Home Leven in het licht

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn dit moment kan uw uur van kracht zijn.

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

Welkomstwoord
Door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Wij zullen ons erover verheugen. Goedemorgen. Welkom in Shepherd’s Grove. Wij houden van jullie. Fijn dat jullie er zijn. Zondag is een rustdag maar vaak zijn wij nog steeds heel druk in ons hoofd. Mogen wij als kinderen van God samen zijn met onze Schepper. Geef de mensen in uw buurt een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. Wat fijn dat u er bent. Shepherd’s Grove is een blijde gemeenschap.

Gebed

Wij openen hart en hoofd voor U. Alles wat ons afmat en neerslachtig maakt laten wij achter bij de deur. U heeft alles onder controle. U bent groot en sterk genoeg, houdt van ons. Wie met U leeft, wacht een stralende toekomst. We vertrouwen op U en hebben U lief. In Jezus’ naam, amen.

Koor – “Jesus Shall Reign Where’er the Sun”

Jezus zal heersen waar de zon, gaat om de grote aarde om
De maan zijn lichte banen trekt, zover het verste land zich strekt

Het lied in alle talen zal zijn liefde loven overal
En uit de kindermond ontspringt de lofzang die zijn naam omringt

Laat loven al wat adem heeft de koning die ons alles geeft O aarde,om dit nieuw begin stem met het lied der eng’len in

Schriftlezing – Jesaja 40 door Robert Harold Schuller

Luistert u naar de lezing van de Heilige Schrift. Deze woorden zijn 2000 jaar geleden opgeschreven door een profeet. Hij heette Jesaja. Prachtige woorden. Luistert u maar.

Kijk omhoog: Wie heeft dit alles geschapen? Hij laat het leger sterren volledig uitrukken. Hij roept ze bij hun naam, één voor één. Door zijn kracht en onmetelijke grootheid ontbreekt er niet één. Weet je het niet? Heb je het niet gehoord? Een eeuwige God is de Heer, schepper van de einden der aarde. Hij wordt niet moe, Hij raakt niet uitgeput. Zijn wijsheid is niet te doorgronden. Hij geeft de vermoeide kracht. De machteloze geeft hij macht in overvloed. Jonge strijders worden moe en raken uitgeput. Zelfs sterke helden struikelen. Maar wie hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: Hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar. Hij loopt, maar wordt niet moe. Hij rent, maar raakt niet uitgeput. Zo luidt het Woord van de Heer.

Koor – “All Hail the Power of Jesus’ Name”

Bewijst nu eer aan Jezus’ naam
En buigt u voor Hem neer
Aanbidt Hem met de engelen saam En kroont Hem hoogste Heer Aanbidt Hem met de engelen saam En kroont Hem hoogste Heer Amen

Interview – Richard Watts
BS= Bobby Schuller en RW = Richard Watts

BS Wij hebben Richard Watts hier, een kundig advocaat die werkt voor de meest succesvolle families van Amerika. Hij weet alles over de voordelen en valkuilen van rijkdom en heeft die kennis neergelegd in zijn geschriften, de Wisdom series. Graag applaus voor Rich Watts.
Fijn dat je er bent, Rich. Wat u misschien niet weet is dat Rich een vriend van de familie is.

Hij surft met mijn vader. En jouw vader en mijn grootvader waren dikke vrienden.
RW Klopt. Sinds 1963, toen wij hier een drive-in bioscoop in gingen om naar een preek te luisteren. Wij waren nog kinderen. Mijn vader zei: Allemaal stil, ik wil dit horen. Dat zijn we

altijd blijven doen.
BS Ik ken ook je drie zonen. Die boys doen fantastische dingen voor God. Je bent een

fantastische vader. Het vaderschap heeft je veel geleerd en je hebt veel andere families meegemaakt. Je hebt je wijsheid neergelegd in je boek Entitlemania. Veel jonge mensen zijn enigszins aanmatigend en soms een tikkeltje narcistisch. Jij wilt daar iets aan doen, want het is niet gezond.

RW Inderdaad. Kinderen denken dan dat zij alles mogen wat zij willen zonder er moeite voor te hoeven doen. En dat ligt aan de ouders, aan mijn generatie. Maar er is wel iets aan te doen en dat lees je in Entitlemania.

BS Mooi. Hoe dan?
RW Meerdere dingen. Allereerst wil je niet dat je kind met dingen worstelt, op welke leeftijd dan

ook. Vervolgens moet je tot het besluit komen dat het geen goed idee is om de beste vriend van je kind te willen zijn. Je moet met je kind in gesprek en zeggen: Ik kies ervoor je vader te zijn. Ook al heb je nog zo veel vrienden, maar je hebt maar één of twee ouders en ik ga die moeilijke strijd samen met jou aan. Uiteindelijk zal het moeilijk voor je zijn, maar je wordt er een beter mens door.

BS Ik vind net als jij dat ouders die werkelijk ouders zijn betere vrienden met hun kinderen zijn wanneer die volwassen zijn.

RW Het is zeker zo dat kinderen tot die erkenning komen. Op het moment dat jij maatregelen neemt, kunnen ze niet erkennen dat dat goed is. Als ouder heb je superieure kennis. Dan sta je als vrienden niet op gelijke voet en je zult zien dat ze in hun leven dezelfde fouten gaan maken als jij. Als ouder laat je zien wat jouw fouten waren en leg je uit dat zij hun eigen fouten moeten maken.

BS Jij zegt in je boek dat de worsteling van je kinderen hen tot goede mensen maakt. Dat heb je ook voorgeleefd. Je hebt alle drie je zonen meegenomen op een vader-zoon expeditie. Hoe oud waren ze? 14, 15?

RW 12 en 13.
BS Jij nam ze mee uit jagen. Je ging met Russell naar Alaska…
RW Alaska, Afrika en Nieuw-Zeeland. Als papa-arend moet je de jongen op een gegeven moment

het nest uit duwen. Jij moet je kinderen eigenlijk bijbrengen dat zij te gast zijn bij jou thuis. Dat zei de dominee die ons trouwde: Behandel je kinderen als gasten in je huis, dan zullen zij terugkomen. Je weet vast wel wie dat zei.

BS Mijn grootvader.
RW Ja, Robert Schuller.
BS Het is moeilijk. Als vader van twee kinderen van 5 en 7 heb ik het gevoel dat de samenleving

ons traint, al zeggen zij het niet met zoveel woorden dat je je kinderen moet beschermen, anders ben jij een slechte ouder. De samenleving leert onze generatie dat wij onze kinderen voor alles moeten beschermen. Jij vindt dat niet goed.

RW Nee. Niet alleen moet jij hen minder beschermen maar zij moeten ook de consequenties van hun daden ervaren. Jouw levenservaring verschilt erg van de hunne. Zij moeten zelf ervaring opdoen.

BS Je boek helpt jonge ouders. Het laat ze vrij om regels op te stellen voor hun kinderen.
RW Ja en het geeft inzicht in waar jij als ouder in de fout gaat. Mijn boek geeft aanwijzingen, maar het gaat vooral om het repareren waarbij ouders de tanden op elkaar moeten zetten en

zeggen: Dit gaat mij pijn doen en hen ook, maar op een goede manier.
BS Wat voor advies heb je voor zo’n ouder?
RW Ook als je kinderen 30, 40 of 50 zijn ben je er nog mee bezig. Dat kan je lezen in

Entitlemania. Jij denkt dat ze reddeloos verloren zijn en doet dan nog altijd hetzelfde als toen zij 10 of 15 waren. In mijn boek staat hoe je dat gedrag verandert. Zelfs kinderen van 50 of 60 die dat herkenden zijn naar mij toe gekomen en hebben gezegd: Ik heb mijn leven weer terug. Ja, omdat zij uitgaan van ‘eert uw vader en uw moeder’ en niet in de eerste plaats beste vrienden zijn met hun ouders.

BS Geweldig dat je er was. Goed om een instrument als dit boek te hebben. RW Fijn dat ik hier mocht zijn.
BS Goed dat je er was. Wij houden van je en zijn dankbaar voor je.

Koor – “In His Love”

Christus is gekomen om onze herder te zijn Hij is gekomen om onze gids te zijn
Ook al lopen wij op een donker pad Christus leidt ons door de nacht

Christus is gekomen om redding te brengen Hij is gekomen om ons licht te zijn
Christus is gekomen om vergeving te brengen Jezus schenkt ons het leven

Door zijn liefde overwinnen wij
Door zijn offer hebben wij weer hoop Door zijn kruis hebben wij glorie Door zijn liefde krijgen wij leven
Wij zullen rusten in de geest
Van Gods heilige genadegave
Wij zullen Hem aanbidden en dienen

Wij zullen Hem lofprijzen
Wij zullen van zijn goedheid vertellen Wij zullen de vrede van Christus Verkondigen
Wij zullen het wonderbaarlijke verhaal Vertellen
Jezus schenkt ons het leven

Door zijn liefde overwinnen wij
Door zijn offer hebben wij weer hoop Door zijn kruis hebben wij glorie
Door zijn liefde krijgen wij leven
God had de wereld lief en zond zijn Zoon Opdat wij Hem zouden geloven
Als wij geloven, zullen wij nooit sterven Christus schenkt ons eeuwig leven
Door zijn liefde overwinnen wij
Door zijn offer hebben wij weer hoop Door zijn kruis hebben wij glorie
Door zijn liefde krijgen wij leven
Door zijn liefde krijgen wij leven

Bobby bedankt het koor en Sarah

Bedankt koor, en Sarah Grandpre, die vandaag dirigeert.

Solo – Michael Skidgel – “My Tribute”

Hoe kan ik U bedanken voor alles wat U deed voor mij Onverdiende dingen toch bewees U uw liefde aan mij De stemmen van miljoenen eng’len
Konden mijn dankbaarheid niet verwoorden

Alles wat ik ben en hoop te zijn, ik dank het al aan U

Aan God zij de glorie, aan God zij de glorie
Aan God zij de glorie voor wat Hij heeft gedaan
Met zijn bloed redde Hij mij door zijn kracht ben ik nu vrij Aan God zij de glorie voor wat Hij heeft gedaan

Laat ik mijn leven leven zodat het U behaagt, o Heer En verwerf ik dan eer ‘k leg het bij Golgotha neer

Met zijn bloed redde Hij mij door zijn kracht ben ik nu vrij Aan God zij de glorie voor alles wat Hij heeft gedaan
Wij danken Hem voor wat Hij heeft gedaan

Proclamatie met Bobby Schuller

Houd uw handen zo, in een ontvangend gebaar. Wij gaan onze identiteit afstemmen op Gods Woord.

Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand me afnemen.

Ik hoef me geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld.

U mag gaan zitten.

Leven in het licht

door Bobby Schuller

Vandaag wil ik het hebben over: Vrede hebben met je tekortkomingen, kwetsbaar zijn, je tekortkomingen tonen, niet aan iedereen, maar aan je dierbaren. En dan zal je zien hoe geweldig mensen je vinden. Als wij veel geheimen hebben in ons leven is dat vaak uit angst dat anderen ons zullen minachten. Dat zal soms zo zijn, maar de meeste mensen doen het tegenovergestelde. Het stelt hen in staat hun hart te tonen.

Ken je zwakte en je kracht

Vandaag hebben wij het over de formidabele kracht die voortkomt uit nederig leven. Nederigheid is sterk. En nederigheid en schaamte zijn tegengestelden. Wij denken vaak dat nederig betekent: vol afkeuring over jezelf, negatief over jezelf, nooit iets zeggen, geen ambitie hebben. Maar dat betekent het niet. Het betekent dat je anderen opbeurt kwetsbaar bent. Schaamte betekent dat je een verborgen leven leidt, dingen verbergt. Ik maak de volgende vergelijking. Kleine hondjes blaffen het meest. Ja toch? Kleine hondjes… Ik begon bijna zelf te blaffen, maar hield mij in. Ik groei. Kleine hondjes blaffen het meest. Bij Hannah thuis hadden ze een shihtzu. Mag ik dat wel zeggen in de kerk? Het is een Chinese naam. Hij heette Mozart, een schattig beestje. Hij blafte altijd tegen mensen. Als er iemand naar het huis toe kwam. Maar zodra iemand binnenstapte, rende hij naar Hannah’s vader die haar optilde. Waarna hij meteen weer begon te blaffen. Want nu hield die grote man hem vast. Maar zodra hij haar neerzette, ging zij er met de staart tussen de poten vandoor. Dus in de hondenwereld is blaffen geen teken van kracht en grootheid maar juist van kleinheid. Ik ben gek op Deense dogs. Enorme beesten zijn dat. Ik geloof dat ik er nooit een heb zien blaffen. Daar zit ik ook helemaal niet op te wachten. Het lijkt mij eng. Zij blaffen wel maar je krijgt het gevoel dat zij dat alleen doen als het ertoe doet. En kleine hondjes blaffen vanuit zwakheid. Ik vind kleine hondjes leuk, ik kraak ze niet af. Maar er valt misschien iets van te leren: Dat er kracht is stille nederigheid en dat er zwakheid is in zelfverheerlijking narcisme, egoïsme en boosheid. Wij christenen denken vaak dat nederigheid en schaamte samengaan. Maar slecht over jezelf spreken is geen nederigheid, maar schaamte. Je verstoppen doe je ook uit schaamte. Nederigheid en schaamte zijn tegengestelden. Het juiste soort nederigheid beurt mensen op.

Schuld versus schaamte

Iemand die sterk is in zijn nederigheid kan anderen opbeuren. Want hij of zij is zeker van zijn identiteit in Christus. Een nederig iemand is een kwetsbaar iemand die goede vrienden en familie zijn tekortkomingen laat zien, zijn worsteling, zijn zonden, zijn zorgen en angsten. Kwetsbaarheid voelt als zwakheid, maar is kracht. Schaamte is heel iets anders dan nederigheid want het gaat over heimelijkheid. Schuldgevoel is goed, want betekent: Ik heb iets fout gedaan en dat spijt mij. Wij worden er betere mensen door. Maar schaamte betekent: Ik ben zelf fout. Ik heb het gedaan maar dat moet ik verbergen voor anderen. Schaamte is geworteld in de angst dat mensen mij zien zoals ik ben en ik beschaamd zal staan. Schaamte is je verstoppen. Een duidelijk kenmerk van mensen die worstelen met schaamte is striktheid. Mensen die echt worstelen met schaamte zijn vaak heel erg strikt. Het is ‘tot hier toe en niet verder’ en het is zwart-witdenken. Heb het goede lief en haat het slechte, zegt de Bijbel. Maar stel u een predikant voor die ontzettend strikt is maar in het geheim niet bepaald doet wat hij wil dat anderen doen. Het idee van schaamte versus nederigheid en het idee van onverschrokken nederigheid wordt geïllustreerd door het voorbeeld van de farizeeërs. Ik heb vaak met ze te doen. Zij waren min of meer de dominees van die tijd. Er waren twee groepen religieuze leiders: farizeeërs en sadduceeërs. En die haatten elkaar. Beide waren ontstaan in de tijd dat de Grieken Israël helleniseerden en bezetten. De Grieken wilden dat de joden Griekser werden. Dat ze de Griekse filosofie overnamen waarbij het meer ging om jeugd, schoonheid, het lichaam, kunst en cultuur. Terwijl het joden veel meer ging om zuiverheid en de Thora. Er waren dus twee groepen die voortkwamen uit twee verschillende etnische culturen. En beide proberen het jood-zijn te definiëren. De sadduceeën gingen over de tempel. Zij leidden het offeren et cetera. De farizeeërs waren niet arm, sommigen zelfs rijk maar niet rijk geboren. Zij deden het gewone werk. Zij preekten in de synagogen, legden huisbezoeken af. Een soort wijkpredikanten. Zij waren leiders maar het waren geen aristocraten. De sadduceeën zaten in de tempel. Er gingen veel geruchten over hun hedonistische zondigheid. Het ging hen om politiek en geld, zij schurkten aan tegen het Romeinse Rijk en hielden allerlei rituelen in stand. De beide groepen haatten elkaar. Sadduceeërs geloven niet in een hiernamaals, farizeeërs wel. Jezus bemoeit zich veel met de farizeeërs, weinig met de sadduceeërs. Maar Hij is altijd boos op de farizeeërs. Waarom? Omdat zij zelf niet doen wat zij prediken. Het zijn acteurs. Dat is een verleiding voor alle religieuze ambtsdragers. In de kerk in het algemeen bestaat de behoefte een balans te vinden tussen die twee uitersten, sadduceeërs en farizeeërs.

Speel geen toneel

Christen zijn betekent dat je de genade en de waarheid tegelijk in ere houdt. Dat je gerechtigheid en genade tegelijk in ere houdt. Ik denk veel na over de farizeeërs. Zij leken op dominees en ik denk dat zij aanvankelijk gewoon wilden dat mensen het goede deden en dat zij hen moraliteit wilden bijbrengen. En dat ontwikkelde zich tot striktheid, schaamte, afwijzing, nu eens dit, dan weer dat. En Jezus haatte dat. Ik denk dat farizeeërs, als ze ouder werden zo vaak te eten werden gevraagd en schouderklopjes kregen dat dat belangrijker werd dan Gods liefdevolle stem. De stem van de mensen werd belangrijker. En dat alles leidde tot Lucas 12. In Lucas 12 lezen wij: Intussen had er zich een enorme menigte verzameld. Een hoop mensen. De mensen verdrongen elkaar. Dat doet denken aan een optreden van Elvis. Alsof de Beatles in de stad zijn. De mensen zijn wildenthousiast, willen naar hen toe. Jezus begon te spreken. Tot de menigte? Nee, eerst tot zijn discipelen. Dat is belangrijk. Stel u hier de discipelen voor. De menigte is opgewonden. Jezus is een religieuze celebrity. De jongemannen die Hem volgen vinden het reuze cool allemaal. Ik ken dat zelf ook. Wauw, al die mensen zijn hier speciaal heen gekomen. Wij moeten hen waar geven voor hun geld. Een paar wonderen. Het moet een gave voorstelling worden. Al die mensen zijn er al die energie. Nu moet er wat gebeuren. De mensen lopen elkaar onder de voet om in de buurt te komen van Jezus en zijn discipelen. Jezus spreekt ook niet tot de menigte, maar tot zijn discipelen. Uitkijken. Voorzichtig. Mag Ik de aandacht? Opgelet. Hij zegt: Hoed je voor de zuurdesem dat wil zeggen de huichelarij van de farizeeën. Luister wat Hij zegt. Niets is verborgen dat niet onthuld zal worden en niets geheim dat niet bekend zal worden. Alles wat jullie in het duister zeggen zal in het licht worden gehoord en wat jullie binnenskamers in iemands oor fluisteren zal vanaf de daken bekend worden gemaakt. Dat klinkt weinig troostrijk. De enige troost daarvan is: Je kunt beter nu kwetsbaar zijn dan straks kwetsbaar gemaakt worden. Jezus laat zien dat zijn discipelen door de aanwezigheid van al die mensen de neiging krijgen om zich als acteurs te gaan gedragen en een geweldige show weg te geven. Niet doen, zegt Jezus. Dat is de zuurdesem van de farizeeën. Dat vergiftigt al het goede dat God in je leven doet. Die mensen zijn hier juist omdat jullie iets beters te bieden hebben dan een of andere waardeloze show. Wees dus jezelf. Doe niet alsof, draag geen masker. Verstop je niet want alles wat je verstopt en pretendeert om deze menigte te behagen zal later aan het licht komen. Laat het liever nu al zien. Wees jezelf zoals je bent. Er is dus nederigheid nodig om iemand te zijn die niet leeft om de mensen te behagen, maar om God te behagen. Dat is wat u doet en daar gaat kracht van uit. Hou op met verstoppertje spelen. U hoeft zich nergens voor te schamen. Als wij als christenen altijd onze tekortkomingen en zonden verborgen houden spelen wij toneel en maken wij het anderen moeilijker om hun tekortkomingen te tonen en hun zonden.

Richt je op de binnenkant

Ik vergelijk het hiermee: Stel, u heeft een auto-ongeluk gehad. De ambulance brengt u naar het ziekenhuis. U moet kiezen: Heeft u liever een vreselijke uitwendige wond of een vreselijke inwendige wond? Wat kiest u? Geen van beiden! denkt iedereen. Uiteraard. Maar u moet kiezen. Je kunt beter uitwendig gewond zijn. Al ziet het er naar uit, al druip je van het bloed en zijn je kleren naar de maan dat is veel minder gevaarlijk dan wanneer je van buiten niets hebt maar van binnen je organen bloeden. Zo zijn veel gelovigen geworden. Er zijn kwetsbare mensen die hun dingen bijna te duidelijk tonen. Zij zijn makkelijk te behandelen, doen alsof er niks aan de hand is. Van buiten zien zij wat bleekjes, meer niet. Maar van binnen zijn zij stervende. Zij kunnen genezen door hun wonden, hun angsten, zorgen, lasten, zonden en berouw te benoemen en tegen een goede vriend en tegen God te zeggen: Dit ben ik. Dan zal genezing volgen. Wij proberen vaak onze tekortkomingen te repareren. Maar repareren doe je met machines. Mensen moeten genezen worden. En genezing vind je door kwetsbaarheid en nederigheid. Blijf je niet verstoppen. U bent een geweldig iemand. U hoeft uw reputatie niet overeind te houden tegenover vrienden en familie. Als u door kwetsbaarheid uw vrienden kwijtraakt, zijn het geen vrienden. U komt dichter bij anderen te staan als u kwetsbaarder bent over uw worsteling. Zij zullen u méér vertrouwen. In deze tijd, waarin bankiers en religieuze mensen je bedriegen, is er juist veel liefde voor antihelden en kreupele leiders. Dat is niet voor niets. Als je een nederig iemand wilt worden moet je jezelf op de juiste manier toespreken.

Focus niet op wat fout gaat

Als het ons slecht gaat, als wij ziek zijn, ontslagen, als wij een geloofscrisis doormaken dan zijn wij geneigd om als wij alleen zijn, de ergste dingen tegen onszelf te zeggen. Ik ben niet te huur. Ik word nooit meer beter, blijf altijd ziek. Ik blijf altijd arm, kom nooit verder, mijn relaties zullen altijd knudde blijven. Zo moet je jezelf niet toespreken. Christenen hebben geleerd zichzelf als zondaar, als ellendig individu te bestempelen. Zal ik u eens iets zeggen? Paulus, die een groot deel van het Nieuwe Testament schreef heeft nooit ergens gezegd dat je je zonden moeten belijden. Hoe zit dat? Want je zonden belijden is wel belangrijk. Jacobus en Johannes vinden wel dat het moet. Maar het evangelie zoals wij evangelisten het prediken is gebaseerd op Paulus’ geschriften. En Paulus zegt wel dat wij zondaars zijn, maar roept ons niet op dat te belijden. Hij zegt dat wij door Jezus rechtvaardig zijn voor God. Dat is wel even iets anders. Sommigen hebben een religieuze ervaring als ze zichzelf ervan langs geven en roepen dat zij zo vreselijk slecht zijn. Dat wil de vijand juist. Hij wordt niet voor niets ‘de aanklager van onze broeders en zusters’ genoemd. Als je jezelf beschuldigt en omlaag haalt, richt je je op de stem van de hel. Maar als je mèt de Bijbel zegt: wij zijn door Jezus rechtvaardig voor God, als je zegt mèt de Bijbel zegt: Ik ben uitverkoren, ik word begunstigd, ik kom op de eerste plaats dan richt je je op wat de hemel over je zegt. Dan richt je je op het burgerschap van Gods stad en dat betekent: je bent een winnaar, geen verliezer. Wij zondigen allemaal en moeten daar berouw van hebben. Maar daarbij moeten wij zeggen: Ik ben door Jezus rechtvaardig voor God. Amen? Als je zo spreekt, begint je hart te veranderen en zeg je: Ik ben ondanks mijn zonden rechtvaardig voor Christus. Ik heb een fout gemaakt, maar ik ga verder. Amen? Wij moeten vrede hebben met onze onvolkomenheden. Dat moet wel, want je kunt ze toch niet repareren. Je kunt het niet zelf. De enige manier om te groeien en beter te worden is inzien dat jij dat niet in de hand hebt, maar God. Als jij kwetsbaar en eerlijk bent kan de Heilige Geest door middel van Gods Woord en je vrienden je trainen om Jezus na te volgen. Zo werkt het. Je bent uitverkoren, geliefd, je wordt bewonderd, begunstigd. Als jij anderen opbeurt, zal God jou opbeuren. Als jij anderen bemoedigt, zal God jou bemoedigen. Geef en je zult ontvangen. Dat is volkomen waar. Ik ben trots op u. Weet dat schaamte niet thuishoort in uw leven. Wat u ook gedaan heeft, wie u ook bent, laat die schaamte los vertel wat God u heeft beloofd en beur mensen op. Amen?

Gebed

Vader, dank U dat U ons liefheeft en dat U ons heeft geroepen. Wij geloven in uw beloften. Wij vragen U in Jezus’ naam onze zonden te vergeven, maar vooral ons de kracht te geven en eerlijk te zijn over onze problemen tegenover U en onze dierbaren. Dank U dat U van ons houdt. Help ons rustige waardigheid en kracht te vinden in wat U over ons zegt. Namelijk dat U ons liefheeft, dat U ons roept, begunstigt en zegent. Wij ontvangen dat in Jezus’ naam. Amen.

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Leven in het licht

18 juni 2017 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan