Home Vergeef jezelf

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn dit moment kan uw uur van kracht zijn.

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

Welkomstwoord
Door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Wij zullen ons erover verheugen. Welkom, kerkfamilie. Dank u voor uw komst. Heerlijk om hier met u te zijn. Wij houden van u. Bedankt voor uw komst. Wij hopen dat u straks vrij van schuldgevoelens naar huis gaat. Als u God om vergeving vraagt, weet dat u al vergeven bent. Nu is het tijd uzelf te vergeven. En weet u wat zo mooi is? Als u dat doet, heeft u de genade om ook anderen te vergeven. Geef de mensen naast u een hand en zeg: God houdt van u en ik ook.

Koor – “Wonderful Grace of Jesus”

Wondere genade van Jezus
Groter dan al mijn zonde
Hoe kan mijn tong het beschrijven? Waar moet mijn lof beginnen
Hij neemt mijn lasten van mij
Mijn geest die maakt Hij vrij
Want de wondere genade van Jezus Bereikt ook mij

Grenzeloos Zijn wondere genade Dieper dan de machtige, woelige zee Hoger dan de bergen,
Fonkelend als een fontein
Zelfs voor mij is er genade

Groter dan mijn overtredingen
Groter dan mijn zonde en schaamte Maak groot de kostbare naam van Jezus Prijs Zijn naam

De wondere genade van Jezus Voor al wie er verloren zijn
Ik ben erdoor vergeven
En geheel en al gered Ketenen zijn verbroken

En ik ben eindelijk vrij
Want de wondere genade van Jezus bereikt ook mij

Grenzeloos Zijn wondere genade
Dieper dan de machtige, woelige zee Hoger dan de bergen,
Fonkelend als een fontein
Zelfs voor mij is er genade
Groter dan mijn overtredingen
Groter dan mijn zonde en schaamte Maak groot de kostbare naam van Jezus Prijs Zijn naam

Schriftlezing – Romeinen 8:1-4 door Hannah Schuller

U mag gaan zitten. Bedankt, koor, dat was prachtig.

Ter voorbereiding op Bobby’s preek lees ik uit Romeinen 8 vers 1. Dus is er nu geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn. Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees dat heeft God gedaan: Hij heeft zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde en de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.

God heeft u vergeven en houdt van u. Vergeef nu ook uzelf. Amen

Koor – “Worthy to be Praised”

Heilig, heilig, heilig Prijs God almachtig Waardig en heilig Is de eeuwige Heer

Prijs de Heer in den hoge
Laat al wat adem heeft de Here prijzen Ik geloof in de Vader, de Zoon
En de Heilige Geest
Ik zal zingen, roepen
Hij is onze lofzang waard
Lofzang waard

Prijs de Heer in den hoge
Laat al wat adem heeft de Here prijzen Ik geloof in de Vader, de Zoon

En de Heilige Geest
Ik zal zingen, roepen
Hij is onze lofzang waard Lofzang waard

Wij zijn het huis van God ingegaan Om zijn heilige naam te loven
Vol lof en vol aanbidding
Voor de Zoon die Hij ten offer gaf Laat schallen de trompet Weergalmen de bergen

Hij redt onze zondige ziel Ik zal zingen, ik zal roepen. Hij is onze lofzang waard Lofzang waard

Verhef je stem en zing voor God Hij is onze lofzang waard
Roep hosanna voor God
Voor zijn eeuwigdurende genade Laat schallen de trompet Weergalmen de bergen

We verheffen dankbaar onze stem Ik zal zingen, ik zal roepen.
Hij is onze lofzang waard
Lofzang waard

Doe mee en zing hosanna
En loof de Heer
Laat elke stem Zijn grootheid bezingen Want Hij is onze lofzang waard
Hij is onze lofzang waard
Lofzang waard
Hij is onze lofzang waard
Lofzang waard
Hij is onze lofzang waard
Lofzang waard

Zing en roep hosanna Prijs zijn heilige naam

Laten we Hem prijzen in de hoge Laten we de Here prijzen
Laten we Hem prijzen in de hoge Laten we de Here prijzen

Laten we Hem prijzen in de hoge Laten we de Here prijzen
Laten we Hem prijzen in de hoge Laten we de Here prijzen

Ik geloof in de Vader, de Zoon En de Heilige Geest
Ik zal zingen, ik zal roepen
Hij is onze lofzang waard Lofzang waard

Lofzang waard

Interview – Frank Sontag
BS = Bobby Schuller en FS = Frank Sontag

BS Wat fijn dat Frank Sontag hier weer staat. Frank is een getalenteerd radiopresentator die met zijn communicatieve gaven en zijn eigen getuigenis God verheerlijkt en anderen stimuleert hem daarin te volgen. Graag applaus. Dag Frank.

FS Hoe is het, Bobby?
BS Wij zijn goede vrienden sinds de eerste keer dat ik in jouw radioshow zat. Ik voelde toen al

een band. Wij zijn hele goeie vrienden geworden. Frank leidt een mannenconferentie, waar ik

ook zal spreken. Vertel je eigen verhaal eens.
FS Mijn hemel. Allereerst: bedankt voor wat je doet voor Hour of Power. Amen? Ik doe al 32 jaar

radio, waarvan ruim 5 jaar bij KKLA. Ik deel het goede nieuws van het evangelie met veel mensen in LA. En wie mocht twijfelen aan Gods gevoel voor humor: Hij laat mij radio doen terwijl ik doodsbang ben om te spreken in het openbaar.

BS Je bent niet altijd christen geweest. Je kwam 10 jaar terug tot geloof. Je bent vader en echtgenoot maar je begon als rock ‘n roll-DJ. Je was een new age-goeroe. Toen had je een ontmoeting met Jezus.

FS Ja, ik had lang haar en zo… Waarom lacht u nou? Ja, ik was ruim 20 jaar new age-leraar.
Hier opgegroeid, dol op rock ‘n roll. Kwam bij de radio, verzette mij tegen God. Een motorongeluk zette mij aan het denken maar ik ging de new age-kant op en enkele tientallen jaren presenteerde ik een spiritueel, maar niet een religieus programma. 10 jaar terug werd ik door God geraakt en ik prijs Hem voor Zijn radicale liefde.

BS Ik vind het zo mooi om te zien dat echte new age-mensen proberen dat spirituele te verzoenen – zij worden er eigenlijk naar toe getrokken – maar doordat ze zijn beschadigd door religie, aanvaarden zij Jezus niet of willen ze mÈÈr dan dat.

FS Er is beslist een honger en een zoeken.
BS Jij bent een soortgelijke weg gegaan. Je hebt je spirituele ogen en oren geopend en zag door

alles heen toch uiteindelijk Jezus
FS God heeft me voorbereid op mijn werk voor radio en als new age leraar. Hij is de opgestane

Verlosser. Nu, als radiopredikant weet ik dat Hij alles gebruikt met een duidelijk doel en het

stemt mij nederig te zien dat Hij een plan heeft voor de wereld
BS Als gelovige, als christelijk leraar, als echtgenoot en vader, richt je je vooral op mannen.
FS Ja, 4,5 jaar geleden kreeg ik het op mijn hart om een radioprogramma voor mannen te maken:

Men’s Gathering. Dat hebben wij nu 8 keer gedaan. Toen gaf God mij in dit landelijk te doen en ben ik een gebedsprogramma gaan verzorgen. Ik merkte dat geestelijke strijd heel heftig kon zijn. Mannen zijn een beetje in slaap gevallen en moeten uitgedaagd worden. Mannen in de kerk, En mannen die Jezus niet kennen. Dus proberen wij ze in beweging te krijgen. Ik zeg niet dat wij het totaal anders doen maar God heeft mij de passie gegeven om mannen uit te dagen, zonen Gods te worden. Misschien zijn wij dat een beetje vergeten, om het op z’n zachts uit te drukken.

BS Ik zie ook een grote behoefte. Veel mannen vagen zich af wat het betekent. Ik denk soms dat de boodschap van liefde en genade die ik veelal breng soms klinkt als: wees niet sterk of assertief. Maar wij willen ook geen sukkels zijn. Wij moeten bedenken dat man zijn ook betekent: sterk en stoer zijn, zoals ons als jongen is voorgehouden. En die dingen hebben ook waarde in ons geloof.

FS Velen denken dat wij ‘goed’ moeten zijn en dat zijn wij ook, dankzij Zijn reddende genade. Toen ik een volgeling van Jezus werd, voelde ik een vuur dat er al was maar feller ging branden. Maar in deze tijd van politieke correctheid zijn mannen het besef kwijtgeraakt wat het betekent een man van God te zijn. Alsof wij toestemming nodig hebben om krachtige beschermers en leiders, vaders en echtgenoten te zijn, zoals God wil dat wij zijn.

BS Ja, dat hebben wij meer nodig dan ooit. Frank Sontag, dank je wel. Wij waarderen je radioprogramma. Wij houden van je.

FS Dat is geheel wederzijds. God zegene je.

Trio – Who’s Clayton – “Glory Bound”

Als ik die trompet hoor schallen Dan leg ik mijn lasten neer
Dan stop ik ze diep in de grond Want ik weet welke glorie mij wacht Ik ga op een verre reis

Maar niet om doelloos rond te zwerven En aan de andere kant van dit leven Wacht mij een beter thuis
Halleluja, halleluja

Halleluja, halleluja

Als ik op mijn rustplaats kom
Zie ik mijn moeders gezicht weer Nooit meer hoef ik dan te voelen Hoe eenzaamheid me benauwde Dus ik wacht tot die trein arriveert En ik weet waar hij vandaan komt Luister, hoor je hem niet naderen? Als ik ben ingestapt,
Dan kijk ik niet meer om
Zing halleluja, halleluja
Halleluja, halleluja
Halleluja, halleluja
Zing halleluja, halleluja

(dutch touch- Godwin Arhin en Jayway)

Haar op m’n hoofd, perfecte analogie Haar op m’n hoofd, perfecte analogie, Ik heb veel aan m’n kop
Ik leef niet zoals jij wilt, duidelijk

Ik ben een A+, zeker geen wannabe
De oncoolste rapper is terug
Wees niet vrouwonvriendelijk
Ik dien de mensen tot ik verdwijn
Als U me maar zegent met studiefinanciering Had pas een gig in de UK,

Vlucht, hotel, alles betaald
Ik kneep mezelf, dit kan niet,
Ze wisten al wie ik was
M’n mammie zag me liever op kantoor Ik zei sorry, deze muziek is geen hobby Ik ga het maken, dat is zeker
Maar we blijven ruzie houden
Ze snapte het niet en liet me gaan
Hier ben ik dan
Rappers overtuigen waar ik kan

Trio – Who’s Clayton – “Not Going to Worry”

Ik ga niet meer tobben
Ik ga niet meer piekeren
Ik ga niet speculeren of peinzen over Wat nog komen moet
Ik maak me geen zorgen

Hij heeft het alles in zijn hand
Ik laat me niet opjagen,
Ik laat me niet verslaan
Ik ga niet meer malen of piekeren Over hoe het had kunnen zijn

Ik laat het los
Hij heeft het alles in zijn hand Misschien heb ik de laatste tijd Het teveel opgegeven
Maar hier ben ik weer,
Want God geeft mij rust

Ik ga niet meer tobben,
Ik ga niet meer piekeren
Ik ga niet speculeren of peinzen over Wat nog komen moet
Ik ga leven in het moment
Hij heeft het alles in zijn hand Misschien heb ik de laatste tijd
Het teveel opgegeven
Maar hier ben ik weer,
Want God geeft mij rust

Ik ga niet meer tobben,
Ik ga niet meer piekeren
Ik ga niet speculeren of peinzen over Wat nog komen moet
Ik ga leven in het moment
Hij heeft het alles in zijn hand
Hij heeft het alles in zijn hand
Hij heeft het alles in zijn hand

Welkom door Bobby Schuller

Fijn dat u erbij bent via de tv. Daar zijn wij erg blij om. Het applaus dat u hoort is voor u. Als kerk geloven wij dat waar u ook bent God u liefheeft en dat u bij deze kerk hoort.

Proclamatie met Bobby Schuller

Houd uw handen zo, in een ontvangend gebaar en zeg met mij:

Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten.
Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld.

Preek – “Vergeef jezelf” door Bobby Schuller

U mag gaan zitten. Laat ik allereerst zeggen: Je kunt en moet en hoort jezelf te vergeven. Het leven is te mooi om onszelf voortdurend verwijten te maken. Het is te mooi om te blijven hangen bij iets dat 5, 10 of 20 jaar geleden is gebeurd. Ik wil zeker niet zeggen dat u het moet wegstoppen en vergeten datgene wat u nog altijd dwarszit. Ik vraag u gewoon uzelf te vergeven. Vandaag begint er een kort reeks preken getiteld ‘Vergeving is vrijheid.’ Dat duurt drie weken. Wij spreken over vergeving. Die begint van binnen, als wij vergeving ontvangen van God. Als wij dat doen, vergeven wij onszelf. Dan vragen wij anderen om vergeving en nemen verantwoordelijkheid voor onze fouten. Door anderen te vergeven leven wij in overeenstemming met God. En daarna ontvangen wij een prachtig geschenk: Dan kan niemand ons meer beledigen of raken. Naarmate wij méér vergevende mensen worden, ontwikkelen wij meer bestendigheid tegen de ruwheid, de hardheid en concurrentie van deze wereld. Daar begin ik vandaag: Bij het belang van genade, van jezelf vergeven, van het loslaten van de zonden die God al heeft losgelaten. dat je ervoor kiest te vertrouwen dat je vergeven bent en daardoor jezelf ook kunt vergeven. Maar voordat wij te ver gaan: Velen van ons hebben dingen uit ons verleden die ons blijven kwellen, waar wij ons voor schamen. Wij denken dat die delen van ons leven geen liefde waard zijn. Ik wil graag dat iedereen hier iets dergelijks in gedachten neemt. Normaal gesproken duwt u het misschien weg omdat het gênant is. Maar ik wil dat u het bewust overdenkt het voor God en voor mij houdt. Weet u: dat deel van uw leven is vergeven hersteld en liefde waard. In zekere zin hoor je als gelovige je verleden te omhelzen, om vrij te kunnen zijn in het heden. Al te vaak verwerpen wij ons verleden of vinden wij het geen liefde waard. Of vinden wij het te gênant om aan te denken. Maar God heeft ook dat deel van uw leven lief. En de fouten die u heeft gemaakt, zijn vergeven. Dus vergeef uzelf. Het leven is te mooi om onszelf verwijten te blijven maken en te denken dat wij waardeloos zijn, er niet bij horen omdat het zo beschamend is. Als wij elkaars gedachten konden lezen Zien wij dat met iedereen iets mis is dat er in ieders verleden zonden zijn. God wijst je niet af om zulke dingen. Hij heeft je vergeven en heeft je lief. Dat is een belangrijk onderdeel van een gezond geloofsleven. Wat mij duidelijk is en wat ik vaak heb gezien in 20 jaar predikant zijn waarbij ik met velen heb gesproken over hun geloof mensen mij veel toevertrouwden en ik mensen heb zien groeien als discipelen van Jezus. Heel duidelijk heb ik gezien dat vergeving een medicijn is. Een medicijn voor de ziel, voor de geest, zelfs voor het lichaam. Je ziet dat Gods grote daden in de geschiedenis werden voorafgegaan door vergeving van zonden, onderlinge vergeving, genade, vriendelijkheid. Dat zouden wij goed kunnen gebruiken, wat genezing voor ons land. Wij moeten mensen worden die elkaar en onszelf vergeven. Vergeving brengt genezing teweeg. Is dat geen goed nieuws? Vergeving leidt werkelijk altijd tot genezing, dat zie je overal in de Bijbel.

2 Kronieken 7 vers 14 luidt: Wanneer dan Mijn volk, het volk dat Mij toebehoort, ruzie heeft op Twitter. Wanneer dan Mijn volk het volk dat Mij toebehoort, ootmoedig buigt en bidt en Mijn aangezicht zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen dan zal Ik vanuit de hemel horen…En dan wat? hun zonden vergeven en dan? Hun land genezen. Vergeving leidt tot genezing. Heb je genezing nodig in je familie, in je kerk, op school of in je land: Het begint met vergeving. Je moet jezelf vergeven en je naaste vergeven. En kijk dan hoe God dat gebruikt om genezing te brengen op je werk, in je relaties en in alles wat belangrijk is in je leven. Jakobus 5 vers 16 zegt: Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar dan zult u genezen. Daar heb je het weer: Het gebed van een rechtvaardige is krachtig. Opnieuw zien wij hier: Vergeving leidt tot genezing. Misschien heeft u genezing nodig in uw leven. Misschien voelt u zich gebroken, futloos of constant gestrest. Misschien bent u ziek. In Jezus’ naam raad ik u aan: Vergeef uzelf. Heeft u genezing nodig voor uw lichaam, begin dan met uzelf, uw ziel te vergeven. Onze ziel is breekbaar. Dus vergeef uzelf. God heeft u ook vergeven. Christenen denken vaak: God heeft mij vergeven en dat was zo een groot, onverdiend geschenk dat ik streng moet zijn tegen mijzelf, zodat ik niet weer in de fout ga. Hoe meer God mij heeft vergeven, des te minder mag ik nog in de fout gaan. En als het toch gebeurt, moet ik mij echt ellendig voelen, zodat ik het niet meer doe.

Ik spreek uit eigen ervaring. Ik verzeker jullie dat zelfverwijt je niet tot een beter mens maakt. Genade wel. En jezelf vergeven. Mededogen met jezelf. Want dan heb je een verse visie, energie, dan hoor je van de Geest. Dan is het iets wat God doet in jou, en is het geen kwestie van wilskracht. Als je jezelf overlaadt met verwijten, wordt het moeilijker een goed mens te zijn en het goede te doen. Je ziet dat in Johannes 8. Jezus is in de tempel en een paar gemene, laaghartige mannen voeren een vrouw

mee die op heterdaad is betrapt bij overspel. Zij slepen haar mee naar buiten. De man in kwestie is er uiteraard niet bij. Alleen de vrouw. Zij willen haar in ieders aanwezigheid vernederen.

En zij gaan met haar naar Jezus omdat zij weten dat Hij genadig is. Zelfs zo, dat Hij misschien de wet van Mozes, Gods Woord, zou verwerpen om deze vrouw te kunnen sparen. Zij haten Jezus’ genade. Zij brengen de vrouw voor Hem, volgens de Bijbel om Hem in de val te lokken. Rabbi, deze vrouw is betrapt op overspel, zeggen ze. Volgens de Bijbel moeten wij haar stenigen. Wat zegt U? Jezus zegt helemaal niets maar knielt en begint in het zand te schrijven. Mensen speculeren graag over wat Hij schreef. De Bijbel vermeldt het niet. Volgens sommigen waren het Bijbelpassages over Gods genade en vergeving. Anderen denken dat Hij bepaalde zonden van hen opschreef. Of de Tien Geboden. Maar als Hij klaar is, zegt Hij: Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen. En te beginnen bij de oudsten tot de laatste, lieten zij hun steen vallen en liepen weg. Te beginnen bij de oudsten. Hoe ouder, hoe zondige. Het bijzondere van dit verhaal is dit: Al die mannen worstelden met schaamte. Zij wisten van zichzelf dat zij de wet niet konden naleven. Onbewust is er heel veel schaamte maar bewust zeggen ze: Ik schuif het allemaal op deze vrouw. Ik projecteer al mijn schaamte op haar. Als Jezus hen erop aanspreekt, wordt die onbewuste schaamte bewust. Zij schamen zich over wat zij hebben gedaan en lopen weg. Jezus hield ook van hen en had ook hen genade getoond als ze hadden gewild. Hij vroeg de vrouw: Waar zijn degenen die u hadden veroordeeld? Ze zegt: Ze zijn er niet meer, Heer. En Hij zegt: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen en zondig niet meer. God veroordeelt u niet. Hij is niet boos op u. God heeft u vergeven en houdt van alles wat bij u hoort zelfs van uw verleden. Dus vergeef uzelf. U bent het waard. Eerlijk gezegd worstel ik zelf met de boodschap die ik breng. Ik worstel met liefde aanvaarden. Waarom? Ik heb geweldige ouders, een geweldige familie. Ik worstel met iets wat u misschien herkent. Ik ben een heel gevoelig iemand. Op de middelbare school heb ik geleerd een muur op te trekken, stoer te zijn. Maar dat was omdat veroordeling, hardheid en pesterij bij mij keihard aankwamen toen ik 11, 12, 13 was. Zo leerde ik dat je beter stoer kunt zijn. Vooral de laatste 10, 15 jaar leer ik van Hannah, van mijn kinderen en van vrienden dat ik wel degelijk liefde waard ben. Misschien worstel zelfs ik met die dingen en preek ik er daarom zo veel over. Maar misschien voelt u het ook zo. Misschien voelt u zich deels verlamd hierdoor of acht u zich geen liefde waard. Maar ik heb geleerd, door vrienden, familie en de Heilige Geest, dat God houdt van alles wat u aangaat. Hij schaamt zich niet voor u. Hij wijst u niet af. Hij maakt u geen verwijten over uw verleden. U bent zijn geliefde zoon, zijn geliefde dochter. Hij aanbidt u. Dus vergeef uzelf en stem af op die golf van genade uit de hemel. Met ‘vergeef uzelf’ bedoel ik dat niet zoals de samenleving het gebruikt. De samenleving zegt niet echt ‘vergeef jezelf’ maar: doe gerust alsof het nooit gebeurd is. Maar dat maakt het alleen maar erger. Jezelf vergeven betekent niet dat je moet doen alsof je nooit iets hebt misdaan. Wij maken allemaal fouten. Als je jezelf vergeeft, moet je naar het kruis blijven kijken. Het kruis staat centraal in ons geloof. Het is de kern van alles wat wij geloven. Want aan het kruis is Hij die geen zonde kende, zonde geworden, zodat wij door Hem rechtvaardig konden worden. Goed nieuws toch? Ik zeg niet: doe alsof u nooit zondigt of gezondigd heeft. Ik zeg: vergeef uzelf. God heeft u vergeven en de prijs is betaald, opdat wij voor 100 procent rechtvaardig zouden zijn. De Bijbel zegt dat u rechtvaardig bent. Wauw. Dat blijft onveranderd, dus neem het aan. Dat is Paulus’ boodschap in Romeinen 8, de Bijbeltekst van vandaag.

In Romeinen 7 vertelt hij hoe hij worstelde met wetticisme. Als farizeeër probeerde hij te leven volgens alle strikte wetten en bepalingen en daardoor wilde hij alleen maar méér zondigen. Wie is opgegroeid in een streng godsdienstig milieu? Zulke mensen lijkt dansen veel aantrekkelijker dan mensen die daadwerkelijk dansen. Films lijken leuker. Zondigen lijkt leuk. Ik wil iets gaan roken. Dat doen al die regeltjes met kinderen en tieners. Echt waar. Paulus zegt: Toen mij werd gezegd ‘begeer niet’ wilde ik iets des te meer. Het is de menselijke aard, te willen wat wij niet kunnen hebben. In Romeinen 7 zegt hij dat de geest van de wet je zijn doodmaakt. Hoe meer ik mij richtte op de wet, des te meer stierf ik van binnen. Ten slotte roept hij verheugd…Dit is een farizeeër, gespitst op regeltjes, die dat leven van regeltjes verlaat en het leven in de Geest omhelst. Een heilig leven in de Geest. Dus is er nu geen veroordeling maar dan ook totaal niet, voor wie dan ook, voor hen die in Christus Jezus zijn. Want de wet van de Geest, die leven geeft in Christus Jezus heeft u vrijgemaakt van de wet van zonde en dood. U bent bevrijd. Leef dan ook in die geest van vrijheid. Het leven vanuit de Geest betekent:

leven zonder veroordeling. Dat wil niet zeggen dat u volmaakt bent, maar dat u bent vergeven. Geen veroordeling. De celdeur is opengezet. Je lei is schoongeveegd. Je bent vrij. Leef nu in die vrijheid. God heeft je vergeven, dus vergeef jezelf. De ziel is zo breekbaar. Daarom gaan wij zo snel in de verdediging en rennen wij weg van mensen die van ons houden. Als onze ziel, ons hart pijn ervaart

zoals afwijzing, kritiek, spot en veroordeling, is dat erg pijnlijk. Uw leven lang zullen mensen u die dingen aandoen. Maar God nooit.

Ik weet niet waarom ik dat zei, misschien was het voor u bedoeld. Als wij mensen worden die leven volgens de geest van geen veroordeling, zoals Paulus zegt in Romeinen 8 dan moeten wij ons ook vermannen en onze naaste om vergeving vragen. Dat is geen kleinigheid. Wij moeten ervaren wat een vreugde het geeft verantwoordelijkheid te nemen voor onze fouten en ons te verzoenen met onze naaste: uw wettige partner, uw kinderen, uw broers, uw werknemers. Ik heb het nu niet over hen vergeven, dat komt volgende week. Eerst moet u hen vragen, u te vergeven. Dat is moeilijk, want er is zoveel trots in ons hart. Vooral als je hebt geleerd diegene te haten. Of je voelt gêne. Als je vergeving vraagt, doe dat dan nederig. Twee: vergeving vergt tijd. Verwacht niet dat mensen je vergeven. Vaak doen ze dat niet en dat is oké. Juist het vragen om vergeving is een vriendelijke, liefdevolle daad. Je hebt geen recht op vergeving door anderen. Dus ga daar niet van uit. Het zal misschien jaren duren, maar dan kunnen ze het alsnog doen omdat jij een paar jaar eerder je verantwoordelijkheid hebt genomen. En drie, heel belangrijk: Vraag de minsten van dezen om vergeving. Natuurlijk vragen wij onze huwelijkspartner om vergeving maar vergeet niet om bijvoorbeeld ook uw kinderen om vergeving te vragen. En ook die vervelende vent op kantoor, die altijd zo onbeschoft is en tegen wie je bent uitgevallen. Of je werknemers. Zulke mensen excuses maken hoort bij ons geloof. Maar vooral moet je leren dat God een genadige God is. Dat Hij van ons houdt. Hij heeft u vergeven, dus vergeef ook uzelf

Gebed

Vader, wij hebben U lief. Dank U dat U ons liefheeft en Uw liefde waardig acht. In Jezus’ naam, amen.

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Vergeef jezelf

21 oktober 2018 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan