Home Volg de Rabbi : De verloren vader van de Rabbi

Opening

 

Welkom in Shepherd’s Grove in Garden Grove, Californië. Welkom bij Hour of Power met Bobby Schuller. Ontdek het gezicht en de stem van positief christendom.

 

Samenzang – Joyful, Joyful

 

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

Welkomstwoord

Door Bobby Schuller

 

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Daarover zullen we ons verheugen. Goedemorgen. Welkom in Shepherd’s Grove. Heerlijk dat u er bent. Want u bent hier niet zomaar. Niemand stapt hier zomaar binnen of kijkt toevallig naar de uitzending. Wij geloven in een voorzienige God, die wilde dat u hier zou zijn en die wil dat u hier als een ander mens weer vertrekt. Als u geïnspireerd, vernieuwd, hersteld

naar huis wilt gaan, zeg dan amen. Laten we bemoedigd worden klaar om Jezus’ liefde in ons leven

gestalte te geven. Fijn als u naar de uitzending kijkt. U bent deel van onze wereldwijde kerk. Groet de mensen rondom u met warmte en zeg: God houdt van u en ik ook.

 

Gebed

 

Vader, we zijn U zo dankbaar dat we hier zijn. Het is een grote eer hier de naam Jezus te mogen verheerlijken. Laat alles wat we doen tot uw eer zijn. Wilt u allen hier aanwezig sterken en  bemoe-digen. Geef dat we nader tot U komen. In Jezus’ naam, amen.

 

Koor – “Blessed Assurance, Jesus is Mine”

 

Volle verzeek´ring, Jezus is mijn wat schenkt dat rust aan ´t volgzaam gemoed in Hem zal ´k zalig, Zalig steeds zijn wedergeboren door Jezus´ bloed dit is mijn vreugde, altoos te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn dit is mijn vreugde, altoos te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn voll´ onderwerping, zijn Eigendom in Hem te rusten, heerlijk genot ´t eigen ik doden, zijn wil alleen rijk in mijn Heiland, leven Voor God dit is mijn vreugde, altoos te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn dit is mijn vreugde, altoos te Zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn volle verlossing, gans vrij te zijn ‘k mag alles leggen in zijne hand

‘T harte naar boven, ‘t oog hemelwaarts zo Jezus volgend naar ‘t Vaderland dit is mijn vreugde, altoos Te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn dit is mijn vreugde, altoos te zijn in mijne Heiland, Jezus is mijn

 

Schriftlezing –   Lucas15:11-32

door Russ Jacobson

 

Luistert u ter voorbereiding op de preek naar deze bekende woorden uit Lucas15. Vervolgens zei Hij:

Iemand had twee zonen. De jongste van hen zei tegen zijn vader: Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb. De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. Toen hij alles had uitgegeven werd dat land getroffen door een zware  hongers-nood en begon hij gebrek te lijden. Hij vroeg om werk bij een van de inwoners van dat land die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem. Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed en ik kom hier om van de honger. Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u. Ik ben het niet meer waard

uw zoon genoemd te worden. Behandel mij als een van uw dagloners. Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af viel hem om de hals en kuste hem. Vader, zei zijn zoon tegen hem, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u. Ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden. Maar de vader zei tegen zijn knechten: Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan. Doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren

want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is terugge-vonden. En ze begonnen feest te vieren. De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. De knecht zei tegen hem: Uw broer is thuisgekomen en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen. Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan. Maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren. Hij zei tegen zijn vader:

Al jarenlang werk ik voor U en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. Maar nu die zoon van u die uw vermogen heeft verkwanseld aan prostituees, is teruggekomen hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht. Zijn vader zei tegen hem: Mijn jongen, jij bent altijd bij me en alles wat van mij is, is van jou. Maar we konden niet anders dan feestvieren en blij zijn want je broer was dood en is weer tot leven gekomen.

Hij was verloren en is teruggevonden.

 

Verklaring van Bobby Schuller

Laten we staande de volgende verklaring afleggen. Steek uw handen uit, om zo Gods liefde te ontvangen. Ik ben niet wat ik doe. Ik ben niet wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen.

Ik ben een geliefd kind van God. Dat kan niemand mij afpakken. Ik hoef niet bezorgd te zijn, ik hoef me niet te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld. Gelooft u dat, zeg dan amen Want zo is het.

 

INTERVIEW – JOHN ORTBERG

BS = Bobby Schuller en JO = John Ortberg

 

Introductie door Bobby Schuller

 

Vandaag mag ik een vriend van me interviewen: John Ortberg. We hebben veel gemeen en onze vriendschap groeit. John zit in het bestuur van Fuller, waar ik heb gestudeerd. Maar vooral zijn we beiden zeer beïnvloed door Dallas Willard. U heeft me vast al meermalen over hem gehoord. Hij had grote invloed op het denken binnen de Kerk over het discipel zijn en Gods Koninkrijk. Voor mij is John de ultieme uitdrager van het christelijk geloof. Er zijn er maar weinig die zich zo verdienstelijk maken.

Hij nodigt mensen uit het Koninkrijks-leven te leiden waartoe Jezus oproept. Welkom, fijn dat je er bent.

 

Interview

 

JO       Zo aardig ben ik nog nooit geïntroduceerd. Ik kom hier vaker. Ik zeg altijd dat jij het soort           predikant bent dat ander predikanten als voorbeeld moeten nemen.

BS       Jij weet een kerk te creëren die zich richt op wie verdwaald is. Je zit vlak bij Stanford en hebt     een enorme invloed. Je boek gaat over hoe God deuren opent in mensenlevens. Vertel eens      wat over het hoe en waarom van dit boek.

JO       Dallas heeft velen van ons bijgebracht dat het goede nieuws van Jezus méér is dan wat je         moet geloven om in de hemel te komen. Het gaat erom dat God en leven met God hier en nu    bereikbaar is. Oneindige mogelijkheden om goed te doen. Eindeloze kansen om bij te dragen

aan iets dat groter is dan mijn kleine ikje, mijn belangen, mijn veiligheid en comfort. Dus het       hele boek is opgezet rond de Bijbeltekst: Ik heb een geopende deur voor u gegeven. Vaak   romantiseren we open deuren en denken: Als God een deur voor me opent, gaat alles over       rozen, probleemloos. Maar met veel figuren in de Bijbel ging dat heel anders. En God zegt niet           dat het makkelijk wordt, alleen dat Hij bij je zal zijn. En als je nu kijkt of je nu in een      ziekenhuisbed ligt of een dierbare bent verloren, in scheiding ligt, het spoor bijster bent, je         bent niet de enige in Gods Koninkrijk met een moeilijke opdracht. Waar je ook bent, God is bij   je en er is altijd een open deur waardoor jouw leventje meetelt met al je pijn en verdriet. Want    God is een God van verlossing. Dat is de open deur. Het eerste hoofdstuk van mijn boek, over

mijn vader en mij, is heel aangrijpend. Ik kom uit Rockford, Illinois. Mijn vader had in hetzelfde   huis gewoond tot hij ging studeren. Hij is Zweeds. Er zitten daar veel Zweden. Hij was           accountant. Qua temperament en opleiding was hij beslist niet iemand die van risico’s of            verandering hield. Hij kreeg de kans om naar Californië te gaan te veranderen van carrière,    locatie en voor een kerk te werken. Maar hij wilde niet. Hij zei: Californië is te maf, de mensen            zijn er vreemd. Het zou me geld kosten. Een te grote overgang. Maar God bleef hem maar        porren. Wat de doorslag gaf voor mijn vader en dat emotioneert mij nu ik hier zit, 30 jaar            geleden had hij geen zin om naar de kerk te gaan en bleef thuis. Hij zette de tv aan en jouw       grootvader hield een preek. Eén van de dingen die hij zei was: Waar bewijs mogelijk is, is   geloof onmogelijk. Voor mijn vader sneden die woorden door zijn hart. Daardoor en door nog      een paar dingen besloot mijn vader: Goed, ik ga, alles wordt anders. Ik bezocht mijn ouders       gisteren nog. Ze wonen nog steeds in Californië. Het was het avontuur van hun leven en bijna             waren ze het misgelopen.

BS       Uiteindelijk vertrouwden ze erop dat hun geloof zou standhouden. Vooral in zware tijden, als je er geen gat in ziet.

JO       Eén van de misvattingen over open deuren is dat het makkelijk zal zijn als God een deur heeft   geopend. En Hij zal zorgen dat ik er graag doorheen ga. Maar zelfs in de Bijbel voelen          mensen er niet voor. Pas aan de andere kant komt de vreugde. Gods boodschap aan    Abraham was al: Ik zegen jou en Ik wil dat jij anderen zegent. Zo simpel ligt het: Zegen           anderen. Het draait dus niet om jou of mij, het draaide ook niet om Abraham. Het gaat om:             Hoe kan ik anderen tot zegen zijn, helpen, dienen? En dromen van grootheid blijken vrijwel        nooit van God vervuld te zijn.

BS       Geweldig.

JO       Moeder Teresa zei altijd: Probeer niet iets groots te doen voor God. Probeer met grote liefde     iets kleins te doen.

BO       Schitterend.

JO       Wij denken altijd dat het om enorme deuren gaat. Een hele carrière. Ik woon in Menlo Park,       Silicon Valley. Ze rijden allemaal in een hybride en hun bedrijf gaat de wereld veranderen.        Dan denk ik: Veel succes, mooie deur. Maar de deuren in het Koninkrijk zijn meestal maar         klein. Je moet vragen: Hoe kan ik U nu dienen, Heer, samen met U? Zo groeien we, al deuren openend. Het gaat niet om grootse inzichten maar om gehoorzaamheid in je momenten met      Jezus. En de genade speelt een hoofdrol. Mensen denken vaak: Als ik die kans niet grijp of       die weg niet opga ben ik de rest van mijn leven onderdeel van Gods plan B. En net als met de   verloren zoon: Toen hij weer thuiskwam verwelkomde zijn vader hem en vergaf hem zijn            andere keuzes. Die deur naar huis staat altijd open. Het is nooit te laat om erdoorheen te           stappen.

BS       Het is nooit te laat. Fantastisch. Je boek heet All the Places to Go: How will you know? God       houdt een deur voor je open. Wat doe je? Koop dit boek van John Ortberg. John, er luisteren         nu talloze mensen naar je. Velen van hen worstelen met problemen. Wat zou je tegen hen         willen zeggen?

JO       Ik zou willen zeggen, vooral tot iedereen die moedeloos is zich alleen voelt, of denkt: Ik wilde     een deur door gaan, het lukte niet, mijn kans is verkeken. Tot iedereen die vastzit of zich

onprettig voelt. Het is niet te laat. Een open deur is niet voor een ander die slimmer, rijker,         sterker is dan jij. Het is Gods plan voor jou, zijn geschenk van genade en je kunt Hem op dit      moment vragen: Welke open deur heeft U voor mij? En jouw ja betekent alles voor God.

BS       Amen. Fijn dat je er was. Fijn dat ik er mocht zijn. Een geschenk. Je bent hier zeer welkom.

 

Koor – “You are Mine”

 

Ik kom naar je toe in de stilte Ik til je op, neem je angsten weg mijn stem zal je horen op jou valt mijn Keuze wees stil en weet dat Ik er ben Ik ben hoop voor wie wanhopig is Ik ben ogen voor wie wil zien

In de schaduw van de nacht ben Ik je tot licht kom en rust bij Mij wees maar niet bang, Ik ben met je

Ik heb ieders naam genoemd kom en volg mijn pad Ik breng je naar huis Ik heb je lief, je bent van Mij

Ik ben kracht voor al wie wanhoopt genezing voor wie in schaamte leeft blinden zullen zien lammen Zullen lopen en ieder zal mijn naam kennen ieder zal hem kennen wees maar niet bang, Ik ben met je

Ik heb ieders naam genoemd kom en volg mijn pad Ik breng je naar huis Ik heb je lief, je bent van Mij

Ik ben het Woord dat allen naar de vrijheid leidt de vrede waarin de wereld niet voorziet Ik zal je naam Noemen al je pijn in mijn armen sluiten sta op nu en wandel en leef wees maar niet bang, Ik ben met Je Ik heb ieders naam genoemd kom en volg mijn pad Ik breng je naar huis Ik heb je lief je bent van Mij je bent van Mij

 

Instrumentaal – CRYSTAL BRASS – “Just a Closer Walk with Thee”                         

 

Preek – “Follow the Rabbi: The Rabbi’s Prodigal Father”

door Bobby Schuller

Vandaag: de Verloren Zoon, de belangrijkste gelijkenis van Jezus. Volgens Tim Keller, een groot theoloog zouden we eigenlijk niet moeten spreken van de Verloren Zoon maar van de Verloren Vader.

Jezus kwam ter wereld om ons te tonen hoe een vader is. Dat doet Hij met dit verhaal, waarin Hij zegt:

Deze vader is anders dan andere. Hij zal altijd van je blijven houden. Wat je ook doet, hoe je er ook voorstaat Hij zal voortdurend blijven roepen: Kom naar huis. En van de wieg tot het graf zal die roep in je leven weerklinken: Kom naar huis. Je kunt het niet zo bont maken in je leven dat Ik ophou met van je te houden of niet meer wil dat je thuiskomt, naar Mij. En dat is het goede nieuws van het evangelie.

God wil dat we thuiskomen om in zijn liefde en aanwezigheid te verkeren. Dat is geweldig nieuws. Dit verhaal is ook een verhaal binnen een verhaal. Het begint ermee dat Jezus ergens te midden van

een stel belastinginners zit. Die werden in die tijd beschouwd als tuig, als de allerergste zondaars, verraders, vriendjes van de Romeinen. Hij zit daar met belastinginners en zondaars. De farizeeën, de religieuze elite, hechten er fanatiek aan om bij dat soort mensen uit de buurt te blijven. ‘Met dat soort zondaren willen we niks te maken hebben.’ ‘Wij zijn rein en doen alles goed.’ Jezus, die simpele timmerman die rabbi is geworden, is ongelofelijk populair. De farizeeërs proberen te begrijpen hoe Hij die wonderen doet. Vast uit naam van de duivel. Hoe krijgt Hij zoveel mensen mee, zelfs een paar farizeeërs? Hoe kan Hij uit naam van God spreken, en omgaan met zondaren? Dat gaat er bij mij niet in. Als je in die tijd met iemand at, beschouwde je hem als je gelijke, als familie. Hij nodigt dat soort volk uit om met Hem te eten en geeft daarmee aan dat ze zijn gelijken zijn, zijn familie. De farizeeërs kunnen niet plaatsen dat Jezus zo een grote liefde koestert voor zondaren. Ze begrijpen niet hoe iemand die is gezegend door God zondaren, geestelijk verdoolden, aan zijn tafel zou uitnodigen. Zoiets doe je niet. Ze grommen: Hoe kan Hij door God gezonden zijn als Hij zoiets doet? Hij hoort het, en vertelt daarop het verhaal van de verloren zoon. Het is het eerste van een drietal verhalen. In het eerste verhaal zit het getal 100, in het twee het getal 10 en in het derde het getal 1. Of 2, het is net hoe je het bekijkt. Het eerste verhaal gaat over een herder met 100 schapen. Eén schaap was verdwaald. Hij zocht overal naar dat schaap. En als hij het eindelijk vindt, neemt hij het op zijn schouders en vertelt iedereen hoe blij hij is dat dat verloren schaap is teruggevonden. Dan gaat Hij naar 10. Er was een vrouw die 10 zilveren munten had. Ze was één munt kwijt. Ze deed alle lichten aan zocht in alle hoeken en gaten, onder de bank, achter de tv. Ze haalde de kussens van de bank

en ze gaf het niet op. Ten slotte vond ze die zilveren munt. Dolblij liep ze naar haar vriendinnen en zei:

Kijk eens, ik heb deze waardevolle munt teruggevonden. Hij spreekt hier dus tot de farizeeërs. Hij gaat dus van 100 naar 10 en tenslotte naar 1. Over een verloren zoon. En hier gaat het me vooral om:

Je hoort in dit verhaal dat Jezus de farizeeërs liefheeft. Hij is kritisch op ze, pakt ze stevig aan, preekt tegen hun denkbeelden maar Hij wil dat de farizeeërs, die religieuze schriftgeleerden en leiders net als Hij blij zijn dat die zielen, die verloren waren weer thuiskomen. Hij wil dat de farizeeërs worden als Hij.

En daartoe vertelt Hij dit verhaal. Het derde verhaal gaat over twee zonen, een jongste en een oudste zoon. Het begint zo… Een jongste zoon zegt tegen zijn vader: Vader, ik wil mijn erfenis. Nu. Vandaag.

Als je in die tijd tegen je vader zei: Ik wil mijn erfenis betekende dat: Ik wou dat je dood was. Dat zei hij letterlijk. Het was de ultieme krenking en belediging in een samenleving die ouderen hoog in ere hield.

Hij zegt tegen zijn rijke, machtige, oude, wijze vader: Ik wou dat je dood was, zodat ik je geld kon hebben. Ik wil mijn geld nu en wel meteen. En bij dit verhaal denk je: Zo zijn vaders helemaal niet. Zo doen normale vaders niet. Deze God is anders dan andere vaders. Deze rijke vader stemt toe. Ongelofelijk. Hij verdeelt zijn land en geeft een deel aan zijn jongste zoon en een deel aan de oudste.

Ze krijgen hun erfenis meteen. En wat doet de jongste zoon? Hij verkoopt zijn deel van het land. Ook weer iets schandelijks. Van de grond die de familie misschien al honderden jaren bezit is nu voorgoed een groot stuk verdwenen. Hij verkoopt dat deel van het land tegen klinkende munt en gaat dan naar een ver land. Kinderen, ook als ze volwassen waren, hoorden thuis te blijven om voor hun ouders te zorgen. In deze samenleving, waar alles om eer draait verkoopt hij zijn land, zegt: ik wou dat je dood was en bovendien is hij nalatig in zijn plicht om voor z’n oude vader te zorgen. Hij trekt dus naar een ver land met een grote buidel geld en geeft alles uit aan drank, gokken en prostituees. En als zijn geld op is zit hij vuil en op blote voeten varkens te verzorgen. Voor joden was er niets zo smerig als een varken. Hij voert ze peulen en zou willen dat hij die peulen mocht eten. Uiteindelijk komt hij bij zinnen

en denkt: Belachelijk, als ik een slaaf van mijn vader was, zou ik een betere behandeling krijgen. Dus de jongen komt bij zinnen en repeteert een paar zinnen. Hij is van plan terug te gaan en tegen zijn vader te zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen u en tegen God. Ik ben het niet waard uw zoon te zijn, behandel me als uw slaaf. Het zal hem zwaar gevallen zijn, die tocht naar huis. Waarschijnlijk maalden die zinnen onophoudelijk door zijn hoofd. Wat zal zijn vader zeggen? En zijn grote broer? De vader ziet zijn zoon in de verte aankomen, verliest alle waardigheid en holt naar zijn zoon toe en sluit hem in zijn armen. De zoon ziet zijn vader aankomen, hollend. Hij zegt: Kom naar huis. Met tranen in zijn ogen. En de jongen begint de zinnen weer te repeteren: Vader, ik heb gezondigd tegen u…Maar zijn vader onderbreekt hem. Hij kan niet eens zeggen: Ik ben het niet waard, maak me tot slaaf. Hij krijgt niet eens de kans het te zeggen. En wat zegt de vader? Slacht het gemeste kalf. Het kostbaarste stuk vee dat ze hebben. Zoiets als: Breng me een haasbiefstuk, nu meteen. Breng me een prime rib.

We richten een groot feest aan. Mijn zoon is thuisgekomen. Je krijgt het gevoel dat die zoon niet eens kan zeggen wat hij wilde zeggen. Zijn vader zegt: Jij wordt zeker geen slaaf. Niet hier. Hier ben je mijn zoon. Ik hou van je en dat zal altijd zo blijven. Je zult altijd mijn zoon blijven, ik zal altijd van je houden.

Is dat geen goed nieuws? Hij zegt: Breng een ring, haal het mooiste gewaad en sandalen. Het gewaad is een ereteken, de ring een teken van gezag en van behoren tot de familie. De sandalen zijn een symbool van vrijheid. Hij wordt geen slaaf, maar blijft mijn geliefde zoon. Hij zal gezag hebben, eer ondervinden en vrij zijn. En de krenking en vernedering die hij onze familie heeft aangedaan zal ik hem niet verwijten. Hij blijft in het brandpunt van mijn liefde. Dat is fantastisch nieuws voor ons. Dat wil zeggen: U kunt niets doen dat God ervan weerhoudt je tegemoet te rennen en in zijn armen te nemen.

Er is niets dat je ooit hebt gedaan in je leven dat God ervan weerhoudt van je te houden. Deze gelijkenis vertelt ons: Ondanks alle strijd in je leven je verslavingen, de ellende die je hebt aangericht, je schuld, Hij zal het je niet verwijten, als je maar thuiskomt. Dat is het enige dat Hij wil: Dat je  thuis-komt om bij Hem te zijn. Het voornaamste moment voor de jongeman is als hij de varkens staat te voeren en tenslotte bij zichzelf zegt: ‘Hij kwam tot zichzelf’ zegt de Bijbel. Als hij zich weer omdraait is alles anders, terwijl hij nog steeds op dezelfde plek is. Volgt u mij? Hij voert nog steeds varkens,

loopt nog steeds op blote voeten is nog steeds smerig en moet nog steeds ‘n lange weg naar huis afleggen. Maar het gaat niet om de afstand tot thuis maar om de richting die je voor ogen hebt. Velen van u zullen tot geloof komen. Misschien vandaag al misschien is het net gebeurd. Toch worstel je nog met vragen. Dat mag. Als je worstelt met vragen en je afvraagt wanneer God je zal redden hou je ogen dan gericht op thuis. Hij roept je. Zet één stap in de richting van thuis en de Vader komt je tegemoet, omhelst je, doet een ring om je vinger, geeft je een gewaad en sandalen. Je wordt geëerd,

wordt deel van de familie, hoort erbij. Je zult gezag hebben en vrijheid. Dat belooft Hij. Jezus’ verhaal over hoe Gods liefde is, is ronduit schokkend. Je voelt bijna de verontwaardiging van die farizeeërs.

En dan zegt Jezus tot hen: O ja, en dan die oudste van de twee broers. Ik ben vaak die oudste broer geweest. Hij is de vrome jongen die zijn leven lang vroom is geweest. Hij heeft altijd Gods geboden gevolgd, ging elke dag naar de kerk. Zijn Bijbel staat vol onderstrepingen en aantekeningen. Hij kan preken over de verloren zoon. Hij kent het verhaal, zoals Hij ook alle gezangen kent. Tot hem richt Jezus zich. Hij zegt: Die oudste broer als die hoort dat zijn broertje is thuisgekomen wordt hij woedend. Niet geheel onbegrijpelijk, toch? De vader gaat zijn broertje tegemoet. In die tijd was het zo:

De jongste zoon had zijn vader beledigd door zijn land te verkopen en te zeggen: Ik wil dat je dood-gaat. Maar de oudste deed hetzelfde door niet naar het feest te komen en openlijk met zijn vader te ruziën waar de bedienden bij waren. Hij zegt tegen zijn vader: Ik ben niet van de partij. Hij wenste je dood, wilde niet voor je zorgen, verkocht ons land en sloeg van het geld aan het hoereren. En nu verwelkom je hem alsof er niks is gebeurd, alsof alles goed is. En hij zegt: ‘Die zoon van u’ Hoort u dat? Niet ‘mijn broer’ maar ‘die zoon van u’. Die wordt in genade aangenomen. En hoe reageert zijn vader? Hij zegt: Die broer van je was verloren, maar is nu gevonden. Hij was dood, maar nu leeft hij.

Deze zoon behandelt zijn vader schandalig. Hij gelooft, zoals velen van ons dat je alleen als je thuis bent volmaakt kunt zijn. Hij gelooft dat gerechtigheid verdiend kan worden dat je een plaats in de hemel kunt verwerven door alles goed te doen. Hij gelooft: Ik ben gehoorzaam geweest, getrouw, een sterke, verstandige, verantwoordelijke oudste zoon. Daarom heb ik een feest en een gemest kalf verdiend en niet dat belachelijke, beschamende jongste zoontje. Hij heeft ons in de steek gelaten,

niet omgekeerd. Het verhaal heeft een open einde. Je komt niet te weten of de oudste broer komt meefeesten of dat hij de rest van zijn leven kwaad blijft. Dat kom je niet te weten. Je ziet bijna voor je hoe Jezus zich tot de farizeeërs wendt en zegt: Al de geweldige dingen die gebeuren…Al die mensen die verloren waren en geloof en leven hebben gevonden komen nu naar huis. Mensen die dood waren, leven nu. Kan je niet delen in mijn vreugde daarover? Kan je dat niet waarderen? Kan je daar niet blij over zijn? Met die oudste zoon zit het zo…Hij denkt dat hij een zoon is op grond van wat hij doet. Hij is in het huis, maar hij is nooit thuis. De slaven wonen in het huis van hun meester. Maar de zoons wonen bij de meester thuis. We kennen het verschil tussen in andermans huis zijn en thuis zijn.

Thuis kun je je ontspannen, je schoenen uittrekken. Je kunt jezelf zijn. Velen van ons hebben het geloof gemaakt tot een huis waarin je mag wonen als slaaf zolang je je maar aan bepaalde regels

houdt. Het gaat dan niet om de genade die zegt: Ik kan m’n eigen redding niet bewerkstelligen. En vanuit die vreugde en kennis van Gods liefde wil ik het juiste doen. Ik werk niet als een slaaf voor mijn vader. Ik hou van mijn vader en zijn landgoed en van mijn werk. Want daar draait het verhaal in werkelijkheid om: Iedereen moet worden als die vader. Maar dat is ook het moeilijkste. Tegen de verloren zoon zegt Hij: Kom naar huis. Maar dat zegt Hij ook tegen de oudste. Geloof niet dat wat je doet of hebt of wat ze over je zeggen of je religieuze daden of trofeeën ook maar iets betekenen. Thuis zijn betekent: Wat ik ook doe, ook al haal ik de mafste dingen uit, Gods liefde is ook voor mij, er is een plek voor mij, een geestelijk thuis. Daar worstelen we mee, hè? God wil dat we worden als hij.

Anders gezegd: God wil dat we verkwistend zijn. Dat we kwistig zijn met onze liefde. Hij wil natuurlijk niet dat we zondaren worden, we moeten vroom leven en altijd het goede doen. Maar wat we vooral moeten wensen is dat we volkomen vervuld worden door agapè-liefde en die agapè-liefde doorgeven

aan de wereld. Eigenlijk had de oudste broer samen met zijn vader, zijn broertje tegemoet moeten rennen. Want die was dood en leefde weer, was verloren, en gevonden. Velen van ons staan ons hart niet toe om ons volledig te verliezen in liefde en genade. We worden opgeroepen om te worden als die vader in onze genade, zachtmoedigheid en liefde. We worden geacht onderdeel te zijn van Zijn grotere plan waarbij dode, lijdende, worstelende mensen worden teruggeroepen naar huis. Dat moeten we doen. Mensen toeroepen: Kom terug. Ga weer leven. Daartoe wordt iedere gelovige

geroepen. Iedereen die gelooft dat Jahweh, de God van Jezus, zijn God is. We volgen de rabbi. Elke volgeling van een rabbi moet worden zoals de rabbi. Wilt u dat dan moet u uw kruis opnemen en Hem volgen door liefde te betonen aan hen die eigenlijk zondaren en belastinginners zijn.

 

 

 

Buigt u met mij het hoofd? Sommigen van u voelen zich als één van beide zonen. Misschien heeft u uw hele leven vroom geleefd maar u toch nooit thuis gevoeld doordat uw hart vol was van de angst dat een misstap u buiten Gods liefde plaatst en u niet in de hemel komt. U bent vaak ten prooi aan schaamte en schuldgevoel. Anderen zijn ver van een geestelijk thuis vandaan en hebben vreselijke fouten begaan. Inderdaad, je hebt verschrikkelijke zonden begaan. Maar tot beide groepen zegt God:

Kom naar huis. Kom naar huis, zegt Hij. Als u Jezus nooit hebt gekend als een liefhebbende broer of vader wil ik u nu uitnodigen om Hem te ontvangen. En bedenk: Als u vandaag heeft besloten de lange weg naar huis aan te vangen herinner u deze dag dan als de dag dat u bij zinnen kwam en zei:

Ik mag thuis zijn in de liefde van de Vader. In Jezus’ naam, amen.

 

Zegen

 

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.

De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon

en de Heilige Geest. Amen.

 

Volg de Rabbi : De verloren vader van de Rabbi

24 mei 2015 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan