Home Kijk & Lees Open Doors en christenvervolging

Open Doors en christenvervolging

Afgelopen zondag stond in het teken van de vervolgde kerk. Die gelegenheid werd door Hour of Power aangegrepen om Marjon Snel van Open Doors en het Iraanse stel Hamid en Fatima Binafar te spreken over christenvervolging.

Rechtstreeks naar het interview

‘Besef je wat een geschenk het is om elke zondag samen te zijn?’, zegt Fatima Binafar bijna retorisch. Zij en haar man Hamid weten alles over christenvervolging. Ze moesten wegvluchten uit Iran omdat ze christen waren geworden en daarop staat de doodstraf. Marjon Snel van Open Doors vertelt dat er in dit jaar 340 miljoen christenen wereldwijd vervolgd worden. Snel: ‘Dit zijn enorme aantallen van christenen die niet in vrijheid hun geloof kunnen beleven. Sterker nog, ze krijgen te maken met een ernstige vorm van christenvervolging. Het gaat om één op acht christenen wereldwijd. Wij zijn hier zo gewend aan onze vrijheid dat het haast onvoorstelbaar is.’

Open Doors en christenvervolging

Open Doors zet zich wereldwijd in voor christenen die te maken hebben met vervolging. De organisatie heeft een ranglijst gemaakt waarop diverse landen staan waar christenvervolging het hevigst is. Bovenaan de lijst staat al jaren hetzelfde land: Noord-Korea. Snel: ‘Christenen worden daar opgeborgen in werkkampen. Het is een dictatuur. Het is goed om ons hiervan bewust te zijn in Nederland want als één lid lijdt in de gemeente van Christus dan moeten de andere leden meelijden. Het is belangrijk dat we bidden, daarom is deze Zondag voor de Vervolgde Kerk ook ingesteld.’

Boko Haram

Afghanistan staat als tweede land op de ranglijst van Open Doors. Het is een land dat gedomineerd wordt door islam en daarom is christenvervolging orde van de dag. ‘De Taliban is de norm in dat land en als je daar niet aan voldoet dan loopt je leven gevaar. Een Bijbel in bezit hebben, kan al dodelijk zijn’, vertelt Snel. Het dodelijkste land is opvallend genoeg Nigeria, ook al staat het op nummer negen. ‘In het afgelopen jaar kwamen er alleen al 3500 christen om. Dat zijn er ongeveer tien per dag! Boko Haram houdt daar huis, de tak van IS in dat gebied zeg maar. Ik heb veel slachtoffers gesproken en wat mij raakte, was vooral het verhaal van de vrouwen. Zij zijn erg kwetsbaar. Systematisch worden kerken in het noorden onderworpen aan de terreur van Boko Haram. Ook gematigde moslims worden daar trouwens de dupe van.’

Pittige kost

Onlangs bracht Open Doors een kookboek uit onder de naam ‘Pittige kost’. Er staan Indiase recepten in en zwarte bladzijden want ook in India is christenvervolging in alle hevigheid. Waarom ‘Pittige Kost’? Snel: ‘Zo is het leven soms ook. Met dubbele kanten. In India hebben ze heerlijk eten, prachtige mensen en een mooie cultuur. Maar het land heeft ook een keerzijde. Het is in meerderheid een Hindoeïstisch land en er is steeds meer een hang naar extremisme. “Een echte Indiër is een hindoe”, zei de president onlangs. Christenen merken dat. Tussen 2014 en 2019 zijn er vijf keer vaker meldingen van vervolging gemaakt door christenen. Ook Amnesty International is nu het land uitgezet.’

Hamid en Fatima

Open Doors kent veel schrijnende gevallen van christenvervolging. Ook Hamid en Fatima Binafar maakten het mee. Ze hadden zich bekeerd tot het christendom en komen daar openlijk voor uit. Daar staat de doodstraf op in Iran dus ze moeten vluchten. ‘Het is belangrijk om Gods goede nieuws bekend te maken’, vertelt Hamid. ‘We waren erg bang. Het was een moeilijke situatie voor ons maar zoals een soldaat naar het front gaat, weten ook wij dat we gevangen genomen kunnen worden. Maar God zegt dat Hij met ons is en ons beschermt. We hebben alles afgelegd wat we hadden en hebben ons kruis op ons genomen.’

Geschenk

De moedige Hamid en zijn vrouw Fatima genoten een hoge opleiding en hadden goede banen toen ze Iran verlieten. Fatima vertelt hoe het is om nu openlijk haar geloof te mogen vieren en te belijden. ‘Het is prachtig, ik kan het niet in woorden uitdrukken. Iedereen zingt zonder angst, we huilen samen, het is echt heerlijk voor ons. Besef je wat een geschenk het is om elke zondag samen te zijn. Het is onze plicht om over Jezus te praten.’

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan