Home Houd de hoop levend

Opening

 

Ontdek wat positief christendom de wereld te vertellen heeft.

 

Samenzang – Joyful, Joyful

 

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

 

Welkomstwoord

Door Bobby Schuller

 

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Daar zullen we ons over verheugen. Goedemorgen. Welkom in Shepherd’s Grove. Goed dat u er bent. Dit is een fijne plek om te zijn en ik hoop dat u straks verfrist en opgemonterd naar huis gaat. Groet de mensen rondom u met warmte, in naam van God: God houdt van u en ik ook. Laten we bidden.

 

Gebed

 

Vader, dank U. U bent zo goed voor ons. Vol vertrouwen komen we tot U. Velen van ons hebben het echt moeilijk. Ze zijn vrienden of familie verloren. Of ze zijn hun baan kwijt. En sommigen zijn alle hoop verloren, ze zijn wanhopig. Hun gang naar de kerk is in wezen een roep om hulp. Heer, gedenk uw verbond met ons. Gedenk wat Jezus voor ons heeft gedaan en ons, uw volk, heeft beloofd. Leer ons te leven in dat besef, elke dag en elk moment. Verfris ons, vernieuw ons maak ons heel. In Jezus’ naam. Amen.

 

Samenzang – “Standing on the Promises”

 

Staand’ op de beloften van mijn God en Heer klinkt door alle eeuwen heen zijn lof en eer glorie en Aanbidding zing ik telkens weer staand’ op de beloften van mijn God staande, staande staand’ op de Beloften van mijn God, mijn Redder staande, staande ‘k sta vast op de beloften van mijn God staand’ Op de beloften vrees ik voor geen val luist’rend naar zijn stem waar Hij mij leiden zal vertrouwende Mijn Redder als mijn al in al staand’ op de beloften van mijn God staande, staande staand’ op de Beloften van mijn God mijn Redder staande, staande ‘k sta vast op de beloften van mijn God

 

 

 

 

 

 

Schriftlezing – Romeinen 5 : 1-8

door Chad B

 

U mag gaan zitten. Luistert u naar deze woorden uit het Boek der Romeinen. Wij zijn dus als  recht-vaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus. Dankzij Hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig. En dat niet alleen, we prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende omdat we weten dat ellende tot volharding leidt vol-harding tot betrouwbaarheid en betrouwbaarheid tot hoop. Deze hoop zal niet worden beschaamd omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de Heilige Geest die ons gegeven is. Toen wij nog hulpeloos waren is Christus immers voor ons, die op dat moment nog schuldig waren, gestorven. Er is bijna niemand die voor een rechtvaardig mens wil sterven. Slechts een enkeling durft voor een goed mens zijn leven te geven Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is

toen wij nog zondaars waren. Zo luidt het Woord van de Heer.

 

Koor –  “If God Be For Us”

 

Als God vóór ons is wie zal tegen ons zijn? als God vóór ons is hebben we niets te vrezen als God Vóór ons is als God vóór ons is hebben we niets te vrezen wie zal ons scheiden van de liefde van God? wie zal ons scheiden van de liefde van God? wie zal ons scheiden van zijn liefde? wie zal ons Scheiden van zijn liefde? verdrukking of benauwdheid vervolging of honger naaktheid of gevaar of het Zwaard? nee, want in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad als God vóór ons is wie zal tegen ons zijn? als God vóór ons is hebben we niets te vrezen als God vóór Ons is als God vóór ons is hebben we niets te vrezen onze God is met ons amen amen

 

Interview –   KERRI POMAROLLI & RON MCGEHEE

BS= Bobby Schuller en KP = Kerri Pomarolli en RM = Ron McGehee

 

Inleiding

 

Met veel genoegen heet ik hier twee grappige, bijzondere mensen welkom: Kerri Pomarolli en haar man Ron McGehee. Ze zijn beroepskomieken, ze laten mensen lachen. Kerri heeft gewerkt bij Jay Leno en met veel anderen bij Comedy Central. Maar ze pakken het anders aan dan de meesten. Ze brengen Gods boodschap vanuit hun liefde voor God. Graag applaus voor Kerri en Ron.

 

Interview

 

KP       Fijn dat we mochten komen.

BS       Hoe gaat ie? Jullie zijn beroepskomieken.

KP       Dat wordt beweerd.

BS       En christ mijn moeder wel, ja.

RM      Christen zijn en humor gaan niet samen.

KP       Er zijn vier christenen in Hollywood. We hadden pas een vergadering.

BS       Zitten jullie op Facebook?

KP       Ja, we hebben nog zes vrienden.

BS       Het lijkt me eerlijk gezegd nogal moeilijk om tegelijk christen en stand-up comedian te zijn.

Ik zie heel vaak grappige komieken maar meestal drukken ze zich wel erg kleurrijk uit en gaat    het over seks en drank.

KP       Mooi gezegd: kleurrijk.

BS       Hoe kunnen jullie het verenigen?

RM      We doen wat iedereen probeert te doen in zijn beroep: Uitblinken in ons vak. Zo grappig            mogelijk zijn voor iedereen. Voor iedereen. Maar bij alles beseffen we dat Jezus in de zaal zit.

We verloochenen niet wie we zijn in Christus, maar willen toch vaklui zijn.

BS       Jullie zijn geen christen-komieken, maar komieken die ook christen zijn. Jullie hebben een         boek voor moeders: Mom’s Night Out. Het viel je niet mee het te schrijven, hè?

KP       Toen de gelijknamige film net uit was waren we zo opgetogen dat er nieuwe christelijke films     zijn. Ze vroegen: Kan jij een boek bij de film schrijven? Het moet wel in een maand. Ik zei: Ik    ben moeder, dus ik kan alles. Dus zo’n beetje alles wat mijn kinderen zeiden kwam in het           boek en al mijn gekkigheid, zoals mijn moeder het noemt is voor iedereen leesbaar. Maar het    was een mooie ervaring. Van veel moeders hoor ik: ‘Je boek is me op het lijf geschreven. Ik maak er ook zo een puinhoop van.’

RM      Ik heb twee hoofdstukken geschreven, want zij moest er een avondje uit.

BS       Wat aardig. Jullie kennen elkaar uit de showbizz, neem ik aan?

KP       Ik zag hem optreden en vond hem enig. Maar met een komiek wordt het niks, dacht ik. En hij     had ook geen auto. Ik zag het dus echt niet gebeuren.

RM      Ik moest nog veel leren.

KP       Als je als komiek kiespijn hebt, moet je gewoon aan de andere kant kauwen. Voor wie niet in     wonderen gelooft: We zijn al 9 jaar getrouwd. In Hollywood. Dat komt overeen met 40 jaar          elders.

BS       Ja, dat is een wonder op zich.

KP       Ja, letterlijk

BS       Hoe zijn jullie tot geloof gekomen?

RM      Wat mij betreft. Ik trad veel op in het normale wereldse circuit, clubs en zo. Ik wilde echt een      beroemdheid worden. Zoiets als Seinfeld. En miljardair worden.

KP       Waarom stoppen bij een miljard?

RM      En zorgen dat iedereen me geweldig zou vinden. Dan kon ik zeggen dat ik God dankbaar

was voor al mijn awards. Zo godsdienstig was ik. Ik wilde graag roem en rijkdom maar God liet me iets anders zien namelijk waar mijn vermogens werkelijk lagen. Hij liet me veel  beroemd-         heden zien, mensen die ik bewonderde. Ik werkte in de bediening en als portier in een   improvisatie-theater. Ik zag daar fantastische mensen optreden. Maar na de voorstelling, als ik ze naar de taxi bracht dan huilden ze vaak. Op papier hadden ze het gemaakt. Maar ze huil-     den door die leegte van binnen. Je weet wel, dat Christusvormig gat dat gevuld moet worden.

Zo bracht God me op andere gedachten. Ik wil niet meer zo veel mogelijk krijgen van mijn          publiek. Ik probeer zo veel mogelijk te geven.

KP       Ik wist niet dat God mensen bevrijdde dat we genezingen en wonderen zouden zien. Bij mij       gaat de adrenaline stromen als ik zie wat God doet bij het publiek na de voorstelling.

BS       Het is zo fijn om jullie hier te hebben. We hebben ook acteurs en entertainers binnen onze         gemeente en er kijken er ook een hoop via de tv. We bereiken veel mensen die dromen van   zo’n carrière of die het al gemaakt hebben, maar die kijken omdat ze ook die leegte ervaren.

Die luisteren nu naar jullie. Jullie hebben succes, maar leven ook vanuit je geloof. Wat zouden   jullie de mensen die nu luisteren, willen zeggen?

RM      Ik zou zeggen: Wil je iets kunstzinnigs doen, ga er dan voor en streef naar het allerbeste.          Maar vergeet niet dat Jezus naast je staat. Vergeet niet dat je verbonden bent met een geweldige kerk. Je hebt je verantwoordelijkheden. En je moet hun steun hebben, anders

bezwijk je onder wat er op je afkomt. Maar er is daar veel te doen. Laat je licht schijnen op die   plekken. We hebben jullie nodig. Blink uit in je je vak. De kwaliteit van christelijke films blijft     maar omhooggaan. En dat is ook precies wat we willen. En laat je niet verleiden door awards

en de lof van de wereld. Daar moeten we niet naar streven, zegt de Bijbel. Onze beloning          komt in de hemel. Als je dat weet, zit je er niet mee dat je misschien geen award wint. Ik wilde   vroeger dolgraag een Oscar, ik oefende mijn dankwoord sinds mijn 5e.

KP       Nog steeds.

RM      Voor de spiegel. Ja, je moet er wel klaar voor zijn. Maar wat is de ware beloning? Veel   mensen verlangen naar die rode loper-ervaring. Zo exclusief: Als je niet op de lijst staat, kom je er niet in. Maar ooit ligt er een rode loper waar iedereen overheen wil. En als je naam dan      niet in het Boek des Levens staat word je niet binnengelaten. Dat telt het meest.

BS       Kerri’s boek heet Mom’s Night Out. Online te bestellen. Jullie zijn er zo voor handtekeningen      en een praatje. Veel mensen zullen jullie gedag willen zeggen. Fijn dat jullie er waren. Laten    we ze nog een applaus geven. God zegene jullie. Het beste.

 

 

 

 

 

 

 

 

SOLO – Elisabeth Stefanko – “Be With You”

 

Ik voelde een innige liefde voor U en U en ik leven bij de dag ik weet het, het is lang geleden maar Toch wil ik zeggen: ik mis uw blik die op mij rustte want bij U voelde ik me altijd vrij bij U zijn, is als Goud bij U zijn, is als regen waarom zijn we uit elkaar gedreven? toch blijft U altijd in mijn hart na al Die tijd denk ik nog steeds aan U dus dit liedje behoort U toe ik blijf altijd maar aan U denken dat zal De vrouw in mij wel zijn bij U zijn is als goud bij U zijn is als regen waarom zijn we uit elkaar Gedreven?toch blijft U altijd in mijn hart als ik U toch weer kon bereiken zou ik U alles zeggen wat ik Nooit gezegd heb en ik hoop dat wat U voelt hetzelfde is als wat ik voel bij U zijn is als goud bij U zijn Is als regen waarom zijn we nooit uit elkaar gedreven? toch blijft U altijd in mijn hart

 

Bobby bedankt Elisabeth Stefanko

 

Elisabeth Stefanko, heel erg bedankt. Dat was prachtig.

 

Hour of Power Woodwind ensembel – Standing on the Promises”

 

Preek – “Keep Hope Alive”

door Bobby Schuller

We gaan verder met Romeinen 5 waarin Paulus uitlegt dat lijden in zekere zin anders is voor wie het geloof bezit, voor wie gelooft, wie verzoend is met God. Chad heeft die passage heel mooi voorge-lezen. Ik lees hem nog eens. ‘Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God door Christus. Dankzij Hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons geluk-kig. En dat niet alleen…’ En dan komt er iets vreemds: ‘We prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende omdat we weten dat ellende tot volharding leidt volharding tot betrouwbaarheid en  betrouw-baarheid tot hoop. Deze hoop zal niet worden beschaamd omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de Heilige Geest die ons gegeven is.’ Wat een prachtige woorden. Het begint met dat idee van

‘in vrede leven met God’ door wat Jezus heeft gedaan. Veel op deze wereld, de natuur, de mens

verkeert niet in vrede met God. Wie van u heeft wel eens meegemaakt in de eigen familie dat u zich heel nauw verbonden voelde met een bepaalde bloedverwant. Maar er is iets gebeurd, iets kwam tussen jullie in. En nu, jaren later, spreken jullie elkaar niet eens meer. Geen hand opsteken. Ze wonen 5 minuten rijden bij u vandaan, u kunt ze zo bellen maar het gebeurt allemaal niet. En elke dag voel je die breuk een beetje. Misschien is het een van de kinderen, een ex-echtgenoot, een verwant, of je ouders, een goeie vriend of vriendin. Elke keer dat je aan hem of haar denkt, voel je iets van pijn, spijt of misschien wel woede. Een deel van je ziel blijft die breuk ervaren. Ik ken dat goed uit mijn familie. Toen ik trouwde waren beide families, de Schullers en de Persleys allemaal bijeen in de Crystal Cathedral, vóór het koor. Mijn moeder, mijn vader, mijn stiefmoeder, mijn stiefvader, al mijn familie, iedereen van beide families op één plek bijeen, allemaal met een glimlach op hun gezicht, verenigd doordat Hannah en ik trouwden. Ik moest me er even van losmaken, de treden aflopen en me omdraaien. Ik wilde het even goed bekijken. Iedereen lachte, net als u nu maar ik begon te huilen, en hoe. Het greep me zo aan dat er, althans voor even verzoening was tussen de twee families die voor mij één familie zijn. Dat greep me enorm aan. Iets dergelijks gebeurt tussen de mensheid en God. Dankzij Jezus Christus, aldus Paulus. Dat je in vrede bent met je Vader. In vrede met je Vader.

Je hoeft niet rond te lopen met een gevoel van schuld of spijt je hoeft geen afstand te houden van God

God is je dan zo nabij als je eigen adem. Als je gelooft in wat Jezus voor je heeft gedaan. Dan ben je in vrede met God. Het is onze taak, het evangelie te brengen aan wie het niet kennen aan wie zichzelf haten of zich schuldig voelen, of zich overgeven aan zonde. We moeten hen tot God brengen, niet vanwege hun verdiensten of inspanningen. Maar door geloof en dankzij het Verbond kan je in vrede zijn met God. En dan vloeit alles in hun leven voort uit deze nieuwe innerlijke vrede. Dat is een  vervelend hippiewoord maar dat is precies wat het is. Ik heb overigens helemaal niks tegen hippies.

Paulus zegt in vers 2 dat u door het geloof toegang hebt gekregen tot Gods genade. Het Griekse woord voor ‘toegang’ is: Prosagogè. Zegt u allemaal eens prosagogè. Prosagogè is het woord dat je zou gebruiken als het gaat om bijvoorbeeld koninklijke vertrekken. Alsof Jezus je hand pakt, een paar

grote deuren opengooit en je de paleiszaal binnenleidt waar de koning zit opdat je met hem verzoend wordt. Wat een levendig beeld, hè? En er is nog een woord dat wordt geassocieerd met prosagogè.

Het is ook een veilige haven van rust. Dus toegang krijgen tot Christus is gebracht worden naar die diepe, veilige haven. Dit zeg ik in verband met lijden. Stormen woeden rondom, verschrikkelijke dingen gebeuren. Maar de Verbonds-persoon, die gelooft in het Verbond van Abraham, weet, dat die stormen, met al die regen en wind, die hoge golven je niet kunnen deren doordat God bij je is. Ik vind een toevlucht bij God. Ik vind beschutting in zijn goedheid. En dan zegt Paulus: We prijzen ons geluk-kig in de hoop te mogen delen in zijn luister. En dan zegt hij: We prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende. Ellende, dat is de druk van de dingen die je dagelijks terneer drukken. Dat maken we toch allemaal mee? Allemaal maken we ellende mee. Als mensen gaan we allemaal door diep onstuimig lijden. Daaraan ontkomt niemand. Paulus zegt: Degenen onder jullie die ellende ondervinden, vergaat het anders dan de rest. Als je gelooft in het Verbond en je in vrede bent met God word je niet  verplet-terd, kapotgemaakt door de ellende. Dan leidt het tot grotere volharding en door die volharding

ontwikkel je karakter.  Sorry dat ik weer over het Grieks begin, maar het woord voor ‘karakter’ is dokimè. Net of ik het zelf verzin, hè? Dat woord duidt het zuiveringsproces van edele metalen aan. In gouderts zitten stenen en allerlei verontreiniging. Je verhit het met vuur waardoor elke onzuiverheid er uitkomt en je puur, glanzend goud overhoudt. Dat is het beeld dat hij de Kerk van Rome voorhoudt:

Dat als die verdrukking, die ellende over je komt zal die je niet vermorzelen, zoals de rest. De ellende bouwt je karakter op, het zuivert je, het brandt als een vuur, de onzuiverheden in je leven weg en wat er overblijft is glanzend goud. Karakter leidt tot hoop. En dat is het besef dat we een grote God  dienen

die ons zal redden. De boodschap van Romeinen 5 komt hierop neer: We waren ver van God  ver-wijderd, maar Jezus brengt ons naar zijn hoven en verzoent ons met de Vader, waardoor we innerlijke vrede vinden. Dat verandert onze ervaring van het lijden. Dat verplettert ons niet, maar maakt ons

sterker, brengt volharding bij en hoop, waardoor we voor de wereld een lichtend voorbeeld worden dat God leeft en dat wij geloven in zijn plan. We zullen niet opgeven, niet sterven, niet langzaam uitdoven.

We zullen stralen tot Gods glorie. Is dat geen geweldig nieuws? En daar gaat eigenlijk het hele Boek der Romeinen over. Waarom lijden we? Doet u maar allemaal zo Er zijn allerlei filosofische  ver-klaringen maar één ding is zeker: iedereen lijdt. Er is hier niemand die nog nooit werkelijk lijden heeft ervaren. Hoe ze ook lachen, doen alsof, zeggen dat het prima gaat Iedereen lijdt, niet permanent maar iedereen zal altijd lijden blijven ervaren. Daarom schrijft Dostojewski in De gebroeders Karamazow:

Leven is lijden. Dat is geen negatieve uitspraak. Hij bedoelt niet dat het leven waardeloos is omdat je lijdt. Nee: Als je het leven ten volle wilt leven zal er altijd lijden bij komen kijken. Voor velen is hun grootste bron van vreugde ook hun bron van lijden. Kinderen, bijvoorbeeld. Eén van mijn grootste bronnen van vreugde, daar weet u van, Hannah is ziek en mijn zoon ook. Er is iets met zijn hersenen.

Zijn leven loopt gevaar, het is heel beangstigend voor ons. Cohen, mijn zoon, bijna drie, is mijn grootste bron van vreugde. Maar als ik zie dat hij pijn heeft dan is hij ook mijn grootste bron van lijden.

Dat lijden zou mijn deel niet zijn als ik geen zoon had. Dus mijn lijden is evenredig aan het belang van dit kind in mijn leven. Dat bedoelt Dostojewski met ‘leven is lijden’. Als je liefde wilt in je leven als je het leven wilt ervaren, als je iets groots tot stand wilt brengen wees dan voorbereid op lijden. En dat bedoel ik letterlijk. Wees voorbereid. Want dan leef je vanuit de liefde, genade en goedheid van God.

En als je die hebt, niet hier maar hier als je van hieruit leeft, dan kan je alle lijden aan. Ware gelovigen lijden anders dan anderen doordat het er van binnen anders toegaat. Er gebeurt daar iets anders. Er is iets met lijden, dat christenen doet rijpen diepte geeft. Toen Hannah gezondheidsproblemen had, zei haar tante die zelf heel veel geleden heeft: ‘Hannah, God haat lijden. Hij wil niet dat je lijdt. Maar Hij kan het lijden gebruiken om je te doen rijpen.’ Gisteren zei Hannah nog tegen me: Die uitspraak heeft me meer kracht gegeven dan wat ook. Ik heb besloten dat het lijden dat ik ervaar zowel dat van mij zelf als dat van mijn zoon dat dat me tot grotere rijpheid zou brengen. Ik zou dit nooit zeggen als Hannah het niet had gezegd. Ik voelde het ook zo, maar het is onbehoorlijk om een zee van mensen

voor te houden: God zal u doen rijpen door uw lijden. Het is niet zo dat God je expres laat lijden om je te doen rijpen. God haat lijden, daarom heeft Hij Jezus gestuurd. De Kerk moet strijden tegen het lijden op de wereld. Maar ook zal Hij dat wat voor het kwaad bedoeld was, ten goede keren. Dat is het soort God dat wij dienen. Er is iets met mensen die hebben geleden zeker met mensen die in God geloven. Mensen die hebben geleden lijken, waarom weet ik niet werkelijker lief te hebben dieper na te denken, langzamer te reageren en zachtmoediger te zijn. Niet altijd maar heel vaak zie je iets heel authentieks bij iemand die heeft geleden vooral als het iemand is die Gods licht in zich draagt. Viktor Frankl die bijna meer heeft geleden dan wie ook heeft ook bijgedragen aan ons begrip van het lijden.

Heeft u wel eens van Viktor Frankl gehoord? Niet? O, daar komen toch wat handen. Hij is meermalen bij ons geweest. Een hele goede vriend van mijn grootvader, een van de belangrijkste psychothera-

peuten van de 20e eeuw. Hij is nu dood. Viktor Frankl heeft geleden in concentratiekampen.

Als u zelf met lijden kampt, lees dan zijn boek: De zin van het bestaan. Een aanvankelijk anoniem verslag van zijn eigen gruwelijke ervaringen. Hij zag hoe vrijwel al zijn vrienden werden doodge-marteld. Hij benaderde het lijden als psychoanalyticus en deed de volgende uitspraken over het lijden in het algemeen. Luistert u maar. Dit is stukken beter dan Bobby Schuller. Als u zich tot nu toe hebt verveeld, moet u nu luisteren. De meester spreekt. Als we een situatie niet meer kunnen veranderen is de uitdaging, onszelf te veranderen. Wie gelooft dat ook? Alles kan een mens ontnomen worden, behalve dit ene: De laatste van alle menselijke vrijheden: Zijn eigen opstelling te kiezen in iedere situatie. Ze kunnen me alles afpakken, mijn kleren, mijn voedsel, mijn comfort. Maar één ding kunnen ze me niet afpakken: Mijn vermogen zelf te kiezen hoe ik reageer. Dat kan niemand me afpakken. Alles kunnen ze je afnemen: je gezondheid, je leven, je dierbaren, je eten, je kleren… Maar één ding niet: Je vermogen om te kiezen hoe je reageert. Dat is wat het betekent, christen te zijn: Dat we helder schijnen, niet als het goed gaat, maar in de duisternis. Solzjenitsyn beschrijft in De Goelag Archipel iemand die Alyoska de Doper wordt genoemd. Hij zit altijd te studeren op een soort bijbeltje teksten die hij in een aantekenboekje had geschreven. Hij is altijd bescheiden, staat altijd klaar voor anderen

werkt altijd hard, is niet gewelddadig, bemoedigt mensen, hij geeft wat hij kan. En altijd weer trek hij zich terug in gebed. Door hem verandert de hoofdpersoon. Waarschijnlijk stoelt dit op Solzjenitsyns

eigen ervaringen. En in één opzicht verschilt deze Doper van de rest: In zijn lijden is hij anders dan iedereen. Als u anders bent, kan uw lijden God tot eer strekken. Niet doordat u zegt: God laat me lijden. Maar doordat u zegt: Zelfs in deze wereld vol van lijden, hoop ik op Gods glorie. Net als Paulus in Romeinen 5. Wat mij ook gebeurt, het zal tot glorie van God zijn hoe ik reageer en hoe ik met anderen omga. Dat is de boodschap van Romeinen 5: Dat dat voor ons is weggelegd. We dienen een grote God. Leef vanuit dat besef en je kunt alles aan. Wij dienen de God die Jozef, die gevangen zat

tot koning maakte. De God die het volk Israël uit de slavernij naar het Beloofde Land voerde. Toen hij ons Jezus stuurde en wij Hem kruisigden wekte God Hem op uit de dood. Dat is de God die wij dienen. En wie leeft als christen, die weet hoe moeilijk het is om ondanks je lijden te blijven hopen dat God zal winnen. Dat hij zijn volk zal dragen en steunen. Heel kort samengevat: Houd uw hoop levend.

Blijf volharden. Verzwak niet. Geef niet op, loop niet te tobben. De beste tijd komt nog, er wacht een fantastische toekomst. Gooi de dag van morgen niet weg zoals mijn grootvader zei. God heeft  gewel-dige plannen. Al zit je er helemaal doorheen, ben je alles kwijt, ben je helemaal leeg en ziek en heb je iedereen verloren, God zal volharden. Hij heeft je niet losgelaten, dus heb vertrouwen. Bewaar het geloof, hou het levend, geef niet op, hou je geloof levend. God is werkzaam in je leven. Geloof de leugens niet die worden verteld. Gelooft u dat ook, zeg dan amen. Laten we bidden.

 

Gebed

 

Ja Heer…velen van ons lijden, Vader. Als er iets is dat ons als mensen verenigt, is het dit: Dat, hoewel in verschillende mate, alle mensen lijden. Wij allen ervaren verlies. Daarom bid ik dat u middels uw Heilige Geest het geloof legt in de harten en geesten van allen die dit horen. Geef op Jezus’ gezag, geloof aan deze mensen, bid ik U, Heer. Laat het diep in hun ziel doordringen. Opdat alle lijden dat hen treft door kwade bedoelingen door U wordt omgezet in iets goeds. Wij geloven dat U een Paas-God bent die zijn kinderen niet laat sterven, maar opwekt uit de dood. Een God die ons niet alleen laat

of overlevert aan slavernij maar ons krachtens zijn Verbond naar het Beloofde Land brengt. Ja Heer, daarin geloven wij. U bent een goede God, op wie wij vertrouwen. We danken U, en bidden dit in Jezus’ naam. Amen.

 

Samenzang – “Blessed be the Name”

 

Aan God de eer want Hij regeert in hoogste Majesteit Hij gaf zijn Zoon die voor ons stierf verlost, voor Eeuwig vrij ere zij de Naam ere zij de Naam ere zij de Naam van de Heer ere zij de Naam ere zij de Naam ere zij de Naam van de Heer een Raadsman is Hij, Wonderbaar de grote Vredevorst van alle Landen hier op aard’ overwinnaar voor altijd ere zij de Naam ere zij de Naam ere zij de Naam van de Heer ere zij de Naam ere zij de Naam ere zij de Naam van de Heer

 

Houd de hoop levend

14 september 2014 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan