Home Wees een omhooggaand persoon in een omgekeerde wereld!

 

Opening

 

Vanuit de Crystal Cathedral in Californië: Welkom bij Robert Schuller in Hour of Power dat al 37 jaar zijn positieve christelijke boodschap uitdraagt.

 

 

Samenzang – Joyful, Joyful

 

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

 

Welkomstwoord

Door R.H.Schuller

 

Goedemorgen. Het was een boeiende week en het is altijd goed om naar de kerk te gaan en God te danken voor zijn zegeningen vooral als ze in donkere, stormachtige tijden tot ons komen.

 

 

Openingsgebed

Door R.H.Schuller

 

O Heer…U hebt iedereen die deze woorden hoort, beroerd. En U hebt ons samengebracht op een zondagmorgen en hier kunnen we ons geloof delen met medegelovigen. Daarom is dit een geweldig moment. Halleluja, amen.

 

 

Samenzang – “Medley – O For a Thousand Tongues/He is Exalted”

 

O, had ik duizend tongen meer zij zongen alle mee de lofzang van mijn God en Heer die vreugde Geeft en vrêe Jezus, de naam die vrees verdrijft en droefheid wijken doet klinkt als muziek in ‘t Luist’rend oor geeft vrede aan ‘t bang gemoed Hij spreekt en luist’rend naar zijn stem geeft Hij nieuw Leven weer bedroefde harten maakt Hij blij als u gelooft in Hem In Psalm 108 staat: Ik zal zingen met Heel mijn ziel. Groot is uw liefde. Wees verheven, o God. Hij is verheerlijkt als Koning verheven, zo Hoog ‘k zal Hem prijzen Hij is verheerlijkt, voor eeuwig verheerlijkt ‘k zal Hem prijzen Hij is mijn God Zijn waarheid houdt eeuwig stand hemel en aard’ verheugen zich in zijn naam Hij is verheerlijkt, als Koning verheven, zo hoog Hij is verheerlijkt, als Koning verheven, zo hoog ‘k zal Hem prijzen Hij is Verheerlijkt, voor eeuwig verheerlijkt en ik verhoog zijn naam Hij is mijn God zijn waarheid houdt Eeuwig stand hemel en aard’ verheugen zich in zijn naam Hij is verheerlijkt, als Koning verheven, zo Hoog Hij is mijn God zijn waarheid houdt eeuwig stand hemel en aard’ verheugen zich in zijn naam Hij Is verheerlijkt, als Koning verheven, zo hoog Hij is verheerlijkt, als Koning verheven, zo hoog Halleluja

 

 

Schriftlezing – Psalm 91

Door Sheila Schuller Coleman

 

Gaat u maar zitten.

De prachtige woorden van Psalm 91 herinneren ons aan Gods zorg en bescherming. Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende zegt tegen de Heer: Mijn toevlucht, mijn vesting. Mijn God, op U vertrouw ik. Hij zal je beschermen met zijn vleugels. Onder zijn wieken vind je een toevlucht. Zijn trouw is een veilig schild. De verschrikking van de nacht hoef je niet te vrezen noch de plaag die toeslaat midden op de dag.U bent mijn toevlucht, Heer. Als je mag wonen bij de Allerhoogste zal het kwaad je niet bereiken geen plaag je tent ooit treffen. Hij vertrouwt je toe aan zijn engelen die over je waken waar je ook gaat. Hun handen zullen je dragen. Ik zal bevrijden wie Mij liefheeft, zegt de Heer en beschermen wie met mijn naam vertrouwd is. Roep je Mij aan, Ik geef antwoord. In de nood zal Ik bij je zijn je bevrijden en je overvloed geven van dagen. Ik zal je redding zijn. Zo luidt het Woord van de Heer.

 

 

SOLO – DOROTHY BENHAM – “On Eagle’s Wings”

Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende zegt tegen de Heer: mijn toevlucht mijn vesting, mijn God, op U vertrouw ik en Hij Zal je dragen als op arendsvleugels op de adem van de dageraad Hij maakt je tot een stralend Zonlicht en houdt je in de palm van zijn hand de verschrikking van de nacht hoef je niet te vrezen ook De pijl niet die overdag op je afvliegt onder zijn wieken vind je een toevlucht zijn trouw is een veilig Schild Hij vertrouwt je toe aan zijn engelen die over je waken waar je ook gaat hun handen zullen je Dragen je voet zul je niet stoten aan een steen en Hij zal je dragen als op arendsvleugels op de adem Van de dageraad Hij maakt je tot een stralend zonlicht en houdt je en houdt je en houdt je houdt je in De palm van zijn hand.

 

 

Interview – Julie Hadden

SSC = Sheila Schuller Coleman en JH =Julie Hadden

 

 

Inleiding

 

Ik heb net dit boek gelezen: Fat Chance: Losing the Weight, Gaining My Worth. Het is het verhaal van Julie Hadden. Ze deed ooit mee aan The Biggest Loser. Julie viel zo’n 45 kilo af: 45% van haar lichaamsgewicht. Ze wil u vandaag een hart onder de riem steken. Ik wil haar dolgraag aan u voorstellen.

 

Interview

 

SSC     Julie, kom erbij. Kijk toch eens.

JH        Bedankt voor de uitnodiging.

SSC     Dit is een van de meest aparte boekomslagen die ik ooit heb gezien. Op de promotiewikkel sta je zoals je vroeger was. En als je het er afhaalt zien we je zoals je nu bent, na al je ervaringen.

JH        Laat dat ding er maar af.

SSC     Wat bracht je ertoe mee te doen aan The Biggest Loser?

JH        Ik was een huismoeder die dinsdagavond naar dat programma keek met een zak chips op         schoot. Dat kan ik ook, dacht ik.Ik heb gewoon besloten het erop te wagen. De pijn van hoe ik         was werd angstaanjagender dan de pijn van iets nieuw proberen.

SSC     Je schrijft over wat dik zijn je ontnomen heeft. Kan je daar iets over zeggen?

JH        Het heeft me zoveel ontnomen. Het ontnam me m’n zelfvertrouwen, m’n gemoedsrust. En         allerlei dingen waar je zo gauw niet aan denkt zoals kunnen leven in een lichaam dat je kunt     accepteren. Daar worstelde ik erg mee. Want m’n hele leven had ik geprobeerd God te eren,

maar ik dacht dat Hij boos op me was omdat ik m’n lichaam niet behandelde als een tempel,      maar als een kermisterrein. Maar gaandeweg begon ik in te zien dat Hij niet boos op me was maar dat Hij heel veel van me hield.

SSC     Van jou zoals je was.

JH        Precies. En toen ik de Julie begon te zien die Hij had geschapen toen ik die Julie           weerspiegeld zag in zijn ogen, en niet in de spiegel toen werd alles anders. Iedereen draagt overtollig gewicht mee. Gewicht dat niet op ‘n weegschaal te wegen is. Niet kunnen    vergeven of misschien draag je een gewicht dat anderen je hebben opgelegd. Ik heb geleerd   dat je dat los kunt laten en je je waarde kunt vinden in Christus. Als we zeggen dat we iets wel             waard zijn is het alsof we zeggen dat we beter zijn dan een ander. Maar het gaat om     waardevol zijn, niet om ‘je beter voelen dan’. Jezus heeft keer op keer verwoord hoe            waardevol we voor Hem zijn.

SSC     Jullie hadden allemaal een T-shirt met een motto. Wat was het jouwe?

JH        Dat was: ‘Eindelijk eens iets afmaken.’ Want ik probeerde m’n hele leven al af te vallen, maar     maakte nooit iets af. Mensen die vergeefs worstelen met hun gewicht hebben één ding gemeen: Ze geven op.

SSC     Welk advies zou je mensen willen geven?

JH        Je moet leren beseffen wat je waard bent in de ogen van Hem die je met een bepaald doel        geschapen heeft. Ik heb m’n eigenwaarde jarenlang ontleend aan dingen. Maar dat wàs ik   niet. M’n boek is getiteld Fat Chance. Dat is natuurlijk een woordspeling, maar voor mij           betekent het veel meer. Het was bijna uitgesloten dat ik aan The Biggest Loser mee kon doen.

En toen moest ik het als klein vrouwtje opnemen tegen grote kerels waarbij het ging om             percentages. De finale ging ik vast niet halen. Ik kwam erachter: Ook al denken mensen dat      iets uitgesloten is het hoeft niet zo te zijn. Het kan een tweede kans zijn die God je geeft. En            voor mij was het de kans van m’n leven. Ik deed mee met de wedstrijd omdat ik niet zwanger           kon worden. De doktoren zeiden dat ik af moest vallen voor ik weer zwanger kon worden.     Tijdens die wedstrijdperiode bleef ik worstelen met m’n gewicht en zeggen: God, help me m’n   lijf in bedwang te krijgen, zodat ik zwanger kan worden. Jillian vond het niet leuk dat ik         zwanger zou worden nadat er zoveel af was.Ik werd tweede met een verschil van acht pond.

Maar drie weken later verrichte God een wonder: Hij gaf me die acht pond terug in de vorm       van een baby die ik mocht adopteren. En het was allemaal niet mijn plan, het was veel groter.

Terwijl ik worstelde voor controle over m’n leven groeide hij in de schoot van z’n biologische       moeder. Gods plannen voor ons zijn zoveel groter dan wij kunnen bevatten.

SSC     En hoe heet je kindje?

JH        Hij heet Jaxon. Dat betekent: ‘God is genadig geweest.’

SSC     Je man is er ook.

JH        Ja, je moet iemand hebben om je tasje vast te houden als je moet spreken.Hij was m’n grootste pleitbezorger tijdens dit hele proces. Het is heerlijk als er iemand is die   onvoorwaardelijk in je gelooft.

SSC     Julie, heel erg bedankt voor alles wat je hebt gedaan. Ik wilde even met haar bidden, daarna

mag u uitgebreid applaudisseren. Heer, U straalt door Julie tot ons. U hebt deuren voor haar      geopend omdat U wist dat ze U trouw zou zijn, dat U haar kon gebruiken. Open nieuwe   deuren voor haar,geef haar podia om te spreken over U en de prachtige dingen die U in haar leven hebt gedaan. Laat ons begrijpen wat U ons door Julie’s verhaal wilt zeggen: Dat U niet boos op ons bent maar dat U heel veel van ons houdt, zoals we zijn. Dank U. Amen. Dank je,            Julie. God houdt van je en ik ook.

 

 

Koor  –“Let the Alleluias Resound”

 

Geschapen mens en dier en ding dat elk de lof van God bezing’ halleluja, halleluja, de gouden zon Straalt in haar pracht de maan verlicht de donk’re nacht o prijst Hem, o prijst Hem halleluja, halleluja, Halleluja o mens, naar ‘s Scheppers beeld gemaakt van uur tot uur door Hem bewaakt o jubel: Halleluja God heeft het goede met u voor zijn liefd’ is een en al gehoor o jubel, o jubel: halleluja, Halleluja, halleluja, halleluja, halleluja, halleluja, halleluja, Heer, ik prijs U, halleluja, Heer, ik prijs U, Halleluja Heer, ik prijs U, halleluja, Heer, ik prijs U, halleluja, Heer, ik eer U, halleluja, Heer, ik eer U, Halleluja, Heer, ik eer U, halleluja, Heer, ik eer U, halleluja, wij verheerlijken U, Koning Heer, wij Verheerlijken het Lam, wij verheerlijken der heren Heer, Hij is de grote Ik ben, Hij is de Heer van Hemel en aard’, Hij is de Heer van al wat leeft Hij is de Heer ver boven het heelal die ik eeuwig eren Zal halleluja aan der heren Heer Hij is de grote Ik ben prijst, prijst de Vader, prijst de Zoon, prijst de Geest die in ons woont, o prijst Hem, o prijst Hem, halleluja, halleluja, halleluja, halleluja

 

RHS     En Gods gemeente zei: Wauw…

 

Koor – – “Let Thy Holy Spirit”

 

Laat uw Heil’ge Geest uw Heil’ge Geest, Laat uw Heil´ge Geest, uw Heil’ge Geest over ons komen op Aarde Laat Uw Heil´ge Geest Uw Heil’ge Geest Uw Heil´ge Geest, Uw Heil’ge Geest Uw Heil´ge Geest kome over ons, kome over ons hier op aarde laat uw Heil’ge Geest uw Heil’ge Geest laat uw Heil’ge Geest over ons komen op aarde uw Heil’ge Geest kome over ons op aarde halleluja halleluja Halleluja

 

 

Preek – “Be an Up Person in an Upside Down World!”

Door R.H.Schuller

 

Dit jaar vier ik m’n zestigste jaar als predikant. Zestig jaar. Ik heb God beloften gedaan toen ik knielde in de kerk en er predikanten naar me toe kwamen, sommigen mij onbekend. Maar ze hadden gehoord dat er een jong predikant werd ingezegend. Het waren er tien of vijftien. Ze legden me de hand op en baden voor me. Dank daarvoor. Ik weet niet eens wie ze allemaal waren of waar ze nu zijn. Maar hun gebeden zijn nog levend. Dat heb ik ondervonden: Gebeden hebben geen geldigheidsdatum. Je kan ze terzijde schuiven, maar ze sterven nooit. Ik vier dit jaar m’n 60-jarig predikantschap. Niet niks. En net zo geweldig: We vieren in juni onze 60e trouwdag. Of ik vandaag goed nieuws voor u heb? Nou en of. Het is ook het 55e jubileum van de oprichting van deze kerk. 55 jaar geleden kwam ik hier, 28 jaar oud. De gevestigde kerken wilden dat ik hier een kerk zou beginnen. Het moest een oecumenische gemeente worden. Ik vond een eindje verderop een drive-in bioscoop. Dit is een goeie plek, dacht ik. Ik ga op het dak van de cafetaria staan en dan kunnen mensen luisteren vanuit hun auto. Ik werd vierkant uitgelachen. Maar daaruit is dit allemaal voortgekomen. Wat een verjaardag: Deze gemeente is 55 jaar geworden. Er is dus een hoop te vieren dit jaar. Ik heb één regel gekozen uit de 40 boeken die ik heb geschreven en de 2000 preken die ik heb gehouden. Uit al die gedrukte woorden heb ik één zin gekozen die ik u in dit jaar vol jubilea wil meegeven. Hier komt hij: Geloof plus focus plus doorzetten is prestatie.  Ik heb er m’n leven door laten leiden. Het werkte. Prestaties beginnen met geloof en een visie. Dat is onontbeerlijk en moet van God Zelf komen. Het moet je hart en ziel doordringen, zodat je ervoor wilt sterven. Ik ben bereid geweest te sterven voor elke visie die God me schonk. Geloof, wat is dat? Dat is geloven dat er iets kan voorkomen uit niets. Vorig jaar zag ik m’n naam ergens bij een artikel staan: ‘Robert H. Schuller, 1926.’ Het jaar van m’n geboorte. Het deed me denken aan een bijbelvers. Onlangs vroeg ik me hier al af of er een bijbelvers 1926 bestaat.

 

Ik keek in Matteüs. Dat heeft een hoofdstuk 19, vers 26: ‘En Jezus zei: Bij mensen is dat onmogelijk maar bij God is alles mogelijk.’ Wauw. Dat heeft m’n leven gestuurd. Dat was m’n levensbestemming.

Ik ben voorbestemd. Ik heb niet zelf gekozen. Ik ben, sorry voor het woord, voorbestemd door God Zelf om te zijn wie ik ben en wat ik ben. Wauw. Geloof…Krijg de visie. Wie bent u? Waar leeft u voor? Wat is het doel? Dat zal ik u zeggen: Dat is om hier nu te zijn of te luisteren naar deze stem. Want God heeft u nodig. Hij wil u erbij hebben. Ik heb u ook nodig, ik zou dit werk niet kunnen doen zonder u. Geloof plus focus. De visie ontwikkelen. En dan: Je niet laten afleiden door twijfels, angst, bezorgdheid of door andere goede ideeën. De meeste goede ideeën die gehoord worden en verloren gaan gaan verloren door andere goede ideeën die strijden om de aandacht. Focus, een krachtig woord. Geloof, dan focus, en gefocust blijven. De jubilea die ik noemde geven aan dat ik gefocust ben geweest. En dan: doorzetten. Ondanks obstakels en prestaties ondanks kritiek en klachten ondanks twijfels aan jezelf. Geloof plus focus plus doorzetten is gelijk aan een leven van presteren. Wauw. Dan word je een positief mens in een negatieve wereld. Als je een visie hebt, en focus en bereid bent te sterven voor dat waartoe God je heeft geroepen. Een positief mens worden in een negatieve wereld. Jezus kwam op aarde om een positief mens te worden in een negatieve wereld. En nog altijd komt Hij tot u en tot mij als een positief iemand in een negatieve wereld. Ella Wheeler Wilcox schreef: Er zijn twee soorten mensen op de wereld. En ook niet meer dan twee. Niet: rijken en armen. Om iemands rijkdom te kennen moet je weten hoe zuiver z’n geweten is en hoe goed z’n gezondheid. Ook niet: gelukkigen en droevigen. Want in ieder leven is er een tijd van lachen en een tijd van huilen. De twee soorten mensen op de wereld die ik bedoel dat zijn: de mensen die dragen en de mensen die leunen.

Tot welke groep behoort u op uw levensweg? Laat u anderen delen in uw last? Of bent u een drager,die anderen helpt met het dragen van hun zorgen en lasten? Dat is mijn boodschap vandaag.

Word een positief persoon in een negatieve wereld. U kunt het, u allemaal. Want ik zeg: Iedereen die nu naar me luistert kent mensen die ik niet ken en ook nooit zal kennen mensen die deze boodschap

van hoop in Christus nodig hebben. Als ze Jezus niet door u vinden, zullen ze Hem nooit vinden. Ik zeg het nog een keer. U kent allemaal mensen die niet geloven. Als ze Jezus niet door u vinden zullen ze Hem nooit vinden. Dat is al een hele uitdaging in ons leven. Daarom moet u een positief mens zijn

in een negatieve wereld. Er was eens een pastoor die met één van z’n parochianen over straat liep. Toen zagen ze een bedelaar langs de kant van de weg liggen. De parochiaan zei tegen de pastoor:God is toch een God van liefde? Dat is zo, zei de pastoor. Toen zei de parochiaan: Waarom doet Hij hier dan niks aan? Hij wees naar de bedelaar in de goot. Dat doet Hij wel, zei de pastoor. Hij doet er nu iets aan. Hij heeft net jouw aandacht erop gevestigd. We moeten allemaal positieve mensen zijn in een negatieve wereld. Dat begint met goede vrienden worden met de beste die er is.

We vormen ons naar onze vrienden. Als Jezus uw vriend wordt, en die keus is aan u als u met Hem praat, tot Hem bidt dan gaat u op Hem lijken. Zonder het zelf te beseffen, waarschijnlijk. Maar u wordt zeker een positief iemand in een negatieve wereld. Laten we bidden.

 

 

Gebed

 

Heer, dank U. U laat ons vandaag weten dat zich nog tal van kansen aandienen om mensen te helpen

die hoop nodig hebben. We zijn hier bijeen op een plek die U heeft gemaakt om ons ertoe te brengen mensen over U te vertellen zodat ze gaan geloven. Daarom geven we ons leven aan U, Jezus Christus. Amen.

 

Samenzang – “Medley – A Mighty Fortress/Great is Thy Faithfulness”

 

Een vaste burcht is onze God een toevlucht voor de zijnen al drukt het leed, al dreigt het lot Hij doet Zijn hulp verschijnen de vijand rukt vast aan met opgestoken vaan hij draagt zijn rusting nog van Gruwel en bedrog maar zal als kaf verdwijnen geen aardse macht begeren wij die gaat wel ras Verloren ons staat de sterke held terzij die God ons heeft verkoren vraagt gij zijn naam? zo weet dat Hij de Christus heet Gods eengeboren Zoon verwinnaar op de troon de zeeg’ is Hem beschoren

 

Groot is uw trouw, o Heer mijn God en Vader er is geen schaduw van omkeer bij U ben ik ontrouw, Gij Blijft immer dezelfde die Gij steeds waart, dat bewijst Gij ook nu groot is uw trouw, o Heer groot is uw Trouw, o Heer iedere morgen aan mij weer betoond al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven groot is uw Trouw, o Heer aan mij betoond Gij geeft ons vrede, vergeving van zonden en uw nabijheid, die sterkt En die leidt: kracht voor vandaag, blijde hoop voor de toekomst Gij geeft het leven tot in eeuwigheid

Groot is uw trouw, o Heer groot is uw trouw, o Heer iedere morgen aan mij weer betoond al wat ik Nodig had hebt Gij gegeven groot is uw trouw, o Heer aan mij betoond…

 

 

Zegen

 

Als u thuis niet naar de kerk gaat of niet gelovig bent maar meer wilt weten over de God over wie we hier spreken en de God van de Bijbel de God die in u gelooft, ook al gelooft u niet in Hem komt u dan straks even naar voren. Daar staan predikanten met wie u kunt praten die vragen beantwoorden en met u bidden. Ik nodig allen ook uit voor de welkomstreceptie in het bezoekerscentrum. Dat is het grote ronde gebouw. Ga er even heen. Dorothy en Julie zitten er te signeren. En nu: De Here zegene u. De Here geve u innerlijke vrede. Als u de deur uitgaat en als u thuiskomt. Als u gaat slapen en als u opstaat. Als u werkt en als u vrij bent. Als u lacht en als u huilt. Totdat u voor Jezus staat op die dag dat er voor u geen zonsopgang of -ondergang zal zijn maar alleen eeuwig leven en licht, voor altijd bij Hem. Amen.

 

Wees een omhooggaand persoon in een omgekeerde wereld!

18 april 2010 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan