Samenzang – Joyful, Joyful
Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend
Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!
Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller
Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. Welkom bezoekers en kerkfamilie. Wij zijn blij dat jullie er zijn. Oprechte dankbaarheid is een geestelijke houding waarin wij mogen ontvangen van God. Dat gaan wij vanmorgen doen. Laten wij Hem aanbidden in oprechte dankbaarheid. Dank dat jullie er zijn. Wij houden van jullie. Zo is het. We zijn hier in de verwachting dat wij iets van God gaan ontvangen. Dat doen wij nu.
Gebed
Vader, wij danken U dat uw Heilige Geest hier is. Wij openen onze harten en onze geesten en onze handen en ons leven en onze ogen en alles voor U, God. Vader, wij zijn klaar voor een aanraking van U. De rivier van levend water. Vader, wij danken U. Dit bidden wij in Jezus’ naam. En Gods volk zei amen. Richt je tot degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.
Koorzang – There is None Like You
–Goedemorgen iedereen. Ik vraag jullie op te staan om samen de Heer te aanbidden. Vanmorgen zingen wij de Koning toe. Laat ons samen zingen: Niemand is als U.
Niemand is als U
Niemand die mijn hart vervult zoals U
Ook al zoek ik heel mijn leven lang door
Er is niemand zoals U
–Dat zingen wij nog eens.
Niemand is als U
Niemand die mijn hart vervult zoals U
Ook al zoek ik heel mijn leven lang door
Er is niemand zoals U
–Laten wij samen zingen.
Uw liefde stroomt als een brede rivier.
Uw liefde stroomt als een brede rivier
En genezing komt door uw hand
Angstige kinderen schuilen bij U
Niemand is als U
Niemand is als U
Niemand die mijn hart vervult zoals U
Ook al zoek ik heel mijn leven lang door
Er is niemand zoals U
Ook al zoek ik heel mijn leven lang door
Er is niemand als U
Er is niemand als U
Schriftlezing – Markus 12:41-44 door Hannah Schuller
Sla je Bijbel open bij Markus 12:41-44. Laat ons vanmorgen ons geloof voeden met Markus 12:41-44. En toen Jezus was gaan zitten tegenover de schatkist zag Hij hoe de menigte geld in de schatkist wierp en veel rijken wierpen er veel in. En er kwam één arme weduwe, die er twee kleine munten in wierp. Dat is een quadrans. En toen Hij Zijn discipelen bij Zich geroepen had, zei Hij tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat deze arme weduwe er meer ingeworpen heeft dan allen die iets in de schatkist geworpen hebben. Want zij allen hebben van hun overvloed erin geworpen maar deze heeft van haar armoede alles wat zij had, erin geworpen. Heel haar levensonderhoud. Het Woord van de Heer. God zij gedankt.
Koorzang – Good, Good Father
–Laten wij ons hart op God gericht houden. Wij zien wat een goede Vader hij is. Al het goede dat Hij ons schenkt. Wij richten ons op Hem en vragen om zijn aanwezigheid. We zingen ‘Ik heb wel duizend verhalen gehoord’
Ik heb wel duizend verhalen gehoord over hoe ze denken dat U bent
En ik heb uw tedere fluistering van liefde gehoord in het holst van de nacht
Als U mij zegt dat U blij bent met mij en dat ik nooit alleen ben
U bent een goede, goede Vader, dat is wie U bent, ja, dat is wie U bent
En U heeft mij lief, dat is wie ik ben, ja, dat is wie ik ben
Uw liefde, zo onmiskenbaar, ik ben er sprakeloos van
Vrede, zo onverklaarbaar soms nauwelijks te bevatten
Dat U mij steeds weer roept, dat U mij steeds weer roept
Dat U mij steeds weer roept en U heeft mij lief
U bent een goede, goede Vader, dat is wie U bent, ja, dat is wie U bent
En U heeft mij lief, dat is wie ik ben, ja, dat is wie ik ben
U bent een goede, goede Vader, dat is wie U bent, ja, dat is wie U bent
En U heeft mij lief, dat is wie ik ben, ja, dat is wie ik ben
U bent een goede, goede Vader, dat is wie U bent, ja, dat is wie U bent
En U heeft mij lief, dat is wie ik ben, ja, dat is wie ik ben
Solo – Don’t Stop Praying door Natalie Gonzalez
Wie is jouw onmogelijke? Heb jij een wonder nodig?
Wat houdt je ternauwernood hangend aan een enkele draad?
Wat ziet er nu zo hopeloos uit? Wat bezwaart je hart met twijfel?
Smekend om een doorbraak, maar nog geen teken van doorbraak.
Wanneer je gehuild hebt en je tranen droog zijn
En het antwoord wil maar niet komen en je weet niet waarom
En je vraagt je af of je je hoofd nog één keer mag buigen
Stop niet met bidden, stop niet met het aanroepen van Jezus’ naam
Blijf op de hemelpoort bonzen, laat je knieën de vloer verslijten
Stop niet met geloven, want een beetje geloof verzet bergen
En je Vader hoort elk woord dat je zegt, dus stop niet met bidden
Hij is dicht bij de gebrokene van hart, redt hen die verbrijzeld zijn van geest
De Alfa en Omega weet hoe jouw verhaal eindigt
Wanneer je hebt gehuild en gehuild tot je tranen droog zijn
En het antwoord komt maar niet en je weet niet waarom
En je vraagt je af of je je hoofd nog één keer kunt buigen
Doe het nog één keer, stop niet met bidden
Stop niet met het aanroepen van Jezus’ naam
Blijf op de hemelpoort bonzen, laat je knieën de vloer verslijten
Stop niet met geloven, want bergen verzet je met een beetje geloof
En je Vader hoort elk woord dat je zegt, dus stop niet met bidden
Stop niet met bidden, stop niet met bidden voor de verloren zoon
Stop niet met bidden voor een wonder, halleluja, halleluja en amen
Blijf op de hemelpoort bonzen laat je knieën de vloer verslijten
Stop niet met geloven, want bergen verzet je met een beetje geloof
En je Vader hoort elk woord dat je zegt, dus stop niet met bidden
Stop niet met bidden, stop niet met bidden
Proclamatie door Bobby Schuller
Ga staan. Dan bereiden wij onze harten voor op het Woord van God. Houd je handen in een gebaar van ontvangen. Dan zeggen wij dit credo samen. Zeg het vanuit je hart. Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef mij geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met mijn naaste. Dank jullie wel.
Stretching: hoe daag jij jezelf uit?
door Bobby Schuller
In de Bijbel staat dat wij in zijn koninkrijk zijn. Op dit moment. Het koninkrijk van God is nabij. En de Bijbel vertelt ons dat als God onze Herder is, als de Heer onze Herder is, het ons aan niets ontbreekt. Wie hier is toe aan een leven zonder gebrek? Een overvloeiend leven, zonder gebrek. Dat is een leven waartoe God ons heeft geroepen. Maar de boodschap van vandaag is, denk ik dat wij om dat leven binnen te gaan, om het koninkrijk te ervaren om die vervulling te beleven, tot die bronnen te geraken wij zullen moeten stretchen. Wij moeten onze ogen stretchen als wij ze openen. Zoals wanneer je uit een donkere bios de buitenlucht in stapt. Het was een matinee, de zon schijnt buiten en je moet je ogen open rekken. Ben je klaar om je ogen open te rekken? Of zoals wanneer je uit conditie bent en weer in vorm wilt komen begin je steeds langer te rennen. Je stretcht je hart en maakt het sterker en je longen worden beter in het opnemen van zuurstof en je komt steeds verder en je gaat harder omdat je je lichaam hebt gestretcht. Je hebt je hart gestretcht. Of wij stretchen onze handen. In de Bijbel komt Eleazar voor, die een van Davids grote krijgers was. Er staat dat toen hij een heel lange tijd vocht en de Filistijnen versloeg dat zijn hand na afloop van het gevecht kleefde aan zijn zwaard. Die kleefde aan het zwaard. Dat kan gebeuren als je iets urenlang, misschien wel een hele dag, heel stevig vasthoudt. Als het gevecht voorbij is, is het een hele toer om het zwaard los te laten. Sommigen hebben iets meegemaakt waardoor dit jullie houding is. Dit ben jij. Je hebt waarschijnlijk een goed gevecht geleverd. Je hebt gevochten voor waar je in gelooft. Voor je waarden. Voor jou is de strijd misschien voorbij, maar je handen kleven nog steeds aan je zwaard. Wie wil vandaag de handen openstrekken? Hierom moeten onze handen openstrekken. Ik weet dat mensen op YouTube en tv het niet kunnen zien maar laat mij zien hoe een hand eruitziet als je iets gaat geven. Wij zijn allemaal onder vrienden hier. Laat mij nu eens zien hoe je hand eruitziet als je iets ontvangt. Het is dezelfde hand. De open hand. De hand die geeft, het leven dat geeft, is het leven dat ontvangt. Het leven dat geeft is het leven dat ontvangt. Dit is de hand die, als je iemand zegent, dezelfde hand is. Als je iemand omhelst, is het dezelfde hand Als je iemand troost, is het dezelfde hand. Dus de houding van de gelovige loopt van nemen, vechten, dit soort dingen tot zegenen en geven. Dit is hoe wij vechten. Wij vechten met gebed. Wij vechten in de geest. En dat doe je door te stretchen omdat wij in een houding komen waarin gebrek normaal is waarin strijd normaal is, waarin niet genoeg normaal is. Wij hopen de dag door te komen, te overleven. Dat is normaal. Ik geloof dat God onze kerk wil stretchen van dit naar dit: overvloed. Overvloed. Meer dan genoeg. Een leven zonder gebrek. Een leven van geloof. Een leven van enthousiasme, van vreugde. Amen. Wie wil dat vandaag? Prachtig. De meesten hier willen dat. Meestal moet ik het twee keer vragen.
Vandaag is één keer genoeg. Als jullie je Bijbels hebben en die hebben jullie, sla dan Markus 12 op. Wij zijn een Bijbelse kerk. Breng je Bijbel mee om aantekeningen te maken. Markus 12:41. “Toen Jezus was gaan zitten tegenover de schatkist, zag Hij hoe de menigte geld in de schatkist wierp. Veel rijken wierpen er veel in. En er kwam één arme weduwe, die er twee kleine munten in wierp, dat is een quadrans. Jezus riep zijn discipelen bij zich en zei: Ik zeg jullie, deze arme weduwe heeft meer in de schatkist gedaan dan alle anderen.” Maar intussen denken zij: Nee, zij hebben meer gegeven. 10.000 dollar is meer dan twee centen, toch? Waar was ik? “Want zij allen hebben van hun overvloed erin geworpen maar deze heeft van haar armoede alles wat zij had, erin geworpen heel haar levensonderhoud.” Twee belangrijke opmerkingen over dit verhaal. Jezus zit bij de tempel te kijken hoe mensen hun tienden in de kist doen en het eerste wat wij zien is dat God, vooral als het om geld gaat maar in alle dingen, op percentages let. Als je rijk bent, jammer dan. God let op percentages. Neem een tiende. Een tiende is 10%. Als Warren Buffett hier vandaag zou komen en wat geld zou geven en trouwens, Warren, als je kijkt, Mr. Buffett, u bent hartelijk welkom in Shepherd’s Grove. Ik hoop dat u komt, wij zijn een fiscaal aftrekbaar. Laten wij zeggen dat Warren Buffett een miljoen dollar gaf. Wow, zeggen wij dan. Dat is niet niks, een gift van een miljoen dollar aan de kerk. Dat gaat waarschijnlijk naar de jeugdgroep. Voor nieuwe gamecomputers en zo. Dat geld zou een grote impact hebben. Maar ik heb eens zitten rekenen. Als percentage is dat 6/10.000ste van 1% van Mr. Buffett’s rijkdom. Zeg allemaal maar, dat is niets. Dus je ziet hoe dat voor ons veel is maar voor God is dat heel weinig. Ik noem Warren Buffett omdat dat een goeie vent is die 99% van zijn geld wil weggeven voordat hij sterft. Heel indrukwekkend. Dan houdt hij nog maar een paar miljard over om van te leven, de arme man. Gezien de prijs van eieren vandaag de dag is dat niet veel. Je kunt ook zeggen dat de reden dat God ons geld niet echt nodig heeft is, omdat Hij het allemaal gemaakt heeft. Alles is van Hem. Maar je kunt ook zeggen dat God in percentages rekent omdat God geeft om wat het geven of het doen of het dienen of de zegening om wat dat voor impact op jou heeft. Met andere woorden, word je erdoor gestretcht? Stretcht het je? Beweegt het je? Ik krijg hier een seintje dat ik in de zon sta. Stretcht het je? Beweegt het je? Doet het een beetje pijn? Ik heb een vraag voor je: Is stretchen pijnlijk? Hoe pijnlijk? Hangt ervan af, toch? Een beetje. Als het te pijnlijk is, is het te veel. Oké, hier is een andere vraag: Is stretchen, ik bedoel nu, als ik je trainer was. Is stretchen goed voor je? Is dat zo? Dit is wat stretchen doet. Het maakt je flexibeler. Stretchen maakt je sterker in de sportschool. Stretchen vermindert je kans op blessures. Stretchen verhoogt de doorbloeding van je spieren en pezen, goed voor je herstel. Kortom, stretchen zorgt ervoor dat alles in je lichaam beter werkt. Zijn wij het eens? Een andere manier om het te zeggen: stretchen houd je jong. Stretchen houd je jong. Als wij stretchen, als je voor je lichaam zorgt, zorgt je lichaam voor jou, toch? Als wij stretchen, voelen wij ons beter. Wij lopen beter en slapen beter maar het doet pijn en je moet het consequent doen. Hetzelfde gebeurt als je je stretcht in de geest. Als je stretcht, als je een stap zet in geloof, is dat niet comfortabel. Als je dagelijks de kleine dingen doet die een beetje eng zijn die een beetje riskant zijn, die iets kosten. Gemeente, zeg mij na: Stretchen houdt mij jong. Wil je jong van geest worden, begin dan met stretchen van je geest. Begin te stappen in geloof en onderneem actie. Een jonge geest. Amen. Het is goed om nu even je ogen te sluiten en je hart te openen voor de Heilige Geest. De Heer zal je vertellen hoe Hij je wil stretchen en dat is niet wat je wilt doen. Misschien is het geven en misschien is het dienen. Meer van jezelf beschikbaar stellen aan iemand die meer van je tijd nodig heeft: Een kind, een kleinkind, een collega. Misschien is het een avontuur. Misschien is het een bedrijf starten. Of een bediening. Misschien is het een boek schrijven. Hoe wilt U mij stretchen, God? Wie is bereid om het te doen? Laat maar zien. Hij kijkt mee. Stretchen houd je jong. Je kunt het ook zo zeggen: Constant gemak maakt je oud in de geest en in het vlees.
Als je wandelt, geldt: als je veel kilometers moet maken, moet je veel water drinken en veel eten, maar je moet ook rusten, hè? Op onze levensreis moeten wij rusten. Maar als je door de bergen trekt en je stopt met je vrienden en je drinkt allemaal wat en je komt in de schaduw weer op krachten, dan moet je niet te lang blijven zitten. Onvermijdelijk zal iemand zeggen: rust roest. Wat betekent dat? Rust roest. Als je rust, als je je batterijen oplaadt geef je je lichaam een pauze, maar als je te lang blijft zitten, wordt je lichaam koud. En nu ben je te ver de andere kant op gegaan. Veel mensen in de kerk zijn opgebrand. Dat is niet goed. Maar er is ook het tegenovergestelde. Je kunt ook geestelijk roesten. God zegt ons zes dagen te werken en één dag te rusten. Zes plus één. Sommigen van jullie doen vijf plus twee. Kan ook. Maar wat wij wel weten is dat rusten minder is dan werken, amen? Rusten is… roesten. En dit is wat ik wil zeggen. Ik zei het al: Constant gemak maakt je oud in de geest en in de natuurlijke wereld. Als je de hele dag op je bank zit, ga je lichamelijk heel snel bergafwaarts. Ja, hè? Maar als je je lichaam gebruikt, wordt het er alleen maar beter van. Dat geldt ook voor de geest. Je zegt, ik wil rusten. Rust niet te lang. Als je te lang rust, begin je te roesten. Dan roest je in vrede. Dat willen wij niet. Ik moet wat harder gaan. Zeg maar: Schiet op, Bobby. Nummer één is dat God het stretchen ziet. God eert het stretchen. Het is goed voor je. Neem het God niet kwalijk dat Hij je stretcht. Hij houdt je jong. Nummer twee, wij zijn nog steeds in de tempel met Jezus bij de geldkist. Nummer twee, deze vrouw geeft alles wat ze heeft. Ze stopt er twee centen in. Maar waar wij niet aan denken: Wat gaat ze die avond eten? Heeft ze kinderen? Wat gaan die eten? Hoe komt ze aan schoenen? Hoe gaat ze de huur betalen? Die vragen stelt ze niet. En Jezus grijpt niet in en neemt de twee centen en zegt: Nee, nee, dat kun je je niet veroorloven. Neem het terug. Nee, nee, je kunt niet alles geven. Nee, nee, dit is te veel stretchen. Waarom? Waarom loopt Jezus niet op haar af en geeft haar wat van zijn geld of zoiets? Hij weet iets. En ik denk dat zij het ook weet: Dat dit goede beslissing was voor haar financiële toekomst. Dit is waar de wereld mij kwijt is maar gelovigen weten dat wat ik zeg, waar is dat bij alle dingen geldt: Als je zaait in Gods koninkrijk zowel rijk als arm, komt er iets voor terug. Dat geldt niet alleen voor geld, maar voor alles, elk aspect van je leven. Als je je tijd zaait, als je je vreugde zaait, als je je aandacht zaait. Als je zaait, zul je oogsten. En je oogst niet zomaar, maar 30-, 60-, honderdvoudig. Wat zegt Paulus in Korinthe? Zij die spaarzaam zaaien zullen spaarzaam oogsten. Wat oogsten zij die rijkelijk zaaien, oogsten wat? Rijkelijk. Wat Jezus weet is wat jij weet. Die twee centen waren geen centen, maar zaden. Ik wou dat je de rest van haar leven kon zien. Ik geloof dat ze die avond at en de volgende dag dat ze een dak boven haar hoofd had, dat haar kinderen te eten hadden, ik geloof dat ze genoeg kleren had en dat dat misschien een geschenk was dat haar leven veranderde. Wie zal het zeggen? Maar dit is wat wij wel weten: Vrijgevigheid leidt tot overvloed. Er staat nog een ander soortgelijk verhaal in de Bijbel: Over de weduwe van Zarfath. Als je je Bijbel bij je hebt, lees dan met mij 1 Koningen 17. 1 Koningen 17. Wat wij hier gaan zien is een transformatie van een persoon, van een geest van gebrek naar een geest van overvloed. 1 Koningen 17 gaat over Elia. Er heerst hongersnood in het land en Elia krijgt voedsel van de koning door middel van raven. Raven hebben voedsel uit de silo van de koning, de boze koning Achab naar Elia gebracht en voedsel laten vallen. Goed, hè? En nu zegt God tegen Elia: “Sta op, ga naar Zarfath, dat aan Sidon toebehoort.” Een door en door slechte plaats. Goddeloos. Vol met mensen die slechte dingen doen. “Ga naar deze streek en woon daar.” Dit is mijn favoriete gedeelte van deze tekst: “Ik heb daar een weduwvrouw geboden om u te onderhouden.” Weet je wat daar zo grappig aan is? “Ik heb daar een weduwvrouw geboden om u te onderhouden.” De weduwe weet van niks. In de geest heeft God de weduwe verteld dat ze al deze overvloed zal hebben en de profeet alles zal geven wat hij nodig heeft. In het natuurlijke heeft de weduwe God niet gehoord kan ze God niet horen en lijdt ze gebrek en honger. “Hij stond op en ging naar Zarfath.” Elia dus. “Toen hij bij de stadspoort kwam, zie, daar was een weduwe hout aan het sprokkelen.” “Hij riep tot haar en zei: Haal toch een beetje water voor mij in deze kruik.” Dus ze gaat weg om water te halen. “En hij riep haar na en zei: Breng toch ook een stuk brood voor mij mee.” “Maar zij zei: Zo waar de Heere uw God leeft! Ik heb geen broodkoek meer.” Heeft ze brood? “Behalve een handvol meel in de pot en een beetje olie in de kruik!” Heeft ze brood? Iedereen in de eerste dienst zei ja. Want als je het al gehoord hebt, weet je dat ze brood heeft. In haar hoofd is er niets. Ik heb niets. Er is een groot verschil tussen ‘ik heb een beetje’ en ‘ik heb niets.’ Soms als wij een beetje hebben, denken wij dat wij niets hebben. Zij heeft iets.
Als ik een pot pindakaas heb, een pot jam en een brood, heb ik dan een boterham met pindakaas en jam? Zeg nou maar ja, allemaal. Zo moeilijk is het niet. Zelfs ik kan dat en ik ben niet goed in koken. Ik ben best goed in koken, maar niet zo goed. Oké, ze heeft brood. Ik heb geen brood, zegt ze, behalve een handvol meel. Ik verzamel een paar takken om mee naar huis te nemen en een maaltijd voor mijzelf en mijn zoon te maken zodat wij het kunnen eten, en…? Zeg allemaal maar ‘gebrek’. Ik heb niets. Wij gaan dood. Wij lijden. Elia zegt tegen haar…Elia zegt tegen haar: “Wees niet bang.” Laat mij je vertellen dat ‘wees niet bang’ het allereerste gebod in de Bijbel is. Iemand zei dat het er 365 keer in staat één keer voor elke dag. Maar het zijn er veel meer. Het zijn er 600, zoiets. ‘Wees niet bang’. Engelen zeggen het altijd als ze goed nieuws komen brengen. Wees niet bang. “Wees niet bevreesd.” Merk op dat er nog geen belofte is gegeven. ‘Wees niet bang’ gaat altijd vooraf aan de belofte. Wij kunnen de belofte niet ontvangen als wij bang zijn. Wij moeten kalmeren. Wij moeten ontspannen. Wij moeten de zorgen van ons afwerpen, dan kunnen wij de belofte, het Woord horen. Dan kunnen wij de aanraking ontvangen. “Elia zei: Ga naar huis, maar maak eerst voor mij een kleine koek en breng die bij mij. Maak daarna voor u en voor uw zoon iets klaar.” Zeg eens ‘chutzpah’. Dat is veel gevraagd. “Want zo zegt de Heere, de God van Israël: Het meel in de pot zal niet op raken en in de kruik zal het aan olie niet ontbreken tot de dag dat de Heere regen op de aardbodem geven zal. Zij ging en deed overeenkomstig het woord van Elia. Zo at zij en hij en haar gezin, vele dagen. Het meel in de pot raakte niet op en in de kruik ontbrak het niet aan olie. Ik zei dat het meel niet op raakte en dat de kruik met olie niet droog werd. Overeenkomstig… wat? Het Woord van de Heer. Vertrouw op het Woord. Vertrouw op de beloften van God. Vertrouw op wat de Bijbel zegt. Je kunt erop vertrouwen. Hier is iemand die iets doet dat ongelooflijk is. Ga maar na: Hoeveel geloof is er nodig om niet alleen je laatste maaltijd te nemen maar ook die van je kind. Je hebt je zoontje en hij zegt: “Mama, ik heb honger. Mama, ik heb echt honger. Mijn buikje doet pijn. Mama, ik heb zo’n honger.” En die willekeurige man zegt, geef mij het brood. Dan krijgt hij genoeg. Maar er gebeurde iets in de geest waardoor ze wist dat als ze uit wanhoop gaf, ze genoeg zou hebben. En ik wil dat deze kerk begrijpt sommigen van ons zijn materieel rijk maar op andere gebieden niet en wij zijn niet bereid om te stretchen en niet bereid om op die gebieden te geven. Dit gaat over het verschil tussen gebrek en overvloed. Ze gaat van gebrek, wij gaan dood, wij hebben niet genoeg, hoe gaan wij het redden, wat moeten wij, naar overvloed. Ik geloof dat als ik zaai, als ik geef, als ik doe, dat er genoeg zal zijn. Dit is wat gebrek doet: Het maakt dat kleine dingen je grote kansen ontnemen. Wat als God je op zendingsreis stuurt? Wat als God je roept om een bedrijf te starten of als Hij een uitvinding voor je heeft? Of wat als met een groep mensen iets moois mag doet? Wat als je een beweging moet creëren? Wat als je weduwe of weduwnaar bent of gescheiden bent en God roept je om weer te gaan daten, maar je denkt alleen maar aan gebrek? Ik heb niet genoeg, ik kan het niet, ik kan de rekeningen niet betalen. Dan zie je het niet. Omdat een instelling van overvloed en geloof je ogen geeft om de mogelijkheid te zien. Het geeft je ogen om de mogelijkheid te zien.
Waar is het geloof in de kerk? Ik zie het in onze kerk. God doet hier iets nieuws. Maar wij moeten het van God horen. Handelen naar zijn Woord. Wij moeten wandelen door geloof. Ik heb geen tijd meer, maar ik wil jullie nog iets gaafs vertellen over Nazareth. Kan ik dat doen? Kan ik nog 10 minuten krijgen? Ik weet dat je trek hebt. Laten wij trek krijgen in het Woord. De lunch komt eraan. Als je gereserveerd hebt, knijp er dan tussenuit en kijk het af op YouTube. En als je op YouTube kijkt, abonneer je dan. Nazareth. Jezus keert als kleine jongen met zijn gezin terug van Egypte naar Nazareth en de Bijbel zegt ‘opdat de profetie in vervulling gaat’. De Bijbelstudenten onder jullie zullen dit weten. Nazareth komt niet voor in het Oude Testament. Er is geen profetie over de geboorte van de Messias in Nazareth en toch zegt het Woord van God ‘opdat de profetie vervuld zou worden’. Welke profetie dan? In de tijd van Jezus was Nazareth een plaatsje van misschien 4- à 500 mensen. Een dorp en het was geen sekte, maar wel een religieuze gemeenschap van mensen die merendeels vanuit Babylonië daarheen waren verhuisd. En toen ze het boek Jesaja lazen zagen ze dat de Messias uit de scheut van Isaï zou komen. Die tekst uit Jesaja lezen wij tijdens advent. Zie, uit de stronk komt een scheut. Dat is een profetie dat de komende Messias een afstammeling zal zijn van Isaï en koning David. Dus wat ze zeiden, was: Laten wij zoveel mogelijk afstammelingen van koning David in één stad bijeenbrengen. Het Hebreeuwse woord Nazareth betekent ‘schietstad’. Niet schieten, maar het omhoogschieten van scheuten. Ze zeiden: Dit gaan wij doen. Wij laten iedereen in deze stad wonen en één van ons zal de Messias zijn. En hadden ze gelijk? Eigenlijk wel. Jezus, beroemd uit zijn geboortestad Nazareth, wordt een rabbi en terwijl Hij zijn bediening doet in de Decapolis en rond het Meer van Galilea verricht Hij allerhande wonderen en dan komen ze terug in Nazareth. En Hij komt thuis, de held van de stad en spreekt in de synagoge en leest voor uit de Thora, uit Jesaja. De armen, de onderdrukten, de blinden. De grote profetie over de Messias en Hij rondt het af en wat denken wij allemaal? Dat wanneer Hij zegt dat Hij de Messias is, ze Hem gaan stenigen. Maar dat is niet zo. Kijk naar wat de Bijbel zegt in Lukas. Er staat: “Hij begon met tegen hen te zeggen: Heden is dit geschrift in uw gehoor vervuld.” En wat doen ze allemaal? Ze worden allemaal boos en ze slepen Hem naar buiten om Hem te doden? Staat dat er? Dit is wat er op mijn scherm staat. “Allen spraken goed van hem en waren verbaasd over zijn genadige woorden.” Over zijn preek, toch? Net als jullie. Het is een goeie. Geintje. “Al die genadige woorden die van zijn lippen kwamen.” Is dit niet de Zoon van Jozef? Wie was Jozef? Mattheüs vertelt ons, directe afstamming van koning David, toch? Wat zeggen ze? Hé, wij hadden gelijk. Ze kloppen zichzelf allemaal op de schouders. Maar er staat dat Jezus geen wonderen kon verrichten in Nazareth vanwege hun gebrek aan geloof. Zie je dat? Hun gebrek aan geloof verhinderde Jezus om te doen wat Jezus daar wilde doen. Hun gebrek aan geloof. En Hij zei tegen hen: U zult Mij vast voorhouden: Dokter, genees uzelf. Maar ik zeg jullie: Er waren veel uitgehongerde mensen in Israël toen Elia naar de weduwe van Zarfath ging. Geen Jood, geen goed mens. Wij kennen haar niet persoonlijk, maar geen goeie plek. En zij ontving het wonder. Zij ontving de overvloed. Waarom? Waarom, mensen? Zeg maar ‘geloof’. Het is niet je ras, het is niet je religiositeit, het is niet je fatsoen. Jullie hebben geen geloof, zegt Hij tegen de Nazareeërs. Jullie hebben geen geloof. En ze besluiten Hem te doden. Dat is wat het is. En die geest is er vandaag de dag nog steeds in de kerk. De voorganger zegt dat je je geloof moet vergroten. Maar er huist een geest in de kerk die zegt, nee, hè. Toch? Ze zeggen: “Ik geloof wel. Ik geloof dat er een God is.” Ik geloof in de maagdelijke geboorte en de opstanding en de morele code. De demonen geloven al die dingen ook, zegt de Bijbel. Wat is het verschil? Jakobus vertelt ons dat geloof zonder werken dood is. Dit is wat we daarvan kunnen leren. Er zijn twee soorten geloof. Er is levend geloof en dood geloof. Levend geloof, ik geloof, ik geloof en ik doe het. Dood geloof: ik geloof, ik geloof, ik geloof en ik geloof. Dit is wat Jakobus ons vertelt: Als je het doet, is het levend. Als je het niet doet, is het dood. Amen. Dus is een deel van wandelen in levend geloof luisteren naar de Heilige Geest Luisteren naar de Heilige Geest en vertrouwen op de Bijbel. Geloof neemt niet toe in ons leven door gebed en geloof neemt niet toe in ons leven door aanbidding. Dat zijn geweldige dingen die wij moeten doen en die wij vandaag doen. Geloof neemt toe door Gods Woord. Geloof komt door horen. En wat horen? Het Woord van God. En het Woord van God, dat geloof wordt levend als wij het doen. Dus God zal ons stretchen. En als je er niet aan toe bent om je te laten stretchen dan is dit het moment om God te vragen: Heer, waar wilt U dat ik in mijn leven stretch? Het zal een beetje pijn doen, maar het brengt je tot leven. God zal dingen tegen je zeggen die niet voor alle anderen zijn weggelegd. Paulus is op weg naar Azië. God zegt, nee, ga niet naar Azië. Dus Paulus zegt, oké, ik ga niet naar Azië. God stuurt een ander. Goed, toch? Dit is wat christenen soms doen. Ze zeggen: De Bijbel zegt, ga niet naar Azië. Toch? Hoe meer je stretcht en gehoorzaamt aan de stem van de geest, hoe beter je ogen en oren groeien. Wij moeten geleid worden door de Geest. Wij moeten geleid worden door de Heilige Geest. Nog een laatste citaat. Dit is wat Heraclitus zei: “Karakter is geloof.” Als God een droom op je hart legt, jaag die dan na maar je moet er wel de juiste mens voor worden. Daarom is stretchen belangrijk. Dan hoor je waarom je degene wilt worden waartoe God je geroepen heeft en waarom je moet doen waartoe Hij je geroepen heeft.
Gebed
Sta op, alsjeblieft. Wie is er klaar om te stretchen? Laten wij die armen stretchen. Wij doen het in het echt en in de geest. De Heer is hier. Dank U, Heer. U bent nooit weggegaan. Vader, wij vragen om uw geest. Wij willen vandaag van U horen. U hebt ons geroepen. De toorn is gekruisigd. Uw overwinning is hier. Zeg amen, gemeente. Zeg dat mijn God in al mijn behoeften zal voorzien volgens zijn rijkdom. Zeg dat mijn beker overloopt. Ik leid een leven zonder gebrek. Heer, wij houden van U, en dit bidden wij in Jezus’ naam, en Gods volk zegt, amen.
Hoe daag jij jezelf uit?
Alle uitzendingen
Televisie
Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.
Naar de uitzendingen