Home Vergeef elkaar

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn dit moment kan uw uur van kracht zijn.

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

Welkomstwoord
Door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. We zullen ons erover verheugen. Goedemorgen. Welkom, kerkfamilie. Ik zeg het elke week, maar het is ook waar: Wij zijn vereerd door uw komst. Wij houden van u. N. T. Wright zegt: U heeft geen groot geloof nodig maar geloof in een grote God. En misschien denkt u wel: Hannah, ik heb maar 1 procent geloof in God. Hou dat vast, want God kan ongelofelijke dingen doen met die ene procent. Geef de mensen in uw buurt een hand en zeg: God houdt van u en ik ook.

Samenzang – “O For a Thousand Tongues to Sing”

O had ik duizend tongen mee, zij zongen allen mee
De lofzang van mijn God en Heer, die vreugde geeft en vree

Mijn God en Meester sta mij bij dat ik getrouw steeds zij In ‘t wijd verbreiden van de faam van uw verheven naam

Hij spreekt, en luisterend naar zijn stem krijg ik nieuw leven weer Bedroefde harten maakt Hij blij als u gelooft in Hem
Amen

Schriftlezing – Matteüs 6:12-15 door Hannah Schuller

U mag gaan zitten. Ter voorbereiding op de preek lees ik voor uit het boek Matteüs. Vergeef ons onze schulden zoals ook wij hebben vergeven, wie ons iets schuldig was. En breng ons niet in beproeving maar red ons uit de greep van het kwaad. Want als jullie anderen hun misstappen vergeven zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. Maar als je anderen niet vergeeft zal jullie hemelse Vader jullie je misstappen evenmin vergeven. Iedere relatie vraagt twee vergevers. Mogen wij de eersten zijn die vergeven. Amen.

Interview – DR. IRENE MESSOLORAS
BS = Bobby Schuller en IM = Irene Messoloras

BS Wij gaan even naar het koor. Wij heten dr. Irene Messoloras welkom, onze nieuwe koordirigent. Irene is een gerespecteerd, uitzonderlijk getalenteerd muzikant. Zij helpt ons om onze traditie van uitstekende koorzang voort te zetten. Graag applaus voor Irene.
Je komt van de Universiteit van California?

IM Ja, mijn mentor was Donald Neuen. Dat is hij de afgelopen twaalf jaar geweest. Hij is een bijzonder mens. Hij was mijn studiebegeleider aan de Universiteit van California. Ik vind het geweldig dat ik onderdeel mag zijn van deze kerk en zijn werk mag voortzetten.

BS Wat zijn je ideeën over dit koor en onze muziek?
IM Volgens mij is dit een van de beste koren ter wereld. Dat meen ik echt. Dit koor kan echt alles.

Ik zou graag meer concertuitvoeringen doen met het koor en recitals verzorgen met sommige zeer getalenteerde solisten. Ik wil ook graag opnamen uitbrengen en internationaal op tournee gaan .

BS Geweldig dat je nu bij ons team zit. Hoe doet ze het? Goed? Zo te horen ben je zeer geliefd. God zegene je.

Koor – “Blessed are They”

Zalig de armen van geest want hunner is het Koninkrijk der hemelen Zalig die treuren want zij zullen vertroost worden
Zalig de zachtmoedige want zij zullen de aarde beërven
Zalig zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid

Want zij zullen verzadigd worden
Zalig de barmhartige want hun zal barmhartigheid geschieden
Zalig de reinen van hart want zij zullen God zien
Zalig de vredestichters want zij zullen kinderen Gods genoemd worden Zalig zijt gij zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil
Want hunner is het Koninkrijk der hemelen
Zalig zijt gij als om Mijnentwil men u smaadt en vervolgt
En liegende allerlei kwaad van u spreekt
Verblijdt u en verheugt u want uw loon is groot in de hemelen
Zalig de barmhartige, zalig de reinen van hart, zalig de vredestichters Want zij zullen kinderen Gods genoemd worden
Zalig zijt gij, zalig zijt gij, zalig zijt gij, zalig

INTERVIEW – BEBE WINANS
BS = Bobby Schuller en BW = Bebe Winans

BS Wauw, wat een voorrecht om hier met de legendarische BeBe Winans te staan.

Bedankt dat je er bent.
BW Jij ook bedankt. Het koor was werkelijk ongelofelijk goed. Fijn dat ik hier ben.
BS Waarschijnlijk weet u het wel maar hij heeft als gospelzanger 6 Grammy’s gewonnen.

Hij staat nu in de musical Born for This. Vertel er eens iets over.
BW Het gaat over mij en mijn zusje CeCe over ons leven, hoe wij volwassen werden. Dankzij

Tammy Faye Bakker en Jim Bakker waren BeBe en CeCe er nooit geweest. Zo werden wij ontdekt als duet. Het gaat over ons leven, waarin God zo’n belangrijke rol heeft gespeeld via de muziek en via mijn ouders.

BS Iedereen kan zich erin herkennen. Vaak denken mensen dat je ze niet begrijpt maar verhalen over afwijzing, gekwetstheid, verlies zijn herkenbaar voor iedereen. Jouw verhaal is mijn verhaal maar met andere omstandigheden en personen. De musical draait nog een paar weken.

BW Ja, in Santa Monica. Iedereen is welkom voor een leuke show.
BS En wat je nu gaat zingen…
BW …is uit de musical. De titelsong Born for This.
BS BeBe Winans, fantastisch dat je er bent. Wij zien er enorm naar uit. God zegene je.

Solo – BEBE WINANS – “Born for This”

Heer, waarom ik niet? vroeg ik me af, was het liedje dat ik zong soms vals? Bedwing je tranen en hou jezelf voor dat het gewoon niet zo mocht zijn Sommigen wensen bij een ster en hopen dat ooit hun wens zal uitkomen
Maar ik vraag heel nederig aan God: is dat waarvan ik droom misschien taboe?

Hiervoor ben ik geboren, voorbestemd tot iets groots Ben ik hier wel klaar voor? uw kracht in mijn zwakheid

Ik weet dat het leven hard kan zijn, is het wel het risico waard om m’n hart te volgen?
En ja: hiervoor ben ik geboren ik ga die wereld niet in want ze zeiden nee
Ik heb daar werkelijk niets te zoeken maar toen ik in bed lag spookte het maar door m’n hoofd:
Ben ik nu waar ik wezen moet? die woorden mogen m’n leven niet beheersen
Ik zal mijn trots verdedigen, als ik hard werk, kom ik misschien niet ver maar uiteindelijk zal ik winnen

Hiervoor ben ik geboren, voorbestemd tot iets groots Ben ik hier wel klaar voor? uw kracht in mijn zwakheid

Ik weet dat het leven hard kan zijn, is het wel het risico waard om uw Woord te volgen? Ja: hiervoor ben ik geboren
Als ik hier blijf en afwacht zullen mijn dromen sterven
Ik moet niet bang zijn maar het opnieuw proberen, en vliegen

Als ik ooit verdwaal doordat mijn hart verscheurd raakt
Zal ik me toch nooit afvragen waarom ik eigenlijk ben geboren
Want hiervoor ben ik geboren voorbestemd tot iets groots
God, geef me de kracht hiervoor, uw kracht in mijn zwakheid
Het leven kan hard zijn, ik weet het, is het wel het risico waard om uw liefde te volgen?

Ja: hiervoor ben ik geboren, hiervoor ben ik geboren voorbestemd voor iets groots Die gedachte geeft me kracht, kracht voor mijn zwakheid
Dus als het leven tegenzit en ik denk: is het wel het risico waard?
Dan zal ik uw liefde volgen

Ja, hiervoor ben ik geboren, ja, hiervoor bent u geboren Ik ben geboren, hiervoor

Solo – BEBE WINANS – “In Jesus’ Name”

Jezus,
Laat de aarde verkondigen dat alles is vergeven in Jezus’ naam

En opnieuw…
In Jezus’ naam wordt de gevangene bevrijd
In Jezus’ naam komen gevangenen vrij
In Jezus’ naam is alles mogelijk
Ja, het kan allemaal in Jezus’ naam
In Jezus’ naam wordt de vijand op de vlucht gejaagd In Jezus’ naam moet alle onderdrukking stoppen
In Jezus’ naam, waar twee of drie tezamen zijn
Is God met ons in Jezus’ naam, in Jezus’ naam
Ligt mijn hoop op redding in Jezus’ naam
Zal ik geloven en vertrouwen in Jezus’ naam,
Als ik klop, zal de deur opengaan
Al mijn zegeningen zijn in Jezus’ naam
Jezus is altijd dezelfde
Jezus, almachtig is zijn heerschappij

Jezus, laat heel de aarde verkondigen dat alles is vergeven In Jezus’ naam

Ten slotte dit:
In Jezus’ naam is iedereen van harte welkom
In Jezus’ naam is de strijd al gewonnen
In Jezus’ naam gaan blinde ogen open
Want er ligt genezing, in Jezus’ naam, in Jezus’ naam Vergeet ik al wat achter me ligt, in Jezus’ naam
Haast ik me naar wat voor me ligt, in Jezus’ naam Ben ik trots op mijn grote roeping
Want ik ben een nieuwe schepping
In Jezus’ naam, Jezus – vergeet het niet,
Hij is altijd dezelfde
Jezus, almachtig is zijn heerschappij

Jezus – laat heel de aarde verkondigen dat alles is vergeven In Jezus’ naam

Er is kracht in Jezus, genezing in Jezus
Vergeving in Jezus, er is liefde in Jezus
En het is allemaal in zijn naam allemaal in Jezus’ naam In Jezus’ naam

Proclamatie met Bobby Schuller

Dank u wel, God zegene u. Laten wij de proclamatie doen. Houd uw handen zo, in een ontvangend gebaar. Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef me geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld.

Dank u, u mag gaan zitten.

Preek – “Vergeef elkaar” door Bobby Schuller

Toen ik studeerde had ik geen rooie cent. Ik ging eens een weddenschap voor 50 dollar aan. Ik moest, gekleed in slechts een handdoek, in een winkel om shampoo gaan vragen. Dat deed ik, voor 50 dollar.
Zo weinig geld had ik. Tegenover Oral Roberts University zat restaurant Zito’s. Daar kon je ‘Zuidwest- pasta met kip’ bestellen. Dan kreeg je een grote kom met weke pasta met kaas, pepers, tortillachips en kip. Maar ik vond het heerlijk. Het kostte maar 8 dollar. Voor mij dus een hoop geld, maar het was mooi meegenomen dat ik als student dan weer even 8000 calorieën binnenkreeg. Op een dag was het weer zover. Ik ging daar in mijn eentje zitten, bestelde pasta en de man zei: Goed dat je er bent. Ik was dol op die pasta. Echt heerlijk. Maar hij zei: Dit is de laatste dag dat wij deze pasta serveren. Waarom? vroeg ik. ‘Omdat ie niet te pruimen is. ‘ Ik zei: Ik hou van deze pasta en deze pasta houdt van mij. Ik neem er nu een en neem er ook nog een mee. Dus ik at mijn pasta met kip en nam nog een bak pasta mee naar huis. Mijn kamergenoot was mijn beste vriend en at altijd mijn eten op. Ik vroeg hem altijd dat niet te doen, maar hij ging ermee door. Dit was de laatste Zuidwest-pasta met kip ter wereld. Ik zette hem in de ijskast voor de volgende dag, als hij uitgestorven zou zijn met een briefje erbij: ‘Afblijven van Bobby’s Zuidwest-pasta met kip.’ De volgende dag ging ik weer naar college. Toen ik weer naar huis ging, keek ik echt uit naar die pasta. Ik kwam thuis, de bak stond er nog, het briefje was er ook nog maar de pasta niet. Hij had de pasta opgegeten en de bak weer teruggezet. Vandaag hebben wij het over vergeving. Deze reeks gaat over het hebben van een diepgaande band met anderen. In onze vriendschappen en onze relaties met onze partner en onze kinderen draait het om twee mensen die goed zijn in vergeving. Daar begint het. Als wij willen groeien in onze relaties moeten wij experts worden in verzoening, in de grootste zijn en vooral in de eerste zijn. Schuif je trots terzijde, je ego en toon compassie, liefde, genade, vergeving. Dat is altijd aanwezig in wat Jezus ons voorhoudt. Vergeving, genade en verzoening op vrijwel iedere bladzij van de Bijbel lezen wij erover. Als iemand het heeft over christen worden is het kernwoord vergeving. Vergeving van onze zonden en verzoening met de Vader. Wij staan er misschien niet bij stil maar het staat ook in het belangrijkste onderdeel van de Bijbel: het Onze Vader. Daar wordt gezegd dat wij worden vergeven als wij ook anderen vergeven. Wij zeggen het zo vaak. Ik lees het voor: Matteüs 6, tegen het eind van het Onze Vader: Vergeef onze schulden zoals ook wij hebben vergeven, wie ons iets schuldig was. ‘Schulden’ kunnen zijn: misdrijven, zonden, overtredingen. Ik wil wat dieper ingaan op die regel. Wat zeg je daarmee precies? ‘Heer, vergeef mij op dezelfde manier als waarop ik anderen vergeef.’ ‘Heer, ik vraag U, vergeef mij in dezelfde mate als waarin ik anderen vergeef.’ Dat is niet mis, hè? ‘Uh oh’, hoor ik iemand zeggen. Ja, ik ben het volkomen met u eens. Vergeef mij in dezelfde mate als waarin ik anderen vergeef. En breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad. En dan wordt het nog een keer extra duidelijk gezegd: Want als jullie anderen hun misstappen vergeven zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. Maar als je anderen niet vergeeft zal jullie hemelse Vader jullie je misstappen evenmin vergeven. Duidelijker kan het niet. Het is zo belangrijk dat wij anderen hun zonden vergeven. Want ons is zoveel vergeven. Niet alleen door God. Denk aan de vele keren dat vrienden en familie dat deden. Hoe vaak heb ik mensen niet gekwetst door iets wat ik zei als ik boos was of honger had of moe was – tegen Hannah, mijn kinderen, mijn ouders of mijn vrienden. Als ik bedenk hoe vergevingsgezind mensen zijn geweest als ik slecht in mijn vel zat en mensen per ongeluk pijn deed. Hoe ze toch van mij bleven houden en hoe God me al mijn zonden vergaf in verleden, heden en toekomst, hoe het Kruis al onze zonden wegnam en wij geliefd zijn bij God. Niet alleen vergeven maar uitgekozen, gezegend, geroepen, God heeft een plan voor je. Hij zal alleen geweldige dingen voor je doen, Hij wrijft je je fouten niet in. Hij houdt gewoon van je. Dat besef zou ons moeten aanzetten tot een diep verlangen om te vergeven, ons te verzoenen, dingen los te laten. Jezus vertelt het volgende verhaal. Petrus is bij Hem. Petrus vraagt: Hoe vaak moet ik mijn naaste vergeven? Zeven keer? vraagt Petrus. Petrus is hier aan het opscheppen. Hij heeft de grootste mond van alle discipelen. De rabbi’s zeiden dat je drie maal moest vergeven. Dat kwam uit het boek Amos. Als iemand je drie keer kwetst, moet je hem vergeven, maar de vierde keer treed je op, je straft hem of wat dan ook. Drie keer dus. Petrus zegt: Moet het geen zeven keer? Zeven is een heilig getal. En Jezus antwoordt: Niet zeven, maar zeventig maal zeven. Anders gezegd: Hou nooit op met vergeven.

Het staat niet in de tekst, maar je ziet bijna Petrus’ reactie. ‘Dat is een hoop!’ Moet ik dan altijd maar blijven vergeven? Inderdaad, ik moet altijd iedereen blijven vergeven. Jezus vertelt dit verhaal: Er was eens een dienaar die zijn koning 10.000 talenten schuldig was. 1 talent = 6000 denariën. 10.000

talenten is 600.000 denariën. Vandaag de dag zou dat vele miljoenen euro’s zijn. Jezus kiest het getal

10.000 omdat dat in het Grieks de hoogste getalsaanduiding is. Het woord is myriad. Zoals Google in

het Engels de hoogste getalsaanduiding is. Daar is Google naar genoemd. Het betekent een 1 met 100 nullen erachter. Het is zoiets als zeggen: Hij was hem een triljoen triljard euro schuldig. Meer geld dan er op aarde is. 10.000 talenten. En de overigens zeer rechtvaardige koning zei: Jij bent mij zo veel schuldig, Jij en je familie gaan de gevangenis in. Hij valt op zijn knieën en zegt: Koning, vergeef mij, ik heb meer tijd nodig. De koning krijgt medelijden en zegt: Ik scheld je je hele schuld kwijt, die triljarden dollars die je mij schuldig bent. Ik scheld je alles kwijt. Ik weet niet hoe het met u zit, maar als ik een credit card had waarmee u astronomische bedragen had uitgegeven en Visa belde en zei: Wij schelden u dat geld kwijt. Of als u een huis had gekocht met een veel te hoge hypotheek en zij zeiden: Laat maar, het huis is van u. Of het gaat om een nog veel groter bedrag – hoe zou u zich voelen?

Ik zou mij echt ongehoord fantastisch voelen. Het zou de dag van mijn leven zijn. Ik zou me voelen als Dickens’ Scrooge, als hij de geest heeft gezien en hij iedereen een zalige Kerst wenst en kalkoenen koopt voor arme kinderen. De man in het verhaal ziet iemand die hem nog 100 denariën schuldig, zeg maar 3 euro. Boos zegt hij tegen de man: Ik krijg nog 3 euro van je. Hij grijpt hem bij de keel en schreeuwt tegen hem. Hij laat de man oppakken die tegen hem zegt: Geef mij nog heel even, dan betaal ik je die 3 euro terug. Nee! is het antwoord, gooi hem in de bak. Als de koning dat hoort, zegt hij: Wat een door en door slecht mens. Ik scheld hem een astronomisch bedrag kwijt en hij laat een vriend oppakken vanwege 3 euro. Zet hem gevangen tot hij mij tot op de laatste cent heeft terugbetaald. Jezus zegt: Zo vergaat het degene die is vergeven, maar zelf zijn naaste niet vergeeft.

Ik vat dat niet lichtzinnig op. Jezus laat er geen misverstand over bestaan dat we moeten vergeven. Vergeven is meestal moeilijk en heel erg moeilijk als de wond diep is. Misschien heeft u nog steeds niet degene vergeven die u zo heeft gekwetst. Die u een proces heeft aangedaan die uw zaak kapotgemaakt heeft, die u ten onrechte heeft ontslagen. Misschien had u een vader die u mishandelde. U had een liefdevolle vader nodig, die er voor u was, u knuffelde en ‘s avonds instopte. Maar hij sloeg u en schold u uit. Misschien had u een moeder die dronk, die er niet voor u was. U had behoefte aan haar liefde, verzorging en steun, maar zij gaf niet om u. Misschien had of heeft u een agressieve partner of hebben uw kinderen u iets aangedaan. Of uw ouders. Of uw broer of zuster zijn verslaafd aan drugs en alcohol en troggelen geld af van uw familie. Zulke wonden zijn echt en doen echt pijn. U vraagt: Heer, moet ik die mensen vergeven? Het antwoord is: Ja, absoluut. Want u verdient het niet om nog één dag met pijn in uw hart te moeten leven, om nog één dag te moeten leven met bitterheid en wrok die uw leven beroven van vrijheid en vreugde. Als wij het hebben over vergeving weten wij eigenlijk niet goed wat vergeving werkelijk is. Dit is wat het niet is: Ten eerste: Vergeven is niet hetzelfde als excuseren. Het is niet: ‘Hij deed wel zijn best. In zeker opzicht was hij een goeie vader.’ Het is niet: ‘Zij had gewoon een slechte dag.’ Als je iemand vergeeft, voel je de pijn die jou is aangedaan, en benoemt die: Slecht, verkeerd, kwetsend. Vergeven is niet: iemand excuseren en zeggen dat hij niet anders kon. Ten tweede: Vergeven is niet iets negeren en doen alsof iets niet is gebeurd. Het is niet: je ogen voor iets sluiten en doen alsof het je geen pijn doet. Het doet wel pijn, zie dat onder ogen. Het is niet excuseren, niet negeren en ook niet vergeten. Soms zeggen wij ‘vergeven en vergeten’. Maar het is geen kwestie van vergeten. Pijn en gekwetstheid uit je verleden vergeten kan ertoe leiden dat zij onbewust voortbestaan en pijn blijven doen. Dus je vergeet het ook niet, het blijft je bij. Soms omvat vergeving geen verzoening. Niet altijd. Vaak moet je je wel verzoenen maar zeker niet met mensen die verder kwaad in de zin hebben. En het belangrijkste van vandaag is dit: Vergeving is niet iets wat je verdient. God vraagt ons om te vergeven, maar wie wij vergeven verdienen dat niet. Zoals ik het niet verdiende te worden vergeven voor mijn zonden. Ik verdiende geen vergeving, maar goede mensen hebben mij vergeven. Ik verdiende het niet, maar God heeft mij vergeven. Daarom ben ik wie ik ben. Vergeving is dus een geschenk. Dat ligt in het woord besloten: vergeven. Het is een kwestie van vrijgevigheid. Het is een van de meest genereuze, barmhartige Jezus-achtige, menslievende dingen die je kunt doen. En het is niet iets dat je verdient.

Niemand heeft recht op vergeving. Het is een prachtig geschenk. U bent een prachtig mens als u uw naaste vergeeft. Kies voor vergeving. Het deed pijn, maar ik vergeef het. Het was verkeerd, maar ik vergeef het. Ik had beter verdiend, maar ik vergeef het. Ik hoef dit niet te doen, ik kies om dit te doen. Ik vergeef, ik vergeef, ik vergeef. Als u die woorden zegt, als u ze in- en uitademt dan ontvangt u alles wat u nodig hebt. Vrede, vreugde, volheid. Wat jou is aangedaan, was verkeerd, slecht, kwetsend.

Vergeet dat nooit. En besef hoe geweldig het is dat je kunt kiezen hoe je reageert, kunt kiezen om te vergeven. Amen?

Gebed

Heer, dank U dat U ons zoveel hebt vergeven. Ik bid voor ieder die dit hoort en die gekwetst is, gebroken, mishandeld. Heer, velen zijn zoveel vreugde kwijt geraakt dat ik U vraag om genezing in Jezus’ naam. Leer ons allen om te vergeven en heb geduld met ons als wij leren om gerechtigheid over te laten aan U. Amen.

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Vergeef elkaar

19 november 2017 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan