Home De vergeten deugd van geluk

Opening

 

Welkom bij een geweldig uur Hour of Power vanuit de Crystal Cathedral.

 

 

Samenzang – Joyful, Joyful

 

Vreugde, vreugde, louter vreugde is bij U van eeuwigheid. Schepper, die ‘t heelal verheugt en bron Van eeuw’ge vreugde zijt. Gij, die woont in licht en luister drijf de schaduwen uiteen hij, die zoekend Doolt in ‘t duister vindt het licht bij U alleen. Amen! Amen! Amen!

 

 

Welkomstwoord

Door Lawrence Wilkes

 

Goedemorgen. Welkom, wat heerlijk om u hier allemaal weer te zien. Het wordt weer een prachtige dienst. Bobby is er weer om over Gods Woord te spreken. Achter het orgel zit niemand minder dan Fred Swann. Dit is de dag die God heeft gemaakt. Wij zullen ons erover verheugen. Bidt u met mij.

 

Openingsgebed

Door Lawrence Wilkes

 

Hemelse Vader, dank U voor deze kans om U hier te eren dit korte uur, eens per week waar we de zorgen en het verdriet van ons leven kunnen afleggen en knielen voor uw Troon van Genade en eer te betuigen te danken en te loven. We vragen U ieder van ons te zegenen zodat we ons bij het verlaten van de kerk vernieuwd voelen, vol nieuwe kracht en weten dat wij zijn verlost door Jezus Christus onze Heer. In zijn naam bidden wij dit. Amen.

 

Samenzang – “All Hail the Power of Jesus’ Name”

 

bewijst nu eer aan Jezus’ naam en buigt u voor Hem neer aanbidt Hem met de engelen saam en kroont Hem, hoogste Heer aanbidt Hem met de engelen saam en kroont Hem, hoogste Heer wij zijn door Hem apart gezet en geven Hem nu d’ eer aanbidt Hem die ons heeft gered en kroont Hem, hoogste Heer aanbidt Hem, die ons heeft gered en kroont Hem, hoogste Heer als eens de wereld voor Hem buigt bewijst zijn volk Hem eer een machtig koor verheft zijn stem en kroont Hem, hoogste Heer

een machtig koor verheft zijn stem en kroont Hem, hoogste Heer

 

 

 

 

 

 

 

Schriftlezing – Spreuken 31

Door R.V.Schuller

 

U mag gaan zitten. Luistert u naar deze woorden uit het Boek Spreuken. Een sterke vrouw, wie zal haar vinden? Zij is meer waard dan edelstenen. Haar man vertrouwt op haar en zal daar rijkelijk bij winnen. Uit haar verschijning spreken kracht en waardigheid de dag van morgen ziet ze lachend tegemoet. Ze spreekt wijze woorden, wat ze zegt, zijn liefdevolle lessen. Ze waakt over haar huishouding. Haar kinderen prijzen haar. Haar man bejubelt haar: ‘Er zijn veel sterke vrouwen, maar jij overtreft ze allemaal.’Charme is bedrieglijk en schoonheid vergaat maar een vrouw met ontzag voor de Heer moet worden geprezen. Moge zij de vruchten plukken van haar werk mogen haar daden worden geprezen in de poorten. Zo luidt het Woord van de Heer. Amen.

 

Koor –  “To God be the Glory”

 

Prijs de Heer, prijs de Heer prijs de Heer, prijs de Heer kom, prijs de Heer geprezen zij God op zijn Heilige troon voor hetgeen Hij ons gaf in zijn enige Zoon die kwam als het Godslam en droeg onze Schuld die d’eis van Gods wet aan het kruis heeft vervuld prijs de Heer prijs de Heer alles zingt nu zijn Eer stem en klank stem en klank juub’lend klinkt onze dank door ‘t bloed van ‘t Lam gaan wij vrij tot Gods troon brengt daarom de glorie aan Vader en Zoon o, welk een verlossing schonk God in het Bloed de enige losprijs die voor Hem voldoet geen zondaar en geen zonde te groot het bloed van Gods Zoon redt van d’eeuwige dood prijs de Heer prijs de Heer alles zingt nu zijn eer stem en klank

Stem en klank juub’lend klinkt onze dank door het bloed van ‘t Lam gaan wij vrij tot Gods troon brengt Daarom de glorie aan Vader en Zoon prijs de Heer prijs de Heer alles zingt nu zijn eer stem en klank

Stem en klank juub’lend klinkt onze dank door ‘t bloed van ‘t Lam gaan wij vrij tot Gods troon brengt Daarom de glorie aan Vader en Zoon o, prijs de Heer o, prijs de Heer o, prijs de Heer o, prijs de Heer

Zend op uw lof tot God

 

Interview –  Philip en Kiran Yokom

LW = Lawrence Wilkes en PY = Philip Yokom /KY = Kiran Yokom

 

Inleiding

 

LW       Bedankt, Don Neuen en koor en Fred Swann op het orgel. Ik heb het voorrecht een geweldig     stel te mogen interviewen: Het echtpaar Yocom. Komt u hierheen alstublieft. Kiran is geboren     in India en heeft Moeder Teresa 14 jaar lang mogen meemaken. Vertel eens, wat voor vrouw     was zij?

 

Interview

 

KY       Ze was een heel klein vrouwtje met een enorm geloof. Ze was iemand die de hele wereld in       haar hart wilde sluiten vooral de armen en behoeftigen, de kinderen, de melaatsen. Ze wilde      alleen maar geven.Als ze 1 of 5 Indiase roepies had gaf ze het onmiddellijk weg. Daarom zeg    ik altijd tegen de mensen: Geef. Dat maakt je een beter mens en geeft een goed gevoel want      God geeft het je honderdvoudig terug. Het was heerlijk om met Moeder te zijn en van haar te       leren van bidden tot christen zijn. Ik ben nu alweer vele jaren lang een door en door christen      vrouw. Ik heb Jezus lief met heel mijn hart. Werken met haar was luisteren naar Gods stem op       ieder uur van de dag. Ze zei vaak: Grote dingen betekenen niks. Je naam en je achternaam

betekenen niets. Macht betekent niets. Als je iets groots wilt zijn neem dan Gods achternaam    aan. Als je Gods achternaam aanneemt èn je nederig betoont zal je écht slagen in je leven.

Want Hij is de Koning der koningen en wij zijn zijn kinderen. Zo was Moeder Teresa.

LW       Geweldig. Hun liefde en nederigheid heeft geleid tot een prachtige verkondiging. Want het         gaat allemaal terug op een ware relatie met Jezus Christus.

KY       Inderdaad

LW       Vertelt u eens één verhaal uit uw leven met Moeder Teresa.

KY       Dit verhaal heb ik eerder verteld, maar toch vertel ik het nog eens. Ik wilde echt graag leren       bidden. Toen ik daarvoor naar Moeder Teresa ging die me per se wilde leren bidden gaf ze      me haar rozenkrans en zei: Dit is voortaan jouw rozenkrans en jij gaat leren bidden. Ik nam        me voor om met heel mijn hart en ziel te gaan bidden. Ik wilde echt mijn best doen. Ik nam de            rozenkrans mee en zette het op een bidden. Ik hoopte dat God zou neerdalen en me zou             zeggen wat ik moest doen.Bijna twee maanden lang bad ik dag en nacht. Maar plotseling ging   ik terug met de rozenkrans en zei: Hier is uw rozenkrans. Ik wil niet meer bidden, want God   moet me niet. Ze was zeer vasthoudend, zeker als het ging om bidden of om Jezus. Iedereen    is weleens zwak, maar zij gaf nooit op. Ik moest bij haar op de grond gaan zitten. Kom hier zitten, zei ze, en laat eens zien hoe je bidt. Ik deed het haar dus voor. Het was een constante   monoloog. Het was praten, praten, bidden, bidden. Ze zei: Dus jij praatte alleen maar en God     luisterde. Inderdaad, zei ik. Juist, zei ze. Je hebt God dus nooit de kans gegeven om tot jou te    spreken. Je had het te druk met je problemen. Wanneer heb je God de kans gegeven om je te   zeggen wat je moest doen?Dat was echt een eye opener voor mij. En ik besloot om niet meer te praten maar te luisteren. Nu ben ik een oude vrouw en ik luister elke seconde van de dag

naar God.

LW       Prijs God. Wat een schitterende les. U bent geboren en opgegroeid in India. Daar bent u ook     getrouwd. U kreeg een prachtige dochter die hier vooraan zit. Wil je even gaan staan, mooie

jongedame, zodat we je kunnen zien? Toen gebeurde er iets tragisch. Uw man stierf. En weer   was u geschokt in uw geloof. Moeder Teresa hielp u er doorheen.

KY       Ze hielp me niet alleen in mijn geloof ze bracht me ook nederigheid, vriendelijkheid en   mededogen bij. Toen ik zwanger was, hoopte ik echt op een zoon want zo was ik opgevoed.

Een zoon zet de familienaam voort. Nu zeg ik: Ik wil alleen Gods achternaam, de rest is             onbelangrijk. Maar ik was jong en wist niet beter. Ik zei tegen Moeder: Moeder, ik ben z wanger. Hoe zal ik mijn zoon noemen? Ze zei: Dus je krijgt een zoon? Er waren nog geen         echoscopieën. Niemand kon zeggen wat het zou worden. Moeder glimlachte en zei: Juist. Dus          ik moet je vertellen wat de naam moet zijn? Ja, zei ik.Ze zei: Dan noemen we het kind             Numertha. Dat betekent ‘nederigheid’. Ik zei: Maar dat is een meisjesnaam. Dat is wat je moet   krijgen, zei ze. Nee, ik moet een zoon krijgen, zei ik. Nee, je moet Nederigheid krijgen, zei ze.

Dat zei ze letterlijk. Dus daar zit mijn Nederigheid.

LW       Schitterend. Nog even iets over hun leven. Ze kwam met haar dochter naar de VS en in die       eerste tijd ontmoette je Philip. Jullie werden verliefd, trouwden en jullie zijn een zeer energiek           stel. Samen hebben ze een organisatie opgericht. en een onderneming, genaamd ‘Senioren      voor senioren’. Philip, vertel eens.

PY       Iedereen zal nu begrijpen dat mijn vrouw naar dit land kwam met een sterke drang om goed      werk te doen. Al gauw kwam de focus op senioren te liggen. In India worden oude mensen

gerespecteerd en geëerd. In onze maatschappij worden ouderen vaak buitengesloten. Mijn       ouders namen me vroeger mee om ouderen te bezoeken in bejaardenhuizen. Bij de aanblik         van die rolstoel-files in de hal wist ik al heel vroeg dat ik niet in een bejaardenhuis wilde eindigen. Ik zeg in bijzijn van iedereen hier: We zeggen onze dochter constant dat we niet in een bejaardenhuis willen.

KY       Anders zal ze het weten. Wij vinden ook echt dat geen mens zonder liefde het leven mag          verlaten. En iedereen die zijn baan of bezit verliest of wordt getroffen in zijn geestelijk of         gezinsleven maar als we voor God komen, zullen we zeker nooit falen. Hij zal ons altijd zegenen. Ik zeg altijd: Voor wie kan ik beter werken? Wie wil ik als baas? Almachtige God,        Jezus Christus, we hebben U lief, Vader.

LW       Amen. Senioren voor senioren. Je hebt je idee uitgerold over het land met enorm succes.

PY       Er zijn de minder actieve senioren, die toch liever thuis blijven wonen dan naar een        verzorgingstehuis te gaan. Maar er zijn ook veel actieve senioren die er eens uit willen en iets      voor een ander willen doen. Dit is opgezet om actieve senioren te helpen er meer uit te komen en andere senioren te helpen met dingen die ze zelf niet meer kunnen. Koken,           schoonmaken, tuinwerk, karweitjes, boodschappen doen, naar de dokter brengen. Zo hoeven    minder actieve senioren niet meer naar een verzorgingstehuis. Ze kunnen thuis blijven wonen.

En actieve senioren geeft het een zinvolle bezigheid.We koppelen hulpgever en ontvanger        heel zorgvuldig om vriendschap te bespoedigen. Deze non-medische thuiszorg is net zoiets     als hulp van vrienden en een manier om goed te doen en geld te verdienen.

LW       Fantastisch. Hun bedrijf stond in de top 10 in een vooraanstaand vakblad. Ze lieten velen          achter zich. Iedereen wil weten: Wat is jullie geheim? In 2008 werden ze al genoemd in een       groot ondernemersblad en hun geweldige idee werd toegejuicht. Een eenvoudig idee, maar zo   mooi. Met een hart van liefde. Heerlijk om jullie hier te hebben. Konden we maar langer             praten. Het was heel fijn. God zegene jullie. Hij houdt van jullie en wij ook.

KY       En wij houden van jullie.

 

 

 

SOLO – KARINA WILLIAMS – “He is Good”

Hij is goed, Hij is goed eeuwig duurt zijn trouw loof de Heer, want Hij is goed Hij is goed, Hij is goed

Eeuwig duurt zijn trouw loof de Heer, want Hij is goed loof Hem om zijn onwankelbare liefde en zijn Wonderbare daden loof de Heer Hij is goed, Hij is goed eeuwig duurt zijn trouw. loof de Heer, want Hij Is goed om zijn onwankelbare liefde en zijn wonderbare daden: loof de Heer Hij is goed, Hij is goed

Eeuwig duurt zijn trouw loof de Heer, want Hij is goed Hij is goed, Hij is goed eeuwig duurt zijn trouw

Loof de Heer, want Hij is goed ja, loof de Heer, want Hij is goed Hij is goed

 

Lawrence Wilkes bedankt Karina Williams

 

Dank je wel, Karina Williams, van onze eigen Academy. Je bent geweldig. God zegene je.

 

Orgel Solo – FRED SWANN – “Trumpet Tune”

 

Lawrence Wilkes bedankt Fred Swann

 

Dank je, Fred. God zegene je. God houdt van je en wij ook.

 

Introductie Bobby Schuller door Lawrence Wilkes

 

We zijn opnieuw blij dat Bobby Schuller hier is. Bobby is de kleinzoon van dr. Robert H. Schuller en de zoon van Robert A. Schuller. Fijn dat hij er weer is. God zegene je, broeder.

 

Preek – “The Forgotten Virtue of Happiness”

door Bobby Schuller

Dank je wel, Lawrence. Goedemorgen. Wat is het fijn om hier weer te staan. De Bijbel maakt leerlingen van Jezus heel erg duidelijk dat een blijde, vreugdevolle levenshouding behoort tot de kern

van een christelijk bestaan. U hoeft zich niet schuldig te voelen als u gelukkig bent. Heerlijk toch? Al zouden veel predikanten het omgekeerde beweren. Maar wat is geluk? Dat is een vraag die vandaag de dag rijst. Wat is geluk? Velen zien het als een aangenaam gevoel dat afhangt van omstandigheden

in ons dagelijks leven. Ik ben gelukkig als ik bepaalde dingen bezit. Ik ben gelukkig als ik bepaalde dingen kan doen. Ik ben gelukkig als mensen goed over me spreken, en niet slecht. Van dat soort dingen laten we onze geluk afhangen en dan wordt ons leven een soort woeste achtbaan. Maar dat is niet het soort leven dat God en Jezus voor ons willen. Geluk is veel meer ten volle in leven zijn. Geluk is een permanent allesdoordringend gevoel van vreugde en het bloeien van de menselijke ziel. En het is nu te verkrijgen in Gods Koninkrijk. Dat klinkt misschien verwarrend. Ik leg het uit. Eerst: Wat is geluk niet? Het is niet hetzelfde als genot. Het is aangenaam, maar zeggen dat geluk en genot hetzelfde zijn is zoiets als een sinaasappel laten zien en zeggen: Kijk wat een mooie fruitboom. Geluk is een bijproduct en genot is daar onderdeel van. Geluk is niet een bepaald gevoel dat je krijgt. Stel dat ik een apparaat zou bouwen waarin je gerieflijk kunt plaatsnemen en dat je aansluit op je lichaam.

Dat apparaat zou u het gevoel geven dat het hele leven goed is. Dat je een succesvol ondernemer bent of beroemd bent, of dat het prima gaat met al je relaties. Het zou je het gevoel geven dat je bemind wordt en succes hebt. Zou je graag in zo’n apparaat stappen? Hooguit uit nieuwsgierigheid.

Niet uit overtuiging want voor ons gevoel moet geluk iets wezenlijkers zijn dan alleen dat lekkere gevoel dat we af en toe hebben. We willen de euforie, de gelukzaligheid die voortkomt uit een gelukkig leven. Maar wat ik u wil laten zien is dat dat voortkomt uit een goed leven. Geluk is geen genot, geen aangenaam gevoel. Als we genot najagen, jagen we geen geluk na. En het genot dat we verkrijgen

zal niet van lange duur zijn. Geluk is niet afhankelijk van omstandigheden. Omstandigheden spelen geen rol. Het is bewezen ook medisch, dat als iemand goede of slechte dingen overkomen dat die tijdelijk gevoelens van geluk of verdriet teweegbrengen maar het algehele gevoel van geluk in iemands leven verandert niet met de omstandigheden. Het hangt af van iets anders van iets dat veel dieper en rijker is. Geluk is het bloeien van de menselijke ziel. En vreugde is een allesdoordringend,

voortdurend gevoel van welbevinden en goedheid in je leven. Dat is wat Gods Koninkrijk ons biedt.

Dat is wat we bij Jezus kunnen krijgen. ‘Het bloeien van de menselijke ziel’ heb ik niet bedacht maar de bekende filosoof Aristoteles.  Hij en zijn vrienden discussieerden de hele dag over wat geluk was.

Ze probeerden vast te stellen wat geluk precies was en hoe het te bereiken. Zij zeiden: Geluk komt voort uit deugdzaamheid. Geluk kan je niet rechtstreeks verkrijgen. Je moet streven naar deugdzaamheid, naar goed leven. Wie een goed, deugdzaam leven weet te leiden dat is een gelukkig iemand. Maar het probleem is dat we de weg kwijt zijn. We zijn de koers kwijt, met gammele normen en waarden. We zijn vergeten wat het inhoudt onze naaste lief te hebben, een goed leven te leiden en zonder ophef goed te doen. We zijn vergeten wat dat is in deze wereld, die wordt gefascineerd door genot, vermaak, drugs en allerlei soorten vermaak die makkelijk voorhanden zijn. We trappen er steeds weer in. We denken: Als ik dát in overvloed had als ik werd overladen met plezier en vermaak wat zou ik dan gelukkig leven. Maar ik wil u zeggen, uit het diepst van mijn hart dat dat een leugen is die uw leven alleen maar minder prettig zal maken. Aristoteles was niet de eerste die zo dacht.

 

Het staat al in de Psalmen. Ik lees iets voor waarin ‘gezegend’ zoveel betekent als ‘gelukkig’. Uit Psalm 1: Koning David zegt: Gelukkig de mens die niet meegaat met wie kwaad doen die de weg van zondaars niet betreedt bij spotters niet aan tafel zit, maar vreugde vindt in de wet van de Heer en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht. Hij zal zijn als een boom, geplant aan stromend water. Op tijd draagt hij vrucht, zijn bladeren verdorren niet. Alles wat hij doet komt tot bloei. Zo niet de wettelozen!

Zij zijn als kaf dat verwaait in de wind. Wettelozen houden niet stand waar recht heerst zondaars niet in de kring van de rechtvaardigen. De Heer beschermt de weg van de rechtvaardigen. De weg van de wettelozen loopt dood. Dit is belangrijk. Er wordt hier gezegd dat geluk iets belangrijks is en bereikt wordt door iemand die zich dag en nacht verdiept in Gods wet. Zonder God en zijn leiding raken we de weg kwijt, leven we zonder basis en weten we niet eens wat deugd is. Alleen in Hem kan Hij ons leren leven met liefde, vreugde, vrede, geduld en ga zo maar door. Luister hoe het in deze Psalm wordt opgebouwd: Eerst: ‘die niet meegaat met wie kwaad doen.’ Dan: ‘die de weg van zondaars niet betreedt.’ We zien het erger worden in de loop van zijn leven. Dan: ‘bij spotters niet aan tafel zit.’ Het is het beeld van een man die een meeloper is met degenen die kwaad doen en blijft staan, verstokt in zijn eigen zonde. En tenslotte gaat hij zitten, bij spotters aan tafel. Het is een beeld van een gemene,

knorrige ouwe vent die mensen nawijst en bespot vol minachting en bitterheid. Dat is het soort leven dat zo’n man leidt. Maar voor wie zich verdiept in zijn wet, dag en nacht, is het juist andersom: Hij zal zijn als een boom, geplant aan stromend water. Wat hij ook doet, zijn bladeren verdorren niet. Alles wat hij doet komt tot bloei. Het is geluk dat voortvloeit uit een deugdzaam leven. Iets dat ons door God is gegeven en dat heel belangrijk is. We leven in een wereld die wil wat deugdzame mensen hebben zonder zelf deugdzaam te zijn. Een wereld die geen zin heeft om de lange, moeilijke, zware weg van het leerling-zijn te bewandelen maar wel de vruchten wil plukken. We willen onze blijdschap in Christus kant-en-klaar op een presenteerblaadje. En wel nu meteen, anders hoeft het helemaal niet meer. Maar het Koninkrijk is als een zaadje. Stop het in de grond, geef het water en het duurt maanden voordat het een jong boompje is en jaren voordat het boompje vrucht draagt. Zo is het met het Koninkrijk van Gods. Het is iets dat moet groeien. Ik hoop vandaag een zaadje te leggen in uw hart.Een goed leven, dat opbloeit vanuit de Heilige Geest en Gods Koninkrijk. En dan het volgende punt waarvan ik u wil overtuigen. Blijmoedigheid is een morele deugd op zich. Handelen en je gedragen als een vreugdevol iemand is iets altruïstisch, iets dat je doet voor anderen. Ik hoorde Dennis Prager een keertje zeggen: Gelukkige mensen maken de wereld een stukje beter ongelukkige mensen een stukje slechter. Als u ongelukkig bent, hoeft u zich niet schuldig te voelen maar ik bedoel:

Geluk is niet iets zelfzuchtigs of iets zondigs. Het is iets dat God ons toebedenkt. Want als je kunt bloeien in blijmoedigheid ben je een zegen voor degenen om je heen. Rabbi Nachman, een 18e-eeuwse leraar die onderwees over geluk, zei: Blijmoedigheid is een prachtige mitzva, het is prachtig om je blijmoedig te gedragen en te handelen tegenover je dierbaren. Blijmoedigheid is een deugd op zich. Vraag maar eens aan iemand uit een ongelukkig gezin of blijmoedigheid een deugd is. Vraag het iemand met een ongelukkige partner een ongelukkige ouder, ongelukkige kinderen of collega’s: Is blijmoedigheid een deugd? Dat is het zeker. Blije mensen leven in het Koninkrijk van God en ze laten het zien. Ze stralen als een helder licht voor de mensen rondom hen. Het is goed om je blijmoedigheid

te tonen aan de mensen rondom je. Ik deed in Disneyland de ‘jungle cruise’ met mijn dochter van 2,5.

Ze werd eventjes bang. Ze kent het woord ‘lief’ en het woord ‘blij’. Wat heeft meer kracht? We zaten in het bootje en gingen langs een robot-tijger. Ze greep mijn hand, ze was bang. Ze wees naar de tijger en zei: ‘Eng’. Nee, het is een lieve tijger, zei ik. ‘Nee, geen lieve tijger’ zegt ze tegen me. Toen zei ik: ‘Het is een blije tijger.’ En meteen voelde ik hoe haar handje zich ontspande. ‘Lief’ geeft het ook wel aan, maar ‘blije tijger’ is veel overtuigender. Dat komt doordat blije mensen niet neutraal zijn, het zijn heerlijke mensen om mee om te gaan. Blije mensen zijn heerlijk in de omgang. Dat is het soort mens

dat God wil dat je bent: Iemand die in Gods Koninkrijk leeft, die deugdzaam is en ervoor kiest zijn vreugde te delen met degenen rondom. Filippenzen, dat gaat over blijdschap en vreugde werd door Paulus in de gevangenis geschreven. Hij was geslagen, bloedde, had pijn. Er zat vast een grote medegevangene naar hem te lonken. Hij had het heel slecht,had vreselijke pijn en alle redenen om niet blij te zijn. Maar op die plek schreef hij een boek over vreugde en blijdschap. Om de Kerk te bemoedigen. Hij zegt: Ik heb allerlei omstandigheden gekend: Overvloed en armoede, goede en slechte dingen. Maar nog altijd ben ik vreugdevol. En dan zegt hij: Ik ben tegen alles bestand door Hem die mij kracht geeft. En dat gaat hier in het bijzonder over vreugdevol, blij, zelfs uitgelaten zijn te midden van zware beproevingen. Ik ben tegen alles bestand, ik kan zelfs blij zijn als er geen reden toe is. En dat is iets wat God tot ons zegt. U zult zeggen: Dus als ik me gewoon rot voel moet ik me toch blijmoedig tonen? Inderdaad. Het is altruïstisch, dat is goed en vriendelijk om je blijmoedig te gedragen, ook al voel je het eventjes niet. Dat is iets goeds om te doen voor de mensen in je omgeving. Dat kan ik niet, zegt u. Maar gaat u wel naar de kerk, al heeft u geen zin? Ja toch? Deze hele dienst is gepland. De voorbereiding heeft zeker twee weken geduurd. Maar doet dat iets af aan de vreugde die we hier ervaren? Welnee. Of stel u een vrouw voor die tekeergaat tegen haar man. Dan gaat de telefoon en neemt ze poeslief op. ‘Hallo, met Jane.’ We doen dat soort dingen voortdurend. We hoeven echt niet de slaaf te zijn van onze emoties. Ik wil u het volgende vragen. Ten eerste: Kies voor een blijmoedige grondhouding. Er zijn tijden dat je moet rouwen en je verdriet toelaten. Veel mensen redeneren: Ik blijf ongelukkig tot iets me blij maakt. Laten we het omdraaien: Ik ben blij tenzij iets me vreselijk ongelukkig maakt. Ten tweede: Je ongelukkig voelen is vaak gemakzuchtig. Het is voor luiwammesen. Ongelukkig zijn is makkelijk. Blijmoedigheid vereist inspanning, een andere instelling wilskracht en zelfbeheersing. Het is iets deugdzaams, iets nobels.

Maar als de omstandigheden echt vreselijk zijn, denkt u. Je blijmoedig tonen, zoals Paulus in de gevangenis blijmoedig zijn onder vreselijke omstandigheden blij zijn om wat God doet in je leven blij zijn door het diepe besef dat Gods Koninkrijk in je ligt en doordat je ziet hoezeer je door God wordt gezegend Blijmoedig zijn in tragische omstandigheden is van een heldhaftig altruïsme tegenover de mensen rondom u. Te midden van tegenspoed kunt u een zuil van kracht zijn en uw medemensen bemoedigen. En wat een getuigenis. Wat een getuigenis tegenover de wereld wat een prachtige manier van geloofsverbreiding om iemand te zijn met een alles doordringend gevoel van vreugde wat er ook gebeurt. Iemand die dat heeft, valt meteen op. De ziel van zo iemand heeft iets bovennatuurlijks. Die getuigt van Gods Koninkrijk door een blij, vreugdevol iemand te zijn ook al doet zich een tragedie voor. Bidt u met mij?

 

Gebed

 

Vader…allereerst vragen we U: Openbaar ons het Koninkrijk Gods in Jezus Christus. Dat betekent dat we uw geboden gehoorzamen en erop vertrouwen dat het meest aangename, opwindende bloeiende leven dat er te leiden valt, een leven is dat vasthoudt aan de wijnstok die Jezus is. We vragen U, Heer,

ik vraag U, Heer…dat U bij velen hier en vele kijkers thuis op dit moment het zaadje van Gods Koninkrijk in hun wil legt en dat u dat zaadje uw water en licht wilt geven en dat het zal opbloeien tot een boom van geluk tot een bloeiende ziel. een volledig levende mens. En ook bid ik voor degenen die het Koninkrijk al in zich hebben dat ze de vruchten daarvan niet voor zichzelf houden maar de vrucht van vreugde, blijdschap vieren en delen met hun medemensen. Heer, U maakt ons zo blij, U hebt ons zo veel gegeven. Wij zijn zo gezegend. In naam van uw Zoon Jezus bidden wij dit. Amen.

 

Zegen

 

Heel erg bedankt, Bobby.

 

Moge de genade van onze Heer Jezus Christus de liefde van God de Vader en de eenheid met de Heilige Geest met u zijn tot Jezus wederkomt in leven of in dood. God zegene u. Amen.

 

De vergeten deugd van geluk

1 juli 2012 Duur: 60 min.

Aanmelden nieuwsbrief

Alle uitzendingen

Televisie

Iedere zondag wordt een nieuwe televisiekerkdienst van Hour of Power opgenomen in Shepherd’s Grove. Bekijk via onderstaande link de uitzendingen van de afgelopen maanden. Via de uitzendingen brengen we de boodschap van Jezus op een laagdrempelige en eigentijdse manier. Met veel aandacht voor muziek en een overdenking die raakt. In de Nederlandse uitzending interviewt presentator Jan van den Bosch elke week een Nederlandse gast over zijn of haar geloof.

Naar de uitzendingen
Over Hour of Power - Bobby

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan