Home Pinksteren: leven vanuit de Heilige Geest

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken:
Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn dit moment kan uw uur van kracht zijn.

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

Welkomstwoord
Door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Wij zullen ons erover verheugen. Welkom, kerkfamilie. Elke keer dat ik hier binnenkom en u allemaal zie, wordt mijn hart gesterkt. Vanmorgen dacht ik: Wat ben ik blij dat ik niet eenzaam ben als christen dat ik hier kan binnenlopen om met broeders en zusters in het geloof te zijn. Wat een geschenk is dat. Dus dank u dat u er bent. Geef de mensen in uw buurt een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. Fijn dat u er bent. U krijgt vast een betere week omdat u hem begint in Gods huis. Een week is snel voorbij. Als jij hem juist met God begint is dat goed. Als wij op God vertrouwen loopt ons leven beter. Fijn dat u er bent. We houden van u en God ook. U gaat straks met een volle tank naar huis, hopelijk aangeraakt door de Heer. Laten wij bidden.

Gebed

Dank U dat U ons hier hebt geroepen. Wij hebben U lief. In Jezus’ naam schudden wij alles af wat ons dwarszit of ontmoedigt. U heeft ons geen geest van angst gegeven, maar een geest van kracht een geest van liefde, en een gezond verstand. Wij nemen het aan, in Jezus’ naam. Amen.

Samenzang – ‘In Christ alone’

Jezus alleen, ik bouw op Hem
Hij is mijn hoop, mijn lied, mijn kracht Door stormen heen hoor ik Zijn stem Dwars door het duister van de nacht Zijn woord van liefde dat mij sust Verdrijft mijn angst, nu vind ik rust Mijn vaste grond, mijn fundament Dankzij Zijn liefde leef ik nu

Daar in het graf, in dood gehuld Leek al Zijn macht tenietgedaan Maar o, die dag, dat werd vervuld Jezus, de Heer is opgestaan Sinds Hij verrees in heerlijkheid Ben ik van vloek en schuld bevrijd Ik leef in Hem en Hij in mij Dankzij Zijn bloed ben ik nu vrij

Geen levensangst, geen stervensnood Dat is de kracht, waar ik in sta
Van eerste stap tot aan de dood
Leidt Hij de weg waarop ik ga

Geen duivels plan of aards bestaan Kan mij ooit roven uit zijn hand
Als Hij verschijnt, roept Hij mijn naam In die verwachting houd ik stand

In Hem alleen

Schriftlezing – door Hannah Schuller

Ter voorbereiding op de preek lees ik uit 1 Johannes. Dat wij in Hem blijven en Hij in ons weten wij doordat Hij ons heeft laten delen in zijn Geest. En wij hebben zelf gezien waarvan wij nu getuigen: Dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is blijft God in hem en blijft hij in God. Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem. Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden en daardoor kunnen wij op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn. Want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn wij als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst. Volmaakte liefde sluit angst uit want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

Koor – ‘Holy Spirit, Living Breath of God’

Heilige Geest, levende adem Gods
Blaas mijn levende ziel nieuw leven in
Laat het aanzijn van de opgestane Heer Mijn hart vernieuwen en mij heel maken Laat uw Woord in mij tot leven komen
Geef me geloof voor wat ik niet kan zien Laat me vurig naar uw zuiverheid verlangen Heilige Geest, adem mij nieuw leven in Heilige Geest, kom in mij wonen

Laat uw vreugde stralen in alles wat ik doe

Liefde genoeg om iedere zonde te bedekken In elke gedachte, daad en houding Vriendelijkheid voor de grootste en de minste Zachtmoedigheid die de weg naar vrede wijst Maak mijn streven tot werken van genade Adem Gods, toon Christus in al wat ik doe Heilige Geest sinds God de aarde schiep

Die leven gaf aan al wat God creëerde Toon uw macht nogmaals hier op aarde Laat uw kerk smachten naar uw wegen Laat de geur van ons gebed opstijgen Leid ons op de weg naar opoffering Opdat dan het gezicht van Christus Aan heel de wereld helder verschijnt Heilige Geest blaas mij nieuwe adem in

SOLO – Mandie Pinto – ‘Spirit Overflow’

Stromen van levend water, overstroom onze zielen opdat wij nooit meer dorst zullen hebben Jezus Christus, Verlosser, kom en maak ons heel dat we nooit meer dorst zullen hebben
U alleen schenkt ons voldoening, God, uw naam brengt leven, overstroom ons, overstroom ons, Geest, vul ons hart met hoop, overstroom ons, Geest.

