Home Een hoopvolle toekomst

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.

Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.

Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend

Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. En hallo, bezoekers en kerkfamilie. Wij zijn altijd blij dat jullie er zijn. Moge de vreugde van de Heer deze plek overspoelen als wij Hem deze ochtend aanbidden. Hij houdt zoveel van jullie. Amen. Vandaag hebben wij iets bijzonders: de Jenny Hart Preschool. Zij gaan Light of the World voor ons zingen. Heel bijzonder.

Laat ons bidden.

 

Gebed

Vader, dank u dat u ons hier in uw huis uitgenodigd hebt. Wij danken U dat U hier aanwezig bent. Dank U dat U van ons houdt bij alles wat wij doormaken. Dank U dat U in onze levens alles gebruikt om meer te worden zoals U, Christus. Wij bidden daarvoor. Dit bidden wij in Jezus’ naam, amen. Richt je tot degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.

 

Koorzang – O God, Our Help in Ages Past

O God, die droeg ons voorgeslacht, in nacht en stormgebruis

Bewijs ook ons Uw trouw en macht, wees eeuwig ons tehuis

O God, U bent onze hulp, U bent onze helper

Voor alle generaties zult U dat eeuwig zijn

Ons schild en eeuwige hoop, o Heer

U bent de Eeuwige en onze lofzang waard

U bent de Eeuwige en onze lofzang waard

U bent de Eeuwige en onze lofzang waard

 

GetuigenisDeborah Rosenkranz

Besef je echt dat Jezus het antwoord is op elke vraag die je vandaag misschien hebt? Op elk probleem?

Mijn naam is Deborah Rosenkranz, ik kom uit Duitsland en ik ben hierheen gekomen om jullie te bemoedigen dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is. En ik zeg dit als iemand die zes keer dood had moeten zijn. Toen ik 13 jaar oud was, werd er één zin over mijn leven uitgesproken die mij bijna het leven kostte. Ik speelde handbal en een jongen op wie ik erg verliefd was, hij was 13, keek naar ons maar na die training zei hij: Deborah, je bent een geweldige handbalspeelster. Ik vraag mij alleen af hoe je kunt hardlopen als je zo dik bent. En op dat moment besloot ik dat ik zou afvallen en iedereen zou bewijzen dat ik mager en mooi kan zijn. Die beslissing kostte bijna mijn leven. Ik verloor ongeveer 30 kilo in een jaar tijd. Ik verloor al mijn plezier, ik verloor het grootste deel van mijn haar. Ik kon mij bijna niet meer bewegen. Uiteindelijk kon ik mijn linkerbeen niet meer bewegen. Wij liepen van de ene dokter naar de andere tot een van hen op een dag tegen mijn moeder zei: Het spijt ons, maar medisch gesproken kunnen wij niets meer voor uw kind doen. Uw dochter zal de komende drie tot vier weken sterven. En in die week hoorde ik mijn ouders op een nacht huilen in hun slaapkamer en hoorde ik mijn moeder zeggen dat wij al een kist voor onze dochter kunnen regelen. Zij gaat toch dood. Maar toen reageerde mijn vader en nooit zal ik zijn woorden vergeten. Hij schreeuwde in die nacht, hij schreeuwde door die slaapkamer en hij zei nee. Wij blijven bidden voor onze dochter en onze dochter blijft leven. En toen begonnen zij samen te bidden en ik kan je vertellen dat het voelde alsof Gods hand door die deur reikte. Ik stond achter de deur en die hand hield mijn hart vast. En ik zag kans om op te staan van de vloer waarop ik zat te huilen de deur te openen en tegen mijn ouders te zeggen: Mama, papa, ik heb jullie gehoord. Ik wil Jezus terug in mijn leven. Ik wil beter worden. Willen jullie voor mij bidden? Ik kan je vertellen dat dat gebed en die nacht mijn leven hebben gered. Het is de reden waarom ik hier vandaag ben. Ik wil jou bemoedigen om je uit te strekken naar het antwoord: Jezus Christus.

 

Solo The Answer door Deborah Rosenkranz

Stilte, en ik vraag mij af waar U bent

Ik worstel om uw stem te horen, die zo ver weg lijkt

Laat mij weten dat U dichtbij bent

Ik ben wanhopig, wilt U tot mij komen

 

Ik klamp mij vast aan wat eeuwig blijft

De vrede die mijn hart van binnenuit geneest

U bent de vreugde voor alle vermoeiden

Hoop voor alle hopeloze

U bent de weg voor allen die zoeken

Het antwoord waar wij allemaal naar verlangen

U bent een thuis voor allen die dakloos zijn

Kracht voor alle zwakken en armen

U blaast leven in de stervenden

Het antwoord waar wij allemaal naar verlangen

Verlangen naar slechts een woord van U

Uw liefde zal me er doorheen dragen

Vertrouwend want uw beloften zijn waar

Vind mij, want ik weet niet wat ik moet doen

 

Ik klamp me vast aan wat eeuwig blijft

De vrede die mijn hart van binnenuit geneest

U bent de vreugde voor alle vermoeiden

Hoop voor alle hopeloze

U bent de weg voor allen die zoeken

Het antwoord waar wij allemaal naar verlangen

U bent een thuis voor allen die dakloos zijn

Kracht voor alle zwakken en armen

U blaast leven in de stervenden

Het antwoord waar wij allemaal naar verlangen

 

U bent het antwoord, U bent het antwoord

U bent het antwoord, U bent het antwoord

U bent het antwoord, U bent het antwoord

U bent het antwoord, U bent de belofte

U bent het antwoord, U bent het antwoord

 

SchriftlezingJohannes 4:19-26 door Hannah Schuller

Open nu ter voorbereiding op de boodschap je Bijbel bij Johannes 4:19. De vrouw zei tegen Hem: Heere, ik zie dat U een profeet bent. Onze vaderen hebben op deze berg aanbeden en bij u zegt men dat in Jeruzalem de plaats is waar men moet aanbidden. Jezus zei tegen haar: Vrouw, geloof Mij. De tijd komt dat u niet op deze berg en ook niet in Jeruzalem de Vader zult aanbidden. U, Samaritanen, aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten want de zaligheid is uit de Joden. Maar de tijd komt en is er nu dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. De vrouw zei tegen Hem: Ik weet dat de Messias komt, Christus genoemd. Wanneer Die gekomen zal zijn, zal Hij ons alles verkondigen. Jezus zei tegen haar:  Ik ben het, Die met u spreekt. Het Woord van de Heer.

 

Muziek – The Light of the World door Jenny Hart Preschool

De wereld is op zoek naar een antwoord

Een sprankje hoop in een hopeloze wereld

Tot Wie kunnen we ons wenden? Waar is onze redding?

Er is Iemand, Hij is het antwoord

Hij is het licht en Hij zal de weg verlichten

Zijn naam is Jezus en Hij kwam om ons te redden

 

Hij is het licht, licht, licht, licht van de wereld

En Hij schijnt, schijnt, schijnt over de hele aarde

Schijnt helder, helder, helder

Hij is het licht van de wereld

Hij is het licht, licht, licht, licht van de wereld

En Hij schijnt, schijnt, schijnt over de hele aarde

Schijnt helder, helder, helder,

Hij is het licht van de wereld

 

De wereld is op zoek naar een antwoord

Een straaltje hoop in een hopeloze wereld

Tot Wie kunnen we ons wenden? Waar is onze redding?

Er is Iemand, Hij is het antwoord

Hij is het licht en Hij zal de weg verlichten

Zijn naam is Jezus en Hij kwam om ons te redden

 

Hij is het licht, licht, licht, licht van de wereld

En Hij schijnt, schijnt, schijnt over de hele aarde

Schijnt helder, helder, helder,

Hij is het licht van de wereld

Hij is het licht, licht, licht, licht van de wereld

En Hij schijnt, schijnt, schijnt over de hele aarde

Schijnt helder, helder, helder,

Hij is het licht van de wereld

Hij is het licht, licht, licht, licht van de wereld

En Hij schijnt, schijnt, schijnt over de hele aarde

Schijnt helder, helder, helder,

Hij is het licht van de wereld

 

InstrumentaalRevelation Song door Hour of Power-orkest

 

Welkom voor bezoekers door Bobby Schuller

Welkom in Shepherd’s Grove. Fijn dat jullie er zijn. Welkom, nieuwkomers. Wij hebben een tas met chocolaatjes en een boek en wat info over onze kerk. Steek je hand op als je lekkere chocola wilt. Goed hoog. Samen met je vrienden. Nog iemand? Welkom. Fijn dat je er bent. Wij verwelkomen ook onze internationale delegaties uit Hong Kong, Canada, Duitsland en Nederland. Ik had bijna Holland gezegd.

Welkom, gaaf dat jullie er zijn.

 

Proclamatie door Bobby Schuller

Wij zeggen samen dit credo als proclamatie van het evangelie. Houd je handen zo en zeg met mij: Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met mijn naaste. Dank jullie wel.

 

Een hoopvolle toekomst

door Bobby Schuller

Vandaag ga ik preken over Johannes 4. Het prachtige verhaal over de Samaritaanse vrouw bij de waterput. Je kent het vermoedelijk al. Niet dat ik het nog nooit correct heb horen vertellen, maar er is een context die belangrijk is voor wat er echt gebeurt in het leven van die vrouw maar waar je gauw overheen leest. Vandaag wil ik je dat bijzondere deel laten zien. Johannes 4. Als je je Bijbel hebt, lees dan mee. Om te beginnen, Jezus is in Judea en daar begint Hij wat onrust te veroorzaken. Veel religieuze leiders zijn niet blij met Hem. Hij reist vanuit Jeruzalem, dat in het zuiden ligt terug naar Galilea in het noorden. Misschien weet je nog dat tussen Noord- en Zuid-Israël een streek lag die Samaria heette en wie woonden daar? De Samaritanen, precies. En Samaritanen en Joden kunnen elkaars bloed wel drinken. Ook al hebben ze veel gemeen. De Samaritanen worden door de Joden vaak halfbloed genoemd omdat de noordelijke Joden 500 jaar eerder waren onderworpen door de Assyriërs. Daardoor was een soort nieuwe etnische groep ontstaan, de Samaritanen die bijna dezelfde religie hadden, maar op een andere berg God aanbaden. In die tijd praten Joden en Samaritanen niet met elkaar en gaan niet met elkaar om en kunnen ook gewelddadig tegen elkaar zijn als ze elkaars gebied betreden. Maar Jezus moet door Samaria heen om thuis te komen en stuurt zijn discipelen de stad in om wat te eten voor onderweg in te slaan. Intussen gaat Hij bij een bron zitten. Het is een warme dag. Hij heeft geen emmer, dus gaat Hij daar zitten wachten tot een passant Hem aan water kan helpen en daarmee begint het verhaal. In Johannes 4:7 staat: Er kwam een vrouw uit Samaria om water te putten. Jezus zei tegen haar: Geef Mij te drinken. Want Zijn discipelen waren weggegaan naar de stad. Nu even heel snel, vrouwen in die tijd haalden bijna nooit alleen water. Ze gingen altijd met vriendinnen. Ze brachten hun emmers mee en deelden roddels en praatten over van alles. Dan brachten ze het water terug naar de stad. Wat doet deze vrouw? Zij is alleen. Dus in die tijd zou een lezer zich afvragen waarom zij alleen water putte? Zij moet een paria of buitengesloten zijn of zoiets. Er is een reden waarom andere vrouwen niet met haar omgaan. En de tweede vraag: Wie is er het eerst bij de put? Jezus of de Samaritaanse vrouw? Jezus is de eerste, toch? Dus zij komt naar Hem toe. Oké, vers 9: De Samaritaanse vrouw dan zei tegen Hem: Hoe vraagt U, Die een Jood bent, van mij te drinken, die een Samaritaanse vrouw ben? Joden hebben geen omgang met Samaritanen. Dat is een slechte vertaling. In het Grieks staat er dat de Joden en Samaritanen geen maaltijden delen. Jezus antwoordde: Als u de gave van God kende en wist Wie Hij is Die tegen u zegt: Geef Mij te drinken, u zou het Hem hebben gevraagd en Hij zou u levend water gegeven hebben. Levend water klinkt voor ons heel theologisch. In die tijd betekende het gewoon water uit een rivier, of water dat stroomt. Water dat constant in beweging is. Wij als christenen zien dat dat beeldspraak is. Jezus wil haar per metafoor leren dat er een ander soort water is dat kan stromen dat de dorst van het menselijk bestaan kan lessen, dat nooit ophoudt. Dat is wat Hij zegt, maar zij denkt aan een geheime waterbron in de buurt of zo. Vers 11: De vrouw zei tegen Hem: Heer, U hebt geen emmer en de put is diep. Waar hebt u dan het levende water vandaan? Bent u soms meer dan onze vader Jakob, die ons de put gegeven heeft en zelf daaruit gedronken heeft, evenals zijn kinderen en zijn kudden? Jezus antwoordde: Ieder die van dit water drinkt, zal weer dorst krijgen. Maar wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal nooit meer dorstig zijn. Het water dat Ik hem zal geven zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven. De vrouw zei tegen hem: Heere, geef mij dat water opdat ik geen dorst meer zal hebben en niet hier hoef te komen om te putten. Oké, ten eerste, het is duidelijk dat zij het niet snapt. Ze mist de beeldspraak. Ze snapt niet wat Hij zegt. Ten tweede en iedereen in die dagen zou dit gezien hebben ze zijn bij… Waar? Een put, ja. Voor de Bijbelkenners hier, wie weet waar Mozes zijn vrouw Zippora ontmoette? Het antwoord is: Bij een put. Waar ontmoette Izak zijn vrouw? Het antwoord is: Bij een put. Waar ontmoette Jakob zijn vrouw? En het antwoord is? Bij een put, dat klopt. In het Jodendom in de Oudheid ontmoetten jongeren en singles elkaar graag bij de put in de hoop dat ze daar hun levenspartner of de liefde van hun leven zouden ontmoeten. Hoe oud is Jezus in deze tijd, weet je nog? Ongeveer 30 jaar oud. Hij is een rabbi, wat in die tijd zoiets is als een arts. Vrij hoog op de lijst van mannen met wie je wilt daten, want rabbi’s trouwden. Ze zijn bij een waterput en ik vraag het je nogmaals, wie was er het eerst? Dus ze benadert Jezus hoe? Alleen. Oké, volgende vers: Ze vraagt waar ze dat water vandaan moet halen. En Hij zegt tegen haar: Ga heen, roep uw man en kom hier. En wat zegt ze? Ik heb geen man. Ik heb geen man, hè? Ik heb geen man. Het is duidelijk waar ze op doelt. Jezus zei tegen haar… En dat zegt Hij niet om haar te veroordelen, denk ik…Hij zegt dit om haar iets diepers over haarzelf en Zichzelf te laten zien. Jezus zegt tegen haar: U hebt terecht gezegd: Ik heb geen man. Want vijf mannen hebt u gehad en die u nu hebt, is uw man niet. Ze flirt dus met Jezus, ook al heeft ze een vriendje. Dat hebt u naar waarheid gezegd. Nu zou er een soort puntje puntje puntje moeten volgen want op dit punt is ze bedroefd en aan het nadenken of wat dan ook. Ze weet even niks te zeggen. Uiteindelijk zegt ze: Heere, ik zie dat U een profeet bent. Onze vaderen hebben op deze berg aanbeden en bij u, Joden, zegt men dat in Jeruzalem de plaats is waar men moet aanbidden. Dat is eigenlijk het enige verschil tussen beide religies: De Samaritanen aanbidden op Gerizim en de Joden op de berg Sion, in Jeruzalem. Jezus zei tegen haar: Vrouw, geloof mij, het gaat niet meer om bergen. Het gaat niet meer om gebouwen of om tempels. Dat zijn mijn woorden. Maar Hij zegt: Vrouw, geloof Mij. De tijd komt dat u niet op deze berg en ook niet in Jeruzalem de Vader zult aanbidden. U aanbidt wat u niet weet. Wij aanbidden wat wij weten want de zaligheid is uit de Joden. Maar de tijd komt en is er nu dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid Dat betekent gewoon dat je eerlijk aanbidt vanuit je hart. Het gaat niet om gebouwen of bergen. Geest in waarheid betekent vanuit jou. Eerlijk. Je doet niet alsof. Want zij zijn het soort ware aanbidders die de Vader zoekt. God is Geest. Wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. De vrouw zei: Ik weet dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt, Die ons alles zal verkondigen. Toen zei Jezus tegen haar: Ik ben het, Die met u spreekt. Dat verwijst naar Hem die zegt dat Hij God is, want Gods naam is Ik Ben. Het boek Johannes telt zevenmaal de uitdrukking Ik Ben. Het verhaal gaat verder. Jezus blijft met die vrouw in gesprek. De discipelen komen terug met eten voor de picknick of zo en zijn verbaasd dat hun Rabbi alleen met een vrouw praat. Misschien praten ze nog even verder maar dan is ze helemaal veranderd. Wij weten niet wat Hij tegen haar zei, maar iets heeft haar volkomen getransformeerd. Ze zegt: Ik moet naar de stad. Ik moet de mensen vertellen wie U bent. De mensen moeten weten wie U bent. De discipelen en Jezus blijven daar uiteindelijk twee dagen en een heleboel Samaritanen komen God aanbidden. Het is een bijzonder verhaal. Ik denk dat deze vrouw ons allemaal is. Ze is ons allemaal. Ze is op zoek naar iets in die vijf echtgenoten en haar vriend en ze is op zoek naar iets in die leuke man bij de waterput. Ze zoekt, zoekt, zoekt en die romantiek is misschien niet wat jij zoekt. Alle mensen hebben een leegte in zich die alleen gevuld kan worden door het levende water van God. Daarom zijn wij hier elke zondagochtend, om uit de bron te drinken. Vaak wenden wij ons tot andere dingen om die vervulling te vinden. Maar daar zul je die niet vinden. Een van de dingen die ook opvallen in dit verhaal is het idee dat deze vrouw een behoorlijk pittig verleden heeft voor haar cultuur. Voor ons zou het niet zo’n punt zijn, maar er gaat niemand met haar mee naar de put. Ze heeft een verleden, maar toch gaat ze naar de stad om het evangelie te delen. Toch gaat ze erheen om dit nieuws te delen. Ze is er vol van, een nieuwe stap en dat is wat ik jullie vandaag wil voorhouden Laat je verleden je niet afhouden van je bestemming. Laat je fouten je niet afhouden van je bestemming. Laat de teleurstellingen, de verliezen, het verraad, laat de mislukkingen je niet afhouden van je bestemming je niet afhouden van waar je naartoe zou moeten gaan en wie je kunt worden. Er is geen heilige zonder verleden, er is geen zondaar zonder toekomst. Dat is wat Augustinus zei. Voor sommigen is het verleden een ballast: Ja, je bent in beweging en je doet dingen, maar je hebt iets, een faillissement, een puinhoop, een kredietschuld of wat dan ook, schaamte, zonde, je blijft het met je meedragen voortdurend herinnerd door je negatieve familieleden, je vijanden of je collega’s of je wederhelft. Je wordt er voortdurend aan herinnerd. Je ligt ervan wakker. Of je wordt er wakker van en je denkt eraan. Je zit erin gevangen en je denkt dat niemand je verleden kan oplossen. Niemand kan die dingen oplossen. Het is een koffer die ik van de ene hand naar de andere blijf verplaatsen maar waar ik nooit vanaf kom. Niemand kan dat oplossen. Ik heb vandaag goed nieuws voor je, mijn vriend. God kan het oplossen. God kan al het verleden wegvegen. God kan je hart genezen. God kan je ziel vernieuwen. God kan je toekomst veranderen. God kan zelfs je verleden veranderen. God kan de opnamen wissen, zei Billy Graham. Hij zei dat het is alsof wij bandopnamen hebben van de dingen waar wij spijt van hebben, de onvoltooide symfonieën, de slechte beslissingen, opnamen die steeds worden afgespeeld. Maar God kan die opnamen weggooien als je ze aan Hem geeft. God kan dat oplossen. Vaak, ook nadat velen van ons christen zijn geworden en zijn getransformeerd maken wij weer fouten en nu is het alsof wij geen excuus meer hebben. Maar nadat je christen bent geworden, grote verrassing zul je nog steeds dingen verprutsen, mensen teleurstellen, gebreken hebben. Daarom doen wij ons best en vergeten de rest. Vooral nadat wij tot geloof zijn gekomen, voelen wij ons daarover vaak beschaamd. Dit kun je zeggen over je verleden en vooral over je fouten: Die man of die vrouw is er niet meer. Zij of hij is dood en begraven. Het is voorbij. Het verleden is voorbij. En dat brengt ons bij het volgende: Het is belangrijk in het leven dat wij nooit ophouden ons te vernieuwen. Dat wij nooit stoppen met het opnieuw uitvinden van onszelf, met transformeren. Dit is zo belangrijk. Wij vergeten dat dit voortdurend gebeurt met Bijbelse figuren. Petrus is Jezus’ trouwste bondgenoot. Iedereen kijkt tegen hem op. Maar als Christus wordt gekruisigd verloochent Petrus Christus drie keer. En ook als Christus is opgestaan en hij vol is van de geest wil Petrus nog steeds geen heidenen toelaten tot de kerk totdat hij die enorme openbaring van God heeft ontvangen. En velen van ons zijn zo. Wij denken dat wij er zijn en dan volgen er van die enorme mislukkingen. Ik weet dat ik, ook als voorganger en als echtgenoot en vader spijt heb van talloze dingen, preken waarvan ik denk, heb ik dat echt ooit verkondigd? Dingen die ik tegen mijn vrouw heb gezegd, of dat ik er soms niet was voor mijn kinderen. Wij hebben dat soort dingen allemaal in ons leven. Het is gemakkelijk om te denken dat dit is wie ik ben en dat ik er spijt van heb en dat dat je voortdurend belast. Het is tijd om die dingen los te laten. Het is tijd om het verleden los te laten en in je roeping en bestemming te stappen en door te gaan met je leven te veranderen en te worden waartoe je geroepen bent. Je bent een nieuwe schepping. Geef je verleden aan God. Als je je verleden aan God geeft, krijg je een nieuwe toekomst. Wat een waarheid. Als je je verleden aan God geeft, krijg je een nieuwe toekomst, een nieuwe visie, nieuwe vrienden, een nieuw pad, een nieuwe filosofie. Alles in je leven is het resultaat van je filosofie. Wil je een nieuw leven? Word een nieuw mens. Wil je een beter leven? Word beter. Het leven wordt beter als jij beter wordt. Je begint de dingen in je leven aan te trekken die je wilt omdat je veranderd bent. Vier het feit dat je nu anders bent dan gisteren. Je bent nu al anders na te horen wat ik zeg. Als je echt hebt geluisterd, ben je nu al anders dan daarnet. Dank U, Heer. Je kunt vergeven. Je kunt vergeven worden. Je kunt een nieuwe schepping worden. En bovenal, mijn vriend, kun je jezelf vergeven. Het Woord van God zegt dat je vergeven bent, dat je een nieuwe schepping bent. Dat er geen veroordeling is voor hen die in Christus Jezus zijn. Dat het allemaal stierf aan het kruis. Dat God zeventig keer zeven voor jou is. Hoe vaak zal God je vergeven? Hij zal je blijven vergeven zolang je sorry blijft zeggen. Dat is de regel en zo goed is God voor ons. Hoed je voor herkauwen. Als je aan het verleden denkt, is het simpel om erin te blijven hangen. Om er altijd over te praten, om de troost van medeleven te voelen maar ook om er bijna verslaafd aan te raken, tot het onze identiteit dreigt te worden. Zo ziet herkauwen eruit: Het betekent voortdurend zeggen: mijn ex, mijn ex, mijn ex. Herkauwen is als mijn ouders, mijn ouders, mijn ouders. Het lijkt op mijn trauma, mijn trauma, mijn oude baan, mijn oude baas, mijn oude kerk. Ja, je moet het niet verdringen. Praat er af en toe over met een liefdevolle vriend maar laat het niet je identiteit worden. Laat het niet iets zijn waar je altijd aan denkt. Klinisch onderzoek wijst uit dat er een gevaar schuilt in het aanhoudend praten over deze dingen. Als je mensen uit je verleden vergeeft, hoeveel zegen zul je dan in je leven toelaten. Hoeveel vreugde zul je in je leven uitnodigen. Sommigen van jullie moeten een dokter vergeven. Sommigen van jullie moeten een kind vergeven. Sommigen moeten een vijand, een buur, een concurrent vergeven. Maar let op, als je deze mensen vergeeft, stel je je leven open voor zegeningen. Leer van het verleden en je zult bevrijd worden. Leer van het verleden. Verspil geen tragedie. Niemand van ons wil die meemaken maar elke tragedie heeft een prachtig geschenk in zich als je bereid bent het te ontvangen. De meesten van ons zijn dat niet. Dit zei Aristoteles toen iemand hem vroeg wat wijsheid is: Wijsheid is ervaring plus reflectie. Wij hebben allemaal ervaringen. Wat missen wij? De reflectie. Wij zijn blij dat wij door de moeilijke tijd heen zijn, dat de strijd achter ons ligt dat wij een hapje willen eten en een dutje willen doen. Wij willen er niet over nadenken. Dat is ons probleem. Een laatste gedachte: Telkens als wij leren van ervaringen, groeien wij en dat is eigenlijk het doel van het leven: groeien. Het leven wordt beter als jij beter wordt. Het leven groeit als jij groeit. Het leven wordt beter als je beter wordt omdat je alles wat je wilt in je leven aantrekt. Er wordt een huis gebouwd, dat jouw leven is. Dat huis wordt nu gebouwd. Petrus gebruikte het beeld van een levende steen. Het is alsof wij als levende stenen zijn waarmee wij een nieuwe levende tempel creëren, waarin de Heilige Geest woont. C.S. Lewis zei het zo, voor het individu: Hij zegt dat je God uitnodigt in je leven en je voorstelt dat je leven een huis is. En Hij komt binnen en begint het huis op te knappen. Hij repareert het dak, Hij maakt de dakgoten schoon. Hij repareert de piepende deurkruk en dat is allemaal logisch. Het loodgieterswerk, logisch. Maar dan begint Hij dingen te slopen, een muur neer te halen, een vleugel aan te bouwen, een paar torens. Hij voegt een etage toe, Hij legt binnenplaatsen aan. Het doet allemaal vreselijk pijn en je denkt: Waar is Hij mee bezig? En dit is wat C.S. Lewis zegt: Wij wilden allemaal zo’n keurig, schilderachtig, mooi huisje maar Hij bouwt een paleis omdat Hij van plan is daar Zelf te gaan wonen. Hij wil er Zelf gaan wonen. Wij hebben meestal iets veel kleiners van God in gedachten als wij denken aan ons leven in het huis dat Hij aan het bouwen is. Torens neerzetten en binnenplaatsen aanleggen is ongemakkelijk, zelfs pijnlijk en veranderingen zijn moeilijk, maar ze maken ons tot wie wij zijn. Moge de Heer een groot huis van je maken. Dat is mijn gebed voor jullie vandaag. Als de Heer het huis niet bouwt, werken de bouwers tevergeefs. God maakt geen kleine huisjes. Hij maakt paleizen omdat Hij daar Zelf wil wonen. En ik zeg je dat God je nooit opgeeft. Geef ook jezelf nooit op. Ik wil blijven groeien. Ik wil zoveel mogelijk levens aanraken. Ik wil zoveel mogelijk bereiken, zoveel mogelijk ervaren. Hier draait het om in het leven: het beste huis maken in de tijd die ik hier heb. Laat het gezegd zijn dat Bobby Schuller nooit klaar is. Zo heet ik trouwens. Dat Bobby Schuller nooit, dat ik nooit klaar ben. Misschien geldt dat ook wel voor jou. Ik wil het beste huis zijn dat ik kan zijn. En als dat voor jou geldt, moet je je verleden loslaten. Ook al is het gebeurd, je moet het loslaten. Laat je verleden je niet afhouden van je bestemming. Laat je verleden je niet afhouden van waar je naartoe zou moeten gaan. Er is geen reden om niet in vrede met God te leven. Je kunt vandaag in vrede met God leven. Ik wil je bemoedigen om op dit laatste moment een gebed in je hart te bidden om Jezus Christus in je hart uit te nodigen. Hij gaf Zijn leven voor jou en mij zodat onze zonden vergeven konden worden en wij eeuwig leven konden ontvangen. Misschien zit je niet op de juiste plek in je leven. Dan kun je vandaag een nieuwe start maken.

 

Gebed

Wij danken U dat U van ons houdt om wie wij zijn, niet om wie wij moeten zijn. Wij danken U dat U gelooft in mensen die bereid zijn om aan zichzelf te werken om discipelen te worden. Vergeef ons, Heer, ons verleden, vergeef ons onze fouten. Help ons om los te laten, om anderen te vergeven, om onszelf te vergeven en help ons om te doen waartoe U ons geroepen hebt. Wij willen niet opgeven of stoppen of afhaken. Wij willen die reis vervolgen in Jezus’ naam en Gods volk zei amen.

 

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.

De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.

In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

 

Intrumentaal – Goodness of God door Hour of Power-orkest

Een hoopvolle toekomst

27 oktober 2024 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan