Home Preek op de berg (Bergrede): genezing van gebroken gezinnen

Opening

 

Ontdek Amerika’s tv-kerk als stem en gezicht van positief christendom.

 

Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt. Laten we ons daarover verheugen.

 

Samenzang – Joyful, Joyful

 

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

 

Welkomstwoord

Door Bobby Schuller

 

Goedemorgen. We hopen dat u straks verfrist naar huis gaat vervuld van de Heilige Geest en van Gods nabijheid en daardoor bemoedigd en monter. Dat is mijn diepe wens. Laten we beginnen met een gebed.

 

Gebed

 

Vader in de hemel, U bent ook onze Vader hier beneden. En, Vader in de hemel, we vragen U: Laat uw koninkrijk komen en laat op aarde uw wil geschieden als in de hemel. Heer, wij geloven dat hongerigen gevoed zullen worden dat gebroken harten geheeld zullen worden lasten worden  wegge-nomen, dat zonden vergeven worden en vergeven zijn Wij weten dat dit het voortgaande Koninkrijk-werk is van uw Heilige Geest. Dat heeft uw Geest ons duidelijk gemaakt. Wij danken U daarvoor. In Jezus’ naam bidden we dit. Amen.

 

Samenzang – “Jesus is All the World to Me”

 

Jezus, U bent mij alles waard mijn leven, vreugd, mijn al Hij is mijn kracht van dag tot dag Hij steunt Mij als ik val heb ik verdriet, kan tot Hem gaan Hij richt mij op, Hij ziet mij staan Hij troostte mij, Hij Maakt mij blij Hij is mijn vriend Jezus, U bent mij alles waard en trouw zal ‘k aan U zijn ‘k vertrouw op Hem, Hij is het waard want Hij is trouw aan mij ik volg Hem, dan gaat het goed Hij zorgt voor mij, zelfs Dag en nacht dus volg ik Hem, dag en nacht Hij is mijn vriend Jezus, U bent mij alles waard ik ken Geen vriend als Hij ‘k vertrouw Hem nu, ‘k vertrouw Hem tot dit leven is voorbij leven met Hem is Heerlijkheid leven tot in der eeuwigheid eeuwig leven eeuwige vreugd Hij is mijn vriend

 

 

 

 

 

Interview –   JIM GRASSI

EA = Ed Arnold en JG = Jim Grassi

 

Inleiding

 

Vandaag mag ik in Shepherd’s Grove Jim Grassi verwelkomen een succesvol auteur, communicator,

pastor en een veelzijdig beoefenaar van buitensporten. Wat een achtergrond heeft deze man, wat een dienaar van God is hij. In 1981 richtte hij de mannengroep Catalyst op, waarvan hij de voorzitter is.

Verder werkte hij als vertrouwensman binnen de National Football League bij de San Francisco 49er’s

en de Oakland Raiders. Hij woont met zijn vrouw Louise in Idaho en heeft twee zoons, die ook kerke-lijk werkzaam zijn, Dan en Tom. Graag applaus voor dr. Jim Grassi.

 

Interview

 

EA       Jim, hoe ben jij tot geloof gekomen?

JG       Ik maakte in East Oakland een bewogen periode mee. Ik was een jaar of dertien en trok op       met jongens die op zoek waren naar narigheid. Drie ervan kwamen uiteindelijk in de  gevange-         nis terecht. Ik kwam, zoals veel jonge mensen, op een kruispunt en ik besloot om Jezus te volgen. Een vriend vertelde me over Jezus. Ik zei: Ja, dat pad wil ik volgen. Ik prijs God, want        Hij heeft me toen gered en redt me telkens weer.

EA       Geweldig dat je voor die weg hebt gekozen. Je hebt ondermeer grote prijzen gewonnen als       sportvisser. Wat bezielde je om vertrouwensman te willen worden?

JG       Ik heb altijd veel buitensporten beoefend vooral vissen en jagen en tv-programma’s daarover.

De 49er’s hadden een vertrouwensman en die had het idee dat meer spelers naar een ver-            trouwensman zouden stappen die een ‘visser’ was, een christelijk visser. Zo bleek het  inder-     daad te werken. Die positie leidde tot andere kansen om als vertrouwensman bij verscheidene   teams Jezus’ liefde met hen te delen door middel van mijn achtergrond als sportman.

EA       Karakter is erg belangrijk. Jij wordt wel een ‘karakter-coach’ genoemd. Sommige spelers            krijgen gigantische honoraria en voeren een extravagante leefstijl. Wat zeg je tegen zulke         jongens?

JG       Veel mensen zijn moeilijk bereikbaar door hun karakter. Ze denken dat alles om hen en hun      omgeving draait. Maar de gemiddelde ‘levensduur’ binnen de NFL is drie jaar. Veel van die           jongens, als ze zo een contract krijgen zetten de bloemetjes stevig buiten. Ik wijs hen erop dat ze hun naam en die van hun familie op hun rug dragen en dat je wordt herinnerd om je                   karakter. Van bepaalde grote namen in het football weet je niet meer wat hun prestaties

precies waren maar hun karakter herinner je je wel.

EA       Je schreef Guts, Grace and Glory. Je hebt het speciaal aan iemand opgedragen. Aan wie en     waarom?

JG       Toen ik nadacht over Guts, Grace and Glory over de rolmodellen die ik had gezien en over        wie ik had gehoord kwam Tom Landry bovendrijven. Hij is niet alleen de man langs de zijlijn           met die stoïcijnse blik en dat hoedje. Hij was een geweldig, zeer integer karaktermodel. In     Spreuken 21 vers 1 wordt gezegd dat we bekend zullen zijn door onze goede naam dat roem       en rijkdom minder belangrijk zijn dan een goede naam. Een boek dat hout snijdt: Guts, Grace       and Glory. Ik raad iedere man aan, het te kopen.

EA       Geweldig dat je er was, want nogmaals: Het is een verhaal dat hout snijdt. Dank je, het was       me een genoegen. God zegene je.

JG       Dank u wel. Waar is die bal voor?

EA       Die kan je doorgeven aan iemand hier in de kerk. Er staan twee Bijbelverzen op. Romeinen 2    vers 18 en 20. Dat gaat over het belang van karakter.

JG       Wie hem vangt, mag hem houden en krijgt ook het boek. Eens zien wat ik ermee kan. Daar       komt ie…Goed gevangen. U bent vertrouwensman bij de NFL.

EA       Wilt u de Bijbellezing doen?

JG       Zeker.

 

 

 

 

 

 

Schriftlezing –  Matteüs 5:31-32

door Jim Grassi

 

Als voorbereiding op de preek lees ik woorden van Jezus uit Matteüs. Er werd gezegd: ‘Wie zijn vrouw verstoot moet haar een scheidingsbrief meegeven.’ En Ik zeg jullie: ieder die zijn vrouw verstoot tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis drijft haar tot overspel. En ook wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel. God zegene deze lezing van zijn Woord.

 

Koor – “Foundation”

 

Wat een vast fundament gij heil’gen van de Heer ligt er voor uw geloof in wat zijn Woord ons leert

Wat meer kan Hij zeggen dan Hij reeds heeft gedaan voor u, die om te schuilen naar Jezus bent Gegaan vrees niet: Ik ben met u wees niet verontrust want ik ben uw God Ik geef je bijstand en rust

Ik ben sterk en Ik help je en Ik houd je in stand gesteund door mijn sterke rechtvaardige hand wanneer Ik je roep door diep water te gaan de rivieren van smart doen je niet ten ondergaan want Ik zal bij jou Zijn en zegen je om niet en heilig je in je diepste verdriet de ziel die bij Jezus zal leunen en rusten en Niet zal proberen de vijand te ontvluchten zelfs de hel maakt die ziel niet aan ‘t wankelen Ik zal ik je Nooit, nee nooit nooit verlaten halleluja, halleluja, halleluja

 

(Spot Bobby tour maart)

Goeiemorgen, dames en heren. Ik ben Bobby Schuller en ik zie er naar uit om u aanstaande maart te komen bezoeken. Met Nederland heb ik altijd een bijzondere band gehad. Mijn vrouw en ik zijn er meermalen geweest en vrienden geworden met velen van u. En ik popel om binnenkort in Nederland te zijn. Ik hoop dat u naar één van de vier bijeenkomsten komt. De eerste drie zijn met klassieke muziek zoals hier in Shepherd’s Grove. De vierde, meer informele bijeenkomst is vooral voor jongeren

en voor mensen die jong van hart zijn. We hopen u allemaal te zien als we er zijn. Ik zie ernaar uit met u te bidden en uw verhaal te horen.  Ik zie uit naar mijn bezoek aan Nederland in maart. Hopelijk zie ik u dan. God houdt van u en ik ook.

 

Koor – “Sanctus (Gounod)”

 

Heilig, heilig, heilig de Heer heilig, heilig de God der hemelse machten de God der hemelse machten

Heilig, heilig heilig de Heer heilig, heilig heilig de God der hemelse machten de God der hemelse Machten vol zijn hemel en aarde vol zijn hemel en aarde van uw heerlijkheid vol zijn hemel hemel en Aarde vol zijn hemel en aarde van uw heerlijkheid vol zijn hemel en aarde van uw heerlijkheid vol zijn Hemel en aarde vol zijn hemel en aarde van uw heerlijkheid vol zijn hemel en aarde van uw Heerlijkheid heilig, heilig heilig de Heer heilig, heilig de God der hemelse machten heilig, heilig heilig De Heer heilig de God der hemelse machten hosanna, hosanna in de hoge amen amen

 

Preek – “Sermon on the Mount: Healing Broken Families”

door Bobby Schuller

Vanmorgen gaan we verder met de bespreking van de Bergrede de belangrijkste rede ooit gehouden

in de geschiedenis. Gehouden door de Zoon van God, tweeduizend jaar geleden op een heuvel, voor duizenden lijdende mensen. Het is de grootste intellectuele en geestelijke schat die wij als christenen hebben. Toch zitten er een paar hele moeilijke passages in de Bergrede. Vandaag de dag is het voor ons in de westerse wereld één van de moeilijkste passages om te lezen: Het stuk dat over echt-scheiding gaat. Ik wilde deze preek eigenlijk helemaal niet houden. Ik had gehoopt dat ik mijn vakantie

zo zou kunnen plannen dat iemand anders deze passage had moeten bespreken. Het ligt voor mij ook erg persoonlijk want mijn ouders gingen scheiden toen ik drie was. Wij allemaal hebben wel iets

opgelopen door verbroken relaties en echtscheiding. Of u nu zelf een scheiding hebt doorgemaakt of uw ouders of kinderen of een goede vriend. We weten allemaal hoe treurig en hoe moeilijk een  schei-ding is. Ik wil niet dat iemand die een scheiding achter de rug heeft straks met een schuldgevoel naar huis gaat. Ik wil ook niet dat als uw ouders of kinderen in scheiding liggen naar huis gaat met een superieur gevoel van boosheid op hen. Ik wil dat iedereen die op een of andere manier heeft geleden onder scheiding genezen naar huis gaat doordat de grote genezer Jezus zelf hen heeft aangeraakt.

Want Hij kan genezing brengen in alle pijnlijke, kwetsende dingen van het leven. Maar voor ik het ga hebben over scheiding moet ik het hebben over het huwelijk. Want dat kon het probleem wel eens zijn: onze visie op het huwelijk.  Het huwelijk heeft voor christenen en joden zijn oorsprong in Genesis 2. Er is geen tijd om het voor te lezen, maar het is het bekende verhaal van de schepping van het universum en de wereld door God. Hij schept ook Adam die als taak krijgt de Hof van Eden te  onder-houden. Dat wordt zijn baan. Dan ziet God dat Adam eenzaam is. Hij maakte \ijn bed niet op en liep rond in vloekende kleuren. O nee, hij droeg toen nog geen kleren. Hij ziet Adam en bijna bij zichzelf zegt God: Het is niet goed dat de mens alleen is. Vervolgens schept God de dieren en presenteert die aan Adam. We denken vaak dat het Adams eerste taak was, de dieren een naam te geven. Maar als je goed leest, zie je dat God al die dieren aan Adam toont om te zien of er een geschikte helper of metgezel bij zit. Door ze een naam te geven, verwerpt Adam ze als helpers ook al worden dat de echte namen. God laat hem een kraai zien, en Adam zegt: Nee, dat is een kraai. Dan een  grond-eenhoorn. ‘Nee, dat is een grondeekhoorn.’ Of een giraf. ‘Nee, dit is een giraffe.’ Dan toont God een golden retriever. Adam krabt aan zijn kin en zegt: Hou maar even apart, misschien wordt dit hem. Eén voor één worden de dieren voor Adam geleid maar hij wijst ze allemaal af. ‘Hij vond geen helper die bij hem paste.’ Toen bracht God hem in slaap, nam een rib uit Adams lijf en schiep de vrouw. En dan wordt Adam wakker en ziet een vrouw, een naakte vrouw nog wel in de Hof. Hij zegt: eindelijk. Het verhaal is nog niet af. Eindelijk, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees. Hij heeft zijn helper gevonden,

hij heeft degene gevonden naar wie hij op één of andere manier op zoek was. Nog beter dan een golden retriever. Als Adam en Eva zich verenigen, ontstaat er een eenheid en worden ze  uitgenodigd

onderdeel te zijn van Gods scheppende, verlossende werk op aarde. Nog voor de zondeval. Ze  heb-ben nu de voortplanting. Adam en Eva kunnen scheppen, dankzij Gods kracht. Ze kunnen nieuwe zielen scheppen. Ze kunnen een mens scheppen die op de wereld komt een nieuw eeuwig wezen.

Dankzij het feit dat ze zijn samengebracht. Dus de voortplanting is in wezen onderdeel van Gods scheppingswerk. En dan is er het idee van rentmeesterschap naast God: Kinderen grootbrengen, voor elkaar zorgen. Intimiteit, van elkaar houden en er voor elkaar zijn. Dat alles hoort bij het huwelijk, bij Gods bedoeling voor Adam en Eva. Het is het idee van een geïncarneerde werkelijkheid van Gods liefde: Dat ik, Adam, Gods liefde vooral kan voelen via Eva. Wat God mij geeft, kan ik doorgeven aan Eva. Door voor haar te zorgen, samen met haar te scheppen en te beheren. En Eva zegt: Ik ben  onderdeel van Gods scheppende werk samen met Adam, omdat ik hem kan liefhebben. Gods liefde wordt het meest tastbaar in het huwelijk. Dat is het idee achter het samenkomen van twee mensen:

Dat de volheid van Gods liefde, Gods scheppende natuur, Gods intimiteit en Gods macht, allemaal worden ervaren in het huwelijk. Als we dat zien, zien we ook wat scheiding inhoudt. Scheiding die komt terwijl iedereen zo graag een prachtig, vol, gelukkig huwelijksleven wilde met samen films huren, ijsjes eten, naar Disneyland, samen gezonde kinderen krijgen, samen door het leven. Met een eind als in The Notebook, samen hoogbejaard sterven. Maar vaak wordt het totaal anders dan we verwacht-ten. Dat is een van de moeilijkste dingen van een scheiding: Dat je in feite bevestigt dat alle hoop en dromen die je had toen je trouwde, vermorzeld zijn en totaal niet resulteren in dat wat je verwacht had.

Niet alleen u, maar iedereen moet daarmee om zien te gaan. Nu komen we bij het deel van de  Berg-rede waarin Jezus zegt: ‘Er werd gezegd: Wie zijn vrouw verstoot moet haar een scheidingsbrief

meegeven. Ik zeg jullie: Wie zijn vrouw verstoot zonder dat er sprake was van overspel drijft haar tot overspel. En ook wie met haar trouwt, pleegt overspel. Die ‘scheidingsbrief’ was door God ingesteld

in de Levitische wet. Het principe van die Levitische wet was gewoon: God wilde dat mensen als Adam en Eva een bloeiend, gelukkig huwelijk zouden hebben, met veel ijsjes eten. Maar in Mozes’ en in Jezus’ dagen waren vrouwen anders dan vandaag de dag. Vrouwen waren weinig meer dan bezit.

Zeker in Mozes’ tijd, als een man geen scheidingsgrond vond harteloos en koppig als hij kon zijn, dan kon hij haar doodslaan. De scheidingsbrief was een manier om je vrouw weg te sturen en zij mocht bewijzen dat ze niet ontrouw was geweest. Uit dat instituut, dat diende om de vrouw te beschermen ontstond een nieuw soort legalisme waardoor een man in Jezus’ tijd zijn vrouw zomaar kon verstoten.

De rabbi’s van de shumai-school zeiden: De man kan scheiden van zijn vrouw of de vrouw van haar man als één van beiden overspel pleegt. Dat klinkt logisch. Maar de hallel-school zei: Je kunt je vrouw wegsturen om willekeurig welke reden. Zelfs als je een andere vrouw mooier vond, kon je je eigen vrouw verstoten. Als ze te veel zout in je eten doet Hé, ze doet te veel zout in je eten! Dan kon je haar verstoten. En als in Jezus’ tijd een vrouw, die niet meer was dan bezit, werd verstoten was dat vaak ten onrechte en rampzalig. Dan was haar leven kapot. In Jezus’ tijd had een gescheiden, verstoten vrouw drie opties: De beste was: hertrouwen. Heel onwaarschijnlijk, behalve als ze een enorm stuk was. Dan moest ze een vrouw zijn die Ze werd gezien als tweedehands. En als ze toch kon  hertrouwen zou haar man het haar waarschijnlijk blijven nadragen. Tweede optie: prostituee worden

of gaan bedelen. Daar draaide het vaak op uit. Je bent getrouwd, hebt kinderen, je leven. Op een dag vindt je man het eten te zout en beland je op straat. En dan de slechtste mogelijkheid: Terug naar je eigen familie. Die zag je gewoonlijk als een schandvlek en je werd gewoon een slaaf in het huis-houden. Al weet ik niet waarom dat erger was dan prostitutie. Hier is duidelijk sprake van onrecht en daarom was Jezus zo kwaad over al die scheidingen. Als rabbi ziet hij de verdorvenheid van de mannen die hun vrouw overleveren aan de gieren. Maar er is nog iets met scheiding dat God heel erg kwetst en verwondt en dat we vandaag vooral moeten bespreken: Er stond God geen scheiding voor ogen toen Hij u en uw partner samenbracht en uw ouders samenbracht, of uw kind en zijn of haar partner. Ze wilden toch een bloeiend gezin, met gelukkige kinderen en veel geluk. Dat was Gods idee, en ook uw idee, toch? Een gelukkig huwelijk, een vol leven. Maar door tegenslagen lukt dat niet. Jezus zegt in Matteüs 19 vers 3, een andere passage dus: Toen vroegen de farizeeën Hem: Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten? Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de Schepper de mens mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt? Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw en die twee zullen één worden. Ze zijn dan niet langer twee, maar één.

Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden. Ze zeiden: Waarom heeft Mozes dan  voor-geschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ Hij antwoordde: Omdat u harteloos en koppig bent daarom heeft hij u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat was eerst niet zo. Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot om een andere reden dan overspel en met een ander trouwt,

pleegt overspel. Dus van het begin af aan was dat niet wat God voor ogen had voor getrouwde mensen. Als twee mensen één worden kan je dat niet zomaar uit elkaar halen. Wie  een scheiding heeft meegemaakt, weet: Als twee mensen één zijn kunnen die niet op een nette, cleane manier worden gescheiden. Scheiden is scheuren, breken en bloeden. Als je net een scheiding hebt

meegemaakt weet je hoe lelijk en smerig het kan zijn. Alles splijt: Niet alleen de band tussen u en uw man of u en uw vrouw. Ook uw kinderen worden heen en weer geslingerd. Zij worden geconfronteerd

met nieuwe ouders, nieuwe papa’s en mama’s. En je vrienden. Die moeten ook kiezen. En de families.

Met de familie van je partner kan je niet normaal meer omgaan. Dooprituelen, trouwerijen, alles moet apart. Alles is gespleten, kapot, gewond. Niet alleen jij en je partner, maar je hele omgeving wordt in tweeën gedeeld. Alles gaat kapot, scheurt en altijd op een ellendige manier. Allemaal lopen we wonden op van verbroken relaties. Ik was twee, drie jaar toen mijn ouders gingen scheiden. Ik  her-inner me niet eens dat ze getrouwd waren. Mijn eerste herinnering is dat ik de hand van mijn oma Persley vasthield bij het eieren zoeken. Toen waren ze denk ik nog getrouwd maar ik kan me niet echt herinneren dat ze getrouwd waren. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ze altijd met hun huidige partner waren. Ik kan me mijn ouders niet getrouwd voorstellen. Ze waren pas 18 en 19 toen ze trouwden. Aan de jonge kant, vindt u niet? Ze hebben echt hun best gedaan. Ze zijn tien jaar getrouwd geweest.

En mijn vader was predikant en zijn gemeente moest die scheiding zien te verwerken in een tijd dat er over scheiding nog heel star gedacht werd. En dan is er nog iets, waarmee ik het zelfs als volwassene nog te stellen heb: Mijn leven lang heb ik moeten kiezen. Kiezen waar je heen gaat met Kerst, met Pasen, Thanksgiving, Onafhankelijkheidsdag. Altijd kiezen. Mijn hele leven heb ik een gevoel gehad dat moeilijk uit te leggen is. Wie zelf gescheiden, hertrouwde ouders heeft, weet het. Het is iets met..

Ik heb geen reden om me zo te voelen. Mijn vader trouwde met Donna, een ongelofelijke vrouw. Mijn moeder trouwde met Ron, ook een prima vent. Ze vormden nieuwe gezinnen met hun partner. Maar hoe liefdevol ze ook zijn en hun best voor je doen, diep in je hart voel je je nooit voor 100% bij één van de gezinnen horen. Er is altijd dat gevoel dat je maar voor 50% deel uitmaakt van beide gezinnen. En zij kunnen het niet helpen. Ik ben nu in de 30 en heb zelf kinderen. En nog steeds denk ik als een diplomaat over de vraag: Waar ga ik heen met de Kerst? Met die wond hebben uw kinderen te stellen.

Elke keer als ik een foto zie van één van de gezinnen waar ik bij hoor een gezinsfoto waar ik niet op sta en dat zijn er veel. dan doet dat op de een of andere manier pijn. Nog altijd, en ik kan er niks aan doen. Dat blijft me bij tot aan mijn dood. Dat is het punt met scheiding en relaties: Het zijn geen  onbe-duidende dingen. Ze raken ook de mensen om ons heen. God wil geen scheiding. Er zijn mensen die beslist moeten kunnen scheiden. Dat zeg ik met mijn moreel gezag van predikant. Maar in het geval van schadelijk seksueel gedrag in het geval van mishandeling, waar Matteüs 19 op zinspeelt als je verlaten wordt, dan is er alle reden tot scheiding. Maar ook dan doet het pijn. Velen van ons hebben het doorgemaakt en weten hoe pijnlijk het is. Dit is de boodschap die ik u vanmorgen wil brengen: Ja, als er sprake is van mishandeling, moet u scheiden. Misschien bent u het al en voelt u zich schuldig.

Misschien blijft diegene het u verwijten. Misschien zijn uw ouders gescheiden en verwijt u hen dat.

Misschien ligt u zelf in scheiding, u wilt het niet, maar toch gebeurt het. Of uw kinderen liggen in scheiding en u bent teleurgesteld in hen. Of in uw kleinkinderen. Tot u richt ik me vandaag. In  Johannes 4 zit Jezus bij een bron met een Samaritaanse vrouw. Hij zegt: Ga je man eens halen. Ze antwoordt: Ik heb geen man, ik ben niet getrouwd. Hij zegt: Inderdaad, je bent vijf keer getrouwd geweest. De man met wie je nu bent is niet je echtgenoot. Hoe weet u dat? zei ze. En dan komt er iets heel belangrijks. Hij biedt haar stromen van levend water aan. God biedt ons stromen van levend water van nieuw leven. Maar wat ik u wil zeggen is: Het verleden is het verleden. En genade wordt aangeboden hoeveel fouten u ook heeft gemaakt door te trouwen of door te scheiden of wat dan ook.

 

 

Genade wordt aangeboden aan ons allemaal die het verknald hebben. Genade wordt aangeboden aan uw ouders, aan uw kinderen, aan uw ex-vrouw of ex-man. Genade wordt ook u aangeboden en mèt die genade ontvangt u stromen van levend water. Laten we bidden.

 

Gebed

 

Vader, we komen tot U in de naam van Jezus. Velen van ons voelen zich gebroken, lijden, hebben pijn. We vragen U om uw leven en uw kracht. Ik weet dat velen die nu kijken en velen die hier aan-wezig zijn de last van een scheiding dragen hetzij die van hun eigen scheiding, hetzij die van hun kinderen of hun ouders Heer, we willen hen aan U opdragen en U, de gewonde Genezer, vragen om hun diepste wonden te helen. In Jezus’ naam. Heer, we hebben U lief. Amen.

 

Samenzang – “In Christ There is No East or West”

 

In Christus is noch west noch oost in Hem noch zuid noch noord één broederschap rust in zijn troost

Eén wereld in zijn Woord één band is ‘t die ons samenbindt vanwaar en wie ge ook zijt wie onze Vader dient als kind is Christus toegewijd

 

Zegen

 

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.

De Here wende u zijn aangezicht toe en geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

 

 

Preek op de berg (Bergrede): genezing van gebroken gezinnen

2 februari 2014 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan