Home Volg de rabbi

Opening

 

Een Amerikaanse tv-kerkdienst als het gezicht en de stem van positief christendom.

 

Samenzang – Joyful, Joyful

 

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

 

Welkomstwoord

Door Bobby Schuller

 

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Laten we ons erover verheugen. Goedemorgen allemaal, welkom in de Crystal Cathedral. Geef de mensen rondom een warme begroeting en zeg: God houdt van u en ik ook. Sommige mensen voelen zich opgelaten om dat tegen een onbekende te zeggen.

Maar natuurlijk is het voor een christen volkomen geaccepteerd. Liefde is zorg voor de medemens,

zorg dragen voor een vreemde.

 

Gebed

 

Laten we bidden. Vader, we komen tot U in Jezus’ naam en danken U dat U ons deze dag hebt ge-geven. U heeft deze dag voor ons gevormd Met spanning zien we uit naar de kansen en nieuwe mogelijkheden van vandaag. Want het is uw dag, U toegewijd, waarop wij Jezus vereren. In zijn naam bidden wij dit, amen.,

 

Samenzang – “O For a Thousand Tongues to Sing”

 

O had ik duizend tongen meer zij zongen alle mee de lofzang van mijn God en Heer die vreugde geeft En vrêe Jezus, de naam die vrees verdrijft en droefheid wijken doet klinkt als muziek in ‘t luist’rend oor

Geeft vrede aan ‘t bang gemoed Hij spreekt en luist’rend naar zijn stem geeft Hij nieuw leven weer

Bedroefde harten maakt Hij blij als u gelooft in Hem Mijn God en Meester sta mij bij dat ik getrouw Steeds zij in ‘t wijd verbreiden van de faam van uw verheven naam

 

Schriftlezing –  Marcus10:49-52

door Bill Bennett

 

Gaat u zitten. Ter voorbereiding op de preek lees ik een deel uit het boek Marcus. Jezus bleef staan en zei: Roep hem. Ze riepen de blinde en zeiden tegen hem: Houd moed, sta op, Hij roept u. Hij gooide zijn mantel af, sprong op en ging naar Jezus. Jezus vroeg hem: Wat wilt u dat ik voor u doe?

De blinde antwoordde: Rabbi, zorg dat ik weer kan zien. Jezus zei tegen hem: Ga heen, uw geloof heeft u gered. En meteen kon hij weer zien en hij volgde Hem op zijn weg.

 

Koor –  “Like a Mighty Stream”

 

Open uw mond verhef uw stem dat vrijheid schalt tot eer van Hem want elke ziel droomt een nobele Droom van gerechtigheid vloeiend als een brede stroom als een brede stroom als een brede stroom

Laat gerechtigheid vloeien laat gerechtigheid vloeien laat gerechtigheid vloeien als een brede stroom

Alle ellende gaat voorbij als ieder kind vrolijk en blij en elke ziel zal zijn als één de nobele droom Begint meteen als een brede stroom als een brede stroom laat gerechtigheid vloeien laat Gerechtigheid vloeien laat gerechtigheid vloeien als een brede stroom brede stroom

 

Interview –   MICHAEL CHANG

BS = Bobby Schuller en MC = Michael Chang

 

Inleiding

 

Met genoegen ontvang ik hier opnieuw proftennisser en stichter van de Chang Family-stichting, Michael Chang. Toen hij prof werd Ja, klapt u even. Toen hij met 15 jaar prof werd, vestigde hij veel records. In 1987 was hij de jongste speler ooit die een partij in de U.S. Open won en in de halve finale

van een groot toernooi stond. Behalve tenniskampioen, is Michael Chang een toegewijd christen die graag wil dat gezinnen Jezus Christus kennen. Hij richtte in 1999 de Chang Family Foundation op die zich richt op sportbeoefening om het evangelie te verspreiden. Graag een warm welkom voor Michael Chang.

 

Interview

 

BS       Hallo Michael.

MC      Alles goed?

BS       Een grote eer dat je hier bent. Je hebt veel fans hier. Ik werd onderbroken door applaus. De      mensen vinden het geweldig. Het is zo boeiend om te horen hoe je je sport, tennis, inzet om   onder andere het evangelie te verspreiden. Maar vertel eerst eens hoe je zover gekomen          bent. Waarom koos je voor tennis, hoe begon dat?

MC      Ik ben niet erg lang, dus basketbal en volleybal kwamen niet in aanmerking. Dat maakte het      iets makkelijker. Mijn familie tenniste al lang. Mijn moeder begon ermee, mijn vader volgde al       snel en het werd mijn passie.

BS       Begon je al heel jong?

MC      Ja, met zes of zeven jaar. Mijn broertje en ik hadden te veel energie. Mijn moeder zei tegen       mijn vader: Neem ze maar mee naar tennis, iets dat jij met passie doet. Misschien krijgen zij    dat ook.

BS       Met 15 was je dus prof?

MC      Ja, iets voor mijn 16e werd ik prof.

BS       Hoe was het om op je 15e profsporter te zijn?

MC      Dat was zeker een verbijsterende ervaring. Gelukkig reisde mijn moeder mee, de eerste vier      jaar van mijn carrière. Ik was nog zo jong. Ik had nog geen rijbewijs, kon nog geen credit card            krijgen.

BS       En school, hoe zat dat?

MC      Ik had twee jaar eerder dan normaal eindexamen gedaan. Mijn moeder, Aziatisch, zei: Nee,       eerst je schooldiploma. Daarna kan je op je 15e professioneel gaan tennissen. Dat was een       vereiste. Het was een ongelofelijke ervaring om zo jong al de wereld over te reizen en te doen   wat je het liefste doet.

BS       Je was 15 en je ontmoette natuurlijk de tennishelden, de grote kanonnen.

MC      Zeker. Ik moest spelen tegen mannen die ik kende van de tv. Joe McEnroe, Jimmy Connors,

Ivan Lendl. Eén van mijn meest zenuwslopende partijen in dat eerste jaar was tegen John         McEnroe in de French Open. Ik maakte een grote fout. Het was de dag vóór de wedstrijd. Ik     begon net naam te maken. De dag vóór de wedstrijd zei McEnroe tegen de pers: ‘Ik ga dat        jochie tennisles geven.’ Mijn eerste fout was voordat we de baan opgingen: Ik liet hem  voor-     gaan. De Fransen zijn dol op emotionele mensen. En John is een tikkeltje emotioneel. Dus hij loopt de baan op en het eerste wat hij doet is dit. Het publiek ging uit zijn  dak. Ik kwam er         achteraan, een beetje zo. Ik was geïntimideerd, jong als ik was. Ik werd compleet afgemaakt.

Ik verloor geloof ik met 6-0, 6-1, 6-3. Maar het was een leerzame ervaring. En het jaar daarop    won ik de French Open, op mijn 17e.

BS       Dus McEnroe heeft je inderdaad iets geleerd. Ik hoopte op een soort David tegen Goliath-         verhaal waarin jij McEnroe te grazen neemt.

MC      Zulke dingen zijn wel gebeurd. Het meest gedenkwaardig was die match tegen Ivan Lendl.        Dat was een hele zware match. Ik had erge last van kramp. God heeft me er doorheen  ge-  sleept en ook door de volgende matches. God heeft me altijd enorm geholpen.

BS       Laten we het daar over hebben. Want het belangrijkste in je leven is niet tennis maar Jezus.      De ontwikkeling die je hebt meegemaakt hoe past die in je verhaal? Was je altijd al christen?

MC      God heeft zo’n ongelofelijke timing. Ik werd christen tijdens mijn eerste profjaar. Mijn vaders       familie is christelijk maar mijn persoonlijke keus om God te volgen maakte ik pas op mijn 16e.

BS       Vertel eens, waarom wachtte je zo lang? Je kwam uit een goede christelijke familie. In zo een    omgeving groeide je op tot je 16e. Waarom wachtte je zo lang?

MC      Dat was denk ik ten dele omdat Zo een keuze moet jouw persoonlijke keuze zijn. Het is niet zo dat je christen bent omdat je vader en moeder het ook zijn. Ik had het nooit echt zelf omarmd

en voelde me niet echt geïnspireerd tot ik op mijn 16e echt ging kijken wat de Bijbel te zeggen   heeft. Als je zo jong bent, vraag je je van alles af. Voor mij speelden toen vooral vriendschap    en liefde het sociale gebeuren. Ik raakte geïnspireerd door een preek en ik dacht: Laat ik           gewoon eens kijken wat de Bijbel te zeggen heeft. Elke avond zocht ik bepaalde onderwerpen    op. Het eerste onderwerp was liefde. 1 Korintiërs 13. Ik dacht: Wauw, wat de Bijbel zegt over     liefde en vriendschap is waar. Elke avond bekeek ik iets nieuws. Daarna begon ik te letten op

wat er gebeurde in mijn eigen leven. Ik begon in te zien dat God mijn aandacht vroeg en dat      Hij zich aan me liet zien, zodat ik kon zien dat Hij echt bestond.

BS       Hoe toonde God zich aan je? Je werd christen door de Bijbel te lezen. De Bijbel was, terecht,    de brug die je naar Jezus leidde. Maar God deed ook dingen in je leven, zei je.

MC      Er gebeurden allerlei dingen in die specifieke periode. Er werden bij ons al generaties lang

verhalen doorverteld. Eén van de mooiste verhalen was dit: Onze familie was oorspronkelijk      boeddhistisch. Mijn overgrootmoeder was erg ziek en tenslotte zei de dokter tegen haar: We   kunnen niets meer voor u doen. U heeft terminale kanker. Toen kwam er een dame langs, een

zendelinge, die met haar wilde bidden. Oké, wat heb ik te verliezen? dacht ze. De dame bad      en vertrok. De dagen en weken daarop begon ze te herstellen. Vanaf dat gebed. Toen be-   keerde de hele familie zich tot het christendom. Zulke verhalen gingen over van generatie op     generatie. God heeft grote dingen gedaan voor onze familie en ook voor mij allerlei dingen.

Wie wordt er prof op zijn 16e en presteert dan ook nog zo goed? Zoals ik al zei: Zijn timing is     ongelofelijk. Ik werd christen vóór de French Open van 1989, vóór het grote geld. Ik wist           waarom ik zo werd gezegend: Om tennis te gebruiken als podium om het evangelie te  ver-       breiden.

BS       Dus het evangelie is altijd de kern van je bezigheden geweest. En je hebt een stichting opge-    richt. Wat doet die?

MC      Onze Chang Family Foundation is ook actief op het gebied van sport. Sport is een geweldige     manier om mensen samen te brengen. We hebben vaak het idee gehad dat het voor kerken           lastig is om mensen via sport te bereiken. Ze hebben het al zo druk met puur kerkelijke dingen. Wij bewandelen de weg van basketbal, volleybal en tennis. We hebben een hele            competitie geformeerd en gebruiken sport als evangelisatie-instrument om mensen te bemoe- digen en tot God te brengen.

BS       Geweldig. Ik moet gaan afsluiten. Ik denk nu aan tieners die al of niet een keuze willen maken   in hun geloof. Christelijke jongeren misschien of andere sporters. Er luisteren nu miljoenen        mensen naar je. Wat zou je tegen hen willen zeggen?

MC      Als ik één ding mocht zeggen, zou het dit zijn: Zie in dat christen-zijn een relatie met God is.

Vaak vragen mensen me: Hoe weet ik dat God echt bestaat? En ik zeg dan altijd: Vraag het      God zelf. Zeg, net als ik ooit: God, als U bestaat, als U bent wie U zegt dat U bent, als U de      Schepper bent en Heer van mijn leven wilt zijn, openbaar U dan aan mij. Daar moet je een         open hart en geest voor hebben. God is zo getrouw en liefhebbend, Hij zal zich aan je tonen.

BS       Dank je wel, Michael Chang. Een geweldig interview. Geweldig om te horen wat God in je

leven doet. Hopelijk kom je nog eens.

 

 

 

SOLO – BETH GROOMBRIDGE – “A World of Difference”

 

Ergens op de wereld is een kind in nood ergens lijdt een eenzaam hart en wil een stem worden Gehoord ergens in de nacht dwaalt een zoekende ziel en een dromer gelooft dat de toekomst beter Zal zijn alleen God kan een droom laten uitkomen laat Hem de wereld veranderen, samen met u en Mij wij kunnen een wereld van verschil maken met Gods liefde kunnen we de wereld veranderen een Licht doen stralen dat de duisternis verlicht hoop verspreiden door het land, van hart tot hart, hand in Hand we kunnen een wereld van verschil maken met Gods liefde liefde kan de muren slechten die ons Scheiden en de gevangene bevrijden Gods liefde kan elke ruzie bijleggen alle volken verzoenen ja, Alle volken verzoenen we kunnen een wereld van verschil maken met Gods liefde kunnen we de Wereld veranderen een licht doen stralen dat de duisternis verlicht hoop verspreiden door het land,

Van hart tot hart, hand in hand we kunnen een wereld van verschil maken met de liefde van God met De liefde van God

 

SOLO – Genevieve Dew – “The Lord’s Prayer”

 

Onze Vader die in de hemelen zijt uw Naam worde geheiligd uw Koninkrijk kome uw wil geschiede

Gelijk in de hemel alzo ook op de aarde geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze Schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren en Leid ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze want van U is het Koninkrijk en de kracht, en De heerlijkheid tot in eeuwigheid amen uw Koninkrijk kome uw wil geschiede gelijk in de hemel alzo Ook op de aarde geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden gelijk ook wij Vergeven onze schuldenaren gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren en leid ons niet in verzoeking Maar verlos ons van de boze want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in Eeuwigheid amen amen amen

 

Bobby Schuller bedankt Genevieve

 

Genevieve, dat was geweldig. Fijn dat je er was. We hopen je vaker te zien. God zegene je.

 

Preek – “Follow the Rabbi”

door Bobby Schuller

Goedemorgen. Ik wil het vandaag hebben over mijn visie en roeping in deze kerk en daarbuiten. Ik geloof dat God mij en ons allen heeft geroepen blije leerlingen van Jezus te worden. Die term zal ik nog vaak gebruiken. Ik lees een korte passage voor beginnend bij 1 Johannes 2 vers 3. Johannes zegt daar: Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. Wie zegt: ‘Ik ken Hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. In wie zich aan Gods woord houdt is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden. Hierdoor weten we dat we in Hem zijn. Wie zegt in Hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden. Wie zegt in God te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden. We zijn geroepen om blije leerlingen van Jezus te zijn. Ik zeg blije leerlingen want als je ergens in het Oude of Nieuwe Testament het woord ‘gezegend’ ziet staan kan je dat vervangen door ‘blij’. En geen enkele vertaler heeft het ooit zo ver-taald. Ze kiezen altijd voor het raadselachtige ‘gezegend’, misschien omdat het religieuzer klinkt.

Maar de Bijbel leert dat je een blij mens moet zijn. De beste manier om te leven, het meest blije, volste, rijkste, meest zinvolle leven dat je kunt leven is een leven als leerling van Jezus. Een leven in het teken van: Ik doe wat Jezus me heeft opgedragen: Te zijn als Hij. Ik ga mijn leven leiden alsof Jezus het leidde. Voor het joodse volk begint het allemaal bij Abraham en Mozes. Mozes komt ter wereld als joodse jongen, maar hij leeft onder Egyptenaren. Er gebeurt van alles. Hij is verbannen naar de woestijn. In een grot ziet hij een struik die in brand staat, maar niet verbrandt. Er is vuur, licht en een stem maar de struik zelf verbrandt niet. En dan klinkt uit de struik de stem van God. Dat is waar alle theologie, vooral in de joodse traditie, begint. God geeft Mozes daar twee uiterst belangrijke dingen. Eerst noemt Hij Mozes zijn naam: Mijn naam is Jehovah, Yahweh: ‘Ik ben.’ Dat betekent: Ik besta en Ik ben met je. En toen God aan Mozes zijn naam noemde leek dat te beduiden: Ik ben aan je zijde, Ik heb je gekozen. Vertel het de mensen maar: Ik ben jullie God en Ik doe mijn verbond met Abraham gestand. Dat God zijn naam noemde, was toen en is nog altijd alsof je heel vertrouwelijk bent met God. Ze waren geroepen Gods werk te doen en door te vertellen wie Hij is. Maar God geeft hen nog iets: Zijn Tora, zijn instructies. Ook de eerste vijf bijbelboeken worden aangeduid als de Tora.

 

Deze twee dingen worden echt tot middelpunt van het joodse leven. De Tora en de Naam van God die gekoppeld worden aan het verbond met Abraham. De Tora, Gods instructies, Gods Woord, gegeven aan Mozes staat centraal in het joodse leven. Het idee was: We moeten zorgen dat al onze nakome-lingen kennis hebben van Gods instructies en Gods Woord. Ze zeiden: Als één generatie het Woord van God vergeet dan is alles verloren. Ze zeiden: We willen onze kinderen vullen met Tora zoals je een geslachte os vult. Naar hun overtuiging was het belangrijkste dat je kon doen Gods naam en instructies doorgeven aan je kinderen. Uit die manier van denken ontstond een vorm van onderwijs die algemeen wordt toegepast als Jezus in de 1e eeuw ten tonele verschijnt. Het joodse onderwijs in de Dekapolis rond het Meer van Galilea Die dorpen waren vaak gebouwd rond een synagoge. De eerste school, waar ieder kind heen ging, heette beth sefer. Allemaal jongetjes en meisjes van vijf, zes jaar

zaten in een kring rond een leraar. De leraar ging rond langs de kinderen en gaf ieder kind een drup-pel honing op elke vingertop. Dus die kinderen zaten in een kring met op elke vinger een druppeltje honing maar ze mogen ze niet aflikken. Stel het u voor. Die kinderen willen dolgraag die honing op-    likken.  De leraar zegt: Je mag niet likken voor je de zegen hebt ontvangen. Hij kijkt de kinderen aan, strekt zijn handen zo uit over hun hoofden en zegt: Mogen Gods woorden verrukkelijk zijn op je lippen

en in je lichaam. Dat soort zegeningen. Moge Gods Woord als zoete honing in je mond zijn. Daarna mochten de kinderen hun vingers aflikken. Zo begon het onderwijs. Daarna brak een periode aan

waarin de kinderen de eerste vijf bijbelboeken leerden. Alle verhalen. Ze vertelden de verhalen,

zongen erover en de meesten kenden die eerste vijf boeken uit hun hoofd als ze 12 waren. Niet te  ge-loven, toch? Daar valt ook Deuteronomium onder. Dat is nog eens pittige kost. Maar die kinderen

leerden het uit hun hoofd. Het was de kern van hun opvoeding, het hoogste wat ze hadden: Gods Tora. Als ze wat ouder werden, 11 of 12 mochten de meisjes niet verder leren. Ze gingen helpen in de huishouding of trouwden. En veel jongens gingen bij hun vader in de leer. En alleen de allerbesten

konden dan naar een volgend onderwijsniveau, beth midrash. Hier begonnen ze aan een proces

waarbij ze de hele tenach, het Oude Testament, uit hun hoofd leerden. Ze begonnen alles uit hun hoofd te leren: De Psalmen, de geschriften en de profeten. Ze zaten bij elkaar in de synagoge en debatteerden en stelden vragen. Er vonden levendige discussies plaats over de betekenis ervan. Zo zat ook Jezus als jochie in de tempel voor het beth midrash-onderwijs. Hij discussieerde met de rabbi’s, die niet wisten hoe ze het hadden. En dan, na die fase als beth-midrash voorbij is konden sommige jongens, maar alleen de aller- allerbesten zeg maar het Harvard-materiaal onder die jongens besluiten: Ik ga een rabbi volgen. Dat ging als volgt. Als een jongen na beth-midrash een rabbi wilde volgen koos hij zijn favoriete rabbi en maakte soms een lange reis naar hem toe en dan testte de rabbi hem. Hij testte hem door vragen te stellen. En daarop volgde weer een vraag, een heel ingewikkeld proces. En dan was het klaar en probeerde de rabbi te beslissen of deze jongeman goed genoeg was

om zijn juk op te nemen. En meestal was hij dat niet. En als hij wel goed genoeg was, als alleen de allerbeste werd opgenomen in het selecte groepje dat een rabbi mocht volgen dan strekte de rabbi zijn armen uit over de student, sprak een zegen uit en zei de befaamde woorden die iedereen kende woorden die je op je grondvesten deden schudden omdat ze betekenden: Jij bent de aller- allerbeste en ik geloof dat jij als ik kunt zijn. Die woorden waren: Volg mij. Volg mij. En dan bad zijn vader dit gebed: Moge je bedekt worden door het stof van je rabbi. Zo’n rabbi liep voorop en schopte stof op.

Zijn leerlingen liep achter hem en al dat stof kwam op hen. Ze kwamen onder het stof te zitten. Dus de vader zei: Moge je bedekt worden door het stof van je rabbi. Dat was een ongelofelijke eer. Maar die eer viel de meesten niet ten deel. Velen doorliepen dat hele proces, leerden het Oude testament uit hun hoofd, discussieerden, leerden, worstelden. En dan kwamen ze bij zo een beroemde rabbi, die ze zo graag wilden volgen wiens kloon ze wilden worden. Dan ging je naar zo een man en dan stelde

hij vragen. Je werd doorgezaagd. En dan schudde hij met zijn hoofd en zei: Ga je beroep uitoefenen.

Dat betekende: Ik verwerp je. Je bent niet goed genoeg. In 99% van de gevallen kregen joodse jongens dat te horen. Ze maakten een reis, gingen naar een rabbi, en die zei: Ga je beroep uit-oefenen. Je bent niet goed genoeg om mij te volgen. Je mag mijn lering niet volgen. Je bent niet slim of niet begaafd genoeg niet knap, sterk, gezond genoeg. Ik wijs je af. In dit bijbelverhaal gaat het over mannen die hun beroep uitoefenen. Ze doen wat hun vader deed, en diens vader. Ze doen wat hun familie al generaties lang doet. Precies hetzelfde. Vissen, olijven plukken, huizen bouwen, belasting innen. En dan komt die beroemde rabbi naar hun toe middenin hun monotone leventje vol stille  wan-hoop. Die beroemde rabbi, die wonderen verricht. Die loopt op hen toe, strekt zijn armen over hen uit

kijkt hen diep in de ogen en zegt: Volg Mij. Dat is wat Petrus, Andreas, Jacobus en Johannes hoorden.

Hoe moet het geweest zijn voor Simon Petrus toen Jezus dat zei? Hij heeft tegen z’n vader gezegd:

Vader, ik moet gaan want een rabbi heeft het tegen me gezegd. Hij heeft me gezegend en gezegd:

Volg Mij. En ze volgden Jezus. Het was zo vreemd, het soort mensen waar Jezus op afstapte. Heel bijzonder is wel dat hij Matteüs koos. Matteüs was belastinginner toen Jezus hem vroeg Hem te

 

volgen. Belastinginners zijn ook nu niet populair maar in de 1e eeuw was dat nog veel erger. Het waren dieven.Ze kregen van de Romeinen het recht om bij mensen langs te gaan en alles te vorderen wat ze wilden. Geldbedragen waarvan ze een deel aan de Romeinen gaven en de rest zelf hielden.

Een volstrekt corrupt systeem. Iedereen haatte belastinginners. Vooral joodse belastinginners. Want die innen niet alleen belasting maar ze verraden ons ook. Het zijn overlopers. Ze hoorden bij ons maar nu zijn ze bij de tegenpartij. Ze stelen ons geld, onze erfenis en ga maar door. Dus werden ze op één hoop gegooid met prostituees, melaatsen en Samaritanen. Dat waren de meest verachte mensen in Jezus’ tijd. En dat waren precies de mensen die Jezus wilde. Alleen maar melaatsen, Samaritanen,

belastinginners, zondaren. Jezus gaat naar Matteüs in zijn hokje. Hij int belasting. Misschien was zijn vader ook al belastinginner. Jezus zegt tegen hem: Volg Mij. Word als Ik. Mijn juk is zacht en mijn last is licht. Matteüs is totaal onthutst. Een zondaar, een verschoppeling. Hij mag de synagoge niet in, hij wordt gehaat, hij is een zondaar. Hij wordt veracht, en dan zegt deze rabbi, die profeet en wonder-doener: Je kunt worden als Ik. Je kunt heilig worden als Ik. Matteüs nodigt al zijn zondige vrienden uit en ze eten samen met Jezus, wat nog absurder is. Met iemand eten betekende toen: hem je gelijke, je broeder of zuster noemen. Dus daar zit die beroemde, heilige rabbi aan tafel met prostituees en be-lastinginners. Jezus verbreidde zijn leer via de maaltijd. Hij at samen met die mensen, terwijl anderen zeiden: Rabbi, weet u niet wie die vrouw is? Rabbi, weet u niet wie die man is en wat hij heeft ge-daan? Dan zei Jezus alleen: Het zijn mijn leerlingen, mijn talmidin. Ze leren van Mij en worden als Ik.

Petrus… Er is het verhaal dat Jezus met zijn leerlingen aan de waterkant is. Hij stuurt ze vooruit omdat Hij wil bidden. Hij loopt een heuvel op om te bidden en naar God te luisteren. Op een gegeven mo-ment zijn ze al ver het Meer op. En Jezus loopt gewoon over het water naar ze toe. Ze zijn  doods-benauwd, ze zien iemand op het water lopen. Wonderbaarlijk. Ze zijn verbijsterd. Petrus denkt nu, als leerling: Ik moet worden als mijn rabbi, als Jezus. Hij zegt: Heer, zeg het en ik loop ook over het water.

Want U zegt dat ik moet zijn als U. Kom maar, zegt Jezus. Petrus stapt uit de boot en loopt over het water naar Jezus toe. Dan worden de golven hoog, de wind steekt op en plotseling begint Petrus

langzaam te zinken. Heer, help me, zegt hij. Jezus steekt een hand uit en redt hem. En hij zegt: Waarom twijfelde je, jij kleingelovige? Waar doelde Hij op? Waarom twijfelde je waaraan? Waarom twijfelde je eraan dat je kon zijn Ik? Waarom twijfelde je eraan dat je mijn leerling kon zijn? Waarom twijfelde je eraan dat je kon lopen, praten, leven als Ik? Ik heb je geroepen om bergen te verzetten en op het water te lopen. Een wereldveranderaar. Velen denken dat christen-zijn betekent: Een lijst van regels volgen. Maar leerling zijn is iets anders. Het is niet simpelweg regels leren en je eraan houden. Het is veel meer. Een leerling van Jezus wil worden als Hij. Het betekent dat je zou zeggen: Waarin zou mijn leven anders zijn als Jezus het leidde? Hij zegt tot ons: Volg Mij. Ook nu breidt Hij zijn armen uit over iedereen hier en achter de tv en zegt: Volg Mij. Ik weet dat je een zondaar bent, een puinhoop.

Ik weet dat je kapot bent, gefragmenteerd, bang en depressief Het maakt me niet. Volg Me. Volg Mij. Neem mijn juk op. Volg Me, word als Ik, doe wat Ik zou doen. Je kunt net als Ik zijn, zegt Jezus. Zelfs de vader zegt: Moge je bedekt worden door het stof van je rabbi. Dat is Jezus’ roeping voor ons: Te worden als Hij zijn juk op te nemen, het lichte juk van Jezus: Het gelukkigste, volste leven dat er te leven valt. Laten we bidden.

 

Gebed

 

Heer, we komen vol dankbaarheid tot U , in naam van Jezus. We vragen U, Heer, ons te veranderen

en te vormen naar het beeld van uw Zoon. Geef dat we weten wat het is, als Jezus door het leven te gaan. We willen U volgen, Heer, waarheen U ook gaat en we hebben U lief. In Jezus’ naam bidden we dit. Amen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samenzang – “Turn Your Eyes Upon Jesus”

 

Richt uw blik toch op Jezus want Hij ziet in liefd’ op u neer en de aardse zorgen vervagen als u leeft in Het licht van de Heer en de aardse zorgen vervagen als u leeft in het licht van de Heer.

 

Zegen

 

Bedankt voor uw komst. We nodigen u uit deel te worden van deze kerk. We zijn in beweging, God doet geweldige dingen met ons. We zoeken nieuwe leiders voor nieuwe projecten en hopen dat u meewerkt aan onze prachtige missie. Voor iedereen die naar ons kijkt: Like ons op FaceBook, schrijf ons, laat ons weten hoe het gaat, vertel uw vrienden over ons. En dan nu de zegen. De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en geve u vrede. En moge u bedekt worden door het stof van uw rabbi. Amen.

 

 

 

Ik ben Bobby Schuller, de kleinzoon van dominee Schuller. Deze maand april kom ik ter gelegenheid

van mijn nauwe band met Nederland naar Nederland om u persoonlijk te ontmoeten. Ik hoop dat u me wilt ontmoeten. Ik kom naar drie kerken. Bel voor een reservering, dan zien we elkaar in april. Ik hoop u te zien.

 

 

Volg de rabbi

14 april 2013 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan