Home Wees een baken van licht

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.

Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.

Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend

Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die de Heer gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. Hallo, bezoekers en kerkfamilie. Wij zijn blij dat jullie er zijn. Als je Jezus als je Heer hebt aanvaard, woont God in jou. Zijn mogelijkheden zijn in jou en zijn kracht en gezondheid. Je bent geliefd. Amen. We zijn dankbaar voor jullie aanwezigheid. Laat ons bidden.

 

Gebed

Vader, wij danken U voor uw leven en uw liefde voor ons. Wij danken U dat wij hier bijeen kunnen komen in uw naam. Dat wij kunnen drinken uit de Bron des Levens. Dank U dat wij onder mensen kunnen zijn die van ons houden. Die voor ons zijn, die ons bemoedigen. Wij bidden dat wij dichter tot U mogen komen. Dit bidden wij in Jezus’ naam, amen.

Draai je naar degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.

 

Koorzang – O! What a Beautiful City

Halleluja, halleluja, halleluja,

O wat een mooie stad, o wat een mooie stad

Een stad met twaalf poorten, halleluja

Heb je gehoord over die stad?

De straten zijn geplaveid met goud

Heb je gehoord over die stad?

De straten zijn geplaveid met goud

Heb je gehoord over die stad?

De straten zijn geplaveid met goud

Twaalf poorten heeft de stad, halleluja

O wat een mooie stad

O wat een mooie stad

O wat een mooie stad

Een stad met twaalf poorten, halleluja

Drie poorten op het oosten, drie poorten op het westen

Drie poorten op het noorden, drie poorten op het zuiden

Twaalf paarlen poorten geopend naar heel de wereld

Twaalf poorten heeft de stad, halleluja

O wat een mooie stad

O wat een mooie stad

O wat een mooie stad

Een stad met twaalf poorten, halleluja

Drie poorten op het oosten, drie poorten op het westen

Drie poorten op het noorden, drie poorten op het zuiden

Zie die paarlen poorten geopend naar heel de wereld

Twaalf poorten heeft de stad, halleluja

Halleluja, halleluja, halleluja

O wat een mooie stad

O wat een mooie stad

O wat een mooie stad

Een stad met twaalf poorten

Halleluja, halleluja.

 

SchriftlezingMattheüs 5:14-16 door Hannah Schuller

Ter voorbereiding op de boodschap lees ik Mattheüs 5:14. U bent het licht van de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn. En ook steekt men geen lamp aan en zet die onder de korenmaat maar op de standaard en hij schijnt voor allen die in het huis zijn. Laat uw licht zo schijnen voor de mensen dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken. Amen.

 

Koorzang – My Song in the Night

O Jezus mijn Heiland, mijn lied in de nacht

Kom tot ons met uw tedere liefde

Het verlangen van mijn ziel

Tot U roep ik, o Heer, in tijden van smart

Mijn troost overdag en mijn lied in de nacht

Waarom zou ik dwalen en niet met U wandelen

Of roepen in de woestijn om uw gezicht te zien

Mijn troost en vreugde, het verlangen van mijn ziel

O Jezus mijn Heiland, mijn lied in de nacht.

Mijn troost en vreugde, het verlangen van mijn ziel

O Jezus mijn Heiland, mijn lied in de nacht

In de nacht, in de nacht, in de nacht

 

(Rap ‘VADER’ door Dwight van van de Vijver)

De betekenis van het woord VADER in de dikke Van Dale

Geeft geen betekenis aan het woord VADER

Een man die één of meer kinderen heeft

Maar Van Dale boeit het niet of ie met ze leeft

Z’n eigen leven geeft, als ie het niet meer weet

 

Maar pap, ik weet dat jij naar perfectie streeft

Omdat jij ons wilde geven wat je zelf niet had

En hoe bijzonder is dat want nu sta ik hier voor jou

Om te vertellen dat je opa wordt, de familie weer groter wordt

Maar soms denk ik aan de dag dat je d’r niet meer zal zijn

Maar daar wil ik niet aan denken want dan voel ik de pijn

Ik houd me groot tot de dood maar ik voel me zo klein

Omdat jij me laat zien hoe ik een vader moet zijn

Ik houd me groot tot de dood maar ik voel me zo klein

Omdat jij me laat zien hoe ik een vader moet zijn

 

Maar pap, je groeide op zonder vader

Bedankt dat jij een man van me maakte

Na al die jaren kan ik zeggen dat je slaagde

De klus klaarde en als ik bang was altijd over me waakte

En tot in lengte van dagen zal ik er voor je zijn

Alle lasten die je draagt, alle leed en alle pijn

Die dragen we samen de zoon en de vader

Ik ben je dankbaar, amen

 

Solo – Raise a Hallelujah door Jennifer Rockett

Ik hef een halleluja op naar de hemel in de aanwezigheid van mijn vijanden

Ik hef een halleluja op naar de hemel, luider dan het ongeloof

Ik hef een halleluja op naar de hemel want mijn wapen is de melodie ervan

Ik hef een halleluja op naar de hemel en de hemel zal komen om voor mij te strijden

Ik zal zingen te midden van de storm steeds luider zul je mijn lofprijzingen horen klinken

Uit de as zal de hoop oprijzen. de dood is verslagen, de Koning leeft

Ik hef een halleluja op naar de hemel met alles wat ik in mij heb

Ik hef een halleluja op naar de hemel en ik zie de duisternis vluchten

Ik hef een halleluja op naar de hemel te midden van het mysterie

Ik hef een halleluja op naar de hemel, ik vrees dat U mij niet meer vasthoudt

 

Ik zal zingen te midden van de storm

Luider en luider zul je mijn lofprijzingen horen klinken

Uit de as zal de hoop herrijzen, de dood is verslagen en de Koning leeft

Ik zal wat luider zingen, ik zal wat luider zingen

Ik zal wat luider zingen, wat luider zingen

Ik zal wat luider zingen in de aanwezigheid van mijn vijanden, wat luider zingen

En ik zie de duisternis vluchten ik zal wat luider zingen

Want mijn wapen is mijn loflied ik zal wat luider zingen

Ik zal zingen te midden van de storm

Luider en luider zul je mijn lofprijzingen horen klinken

Uit de as zal mijn hoop herrijzen, de dood is verslagen en de Koning leeft

Ik hef een halleluja op naar de hemel, ik hef een halleluja op naar de hemel

Ik hef een halleluja op naar de hemel, ik hef een halleluja op naar de hemel

Halleluja

 

Proclamatie door Bobby Schuller

Waar je ook bent, ga staan. Dan zeggen wij dit samen, zoals wij elke week doen. Houd je handen zo, in een gebaar van ontvangen. En zeg met mij: Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand me afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld. Dank jullie wel.

 

Wees een baken van licht

door Bobby Schuller

God visie voor jouw leven, zegt Jezus is dat je bent als een stad op een heuvel. Dat je niet verborgen kunt blijven. Een stad op een heuvel. Dat betekent dat mensen naar je opkijken hun toevlucht bij je zoeken. Beschutting, voeding en leven bij je vinden. Dat is wat mensen zien als ze naar jou kijken. De onroerendgoedmarkt is wat overspannen. Krijg ik een amen te horen van alle millennials? Het is een beetje een gekkenhuis. Millennials wachten smachtend op het moment dat die markt instort. Een dezer dagen gaan wij ook een eigen huis kopen. Hannah en ik zijn op zoek naar een huis. Ons huidige huis is erg klein en ons gezin groeit. Het heeft meer ruimte nodig. Niet dat Hannah zwanger is. Of wel? Dan hoor ik het graag. Misschien? Er gebeuren wel gekkere dingen. Maar naarmate ons gezin groeit, willen wij een groter huis. Wij wonen in een soort rijtjeshuis. Beneden hebben wij een grote kamer, zo’n kamer met open keuken. Boven is de rest. Wij zoeken al 2 jaar naar een huis. Intussen stijgen de rentes en prijzen alleen maar. Afgelopen maandag wilden wij de wijk rond de kerk bekijken. Die heet Turtle Rock of zo. De wijk waar wij een huis zagen, was ommuurd en had een hek. Dat zie je heel veel hier in Californië. Heel veel wijken zijn ommuurd. Wij kwamen daar en wij wilden wat rondrijden en ik zei tegen de bewaker: Wij willen alleen maar wat rondrijden. Wij willen niet uitstappen. Kunnen wij hier rondrijden? Nee, zei hij. Meestal probeer ik mijn zin te krijgen met een rustig praatje. Dus ik probeerde het nog een keer. Je weet wel, bla bla bla. En nogmaals zei hij nee. Op een manier van, als ik je betrap, bel ik de politie. Zo van, haal het niet in je hoofd, gast. Ik heb je meteen door. Dus vertrokken Hannah en ik maar weer. Ik pakte mijn telefoon en ontdekte op Google Maps een wandelpad dat achter die wijk langs liep. Aan die kant zit geen hek. Je kunt zo de wijk in. Dus ik nam Hannah mee naar het begin van het pad en ik zei, wij zien wel. Het is 1,5 km, dacht ik en wij hadden onze tennisschoenen aan. Het is een heerlijke, frisse dag. Vanaf die heuvel kunnen wij de wijk goed zien. O, het begon net te regenen, zegt ze. Dat weet ik niet eens meer. Maar goed, het antwoord was weer nee en haal het niet in je hoofd. Wij hielden het voor gezien. Later die week was ik daar weer in de buurt. Ik bedacht spontaan, ik ga naar boven, ik loop die wijk binnen en neem heel gauw een kijkje. Ik begin aan die wandeling en ik had op dat moment geen pet op. Ik hou van wandelen. Ik geniet van van alles, maar geen pet. Het was een van die typische dagen, ruim 30 graden, felle zon. Ik had wat zonnebrandcrème gebruikt, maar deze had ik nooit eerder gebruikt. Die had ik net gekocht. Een minerale zonnebrandcrème. Kent iemand die? Minerale zonnebrandcrème is een crème waardoor je op een spook gaat lijken. Als je het opsmeert, maak je jezelf spierwit, hoe hard je ook wrijft. Dus je ziet er raar uit. Ik geloof ook dat ik een paar weken geleden een rib heb gebroken. Ik weet niet of het jullie vorige zondag opviel, toen ik toch heb gepreekt. Daar liep ik dus ook nog mee te tobben. Ik had geen water bij me en besefte niet dat mijn telefoon niet werkte en ik dacht, het is hier vlak voorbij de bocht. Ik kwam bij het begin van het wandelpad aan, waar de kronkelweg begon. Het is een hele zware wandeling door een woestenij met struiken. Ik loop maar door. Ik heb een gps-tracker bij mij. Ik loop 3 kilometer en de heuvel moet nog beginnen. Ik vraag een stel: Weten jullie waar die wijk is? Ja hoor, dan moet je terug en om die bouwwerf heen. Je moet de heuvel op, via die kronkelpaden maar je bent er bijna. Ik kom bij dat pad aan en ga de kronkelweg op. Na 5 kilometer ben ik halfdood. Ik zit onder de enige boom in het hele universum in deze wereld een beetje dood te gaan. Ik ben er bijna, denk ik en zie een meisje op een mountainbike. Ze is op weg omhoog. Ik vind het leuk om mensen aan te moedigen dus als ze passeert, roep ik, goed zo. Je bent er bijna. Nee, helemaal niet, roept ze terug. Ik dacht bij mijzelf, als zij er niet bijna is, dan ik ook niet. Al zag het eruit alsof het vlakbij was. Het was uiteindelijk 10 kilometer toen ik aankwam. 10 kilometer lang doodgaan. Ik ben doorweekt. En toen ik bij die wijk kwam, dacht ik, o ja, het zal wel. Maar wat ik wilde zeggen is, dat ik over die boodschap nadacht en over wat Jezus zegt over een stad op een heuvel. Toen ik bij de wijk aankwam, had ik echt zo’n gevoel van, eindelijk. Hier is het. Hier is datgene wat ik probeerde te vinden. In de wereld van de oudheid, dat vergeten wij vaak vooral in een woestijnwereld zoals het nabije Oosten en in het bronzen tijdperk en in de Romeinse tijd waren die tels, die steden op heuvels, heel belangrijk. In zo’n woestenij met rovers en dorre struiken en zoals je zo’n stad ziet en je bent er bijna, als je door de poort gaat en je weet dat er een bed en wat water en eten op je wachten dat je veilig bent, dat je niet bang hoeft te zijn dat je bivak wordt overvallen. Het heeft iets bijzonders, een stad op een heuvel. Dat is de metafoor die God je geeft. Ik wil dat je voor de mensen bent als een stad op een heuvel. Dat wanneer ze je zien, ze niet denken, o, die stad moet ik vermijden. Of, ik moet op eieren lopen bij die of die. Maar dat, als ze je zien, ze een veilige plek zien. Een plek vol licht en leven en water en voedsel. Een plek waar ik tot rust kan komen. Een plek waar ik niet bang hoef te zijn dat ik word opgelicht. Een veilige plek. Een licht, een licht, een geschenk, een geschenk voor je naaste. Wat Jezus ons zegt, is dat wij een stad op een heuvel moeten zijn. Als een vuurtoren die een schip de weg wijst. Als een toren die ons beschermt tegen de storm. Hij zegt ook dat wij als zout moeten zijn. Zout is als een koelkast. Voeding. Overal waar zout is, is voedsel, want dan kun je voedsel opslaan. Je bent voedsel voor je naaste. Jezus heeft het vaak over dat idee om niet alleen…Wij hebben het over goedheid gehad. Maar welbewuste goedheid jegens mijn naaste. Dat is het innerlijke leven dat zich voltrekt voor een volgeling voor een naaste. En aan het eind van de Bergrede, waar Jezus al die manieren noemt waarop wij licht en leven en zout kunnen zijn spreekt Hij die beroemde woorden uit: Doe voor anderen zoals je wilt dat zij voor jou doen want dit vat de wet en de profeten samen. Weet iedereen hoe dat genoemd wordt? Dat heet de gouden regel. De 100 jaar voordat Jezus predikte en onderwees en zijn aardse bediening deed voltrok zich een ontwikkeling in het rabbinistische Judaïsme dat zou uitmonden in de Talmoed en de Misjna. Veel van het moderne orthodoxe Judaïsme stamt uit die periode. Er waren twee grote leraren die elkaar haatten en elkaar probeerden af te troeven inzake de toekomst van het Judaïsme en hoe de Thora te onderwijzen. De ene heette Sjammai. Je had veel Sjammaïeten in de tijd van Jezus. Veel farizeeërs behoorden daartoe. Orthodoxe Joden van nu verwerpen dat Sjamanistische gedachtegoed. Het was een erg wettische kijk op de Bijbel en het leven. Het ging om regels, regels, regels. Regels gingen boven mensen. Op een dag benaderde een heiden Sjammai en zei: Rabbi, er staan hopen regels in uw boek. Er staan 613 Mitsvot in. Geboden. Dat je geen katoen en wol mag mengen en eetvoorschriften en sabbatregels. Dat is mij te veel, zei hij. Als u op één been staand mij dit allemaal eenvoudig kan uitleggen dan bekeer ik me tot het Judaïsme. En weet je wat Sjammai deed? Waar gebeurd. Hij pakte een hamer, sloeg in op die man en joeg hem weg. Maar die gaf het niet op. In de Talmoed staat dat diezelfde heiden, die gewoon een antwoord wilde naar Hillel ging. En ook Hillel gaf hem ervanlangs. Je hebt geen respect voor de Schrift. Maar goed, zegt hij, ik zal het doen. En hij gaat op één voet staan en zegt: Doe een ander niet aan wat je niet wilt dat jou wordt aangedaan. Hoe klinkt dat? Tegenwoordig noemen we dat de zilveren regel. Een van de geniale kanten van Jezus’ onderwijs is dat Hij vaak gemeenschappelijke ideeën uit Joodse en Griekse bronnen aanhaalt. En die verbetert Hij dan. In de tijd dat Jezus onderwees, was het gebruikelijk om te zeggen: Doe anderen niet aan wat je zelf weerzinwekkend vindt. Of, doe anderen niet aan wat je jezelf niet zou aan doen. En merk je wat het verschil maakt tussen zilver en goud? Het woordje doen. Doe voor anderen wat je wilt dat ze voor jou doen. Doe voor anderen. Dat verandert je van slachtoffer in een handelend persoon. Als je ‘s ochtends wakker wordt met de gouden regel in je geest en je hart zeg je niet, ‘doe anderen niet aan’, en dat is op zich goed, natuurlijk. Vermoord geen mensen. Steel niet. Maar met de gouden regel verander je dat in actieve betrokkenheid bij het leven van mensen die het moeilijk hebben, op een positieve manier. Vandaag ga ik voor iemand iets doen waarvan ik zou willen dat het voor mij werd gedaan. Dat ga ik voor mijn partner doen. Je kunt makkelijk iets voor daklozen doen, of iemand die het moeilijk heeft maar wat te denken van je partner die gewoon wat tijd met je wil doorbrengen. Of je beste vriend die je al een jaar niet gesproken hebt. Of je kinderen, met wie je misschien overhoop hebt gelegen. Of je ouders, of je grootouders. En dan besluit je dat je vandaag voor je naaste iets gaat doen niet per se omdat diegene dat verdient, maar je zegt, ik ga voor hen doen waarvan ik zou willen dat ze dat voor mij zouden doen in die situatie. Ik ga grootmoedig en vergevingsgezind en vriendelijk zijn. Als je een goudenregel-hart hebt en een goudenregel-leven leidt is je dag niet langer iets wat je overkomt. Gewoonlijk, als je wordt gevraagd ‘hoe was je dag’ beschrijf je wat je allemaal is overkomen. Maar in een gouden regels-leven beschrijf je de dingen die je voor anderen gedaan hebt. En dat is zo’n veel beter leven. Voor mijn grootvader Schuller was dat erg belangrijk. Je mocht, als je wegging, nooit van hem zeggen: Tot kijk, opa. Heb een fijne dag. Wat zeg je als iemand tegen jou zegt, heb een fijne dag? Zoiets van: Ja, jij ook. Ja toch? Maar hij zei dan altijd: Nee, máák er een goede dag van. Er is een manier om je leven te leiden waarbij je besluit: Mijn dag gaat verlopen zoals ik hem maak naar de wil die God in mijn hart heeft geplaatst en volgens het geloof dat ik heb in zijn Woord. Namelijk dat als ik mijn naaste lief heb, vooral mijn vijand dat het een betere dag zal worden dan als ik dat niet doe. Ik ben een handelend persoon, geen slachtoffer. Ik kies er vandaag voor om mijn naaste lief te hebben. Ik zeg het jullie, dat is een betere manier van leven. Dat is een geschenk. Als je dit allemaal wilt samenvatten Jezus benoemt het allemaal. Dat zijn heel wat bladzijden met heel wat Grieks en Hebreeuws. Wil je het samenvatten? Heb je naaste lief. Wil je het samenvatten? Heb de Heer lief met je hele hart. Of, zoals Jezus vierkant zei: Doe voor anderen wat je wilt dat zij voor jou doen. Als je gelovig bent, is het een tweede natuur voor je om voor anderen te doen wat je zou willen dat ze voor jou doen. Maar er zijn veel dingen en dan denk ik vooral aan vier dingen die maken dat wij de gouden regel verprutsen waardoor die ons en onze naasten geen leven schenkt. En de eerste waaraan je dan denkt die ieder leven gevend gebod van God ruïneert en alle goede dingen die God in je leven wil doen, ruïneert is wetticisme. Jezus gaat tekeer tegen dat wetticisme. Paulus gaat ertegen tekeer. Niet tegen moraliteit of goed doen maar tegen het beschouwen van goedheid als een stelletje regels als een lijstje dat je kunt afvinken. Wetticisme. God wil niet dat wij op een wettische manier de gouden regel in acht nemen. Hij wil je een nieuw hart geven dat zegt, ik hou van mensen. Dat ook toen ik een vijand van God was, Hij mij liefhad. En ook als het moeilijk is om deze mensen lief te hebben open ik mijn hart voor hen. Ik ben voor hen en niet tegen hen. Ik wil in hen geloven en niet tegenover hen staan. Ik wil dat hun leven een triomf is en geen mislukking. En ik besef dat Gods liefde voor mij me voldoende steunt om ze lief te hebben zoals ze zijn. Want God wil een nieuw hart, niet een nieuw stel regels. Hij wil een hart dat houdt van mensen. Een gouden regel-hart, geen gouden regel-lijst. En dat is wie jij bent. Iemand die van anderen kan houden. Laat wetticisme het nieuwe hart en de nieuwe schepping die je bent in Christus, niet vernietigen. Hou van mensen zoals ze zijn. Waar ze zijn. In Jezus’ wereld is het niet oké is het nooit oké om anderen iets slechts toe te wensen. Daar kom ik straks op terug. Wetticisme smoort de gouden regelgemeenschap en het gouden regel-hart. Het tweede dat ik noem is ijdele roem. In deze tijd van Instagram is dat ook een gevaar. Het gebeurde altijd in kerken toen ik opgroeide. IJdele roem wil zeggen, kijk naar mijn deugden. Kijk eens hoe goed ik ben. Kijk hoe goed ik me aan de gouden regel houd. Ben ik niet geweldig? Dat is wat je doet als je een selfie neemt met een dakloze die je iets geeft. Of bijvoorbeeld je Bijbel open laat liggen voor als er iemand binnenkomt. O, ik was net in de Bijbel aan het lezen. Ik leg hem even weg. Dat soort dingen. Er is niks mis met het open laten liggen van je Bijbel en ook niet met een foto met een dakloze. Maar het is het hart. Nogmaals, het hart. Waarom doe ik dit? Doe ik dit omdat ik mijn laatste liefheb? Doe ik dit om God te laten zien dat ik op zijn manier wil leven? Of doe ik dit in de trant van, hé, mensen, moet je mij zien? IJdele roem vernietigt het gouden regel-leven want het gaat niet echt over degene die je wilt helpen. Het gaat nog steeds over jou. Jezus had een groot gevoel voor humor. Grappen van 50 jaar oud zijn nu al vaak niet leuk meer voor mensen van nu. Humor is altijd modern, verandert altijd. Dus als Jezus die dingen in die preek zegt zullen de mensen vermoedelijk geschaterd hebben toen Hij zei: Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet. En al die wettische christenen denken dan: Ik moet dus een manier bedenken om mijn…Mensen, het was een gráp. Elke Bijbelwetenschapper denkt dat. Of als Hij het heeft over de trompetten, doe dan niet als die schijnheiligen, die…Het is alleen maar een goeie grap. Wij blazen op een trompet. Retteketet. Kijken, allemaal. Ik geef geld voor de tempel. Retteketet. Mensen zullen hebben gedacht…Jezus, grapjas. Hij beschrijft iets wat in ons allemaal gebeurt. IJdele roem gebruikt geen trompetten, maar subtielere manieren om anderen te laten weten hoe deugdzaam ik ben. Ik ga mensen zo subtiel mogelijk laten weten hoe goed ik ben. Daar hoeven wij niet te lang bij stil te staan. Nummer 3 komt heel veel voorbij goeie mensen. Misschien ook bij jou. Je wilt zo dolgraag anderen helpen. Je wilt zo graag God gehoorzamen en op zijn manier leven dat je soms vergeet dat je er zelf ook toe doet en dat je dan over je grens gaat. Dat gebeurt heel vaak. Dat je in je drang om te helpen het derde doet dat de gouden regel ondermijnt: Je dient zo graag en je houdt zo van mensen dat die mensen soms echte grenzen overschrijden en jij dat toelaat. Dan maak je het moeilijker voor hen om beter te zijn en beter te doen. Dan help je niet. En vanuit angst en trots, of het gevoel dat je er niet toe doet schiet je tekort bij het stellen van grenzen. Ik denk dat er dan een gevoel bestaat van, ik doe er niet toe. Als je geen grens hebt, zeg je: Ik doe er niet genoeg toe voor mijzelf. Maar de enige manier om onze naaste echt lief te hebben en invoelend en vriendelijk te zijn is als wij zelf van de Bron des Levens drinken. Je hebt tijd voor jezelf nodig. Je moet van Gods Geest drinken als je vanuit zijn Geest wilt geven. Je moet het leven van God verwerven als je het leven van God wilt geven. Het enige leven dat je kunt geven is het Leven dat in je leeft. En als wij gelovigen iets geloven is het dat we het niet op eigen kracht kunnen. Wij hebben de Heer nodig. Het is goed om grenzen te stellen. Maar doe het op een liefdevolle, mooie manier, want ook jij doet ertoe. Ook jij bent belangrijk voor God. Ook jij bent een kind van God. En jij hebt Hem net zo hard nodig als ieder ander. Dus wetticisme, ijdele roem, geen grenzen en dan de laatste en misschien wel grootste. Dat zei ik misschien al over wetticisme, maar dit is een grotere. Excuses, maar dit is een grotere: woede. Jezus zegt: Iedereen die tegen zijn naaste raca zegt, oftewel vervloekt moet het Sanhedrin vrezen. En iedereen die een ander een dwaas noemt, moet de hel vrezen. Wat bedoelt Hij daarmee? Het klinkt nogal cru. Als je wettisch denkt, denk je, best, ik mag mensen geen dwaas noemen dus zolang ik dat niet doe, zit ik goed. Maar Hij heeft het weer over het hart. De houding van je hart. Zegt je hart: Jij dwaas? Dwaas. Stomkop. Sukkel. Ik ken het van mijzelf en het is gevaarlijk. Onze goede vrienden Greg en Marie kennen wij al sinds lange tijd. Zij behoorden tot de gelukkigen die een nieuw huis vonden. Ze verkochten het oude en kochten een prachtig nieuw huis maar wel na een slopend lange wachttijd van ruim een jaar waarin ze in twee huizen woonden en meermalen verhuisden. Uiteindelijk betrokken ze hun droomhuis. Prachtig huis. Prima buurt. Alles loopt lekker. Ze leerden al hun buren kennen en konden met iedereen goed overweg. Greg liet een tuinman komen om de tuin een beetje op te knappen. Hij vraagt die tuinman om een boom te snoeien die over de oprit hangt. Die veegt langs hun auto als ze de tuin in rijden. Lekker belangrijk dus. Dan wordt hij gebeld door de tuinman die aan het werk was. Of hij maar gauw wil langskomen want de buurman gaat over de rooie. Dus Greg erheen. Greg is iemand die gewend is met boze mensen om te gaan. Hij is een van de aardigste mensen die ik ken. Hele fijne vent. Dan verlegt die buurman zijn woede van de tuinman naar Greg en staat te razen en te tieren. Hij zegt: Dit is een Californische eik. Als je die ‘s zomers snoeit, gaat hij dood. En dat gaat zo door. Hij gebruikt zelfs het f-woord. Dan houdt Greg het voor gezien en beëindigt het gesprek. Ik vond het zo sneu voor hem, want als je een kwaaie buurman hebt ben je je dat aldoor bewust. Hij sprak een andere buur die zei: Ja, die man komt zelden naar buiten, alleen voor zijn post. En als je naar hem zwaait, zal hij nooit terugzwaaien. Geen aardige man. Maar ik ken die man, want die man, dat ben ik. Ik ben die man geweest. Ik weet hoe zoiets kan verlopen van A tot Z. Ongeveer zo: Die oude man zit in zijn stoel. Hij kijkt uit het raam en ziet een tuinman zijn boom snoeien. Ja, die hing over de tuin van zijn buurman, maar het is zijn boom. Waarom is mij niet gevraagd of ze mijn boom mochten trimmen? Hij staat aan zijn kant, maar het is mijn boom. Dwaas. Die dwaas had het mij eerst moeten vragen. Dwaas. Hij had het mij moeten vragen. Ik heb ergens gehoord dat die bomen doodgaan als je ze ‘s zomers snoeit. Hij snoeit veel te dicht bij de stam. Die dwaas. Hij maakt mijn boom dood. Die dwaas maakt mijn boom dood. Dwaas. Wij kennen dat allemaal. Drinken uit de fontein van woede. is als het drinken van wodka. Woede maakt je dronken. Ben je nog nooit boos geweest? We zijn allemaal weleens boos. Als je daarvan drinkt, verander je van redelijk in boos en dan in, o ironie, de dwaas. Dan ben jij degene die je relaties verwoest. Jij bent degene die je naasten schaadt. Jij bent degene die bruggen verbrandt omdat je de vijand dat woord in je hart hebt laten planten. Dwaas. Stomkop. God geeft om mensen. Hij houdt van mensen. Zijn hele wezen, alles wat Hij doet zijn geen gebouwen, geen vergaderingen geen bedrijven of organisaties, maar uiteindelijk zijn het mensen voor de Heer. En de mensen die verschil maken, zijn de mensen die van mensen houden. Die in het soepele ritme leven van een gouden-regelrealiteit die niet geobsedeerd is met je gelijk halen of de waarheid vertellen of dwaas zeggen, of mensen laten zien hoe geweldig je bent of geen grenzen hebben, of wettisch zijn of perfect zijn. Het zijn de mensen die een nieuw hart hebben, een nieuwe schepping zijn en van mensen houden. Als je dat goed doet, heb je de wet en de profeten te pakken. Prachtig toch? Dan heb je alles. Dat is wat Jezus zegt: Als je dat goed doet, heb je alles. Zo makkelijk om dat te vergeten.

 

Gebed

Heer, dat bidden wij in Jezus’ naam. Niet een nieuw stel regels, maar een nieuw hart. Wij bidden dat op een wonderbaarlijke manier op dezelfde manier waarop een man met kanker door U genezen kan worden dat U ons gebroken, boze hart kunt genezen of ons trotse hart of een gekwetst hart met te weinig energie om het naaste lief te hebben. Ik bid dat iedereen die mijn stem hoort, zal zeggen als ik het vraag: Bobby, ik probeer te overleven. Meer niet. Ik bid dat een uitstorting van uw vreugde, energie, leven dat het liefhebben van onze naaste een nieuwe gave zal zijn. Iets wat wij kunnen doen om impact voor U te maken. Vol leven, vol vreugde, zodat het van nature gaat. Dit is wat wij bidden en van U vragen, in de krachtige naam van Jezus, amen.

 

Zegen

Ga staan voor de zegen. De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

 

Video – Be a Light door Voices of Hope

In een wereld vol haat, wees een licht

Als je iemand kwaad berokkent, maak het goed

Verberg je niet in het duister, je bent geboren om te stralen

In een wereld vol haat, wees een licht

Verberg je niet in het duister, je bent geboren om te stralen

In een wereld vol haat, wees een licht

 

Dat lichtje van me laat ik stralen, dat lichtje van me laat ik stralen

Dat lichtje van me laat ik stralen, laat het stralen

Dat lichtje van me laat ik stralen, dat lichtje van me laat ik stralen

Dat lichtje van me laat ik stralen, ik laat het stralen

 

In een race die je niet kunt winnen, neem gas terug

Je krijgt maar één kans want de finish ligt twee meter onder de grond

In een race die je niet kunt winnen, neem gas terug

In een wereld vol haat, wees een licht

Als je iemand kwaad berokkent, maak het goed

Verberg je niet in het duister, je bent geboren om te stralen

In een wereld vol haat, wees een licht

In een wereld vol haat, wees een licht

Dat lichtje van me laat ik stralen

Als je iemand kwaad berokkent, maak het goed

Dat lichtje van me laat ik stralen

Verberg je niet in het duister, je bent geboren om te stralen

Laat het stralen

Wees een baken van licht

27 februari 2022 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan