Samenzang – Joyful, Joyful
Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend
Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!
Welkomstwoord door Bobby Schuller en Haven Schuller
Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen vanuit Korinthe in Griekenland. Wij brengen hier de laatste boodschap vanuit de voetsporen van Paulus. Dit is de laatste zondag. Wij hopen dat het jullie bevallen is. Vandaag wordt een prachtige ervaring. Dit is een geweldige ervaring geweest. Wij zijn heel dankbaar dat jullie ons gevolgd hebben. Laat mij voor jullie bidden.
Gebed
Lieve Heer, dank U voor de geweldige mensen hier en voor de mooie tijd die we hier beleefd hebben. Ik bid dat de boodschap van mijn vader mensen zal zegenen en mensen zal helpen, betere volgelingen van U te worden en U te eren met alles wat ze doen en dat U hier zult werken. Wij zijn dankbaar dat wij zo’n geweldige God hebben Die voor ons aan het kruis gestorven is. Ik bid dat alles voorspoedig zal gaan. Dit bidden wij in uw naam, amen. Richt je naar degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.
Koorzang – Doxology (Hallelujah)
Goedemorgen, kerk. Wij beginnen onze eredienst vandaag met een gezang. Een heel oud gezang dat ik en velen met mij in de Crystal Cathedral hebben geleerd. Looft, looft nu aller heren Heer. En tussendoor laten wij het halleluja klinken. Halleluja. Samen prijzen wij de Heer. Sta op met ons. Dan zingen wij samen dit lofgezang.
Looft, looft nu aller heren Heer
Gij, zijne knechten geeft Hem eer
En knielt eerbiedig voor Hem neêr
Looft, looft nu aller heren Heer
Halleluja, halleluja, halleluja, halleluja
Halleluja, halleluja, halleluja, halleluja
Geloofd zij God, die ons bemint
Om u in ons behagen vindt
En d’aard vervult met Zijn genâ
Geloofd zij God, halleluja
Halleluja, halleluja, halleluja, halleluja
Halleluja, halleluja, halleluja, halleluja
Schriftlezing – 1 Korinthe 13:4-8, 13 door Haven Schuller
Ter voorbereiding op de boodschap lees ik 1 Korinthe 13. De liefde is geduldig, zij is vriendelijk, de liefde is niet jaloers. De liefde pronkt niet, zij doet niet gewichtig. Zij handelt niet ongepast, zij zoekt niet haar eigen belang. Zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad. Zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid maar verheugt zich over de waarheid. Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen. Zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen. De liefde vergaat nooit. Wat dan profetieën betreft, zij zullen tenietgedaan worden. Wat talen betreft, zij zullen ophouden. Wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden. En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie maar de meeste van deze is de liefde.
Koorzang – O Praise the Name (Anastasis)
Ik denk terug aan Golgotha
Waar Jezus leed en stierf voor mij
Zijn handen en voeten doorboord
Mijn Redder droeg de vloek voor mij
O prijs de naam van de Heer, mijn God
O prijs zijn naam voor eeuwig
Voor altijd prijzen we U alleen
O Heer, o Heer mijn God
Maar ‘s ochtends vroeg op de derde dag
Stond Hij weer op, de Zoon van God
Hij overwon, de dood heeft geen macht
De Koning leeft in al zijn kracht
-Zing nog eens: O, prijs zijn naam.
O prijs de naam van de Heer, mijn God
O prijs zijn naam voor eeuwig
Voor altijd prijzen we U alleen
O Heer, o Heer mijn God
Hij zal terugkeren in ‘t wit gehuld
De stralende zon zal de nacht doorboren
Dan zal ik opstaan met de heiligen
Mijn blik strak gericht op Jezus’ gezicht
-Nog een keer.
O prijs de naam van de Heer, onze God
O prijs zijn naam voor eeuwig
Voor altijd prijzen we U alleen
O Heer, o Heer mijn God
O prijs de naam van de Heer, onze God
O prijs zijn naam voor eeuwig
Voor altijd prijzen we U alleen
O Heer, o Heer mijn God
O Heer, o Heer mijn God
Koorzang – All Power
De hemelen getuigen van uw grootheid en kracht
De schepping vertelt het werk van uw handen
Heilig, heilig, heilig
Uw volk zingt het uit, verhoogt uw naam
Jezus is Heer, Hij regeert voor eeuwig
Heilig, heilig, heilig
Hij is onze Koning, waardig onze eer
Hij is onze God, ontzagwekkende Redder
Alle macht, glorie, alle eer voor zijn naam
Alle macht, glorie, alle eer voor zijn naam
De hemelen getuigen van uw grootheid en kracht
De schepping vertelt het werk van uw handen
Heilig, heilig, heilig
Uw volk
Jezus is Heer, Hij regeert voor eeuwig
Heilig, heilig, heilig
Hij is onze Koning, waardig onze eer
Hij is onze God, ontzagwekkende Redder
Alle macht, glorie, alle eer voor zijn naam
Alle macht, glorie, alle eer voor zijn naam
Alle macht, glorie, alle eer voor zijn naam
Alle macht, glorie, alle eer voor zijn naam
Wij zullen zingen, we zullen getuigen
Alle eer voor zijn naam
Wij zullen zingen, we zullen getuigen
Alle eer voor zijn naam
Wij zullen zingen, we zullen getuigen
Alle eer voor zijn naam
Wij zullen zingen, we zullen getuigen
Wij zullen zingen, we zullen getuigen
Alle eer voor zijn naam
Wij zullen zingen, we zullen getuigen
Alle eer voor zijn naam
Instrumentaal – The Blessing door Hour of Power orkest
Alles is liefde
door Bobby Schuller
Welkom in Korinthe. Wat een geweldige plaats was dit in de tijd van Paulus. Wij staan op de Lechaionweg, de belangrijkste toegangsweg van deze stad. Je zou het niet zeggen, maar langs deze hele weg hebben gebouwen gestaan die 13 tot 18 meter hoog waren. Er moeten prachtige standbeelden en vlaggen zijn geweest. Mensen hadden hier winkels en verkochten hun waren hier. Dit was toen een stad die bruiste van leven en licht. Dit was oorspronkelijk natuurlijk een Griekse stad die werd verwoest door de Romeinen in ongeveer 150 voor Christus. Maar een eeuw later kwam Julius Caesar hier terug en herbouwde de stad. Die werd toen de hoofdstad van de Griekse regio Achaea. Het wordt een enorme metropool omdat hij op een landengte ligt. Het is een verbinding tussen oost en west. Er zijn zeeën aan weerskanten. Het wordt een immens rijke stad, die maar blijft groeien en bloeien. Er is ook een donkere kant. Boven op die heuvel stond een enorme tempel voor Aphrodite. Strabo zei dat er ongeveer duizend tempelprostituees waren die de tempel runden en bij de stad hoorden. Wij zullen zien hoe dat de Korintiërs en hun kijk op het leven, de liefde en de gemeenschap beïnvloedde en niet ten goede. Dus toen Paulus hier kwam, had hij ze iets te zeggen over wat echte liefde betekent in Gods koninkrijk. Dit is de andere kant van Korinthe. Achter mij zie je de beroemde tempel van Apollo. Apollo is de zonnegod. Veel toeristen en pelgrims komen naar deze prachtige plek. Er rijden auto’s langs, je hoort krekels maar dat weerspiegelt wel mooi wat voor plek Korinthe was. Het was een bruisende stad en het is nog steeds een moderne stad aan het water. Het is interessant dat deze stad in de tijd van Paulus, zoals ik al zei, immens was. Er woonden hier ongeveer 700.000 mensen. In de Oudheid is dat ongelooflijk veel. Rome zelf had waarschijnlijk rond een miljoen inwoners. Deze stad moet dus een van de grootste zijn geweest. En vanwege deze tempel hier en vanwege de immense rijkdom van Korinthe met alle havens en alles ontstond hier een omgeving waar je je dromen waar kon maken. Het leven hier was vergelijkbaar met dat in de VS maar het was ook een zeer zondige plaats. En dan hebben wij het over tien keer erger dan Las Vegas. Dit is het soort plek…Als je in die tijd een Romeins toneelstuk zag met een dronken personage nam iedereen direct aan dat de dronkenlap in het stuk uit Korinthe kwam. Wij weten ook dat als je in je vriendenkring een rotte appel had, zo iemand de Korinthiër werd genoemd, ook al kwam hij niet uit Korinthe. Dat is de reputatie van Korinthe. Er is een reden dat God Paulus hierheen stuurt: Om een nieuwe gemeenschap van mensen te creëren. Er zijn hier een aantal huizen waar mensen samenkwamen en het is bijzonder dat elk ervan een huis kan zijn geweest waar de Korinthische kerk samenkwam. Als Paulus hier aankomt vanuit Athene ontmoet hij meteen twee mensen, Priscilla en Aquila, die al christenen zijn. Ze waren uit Rome verbannen door Claudius. Ze waren christelijke Joden en bovendien tentenmakers, net als Paulus. Ze ontmoeten elkaar op de markt. Ze zijn allebei tentenmaker en Joods en ze zijn allemaal christen. En er begint meteen een kerk te ontstaan in het huis van Priscilla en Aquila in Korinthe. In de begintijd zien wij dat Korinthe uitgroeit tot een van de grootste succesvolste en vruchtbaarste kerken in het Middellandse Zeegebied. Maar er zijn ook veel problemen waarover Paulus zal schrijven in zijn Brief aan de Korinthiërs. Zo’n 3,5 jaar nadat hij is vertrokken na een verblijf van anderhalf jaar schrijft hij een brief. Een brief over liefde, maar het is ook een brief over correctie. De gemeente die Paulus hier heeft gegrondvest is in 3,5 jaar veranderd in iets anders en hij gaat dat corrigeren. Om een beeld te krijgen van de gemeenschap hier er waren twee plekken waarvan ze zich afvroegen of ze voedsel mochten eten dat daar aan afgoden was geofferd. Het betreft voedsel dat aan afgoden is geofferd en op de markt wordt verkocht. Hij zegt: Dat is allemaal van God. Eet het gerust op. Maar er is een tweede soort voedsel dat aan afgoden wordt geofferd en dat is voedsel dat wordt geofferd in de aanwezigheid van de heidense god waarbij je moet deelnemen aan een heel vreemde eredienst. Dit soort erediensten, eigenlijk maaltijden, werden symposia genoemd. Ze werden meestal gesponsord door een plaatselijke gilde of een rijke koopman. En ze begonnen met enorm veel drinken. Ze begonnen te drinken als gekken en dat was nog daaraan toe. Maar al dat drinken ontaardde dan in losbandigheid met iets wat ze een liefdesmaal noemden en daar gebeurden veel dingen die in de VS illegaal zouden zijn. Je kunt er niet over praten in de kerk. Ze deden daar de vreselijkste dingen. Alles draaide om seks als persoonlijke bevrediging. Seks als uitbuiting. Seks gebruiken voor zichzelf en anderen tot objecten maken. En Paulus, de grote leraar, zegt dat dit geen liefde is. Wat is liefde? Liefde zorgt, liefde geeft, liefde dient, liefde verheft. Zoals Jezus zei: Niemand heeft een grotere liefde dan deze namelijk dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden. Dus in het christendom gaat liefde, zoals wij die vandaag de dag ervaren niet over misbruik maken van een ander en diegene gebruiken voor je eigen bevrediging maar gaat over dienstbaarheid. Over je leven geven voor iemand. Alle feesten in de Romeinse wereld telden meerdere lagen. Als er bijvoorbeeld een groot feest was in de stad dan at als eerste de rijkste en machtigste persoon. Zij aten eerst samen, de equites of ruiters, bijvoorbeeld. En als die vertrokken waren, at de volgende rij samen en dan die daarna. En het eten en ook de wijn werden dus steeds spaarzamer. En helemaal aan het einde konden de slaven en de bevrijde mannen de kruimels eten die overbleven als ze na afloop de boel mochten opruimen. Als Paulus hier komt, hebben ze iets wat ze ook wel een liefdesfeest noemen maar dit is iets anders, waar wij ons avondmaal, onze eucharistie op baseren. Ze zitten bij elkaar, ze eten samen en je hebt nu zowel hoog- als laaggeplaatste mensen in de samenleving die christenen worden en elkaar dienen. Dus je hebt een slaaf die christen is geworden, en bijvoorbeeld een ruiter en die neemt het brood en de beker en wendt zich tot de slaaf en zegt: Broeder, het lichaam en het bloed van Christus, voor jou gebroken. Het is moeilijk te beschrijven hoe deze maaltijd en deze daad van dienstbaarheid het Romeinse Rijk veranderde. Dat christelijke idee dat de zeer rijken en de zeer armen allemaal hetzelfde waren in Gods ogen had een zeer grote invloed op de hele samenleving. Wij weten dat Jezus zelf, ik zeg dit vaak, een eetbediening had. Hij haalde zelfs de gebruiken binnen het Jodendom overhoop. In feite werd Hij in zijn eigen tijd niet geacht te eten met de mensen met wie Hij at. Dat zien wij vandaag de dag nog steeds. Stel je voor dat Hij zijn voeten liet wassen door een prostituee. Dat lezen wij in de Bijbel. Stel je voor dat je voorganger zijn voeten laat wassen door een bekende prostituee. Daar zou je wel van opkijken. En Jezus zit aan de maaltijd en eet met prostituees, met tollenaars, met zondaars, met mensen die gestolen hebben van de gemeenschap en Hij noemt hen broeder, zuster en Hij nodigt hen uit aan zijn tafel. En dat heeft een radicale impact op veel mensen waaronder Mattheüs de tollenaar, Zacheüs en vele anderen. Doordat Hij van hen houdt zoals ze zijn, niet zoals ze zouden moeten zijn, worden ze meer zoals ze moeten zijn. Ze worden geheiligd door de aanwezigheid van Gods liefde. En dan aan het einde van Jezus’ bediening zegt Hij: Doe dit tot mijn gedachtenis. Wij doen dat ter nagedachtenis aan het kruis en de opstanding maar ook door met andere mensen bijeen te zitten en van hen te houden door middel van een maaltijd. Dat is iets heel krachtigs. Dit is de gemeenschap die Paulus hier in de grote stad Korinthe sticht. En als hij vanuit Efeze deze brief schrijft, zegt hij een paar dingen: Dit zijn verontrustende geruchten die ik heb gehoord. Ik heb gehoord over seksuele immoraliteit binnen de kerk. Ik heb gehoord dat jullie de armen niet meer laten deelnemen aan het avondmaal. Hij heeft gehoord over rechtszaken onder hen en over ruzies over hoe de eredienst zou moeten zijn. Hij zegt: Ik heb gehoord dat sommigen van jullie denken dat jullie superieure geestelijke gaven hebben. Dit is iets wat gebeurt in een vrije samenleving vol rijkdom. Mensen verdelen. Mensen in de kerk ervan weerhouden van elkaar te houden en van de mensen om hen heen in hun steden en hun buren. Deze dingen sluipen naar binnen. Dus wat zegt Paulus? Verlies het hart van het evangelie niet uit het oog. Verlies niet uit het oog dat je een helder licht bent geworden in deze heel duistere plek. Verlies niet uit het oog dat God jullie door Agape liefde met elkaar heeft verenigd en dat jullie hier in Korinthe iets heel bijzonders hebben gecreëerd. Een van de interessante plekken die je hier in Korinthe vindt, is een Asklepieion een combinatie van een plek waar Asklepios werd aanbeden in een tempel en een soort ziekenhuis. Als mensen hier in Korinthe een of andere ziekte hadden, konden ze in dit Asklepieion een offer brengen waarna ze medische zorg kregen of konden bidden voor wat voor probleem dan ook. Maar voordat ze hun offer aan Asklepios brachten moesten ze een terracottavorm maken van het zieke lichaamsdeel. Dus als iemand een gebroken hand heeft brengen ze een model van klei van hun eigen hand naar de tempel. Of als het hun been is, of een ander lichaamsdeel dan hebben ze verschillende mallen die worden gepresenteerd in de tempel. Dus kon je in de tijd van Paulus overal in het Asklepieion terracottavormen zien van een oog, een neus, een oor, een hand, een arm, een voet. In het museum hier kun je deze terracottavormen nog steeds zien. En Paulus gebruikt dit beeld wanneer hij wil dat de kerk verenigd wordt. Hij zegt: Kan de voet tegen de hand zeggen, kan het oog tegen het oor zeggen, kan de neus zeggen, ik heb jou niet nodig? Nee, wij vormen allemaal één lichaam. Wat hij doet, is zeggen dat de wereld er zo uitziet. Die immense onafhankelijkheid waarin je niemand nodig heb ik hoef van niemand te houden, voor niemand te zorgen, niet verenigd te zijn. Het is alleen ik en God en niemand anders Zo denkt de wereld. En dit is wat het creëert. Een soort dood die overal verspreid ligt. En wat zegt Paulus? Als je eenheid wilt in je kerk, als je eenheid wilt in je familie, als je eenheid wilt in je land, is het antwoord zo eenvoudig, hè? Het is liefde. Gewoon van mensen houden. Hier is Paulus’ beschrijving van liefde. De Romeinse beschrijving van liefde: Je neemt. Je profiteert, je eist, je heerst en liefde is eros. Maar voor Paulus is Agape dit, zegt hij: Liefde is geduldig. Zij is vriendelijk. De liefde is niet jaloers. De liefde pronkt niet. Zij doet niet gewichtig. Zij handelt niet ongepast, zij zoekt niet haar eigen belang. Zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad. Zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid, maar verheugt zich over de waarheid. Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen. De liefde vergaat nooit. Mooi om te geloven dat liefde nooit vergaat. Profetieën zullen tenietgedaan worden, talen zullen ophouden. Wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden. En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie maar de meeste van deze is de liefde. Ik denk dat ieder mens liefde wil ervaren. Wij willen allemaal mensen in ons leven die van ons houden. Velen van ons die verhuisd zijn, misschien wel uit hun geboortedorp, missen de liefde van hun familie. Misschien zeg je tegen jezelf na een nare scheiding: Zal ik nooit meer liefde in mijn leven hebben? Laat mij je vertellen dat liefde voor jou mogelijk is. Ik bedoel niet alleen romantische liefde. Ik heb het over het belang van een gemeenschap van vrienden, familie en mensen die van je houden. Er zijn twee manieren waarop je liefde kunt ervaren. De eerste is om te wachten tot iemand van je houdt. De tweede is om gewoon van mensen te houden. Het verbazingwekkende is dat als je liefde in je leven wilt ervaren, als je je best doet om voor iemand te gaan en je liefde te delen door iemand te dienen en voor iemand anders te zorgen, je juist liefde in je eigen leven ervaart. Je herinnert je vast momenten waarop je dit ervaren hebt. Je herinnert je momenten waarin je niet het gevoel had dat je iemand in je leven had en zelfs als je van een dakloze hield, of van iemand in je gemeenschap beroerde dat je geest. Dus hoe houden wij van mensen? Ik denk dat wij allereerst moeten begrijpen dat liefde een keuze is. Liefde is iets waar wij op elk moment voor kunnen kiezen. Het eerste dat Paulus noemt in zijn lijst van dingen die liefde zijn het allereerste dat hij noemt, is: Liefde is geduldig. Zelf zou ik met iets anders beginnen maar dat is zijn eerste beschrijving: Liefde is geduldig. Liefde heeft geen haast. Het is moeilijk om van mensen te houden als je haast hebt. Als je ongeduldig bent, als dingen niet gaan zoals jij wilt. Toen wij naar Griekenland reisden, besefte ik dat je heel vaak als je reist, haast hebt en zegt dat iemand voor je er veel te lang over doet en alles wat je in je hoofd kunt denken, is zoiets als jij dwaas, jij dwaas, jij dwaas. Waarom zeg je dat in je hart tegen iemand die je nooit gekend hebt? Omdat je haast hebt. Je bent laat voor je vlucht en diegene staat in de weg. Het is verbazingwekkend hoe vaak wij merken dat wij omdat wij haast hebben, omdat wij een soort eigendunk hebben omdat wij ergens moeten komen het heel moeilijk wordt om lief te zijn, aardig te zijn, gevoelig te zijn om iemand te dienen die in de weg staat. Ik denk aan het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Dat is eigenlijk een verhaal van mensen die hem hadden moeten helpen maar ze hadden gewoon haast. Ik heb dit al vaak verteld, maar het is de moeite van het herhalen waard. Er is een onderzoek gedaan, Malcolm Gladwell sprak erover over twee groepen theologiestudenten die moesten spreken over de barmhartige Samaritaan. Tegen de eerste groep werd gezegd: Je hebt tijd genoeg om je rede te houden. Ga er maar vast heen en zorg dat je er vroeg bij bent. De tweede groep hoorde: Je bent laat. Je moet meteen gaan en je praatje houden. En ze hadden een goedgeklede acteur, die speelde dat hij was beroofd en afgetuigd. En die lag tussen het gebouw waar ze zich voorbereidden en het gebouw waar ze hun toespraak moesten houden. Van de groep die geen haast had om over de barmhartige Samaritaan te praten stopten de mensen om de man helpen. Maar de groep die haast had, liep in bijna alle gevallen om de man heen om hun praatje te houden over het helpen van iemand in nood. Extra mooi is dat ze die acteur steeds dichter bij de deur plaatsten. Eén theologiestudent stapte letterlijk over de man heen om zijn praatje te houden. Dit is een goede herinnering over hoe onze eigendunk, hoe onze toespraken, hoe alle dingen die wij willen doen als religieuze mensen of wat dan ook, hoe die dingen, onze eigendunk en onze haast, ons belemmeren om te doen wat wij eigenlijk zouden moeten doen. God is geduldig. Hij is geduldig met ons. Hij heeft op ons gewacht. Ik ben dankbaar dat God van mij hield toen ik nog een zondaar was. Paulus zegt ook dat liefde niet vasthoudt aan haar eigen weg. Er is een reden waarom rijke gemeenschappen zoals Korinthe worstelen met het liefhebben van hun naasten zelfs als ze vol zijn van de liefde van Christus. Dat komt door rijkdom. Rijkdom is iets goeds, denk ik. Ik hoop dat het je financieel goed gaat. Maar zoals veel gevaren is een van de grote valkuilen van rijkdom dat als je financiële middelen hebt, je gewend bent om je eigen zin door te drijven. Maar Paulus zegt dat liefde niet haar eigen weg gaat. Als we gewend zijn om de auto te krijgen die wij willen, te gaan waar wij willen, te eten wat wij willen, de manier waarop wij willen en wanneer wij willen, dan is het moeilijk om te leven naar Paulus’ vermaning dat liefde niet haar eigen belang zoekt. Laten wij daarvoor oppassen, vooral als het financieel goed met je gaat. Want als het ons voor de wind begint te gaan merken wij steeds meer dat wij alles om ons heen willen controleren. Wij willen alles controleren: De mensen in ons leven, onze kinderen, alles. En liefde controleert niet, echt niet. Liefde houdt van mensen waar ze zijn. Henri Nouwen omschreef liefde zo: Heel vaak is liefde als het vasthouden van een gewonde vogel. Als je de gewonde vogel te losjes in je handen houdt zal de gewonde vogel vallen en nog meer letsel oplopen. Maar als je hem te stevig vasthoudt, dood je de vogel. Dat is een goed geheugensteuntje voor velen van ons die een relatie hebben die kinderen hebben. Maar al te vaak houden wij ze helemaal niet vast of wij pletten ze. Dat doen wij met onze partners. Wij laten ze achteloos los of wij pletten ze door te proberen ze te controleren. Wij doen het bij onze naasten. Voorgangers doen het soms bij hun kerken. En dat is niet de juiste manier. De manier is om de juiste balans te vinden waarbij je de gewonde vogel vasthoudt, maar niet laat vallen. Tot slot herinnert Paulus ons er elders aan dat pure liefde angst uitdrijft en dat is waar maar vergeet niet dat pure angst ook liefde uitdrijft. Ik denk dat een van de belangrijkste redenen waarom zoveel mensen in Amerika niet van elkaar houden is dat wij verlamd zijn door deze angst. Democraten en Republikeinen kunnen niet van elkaar houden omdat ze bang zijn voor wat de andere partij met het land zal doen. Buren die elkaar niet mogen, zijn in veel gevallen bang voor elkaar. Bang dat ze het hek verplaatsen, bang dat ze de boom niet snoeien. Je ziet hoe het in elk aspect van de maatschappij en van het leven moeilijk is om van mensen te houden als wij ons zorgen maken of bang voor ze worden. Misschien zeg je: Bobby, hoe zit het met grenzen en zo? Ja, hou grenzen aan, maar vergeet nooit dat pure angst liefde uitdrijft. En dit is mijn laatste opmerking. Als je een liefdevoller persoon wilt zijn, bid dan en vraag God erom. Ik wil je uitdagen om de komende week, als je wilt groeien in liefde meer tijd te besteden aan bidden en God te vragen om je te laten zien hoe je van mensen kunt houden. De manier waarop ik over liefde denk is niet altijd de juiste. Mijn vrouw ontvangt bijvoorbeeld niet de liefde zoals ik die ontvang. Mijn kinderen ontvangen niet altijd liefde zoals ik liefde ontvang. Zelfs liefde op de juiste manier uitdrukken, is een vaardigheid die wij leren. En het is een geschenk dat God ons geeft door ons hart te veranderen. Ik wil jullie bemoedigen om dat ook te doen. God vragen je te helpen en je de gave van Agape liefde te geven zodat je je naaste liefhebt. Ik ga daar nu voor je voor bidden.
Gebed
Vader, ik bid voor iedereen die mijn stem hoort dat U ons wilt leren en ons wilt laten zien hoe wij onze naaste kunnen liefhebben. Heer, laat ons niet worden zoals Korinthe, vol leven en gered door U maar met al die verdeeldheid en al die gekte. Leer ons van de mensen in onze gemeenschap te houden. Zelfs van onze vijanden. Zelfs van mensen die ons dwarszitten. Help ons, Vader, om te blijven groeien
en de gave van het liefhebben van onze naaste te begrijpen. Dit bidden wij in Jezus’ naam, amen.
Instrumentaal – Goodness of God door Hour of Power orkest
Zegen
Hartelijk dank dat jullie met ons waren in Korinthe. Dit is het einde van onze reis met Paulus. Hopelijk hebben jullie genoten. Dank dat jullie erbij waren. Wij eindigen met de zegenbede.
De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.
De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Alles is liefde
Alle uitzendingen
Televisie
Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.
Naar de uitzendingen