Stromen van levend water overstroom onze zielen opdat wij nooit meer dorst zullen hebben Jezus Christus, Verlosser, kom en maak ons heel dat we nooit meer dorst zullen hebben
U alleen schenkt ons voldoening. God, uw naam brengt leven, overstroom ons, overstroom ons, Geest, vul ons hart met hoop, overstroom ons, Geest, overstroom ons overstroom ons,
Geest, laat zien dat U er bent, overstroom ons, Geest.

Kom naar de bron en drink van zijn goedheid, het is de bron van ons behoud Kom naar de bron en drink van zijn goedheid, het is de bron van ons behoud Overstroom ons, overstroom ons, Geest, vul ons hart met hoop,
Overstroom ons, Geest, overstroom ons, overstroom ons, Geest

Maak uw aanwezigheid bekend, overstroom ons, Geest

Preek – “Leven vanuit de Heilige Geest” door Bobby Schuller

In de serie ‘Leven vanuit de Geest’ gaat het over de Heilige Geest. Ik heb op Fuller Theological Seminary gezeten. Dat is eigenlijk presbyteriaans, maar in feite algemeen protestants-evangelisch. Maar daarvóór zat ik op Oral Roberts University. Aanvankelijk dacht ik dat dat een tand- artsenopleiding was. Ik had geen idee wie Oral Roberts was toen ik er ging studeren. Ik koos Oral Roberts om één reden: hun aanbiddingsdiensten. En vanwege het karakter van de studenten en de manier waarop die twee dingen daar samengingen. Ik wist: Als ik ga studeren, word ik net als de mensen op die universiteit. Toen ik een paar jaar in Oklahoma woonde ging ik met m’n zus naar aanbiddingsdiensten op Oral Roberts University. Die begonnen om 7 uur ‘s avonds. Dan begon de dienst en daar gingen wij wel 4 of 5 uur mee door. Zonder onderbreking. Wij gingen door tot 2 uur ‘s nachts. Jij kon weggaan wanneer jij wilde, maar op het eind voelde het alsof het maar 10 minuten had geduurd. Jij was volkomen opgefrist, vernieuwd, hersteld. Ik merkte hoe die honger en dorst naar Gods Geest de meest godvruchtige christenen voortbracht die ik ken. En ik zag in: Of jij nu katholiek of protestant bent, jij hebt de Heilige Geest nodig. Jij kunt niet zonder de Heilige Geest. Ik verlang terug naar de tijd dat een gemeente vijf uur lang kon bidden en bij het weggaan het gevoel heeft dat het 10 minuten was. En dat ze niet deel hebben genomen alleen voor de vorm maar verfrist, vernieuwd en hersteld huiswaarts gaan. Ik verlang naar een geestelijke opleving. Ik verlang ernaar om als kerk op een punt te komen dat wij niet meer praten over de grote dingen die God vroeger deed, de wonderen die wij vroeger zagen, de grote doorbraken waar wij vroeger deel van uitmaakten. Ik wil

geen gepraat meer over hoe het was. Laten wij het liever over de Heilige Geest nu hebben. Ik zal u niet in tongen laten spreken, dat beloof ik. Dus maakt u zich maar geen zorgen. Laten wij beginnen met de hemelvaart. Heeft u een Bijbel, leest u dan mee: Handelingen 1 vers 1. De Heilige Geest is niet te vatten als je de hemelvaart niet vat. In mijn eerste boek, Theofilus, heb ik de daden en het onderricht van Jezus beschreven. Tot Hij in de hemel werd opgenomen nadat Hij de apostelen die Hij door de Heilige Geest had uitgekozen. Hoort u hoe vaak de Heilige Geest hier genoemd wordt? Nadat Hij die apostelen had gezegd wat hun opdracht was. Na zijn lijden en dood heeft Hij hun herhaaldelijk bewezen dat Hij leefde. Gedurende veertig dagen is Hij in hun midden verschenen en sprak Hij met hen over het Koninkrijk van God. Toen Hij eens bij hen was, droeg Hij hun op: Ga niet weg uit Jeruzalem maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader waarover jullie van Mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. Johannes doopte met water maar binnenkort worden jullie gedoopt met de Heilige Geest. Zij die bijeengekomen waren, vroegen Hem: Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen? Hij antwoordde: Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik. Maar als de Heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van Mij getuigen in Jeruzalem in heel Judea en Samaria tot aan de uiteinden van de aarde. Toen Hij dit gezegd had, werd Hij voor hun ogen omhoog geheven en opgenomen in een wolk, zodat ze Hem niet meer zagen. Terwijl Hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Zij zeiden: Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie Hem naar de hemel hebben zien gaan. Met deze passage kan een predikant zoveel Die beeldenrijkdom Ik zeg dat vaker, maar in dit geval is het zeker zo. Er is een periode tussen de opstanding en de hemelvaart waarin Jezus rare dingen doet. Hij doet dingen die Hij niet deed vóór zijn opstanding. Hij verschijnt en verdwijnt, telkens weer. Hij is onherkenbaar maar onthult plotseling zijn ware gedaante. Hij loopt dwars door deuren. Hij krijgt iets engelachtigs over zich en schakelt voortdurend tussen de hemel en de aarde. Moeiteloos. Er zijn verhalen waarin Jezus telkens weer verschijnt en verdwijnt. Dat is belangrijk: Hij blijft bij hen zonder dat ze weten dat Hij het is. Dan laat Hij zien dat Hij het is en verdwijnt weer. Wat Hij daarmee doet, is uitleggen dat ze in een nieuwe positie en relatie komen te staan tot Jezus. Tot dan toe was Jezus een rabbi. Zij doen alles samen, eten samen, doen samen hun behoefte in het bos, slapen rond het vuur, maken lol. Zo brengen zij drie jaar door. Jezus is begin 30, de twaalf apostelen zijn nog geen 20. Er is dus een groep jonge mensen die steeds in de buurt is van die coach of mentor of rabbi tegen wie zij erg opkijken en aan wiens lippen ze hangen. Rondom die 12 is er een grotere groep van 72, misschien meer mensen. Er is dus een groep mensen die altijd en overal bij Jezus zijn. Maar dat gaat veranderen. Jezus was zo ongeveer constant bij hen. Nu is dat onduidelijk. Er zijn veel verhalen over Jezus na de opstanding bijvoorbeeld dat van Emmaüsgangers. Twee van Jezus’ discipelen zijn onderweg naar Emmaüs. Een onbekende loopt met hen mee. Hij heeft het constant over de Schriften, de Tora. Als ze het brood breken, het symbool van de eucharistie, realiseren zij zich plotseling dat het Jezus is. Meteen daarna is Hij weg. Zij zeiden: Brandde ons hart niet toen hij onderweg met ons sprak? Hoe komt het dat wij niet zagen dat het Jezus was? Of met dat uitgooien van een visnet: De discipelen zijn aan het vissen maar vangen niks. Een man op de oever zegt: Gooi je net uit aan de andere kant. Ja hoor, denken ze. Maar de man dringt aan. Wie is die domkop? denken ze. Toch doen ze het en hun net zit boordevol vis. Dan beseffen ze: Het is de Heer! Er zijn veel van die verhalen waarin Jezus bij mensen is, maar niet wordt herkend. Jezus leert hen op die manier dat Hij voortaan op een andere manier aanwezig zal zijn. Hij zal niet meer bij hen zijn als een man die met een stok en een mantel naast hen voortloopt. Er komt een nieuwe, krachtiger manier waarop Jezus met hen zal omgaan naast hen voort zal lopen en hen zal troosten. En Jezus wordt alomtegenwoordig doordat Hij de Kerk wordt. Een uiterst belangrijk theologisch standpunt. Jezus wordt door de Heilige Geest alomtegenwoordig doordat Hij de Kerk wordt. Jezus bereidt hen daarop voor. En in de veertig dagen dat Hij telkens verschijnt en weer verdwijnt zoals wij lezen in vers 3 sprak Hij altijd met hen over het Koninkrijk van God. Telkens als Hij verschijnt heeft Hij het daarover. Telkens weer. En vlak voor Hij ten hemelvaart, wat vragen zij Hem dan? Jezus, gaat U nu uw heerschappij over Israël vestigen? Gaat U Gods Koninkrijk vestigen in Israël? Als Jezus Joden houden van getallen. Als in de Bijbel, vooral het Oude Testament, een getal wordt genoemd is dat niet niks. Het is niet voor niks dat Jezus 12 apostelen uitkoos. Weet u waarom? Omdat het getal 12 voor een joodse man of vrouw altijd wordt geassocieerd met de 12 stammen van Israël en dus heel Israël. Abraham, Isaak, Jakob, Jakob heeft 12 zonen, uit wie de 12 stammen zijn ontstaan die de staat en het volk Israël vormen. Jezus kiest bewust 12 apostelen om zo heel duidelijk over te brengen dat Hij Israël zal herstellen en dat Hij de Messias is van wie de profeten spreken. Dat is waar iedereen aan denkt als zij Hem volgen. Want de

term Koninkrijk van God is niet door Jezus bedacht. Overal in de Bijbel kom jij die tegen. Jezus’ tijdgenoten zagen het Koninkrijk van God als volgt: God komt terug en maakt van Israël een soort Rome waarbij het door middel van militaire macht een soort wereldheerschappij zal vormen. En vanaf die troon zullen goedheid en gerechtigheid stromen terwijl slechte machten als Rome die afgoden dienen en niet rechtvaardig zijn. God zal het kleine volk Israël gebruiken. Jeruzalem zal de hoofdstad zijn.

De hele wereld zal onder Gods Koninkrijk vallen dat letterlijk wordt opgevat. Zij zien Jezus dan als koning van een werkelijk koninkrijk, een echt rijk met een leger met eigen wegen en zelfs een postkantoor. Zo gaat Gods Koninkrijk eruitzien. Dus jij hebt dat groepje jongemannen en zij zijn opgewonden, want zij krijgen straks de hoogste posities. Zij worden generaal, bureaucraat of gouverneur krijgen land en bezittingen en gaan rechtvaardig heersen. Een soort ridders van de Ronde Tafel. Straks zullen zij vast tot de besloten kring rond de koning behoren. En als Jezus wordt gekruisigd denken zij dat het een luchtkasteel was, dat nieuwe bestuur. Maar Jezus is opgestaan en spreekt nog steeds over het Koninkrijk. Misschien komt het er toch van, denken ze dan, dat nieuwe bestuur. Dan zegt Jezus tot hen: Nee, dat is niet wat Ik bedoel. Ik word wel Koning van dat Koninkrijk dat de wereld zal besturen maar niet zoals het Romeinse Rijk, niet met een leger. Het wordt iets veel groters en mooiers. Als Jezus ten hemelvaart waarheen stijgt Hij dan op? Weten we dat? Hij stijgt op naar zijn troon. En Jezus wordt geen koning van een aards rijk maar koning van de hele schepping. Door Hem zullen alle volken en koninkrijken worden genezen. Er zal ware gerechtigheid komen niet via bestuur, maar via de harten van mannen en vrouwen. En als Koning van hun hart zal Hij de hele schepping transformeren en verzoenen met zijn Vader. Is dat geen goed nieuws? Jezus vertelt het komt van God-spell: ‘Boodschap van God.’ Het is de vertaling van het Griekse euangelion. Eu betekent ‘goed’, angelion betekent ‘boodschap’. Daar komt ons woord ‘engel’ vandaan. Want een engel is een boodschapper. Daar komt ‘evangelisatie’ vandaan. Euangelion is ‘evangelie’. Het is een woord dat al bestond, het is niet bedacht door christenen. Als een grote slag was gewonnen of als in een ordeloze situatie een koning de troon besteeg gingen herauten het hele land door om dat euangelion te verkondigen. Zij brachten het goede nieuws dat een nieuwe koning de troon had bestegen en dat er een nieuw bestuur aankwam en dat jij maar beter kon zorgen dat jij je zaken op orde had. Want het nieuwe bestuur komt eraan, dus onderwerp je eraan. Dat is goed nieuws. De ordeloosheid is voorbij, er zal gerechtigheid zijn en goedheid, de nieuwe koning zal recht en orde doen zegevieren. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het goede nieuws, het evangelie de hele wereld overgaat, ook naar de donkerste, ergste, smerigste plekken ter wereld en daar zegt: hierover is Jezus Koning. Het evangelie gaat naar Judea, Samaria en de verste einden der aarde waar het onrecht en het lijden het ergst is en zegt: Hierover is Jezus de Koning. Dit zal rechtgezet worden. Het evangelie verspreiden is zeggen: Jezus is Koning. Koning van mijn huwelijk, mijn kerk, Koning van mijn land en Koning over vrouwenhandel. Daar zal een eind aan komen. Hij is Koning over vuil water in Afrika. Dat is niet koninklijk, daar zal een eind aan komen, dat is het evangelie. Mensen leven van God gescheiden, in stille wanhoop, eenzaam, murw geslagen. Maar Jezus is de Koning van dit leven en Hij zal verlossing brengen. Evangelisatie is dus verkondigen dat de hemelvaart heeft plaatsgevonden. Dat Jezus op de troon van de schepping zit. En dat is fantastisch nieuws, toch? Dat is heel goed nieuws. Jezus zegt: Voordat je vertrekt om dit te verkondigen moet je wachten. Ga niet meteen op pad. Wacht op het zware geschut, zoals ik dat noem. Wacht op het zware geschut: de Heilige Geest. Die zal je dynamis geven: kracht.

Het woord ‘dynamiet’ is ervan afgeleid. Het is letterlijk ‘explosieve kracht’ om mijn werk te doen, om mijn gelijk te verwoorden en echt te geloven: Uw Koninkrijk kome en uw wil geschiede zowel in Orange County alsook in de hemel. Amen? In die kracht ligt het vermogen om te zeggen niet als een huichelaar maar als een ware verkondiger, een heraut van de koning dat dit ongedaan gemaakt zal worden en wel door mij. Want ik ben voorzien van zwaar geschut, de dynamis, de kracht. Ik heb de Heilige Geest ontvangen. Dynamis betekent volgens de concordantie: ‘Innerlijke kracht, kracht om wonderen te verrichten, een moreel mens te zijn en het juiste te doen, geconfronteerd met het kwaad. Jezus geeft de Heilige Geest een naam. Hij noemt Hem ‘Parakleet’. Dat woord gebruiken wij vaak als benaming van de Heilige Geest. Dat is hetzelfde, denken wij. Maar veel theologen denken dat als Jezus het over die Trooster heeft, die advocaat, die helper, die parakleet dat Jezus Hem bij zijn naam noemt. De derde persoon van de Drieëenheid is ook echt een persoon. Misschien wel een vrouw, denken sommigen. Laten wij dat er even buiten laten. ‘Parakleet’ betekent ‘hij die aan onze zijde komt’. ‘Geroepen om aan onze zijde te komen als vriend, als helper, als bron van kracht. Dat is wat de Heilige Geest doet: Kracht geven aan de herauten die naar duistere plekken gaan en verkondigen dat Jezus Koning is. De kracht om die duisternis teniet te doen. Dynamiet maar dan goed dynamiet. Ik

zag de Heilige Geest voor het eerst aan het werk in Thailand. Wij stuitten daar op het allerergste soort geestelijke gevangenschap. Wij konden daar niet doen alsof wij christenen waren. Wij hadden de Parakleet nodig die voor ons werkte, wonderen verrichtte, ketenen verbrak. Een plek waar kinderen werden verkocht als seksslaaf en waar duivelaanbidding plaatsvond. Daar konden wij niet doen alsof wij christenen waren. Wij konden daar niet buiten dynamis. Ik maak me erg zorgen over de Kerk in Amerika. Jij kunt hier te makkelijk doen alsof je christen bent. Jij kunt immuun raken voor de werking van de Heilige Geest. En misschien bega je daarmee wel een zonde tegen de Heilige Geest. Sorry dat ik het weer zeg, maar weet u dat je Jezus niet zomaar ‘aardig’ kunt vinden? Overal waar Hij kwam, was Jezus een enorm polariserende figuur. De mensen zeiden òf: wij aanbidden U, òf: kruisig Hem. Altijd had Hij die polariserende werking. Hij dwong niemand partij te kiezen maar door de kracht van de Geest in Hem zeiden mensen òf: Ik moet voor Hem knielen òf ik moet Hem doden. Jij kunt niet lauw tegenover Jezus staan. Jij kunt niet enigszins christelijk zijn. Wij hebben de Heilige Geest nodig en ook zijn kracht hebben wij nodig. De Heilige Geest doet nog altijd grote dingen in de wereld. Wonderen. Hij geneest nog altijd zieken, Hij profeteert nog altijd, Hij spreekt nog altijd woorden van wijsheid. Nog altijd onderricht Hij en geeft leiding. Nog altijd spreekt Hij tot de Kerk. Gisteren stond ik te wachten bij een taco-tentje. Ik had het met een man over de Kerk. Hij werd opeens stil, sloeg zijn armen over elkaar, een jaar of 22 was hij en hij zei tegen me: God wil dat ik je vertel: Wat er ook speelt in je gezin, Hij zal het in orde brengen. Terwijl hij dat zei, maakte hij een nerveuze indruk. Alsof God het hem had ingegeven, maar hij niet zeker wist of hij het moest zeggen. Ik vroeg hem: O, weet je daar dan van? Hij zei: Nee, dat weet ik niet, maar ik moest het zeggen van God. Wat bleek nou? Die jongen…Mijn zoon lijdt aan epilepsie, dat is wat er speelt. De jongen die dat zei, was zelf epileptisch geweest als kind. Iedere dag had hij een zware epilepsie-aanval. Tot hij 12 was. Op zijn 12e stopte het. Hij zei: Kijk naar mij. Alles komt goed. Dus God gebruikte een jongeman die als kind epilepsie had gehad en die gehoorzaamde aan de stem van de Heilige Geest en mij bemoedigde. De Heilige Geest leeft. De Parakleet is aan het werk. Zijn we immuun geworden? Zijn onze harten te koud? Zeggen wij: Laat maar zitten, ik heb mijn Bijbel? Zeggen wij: Laat maar zitten, ik heb de psalmen en gezangen en wij hebben de zondagsdienst. Ik heb de Heilige Geest niet nodig. Alles is oké. Of gaan wij zeggen:

Er zijn duistere plekken, oorden vol kwaad en wij gaan daarheen om te verkondigen dat Jezus er Koning is? En dan niet doen alsof, maar ware kracht tonen om te doen wat God van ons wil? Ware kracht om levens te veranderen en om met gezag te onderwijzen. Echte kracht tot geestelijke kennis echte kracht om te bidden en geestelijke ketens te verbreken? Het antwoord is ja. Amen? Wij zullen de Parakleet leren kennen.

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Reprise Koor – ‘Holy Spirit’

Pinksteren: leven vanuit de Heilige Geest

20 mei 2018 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan