Samenzang – Joyful, Joyful
Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid.
Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend
Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!
Welkomstwoord door Bobby Schuller en Hannah Schuller
Dit is de dag die de Here gemaakt heeft. Wij verheugen ons daarover. Goedemorgen. Hartelijk welkom, jullie allen. Wij zijn blij dat jullie er zijn. Het maakt niet uit hoe je zangstem klinkt. Aanbid vandaag met heel je hart en met luide stem. Er is kracht in samen God aanbidden. We houden van jullie. Dank voor jullie komst. Alleen een rap is al goed genoeg voor ons, toch? Bob Dylan… Joyful Joyful, we adore You.
Ga ervoor. Laat ons bidden.
Gebed
Wij danken U, Heer. We zijn dankbaar dat Uw Heilige Geest hier is. Dank U, God, dat U ons aanspoort
richting een leven van voorziening van gezondheid, van goedheid. Dank U dat U alleen wilt wat goed voor ons is en niet wat slecht is en dat U ons hebt vergeven en van ons houdt. Wij danken U. Dit bidden wij in Jezus’ naam. Amen. Richt je naar degene naast je en zeg: God houdt van je en ik ook.
Koorzang – Praise to the Lord, the Almighty
Lof zij de Heer, de almachtige Koning der ere
Laat ons naar hartenlust zingen en blij musiceren
Kom allen saam, psalmzingt zijn heilige naam
Loof al wat ademt de Here
Lof zij de Heer, Hij omringt met zijn liefde uw leven
Heeft u in ’t licht als op adelaarsvleugelen geheven
Hij die u leidt zodat uw hart zich verblijdt
Hij heeft zijn Woord u gegeven
Lof zij de Heer, Die uw huis en uw haard heeft gezegend
Lof zij de hemelse liefde die over ons regent
Denkt elke dag aan wat Zijn almacht vermag
Die u met liefde bejegent
Lof zij de Heer, lof zij de Heer
Lof zij de Heer, de Koning van de schepping
Lof zij de Heer, met de heerlijkste naam van zijn namen
Christenen loof Hem met Abrahamskinderen samen
Hart wees gerust, Hij is uw licht en uw lust
Alles wat ademt zegt: amen,
Amen, amen, amen
Schriftlezing – 1 Korinthe 1:18-19, 25-31 door Hannah Schuller
Sla alsjeblieft jullie Bijbel open bij 1 Korinthe 1:18 en 25. Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God. Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen. Let namelijk op uw roeping, broeders: Er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken. Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren en wat niets is, om wat iets is teniet te doen opdat geen vlees voor Hem zou roemen. Maar uit Hem bent u in Christus Jezus Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing
opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere. Amen. Het Woord van de Heer. God zij gedankt.
Interview – Sara Hagerty
BS = Bobby Schuller en SH = Sara Hagerty
Sara Hagerty is een spreker en bestsellerauteur van de populaire Adoration-reeks. Door haar boeken is zij een stem van hoop geworden voor velen die voor uitdagingen in hun leven staan. Haar nieuwe boek, The Gift of Limitations: Finding Beauty in Your Boundaries moedigt lezers aan om hun beperkingen te omarmen en in te zien dat de dingen die wij als onze grootste zwakheden zien op de meest onverwachte manieren gebruikt kunnen worden.
BS Welkom, Sara Hagerty. Sara, hoi. Wat een voorrecht om je vanmorgen te spreken. En welkom, wij zijn blij dat je er bent.
SH Dank je, ik ben blij om hier te zijn.
BS Veel mensen zijn bekend met je Adoration-serie en andere dingen die je hebt gedaan. Voordat wij naar je nieuwe boek gaan, kun je iets vertellen over je geloofsreis voor degenen die jou en je achtergrond niet kennen?
SH Ik ben al heel lang een gelovige. De eerste hobbels in mijn geloof beleefde ik kort na mijn twintigste toen mijn man en ik 13 jaar lang onvruchtbaarheid doormaakten. In die tijd adopteerden wij twee kinderen uit Ethiopië en nog eens twee uit Oeganda en hadden wij een aantal schijnzwangerschappen.
Een weg met God vol ups en downs.
BS Ik weet dat veel mensen niet beseffen hoe pijnlijk onvruchtbaarheid kan zijn voor stellen, maar vooral voor de vrouw. Wij hebben familieleden en anderen gehad…
SH Het is slopend.
BS Ja, het is iets vreemds. Laten wij het hebben over je boek The Gift Of Limitations. Wat inspireerde je om dit boek te schrijven?
SH Toen ik net in de 20 was en iedereen om mij heen de stap naar het moederschap zette en aan een gezin begon, stond ik voor een bordje met ‘Verboden Toegang’ erop. Toen besefte ik voor het eerst dat je jezelf niet zomaar het leven kunt bezorgen dat je denkt te krijgen met God. Dat je bepaalde omstandigheden niet in de hand hebt. En toen mijn gezin groeide, begon ik te zien dat ik ook toen mijn gezin groeide en ik met gezondheidsbeperkingen te maken kreeg en zelfs toen ik een groot en vol gezin
had en ik toch niet gelukkig was begon ik de vraag te stellen wie God is. Alsof er een hek, een grenslijn
rond mijn leven stond die niet bewoog. En ik begon in te zien dat Hij hier is en dat Hij iets voor me heeft
in deze afschuwelijke beperkingen.
BS Je had het over het geschenk van beperkingen. Hoe waren die beperkingen in praktische zin een geschenk?
SH Dat is de ironie van de titel. Ik denk niet dat wij tegen onszelf kunnen zeggen dat dit simpelweg een geschenk is. Waar ik over schrijf in het boek, is dat er een proces is waar wij allemaal doorheen moeten:
Onze beperkingen benoemen. De dingen waar wij een hekel aan hebben en die wij proberen op te lossen daar spenderen wij heel veel energie aan om ze te overwinnen. Waarschijnlijk heeft iedereen die kijkt, wel iets dat maar niet wil lukken. Ze bidden, ze vasten, ze vragen om een verandering die uitblijft.
Om onze beperkingen als een geschenk te zien, moeten wij ze benoemen. Wij moeten onszelf toestemming geven en ruimte gunnen om erover te rouwen. In die rouw denk ik dat wij merken dat God ons tegemoetkomt. Wij krijgen misschien een andere versie van het verhaal dat Hij voor ons schreef dan het verhaal dat wij denken te leven. Is er een voorbeeld in de Bijbel waar je dit soort dingen ziet gebeuren waar iemand een beperking heeft en je dit soort dingen in de Bijbel benoemd ziet? Overal in de Bijbel. Praktisch gesproken denk ik aan Maria. Wat wij nu zien als de redding van de hele wereld ervoer zij als het verlies van het beeld dat mensen van haar hebben. Mogelijk verlies van familierelaties,
verlies van respect in de gemeenschap. Dat was een ingrijpende beperking, die redding bracht voor de hele wereld. Het is heel boeiend dat God haar uitkoos. Hij gaf haar een verhaal dat zo anders was dan wat ze zich waarschijnlijk had voorgesteld toen ze zich verloofde. Maar kijk naar de vruchten van dat verhaal en zie dat het beperkte leven dat ze leefde zelfs toen ze toekeek hoe haar zoon stierf, zoveel diepgaand leven bracht. Ik heb drie jaar lang ergens voorgebeden. Elke ochtend liep ik door mijn huis en bad: God verander dit, God verander dit, God verander deze omstandigheid. En op een ochtend zei God zachtjes; het gaat om jou en Mij meer nog dan dat deze omstandigheid verandert. Ik denk dat als wij tegen onze beperkingen aanlopen wij aangespoord worden om op te merken wat er eigenlijk in ons gebeurt en soms zijn deze beperkingen er bewust en roept God op tot overgave. Soms zegt Hij dat je moet blijven geloven dat Hij deze berg kan verzetten. Er is geen standaardverhaal.
BS Als je op zoek bent naar een boek dat je echt zal helpen als je je afvraagt waarom God je gebeden niet beantwoordt zorg dan dat je dit boek krijgt. The Gift of Limitations van Sara Hagerty. Sara, heel erg bedankt.
SH Heel erg bedankt dat ik mocht komen. Dank je wel.
Duet – See the Light door Princeton & Preston Parker
Hoe somber de zaken er ook voor staan voor je je kunt je vastklampen aan de hoop dat het licht doorbreekt. Pres, we gaan zingen.
Duisternis lijkt overal om me heen te zijn
Ik zoek naar wat mijn ogen niet kunnen zien
Waarheen moet ik nu, wie kan ik vertrouwen?
Niemand anders dan U, mijn hoop is Jezus
Ik zie het licht, ik zie het licht komen
Zing allemaal mee
Kom in actie!
door Bobby Schuller
Er waren twee pottenbakkerscursussen. De docent voert een experiment uit. Dit werd gepubliceerd in Art and Fear van David Bayless. Deze docent pottenbakken wilde zien wat goed aardewerk goed maakt. Is het hoeveelheid? Of is het studie? Hij gaf twee cursussen. De eerste groep gaf hij een opdracht. Ik wil dat jullie dit doen: Jullie krijgen een cijfer voor één werkstuk. Hoe beter het is, hoe hoger je cijfer. Tegen de tweede groep, die niets wist van de eerste, zei hij: Jullie worden beoordeeld op de hoeveelheid potten die jullie maken. Ze hoeven niet perfect te zijn. Maak er gewoon zoveel mogelijk. Daarop zal ik jullie beoordelen. Hij verwachtte dat de groep die zich toelegde op het maken van één geweldige pot de beste pot zou maken, maar het tegenovergestelde gebeurde. Hij ontdekte dat de tweede groep niet alleen de meeste potten had maar dat hun beste potten vele malen beter waren dan die ene pot van de eerste groep. Is dat geen interessante parallel met het leven? Dit is wat wij leren van dat verhaal: Actie, oefening, doen maakt het verschil. Doen maakt het verschil. Ja, wij plannen, ja, wij visualiseren, ja, wij schrijven onze doelen op. Ja, wij leren, ja, wij groeien maar als je geen actie onderneemt, doet al dat andere er niet toe. Daar gaan wij het vandaag over hebben. Dit is de belangrijkste reden waarom mensen geen doorbraak ervaren in hun leven. Dit is de belangrijkste reden waarom mensen vol potentieel, waarom mensen die goed opgeleid zijn, waarom mensen die intelligent en optimistisch zijn mensen die goede connecties hebben en gezond zijn, mensen die slim en positief zijn, toch geen doorbraak beleven. Omdat ze geen actie ondernemen. Dat is de reden. Ze praten, ze plannen, ze ontwerpen, ze begroten, ze visualiseren maar ze komen nooit in actie. En dat komt doordat actie voortkomt uit geloof. Daarom willen wij het vandaag hebben over hoe geloof voortkomt uit hoop en hoe dat geloof, in God en de Bijbel actie in ons teweegbrengt en ik hoop dat je hier vandaag veranderd zult vertrekken. En als je op YouTube of op televisie kijkt wil ik je aanmoedigen om naar deze hele preek te luisteren en ik beloof je dat je dan klaar bent om verschil te maken in het leven. Je zult de doorbraak beleven waar je op hoopt. Wij beginnen met Gods Woord. Als je je Bijbel bij je hebt, open die dan bij 1 Korinthe 1:18. Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God. Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. En dan door naar vers 25: Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen. Let namelijk op uw roeping, broeders en zusters. Er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken. Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren en wat niets is, om wat iets is teniet te doen opdat geen vlees voor Hem zou roemen. Maar uit Hem bent u in Christus Jezus Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing. Ik hou van deze passage omdat het gaat over hoe je als je verbonden bent met Gods wijsheid, voor alle anderen een domkop lijkt. Ze zien je als iemand waar je de spot mee kunt drijven totdat je de overwinning behaalt. Als Paulus deze brief aan de kerk schrijft, zegt hij: Ik weet dat sommigen van jullie een geweldige impact hebben gehad. Sommigen van jullie zijn beroemd, sommigen hebben de wereld veranderd. Maar jullie allemaal en dit is belangrijk in het Romeinse Rijk, jullie kwamen allemaal uit het niets. Laat mij jullie een vraag stellen: Wie heeft er ooit gehoord van Tiberius Claudius Germanicus? Steek je hand maar op. Als je hier in de eerste dienst was, doe je niet mee. Tiberius Claudius Maximus. Sorry, Tiberius Claudius Germanicus. Wie? Vier handen, dat is best goed. Dat wordt strafregels schrijven, Jen. Jij zat ook in de eerste dienst. Je jokt. Tweede vraag: Hoe velen van jullie hebben gehoord van Petrus? Iedereen, hè? Een hoop mensen. Dit is interessant: Tiberius Claudius Germanicus droeg de titel Caesar. Maar als je in het jaar 54 had gezegd, ken je Tiberius Claudius Germanicus toen deze brief werd geschreven, zou iedereen je uitlachen. Het zou hetzelfde zijn als wanneer Taylor Swift president zou zijn, of zoiets. De beroemdste persoon met de meeste macht ter wereld. Petrus kwam uit een hoekje van de wereld waar niemand om gaf, Israël en een hoekje van Israël waar niemand om gaf in Israël: Galilea. Daar zaten alle immigranten en vissers. Petrus was daar aan het vissen en hij werd geroepen en vandaag de dag weten wij dat hij een van de grootste en belangrijkste figuren in de geschiedenis is. Ook als je atheïst bent, moet je dat erkennen. Dus het is interessant hoe Paulus zegt dat God graag mensen kiest zoals een obscure visser die niet van adellijke afkomst is om de wereld te veranderen en een cascade-effect op de geschiedenis te hebben. Is dat niet hoopvol voor ons? Of je nu van adellijke afkomst bent of niet ik wil niet zeggen dat adellijke afkomst slecht is, maar dat dat niets uitmaakt. Dit is waar het om gaat. Onderneem je actie? Leef je door geloof? God gebruikt graag ongeschoolde mensen om onmogelijke dingen te doen. Amen. Door hen goddelijke wijsheid te geven in plaats van de wijsheid van de wereld. De wijsheid van de wereld die lijkt op zekerheid. Dat is eigenlijk een valse zekerheid die vaak leidt tot arrogantie en mensen die vasthouden aan posities in plaats van wat God van je wil: Wandelen door geloof en niet door te zien. Wandel door geloof. Als je hier bent en je bent slim en ik weet dat je dat bent zul je zeggen: Bobby, moeten wij niet plannen? Is het niet goed om kennis te hebben? Om te leren? Ik zeg dan: absoluut. Je kent mij. Maar dit is een goede vuistregel. Wees elite maar wees niet elitair. Daar zit verschil tussen. Doe je best. Doe alles wat je kunt. Geef alles wat je hebt. Raak zoveel levens als je kunt. Bouw zoveel als je kunt. Heb zoveel lief als je kunt. Maar blijf uiteindelijk ontvankelijk om van God te leren en te horen. En doe het niet op eigen kracht, maar door de kracht van de Geest. Doe alles wat je kunt, maar rust niet op je lauweren. Doe wat je kunt om te winnen maar vergeet niet om andere mensen over de finish te helpen. Dit is hoe we onze problemen als gelovigen oplossen. Die lossen wij op met het Woord van God, met de Bijbel. Wij begrijpen de Bijbel, het Woord van God, en zijn wijsheid en wij laten ons daardoor leiden, Wij nodigen de Heilige Geest, de auteur van de Bijbel, uit om tot ons te spreken. Wij luisteren naar de Bijbel en naar de Geest. Dat is voor veel mensen niet erg concreet maar ik zeg je dat dit soort kracht zorgt voor actie en doorbraak in het leven. Dit zegt de Bijbel: Gods wijsheid is dwaasheid voor hen die verloren gaan. Het kruis is dwaasheid voor hen die verloren gaan. Als wij zeggen: Ik heb geen macht over mijn verslaving, mijn zonde, mijn egoïsme, al die dingen die ik niet in mijn eentje kan oplossen, ik moet met Christus gekruisigd en tot nieuw leven gewekt worden alleen zo kan ik gered worden. Dat klinkt belachelijk voor de wereld, maar het is het enige antwoord om onze wereld te redden: het kruis. Als Jezus zegt dat je je vijanden lief moet hebben en de wereld zegt dat je je vijanden moet pakken en ontslaan en belasteren dan zegt Jezus dat we onze vijanden lief moeten hebben. Dwaasheid, zegt de wereld. Het is dwaasheid om te geven als je in nood bent. Maar dat is precies wat de Bijbel ons vertelt. Schenk geld als je in nood zit. Schenk genade en geen spotternij. En zelfs dingen als kinderen krijgen en trouwen. Veel mensen in de wereld vinden dat dwaasheid. Niet dat iedereen dat moet doen maar het idee dat het dom is of een verspilling van tijd of geld of een verspilling van een leven en niks voor mij. En de grootste van allemaal is hoop. En de hoop waar ik vandaag over zal spreken is niet de hoop waar zo velen in de wereld over spreken. En wel hierom: Er zijn twee soorten hoop. Dit is de eerste: Luie hoop. Je weet hoe dat eruitziet. Wij kennen dat allemaal. Ik hoop dat ik wat geld krijg om mijn huur te betalen. Ik hoop dat ik opslag krijg. Ik hoop dat mijn kinderen God zullen kennen. Ik hoop dat ik ooit kan reizen. Ik hoop dat ik iemand ontmoet of dat mijn relaties beter worden. Ik hoop dat mijn huwelijk beter wordt. Het ligt aan hem. Het ligt aan haar. Ik hoop, ik hoop, ik hoop. Niet goed. Hier is de tweede soort, een Bijbelse soort hoop. En daar gaan wij het vandaag over hebben. Bijbelse hoop. En zo ziet die eruit. Het betekent het begrijpen van de wegen en beloften van God die in de Bijbel staan. En die hoop wekt in ons een soort geloof op een denken vanuit mogelijkheden. Het is mogelijk voor mij. Het wakkert geloof in ons aan dat ervoor zorgt dat wij actie ondernemen. Onthoud, als je een groter geloof wilt hebben, dan krijg je dat niet door te bidden. Je krijgt geen geloof door gebed. En niet door aanbidding. Dit is hoe je geloof krijgt: Geloof krijg je door te luisteren naar het Woord van God. Als je een groter geloof wilt, bestudeer dan de Bijbel. En bestudeer die serieus. Dat is hoe wij ons geloof vergroten. En als dat gebeurt, als ons geloof toeneemt, leidt dat tot echte actie. Als het geloof toeneemt, neemt de actie toe. De praktijk zal het uitwijzen. Dit gebeurt er als je de hoop hebt die gebaseerd is op het Woord van God. Het betekent dat je begint voordat je alle antwoorden hebt. Je zult sommige antwoorden hebben, maar niet alle. En zo zijn de dingen nu eenmaal. Mijn opa Schuller bouwde deze hele bediening op dit principe. De risico’s die hij nam zonder antwoorden te hebben, vind ik nog steeds onvoorstelbaar. In oorlogstijd heb je de zogenaamde mist van de oorlog: Je weet dat je actie moet ondernemen zonder te weten wat er speelt. Je weet hoe je voorbereid moet zijn. Je hebt een idee van de situatie maar het enige wat je weet is dat je sterft als je blijft staan. Wij moeten naar buiten. En dat is eng. En zo is het leven. Het leven zit vol oorlogsmist. Maar één ding weten wij zeker: Als wij hier blijven, gaat het niet goed. Als wij hier blijven en hopen dat het goed gaat, gaat het niet goed. Je hebt wat tijd om te plannen, om een visie te ontwikkelen om een koers te bepalen, maar de richting is vooruit. Niet hier. Je moet iets doen. Jezus geeft zijn discipelen een mooi experimentje, waar ik vaak op teruggrijp. Hij zegt dat ze moeten gaan. En Hij zegt erbij: Ik stuur jullie erop uit om wonderen te verrichten en grote dingen te doen maar neem geen eten mee, geen bagage, zelfs geen geld, zelfs geen rolkoffertje. Dat zegt Hij niet, maar je snapt het wel. Neem niets mee behalve wat je aan hebt. Je zult niets nodig hebben. En dat is precies wat er gebeurt. Ze gaan erop uit en ze verrichten wonderen en ze drijven geesten uit en er gebeuren ongelooflijke dingen en bij hun terugkeer vraagt Hij: Nog iets nodig gehad? Nooit, zeggen ze. Wij kwamen geen moment iets tekort. En dit is het interessante aan leven in Gods Koninkrijk: Als Hij je op pad stuurt, wil Hij dat je erop vertrouwt dat Hij een weg zal maken die jij mag bewandelen. Dat zal Hij en dat heeft Hij altijd gedaan. Dit is dwaasheid voor de wereld, toch? Dit is dwaasheid voor de wereld, vooral voor de elite. Wij worden omringd door leden van de elite. Misschien werk je wel voor zo iemand. Zulke mensen houden van de status quo. Ze houden van het groepsdenken, hoger op de ladder komen. Als er een vraag wordt gesteld, antwoordt de elite: Wat denkt het gilde? Daarom zijn leden van de elite, die alle macht lijken te hebben in werkelijkheid traag, lui en verliefd op commissies. Daarom heb je, als je daar niet toe behoort, het grootste voordeel van allemaal: Namelijk dat je het meest vrij bent om actie te ondernemen te gaan en te doen en daar worden ze gek van. Kan ik een amen krijgen van alle actievelingen hier? Ga voordat je klaar bent om te gaan. Bedankt voor dat amen. Wij hebben een winnaar in de zaal. Ga voordat je klaar bent om te gaan. Als je eenmaal een plan hebt, als je eenmaal een visie hebt, handel dan. Doe. Ga. Hier is Bijbelse hoop. Bijbelse hoop betekent zoiets als dit: Als ik in geloof blijf wandelen, zal God reageren. Weet je nog wat Corrie ten Boom zei? Als jij het geloof hebt, heeft God de kracht. Dit is wat de Bijbel zegt: God zegt tegen jou: Als jij tot Mij nadert, nader Ik tot jou. Dat lijkt mij niet eerlijk. Zou God niet moeten naderen? Soms doet Hij dat, maar soms wil Hij dat jij in beweging komt. Wat moet je daarmee als de Bijbel zegt: Jij nadert tot Mij en Ik zal tot jou naderen? Waarom zou God dat zo willen? Waarom? Omdat God reageert op actie. Actie is gepersonifieerd geloof. Denk aan alle voorbeelden in de Bijbel die actie met geloof verbinden. Waarom zegt Jezus: Neem je mat op en wandel als Hij de man ook gewoon kon genezen? Waarom zegt Hij op de sabbat tegen de blinde: Veeg de modder van je ogen? En waarom zegt Hij tegen de melaatsen: Toon jezelf aan de priesters in Jeruzalem? En onderweg werden ze genezen. Omdat God reageert op actie. God reageert op actie. Er is ook de andere kant van de balans. De rijke jongeling zegt tegen Jezus: Ik geloof. Ik volg. Ik ben een goed mens. Wat moet ik doen voor een eeuwig leven? Ik geloof. En Hij zegt: Verkoop alles en geef het aan de armen. En hij zegt o. Nou, ik bedoel, ik geloof, maar niet zo. Zie je? Dat is de andere kant. Geen actie. Praatjes vullen geen gaatjes. Actie is een teken van geestelijke volwassenheid. Toen God de Israëlieten gebood om de Jordaan in te gaan was dat niet de eerste keer dat Hij hen vroeg een watermassa over te steken. De eerste keer was de Rode Zee, maar die scheidde Hij eerst. De tweede keer stroomt het als een gek en ze weten dat als ze erin lopen en er gebeurt niets, ze zullen sterven. Maar ze lopen er toch in, zonder dat het water splijt. Ze weten niet of het gaat splijten of dat ze eroverheen kunnen lopen. Ze weten niet wat er gaat gebeuren. Ze weten alleen dat God het zei. Daarop vertrouwden ze en het werkte. Dat is het gekke dat de wereld haat aan het christelijk geloof, dat het echt werkt. Dat is waar ze het meest gek van worden: Dat je echt wint, dat je echt iets bereikt, dat je het echt doet. Mijn zoon Cohen heeft de gewoonte ontwikkeld om telkens als hij uit de auto stapt en het portier opengaat hij opstaat, zich zo omdraait en in vertrouwen valt. Ik vang hem altijd op. Maar stel je voor dat ik dat niet doe? Op een keer deed ik het portier open, maakte zijn gordel los en liep terug om iets te pakken en ik zie hem vallen. ik rende naar hem toe en pakte hem vast en hij zegt: Pirates of the Caribbean. Dit is waarom de zoon kan vallen zonder te kijken, ook al is het stom. Hij kent het karakter van de vader. Hij kent mij. Hij weet dat ik hem ken. Hij weet dat ik hem ga vangen. Is dat de beste manier? Soms wel. Niet altijd. In het leven heb je genoeg mogelijkheden maar dit is waar je niet genoeg van hebt: Je hebt niet genoeg tijd. Mag ik een amen van de zaal? Je hebt genoeg kansen gehad. Veel dingen op je bordje gekregen Je hebt veel scoringskansen gehad, je hebt veel… Vul maar in. Maar dit is wat je niet hebt: Je hebt niet veel tijd. Mensen doen alsof ze maar één kans hebben. Hoeveel kansen heb jij? Zoveel als je wilt. Wat als ik verlies, zeg je. Velen van jullie komen uit een cultuur, een familiecultuur, een religieuze cultuur, een nationale cultuur die zegt dat als je één of twee keer zwaar verliest, dat het dan afgelopen is. En ik zeg dan: Wie zegt dat? Wat gebeurt er als je het toch doet? Wat gebeurt er als je gewoon zegt: Nee, ik ga het een miljoen keer doen. Wat gebeurt er als ik verlies? Dit is het gevaar van te vroeg winnen: Als je wint, leer je niets. Als je wint, leer je niets. Dus blijf verliezen tot je wint. Wat is daar mis mee? Hoe moet je anders leren? Anders dan door te verliezen, door aardewerk te breken? Uiteindelijk maak je zoveel potten dat je een expert zult zijn. Laatste verhaal: Misschien moet je iets doen maar kun je niet beslissen wat. Misschien heb je weg A en weg B. Je hebt deur nummer 1 en deur nummer 2. Welke deur neem je? Ik had dat dilemma toen ik probeerde te beslissen of ik de Crystal Cathedral zou gaan leiden. Juan Carlos Ortiz, die toen mijn mentor was, was een geweldige voorganger daar. Hij beïnvloedde veel levens. Hij bad met mij en ik vroeg hem om advies. Moet ik naar de Crystal Cathedral gaan of moet ik die achter mij laten? Lastig. Ik concentreer mij liever op wat in mijn kerk werkt. Welke kant moet ik op? Wat moet ik doen? Hij klonk als dat reclamepoppetje dat uit Argentinië komt. God houdt van je. Maar hij zei tegen mij: Als je naar de Crystal Cathedral gaat zal God je zegenen omdat Hij van je houdt. Maar als je je eigen kerk gaat bouwen, zal God je zegenen omdat Hij van je houdt. Hier is de les: Wij moeten gaan. Maak een keuze. God zal die zegenen omdat Hij van je houdt. Kom in actie, vriend. Je leven is van jou. Je hebt veel te proberen, maar niet veel tijd. God zal je zegenen omdat Hij van je houdt
Gebed
Wij danken U, Vader, dat U hier nu bent en wij bidden dat U iets in ons wilt leggen, een hang naar actie de drang om een stap te zetten, een sprong te wagen, in beweging te komen. Dank U, Vader, voor alles wat wij hebben. Wij houden van U, wij vertrouwen U en wij danken U. Dit bidden wij in Jezus’ naam en Gods volk zegt amen.
Zegen
De Here zegene u en behoede u. De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.
De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.
Koor – The Blessing
De Here zegene u en behoede u
De Here doe zijn aangezicht
Over u lichten en zij u genadig
De Here zegene u en behoede u
De Here doe zijn aangezicht
Over u lichten en zij u genadig
De Here verheffe zijn aangezicht over u
De Here verheffe zijn aangezicht over u
En geve u vrede en geve u vrede
En geve u vrede en geve u vrede
Amen amen, amen amen
Amen amen, amen amen
Kom in actie!
Alle uitzendingen
Televisie
Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.
Naar de uitzendingen