Opening
In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn; dit moment kan uw uur van kracht zijn.
Samenzang – Joyful, Joyful
Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!
Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller
Dit is de dag die God heeft gemaakt. Daarover zullen we ons verheugen. Goedemorgen. Goedemorgen. Welkom, het is een grote eer u hier te hebben. We hopen dat u straks opgemonterd naar huis gaat. Geef degene naast u een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. Vandaag richten we onze levens weer naar Gods liefde en waardigheid. We laten hier onze lasten achter en vestigen ons vertrouwen op Hem.
Gebed
Vader, in Jezus’ naam danken we U dat U de kracht hebt en de wens om ons te helen en te helpen. We hebben U nodig. Velen maken moeilijke tijden door, dus bidden wij tot U. Help ons in onze vele problemen. Dank U dat U bij ons bent, ons niet hebt verlaten. We vertrouwen op U. In Jezus’ naam, amen.
Koorzang – Trust and Obey
Hij, die rustig en stil, zich steeds voegt naar Gods wil
Hem in alles vertrouwt en gelooft.
Die slechts hoort naar zijn stem, zich geheel geeft aan Hem
Smaakt een vreugde die nimmer verdooft
Zie slechts op Hem, volg gehoorzaam zijn stem
Blijf maar rustig vertrouwen, altijd ziende op Hem
O, hoe groot is ’t genot als men wandelt met God
Hier door ‘t leven gaat, eerlijk, oprecht
Als in droefheid of vreugd men in Hem zich verheugt
En zijn al op ‘t altaar heeft gelegd
Zie slechts op Hem, volg gehoorzaam zijn stem
Blijf maar rustig vertrouwen altijd ziende op Hem
Schriftlezing – 1 Petrus 2:13-17 door Hannah Schuller
U mag gaan zitten. Luistert u ter voorbereiding op de preek naar Gods Woord uit 1 Petrus 2. Erken omwille van de Heer het gezag van de bestuurders die door de mensen zijn aangesteld: Van de keizer, de hoogste autoriteit en van de gouverneurs, die hij heeft afgevaardigd om misdadigers te straffen en om te belonen wie het goede doen. God wil namelijk dat u door het goede te doen onwetende dwazen de mond snoert. Leef als vrije mensen, en verschuil u niet achter uw vrijheid om u te misdragen maar handel als dienaren van God. Houd iedereen in ere heb uw broeders en zusters lief, heb ontzag voor God en eerbiedig de keizer. Mogen wij trots putten uit het eren van gezag. Want zo bewegen wij, Gods kinderen van slachtofferschap naar overwinning.
Koorzang – Great is Thy Faithfulness
Groot is uw trouw, o Heer, mijn God en Vader
Er is geen schaduw van omkeer bij U
Ben ik ontrouw, Gij blijft immer Dezelfde
Die Gij steeds waart, dat bewijst Gij ook nu
Groot is uw trouw, o Heer, groot is uw trouw, o HeerI
Iedere morgen aan mij weer betoond
Al wat ik nodig had,hebt Gij gegeven
Groot is uw trouw, o Heer aan mij betoond
Interview – Jenny Konkin
BS = Bobby Schuller
JK = Jenny Konkin
BS: Het christendom versterkt altijd het idee dat elke gelovige grote dingen kan doen voor God. Niet door eigen kracht maar door de werking van de Heilige Geest in ons. Iemand die ongelofelijke dingen heeft gedaan met haar talenten is onze gast Jenny Konkin. Met haar broer Joshua runt zij Whole Way House, een gebouw van haar grootouders met éénkamerappartementen. Er wonen 85 mensen met een gering inkomen van wie velen worstelen met verslaving of psychische problemen. Er zijn ondersteuningsprogramma’s en er wordt samengewerkt met andere clubs om kansarmen kansen te bieden. Graag applaus voor Jenny Konkin.
Als dochter van zendelingen heb je je altijd ingezet voor mensen. Je hebt in Oeganda en Mexico gewoond. Hoe heeft dat je gevormd?
JK: Ja, mijn ouders waren zendelingen. Ze reisden de wereld over met mij, en daardoor heb ik het meegekregen. Mijn vader ondernam ook activiteiten bij ons in de stad. We gingen bijvoorbeeld naar een bejaardentehuis om te zingen en mensen te bezoeken. Hij leerde ons dat iedereen zijn verhaal heeft. Als we mensen liefde en compassie konden tonen zouden ze de liefde van Jezus leren kennen. We zijn grootgebracht met het besef dat we voor mensen moeten zorgen. Dat waren bouwstenen van mijn leven die uiteindelijk resulteerden in de opening van Whole Way House.
BS: Dus het gebouw is van je grootmoeder? En jullie hebben er een tehuis van gemaakt voor mensen met weinig inkomen.
JK: Mijn grootouders hebben het pand eind jaren ’70 gekocht. Daar deden ze hun goede werk. Als kind zag ik hoe ze zorgden voor eenzame mensen en mensen die het moeilijk hadden. Mijn grootmoeder zorgde dat ze weer op de been kwamen of hielp met het vinden van werk. Ze gaf veel van zichzelf. Na de dood van mijn grootvader runden mijn ouders het gebouw. Zij zetten het voort. Ze boden niet alleen woonruimte maar creëerden ook een veilig en aangenaam thuis. In 2010 namen mijn broer en ik het over. Aanvankelijk dachten we dat we ieders problemen konden oplossen. We gaven mensen kleding, voedsel en dan zou alles goed komen. Maar God liet ons zien dat het vooral ging om eenzaamheid, isolement. Mensen die zich afgewezen en beschaamd voelden. Dus toen we Whole Way House begonnen beoogden we een veilige plek waar mensen contacten konden leggen, nieuwe relaties konden aangaan, voor een nieuw leven.
BS: Wij werken ook veel met daklozen. Nieuwe vrijwilligers willen altijd eten opscheppen of koken. Het gaat er maar moeilijk in dat daklozen niet zozeer behoefte hebben aan eten, maar vooral aan vriendschap liefde en waardigheid, het gevoel dat hun leven ertoe doet. Volgens mij is dat precies wat jullie doen. Welke raad zou je geven aan de talloze mensen die nu kijken? Iedereen heeft te doen met daklozen, maar we weten niet goed wat te doen. Heb je een eenvoudig advies? Hoe kunnen mensen helpen?
JK: Zeker. Eten is een belangrijk instrument, zoals je al aangaf. Wij waren Italiaans, alles draaide om eten. Een maaltijd is een uitgelezen moment om een gesprek te beginnen. Sluit je aan bij een organisatie die je goed vindt en werk met hen samen. Meestal hebben zij de nood in kaart gebracht en weten wat te doen. En bouw vriendschap op: Lach, geef mensen een hand, een knuffel. Dan weten ze zich geliefd en kunnen wij Jezus met hen delen En niet proberen mensen te repareren. We willen graag helpen. Maar dat moet de Heilige Geest doen. En wij moeten hen liefde geven, compassie, vriendschap, steun, en de Heilige Geest toestaan in hun hart te komen.
BS: Een van de mooiste dingen van jullie werk dat jullie op basis van wat je had bent begonnen om mensen met problemen bent gaan helpen.
JK: Precies. Er was een punt, na een paar jaar hard werken en hele moeilijke omstandigheden dat ik dacht: Vooruit God, laten we dit oplossen. Maar Hij remde ons af om op de ware noden van mensen te wijzen. Toen dachten we: Begin met wat je hebt. We hadden niks. Ik regelde wat bordspelen en we begonnen een spel-avond. Eigenlijk had ik gewacht op iemand die een vette cheque zou neerleggen. Maar dat gebeurde niet. Dus begonnen we met wat we hadden. Dat was mijn tijd, mijn talenten, mijn vriendschap.
BS: En spelletjes.
JK: En ik had pasta en zo begonnen we ons wekelijkse familiediner. Mijn oma had me geleerd hoe je pasta maakte. Dat kon ik best. Dus zo bouwden we relaties op. Later zorgde God voor meer middelen en konden we programma’s opzetten. Het ging niet op mijn manier, maar wel op de juiste manier.
BS: Ik wil tegen iedereen die nu kijkt, zeggen: Als iemands leed je raakt, probeer diegene dan te bereiken. God kan alles wat je in huis hebt, gebruiken om 1 of 2 mensen te helpen. Moeder Teresa zei: Kan je niet de hele wereld voeden, voed dan één mens. Jenny Konkin, dank voor je inspirerende verhaal. We zullen voor je bidden. God zegene je.
JK: Fijn dat ik mocht komen.
Koorzang – Eternal Life
Heer, maak mij een instrument van uw vrede
Waar haat is, laat mij liefde zaaien
Waar onrecht is, vergeving
Waar ongeloof heerst, geloof
Waar wanhoop leeft, hoop
Waar duisternis is, licht
Waar bedroefdheid is, vreugde
O hemelse Vader laat mij niet zozeer zoeken
Om getroost te worden, maar om te troosten,
Niet begrepen te worden maar om te begrijpen
Niet bemind te worden maar om te beminnen
Want in het geven ontvangen wij
In het vergeven worden wij vergeven
In het sterven worden wij geboren tot eeuwig leven
Solo – Arnold Geis – Great is Thy Faithfulness
Groot is uw trouw, o Heer, mijn God en Vader
Er is geen schaduw van omkeer bij U
Ben ik ontrouw Gij blijft immer dezelfde
Die Gij steeds waart dat bewijst Gij ook nu
Groot is uw trouw, o Heer, groot is uw trouw, o Heer
Iedere morgen aan mij weer betoond
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven
Groot is uw trouw, o Heer aan mij betoond
Zomer en winter en voorjaar en oogsttijd
Zon, maan en sterren, gezet in hun baan
Geheel uw schepping getuigt van uw trouw, Heer
Die ons bewaart en leidt heel ons bestaan
Gij geeft ons vrede vergeving van zonden
En uw nabijheid, die sterkt en die leidt:
Kracht voor vandaag blijde hoop voor de toekomst
Gij geeft het leven tot in eeuwigheid
Groot is uw trouw, o Heer. groot is uw trouw, o Heer
Iedere morgen aan mij weer betoond
Al wat ik nodig had hebt Gij gegeven
Groot is uw trouw, o Heer groot is uw trouw, o Heer
Groot is uw trouw, o Heer, o Here mijn God
Proclamatie met Bobby Schuller
Ik wil iets nieuws proberen. We zijn een wereldwijde tv-kerk waartoe we allemaal behoren. Vóór we de proclamatie uitspreken wil ik dat we gaan staan, en de mensen thuis verwelkomen met applaus om te laten weten dat we van ze houden. Gaat u staan en geef ze een applaus. Vandaag is…Ja, zo is het goed. Voor wie nu kijkt: dit applaus is voor u. Weet dat we van u houden en dat u in Jezus een stralende toekomst wacht. Blijf ons steunen in het verbreiden van de boodschap van Gods liefde en macht. Hou nu uw handen in een gebaar van ontvangen en spreek met mij de proclamatie uit.
Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over me zeggen.
Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand me afnemen.
Ik hoef me geen zorgen te maken of te haasten.
Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld.
Leef een gehoorzaam leven
door Bobby Schuller
Slachtofferschap
We hebben het in deze tijd over wat het betekent om in Gods volheid te leven. Een van de schadelijkste dingen voor zo’n innerlijk leven met God in je hart is het idee van slachtofferschap. Dat wordt versterkt door de berichtgeving van het nieuws, de samenleving, universiteiten, zelfs kerken. En ik denk dat werkelijk niemand er iets aan heeft. Waarom niet? Omdat het leven niet eerlijk is. Voor niemand. Als wij voortdurend anderen de schuld blijven geven van onze problemen en uitdagingen komen we nooit een stap verder. Ook al klopt het in veel gevallen wel. Door anderen de schuld te geven, blijven we steken. Alleen lef helpt je dan verder, zei mijn grootvader. Dan moet je ophouden anderen de schuld te geven en verantwoordelijkheid nemen voor je leven. Dit is geen populaire boodschap.
Van slachtoffer naar overwinnaar
Hier wil ik mee beginnen: Het leven is hard. Ongeacht wat je ras is, hoeveel je verdient of waar je bent geboren, iedereen heeft problemen in zijn leven. Voor sommigen is het leven mooier dan voor anderen. Sommigen treffen het nu eenmaal beter dan anderen. Maar wat u ook heeft meegekregen in het leven, u wacht een stralende toekomst als u nu van slachtoffer overwinnaar wordt. Hou op anderen de schuld te geven, naar anderen te wijzen en besluit vandaag nog om uit je chaos te breken. Als je op Jezus vertrouwt, kan je dat. Ik denk dat je het beste aan je slachtofferschap kan ontkomen door een gehoorzaam mens te worden. Nu denkt iedereen: Ik dacht dat er iets anders zou komen. Het klinkt ook niet erg Amerikaans. Wij zijn een land van rebellen, van mensen die zich graag verzetten tegen het systeem en dat kan ook, in onze maatschappij. Maar het meest vormend, zeker als je jong bent iets waarmee je je slachtofferschap afwerpt dat is het eren van gezag in je leven.
Respect voor gezag
Ik wil beginnen met de meest voor de hand liggende vraag: Wat doe ik met onrechtvaardig gezag? Ik zeg: Zolang het niet zondig of onrechtmatig is moet je onrechtvaardige autoriteit eren en gehoorzamen. Dat is mijn stelling vandaag. Nu wordt er niet geklapt, hè? Gezag is iets goeds. Gezag is goed. Ik zie dat machtige, rijke mensen die leven met gezag meestal ook goede mensen zijn. Mensen in je leven hebben met geestelijk gezag mensen die je vormen, dat is iets goeds. God heeft gezag geschapen om ons uit te dagen en te doen leren. Gezag houdt ons aansprakelijk en traint ons om vrome mensen te zijn. Als je niet kunt gehoorzamen aan onrechtvaardig gezag hoe zit het dan met het morele gezag dat je in je hart denkt te hebben? Het gaat om gehoorzaamheid en respect, ook voor onrechtvaardig gezag als het maar niet zondig of onrechtmatig is. Het lijkt unfair, maar respect voor gezag traint ons om het morele gezag te accepteren van Gods Woord dat in ons hart is gelegd door onze geloofsfamilie. De Kerk dus. Gezag is goed want het traint je om een karaktervol mens te worden. Als u het gevoel hebt vast te zitten in uw leven roep ik u op, geen slachtoffer te zijn, maar een winnaar te worden door te besluiten voortaan gezag te respecteren. Zet een stap voorwaarts, eer de mensen die je de schuld gaf. Benader die mensen met iets van respect en laat hen zien dat je je onderwerpt aan een nog hoger gezag: Dat van Jezus Christus in je leven. Amen?
Er zijn veel Bijbel passages die hierover gaan maar vandaag heb ik het over 1 Petrus. Bedenk dat de Bijbel is geschreven in een tijd dat christenen werden vervolgd en onrechtvaardig werden behandeld. Ze stonden in laag aanzien maar slachtoffers waren ze niet. Ze leefden elk moment van hun bestaan in vreugde blij dat het onrecht in hun leven ten einde zou komen als Christus op zijn troon zou zitten.
1 Petrus 3, Hannah heeft het al gelezen, maar ik moet het nog eens doen. Erken omwille van de Heer het gezag van de bestuurders die door de mensen zijn aangesteld: Van de keizer, de hoogste autoriteit en van de gouverneurs, die hij heeft afgevaardigd om misdadigers te straffen en om te belonen wie het goede doen. God wil namelijk dat u door het goede te doen onwetende dwazen de mond snoert. Leef als vrije mensen en verschuil u niet achter uw vrijheid om u te misdragen maar handel als dienaren van God. Houd iedereen in ere heb uw broeders en zusters lief, heb ontzag voor God en dan dit onthutsende zinnetje: ‘en eerbiedig de keizer.’ Dat stemt overeen met wat Jezus zei tegen mensen die de Romeinen haatten. Hij zei: Geef eens een munt. Kijk eens wiens gezicht er op staat. Geef de keizer wat van de keizer is en geef God wat aan God toebehoort. Vreselijk belangrijk, zeker vandaag de dag, zeker in het huidige politieke klimaat: De waarde van gebed voor en ontzag voor gezag dat boven ons is geplaatst.
De Romeinse keizer
Het meest opmerkelijk in deze passage uit 1 Petrus is die zin over de keizer. Om welke keizer ging het toen Petrus dit schreef, in 67 na Christus? Nero. Een van de meest verdorven historische figuren. Hij werd gehaat door zijn tijdgenoten. Volgens Tacitus stak hij Rome in brand omdat hij een schitterende vijver wilde voor zijn paleis. Plinius de Oudere noemde hem een vijand van de mensheid. Als Petrus dit schrijft, is hij bisschop van Rome. Hij gaat over alle kerken in Rome. En Nero executeert christenen. Hij doopt ze in olie, kruisigt ze en steekt ze in brand om zijn tuinen te verlichten. Geen lekkere jongen. Door en door slecht.
Wat houdt Petrus de Kerk voor? ‘Eerbiedig de keizer.’ Eerbiedig de keizer. Eerbiedig hen die onrechtvaardig zijn. Waarom? Opdat niemand je kan beschuldigen van fouten en opdat je zult stralen als een ster in de nacht. Zelfs als een verdorven mens als Nero. Er zijn Romeinen die in opstand willen komen. En er zijn christenen en joden die het Romeinse Rijk benaderen met eerbied en gehoorzaamheid. En het effect daarvan is dat het systeem waar je in zit uiteindelijk onderuit wordt gehaald. Dat is verwant aan de oproep je vijanden lief te hebben. Waarom zou je dat doen? Nou, iedereen houdt van degenen die van hem houden. Je groet iedereen die jou groet. Maar je vijanden liefhebben is agapè-liefde betuigen aan hen die het het hardste nodig hebben. Ik zeg: Wat je problemen ook zijn of je je docenten haat, je baas, je trainer of politici, ik roep je op, ongeacht om welk gezag het gaat: Eerbiedig het gezag dat God boven je heeft gesteld. Dan bouw je aan je karakter en behaag je het hart van God. En dan leer je vertrouwen dat, hoe moeilijk de dingen ook zijn God heeft de leiding en zal de tirannie ten einde brengen. Zeker weten.
Een houding van respect
Het baart me zorgen dat christenen zo bezorgd zijn. Over alles maken ze zich zorgen. Ben je vergeten wie de leiding heeft? God. Maak je geen zorgen. Ontspan je en eerbiedig het gezag dat God heeft ingesteld. Dit lijkt ook op het gebod uit Exodus: Eer je vader en je moeder. Veel ouders willen dat hun kinderen van hen houden en hen bewonderen maar tegenwoordig brengen ze hun kinderen geen respect meer bij. Een belangrijk punt in de moderne samenleving: Ouders willen vriendschap met hun kinderen. Maar kinderen hebben gezag nodig. Als je je kinderen respect bijbrengt, bereid je ze voor op de wereld. Mag ik een amen horen? Dat heeft iets.
Als ik als werkgever in restaurants kom, zie ik enorme verschillen tussen de tieners die daar werken. Geen fantastische baantjes. Maar sommigen werken hard en respecteren hun baas terwijl andere steeds gaan roken, te laat komen, eerder weggaan, hun baas laten zitten. Je ziet al wie er winners worden en wie losers. Als jonge mensen ontzag hebben voor gezag vormen ze het karakter om hard te werken en te slagen. Zo heeft God het bedoeld.
Een dienstbaar hart
Als je onrechtvaardig gezag toch eerbiedigt dan leer je ook eerbied voor het meest waarachtige gezag: dat van Jezus. Het resultaat is een gevoel van eigenwaarde. Dit is een kerk die gelooft in waardigheid. Hier zeggen we bijna wekelijks dat ieder mens waardigheid verdient omdat ieder mens wordt bemind door God. Wij willen mensen trainen om hun eigenwaarde niet te ontlenen aan de wereld – je bent niet wat je doet, hebt, of wat anderen over je zeggen – maar aan het feit dat je een kind van God bent. Je traint je hart om te zeggen: God heeft me lief, hoe afschuwelijk de wereld mij ook behandelt. En ik vertrouw op Gods liefde, goedheid en macht. Dat is geloven. Ik leg mijn geloof niet in andere dingen. Daardoor kan ik Gods Woord gehoorzamen en onrechtvaardig gezag accepteren. Als je waardigheid komt van God en niet van anderen geeft dat kracht. Alleen van daaruit kan je onrechtvaardige autoriteit eren. Als je onrechtvaardige autoriteit in je leven eert, reken je af met veel van de trots die je ervan weerhoudt het soort leider te worden dat God wil. Als je alle trots, woede en verwijt uit je hart bant bouw je aan een karakter waarmee je elke dag blij wakker wordt ongeacht je situatie. Als je je onderwerpt aan gezag ontwikkel je een dienstbaar hart, een leidershart. Vraag niet: Wat is de wereld mij verschuldigd? Maar: Wat ben ik de wereld verschuldigd? Als iedereen die vraag zou stellen zou alles veel beter worden. Wees geen slachtoffer, maar een winnaar. En sta God toe om je karakter bij te brengen door onderwerping aan het door Hem ingestelde wereldlijke gezag.
Loslaten en verdergaan
Ik ben bijna klaar, kunt u het nog bijbenen? Ik weet het, leuk is anders. Er bestaat meer dan ooit een kinderlijk beeld van hoe de wereld is. Dat alles rechtvaardig moet zijn en kan zijn. Groepen mensen die totale rechtvaardigheid willen worden bijna altijd autoritair. En natuurlijk krijgen zij alle macht die de volgende generatie gebruikt voor eigen gewin. Uw leven is niet fair, het mijne ook niet. Niemands leven is fair. Geef anderen niet de schuld. Werk hard, eer het gezag dat God heeft aangesteld en je zult grote dingen doen. En God zal je een brenger van nieuw leven maken. We moeten grenzen respecteren, niet zondigen, misstanden aanpakken. Maar autoritaire mensen in je leven kan God soms gebruiken om goedheid in je leven te ontwikkelen. Een jongen die altijd onzeker was, in de verdediging, anderen de schuld gaf, ging werken bij Starbucks. Door dat werk leerde hij omgaan met de rauwheid van het leven. Steek je hand eens op als je bij Starbucks hebt gewerkt. Chad heeft bij Starbucks gewerkt. Stak het hele koor daar zijn hand op? Dat zal best. Ik heb er ook gewerkt. Iedereen van mijn generatie. Ze hadden die jongen gezegd: Je schort is je schild. Je hebt een groen of een zwart schort, afhankelijk van… Het zwarte schort is voor de coffee master. Dank u. Dat schort is je schild. Het zorgt dat je niet zo gevoelig hoeft te zijn, niet zo snel beledigd. Je kunt het loslaten en verdergaan. Loslaten en verdergaan. Loslaten en verdergaan. Loslaten en verdergaan.
Wees geen slachtoffer, wees een winnaar
Het gezag dat God heeft aangesteld, vormt je karakter. Het maakt je soepel en dat is goed. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat je niet sterker kunt worden. Het ging over rekoefeningen. Die zijn nodig om sterker te worden. Door rekoefeningen krijgen de spieren ruimte voor samentrekking. Rekken voorkomt blessures, want bereidt je voor op de inspanning. Zo is het ook in het leven. Kleine dingen die je irriteren op je werk, je school of de plek waar je vrijwilligerswerk doet kan je zien als voorbereiding op het leven, het echte werk. Krijg je onterechte kritiek, hou jezelf dan dit voor: Dit is training. Herhaalt u dat even.
Ik ben een bekende Amerikaan. Er zijn websites en kranten die mij voortdurend bekritiseren. Daar had ik veel last van. Soms las ik wat iemand over mij schreef in de LA Times en lag ik daarvan wakker. Ik deed het alleen voor het geld, ik was een leugenaar. Ik kende zo’n man helemaal niet. Ik stond toe dat die internetberichten mij van mijn stuk brachten. Ik besefte hoe onzeker ik eigenlijk was. Maar God zei: Bobby, dit is training. Als je echt iets groots wilt doen, zal je het nog veel erger voor je kiezen krijgen. Daarna wilde ik wel elke dag een kritisch artikel over deze kerk lezen. Geweldig. Dan weten we dat het goed gaat. Wees geen slachtoffer. Mensen zullen je oneerlijk behandelen, over je roddelen. Geef anderen niet de schuld, wees geen slachtoffer maar een winnaar. Onderwerp je aan gezag en train zo om degene te worden die God wil dat je bent. Terugdenkend aan mijn jeugd en school, denk ik aan al die trainers, bazen, predikanten en ouderlingen, docenten, mensen die voor mij gezag belichaamden. Ik had een afschuw van die mensen. We zongen liedjes over ze… Laat maar. Maar achteraf dank ik God dat mijn ouders me niet hebben afgeschermd, maar mij hebben voorbereid. Ik dank God dat ik niet mijn leven lang in een vacuüm heb geleefd. Al waren sommige leiders erg onrechtvaardig ik heb toch van hen kunnen leren wat ik nodig had om volwassen te worden, een man te worden. Ik leerde dat, al was het volslagen onrechtvaardig dat het leven niet rechtvaardig is en dat het je niet zal sparen. Wees voorbereid, wees geen slachtoffer. Wees geen slachtoffer, wees een winnaar.
Ten slotte dit. Dit zijn Bijbelse beloften aan u, als u werelds, ook soms onrechtvaardig gezag accepteert. Efeziërs: Eerbiedig het gezag en het zal u goed gaan. Exodus: U zult een lang leven hebben. Kolossenzen: U zult de Heer verheugen. Romeinen: U hebt geen veroordeling te vrezen. En u houdt een zuiver geweten. Hebreeën: U zult de autoriteiten vreugde brengen. Kolossenzen: God zal u belonen. 1 Timoteüs: Zo voorkom je dat je God zult lasteren. Spreuken: Het wijst u in de juiste richting. En: U zult veilig zijn voor slechte mensen. Spreuken: U ontwikkelt inzicht. Petrus: Je zult lof ontvangen. 1 Timoteüs: U zult niet door uw trots verloren gaan. Dat zijn mooie beloften. Onderwerping aan gezag maakt ons minder veeleisend doodt ons slachtofferschap, en vormt in ons wat we nodig hebben. Amen?
Vandaag geen gewoon slotlied maar een lied dat aansluit bij de titel van de serie. Een prachtig katholiek lied: Elke dag met God We zingen het zo: Wij, de kerk, zingen het refrein. En andere zangers zingen de sologedeelten. De zanger zingt: Schepper der aarde en dan zingen wij: Elke dag met God En als wij dat hebben gezongen, zingt de cantor weer. o Jezus Dan zingen zij weer iets. En wij: o Geest. Dan zij weer, en wij: kom over ons En dat blijft u maar herhalen. Met z’n allen. Don, bedankt.
Koor – Everyday God
Als we dromen
Elke dag met God
In ons durven, o Jezus
In ons zoeken, o Geest
In ons delen, kom over ons
God van vreugde
Elke dag met God
God van smarten, o Jezus
Thuis en toevlucht, o Geest
Sterk, geduldig, kom over ons
Onze aanvang
Elke dag met God
Ons ontluiken, o Jezus
Ons volharden, o Geest
Ieders eindpunt,
Kom over ons, halleluja
Elke dag met God
Nu en altijd, o Jezus
Halleluja. o Geest
Eeuwigdurend, kom over ons
Zegen
De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.
De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.
Leef een gehoorzaam leven
Leef een gehoorzaam leven
door Bobby Schuller
Slachtofferschap
We hebben het in deze tijd over wat het betekent om in Gods volheid te leven. Een van de schadelijkste dingen voor zo’n innerlijk leven met God in je hart is het idee van slachtofferschap. Dat wordt versterkt door de berichtgeving van het nieuws, de samenleving, universiteiten, zelfs kerken. En ik denk dat werkelijk niemand er iets aan heeft. Waarom niet? Omdat het leven niet eerlijk is. Voor niemand. Als wij voortdurend anderen de schuld blijven geven van onze problemen en uitdagingen komen we nooit een stap verder. Ook al klopt het in veel gevallen wel. Door anderen de schuld te geven, blijven we steken. Alleen lef helpt je dan verder, zei mijn grootvader. Dan moet je ophouden anderen de schuld te geven en verantwoordelijkheid nemen voor je leven. Dit is geen populaire boodschap.
Van slachtoffer naar overwinnaar
Hier wil ik mee beginnen: Het leven is hard. Ongeacht wat je ras is, hoeveel je verdient of waar je bent geboren, iedereen heeft problemen in zijn leven. Voor sommigen is het leven mooier dan voor anderen. Sommigen treffen het nu eenmaal beter dan anderen. Maar wat u ook heeft meegekregen in het leven, u wacht een stralende toekomst als u nu van slachtoffer overwinnaar wordt. Hou op anderen de schuld te geven, naar anderen te wijzen en besluit vandaag nog om uit je chaos te breken. Als je op Jezus vertrouwt, kan je dat. Ik denk dat je het beste aan je slachtofferschap kan ontkomen door een gehoorzaam mens te worden. Nu denkt iedereen: Ik dacht dat er iets anders zou komen. Het klinkt ook niet erg Amerikaans. Wij zijn een land van rebellen, van mensen die zich graag verzetten tegen het systeem en dat kan ook, in onze maatschappij. Maar het meest vormend, zeker als je jong bent iets waarmee je je slachtofferschap afwerpt dat is het eren van gezag in je leven.
Respect voor gezag
Ik wil beginnen met de meest voor de hand liggende vraag: Wat doe ik met onrechtvaardig gezag? Ik zeg: Zolang het niet zondig of onrechtmatig is moet je onrechtvaardige autoriteit eren en gehoorzamen. Dat is mijn stelling vandaag. Nu wordt er niet geklapt, hè? Gezag is iets goeds. Gezag is goed. Ik zie dat machtige, rijke mensen die leven met gezag meestal ook goede mensen zijn. Mensen in je leven hebben met geestelijk gezag mensen die je vormen, dat is iets goeds. God heeft gezag geschapen om ons uit te dagen en te doen leren. Gezag houdt ons aansprakelijk en traint ons om vrome mensen te zijn. Als je niet kunt gehoorzamen aan onrechtvaardig gezag hoe zit het dan met het morele gezag dat je in je hart denkt te hebben? Het gaat om gehoorzaamheid en respect, ook voor onrechtvaardig gezag als het maar niet zondig of onrechtmatig is. Het lijkt unfair, maar respect voor gezag traint ons om het morele gezag te accepteren van Gods Woord dat in ons hart is gelegd door onze geloofsfamilie. De Kerk dus. Gezag is goed want het traint je om een karaktervol mens te worden. Als u het gevoel hebt vast te zitten in uw leven roep ik u op, geen slachtoffer te zijn, maar een winnaar te worden door te besluiten voortaan gezag te respecteren. Zet een stap voorwaarts, eer de mensen die je de schuld gaf. Benader die mensen met iets van respect en laat hen zien dat je je onderwerpt aan een nog hoger gezag: Dat van Jezus Christus in je leven. Amen?
Er zijn veel Bijbel passages die hierover gaan maar vandaag heb ik het over 1 Petrus. Bedenk dat de Bijbel is geschreven in een tijd dat christenen werden vervolgd en onrechtvaardig werden behandeld. Ze stonden in laag aanzien maar slachtoffers waren ze niet. Ze leefden elk moment van hun bestaan in vreugde blij dat het onrecht in hun leven ten einde zou komen als Christus op zijn troon zou zitten.
1 Petrus 3, Hannah heeft het al gelezen, maar ik moet het nog eens doen. Erken omwille van de Heer het gezag van de bestuurders die door de mensen zijn aangesteld: Van de keizer, de hoogste autoriteit en van de gouverneurs, die hij heeft afgevaardigd om misdadigers te straffen en om te belonen wie het goede doen. God wil namelijk dat u door het goede te doen onwetende dwazen de mond snoert. Leef als vrije mensen en verschuil u niet achter uw vrijheid om u te misdragen maar handel als dienaren van God. Houd iedereen in ere heb uw broeders en zusters lief, heb ontzag voor God en dan dit onthutsende zinnetje: ‘en eerbiedig de keizer.’ Dat stemt overeen met wat Jezus zei tegen mensen die de Romeinen haatten. Hij zei: Geef eens een munt. Kijk eens wiens gezicht er op staat. Geef de keizer wat van de keizer is en geef God wat aan God toebehoort. Vreselijk belangrijk, zeker vandaag de dag, zeker in het huidige politieke klimaat: De waarde van gebed voor en ontzag voor gezag dat boven ons is geplaatst.
De Romeinse keizer
Het meest opmerkelijk in deze passage uit 1 Petrus is die zin over de keizer. Om welke keizer ging het toen Petrus dit schreef, in 67 na Christus? Nero. Een van de meest verdorven historische figuren. Hij werd gehaat door zijn tijdgenoten. Volgens Tacitus stak hij Rome in brand omdat hij een schitterende vijver wilde voor zijn paleis. Plinius de Oudere noemde hem een vijand van de mensheid. Als Petrus dit schrijft, is hij bisschop van Rome. Hij gaat over alle kerken in Rome. En Nero executeert christenen. Hij doopt ze in olie, kruisigt ze en steekt ze in brand om zijn tuinen te verlichten. Geen lekkere jongen. Door en door slecht.
Wat houdt Petrus de Kerk voor? ‘Eerbiedig de keizer.’ Eerbiedig de keizer. Eerbiedig hen die onrechtvaardig zijn. Waarom? Opdat niemand je kan beschuldigen van fouten en opdat je zult stralen als een ster in de nacht. Zelfs als een verdorven mens als Nero. Er zijn Romeinen die in opstand willen komen. En er zijn christenen en joden die het Romeinse Rijk benaderen met eerbied en gehoorzaamheid. En het effect daarvan is dat het systeem waar je in zit uiteindelijk onderuit wordt gehaald. Dat is verwant aan de oproep je vijanden lief te hebben. Waarom zou je dat doen? Nou, iedereen houdt van degenen die van hem houden. Je groet iedereen die jou groet. Maar je vijanden liefhebben is agapè-liefde betuigen aan hen die het het hardste nodig hebben. Ik zeg: Wat je problemen ook zijn of je je docenten haat, je baas, je trainer of politici, ik roep je op, ongeacht om welk gezag het gaat: Eerbiedig het gezag dat God boven je heeft gesteld. Dan bouw je aan je karakter en behaag je het hart van God. En dan leer je vertrouwen dat, hoe moeilijk de dingen ook zijn God heeft de leiding en zal de tirannie ten einde brengen. Zeker weten.
Een houding van respect
Het baart me zorgen dat christenen zo bezorgd zijn. Over alles maken ze zich zorgen. Ben je vergeten wie de leiding heeft? God. Maak je geen zorgen. Ontspan je en eerbiedig het gezag dat God heeft ingesteld. Dit lijkt ook op het gebod uit Exodus: Eer je vader en je moeder. Veel ouders willen dat hun kinderen van hen houden en hen bewonderen maar tegenwoordig brengen ze hun kinderen geen respect meer bij. Een belangrijk punt in de moderne samenleving: Ouders willen vriendschap met hun kinderen. Maar kinderen hebben gezag nodig. Als je je kinderen respect bijbrengt, bereid je ze voor op de wereld. Mag ik een amen horen? Dat heeft iets.
Als ik als werkgever in restaurants kom, zie ik enorme verschillen tussen de tieners die daar werken. Geen fantastische baantjes. Maar sommigen werken hard en respecteren hun baas terwijl andere steeds gaan roken, te laat komen, eerder weggaan, hun baas laten zitten. Je ziet al wie er winners worden en wie losers. Als jonge mensen ontzag hebben voor gezag vormen ze het karakter om hard te werken en te slagen. Zo heeft God het bedoeld.
Een dienstbaar hart
Als je onrechtvaardig gezag toch eerbiedigt dan leer je ook eerbied voor het meest waarachtige gezag: dat van Jezus. Het resultaat is een gevoel van eigenwaarde. Dit is een kerk die gelooft in waardigheid. Hier zeggen we bijna wekelijks dat ieder mens waardigheid verdient omdat ieder mens wordt bemind door God. Wij willen mensen trainen om hun eigenwaarde niet te ontlenen aan de wereld – je bent niet wat je doet, hebt, of wat anderen over je zeggen – maar aan het feit dat je een kind van God bent. Je traint je hart om te zeggen: God heeft me lief, hoe afschuwelijk de wereld mij ook behandelt. En ik vertrouw op Gods liefde, goedheid en macht. Dat is geloven. Ik leg mijn geloof niet in andere dingen. Daardoor kan ik Gods Woord gehoorzamen en onrechtvaardig gezag accepteren. Als je waardigheid komt van God en niet van anderen geeft dat kracht. Alleen van daaruit kan je onrechtvaardige autoriteit eren. Als je onrechtvaardige autoriteit in je leven eert, reken je af met veel van de trots die je ervan weerhoudt het soort leider te worden dat God wil. Als je alle trots, woede en verwijt uit je hart bant bouw je aan een karakter waarmee je elke dag blij wakker wordt ongeacht je situatie. Als je je onderwerpt aan gezag ontwikkel je een dienstbaar hart, een leidershart. Vraag niet: Wat is de wereld mij verschuldigd? Maar: Wat ben ik de wereld verschuldigd? Als iedereen die vraag zou stellen zou alles veel beter worden. Wees geen slachtoffer, maar een winnaar. En sta God toe om je karakter bij te brengen door onderwerping aan het door Hem ingestelde wereldlijke gezag.
Loslaten en verdergaan
Ik ben bijna klaar, kunt u het nog bijbenen? Ik weet het, leuk is anders. Er bestaat meer dan ooit een kinderlijk beeld van hoe de wereld is. Dat alles rechtvaardig moet zijn en kan zijn. Groepen mensen die totale rechtvaardigheid willen worden bijna altijd autoritair. En natuurlijk krijgen zij alle macht die de volgende generatie gebruikt voor eigen gewin. Uw leven is niet fair, het mijne ook niet. Niemands leven is fair. Geef anderen niet de schuld. Werk hard, eer het gezag dat God heeft aangesteld en je zult grote dingen doen. En God zal je een brenger van nieuw leven maken. We moeten grenzen respecteren, niet zondigen, misstanden aanpakken. Maar autoritaire mensen in je leven kan God soms gebruiken om goedheid in je leven te ontwikkelen. Een jongen die altijd onzeker was, in de verdediging, anderen de schuld gaf, ging werken bij Starbucks. Door dat werk leerde hij omgaan met de rauwheid van het leven. Steek je hand eens op als je bij Starbucks hebt gewerkt. Chad heeft bij Starbucks gewerkt. Stak het hele koor daar zijn hand op? Dat zal best. Ik heb er ook gewerkt. Iedereen van mijn generatie. Ze hadden die jongen gezegd: Je schort is je schild. Je hebt een groen of een zwart schort, afhankelijk van… Het zwarte schort is voor de coffee master. Dank u. Dat schort is je schild. Het zorgt dat je niet zo gevoelig hoeft te zijn, niet zo snel beledigd. Je kunt het loslaten en verdergaan. Loslaten en verdergaan. Loslaten en verdergaan. Loslaten en verdergaan.
Wees geen slachtoffer, wees een winnaar
Het gezag dat God heeft aangesteld, vormt je karakter. Het maakt je soepel en dat is goed. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat je niet sterker kunt worden. Het ging over rekoefeningen. Die zijn nodig om sterker te worden. Door rekoefeningen krijgen de spieren ruimte voor samentrekking. Rekken voorkomt blessures, want bereidt je voor op de inspanning. Zo is het ook in het leven. Kleine dingen die je irriteren op je werk, je school of de plek waar je vrijwilligerswerk doet kan je zien als voorbereiding op het leven, het echte werk. Krijg je onterechte kritiek, hou jezelf dan dit voor: Dit is training. Herhaalt u dat even.
Ik ben een bekende Amerikaan. Er zijn websites en kranten die mij voortdurend bekritiseren. Daar had ik veel last van. Soms las ik wat iemand over mij schreef in de LA Times en lag ik daarvan wakker. Ik deed het alleen voor het geld, ik was een leugenaar. Ik kende zo’n man helemaal niet. Ik stond toe dat die internetberichten mij van mijn stuk brachten. Ik besefte hoe onzeker ik eigenlijk was. Maar God zei: Bobby, dit is training. Als je echt iets groots wilt doen, zal je het nog veel erger voor je kiezen krijgen. Daarna wilde ik wel elke dag een kritisch artikel over deze kerk lezen. Geweldig. Dan weten we dat het goed gaat. Wees geen slachtoffer. Mensen zullen je oneerlijk behandelen, over je roddelen. Geef anderen niet de schuld, wees geen slachtoffer maar een winnaar. Onderwerp je aan gezag en train zo om degene te worden die God wil dat je bent. Terugdenkend aan mijn jeugd en school, denk ik aan al die trainers, bazen, predikanten en ouderlingen, docenten, mensen die voor mij gezag belichaamden. Ik had een afschuw van die mensen. We zongen liedjes over ze… Laat maar. Maar achteraf dank ik God dat mijn ouders me niet hebben afgeschermd, maar mij hebben voorbereid. Ik dank God dat ik niet mijn leven lang in een vacuüm heb geleefd. Al waren sommige leiders erg onrechtvaardig ik heb toch van hen kunnen leren wat ik nodig had om volwassen te worden, een man te worden. Ik leerde dat, al was het volslagen onrechtvaardig dat het leven niet rechtvaardig is en dat het je niet zal sparen. Wees voorbereid, wees geen slachtoffer. Wees geen slachtoffer, wees een winnaar.
Ten slotte dit. Dit zijn Bijbelse beloften aan u, als u werelds, ook soms onrechtvaardig gezag accepteert. Efeziërs: Eerbiedig het gezag en het zal u goed gaan. Exodus: U zult een lang leven hebben. Kolossenzen: U zult de Heer verheugen. Romeinen: U hebt geen veroordeling te vrezen. En u houdt een zuiver geweten. Hebreeën: U zult de autoriteiten vreugde brengen. Kolossenzen: God zal u belonen. 1 Timoteüs: Zo voorkom je dat je God zult lasteren. Spreuken: Het wijst u in de juiste richting. En: U zult veilig zijn voor slechte mensen. Spreuken: U ontwikkelt inzicht. Petrus: Je zult lof ontvangen. 1 Timoteüs: U zult niet door uw trots verloren gaan. Dat zijn mooie beloften. Onderwerping aan gezag maakt ons minder veeleisend doodt ons slachtofferschap, en vormt in ons wat we nodig hebben. Amen?
Vandaag geen gewoon slotlied maar een lied dat aansluit bij de titel van de serie. Een prachtig katholiek lied: Elke dag met God We zingen het zo: Wij, de kerk, zingen het refrein. En andere zangers zingen de sologedeelten. De zanger zingt: Schepper der aarde en dan zingen wij: Elke dag met God En als wij dat hebben gezongen, zingt de cantor weer. o Jezus Dan zingen zij weer iets. En wij: o Geest. Dan zij weer, en wij: kom over ons En dat blijft u maar herhalen. Met z’n allen. Don, bedankt.
Alle uitzendingen
Televisie
Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.
Naar de uitzendingen