Home God wil je zoveel geven

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn dit moment kan uw uur van kracht zijn.

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

Welkomstwoord Door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Wij zullen ons erover verheugen. Welkom, kerkfamilie. Het is weer een prachtige dag in Californië. Fijn dat u ons komt bezoeken. Wij houden van u. Een vriend van ons, Phil Munsey, zegt vaak: ‘Ik laat mij niet beheersen door wat ik niet kan beheersen.’ Prachtig, want je geest wordt zo makkelijk beheerst door dingen die je niet onder controle hebt. Hopelijk kunt u vandaag wat dingen bij God neerleggen, vertrouwen op zijn goedheid, ook al is zijn timing niet zoals u zou wensen. Geef de persoon naast u een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. Fijn dat u er bent. Wij willen altijd dat mensen met een vol hart huiswaarts gaan wetend dat God je liefheeft zoals je bent, niet zoals je zou moeten zijn. Gebed Vader, dank U dat U ons hier hebt genodigd. Wij vragen U in Jezus’ naam gebroken harten te helen. Dank U voor uw liefde. En voor uw Zoon, die voor ons stierf en weer opstond. In zijn naam alleen vertrouwen wij, in zijn naam bidden wij. Amen.

Koor – “Love Divine, All Loves Excelling”

Liefde Gods, die elk beminnen, hemelhoog te boven gaat Kom in onze harten binnen met uw milde overdaad Jezus, één en al ontferming daal vanuit de hoge neer Met uw heerlijke bescherming in ons bevend hart, o Heer God almachtig boven mate die zo nederig verscheen Keer naar ons terug en laat ons nooit meer, nooit meer hier alleen. Laat ons in de kerk U prijzen met uw heiligen omhoog Tot in ‘s hemels paradijzen wij U zien van oog tot oog Schriftlezing – Mattheüs 6:19-24 door Hannah Schuller Ter voorbereiding op de preek, lees ik vanaf Mattheüs 6 vers 19. Verzamel geen schatten voor u op de aarde waar mot en roest ze verderven en waar dieven inbreken en stelen. Maar verzamel schatten voor u in de hemel waar geen mot of roest ze verderft en waar dieven niet inbreken of stelen. Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. De lamp van het lichaam is het oog. Als dan uw oog oprecht is, zal heel uw lichaam verlicht zijn. Maar als uw oog kwaadaardig is, zal heel uw lichaam duister zijn. Als het licht dat in u is, duisternis is, hoe groot is dan de duisternis zelf! Niemand kan twee heren dienen want of hij zal de één haten en de ander liefhebben of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en geld. Gemeente, God weet door welke problemen u wordt beheerst. Hij zal u er doorheen helpen. Zoek Hem, zoek Hem met heel uw hart.

Koor – “All Hail the Power of Jesus’ Name!”

Bewijst nu eer aan Jezus’ naam en buigt u voor Hem neer Aanbidt Hem met de engelen saam en kroont Hem hoogste Heer Aanbidt Hem met de engelen saam en kroont Hem hoogste Heer Wij zijn door Hem apart gezet en geven Hem nu d’eer Aanbidt Hem die ons heeft gered en kroont Hem, hoogste Heer Aanbidt Hem, die ons heeft gered en kroont Hem, kroont Hem En kroont Hem, hoogste Heer Als eens de wereld voor Hem buigt bewijst zijn volk Hem eer Een machtig koor verheft zijn stem en kroont Hem En kroont Hem en kroont Hem hoogste Heer Een machtig koor verheft zijn stem en kroont Hem, hoogste Heer Prijst de Vader en de Zoon, prijst de drie-enig God Prijst Hem, die wij aanroepen en kroon Hem, hoogste Heer Bewijst nu eer aan Jezus’ naam

Interview – Walter Heidenreich

BS = Bobby Schuller en WH = Walter Heidenreich

BS: Tot onze vreugde hebben wij Walter Heidenreich hier een belangrijk man in christelijk Europa en pleitbezorger voor de gelovige jeugd. Hij heeft al honderdduizenden tot Jezus geleid en met eigen ogen gezien hoe geloof levens verandert. Applaus voor Walter Heidenreich. Je doet geweldige dingen in Duitsland een land waar het geloof bepaald niet levend is.

WH: Ik heb een tijdje in Hannover gewoond en daar waren toen weinig christenen.

BS: Mooi, hoe God jou gebruikt om duizenden mensen te bereiken. Dat lukt je via je getuigenis. Vertel eens hoe je tot geloof bent gekomen.

WH: Allereerst bedankt voor de uitnodiging. En groeten uit Duitsland. Ik ben opgegroeid binnen een evangelische kerk. De zondagen waren behoorlijk saai. Veel regels, dit mocht niet en dat mocht niet en je mocht niet lachen in de kerk. Op mijn 14e bad ik mijn eerste echte gebed: God, als U bestaat, zie mij dan maar te krijgen. Dat was voor het eerst dat ik mij echt tot God richtte. Maar de tien jaar daarop gebeurde er niks en raakte ik zwaar verslaafd. Ik hield mij bezig met Indiase mystiek en occultisme. Ik reisde veel in Europa, woonde in grote steden, Amsterdam, Rome. Niemand kwam mij vertellen dat er een goede God bestaat die zielsveel van je houdt. Na tien jaar was ik helemaal kapot en wilde zelfmoord plegen. Vrienden van mij waren ook overleden aan een overdosis heroïne of zo. Jij bent de volgende, zeiden ze.

BS: De volgende die gaat sterven?

WH: Ik wist niet wat ik moest doen, hoe ik moest veranderen. Een keer organiseerde ik een drugsfeestje en tot mijn verrassing verscheen de Heilige Geest ten tonele.

BS: De Heilige Geest op een drugsfeestje? WH Ik zat in een woongroep. Soms nodigden wij allerlei mensen uit die van alles meebrachten: cocaïne, heroïne, LSD. Het werd weer een grote puinhoop en ik besefte dat ik mij niet kon bevrijden van de geesten die ik had uitgenodigd in mijn leven. Vanuit het niets begon ik te bidden: God, als U bestaat…Ik heb U nu nodig, ik heb hulp nodig. De Heilige Geest verscheen en ik ervoer Gods aanwezigheid en liefde. Het was of ik werd gedoopt in Gods liefde. Zijn vrede kwam over mij en ik besefte dat ik bevrijd was van mijn verslaving.

BS: Was dat je laatste drugsgebruik?

WH: Ja. Toen de Heilige Geest verscheen, besefte ik dat ik vrij was. Het veranderde mijn hele leven. Ik ervoer de God die wonderen doet. Wij verkondigden het evangelie op de plekken uit mijn vroegere leven. Maar op een dag begon God over kinderen, en tieners…Wat bedoelt U nou? vroeg ik. Ik organiseerde het eerste tienercongres in Duitsland. 1000 tieners voor God. Veel kerkelijke leiders zeiden: Dat wordt niks. Ze komen wel voor voetbal, voor sport maar niet voor God. Maar er kwamen er meer dan 1000. Allemaal kwamen zij tot geloof en werden ook gedoopt. Ze gingen evangeliseren op straat en wij doen ook grote jeugdevenementen.

BS: Wat zeg je tot iemand die nu kijkt en vastzit in drugsverslaving of aan medicijnverslaving, wat je in de VS veel ziet. Er zijn ook mensen die niet verslaafd zijn, maar wel zelfmoord overwegen. Ze denken: ik wil niet meer leven. Waar is God? Wat zeg je tot hen?

WH: De Bijbel is het boek van de vrijheid. En God is een God van de vrijheid. Ik zou zeggen: Kniel neer en bid een eenvoudig gebed aan God, Schepper van hemel en aarde: Help mij, ik heb iemand nodig. Dat is ook de titel van mijn boek. God is niet ver. Hij is geen lichtjaren van ons vandaan. Hij is vlakbij en wil gewoon een eenvoudig gebed vanuit ons hart. Dat zal alles veranderen dat garandeer ik.

BS: Walter Heidenreich, bedankt. God zegene jou en je verkondiging.

Solo – Irene Messoloras – “This is Amazing Grace”

Wie breekt de kracht van dood en zonde? Wiens liefde is machtig en zo veel sterker? De grote Koning, de allerhoogste Heer Wie schudt de aarde met heil’ge donder Wie maakt ons zwijgzaam, vol van verwondering De grote Koning, de allerhoogste Heer Dit is zijn grote gunst, de liefde ongekend Dat U mijn plaats innam, dat U mijn kruis zelfs droeg Dat U uw leven gaf en ik werd vrijgekocht Jezus, ik zing voor dat wat U deed voor mij Wie brengt er orde in onze chaos Wie maakt een wees tot een zoon of dochter De grote Koning, de allerhoogste Heer Wie beheerst naties met echte waarheid Schijnt als de zon in al zijn schittering De grote Koning, de allerhoogste Heer Dit is zijn grote gunst, de liefde ongekend Dat U mijn plaats innam, dat U mijn kruis zelfs droeg Dat U uw leven gaf en ik werd vrijgekocht Jezus, ik zing voor dat wat U deed voor mij Waardig is de Zoon die zich gaf Waarlijk, door zijn liefde ga ik vrijuit Waardig is de Zoon die zich gaf Waarlijk, door zijn liefde ga ik vrijuit Waardig is de Zoon die zich gaf Waarlijk, door zijn liefde ga ik vrijuit Waardig is de Zoon die zich gaf Waardig, waardig, waardig Dit is zijn grote gunst, de liefde ongekend Dat U mijn plaats innam, dat U mijn kruis zelfs droeg Dat U uw leven gaf en ik werd vrijgekocht Jezus, ik zing voor dat wat U deed voor mij

Solo – Todd Strange – “Thankful”

Op sommige dagen vergeten we wat we rondom ons zien Op sommige dagen zien we niet de vreugde die ons omringt We zitten zo in onszelf verstrikt dat we nemen wanneer we moeten geven En vanavond bidden wij om wat we weten dat komen kan En elke dag hopen we op dat wat we nog altijd niet zien Het is aan ons, verandering te brengen En al kunnen we allemaal nog meer doen Er is zo veel om dankbaar voor te zijn Al zijn we allemaal verschillend Op één punt zijn we allemaal verbonden We kunnen allemaal elkaars licht delen En vanavond bidden wij om wat we nog niet kunnen zien En op die dag hopen we op dat wat we nog altijd niet zien Het is aan ons, verandering te brengen En al kunnen we allemaal nog meer doen Er is zo veel om dankbaar voor te zijn Proclamatie met Bobby Schuller Houd uw handen zo, in een ontvangend gebaar, en zeg met mij: Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef me geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld. U mag gaan zitten.

Preek – “God wil je zoveel geven”

door Bobby Schuller Vorige week had ik hier moeten staan. Zoals u misschien weet was ik in het ziekenhuis met Cohen. Hannah was in Frankrijk. Het klinkt vreselijk, maar zij probeerde al een jaar lang een reisje met moeder en schoonzus te plannen. Drie vrouwen, haar moeder betaalde. Om de banden aan te halen en ook voor Hannah’s verjaardag. Zij gingen een weekje. Ik dacht: Ik kan best een dikke week alleen op de kinderen passen. Ga lekker. Maar op maandag, de dag dat zij vertrok, kreeg Cohen een toeval. Dinsdag weer, maar ik had het Hannah niet verteld. Ik vertel het als zij terug was, dacht ik. Cohen heeft wel vaker toevallen. Maar toen hij dinsdag wakker werd, had hij allerlei vreemde verschijnselen. Hij kon niet staan of zitten en praatte alsof hij een tia had gehad. Ik belde Hannah later die week om het haar te vertellen. Ik was voornamelijk in het ziekenhuis met Cohen. Wij zijn blijven bidden en geloven dat het goed zou komen. Misschien zijn z´n hersenen een beetje gaan bloeden. Bij een toeval gaat je bloeddruk omhoog. Uit een MRI van de basale ganglia bleek dat zijn motoriek was aangetast. Hij is weer goed maar wij vragen ons bezorgd af waarom dat gebeurt. Wij moeten vooral die toevallen in toom houden. Bedankt dat u voor ons heeft gebeden. Deze gemeente steunt ons ongelofelijk in deze beproeving. Wij hebben allemaal tijden dat wij ons zorgen maken over morgen over wat er gaat gebeuren, over onze kinderen. Al biddend en nadenkend over deze reeks preken besefte ik dat ik vaak zeg: Maak je niet te vaak zorgen. Dat kwam misschien over als: Doe meer je best. Terwijl er maar één ding is dat je zorgen kan wegnemen: De Heilige Geest. Tijd doorbrengen met God, in gebed. God kennen, bij Hem zijn. Dan ervaar je de vrede die alleen Jezus kan geven. Dit is het antwoord: Niet méér je best doen, maar jezelf oefenen. Zoals een atleet traint, zo toegewijd moeten we onze geest trainen. Dat is waar ik vandaag met name over ga spreken. Kijk, dit zag ik een andere predikant doen en die had het weer van een ander gepikt. Stel u voor… Ogenblik. Dit is een schatkistje, met een echte schat erin. Stel u voor dat dit uw leven is. Het lijkt wat op een bloem of een fontein. Stel u voor dat u dit bent. Dit is uw leven met God, uw opleiding, uw leerproces, uw denken. Dit is God en u samen. Deze iets grotere kom is uw familie. Ook vreselijk belangrijk. Dit is: je kinderen, je partner, je ouders, je goede vrienden, je gemeenschap, je leven, liefde, dat wat je ervaart in relaties. En dit bord staat voor je wereld, voor wat je doet, je werk, je kerk, voor je kerkelijk werk, als je dat doet, je belangrijke activiteiten. Dit is je nalatenschap, je prestaties, je overwinningen, je opleiding. Zo is het Koninkrijk van God. Psalm 23: Onze beker stroomt over. Door tijd door te brengen met God worden wij gevuld. Wij worden gevuld door gebed en leven met God. Dat stroomt liefdevol over naar onze familie. En als de tweede kom overloopt, wordt de wereld rondom ons gezegend. Alles wat God in ons giet, loopt uiteindelijk over in alles wat wij doen. Wij worden intelligenter, wijzer, scherper, meer ontspannen en minder bezorgd. Wilt u een leven zonder zorgen? Dat krijgt u alleen op deze manier. Je bereikt het niet door meer je best te doen. Ook niet door zelfmedicatie of door je terug te trekken. Meer tv kijken en leuke dingen doen helpt ook niet want daarmee begraaf je je zorgen alleen maar. Het gaat hier om: Kennis van en ervaring met de Heilige Geest. Tijd doorbrengen met God. En waar je ook bent, als je hier, op deze plek opvangt wat God in je giet, elke dag dan ben je niet bang als er nare tijden komen, dan is niet perse alles duidelijk maar leef je in geloof en vertrouwen dat God het zal waarmaken dat Hij je er doorheen zal helpen. Daarom is onze persoonlijke omgang met God het allerbelangrijkste in ons leven. Ik had niet goed nagedacht over het water. Hopelijk lukt het met dit bord. In de eerste dienst ging het mis. Mag ik tromgeroffel? Ik meen het. Nee, geen applaus, ik heb het verknald. Weer mislukt. Nog een keer… Ik wou laten zien dat veel mensen dit doen. Voor hen is dit het belangrijkste: mijn werk, mijn kerkelijke activiteiten, mijn nalatenschap, mijn beleggingen, mijn opleiding en mijn buurman, die altijd zijn vuilnisbak bij mij voor de deur zet. Dit is ons geestelijk leven. Dat krijgt de restjes. Onze familie blijft belangrijk maar het belangrijkste is mijn leven in de volle breedte. Dus krijg je dit Het is alsof…Nu kijkt iedereen of het weer misgaat. Misschien komt het niet over. Als je er niet bij nadenkt, is het makkelijk. Het probleem is dat velen het in hun bredere bestaan laten stromen. Dat komt doordat onze wereld zo competitief is. Wij zien anderen meer doen, meer presteren daarom willen wij een kortere route nemen. Dus verwaarlozen wij ons geestelijk leven en voor een deel ook onze familie en vrienden zodat ons bredere bestaan een succes wordt. Als predikant, die veel leed ziet, heb ik geleerd: Als je alles in dat bord giet, krijg je gegarandeerd een leven vol spijt en verdriet. Bovendien wordt het geen succes. Echt succes komt door leren, nadenken tijd doorbrengen met de Geest. En zoals een tuin die groeit geleidelijk, natuurlijk, zal het dan overlopen in je leven. De beste manier om rijk te worden, is schatten in de hemel te verwerven. In Mattheüs 6 houdt Jezus ons dat voor. Hij zegt: Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven en waar dieven inbreken en stelen. Maar verzamel schatten voor u in de hemelen. Dat is iets dat in elke Bijbelvertaling mis gaat. Het moet ‘hemelen’ zijn. Waarom is dat belangrijk? Wij begrijpen ‘schatten in de hemel’ niet omdat wij niet begrijpen wat met ‘de hemelen’ wordt bedoeld. Verzamel schatten voor u in de hemelen, waar geen mot of roest ze verderft en waar dieven niet inbreken of stelen. Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. De lamp van het lichaam is het oog. Als dan uw oog oprecht is, zal heel uw lichaam verlicht zijn. Maar als uw oog kwaadaardig is, zal heel uw lichaam duister zijn. Als het licht dat in u is, duisternis is, hoe groot is dan de duisternis zelf! Niemand kan twee heren dienen want of hij zal de één haten en de ander liefhebben of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en geld. Je mag dus wel geld hebben, maar niet God èn geld dienen. Of jij dient het geld, of het geld dient jou. Jezus houdt ons voor: als wij mensen willen worden die schatten in de hemel verwerven dan moet ons geld, als wij dat hebben, onze doelen en Gods doelen dienen. Vraagje: Wie houdt er hier van schatten? Wie zijn hand niet opsteekt is verveeld of hij liegt. Iedereen houdt van schatten en heeft schatten. Een grappig verhaal…Ik was als kind dol op schatten. Geweldig vond ik het. Ik droomde van gouden dubloenen, maar die bleven uit. Maar ik heb wel wat schatten vergaard. Dit was vroeger mijn schatkist. Een parel uit Sea World. Een zeldzaam 2 dollarbiljet. Een mooie steen van Catalina Island. Een muntje met een bisonkop. Een munt van een ver land waar ik nooit ben geweest: Canada. En gouden manchetknopen die ik van mijn opa heb gekregen. Echt goud. En een fotootje van Bobby. Kijk dan wat een leuk ventje. Dit is mijn schatkist. Ik vond het idee van schat zoeken ontzettend spannend. Als Jezus het heeft over schatten in de hemel heeft Hij het over iets dat nu voorhanden is. Iets dat ik vandaag kan gebruiken. Iets dat ik niet kan kwijtraken als ik het eenmaal heb. Iets dat niet gestolen kan worden, dat geen rechter mij kan afpakken. Iets dat niet geërfd kan worden. Iets dat mij kracht geeft. Iets dat mij vandaag iets waardevols verschaft, waar ik elk moment bij kan. Schatten in de hemel zijn geestelijke schatten. Niets is belangrijker. God zegt niet dat wij arm moeten zijn. God zegt: wees rijk in je geest. In het Grieks staat er niet ‘schatten in de hemel’, maar ‘de hemelen.’ Want in de oude joodse kosmologie strekten de hemelen zich uit van wat wij als paradijs zien, de hemel waar je na je dood heen gaat, helemaal tot de lucht rondom mij. John Ortberg had het er laatst over. Paulus het heeft over de drie hemelen. Wat is dat nou weer? denk je dan. Hij zegt over zichzelf: Ik ken een mens in Christus, die tot in de derde hemel werd opgenomen. Of het in of buiten het lichaam gebeurde, weet ik niet. God weet het. Ik weet van deze mens – of het in of buiten het lichaam gebeurde, weet God – dat hij werd opgenomen in…? Het paradijs. Dus de derde hemel is wat wij verstaan onder de hemel. Veel mensen denken dan: Zijn er dan drie soorten hemel? Is de derde hemel voor Hannah en de eerste hemel voor mensen als Bobby? Je komt er wel in, maar het stelt wat minder voor. Het klopt: zij verdient het. In de oude joodse kosmologie is de derde hemel het paradijs, waar wij na onze dood heen gaan. De tweede hemel dat zijn de sterren aan het firmament. De sterren en planeten. Het uitspansel boven ons. En de eerste hemel is de lucht om ons heen. En dat is belangrijk, want volgens deze zienswijze leven wij in een geestelijke wereld met engelen, demonen en de Heilige Geest. En in onze actieve wereld gaan er dingen in en uit. Jezus zegt: Alles wat u op de aarde bindt, zal in de hemel gebonden zijn en alles wat u op de aarde ontbindt, zal in de hemel ontbonden zijn. Het is die parallelle wereld. Erg abstract, maar wel belangrijk. Het is wat je krijgt als je sterft, eeuwig leven maar het is ook iets wat je vandaag kunt gebruiken. Dingen als kennis, wijsheid. Wat staat er in Spreuken? ‘Buiten roept de hoogste Wijsheid luid.’ Dingen als Gods gunst, de gunst van mensen, rust, moed. Dat zijn schatten die je, al word je juridisch vervolgd, al moet je veel lijden al doen mensen achterbaks en verandert de economie, deze schatten kunnen je niet worden afgepakt. Wij besteden zo veel van onze tijd aan het verwerven van geld en zo weinig tijd aan het verwerven van de wijsheid die leidt naar geld. Wij besteden zo veel tijd aan onze aandelenportefeuille en zo weinig tijd aan onze geestelijke portefeuille, aan het opbouwen van deugdzaamheid, moed, weerstand, wijsheid, goedgunstigheid en een diepe, blijvende relatie met God. Wilt u zich niet langer zorgen maken? Breng dan tijd door met God. Net als vroeger, als je als kind bang was in het donker. Wat deed je dan? Dan ging je naar de slaapkamer van je ouders. Je zocht hun nabijheid op. Wij zijn niet Gods volwassenen, wij zijn Gods kinderen. Als wij zorgen hebben, moeten wij een tijdje bij papa zijn. Zijn nabijheid opzoeken en zien dat Hij er altijd is. Dat Hij ons nooit in de steek zal laten. Dat is het enige tegengif tegen zorgen. Ik heb lang nagedacht over de oplossing en dat is deze: Je moet bidden. Je moet bidden, de Bijbel lezen, bestuderen, stukken uit je hoofd leren. Maak de relatie met God tot het belangrijkste in je leven. Voel je niet schuldig als je niet bidt. Maar kijk eens wat een kans. Stel dat iemand zei: Daar, in die akker is een schatkist begraven. De akker is te koop voor 1000 dollar. Ik zou wel gek zijn, zegt u. Nee, u koopt die akker. Niemand weet van die schat. Verkoop alles, koop de akker en je bent rijk, zegt Jezus. Zo is het Koninkrijk. Als wij het zo zien, zullen wij er nooit meer voor weglopen. Dit gaat ook op voor materiële rijkdom, vrienden. Een van de grootste zakenmensen aller tijden, Warren Buffet besteedt 80% van zijn tijd aan nadenken en lezen. Hij heeft talloze werknemers en vele miljarden aan geld en beheerd vermogen. Als je in zijn agenda kijkt, las ik ergens, zie je hooguit een afspraak bij de kapper. Hij leest en denkt na. Hij verzamelt geestelijke schatten, die hem onmetelijk rijk hebben gemaakt. Wereldse rijkdom kunnen wij niet meenemen maar zo zie je dat er achter alle materiële rijkdom kennis zit. Als schatrijke mensen failliet gaan en alles kwijtraken zie je bijna altijd dat ze 5 of 10 jaar later weer rijk zijn. Dat geldt alleen niet voor één groep: Mensen die de loterij winnen. Die het niet zelf verdiend hebben. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die de loterij winnen meestal na drie tot vijf jaar bankroet zijn De loterij is niet van God. Speel niet in loterijen. De realiteit..99,99% wint niks. En voor degenen die winnen is het erg. Want zij richten hun blik op een schat, niet op wijsheid. Zij richten hun blik op geld niet op wat er nodig is om te presteren, te slagen en te winnen in het leven. Rijkdom kan een grote zegen zijn. Maar zorg dat u eerst geestelijke rijkdom verwerft. Leer, groei, lees, studeer, heb gezonde ogen. Maak je relatie met Jezus tot het allerbelangrijkste in je leven. En regel dan de dingen die je nodig hebt in je leven zodat je niet hoeft te tobben over geld. Je weet dat goede dingen zullen komen. Ik denk dat ik ermee wacht tot volgende week maar dan moedig ik u aan het volgende te doen. Hannah en ik staan altijd om kwart over 5 op om te bidden en de dag te plannen. Ik ben geen ochtendmens. Maar dat komt, heb ik gemerkt, doordat ik te laat naar bed ga. Vroeg naar bed, dan word je vanzelf een ochtendmens. Ik wil u ook aanmoedigen om uw leven zo te regelen dat u tijd heeft om te lezen. De Bijbel, non-fictie. U bidt, heeft misschien een mentor of bent bij iemand in de leer. Door die persoonlijke groei verminderen uw zorgen omdat u bent gegroeid in uw geloof in en vertrouwen op God. Ik zeg tot u: alle zorgen en angst in uw leven. Jezus zal u van die ketenen bevrijden. Elke keer dat u dat doet dat u zegt: Heer, verbreek die ketenen van zorgen en angst, dan is Hij er voor u. Dat bid ik voor iedereen.

Gebed

In Jezus’ naam danken wij U dat U ons opdraagt, niet bang te zijn. Heer, al onze zorgen, over onze kinderen en kleinkinderen, over onze gezondheid, over familie, vrienden, werk, geld enzovoort, dat alles leggen wij bij U. Geef dat wat Psalm 23 zegt, de waarheid is: Als U onze herder bent, komen wij niets tekort. Geef dat ketenen van wanhoop en angst worden verbroken. bij iedereen die mij nu hoort. Wij hebben U lief. In Jezus’ naam, amen.

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Koor – “We’ve a Story to Tell to the Nations”

Wij bezitten een Woord voor de wereld Dat kan redden van zond’ en van wee Een woord van genade en waarheid Een woord van liefd’ en vree Een woord van liefd’ en vree Na donk’re nacht komt schemer En na schemer het morgenrood Als Christus komt in zijn heerlijkheid Zijn liefde oneindig groot

God wil je zoveel geven

27 januari 2019 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan