Home Leef een liefdevol leven

Opening

In 1970 ging een tv-programma van start dat miljoenen mensen anders naar het geloof deed kijken: Hour of Power. Dit is de dag die de Here heeft gemaakt. Laten we ons verheugen. Nog altijd laat Hour of Power een nieuw geluid voor een nieuwe generatie horen. Als je op God vertrouwt, kan niks je tegenhouden. Want wat uw omstandigheden en problemen ook zijn; dit moment kan uw uur van kracht zijn.

 

Samenzang – Joyful, Joyful

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.

Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt.

Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij,

die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen.

Amen! Amen! Amen!

 

Welkomstwoord door Bobby en Hannah Schuller

Dit is de dag die God heeft gemaakt. Daarover zullen we ons verheugen. Goedemorgen. Welkom, heerlijk u hier te hebben. Welkom, het is een grote eer u hier te hebben. Jesaja zegt dat God wacht op het moment dat Hij ons genadig kan zijn. We dienen een goede God. Geef degene naast u een hand en zeg: God houdt van u en ik ook. We begroeten het Lutheran Nordic Choir. Bedankt voor jullie komst. We zien uit naar jullie optreden. Laten we bidden.

 

Gebed

Vader, in Jezus’ naam bereiden we ons hart voor op rust en eerbetoon. Dank dat U hier bent, dat uw Heilige Geest hier woont en dat U ons allen hier hebt geroepen. U hebt ons vernieuwd, we zijn U dankbaar. In Jezus’ naam, amen.

 

Koorzang – Love Divine, All Loves Excelling

Liefde Gods, die elk beminnen,

hemelhoog te boven gaat

Kom in onze harten binnen,

met uw milde overdaad

Jezus, één en al ontferming,

daal vanuit de hoge neer

Met uw heerlijke bescherming,

in ons bevend hart, o Heer

Wat Gij eenmaal bent begonnen,

o voltooi het,

maak ons rein Tot de wereld is gewonnen

en in U hersteld zal zijn

Tot wij eeuwig bij U wonen,

schrijdende van licht tot licht

Leggend onze gouden kronen,

zingend voor uw aangezicht

Amen

 

Schriftlezing – 1 Johannes 4:16-21 door Hannah Schuller

U mag gaan zitten. Luistert u ter voorbereiding op de preek naar Gods Woord uit 1 Johannes.

Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem. Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn. Want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst. Volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. We hebben dan ook dit gebod van Hem gekregen: Wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

Mogen wij bij voortdurend verblijven in Gods liefde opdat we de kracht hebben anderen lief te hebben.

 

Koorzang – Let the Alleluias Resound

Almachtig en verheven Heer,

aan U behoort de lof en eer

Halleluja, halleluja
Gij warme schitterende zon,

gij zilv’ren maan, glansrijke bron

O prijs Hem, o prijs Hem,

halleluja, halleluja, halleluja

 

Geloofd door elk die U bemint

en tot vergeven is gezind

O zing halleluja

In vrede, pijn en moeilijkheid

eens kroont Gij hem met heerlijkheid

O prijs Hem, o prijs Hem,

halleluja, halleluja halleluja

 

Halleluja, halleluja halleluja,

halleluja Heer,

ik prijs U, halleluja

Heer, ik prijs U, halleluja

Heer, ik eer U, halleluja

Heer, ik eer U, halleluja

 

Wij verheerlijken U, Koning, Heer.

Wij verheerlijken het Lam

Wij verheerlijken der heren Heer,

Hij is de grote Ik ben

Hij is Heer van hemel en van aard’,

Hij is Heer van al wat leeft

Hij is Heer ver boven het heelal

die ik eeuwig eren zal

 

Halleluja aan de heren Heer

Hij is de grote Ik ben

Prijst de Vader, prijst de Zoon,

prijs de Geest, die in ons woont

O prijs Hem, o prijs Hem

halleluja, halleluja, halleluja, halleluja

 

Interview – James Rankin

BS = Bobby Schuller

JR = James Rankin

Interview

BS: Mijn gast is Jim Rankin, mede-oprichter van Adventures in Truth een club die archeologisch onderzoek, avontuur en zending combineert. Na jarenlange bijbel studie reizen Jim en zijn vrouw Sherri de wereld over op zoek naar Bijbelse oudheden. Graag applaus voor Jim Rankin.

JR: Aangenaam.

BS: Fijn je te zien. Bedankt voor je komst. Laten we het hebben over jouw spannende Indiana Jones-leven. Ik hoorde je erover vertellen op een Lord-festival. Het is begonnen in je jeugd, hè?

JR: Klopt. Al op mijn 5e zwierf ik door de moerassen van Florida, op zoek naar alligators. Dat nam in de loop der jaren steeds grotere vormen aan en tenslotte heb ik er mijn beroep van gemaakt.

BS: Als kind wilde je van alles onderzoeken en zo ben je archeoloog geworden en daar ben je nu mee bezig. Vertel eens.

JR: We reizen de wereld over. Meestal zitten we in het noorden van Ethiopië, het Bijbelse gebied waar God bewust veel archeologische sporen heeft achtergelaten. We vinden er prachtige dingen.

BS: Waarom zit je dan in Ethiopië en niet in Israël?

JR: Ethiopië is het meest zuidelijke land dat de Bijbel noemt. Je zou niet denken dat daar dingen verborgen liggen. In de Bijbel wordt op een heel stel plaatsen gesproken over gebeurtenissen en geschenken met betrekking tot de Ethiopiërs.

BS: En er is toch een grote groep Ethiopische joden?

JR: Ja, wij werken met twee van de verloren stammen: Benjamin en Dan. Die leven in het noorden, in de buurt van Gander.

BS: Maar waarom Ethiopië? Is er iets geweldigs te vinden dat je kunt noemen?

JR: Leuk dat je dat vraagt. We hebben deelgenomen aan een zoektocht naar sporen van de Ark des Verbonds. Op een eiland waar de ark geweest zou zijn hebben we opgravingen gedaan en vonden gegraveerde voetstukken bedoeld om iets op zijn plek te houden. Precies daar en kloppend met de Bijbelse afmetingen van de ark. Tot nu toe is dat het enige bewijs voor het bestaan van de ark.

BS: Je werk gaat veel verder dan archeologisch onderzoek. Het helpt onze hele studie van de Bijbel.

JR: Ja, wij geloven, in onze organisatie dat God die vondsten en ontdekkingen onthult om onze andere activiteit te ondersteunen: Het evangelie verspreiden met zonnebijbels. 70% is analfabeet.

BS: Zonnebijbels? Wat is dat?

JR: Ik heb er een bij me, ongelofelijk hè? Alsjeblieft. Dat is een Bijbel. Hij bevat het verhaal van God en van Jezus, het hele Oude en Nieuwe testament. In hun eigen taal. Je hoeft alleen op die knop te drukken.

BS: Zit er een zonnepaneeltje op?

JR: Klopt. Aan zon geen gebrek in Ethiopië. Ze geloven dat God tot hen spreekt. En we willen een leger aan predikanten opbouwen om mensen te trainen samen te werken met de kerken en met de Ethiopische joden.

BS: Genoeg. Dit is: In het begin schiep God de hemel en de aarde. Hoe zet ik hem uit?

JR: De knop ingedrukt houden. We hadden er een achtergelaten in een dorp. Drie maanden later was ik er weer. Een jongen kwam op me af rennen en riep in het Amhaars: Ik heet Gabriël. In ons dorp zijn 315 mensen tot geloof gekomen in Christus.

BS: Wauw, dat maakt indruk. Je hebt zo veel te vertellen. We kunnen meer te weten komen in je boek Jesus in Ethiopia. Nog recente vondsten?

JR: Jazeker, daarover zullen we de komende maanden berichten. Dat blijft nog even spannend.

BS: Er luisteren nu miljoenen mensen. Wat zou je hen willen zeggen?

JR: Leg je volle vertrouwen in God. Laat Hij je licht zijn en bekijk vanuit dat perspectief hoe alles in je leven heeft geleid tot waar je nu bent, om Hem beter te dienen.

BS: Bedankt voor je komst en je inspiratie. We zullen bidden voor je missie. God zegene je.

 

Gastkoor – LUTHER NORDIC CHOIR – Alleluia

 

(Dutch Touch met Remko Harms)

Toen ik verdwaald was, rondzwierf in mijn eentje
Toen vond U mij en raapte me op. U raakte mijn hart aan.
En ogenblikkelijk zag ik de weg, de waarheid en het leven
U die de bliksem door de hemel zendt en die elke dag heeft geschapen Die de morgensterren laat zingen en bij zijn komst de hemel verlichtte Ik wil mijn Redder, Koning dienen als Hij mijn naam noemt

 

Gastkoor – LUTHER NORDIC CHOIR – Wake, Awake, for Night is Flying

Op, waakt op! zo klinkt het luide,

Wat wil dit roepen toch beduiden

Gij torenwachters van de tijd?

Waakt op, Jeruzalem waakt op

Waakt op, Jeruzalem waakt op

Middernacht is aangebroken,

aangebroken Zijn uwe lampen wel ontstoken

Gij maagden die de Heer verbeidt?

Gij slapenden, ontwaakt

Uw bruidegom genaakt

Halleluja, halleluja, halleluja

Nu opgestaan!

Het feest breekt aan

Gij moet Hem ijlings tegengaan

Laat ons U ter ere zingen

Met allen die uw troon omringen

Een koor van mens’- en englenstem

Paarlen zijn der poorten bogen

Paarlen die nederdalen uit de hoge

Het hemelse Jeruzalem

Halleluja, halleluja, halleluja

Geen oog heeft ooit begroet,

geen hart heeft ooit vermoed

Zulk een vreugde zo juichen wij en roemen blij

De glorie van uw heerschappij, halleluja

De glorie van uw heerschappij

 

Donateursbrief en proclamatie

Wat zijn jullie goed. Komt één van jullie misschien uit Orange, Iowa? Niet? Mijn familie komt oorspronkelijk uit Orange, Iowa. Als u Schullers of De Haans kent, kon dat wel eens familie zijn. Geweldig dat jullie er waren. Ik kreeg een brief van ene Steven uit Huntsville. Het is het wonderlijke verhaal van een dominee die in de gevangenis belandde wegens diefstal. Hij schrijft: Ik zit een straf van 16 jaar uit. Mijn leven ligt in duigen maar ik zie dat God bezig is mijn leven weer op te bouwen. ‘Pas zei je iets in de trant van: Je leven is een verhaal waarvan je afloop niet kent. Dat heeft me echt verder geholpen. Gods roeping voor mijn leven geldt nog steeds, Hij kan me nog steeds gebruiken.

Dit is waarom we doen wat we doen voor mensen. Of je nu in de gevangenis zit, wat je ook doormaakt als je het gevoel hebt dat je leven in duigen ligt weet dan: Je leeft niet voor niks. God is niet klaar met jou en je beste dagen komen nog als je gelooft in Jezus. Amen? Hierom doen we wat we doen. We zijn net met die wand begonnen, waarop we brieven vastnieten die getuigen dat Gods liefde, kracht en genade genoeg zijn om ons door de moeilijkste tijden te loodsen. Amen?

Dit wordt een mooie dag. Gaat u staan en zeg samen met mij de proclamatie. Houd uw handen zo, in een gebaar van ontvangen.

Ik ben niet wat ik doe of wat ik heb. Ik ben niet wat mensen over me zeggen. Ik ben Gods geliefde kind. Dat is wie ik ben. Dat kan niemand me afnemen. Ik hoef me geen zorgen te maken of te haasten.
Ik mag vertrouwen op mijn vriend Jezus en zijn liefde delen met de wereld.

Zo is het, amen.

 

Leef een liefdevol leven

door Bobby Schuller

Je naasten liefhebben

U mag gaan zitten. Ik wil beginnen met iets eenvoudigs namelijk de uitspraak dat liefde de maatstaf is voor iedere gelovige. Dat we geroepen zijn onze naasten lief te hebben dus ook vervelende mensen die voordringen bij de kassa. Dat weten we. Als je christen bent en een bepaalde tijd naar de kerk bent gegaan weet je dat je van mensen moet houden. En dat probeer je. De meeste preken gaan over: Meer je best doen. Zó moet je van mensen houden. Doe je uiterste best en ga niets steeds in de fout. Maar het mooie van christelijke liefde is, dat het niet gaat om harder je best doen. Liefde heeft te maken met wat je doet en niet met wat je voelt maar het is geen kwestie van harder je best doen.

We zeggen iedere week de proclamatie omdat, als je leeft vanuit Gods liefde en genade het niet gaat om je prestaties, trofeeën of je reputatie. Totdat je identiteit is verankerd, niet in wat mensen zeggen maar voor 100 procent in Gods liefde. De gezondheid van je geloof is exact evenredig aan je liefde voor God en voor mensen. Van alles wat je als gelovige zou moeten meten, is dat het belangrijkste.

Christelijke liefde

Allereerst een verhaal. Sommigen van u kennen mijn mentor, Bill Gaultiere. Hij werkte vroeger in New Hope en is al jaren mijn mentor. Hij heeft een groot geloof. Dallas Willard was zijn mentor. Bill ging eens met zijn dochter Brianna naar een wedstrijd van de Angels. Toen hij weer bij zijn auto kwam, (Hebben we een foto?) was dit gebeurd. Zijn auto was volkomen bekrast. Degene die dit had gedaan kende hem natuurlijk niet. Hoe reageer je als je auto zo is toegetakeld? Ik weet wat ik zou hebben gedaan. Ik zou vergeten dat ik dominee was, tegen de auto schoppen en het nog erger maken. Voor de meesten hangt hun reactie af van hoe ze zich op dat moment voelen. Als je net de loterij hebt gewonnen en 1,5 miljard rijker bent, dan zeg je: Kan mij niet schelen. Maar misschien heeft jouw team verloren en heeft er iemand bier op je gemorst en heeft je vriendin het net uitgemaakt. Hoe reageer je dan? Ik noem deze mogelijkheden omdat onze reacties op problemen in het leven zijn gebaseerd op omstandigheden. Onze liefde voor anderen is gebaseerd op wat er met ons gebeurt. Bill vertelt dit verhaal als illustratie van leven als een discipel omdat hij bij zichzelf merkte dat hij wel boos was op die man. Of vrouw, we gaan er altijd vanuit dat het een man is. Ik was boos op de man die dit had gedaan, maar had ook met hem te doen. Mijn hart brak voor hem. Hoe is het voor hem en de mensen met wie hij omgaat? Ik bedacht hoe negatief hij moest zijn over zichzelf en dat hij waarschijnlijk geen goede vrienden had. Bill begon ongemerkt te bidden voor de man, voor degene die zijn auto had toegetakeld. Ik vind dat verhaal een mooi voorbeeld van christelijke liefde.

Je vijanden liefhebben

Jezus wil dat we onze vijanden liefhebben. De theologie kent de apologetiek: Redeneringen waarom we onze vijanden niet hoeven lief te hebben. Dat klopt niet. U hoort te houden van mensen van wie moeilijk te houden is, ook al ontmoet je ze nooit. Woede voelen is niet meer dan normaal en soms is het goed. Je kunt tegelijk boos zijn en van iemand houden. Ik begin hiermee omdat dit de visie is. Als ik na een wedstrijd van de Angels, op een voor mij ellendige dag mijn auto bekrast vind, mag ik, ondanks mijn begrijpelijke woede, niet aan mezelf denken maar hoor ik te doen te hebben met die persoon. Empathie met hem te voelen. Te erkennen dat diegene in zekere zin al in de hel leeft. Dat hij een leven leidt dat volkomen is afgesneden van Gods liefde en kracht. Daarom is christelijke liefde een wonder. Het is een wonder omdat de meeste mensen hun reactie laten afhangen van hoe anderen ons behandelen. Jezus zegt in de Bergrede…Als je alleen houdt van wie van jou houdt, ben je net als de heidenen. En als je alleen je broeders groet, wat doe je dan méér dan anderen? Dat doen ook de ongelovigen. Wat maakt een christen uniek in de manier waarop hij met anderen omgaat? Het antwoord is dit: Al heb je nog zo een beroerde dag. Al loopt alles anders dan je wilt. Al loopt alles in jouw leven in de soep, God heeft die persoon lief, daarom moet u hem ook liefhebben. Er moet iets opborrelen in je hart: Ik zal van die persoon houden, ongeacht hoe ik me voel.

Als Stefanus, de eerste martelaar, ter dood wordt gebracht omdat hij het evangelie heeft gepredikt, zijn z’n laatste woorden. Hij wordt gestenigd. Hij kijkt op naar de hemel terwijl de stenen door de lucht vliegen. Hij heeft niemand iets misdaan. In de Bijbel staat dan dat Jezus niet aan Gods rechterhand zit maar aan Gods rechterhand staat. Volgens sommige theologen geeft Jezus hem een staande ovatie. En wat zijn Stefanus’ laatste woorden? ‘Heer, reken hen deze zonde niet aan.’ Dat doet me denken aan Jezus’ woorden aan het kruis: ‘Vader, vergeef het hen, want zij weten niet wat zij doen.’ We moeten begrijpen: Dat Jezus en Stefanus en grote mannen en vrouwen van God zulke dingen kunnen zeggen en voelen ook al worden ze mishandeld en vervolgd komt doordat hun ziel zo overstroomt van Gods agapè-liefde dat ze vanzelf zo reageren. Het is wie ze zijn.

God is liefde

Ik lees uit 1 Johannes, een van de beroemdste passages over christelijke liefde. Johannes schrijft aan de kerk en zegt: God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem. Die uitspraak heeft verstrekkende gevolgen voor onze theologie. Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn. Want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst. Volmaakte liefde sluit angst uit want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief’, maar hij haat zijn broeder of zuster is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. We hebben dan ook dit gebod van Hem gekregen: Wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben. Je voelt je al gauw schuldig als je dit leest, hè? Je denkt aan iemand die je minder liefdevol hebt behandeld. Ik geloof niet dat Johannes ons hier een schuldgevoel wil aanpraten. Hooguit een beetje. Hij wil ons eerder een recept meegeven.

Henri Nouwen: de eerste liefde

Henri Nouwen sprak naar aanleiding van deze tekst over ‘de eerste liefde’. Johannes zegt: We houden van God omdat Hij eerst van ons hield. Dus om lief te hebben als een christen, moet je je overgeven aan Gods liefde. Zolang je niet je plek hebt gevonden in Gods kracht en liefde zal je nooit echt de kracht hebben om mensen lief te hebben die jou haten, beledigen, over jou roddelen of die je kwetsen. Leven met een geduldige agapè-liefde in alles. Zolang je niet bent geworteld in Gods liefde, kan je anderen niet liefhebben. Daarom doet deze kerk zijn best om het idee te versterken dat God u hoe dan ook liefheeft. Die liefde kan niemand u geven of afnemen. Die blijft eeuwig. Zolang u zich daar niet aan overgeeft, verandert uw leven nooit. Heel ons geloofsleven moet in het teken staan van het feit dat God in zijn Koninkrijk ons liefheeft. Als we daarvan doordrongen zijn, wordt ons leven zo heilig. Want dan leven we vanuit verlangen, vreugde, vrede. En vanuit dat vernieuwde hart kunnen we alleen maar het goede doen. Dus… We moeten anderen liefhebben.

Het is wel verwarrend. Elke zondag zeggen we: Wend u tot uw buurman en zeg: God houdt van u en ik ook. Christenliefde heeft niets te maken met gevoelens, maar des te meer met je hart en met hoe je handelt. Liefde is zorg voor het welzijn van je medemens. Liefde is niet: je gevoelens of emoties. Liefde betekent dat je een zier geeft om iemand. Dat betekent het. Weet u dat Jezus de geldwisselaars liefhad? En dat Hij Judas liefhad? En dat Hij de farizeeërs liefhad? Werkelijk. Hij wilde het beste voor al die mensen en Hij was tot alles bereid om hen grondig te kunnen veranderen. Hij wilde dat ze gered werden en in de hemel zouden komen. Hij wilde die mensen liefhebben. Daarom viel het Hem niet moeilijk om zo liefdevol tot hen te spreken.

Liefde is wat de Samaritaan toonde. Dat is het voorbeeld dat Jezus geeft. Religieuze ambtsdragers liepen de man voorbij maar de Samaritaan, de uitgestotene, hielp hem. Als je iemand die dorst heeft, water geeft, is dat liefde. Als je een naakte kleedt of een huilende troost, toon je je liefde. Als je het vreselijk vindt voor je vijand dat hij de cel in moet is dat uit liefde. Liefde heeft alles te maken met zorg om wat er met iemand gebeurt ook al mag je diegene niet. Liefde komt neer op: een fatsoenlijk mens zijn. Onze ziel is breekbaar. We moeten er voorzichtig mee omgaan. De sterke mensen in uw leven zijn minder sterk dan u denkt. Ze hebben u nodig. Ze hebben genade nodig., vriendelijkheid. Maar wij missen de kracht om vriendelijk tegen hen te zijn zolang we niet zijn geworteld in Gods liefde.

Credo: Gods geliefde kind

Hier zijn we weer bij het uitgangspunt: Je bent niet wat je doet. Je bent niet wat je hebt. Je bent niet wat mensen over je zeggen. U bent Gods geliefde kinderen. Jij bent Gods geliefde kind, Hij houdt van je, nu, op dit moment. We moeten leven in genade voordat we kunnen leven in heiligheid. Niet andersom. Die woorden die we wekelijks uitspreken komen meen ik uit Henri Nouwens boek Life of the Beloved.

Ik weet nog dat ik toen ik dat credo dagelijks begon te bidden dat mijn leven toen radicaal veranderde. Ik begon die woorden voor mezelf op te zeggen En merkte dat ik geestelijk rijker werd. Ik hoefde mij niet meer te bewijzen tegenover anderen en werd minder lichtgeraakt. Doordat mijn ego als het ware afnam en mijn eigenwaarde toenam doordat ik leefde in Gods liefde kon het mij niet zoveel schelen wat mensen van me vonden. Plotseling had ik moed. Ik kon doen wat juist was, ook als dat pijn deed. Ik durfde dingen te zeggen ook al dacht ik dat mensen mij erom zouden afwijzen. Het gaf me de kracht een beter mens te worden. En die kracht dankte ik geheel en al aan het dagelijks richten van mijn leven naar dit idee: God heeft me lief. Weet u wat het deed? Het gaf veerkracht aan mijn stap. Zo ziet u me wekelijks lopen. Opgeruimd.

Ik maak moeilijke dingen door. Hannah en mijn zoon hebben gezondheidsklachten. Ik slaap vaak slecht door die dingen en door stress. Maar door mijn leven steeds weer te richten op Gods liefde, ben ik tot het volle besef gekomen dat alleen leven uit Gods genade juist is. Zolang ik niet ten volle leefde met de identiteit dat God me liefheeft dat ik niets hoef te bewijzen, dat Jezus’ werken voldoende waren zolang ik daar niet was, voelde ik me als verdoofd, deed ik wanhopig mijn best, had ik altijd het gevoel achter de feiten aan te rennen, niet vooruit te komen. Maar nu is dit mijn dagelijkse tred: Ik ben niet wat ik doe, wat ik heb of wat mensen over me zeggen. Ik ben Gods geliefde zoon. Net als u. Gods zonen en dochters.

Leven in Gods liefde

Leven we daarnaar, dan geeft het ons de kracht anderen lief te hebben. Zeg amen als u weet dat het waar is. Als iemand ons beledigt, zijn we geneigd ons terug te trekken. Dan zetten we een valse grijns op en doen alsof er niks aan de hand is. ‘Het kan me niet schelen dat je dat zei.’ Terwijl je kookt van woede. Krachtiger types zullen boos uitvallen en schreeuwen. Hoe durf je dat over mij te zeggen? Mijn honkbalteam wordt dit jaar kampioen. Of waardoor u zich ook beledigd voelt. Geen kwaad woord over de Angels. Maar als je werkelijk in Gods liefde leeft, merk je dat je zenuwen niet zo gespannen zijn, begrijpt u? Als iemand iets zegt dat echt onvriendelijk en kwetsend is, voel je het nog wel, maar pakt het je minder aan. En dan zie je, zoals Rick Warren zei: Gekwetste mensen kwetsen mensen. Gewonde mensen verwonden mensen. Wat ze over mij zeggen, zegt eigenlijk meer over hen. Ik hoef het mij niet aan te trekken. En ik kan van iemand houden en tegelijk woedend op hem zijn. Dat is het resultaat van verblijven in Gods liefde.

Vrede in je leven

Kijk eens naar je leven. Kijk niet constant op je telefoon. Probeer geen 25 uur te proppen in een dag van 24 uur. Probeer niet elk moment, elke seconde van je leven te vullen met werk of met vermaak. Laat ruimte voor vrede, rust, nietsdoen, een rustig gesprek met een vriend, een boek lezen. Kom eens een keer op tijd. Bid veel, leer Bijbelteksten uit je hoofd, zing de psalmen. Laat goede vrienden je scherp houden, luisteren naar je verdriet en je helpen in je zonde. En als je merkt dat je verblijft in Gods liefde zal je leven getransformeerd worden. Amen? Laten we bidden.

 

Gebed

Vader, we komen tot U in de naam van Jezus en danken U dat U ons de weg hebt gewezen.
Help ons te denken zoals U denkt, te zien zoals U ziet, opdat wij op Christus gaan lijken in alles wat we doen. Uit zo’n leven komt ware vreugde voort. We hebben U lief. In Jezus’ naam, amen.

 

Koor – My Hope is Built on Nothing Less

Ik heb mijn hoop alleen gebouwd
Op Gods rechtvaardigheid en trouw

‘K vertrouw niet meer op schone faam

Maar leun alleen op Jezus’ naam

Christus de Rots, mijn vast bestaan

Elk and’re grond zal ooit vergaan

Elk and’re grond zal ooit vergaan

 

Zegen

De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. De Here wende u zijn aangezicht toe en Hij geve u vrede. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Leef een liefdevol leven

10 april 2016 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan