Home De winter in je leven!

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn dit moment kan uw uur van kracht zijn.

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

Welkomstwoord
Door Bobby Schuller en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Wij zullen ons erover verheugen. Hallo, kerkfamilie. Altijd fijn om met u samen te zijn. Dank u dat u de tijd hebt genomen om hier samen te zijn en God te eren. Iets wat God ons de laatste jaren vaak heeft laten zien is dit: Zolang je van binnen niet verhardt maakt strijd je sterker. Dat is niet leuk om te horen als je een hele moeilijke strijd doormaakt maar ik wil u de hoop geven dat u hier sterker uit tevoorschijn komt dan u ooit bent geweest. Geef de persoon naast u een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. Graag een speciaal applaus voor Jan van den Bosch, voorzitter van Hour of Power Nederland. Hij is hier samen met zijn Nederlandse vrienden Rik en Wouter. Samen vormen ze een Hollandse muur. Vervelend voor de mensen achter hen. Nederlanders zijn de langste mensen ter wereld. Fijn dat jullie er zijn. Laten wij bidden.

Gebed

Vader, wij danken U en hebben U lief. Wij bidden voor ons werk in Nederland, dat het verder mag groeien en alle andere landen. Hong Kong en andere plaatsen die hier vanmorgen zijn. Geef ons uw zegen. Dank U, we hebben U lief. In Jezus’ naam, amen.

Koor – “Guide Me, O Thou Great Jehovah”

Leid mij, Heer, o machtig Heiland Door dit leven aan uw hand
Ik ben zwak, maar Gij zijt machtig Wees mijn gids in ‘t barre land Brood des levens, brood des hemels Voed mij dat ik groei naar U

Voed mij dat ik groei naar U

Schriftlezing – Psalm 57:4-11 door Hannah Schuller

Ter voorbereiding op de preek lees ik uit Psalm 57 vers 4. Mijn ziel verkeert te midden van leeuwen.
ik lig tussen mensen die verzengen als vuur, mensenkinderen van wie de tanden en hun tong een scherp zwaard. Verhef U boven de hemel, o God. Uw eer zij over de hele aarde. Zij hebben een net gereedgemaakt voor mijn voeten, mijn ziel werd neergebogen. Zij hebben een kuil voor mij gegraven maar zij zijn er zelf middenin gevallen. Mijn hart is bereid, o God, mijn hart is bereid. Ik zal zingen, ik zal psalmen zingen. Ontwaak, mijn eer, ontwaak, luit en harp. Ik zal de dageraad doen ontwaken. Ik zal U loven onder de volken, Here. Ik zal voor U psalmen zingen onder de natiën. Want uw goedertierenheid is groot tot aan de hemel uw trouw tot de wolken. Verhef U boven de hemel, o God. Uw eer zij over de hele aarde. Wauw. Amen.

Solo – Nita Whitaker – “How Great Thou Art”

O Heer, mijn God wanneer ik in verwondering De wereld zie die U hebt voortgebracht
Het sterrenlicht, het rollen van de donder Heel dit heelal dat vol is van uw kracht

Dan zingt mijn ziel tot U, o Heer mijn God Hoe groot zijt Gij, hoe groot zijt Gij
Dan zingt mijn ziel tot U, o Heer mijn God Hoe groot zijt Gij, hoe groot zijt Gij

Als Christus komt met majesteit en luister Brengt Hij mij thuis hoe heerlijk zal dat zijn Dan zal ik vol aanbidding voor Hem buigen En zingt mijn ziel: o Heer, hoe groot zijt Gij

Dan zingt mijn ziel tot U, o Heer mijn God Hoe groot zijt Gij, hoe groot zijt Gij
Dan zingt mijn ziel, tot U, o Heer mijn God Hoe groot zijt Gij, hoe groot zijt Gij

Hoe groot zijt Gij, hoe groot zijt Gij

Interview – Cory Nickols
BS = Bobby Schuller en CN = Cory Nickols

Bedankt, Nita Whitaker. Wij houden van je en waarderen je.

BS Naast mij staat Cory Nickols, die zijn leven heeft gewijd aan het redden van kinderen die verstrikt zitten in het web van mensenhandel voor seks. Hij werkt voor Destiny Rescue, dat actief is in verscheidene landen wereldwijd en redt kinderen van uitbuiting. Graag applaus voor Cory Nickols.

CN Een eer om hier te staan.

BS Je verhaal en je missie zijn indrukwekkend. Vertel eerst eens iets over de problematiek. Het gaat om moderne slavernij van kinderen met het oog op seks. Wat doen jullie om het te bestrijden?

CN Daar vertel ik graag wat over. Om te begrijpen waarom wij bestaan, moet je het probleem begrijpen. Mensenhandel is de snelst groeiende criminele activiteit. Ieder land heeft ermee te maken, ook alle staten van de VS. Er gaat 150 miljard per jaar om in deze gruwelijke branche en treurig genoeg betreft 99 miljard daarvan seksuele uitbuiting. En het treft de meest kwetsbare mensen: kinderen. Er werken naar schatting 1 miljoen kinderen in de seksindustrie. Dat is verkeerd. God geeft om wie uitgebuit wordt. Jesaja 61 vers 8: ‘Want Ik, de Here, heb het recht lief.’ Hij komt op voor wie niet voor zichzelf kan opkomen. Psalm 82 vers 4: ‘Bevrijd de geringe en de arme, ontruk hem aan de hand van de goddelozen.’ God heeft zijn volk bevrijd. Zijn volk heeft ons bevrijd opdat wij anderen bevrijden. Destiny Rescue bestaat omdat Gods hart wil bevrijden wie zichzelf niet kan bevrijden. Wij zijn een internationale christelijke organisatie die zich richt op het redden van kinderen uit de seksindustrie. Ons streven is dat elk kind ter wereld ‘s avonds gewoon kan gaan slapen en om seksslavernij met wortel en al uit te roeien zodat elk kind zijn door God gegeven droom kan waarmaken.

BS Maar jullie hoofddoel is om ze daadwerkelijk te redden. Jullie hebben zelf mensen ter plaatse die undercover mensen redden.

CN Wij hebben mensen die samenwerken met grote opsporingsdiensten: De FBI en gelijksoortige in de verschillende landen. Wij doen ons voor als klanten en verzamelen info voor een aanklacht tegen bordeelhouders en pedofielen. Wij redden die kinderen. Wij werken ook los van de politie. Een actie voorbereiden duurt een half jaar. Intussen worden die kinderen gebruikt. Wij doen ons voor als klanten en bouwen een band op om ze later te bevrijden. Dit jaar alleen al hebben wij 900 kinderen gered voor het merendeel kinderen van 18 maanden tot 17 jaar. Maar het is niet genoeg om ze alleen te redden. We moeten ook zorgen dat ze niet opnieuw in de seksindustrie belanden. Wij hebben dus schuilplaatsen en programma’s met gemeenschapszorg die die gezinnen ondersteunen. Wij hebben christelijke counselors, zorgen voor onderwijs, beroepsopleiding, microkredieten om hen financieel op weg te helpen zodat ze uit de buurt blijven van de seksindustrie en van mensen die hen en hun kinderen tot vreselijke dingen proberen te dwingen.

BS Wat ik ook zo geweldig vind, is dat dit ook een persoonlijke missie van je is.
CN Ik ben ooit zelf misbruikt. Daardoor ben ik zo begaan met misbruikte kinderen. Dat gebeurde in een periode dat mijn ouders in een moeilijke scheiding lagen. Het verzwakte ons gezin en ik werd misbruikt. En toen God mij begon te genezen, mij er bovenop hielp zei Hij: doe iets goeds met die pijn. Ik kan met de meest beschadigde dingen uit je verleden iets prachtigs doen. Nu kom ik op voor miljoenen kinderen die schreeuwen om hulp. Gelovigen moeten in actie komen. Zij moeten het probleem niet alleen kennen maar ook echt iets doen om weerloze kinderen te helpen. En ik voel me vandaag zo dankbaar Ik ben het levende bewijs dat God de genezer is van gebroken harten. Hij wil ons vervullen van hoop, zodat wij anderen

hoop kunnen bieden.
BS Cory Nickols, je bent een ware held. Fijn dat je ons kwam vertellen waar jullie voor strijden. CN Bedankt.
BS God zegene je.

Koor – “Hallelujah”

Ik hoorde dat er een geheim akkoord bestaat Dat David speelde, en dat behaagde de Heer Maar jij geeft niet zo om muziek, of wel?
Het gaat als volgt, de vierde, de vijfde Dalende mineur, stijgende majeur

De verbijsterde koning componeert zijn halleluja

Ik weet dat U kwam om mij te redden Een baby’tje dat zou uitgroeien tot man En ooit voor mij en jou zou sterven Mijn zonden werden de spijkers in U. Dat ruwe kruis was ook mijn kruis

Maar al wat over uw lippen kwam was halleluja Een doornenkroon werd Hem opgezet
Hij wist dat Hij spoedig dood zou zijn
Hij zei: bent U Me vergeten, Vader?

Ze spijkerden Hem op een houten kruis
Weldra zou de hele wereld het verlies voelen
Van Christus de Koning nog voor zijn halleluja kwam

Maar toen kwam er een andere dag
De zware steen werd weggerold
De dood keek toe terwijl het leven overwon De macht der liefde bleek het sterkst
De hele wereld wijd en zijd werd gezegend En antwoordde in koor: halleluja

Solo – Nita Whitaker – “A World of Difference”

Ergens op de wereld is een kind in nood
Ergens lijdt een eenzaam hart en wil een stem worden gehoord Ergens in de nacht dwaalt een zoekende ziel
En een dromer gelooft dat de toekomst beter zal zijn
Alleen God kan een droom laten uitkomen
Laat Hem de wereld veranderen, samen met u en mij

Wij kunnen een wereld van verschil maken
Met Gods liefde kunnen we de wereld veranderen
Een licht doen stralen dat de duisternis verlicht
Hoop verspreiden door het land, van hart tot hart, hand in hand We kunnen een wereld van verschil maken met Gods liefde

God kent geen verschil in huidskleur dus kunnen we elkaar liefhebben Ons schenken aan de ander omdat we een geloof delen
Is er altijd hoop voor morgen en kunnen we gisteren vergeten
We zijn te ver gekomen om elkaar niet voort te helpen

Nu moeten we elkaar verder helpen, en ik wil jou verder helpen

We kunnen een wereld van verschil maken
Met Gods liefde kunnen we de wereld veranderen
Een licht doen stralen dat de duisternis verlicht
Hoop verspreiden door het land, van hart tot hart, hand in hand We kunnen een wereld van verschil maken met de liefde van God Liefde kan de muren slechten die ons scheiden
En de gevangene bevrijden Gods liefde kan elke ruzie bijleggen Alle volken verzoenen ja, alle volken verzoenen

We kunnen een wereld van verschil maken met Gods liefde Kunnen we de wereld veranderen
Een licht doen stralen dat de duisternis verlicht
Hoop verspreiden door het land van hart tot hart, hand in hand We kunnen een wereld van verschil maken met de liefde van God Ja, dat kunnen we, met de liefde van God

Proclamatie met Bobby Schuller

Houd uw handen zo, in een ontvangend gebaar, en zeg met mij: Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb.
Ik ben niet wat mensen over mij zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand mij afnemen. Ik hoef me geen zorgen te maken of te haasten. Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld. U mag gaan zitten.

Preek – “De winter in je leven!” door Bobby Schuller

Ik wil het hebben over het idee van winter geestelijke of emotionele winters die wij doormaken in ons leven. Met het ouder worden zien wij in ons leven duidelijk tijden van worsteling van problemen die ons bijna te gronde richten. Wij komen tegenover onverwachte dingen te staan en vaak staan wij er alleen voor. En met het ouder worden komen wij tot het inzicht dat dat vaak de beste dingen zijn die ons ooit zijn overkomen. Vandaag noem ik die woestijn, die vuurproefmomenten: winters. Dat is een perfecte metafoor, want winter is het moment dat alles stilhoudt. Het is de periode waarin de wereld het gevaarlijkst is. Even over de winter. De ervaring van winter is perspectivisch die heeft te maken met je perspectief op de winter. Ik woonde jaren in Oklahoma waar de zomers ongelofelijk heet waren en de winters ongelofelijk koud. Ik verhuisde op mijn 15e naar Tulsa. Ik moest mij dik inpakken, buiten was ijzel, regen en sneeuw. Op een keer was het -10 Celsius met harde wind. Het maakte niet uit hoeveel kleren ik aan had. Ik was verkleumd, alles werd nat en dat werd ook weer koud. Ik weet dat ik dacht: Waarom ben ik hier? Je zit midden in een winter en roept uit: God, waarom ben ik hier? En aan de achterkant van ons huis in Broken Arrow, Oklahoma, was een groot raam dat uitzag op een besneeuwd weiland. En achter het weiland was een bos. ‘s Winters in Oklahoma, verloren de bomen hun blad. Ze leken dood, al waren ze dat helemaal niet. Je zag alleen kale takken. Door de regen en vorst waren alle takken bedekt met een dikke laag ijs. Je zag dus een bos vol met ijs. IJsbomen, heel mooi. En dan mijn eerste sneeuwdag. Sneeuw hebben wij weinig in Zuid-Californië. Op een dag had ik echt geen zin om naar school te gaan. Vanwege de sneeuw bleef ik thuis en keek naar The A-team als kind van de eighties. Ik weet nog dat ik uit het achterraam keek naar de sneeuw en het ijzige bos en dacht: Zo erg is die winter niet. Is winter slecht of goed? Is winter mooi of lelijk? Is winter makkelijk of moeilijk? Het is het allebei, hè? Net als in de natuur is de winter een tijd van rust en herstel. Al zijn winters gevaarlijk en pijnlijk, wij moeten in ons leven winters doormaken. Misschien bent u net ontslagen of gescheiden of heeft u een dierbare verloren. Of u maakt iets door dat u nooit had ver- wacht en denkt: God, wat doe ik hier? Het is vaak in onze winters dat God het meest herstelt en de grootste dingen doet in ons leven. Misschien, als u terugkijkt op andere nare winters in uw leven zegt u: als ik dat deel van je verhaal kon schrappen, deed ik het. Als ik dat wil doen, zegt u vast: nee.

Want zonder die winters zou ik niet dezelfde zijn als vandaag. Wat voor winter u ook doormaakt, u bent niet alleen. God is met u, ik ben met u, deze kerk ook en u zult er weerbaarder, sterker en beter uitkomen dan u was. De winter kan ook mooi zijn. Ik hou erg van Yosemite. Mensen weten het niet, maar volgens de Bijbel is het Gods favoriete plek op aarde. Dat staat in Thessalatiërs 19 vers 52.

Nee hoor, dat verzin ik maar. Yosemite is fantastisch en het is vlakbij. Wij gaan er vaak heen, meestal in de zomer, de lente of de herfst. De eerste keer dat ik ‘s winters naar Yosemite ging, kwam ik aanrijden en was de weg en de hele vallei besneeuwd. Toen ik aankwam… Kijk maar naar de foto. Achter mij ziet u de Half Dome, een van de bekendste bergen en het symbool van Yosemite. En een besneeuwd veld zonder een mens. Meestal staat het vol met auto’s. Nu was er niemand. Prachtig. En het was heerlijk om daar rond te lopen, helemaal alleen. Winters kunnen eenzaam zijn, maar soms is dat juist goed. Soms ligt er ‘s winters sneeuw. Dat is gevaarlijk als je er doorheen moet rijden. Maar het heeft ook goede kanten. Als het sneeuwt, wordt alles stil buiten. Sneeuw dempt de geluiden maakt alles vredig. En als wij in ons leven winters doormaken zijn er ook heel vaak momenten van vredigheid, stilte en introspectie die wij zo nodig hebben. Misschien maakt u ook een winter door.
Zorg dat u ook de zegen vindt die God voor u heeft. Er is een zegen in iedere winter. Hannah las uit de Psalmen over een grote held, koning David. Hij was nog geen koning toen hij de beproeving doormaakte waarover zij las. David was een uitzonderlijk iemand met een uitzonderlijk leven vol strenge winters die vaak bijna zijn dood werden. David was een boeiende persoonlijkheid en moest veel lijden doorstaan, maar vierde ook vele overwinningen. Het verhaal gaat ongeveer zo… God had

Saul geroepen tot het koningschap. Als je de boog van Saul’s leven ziet, zie je dat hij eerst een goede koning is maar dan kwaadaardig, afgunstig, begerig, hebzuchtig en moordlustig wordt. Hij had een enorm potentieel, zag er goed uit, slim, uitverkoren, door God gezalfd maar hij vergooit zijn leven.
En ergens zegt God dan tot de profeet Samuel: Ik heb Saul afgewezen en kies een nieuwe koning.

Ga naar het huis van Jesse, daar woont hij. Samuel gaat erheen. Er zijn zeven jongens, allemaal zoons van Jesse. De eerste die Samuel onder ogen komt is ene Eliab. Hij is lang, knap, ziet er koninklijk uit. Samuel zegt: Dit moet Gods gezalfde zijn. En dan zegt God: Kijk niet naar zijn lengte, kijk niet naar zijn uiterlijk. Mensen kijken naar het uiterlijk, maar God kijkt naar het hart. God ziet uw hart. Hij wijst Eliab dus af. En dan, als een parade verschijnen al Jesse’s zoons voor Samuel, van de oudste tot de jongste. Maar Samuel wijst ze een voor een af. Zijn er geen anderen? vraagt hij. Ze staan ongemakkelijk te draaien, kijken om zich heen, zeggen niks. Moeten ze het wel zeggen? Ten slotte zegt iemand: Wij hebben David nog. Hij is de jongste en past op de schapen. Samuel zegt: Wij gaan niet eten voor hij er is. Sommige geleerden suggereren dat David misschien een onechte zoon was. De Bijbel vermeldt dat niet, maar er zijn aanwijzingen dat David nogal buiten de kring van zijn broers stond. Hij was ook niet uitgenodigd om mee te eten. Jesse was rijk en had dienaren, maar David moest de schapen hoeden. Misschien was u ook wel een buitenstaander binnen uw familie, had u het gevoel er niet bij te horen. Maar God kijkt naar het hart en Hij heeft een prachtige roeping voor uw leven. Zoals Samuel David riep, die trouw dat zware werk verrichtte misschien roept God u net zo. Om Gods zalving te ontvangen Als hij David ziet, zegt hij: Dit is de gezalfde van de Heer. Hij zalft David, en ogenblikkelijk wordt Davids leven zwaarder. Al gauw boekt hij succes op succes. Een verhaal dat iedereen kent is dat van David en Goliath. Dat brengt hem aan het hof van Saul, die hij op vaste basis begint te dienen. Hij wordt een groot generaal die allerlei slagen wint. Hij wordt beroemd en dat is meteen waar het misgaat voor David. Hij is trouw, loyaal, werkt hard en hij is een briljant strateeg. Dat begint het volk op te vallen. Telkens als Saul een stad binnenrijdt met zijn trouwe generaal David aan zijn zijde, begint iedereen dit te zingen: Saul heeft zijn duizenden verslagen maar David zijn tienduizenden. Elke keer dat ze een stad binnenrijden, hoort Saul het: Saul heeft zijn duizenden verslagen, maar David zijn tienduizenden. Telkens weer. En Saul raakt langzaam verbitterd. In het verhaal zie je dat David loyaal blijft zelfs als Saul probeert hem te doden. En Saul, razend, verbitterd, begint jacht te maken op David die de woestijn in vlucht. David heeft alles goed gedaan, hij is trouw geweest, moreel, goed, eervol. Zelfs toen Saul gek leek te worden, steunde hij hem. Hij is uitsluitend goed en loyaal geweest. Nu lijdt hij honger, moet rennen voor zijn leven en denkt: Ben ik echt Gods gezalfde? Klopte het wel, die belofte van Samuel destijds? Waarom heeft God mij verlaten? Waar bent U, Heer? In die tijd spaarde David tot twee maal toe Sauls leven. De eerste keer had hij dat op zeer vernederende wijze kunnen doen. Saul heeft vernomen waar David is en trekt met 3000 man de woestijn in. Op een gegeven moment moet Saul zijn behoefte doen. Zijn mannen blijven buiten de grot staan terwijl Saul binnen zijn behoefte doet. Hij weet niet dat David en zijn strijders zich daar verborgen houden. Ze zien hoe Saul zijn behoefte doet tegen de muur. David sluipt op hem af en snijdt een stukje van zijn mantel om te bewijzen dat hij hem had kunnen doden. Saul gaat weer weg en Davids mannen zeggen: Dood hem toch, dan maken ze jou tot koning. Maar dat weigert hij. Saul gaat de grot uit. En David besluit de confrontatie aan te gaan. Hij loopt op de 3000 man af met een kapotgesneden mantel en zegt: Saul, kijk eens. Ik had u op vernederende wijze kunnen doden maar ik heb u gespaard. Ik ben u loyaal. Waarom wilt u mij doden? En op dat emotionele moment kijkt Saul David aan en zegt: Ben jij dat, David, mijn zoon? En hij smeekt om vergeving en genade. Hij schaamt zich. Waarom doe ik dit? zegt hij. Maar de dag erop begint Saul al weer op hem te jagen. Later dringt David het kamp van Saul binnen en spaart opnieuw diens leven.

Hij vindt hem slapend. Hij sluipt naderbij en zijn vriend Abisaï zegt: Laat mij hem met die speer aan de grond nagelen. David zegt: Moet ik Gods gezalfde doden? Ze nemen de speer en de wateremmer en confronteren Saul ermee. Saul put zich weer uit in spijtbetuigingen. En zet opnieuw de achtervolging in. Stel dat je David bent. Je doet steeds het goede en nog steeds zit je in de woestijn. Bij die beide gelegenheden had David zijn lotsbestemming kunnen versnellen. Saul doden was te rechtvaardigen geweest. Maar hij wist in zijn hart dat dat niet Gods plan was. Misschien voelt u in uw winter de verleiding het sneller te doen. U zou iets willen doen waarvan iedereen zou zeggen: Doe maar, dat is juist. Maar in uw hart weet u dat het verkeerd is. Doe het daarom niet. Luister naar de Heer. Luister naar de Heer, Hij spreekt tot ons als we luisteren. Als je hart zegt dat het niet klopt wat men zegt, luister daar dan naar en Hij zal je naar je bestemming brengen. Laat Hij dat doen, forceer het niet. Probeer niet er sneller te komen, haast je niet door de winter. Die winters zijn vaak goed voor ons. En God weet dat die tijd in de woestijn goed was voor David. David zou David niet zijn geworden zonder die tijd in de woestijn. Wat we niet begrijpen, is dat die winterervaringen een soort vuurproef zijn.

David werd beproefd en doorstond de test. Hoe moeilijker de test, des te groter de beloning. David was ook in staat om een groot man te zien vallen. Ik denk dat hij daardoor een veel betere koning is geworden. Keken onze leiders maar naar de geschiedenis, hoe mensen zijn gevallen. Waren de leiders van onze bedrijven, kerken en scholen maar bereid in de woestijn te verblijven en te zien hoe grote mannen en vrouwen vallen en te erkennen dat ego, trots, zelfbedrog, bitterheid, onverzoenlijkheid en afgunst enorme schade aanrichten. Bleven zij maar wat langer in de winter, wie weet hadden wij dan sterkere leiders. Wat u ook doormaakt, God zal u er doorheen helpen. Amen? Maar wat moet ik doen in die winter? vraagt u. Moet ik maar een beetje lui en besluiteloos rondhangen? Nee. Hier zijn een paar dingen. Als wij moeilijke periodes doormaken hebben wij vragen als ‘waarom overkomt dit mij?’ Of: ‘Wat betekent dit?’ Logische vragen die je best mag stellen. Maar over het algemeen zullen ze de winterervaring alleen erger maken. Vooral de vraag: Wat betekent dit? En met name in kwesties van gezondheid. Als er iets naars aan de hand was met onze zoon Cohen vroegen wij ons ook af wat het zou betekenen voor hem als volwassene, voor zijn scholing. Of zou hij sterven? Zulke vragen maken het er niet beter op. In het geval van Cohen vertrouwen wij op God. Wij verzorgen hem liefdevol en wij geloven dat zijn beste tijd nog zal komen. In je eigen leven doe je net zo. Je kunt denken: Wat betekent dit? Ga ik dood? Stel zulke vragen niet. Vertrouw op God. Versterk je geloof. Geloof en zet één stap tegelijk. Niemand kan de winter versnellen. De winter is voorbij als hij voorbij is. Het wordt wel weer lente. En zomer. Maar als we ons door de winter haasten, missen wij het geschenk dat hij brengt. Als wij in een winter verkeren, hebben wij mensen nodig die ons niet opjagen maar bij ons zijn en ons liefhebben zoals wij zijn, niet zoals wij zouden moeten zijn. En ons bemoedigen. Het enige dat erger is dan een winter doormaken is die winter alleen doormaken. Het enige dat erger is dan lijden, is alleen lijden. God zal u nooit in de steek laten. Hij staat naast u en Hij houdt van u.

Gebed

Vader, wij vragen U in Jezus’ naam: Geef ons geduld en geloof als wij in de winter verkeren, wanneer wij denken dat we het niet gaan halen. U hebt ons er altijd doorheen geholpen. Heer, geef ons op momenten van vrees en twijfel geloof een frisse wind en nieuw leven. Dat vraag ik U voor iedereen die mij hoort. In Jezus’ naam, verbreek onze ketenen, breng de vreugde terug, en nieuwe lente. Maar geef ons in onze winter het vertrouwen dat U er bent. In Jezus’ naam, amen.

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

De winter in je leven!

10 februari 2019 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan