ze uit zichzelf graag zou lezen. En misschien zou ze het      dan delen met haar ouders.

BS       En wat zei je? Wat zegt God over haar en over de mensen die nu kijken?

SLJ      Hij zegt: Je bent mooi omdat Ik van je hou. Ik heb jou gekozen voordat je bestond. Ik zal altijd    van je blijven houden. Al die prachtige dingen. Dat je hier bent, nu, omdat Hij je hier en nu            nodig heeft. Er is een bedoeling, je bent hier niet toevallig terechtgekomen. Je bent hier vanwege Gods prachtige plan voor jou.

BS       Dus het gaat verder dan je nichtje. Pesten, daar maak je echt een punt van, hè?

SLJ      Ik zei laatst tegen een vriendin: Als wij moesten doormaken wat kinderen doormaken, zou ons   dat zwaar vallen. Maar we laten ons allemaal intimideren. Door wat mensen van ons denken.

Terwijl het alleen maar gaat om wat God over ons zegt. Dus eigenlijk bereik ik hier ook volwassenen mee. Doordat het zo simpel is.

BS       Er luisteren nu miljoenen mensen naar je. Wat zou je ze willen meegeven?

SLJ      Dat het niet gaat om jou en wat jij tot stand kunt brengen maar om God en wat Hij kan doen.

En Hij kan alles. En Hij houdt van je met een liefde waar nooit een eind aan komt.

BS       Sally Lloyd-Jones, dank voor je inspiratie. God zegene je.

 

MUZIKALE GAST – CCA Koor – “Baby, What You Goin’ to Be?”

Kindje, liggend in een kribbe sluimerend zo zachtjes wat zal jij later worden? kindje, heel de wereld Kijkt heel de wereld wil het zien kindje, slapend in een kleine stal onder de sterrenhemel wat ga je Straks zeggen? kindje, breng je ons het goede nieuws? en breng je licht op onze weg? kindje, kijkend Naar de dieren kijkend naar de herders wat ga jij straks doen? kindje, wordt jij straks de Meester? en Breng je ons ook het Koninkrijk? halleluja, kleine baby hoop van alle mensen wat kom je bij ons doen?

Wat heb je ons te zeggen? ben jij de uitverkorene? ben jij de Redder gekomen om de wereld te Redden op een dag? kindje, liggend in een kribbe ben je hier om de wereld te redden op een dag?

 

(promo Bobby Schuller)

 

Goeiemorgen, ik ben Bobby Schuller. Fijn dat u vanmorgen weer naar Hour of Power kijkt Fijn dat u ons thuis hebt uitgenodigd. We hopen dat u bemoedigd zult worden. Want dat is onze visie: Er zijn voor iedereen die kampt met problemen in relatie, gezin of werk met ziekte of eenzaamheid. Weet dat u een grote God dient die groter is dan dat alles. En wat u ook doormaakt in het leven u kunt het te boven komen. We geloven in u en houden van u. Ik heb een zwak voor de Nederlanders. Ik heb niet alleen Nederlandse voor-ouders maar telkens als we er zijn worden we weer geraakt als we in een oude Hollandse kerk luisteren naar Nederlanders, zingend tot God. Niemand zingt er mooier. Dat is één van de dingen die me zo innemen voor de Nederlanders. Ik wil u zeggen: Met dat gevoel dat u

heeft als u die liederen zingt met die overtuiging van Gods liefde en macht, kunt u uw hele leven leiden. Dank u voor uw belangstelling. Hour of Power Nederland heeft de hulp van velen nodig en we hopen dat u ons blijft steunen. We weten dat het in Europa economisch erg moeilijk gaat daarom zijn we zo dankbaar als mensen ons door moeilijke tijden heen helpen. We willen ons niet in de schulden

steken en we hopen dat u ons kunt helpen, nu de jaarafsluiting nadert. Fijn dat u gekeken heeft, en hopelijk genoten. Denk eraan: God houdt van jou en wij ook.

 

SOLO – DOROTHY BENHAM – “Child of Peace”

Op een nacht vol belofte lang geleden toen een ster het licht van de hoop verkondigde aan een wereld Die tot dan geen vrede had gekend werd het heilige Kind van de Vrede geboren maar Hij wekte hun Verlangen diep van binnen want zijn Koninkrijk kende geen einde vanuit een eeuwige plek hoog Boven ons was het wonderbaarlijke Kind van de Vrede tot ons gekomen het Kind van de Troost het Kind van het Licht van Hoop die de nacht verdrijft een aanraking van licht vanuit de Hemel boven ons Kind van de Vrede wij hebben uw liefde nodig in een wereld waarin wij nog altijd geen Vrede kennen Waar het hart zijn wil oplegt in een tijd waarin woorden niet genoeg zijn Kind van de Vrede wij hebben Uw liefde nodig Mens van Vrede wij hebben uw liefde nodig alleen God kent onze noden kom tot ons Kind van de Vrede

 

Preek – “Prince of Peace”

door Bobby Schuller

Kind van de Vrede, volmaakt gezongen door Dorothy Benham. Dank je, Dorothy, je hebt ons gezegend met je komst. Vandaag de laatste van een reeks Kerstpreken uitgezonden door Hour of Power. Ik wil vanmorgen beginnen en eindigen met dat waar Dorothy net over zong: Het Kind van de Vrede. De Vredevorst noemen we Jezus. Die term komt uit een profetie van Jesaja van 500 jaar vóór de geboorte van Jezus. Jesaja voorspelde de komst van een Koning die vrijheid en verlossing zou brengen en het Koninkrijk van God. Jesaja profeteerde aldus: Want een Kind is ons geboren. Een Zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op zijn schouders. en men noemt Hem Wonderbare

Raadsman, machtige God, eeuwige Vader, Vredevorst. Daar wil ik even bij stilstaan: Jezus was en is werkelijk de Vorst van de Vrede. In alles wat Hij onderwees, in hoe Hij zijn omgeving veranderde overal waar Hij kwam en zelfs in de manier waarop Hij werd geboren. Kijk eens naar het tafereel in de stal, zo vredig te midden van een verschrikkelijke, tumultueuze chaos. Ik weet nog, toen Hannah en ik

onze tweede kind zouden krijgen. Hannah’s weeën begonnen ergens in de voormiddag, een uur of één, twee. Ik bracht haar naar het ziekenhuis. We zaten daar in de wachtkamer. Die dag zat het er vol vrouwen die op het punt van bevallen stonden. Toen we daar aankwamen waren alle vijftien bedden bezet door vrouwen die moesten bevallen. Tegenover ons in de wachtkamer zat een vrouw die zat te puffen en haar buik vasthield. Ze had ook weeën. We voelden ons hoogst ongemakkelijk. Mijn vrouw had weeën en de deur naar het ziekenhuisdeel ging alleen naar binnen open. Je kon hem niet openmaken om een dokter te roepen. Toen de weeën sterker werden, belde ik de dokter en zei:  Mijn vrouw heeft weeën, we zouden nu graag een bed hebben. Tja, we zitten nog vol, zei hij. De verpleegkundigen hadden het niet meer. Zo druk was het nooit, maar om de één of andere reden

uitgerekend op de dag dat wij moesten bevallen. Ze lieten ons in het ziekenhuisgedeelte en stopten Hannah in een bed op de gang. Hannah lag dus met weeën op de gang, zusters eromheen en we voelden ons ongemakkelijk, boos, gefrustreerd. We wilden een kamer, een beetje privacy, een schoon vertrek voor de geboorte van ons kind. Toen kwam de baby echt. Misschien moest een andere dame plaatsmaken maar tenslotte werden we een kamer binnengereden, waar Hannah beviel. Als ik bedenk hoe onaangenaam ik en vooral Hannah het vond Een angstige, pijnlijke ervaring. Hoe moet dat voor Maria zijn geweest? Ze heeft weeën en er is geen plaats voor haar in de herberg. Nergens kan ze haar kind krijgen en zeker in die tijd was dat heel erg gevaarlijk. Overal zoeken ze naar een plek voor de bevalling. In Jozefs plaats zou ik doodsangsten uitstaan ik zou willen schreeuwen: Ben je soms blind? Ze moet bevallen. Het beste wat ze kunnen vinden is een stal achteraf waar Maria bevalt op een laag stro. En dan wordt Jezus in een kribbe gelegd. Dat is een voederbak waar de paarden en koeien uit eten. Ze verwijderen alle viezigheid en maken de bak zo goed mogelijk schoon. En Maria, nog bloederig van de geboorte En toch zien we in het verhaal, voelt u dat ook zo? nergens iets van ergernis of boosheid. Je ziet eigenlijk alleen maar vredigheid. Vrede te midden van moeilijke omstandigheden. En dan de herders: Ze zijn buiten, in de kou, en dan vertellen de engelen. Dat geeft ook weer zo een  vreedzaam gevoel, als de herders Jezus zien en voor Hem buigen. In dit hele tafereel van Jezus’ geboorte zit het beeld van de Vredevorst. Ook al ligt Hij in een kribbe en bevindt Hij zich op een hele slechte, gevaarlijke plek voor een baby toch gaat er een grote vredigheid en rust

van uit zelfs een blije, feestelijke stemming. Want nu is er iets veranderd. Misschien gaat die vrede te midden van vreselijke omstandigheden wel verder buiten de stal. Misschien is het een gebeurtenis die van belang is voor de hele wereld. Misschien gaat dit jongetje shalom, vrede brengen voor de hele wereld, voor Israël, Syrië, de hele wereld. De vrede van deze kribbe zal de harten van gebroken, lijdende mensen binnengaan. En dat is precies waar het Kerstverhaal over gaat: Vrede. Die begint bij u, in uw hart. Met het kind Jezus, dat zelfde symbool dat betekent dat Christus kan komen in dat boze verscheurde, chaotische leven van u en u ertoe kan brengen te leven in vrede in shalom. De wereld waarin Jezus werd geboren was zeer gewelddadig. Er was een permanente oorlogsdreiging. De Israëlieten, het joodse volk, werd overheerst door de Romeinen. Er werd constant gesproken over een opstand tegen het machtigste en vaak meest meedogenloze volk uit de geschiedenis. Er waren vele vormen van onrecht, er was veel lijden onder de mensen soms ook door toedoen van religieuze leiders, die hen juist moesten helpen. In deze wereld komt Jezus vrede brengen. Als ik dan naar onze eigen wereld kijk moet ik zeggen: Heerst er vrede in onze wereld? Leven wij op een vreedzame planeet? Leiden jullie, vrienden, een vreedzaam bestaan? Velen van ons die pillen nemen om te slapen en koffie om wakker te worden voelen geen vrede in hun leven. Maar daarvoor is Jezus dan ook gekomen. Ik denk werkelijk dat Jezus vrede op aarde wil. Ik denk dat Hij wil dat alle geweld ophoudt dat Hij wil dat de politieke polarisatie stopt en de misdaad en de angst. Ik denk dat Jezus wil dat we afrekenen met haast en zorgen in ons leven. En al die externe dingen waar we het over hebben die veranderen pas als de persoon verandert. Al die dingen die we in de krant lezen en die we graag anders zouden willen die veranderen pas als u verandert. Daarom probeerde Jezus niet om systemen te veranderen of politiek te bedrijven. Jezus kwam om het hart van de mens te veranderen.

Want Hij dacht: Als mensen van binnen veranderen, zal er overal vrede komen. Want al die gewelddadige dingen die we zo verafschuwen zijn een afspiegeling van wat er in ons leeft van wat er leeft in de mensen die die gebeurtenissen teweegbrengen. Vrede begint bij uzelf. Dat is de boodschap van de Vredevorst: Vrede begint bij mezelf. Ik kan geen vrede wensen die losstaat van al het andere een jaren ’60 flower power-vrede. Op iets dergelijks kan je niet eens hopen als je geen vrede hebt in je eigen leven. We willen dat de Vredevorst een eind maakt aan het geweld, maar Hij zegt: Ik wil dat die gewelddadige verscheurdheid in jou verandert. Dat zegt Jezus tegen ons: Ik wil bij jou beginnen. Het is zinloos om onkruid te maaien als je de wortels niet uittrekt. En de wortels van alle geweld liggen allemaal in het individu. Vrede begint bij uzelf. Het begrip ‘vrede’ in de Bijbel ligt verankerd in het woord shalom. De meesten van u zullen het kennen. Israëli’s zeggen het nog altijd bij wijze van ‘hallo’ en ‘tot ziens’. En wij vertalen shalom met ‘vrede’ en dat ligt er wel dicht bij, maar het betekent ook ‘voorspoed’ en vooral ‘heelheid’. Het woord<shalom>betekent: heel zijn compleet zijn. In de Bergrede heeft Jezus het over je vijanden liefhebben. En als Hij dat heeft gezegd, over je vijanden, hen die je haten en over je andere wang toekeren besluit Hij met: Wees volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is. Soms denken we dat het gaat om regels die we volmaakt moeten volgen. Het Griekse telios zit in het Hebreeuwse shalom. Jezus zegt: Wees shalom, wees in vrede. Wees volmaakt in de zin van ‘heel gemaakt’. Het beeld van shalom is dus een persoon, samenleving een gezin dat uiteen is gevallen, harde klappen te verduren heeft gekregen. En shalom betekent niet per se dat geweld stopt maar dat geweld en beroering eindigen door heelheid. Dus shalom betekent: wees heel. Zit in elkaar zoals je in elkaar hoort te zitten. Wees ongebroken, gerepareerd, vernieuwd En daarom noemt Paulus ons christenen ‘een nieuwe schepping’. Wees shalom. Wees nieuw. Ik wil niks doen aan mij, mijn verscheurdheid, mijn eigen problemen. Ik wil wat doen aan mijn schoonmoeder. Aan mijn buurman, die me haat. Laat hij maar vrede tonen. Ik wil iets doen aan mijn lastige collega. Laat hij maar veranderen, niet ik. Laat alle andere landen, alle andere mensen alle buren en collega’s ter wereld maar vreedzaam zijn. Laat mij erbuiten. Maar Jezus richt zich nu juist op jou en zegt: Vrede. Wees shalom. Wees heelgemaakt. Tolstoi zei het perfect: Iedereen wil de wereld veranderen, niemand zichzelf. En dat is een grote waarheid. Op het Chautauqua-instituut was zoveel wijsheid aanwezig. Een gebed dat altijd werd gebeden, was: Laat er vrede op aarde zijn, te beginnen bij mij. Eigenlijk een regel van Vince Gill, de country-zanger. Laat er vrede op aarde zijn, te beginnen bij mij. Daar begint het. Vrede in je familie begint bij jou. Jij moet een vreedzaam, volledig mens zijn. Vrede op je werkplek begint bij jou. Als je vrede wilt in deze kerk, begint dat bij jou. Als je vrede wilt op aarde, begint dat bij jou. Vrede in alles wat we willen. Heelheid in deze kerk in ons land, ons gezin, op onze werkplek: Dat begint allemaal bij uzelf. Het is hypocriet om te zeggen: Ik wil vrede rondom me, maar niet in me. Vrede begint bij u. Op deze plek. En dat is de moeilijkste plek om shalom te krijgen. Dat is de wortel.

Dat is wat onder de grond zit en wat maakt dat al die dingen de kop opsteken. Kerst leert ons dat de mens vrede kan hebben ongeacht de omstandigheden. Ongeacht of ik een ziekenhuisbed zoek voor mijn vrouw, ongeacht verwondingen, lijden en allerlei toestanden rondom mij kan ik toch vrede hebben. Want ik leef in een andere werkelijkheid, die van het Koninkrijk van God. Gods wil, Gods leiding en vooral Gods liefde in mijn leven. Iets in mijn leven dat voor mij belangrijker is dan wat ook. Ik koester dit: Dat God van me hield voordat ik was geboren. Toen al keek God uit naar mijn geboorte. Hij was opgetogen over mijn geboorte in deze wereld. Zo bent u voor God: Toen uw moeder zwanger van u was kon God bijna niet wachten tot u geboren was. Hij kon amper wachten om te zien hoe uw leven zou worden. Want als een trotse, liefdevolle Vader ziet Hij dingen in u die geen ander ziet, gelooft Hij in u, misschien als enige en heeft Hij u oneindig lief. Paulus zegt: onze ellende leidt tot volharding volharding tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop. En dat alles is omdat Gods liefde, die in Christus Jezus is in ons hart wordt geïnjecteerd door de kracht van de Heilige Geest. Er is geen beter medicijn voor alle ziekten…alle beroering in de wereld, dan het menselijk hart als dat op een vreedzame shalom-plek is gebracht door Gods liefde. Gods liefde zegt dit: Niet wat ik doe of heb

maakt me belangrijk ook niet wat mensen over me zeggen, alleen het feit dat ik Gods geliefde kind ben. Hij is dol op me. Hij zegt: Ik hou van je, Ik schep genoegen, vreugde in je. En dit alles was voor jou en je broeders en zusters die Ik innig liefheb. Het lijkt te simpel. ‘Ja, ik weet dat God van me houdt. Het zal wel. Hij houdt van me als ik dit of dat doe. Als ik genoeg punten heb afgewerkt van zijn liefde-lijst.’ Maar zo werkt het niet, vrienden. Want er is ook nog de genade. Onverdiende liefde, vreugde,

Gods goedgunstigheid over u wat u ook doet, denkt, wat er ook over u gezegd wordt, wat u heeft of presteert. En dat geeft vrede, meer dan wat ook. Dan kan je net als Jezus een dutje doen in een storm. Dan maakt het allemaal niet uit, hoef je je geen zorgen te maken. Dan hoef je nergens over te tobben, dan leef je in een nieuwe werkelijkheid. Het antwoord op alles is het besef van Gods liefde geïnjecteerd in ons hart door de Heilige Geest. Die liefde maakt ons onwankelbaar. Een thermostaat, geen thermometer. Met die liefde verander jij je omgeving in plaats van omgekeerd. Je blijft standvastig, want je hebt in je de standvastige Veranderaar de God van het heelal die je liefheeft en wil dat je steeds meer op zijn Zoon gaat lijken. Dat geloof ik met heel mijn hart, amen. Laten we bidden.

 

Gebed

 

Heer, we hebben U lief en danken U voor Kerst voor de komst van de Messias, die de Vredevorst zal worden. We komen voor uw troon met onze gebroken harten onze eenzaamheid, leegheid, onze gevoelens van spijt, schuld, ons lijden, onze ziekten, dat alles leggen we neer voor uw troon. Wilt u ons weer heel maken, Heer. Ik weet hoe U dat doet. Niet door alle stukjes van een vaas weer aan elkaar te lijmen maar door een hele nieuwe vaas te maken, nog mooier dan de oude. Doe het voor deze mensen zoals U het voor mij hebt gedaan. In Jezus’ naam, amen.

 

Samenzang – “Joy to the World”

 

Jubel het uit, de Heer is hier ontvang het Koningskind als Redder van de aarde geeft Hij het leven Waarde dus hemel en aarde, zingt dus hemel en aarde, zingt dus hemel, dus hemel en aarde, zingt

Vreugde, vreugde, vreugde

 

Zegen

 

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en geve u vrede. In naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Ga in vrede en leef in zijn shalom. Amen.

 

 

 

 

 

Vredevorst

29 december 2013 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan