Samenzang – Joyful, Joyful
Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend
Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!
Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller
Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. Het is een prachtige ochtend. Wij zijn blij dat jullie hier zijn. God zegt ons niet, onze grote zorgen aan Hem toe te vertrouwen en de kleintjes voor ons te houden. Hij zegt: werp al je bekommernissen op mij want Ik zorg voor jou. Dat doen wij vanmorgen in onze dienst. Je bent geliefd. Wij zijn hier samen. In de Bijbel staat
dat wij een levende tempel zijn. Als wij bijeen zijn, zijn wij levende bakstenen die een gebouw vormen. En de Heilige Geest woont hier. Wij moeten beseffen in onze aanbidding dat er één centraal staat. Dat is Jezus Christus. Wij aanbidden Hem hier. Als wij Christus op 1 zetten in ons leven, valt alles op zijn plek. Vandaag zullen wij Hem verhogen. Wij zullen vol zijn van de Geest, vol van zijn Woord. Amen? En stellen onze harten open.
Gebed
Heer, wij danken U in Jezus’ naam dat de kracht van de Heilige Geest in dit gebouw is. Dat het leven van God onder ons is. Dat het Woord van God actief en waar is. Wij danken U dat ook nu in de geest ketenen worden verbroken, lichamen worden genezen, zonden worden vergeven, gezinnen worden hersteld. Wij danken U dat wij niet pas na onze dood de hemel proeven. De hemel is hier. Het koninkrijk der hemelen is hier. Wij hebben het in handen. Het is onder ons en wij danken U en wij houden van U.
Dit bidden wij in Jezus’ naam. En Gods volk zei amen. Richt je tot degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.
Koorzang – O Praise the Name (Anastasis)
-Ik denk terug.
Ik denk terug aan Golgotha
Waar Jezus leed en stierf voor mij
Zijn handen en voeten doorboord
Mijn Redder droeg de vloek voor mij
In doeken gehuld.
In doeken en verdriet gehuld
Legden zij Hem in Jozefs graf
Verzegeld door een zware steen
Messias is geheel alleen
-O prijs de naam.
O prijs de naam van de Heer mijn God
O prijs zijn naam voor eeuwig
Voor altijd prijzen we U alleen
O Heer, o Heer mijn God
-Maar ‘s ochtends vroeg.
Maar ‘s ochtends vroeg de derde dag
Stond Hij weer op, de Zoon van God
Hij overwon, dood heeft geen macht
De Koning leeft in al zijn kracht
O prijs de naam van de Heer mijn God
O prijs zijn naam voor eeuwig
Voor altijd prijzen we U alleen
O Heer, o Heer mijn God
Hij komt terug in al Zijn pracht
Stralende zon doorboort de nacht
Dan sta ik op zoals Hij deed
Mijn blik gericht op Zijn aangezicht
-O prijs de naam.
O prijs de naam van de Heer mijn God
O prijs zijn naam voor eeuwig
Voor altijd prijzen we U alleen
O Heer, o Heer mijn God
O prijs de naam van de Heer mijn God
O prijs zijn naam voor eeuwig
Voor altijd prijzen we U alleen
O Heer, o Heer mijn God
O Heer, o Heer mijn God
O Heer, o Heer mijn God
Wij prijzen U
Schriftlezing – Markus 7:24-30 door Hannah Schuller
Wij voeden ons geloof vanmorgen met Markus 7:24-30. En Hij stond op en vertrok vandaar naar het gebied van Tyrus en Sidon en toen Hij een huis binnengegaan was, wilde Hij niet dat iemand het wist maar Hij kon niet verborgen blijven. Want een vrouw van wie het dochtertje een onreine geest had, hoorde van Hem kwam en viel neer aan Zijn voeten. Deze vrouw nu was een Griekse, afkomstig uit Syro-Fenicië en zij vroeg Hem de demon uit haar dochter uit te drijven. Maar Jezus zei tegen haar: Laat eerst de kinderen verzadigd worden want het is niet behoorlijk het brood van de kinderen te nemen en naar de honden te werpen. Maar zij antwoordde en zei tegen Hem: Ja, Heere, maar de honden eten toch ook onder de tafel van de kruimels van de kinderen. En Hij zei tegen haar: Omwille van dit woord ga heen, de demon is uit uw dochter uitgegaan. En toen zij in haar huis kwam, merkte zij dat haar dochter op bed lag en dat de demon uitgegaan was. Het Woord van de Heer. God zij gedankt.
Koorzang – Total Praise
Ik hef mijn ogen op naar de bergen
Wetende waar mijn hulp vandaan komt
U geeft mij vrede in tijden van storm
U bent de bron van mijn kracht
U bent de kracht van mijn leven
Ik hef mijn handen in aanbidding naar U op
Heer ik hef mijn ogen op naar de bergen
Wetende waar mijn hulp vandaan komt
U geeft mij vrede in tijden van storm
U bent de bron van mijn kracht
U bent de kracht van mijn leven
Ik hef mijn handen in aanbidding naar U op
U bent de bron van mijn kracht
U bent de kracht van mijn leven
Ik hef mijn handen in aanbidding naar U op
Amen, amen, amen, amen
Instrumentaal – Goodness of God
Activeer je geloof
door Bobby Schuller
Wie zit er nu op te wachten dat er een deur voor hem opengaat? Misschien zie je een hoop gesloten deuren om je heen. Je ziet de deuren wel, maar ze zijn gesloten. Gesloten voor de baan, gesloten voor de relatie, gesloten voor het geld, gesloten voor het huis. Welkom in Orange County. Veel gesloten deuren om je heen. Dit is wat de Bijbel zegt: Er is een manier om die deuren te openen. Zo kun je bijna elke deur openen: Kloppen. Velen van ons kennen de kracht van een goede klop niet. Wij kloppen alsof wij de kinderen niet wakker willen maken. Doe even open. Maar dit is een Bijbelse klop en dan gaat de deur niet open en dan? Wie heeft hier een deur nodig die open moet? Jezus zegt ons: Als je een open deur nodig hebt, klop je. Wie hier is iets kwijt of kan iets niet vinden? Je kunt de weg niet vinden, je bent je enthousiasme kwijt. Je kunt de vreugde niet meer vinden die je vroeger had over het leven, over je relaties, over je werk, over je geloof. Je kunt de oplossing niet vinden, ziet geen mogelijkheden. Wie hier moet het leven vinden? Er is een manier om het te vinden. Dit is wat Jezus ons vertelt: Als je wilt vinden, moet je zoeken. Je moet ernaar op zoek gaan. Het gaat jou echt niet zoeken. Jij moet het vinden.
Tot slot, wie hier heeft iets nodig? Je hebt genezing nodig. Je hebt redding nodig. Een uitweg, een kans, een partner. Of wie hier wil gewoon iets, iets wat goed is? Iets wat niet tegen Gods Woord in druist? Dit moet je doen om te krijgen wat je wilt, zegt Jezus. Om alles te krijgen wat je wilt in het leven, moet je vragen. Vraag en je zult ontvangen. Wie weet dat? En daar gaat het vandaag over. God wil dat wij vragen. God wil dat wij vragen. Ik zei: God wil dat wij vragen. Niet hinten. Vragen. Niet hopen. Vragen. Niet iemand anders vragen om voor je te vragen, zoals je priester, je voorganger. Je mag mij vragen om voor je te bidden. Dat doe ik natuurlijk en dat is oké. Maar Hij wil dat wij het zelf vragen. Mijn gebeden zijn net zo krachtig als jouw gebeden. Wist je dat? En eigenlijk, als jij meer geloof hebt dan ik, zijn jouw gebeden krachtiger. God doet niet aan aanzien des persoons. Jij bent zijn zoon of dochter. Ik ben zijn zoon. Dus God wil dat wij vragen. En dit is de zin die Jezus gebruikt. Dit is de manier waarop wij vragen.
Zullen wij het beleefd vragen? Zullen wij het rustig vragen? Zullen wij het maar één keer vragen? Zullen wij er ‘alstublieft’ bij zeggen? Niet dus. Vragen doen wij zo: met schaamteloze vrijpostigheid. Zeg dat maar eens: schaamteloze vrijpostigheid. Die zin heb ik niet bedacht. Wij zien straks dat deze zin van Jezus komt. Het is een gebod. Zó moet het: met schaamteloze vrijpostigheid. Waarom? Waarom zou je de Koning vragen met schaamteloze vrijpostigheid in plaats van met het grootste respect en decorum?
Waarom schaamteloze vrijpostigheid? Omdat er iets veranderd is sinds het kruis. Vóór het kruis snap ik dat. Maar ná het kruis is er het volgende gebeurd met jou en mij. Wij werden kinderen van God. Echte kinderen. Kinderen. Ja, wij dienen Hem, ja, wij werken voor Hem. Ja, wij gehoorzamen, maar wij zijn kinderen. Jij bent een kind. Je zegt: Ik ben honderd jaar oud. En hoe oud is opa, 98? Moet je horen, 98 jaar is nog behoorlijk jong vergeleken met God. Hij is gewoon een kind. Mijn opa is nog maar een kind.
Dit is wat Tim Keller zei: Niemand maakt een koning om drie uur ‘s nachts wakker om een beker water te vragen. Behalve het kind van de koning. Je kunt het ook anders zeggen. In de tijd van Jezus had niemand de koning om 3 uur ‘s ochtends gewekt om hem om brood te vragen en het kunnen navertellen, behalve een kind. Die koning wrijft zich de ogen uit en slaakt een slaapdronken geeuw. Hij pakt zijn hand en loopt met hem naar de voorraadkast. Hij pakt een boterham, smeert er wat boter op, roostert hem misschien en geeft hem aan het kind, die hem opeet. Hij brengt hem terug naar bed, kust hem op zijn hoofd en gaat weer slapen. Dat is schaamteloze vrijpostigheid. Zo is het om een kind van God te zijn. En wat gebeurt er als het kind de koning wekt en die slaapt door? Zegt het kind dan: ‘Oké, oké, oké, jouw wil geschiede dan maar niet’? Echt niet. Sommigen van jullie vinden dat ik ‘Uw wil’ moest zeggen. In het Onze Vader staat immers: Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel. Wij kennen Gods wil. Er is veel brood in de hemel, geestelijk brood en echt brood. Dus wat doet dat kind? Dat zegt niet oké, oké. Dat zegt páp!!! Wakker worden! Ik heb honger! Zeg maar: schaamteloze vrijpostigheid. Degenen van wie je houdt, mogen schaamteloos vrijpostig zijn. Het is anders voor kinderen en ouders
dan voor ieder ander. Het is anders voor jou dan voor ieder ander, vanwege het kruis. Dat brengt ons bij Markus 7. Als je een Bijbel hebt, neem hem dan mee naar de kerk. Je kunt ze in de kerk laten liggen, en als iemand hem meeneemt, pak je een andere. En als je er wat in schrijft, heeft iemand anders daar wat aan. Wij gebruiken de HSV, maar neem de versie die je wilt. Markus 7:24. De Syro-Fenicische vrouw. Jezus vertrok naar het gebied van Tyrus en Sidon. Tyrus ligt in het noorden, in het huidige Libanon. Hij wilde er even tussenuit, Hij was moe. Hij ging een huis binnen en wilde niet dat iemand het wist maar Hij kon niet verborgen blijven. Want een vrouw van wie het dochtertje een onreine geest had, hoorde van Hem kwam en viel neer aan Zijn voeten. Deze vrouw was een Griekse, afkomstig uit Syro-Fenicië. Wij gaan er nu niet verder op in, maar dat was een streek vol zondige mensen. Goddeloos en gewelddadig. Ze smeekte Jezus om de demon uit haar dochter te verdrijven. En dan zegt Jezus dit: Ontzettend beledigend maar iedereen mist het beste deel van deze tekst. Hannah wees mij erop. Laat eerst de kinderen verzadigd worden, zei Hij tegen haar want het is niet behoorlijk het brood van de kinderen naar de honden te werpen. Hier pauzeren wij even. Zeg allemaal maar: brood van de kinderen.
Herhaal na mij: Genezing is het brood van de kinderen. Heb je dat gemist? Het brood van de kinderen.
Bevrijding is het brood van de kinderen. Je hebt een drug waar je niet zonder kan. Iemand waar je maar niet van af komt. Iets dat je gebonden houdt, een routine waaraan je verslaafd ben. Bevrijding, vrijheid is het brood van de kinderen. Halleluja. Totale vergeving is het brood van de kinderen. Totale vergeving bestaat niet eens. Gerechtvaardigd. Alsof ik het nooit gedaan heb. Die moet je onthouden. Het is het brood van de kinderen en zie, de Koning ontwaakt. De Koning wordt wakker om het brood aan de kinderen te brengen, amen? Hij gaat de kinderen vandaag brood brengen. Niet ooit. Hij brengt het nu. Dan zegt Hij: Ik geef het brood van de kinderen niet aan de honden. Zij komt van een slechte plaats met slechte mensen. Dit is super beledigend. Het klinkt niet als Jezus, hè? Maar hier valt iets te leren. ‘Ik geef het niet aan honden.’ En wat zegt zij? Heere, de honden eten toch ook onder de tafel van de kruimels van de kinderen. Toen zei Hij tegen haar: Wauw! Omwille van dit woord ga heen. De demon is uw dochter uitgegaan. Ze ging naar huis en vond haar kind liggend op het bed en de demon weg. In de versie van Mattheüs zegt Jezus: O vrouw, groot is uw geloof. Let wel, Jezus zegt dat niet vaak. Ik geloof dat Hij maar 2, 3, 4 keer in de Bijbel zegt dat iemand een groot geloof heeft. De Farizeeën en de Sadduceeën hebben nul geloof. Zij zijn het ergst. En ze zijn verdorven vanwege hun gebrek aan geloof, hè? Halsstarrige types. Wat hebben de discipelen? Die hebben een beetje geloof. Dat is zelfs zijn bijnaam voor hen: kleingelovigen. Dat is geen oordeel. Hij bedoelt het goedmoedig. In het Grieks is het één verkleinwoord: kleingelovige. Maar deze vrouw, niet-Joods, niet gered, heidense cultuur, kwaadaardig, gewelddadig, wat heeft zij? Een groot geloof. Waarom? Omdat ze gewoon weet en gelooft dat Jezus het kan. Ze gelooft. Zelf zou ik het zo hebben gedaan. Ik ga naar een beroemde prediker een rondreizende genezer en zeg: ‘Voorganger Jezus, bid voor mijn zoon Cohen’. Hij kijkt mij aan en zegt:
Ik ga niet bidden voor een hond zoals jij. Wat zou jij doen? Ik had mij meteen omgedraaid en was weggelopen, diep beledigd. Waarom? Omdat ik eigenlijk niet geloof dat die vent het kan. Maar stel je nou voor dat ik, ongeacht wat Hij zegt, het gewoon slik. Het scenario is dat ik absoluut zonder twijfel geloof dat deze man mijn zoon kan genezen. Ik zou tegen Hem zeggen: U hebt gelijk, ik ben een hond, ik ben een hond. Noem mij een varken, noem mij een zondaar, noem mij wat U wilt maar genees mijn zoon. Zou jij dat niet doen? Als het om onze kinderen gaat, noem mij dan maar wat je wilt. Maar als je gelooft, als je echt gelooft, kun je niet beledigd raken omdat je weet dat deze Man je dochter kan genezen. En God wil dat wij het zo vragen. Hij wil dat wij zo geloven. Stel je een advocaat voor. Die zegt: Dit is wat de wet zegt, dit is wat er geschreven staat, hier vertrouwen wij op. Stel je voor dat je een advocaat hebt ingehuurd. Hij gaat voor de rechter jouw zaak bepleiten en die advocaat stapt op de jury
en de rechter af en zegt ‘Alstublieft.’ Toe, spreek mijn cliënt alstublieft vrij. Is dat een goede verdediging?
Oei, denk jij. Wat heb ik een foute advocaat. Jij zou zelf nooit zeggen: ‘Alstublieft, ik smeek het u.’ Nee, hij zou zeggen: ‘Hier staat het. Zwart op wit.’ Ik hoorde van een man die een bon kreeg voor te snel rijden. De agent schreef de verkeerde datum op. Hij nam een advocaat. De advocaat zei: Op deze bekeuring staat 3 oktober maar mijn cliënt is op 5 oktober aangehouden. Die bon is onterecht. Nu weet iedereen precies wat er gebeurd is maar ze weten allemaal wat er geschreven staat. Die bon is ongeldig.
De advocaat heeft niet gesmeekt, niet gejammerd dat het oneerlijk is. Hij zegt: Hier staat 3 oktober, maar wij weten dat het de 5e was. U moet die bon vernietigen. Ik zei dat je hem moet weggooien. Hup, de prullenbak in. Er hoeft niks betaald te worden. Als dat geen goed nieuws is. Maar natuurlijk hebben wij het niet over een bon. Blijf vragen. Hebben jullie je Bijbel bij je? Wij gaan vandaag veel in de Bijbel lezen. Ga naar Lukas 11. Lukas 11. Blijf vragen met schaamteloze vrijpostigheid. Lukas 11. En Hij zei tegen hen: Stel dat iemand van u een vriend heeft en midden in de nacht naar hem toe gaat en tegen hem zegt: Vriend, leen mij drie broden. Mijn vriend is bij mij gekomen en ik kan hem niets voorzetten. Gastvrijheid in het Midden-Oosten is een religieuze plicht. Je moet gasten verwelkomen. En hij heeft geen brood. Stel dat degene binnen, de buurman, stel dat die zegt val mij niet lastig, de deur is al op slot en de kinderen liggen in bed. Ik kan niet opstaan en je iets geven. Jezus zegt dan: Ik zeg jullie, ook al zal hij niet opstaan en jullie brood geven vanwege jullie vriendschap. Waarom zal hij het wel doen? Vanwege jouw…Ja, vanwege jouw schaamteloze vrijpostigheid zal hij zeker opstaan en jou…Een klein beetje geven? Nee hoor. Zoveel als je nodig hebt. Schaamteloze vrijpostigheid. Het moderne westen houdt niet van schaamteloze vrijpostigheid. Wij houden van religie. Wij houden van fatsoen en orde, hè? Presbyteriaans. Dat staat in de Bijbel. Het is goed. Wij houden van fatsoen. Maar kinderen vragen niet fatsoenlijk. Kinderen…Cohen maakt mij midden in de nacht wakker. Papa. Papa, papa…! Hoelang blijft hij dat vragen? Tot ik opsta. Nu zegt God dat ik zo niet ben. Ik wil opstaan. Ik ben niet zoals de boze buurman of de kwaaie rechter. Ik wil opstaan. Als de kwaaie man zal opstaan als je blijft vragen, hoeveel te meer dan God de Vader? Blijf vragen. Lukas 18:1-8. En Hij sprak ook een gelijkenis tot hen met het oog daarop dat men altijd moet bidden en niet de moed verliezen. Hij zei: Er was in een zekere stad een rechter die God niet vreesde en geen mens ontzag. Kwaaie pier dus. En er was een weduwe en zij kwam voortdurend naar hem toe en zei: Doe mij recht tegenover mijn tegenpartij. En hij wilde een tijd lang niet. Daarna echter zei hij bij zichzelf: Hoewel ik God niet vrees en geen mens ontzie toch zal ik, omdat deze weduwe mij lastigvalt, haar recht doen opdat zij uiteindelijk niet komt en mij in het gezicht slaat. Ik weet nog steeds niet wat ik daarvan moet denken. Ik denk dat hij bedoelde, ‘mij in het openbaar lastigvallen’, of zo. Maar komisch is het wel, zo’n oud vrouwtje dat die rechter bespringt. En de Heere zei: Hoor wat die onrechtvaardige rechter zegt. Zal God dan geen recht doen aan Zijn uitverkorenen die dag en nacht tot Hem roepen ook wanneer Hij lang wacht om hen te helpen? Ik zeg u dat Hij hen met spoed recht zal doen. Maar zal de Zoon des mensen en dit is een goeie vraag zal Hij wel het geloof op de aarde vinden? Dat is een goeie vraag. Zal hij geloof vinden in Shepherd’s Grove? Zal Hij geloof vinden in Shepherd’s Grove? Zal hij geloof vinden onder onze mensen? In Amerika? Vindt Hij het in jouw land? Dit is wat Hij zal vinden als Hij geloof vindt: Hij zal mensen vinden die leven vanuit de Bijbel.
Geloof komt niet door gebed of aanbidding hoewel dat goede dingen zijn. Geloof komt door het horen van Gods Woord. Zal Hij gelovige mensen vinden? Ik denk van wel. Amen. Jullie zijn gelovigen, dus blijf vragen. Wij bidden, ‘er staat geschreven’. Zo bid je. Jezus liet het ons zien: Er staat geschreven. Duidelijk? Dat is de eerste les. Tweede les. Van de Syro-Fenicische vrouw. Merk je hoe haar ego haar wonder niet verpestte? Heb je gezien hoe weinig het scheelde of haar dochter zou nooit genezen? Haar ego heeft haar wonder niet verpest. Laat je ego je niet beroven van je wonder. Laat je ego je niet beroven van succes. Laat je ego je niet beroven van de deal. Laat je ego je niet beroven van je huwelijk. Laat je ego je niet beroven van het terugzien van je kinderen of van je droombaan. Laat het niet gebeuren. Wij zien het duidelijk bij anderen, hè? De man met het ego. Grote man met een groot ego. Hoe groter de man met het grote ego lijkt, hoe kleiner zijn ego wordt. Iedereen kan het zien, behalve hij. Net een blaffend chihuahua’tje. Je ziet dat grote ego van een kleine man. Het is net alsof Jezus een training heeft gevolgd met die mooie naam: EGO staat voor: Eerst God Opzij. Eerst God Opzij. Dat is wat EGO is. EGO is mijn wil. En God zegt dan tegen ons: Uw wil geschiede. Ego wil zeggen dat je stukje bij beetje God aan de kant zet. Ego is wanneer wij reageren. Ego is wanneer wij verkeersagressie hebben. Ego is wanneer wij schreeuwen. Ego is wanneer wij blokkeren. Je vraagt en dan heb je een zaadje geplant.
Iedereen kent de kracht van een zaadje. De kracht van een zaadje kan beton breken, het kan staal en van alles breken. Je hebt een zaadje geplant, maar ego zal je zaadje doden. Deze karaktereigenschap
zal je ver brengen in het leven. Hij zal je geld opleveren en vrienden, zal deuren openen, zal je overwinning geven maar het is heel moeilijk om te doen en dit is het: Word onkwetsbaar. Word onkwetsbaar. Vraagje: Is het belachelijk om beledigd te worden door een andere bestuurder? Ja, dat is het. Het is belachelijk. Je kent diegene niet. De onbeschofte postbode. Je collega. Stel dat wij op een punt komen waar zelfs familie ons niet kan beledigen? Veel families zouden ervan opknappen. Veel vriendschappen zouden beter worden. Veel dingen zouden beter worden. Als wij van mensen houden en ze vergeven, opent dat de hemel voor leven en kracht. Markus 11:22. Dit is wat Jezus zegt: Heb geloof in God. Want voorwaar, Ik zeg u: wie tegen deze berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen en niet zal twijfelen in zijn hart maar zal geloven in dat wat hij zegt, gebeuren zal, het zal dan hem gebeuren. Daarom zeg Ik u: Alles wat u biddend begeert…Geloof dat u het ontvangen zult en het zal u ten deel vallen. Krachtig, hè? En dit is het stuk dat iedereen altijd vergeet, de laatste regel. En wanneer u staat te bidden, vergeef als u tegen iemand iets hebt. Opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, u uw overtredingen vergeeft. Als je bidt en je wilt een antwoord op je gebed. Zeg allemaal eens: Wat dan ook? En nu: Tegen wie dan ook. Dit doen wij nog eens. Dit is belangrijk. Ik laat jullie flink praten. Drie woorden. Wat dan ook? Zeg het maar. Tegen… wie dan ook. Als je je wonder, je toekomst wilt verwoesten, als je anderen wilt schaden, koester dan wrok. Blijf herkauwen. Laat nooit los. Maak een lijst. Een grote, lange lijst als je je wonder wilt verpesten. Deze hier, weet je wat hij mij geflikt heeft? Wat zij over mij heeft gezegd? Bewaar die lijst en laat hem aan mensen zien. Weet je waarom? Je wilt zeggen: Denk erom, jij wilt nooit op deze lijst komen. Nooit op deze lijst willen staan. Dat is wat wrok doet. Dat is een prima manier om je wonder te vernietigen. Maar als je een wonder wilt vergeef dan mensen, want Christus heeft jou vergeven. Wie hier weet dat de Heer vroeger een lijst had met jouw naam erop? En Hij nam die lijst. Vroeger stond jouw naam erop? Maar nu niet meer. Weg. Is dat niet geweldig? Als God dat voor jou deed, dan kunnen wij andere mensen vergeven, amen? Wij kunnen het loslaten. Wij kunnen vergeven. Wij kunnen van mensen houden. Wij kunnen voor mensen bidden. Wij kunnen bidden vanuit onze nood. Wij kunnen bidden vanuit een plek van genade. Bidden vanuit vergeving, amen? En kijk hoe deuren opengaan en je dingen begint te vinden als je begint te zoeken, te vragen en al deze gebeden worden verhoord. Zoveel mensen hebben een muur van wrok. De rancune. Dus wij gaan het loslaten, amen?
Zegen
De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.
De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.
Koorzang – I Simply Live for You
Steeds meer glorie en lofprijs voor U
U heelt onze gebroken hart
En verzamelt onze tranen
Uw Woord geeft vrijheid voor wie gevangen is
Er is niets dat U niet kunt doen
Ik leef voor U
Activeer je geloof
Alle uitzendingen
Televisie
Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.
Naar de uitzendingen