Home Kijk & Lees Jan-Benedictus Steenkamp: ‘Het gaat erom of je gelovig bent of niet’

Jan-Benedictus Steenkamp: ‘Het gaat erom of je gelovig bent of niet’

Jan-Benedictus Steenkamp is een vooraanstaande wetenschapper en professor op het gebied van Marketing. Hij ontving erkenning voor zijn publicaties met onder andere een Gilbert A. Churchill Award en een AMA Global Marketing Lifetime Award. “Het interessante is dat we de belangrijkste Marketingprincipes terug kunnen vinden in het Nieuwe Testament”, zegt Jan-Benedictus in gesprek met Jan van den Bosch.

Marktsegmentatie

“Je ziet dat er naar verschillende groepen ook verschillende benaderingen worden toegepast. Een vorm van marktsegmentatie. Petrus bijvoorbeeld was de apostel voor de Joden, Paulus was de apostel voor de heidenen. Als je kijkt naar wat Paulus schrijft aan de Romeinen dan is dat meer rationeel. Naar de christenen in Klein-Azië wat meer emtioneel. Hij maakt claims die meer resoneren bij die specifieke groepen. Wat overigens niet betekent dat hij niet de waarheid spreekt in beide gevallen maar hij benadrukt verschillende zaken”, geeft de proffesor een treffend voorbeeld van Marketing in de Bijbel.

'Ik geloof dat je zowel succesvol gelovig als succesvol wetenschapper kunt zijn.'

Jan-Benedictus Steenkamp

Geloof en wetenschap

De vader van Steenkamp was de oprichter van het CDA en Jan-Benedictus groeide dan ook op binnen de leer van de katholieke kerk. Maar geloof en wetenschap, gaat dat wel samen? “Waar het werkelijk om gaat is of je gelovig bent of niet. Sinds de verlichting is er een scheiding ontstaan tussen geloof en wetenschap. Ik geloof dat je zowel succesvol gelovig als succesvol wetenschapper kunt zijn. Ik heb God niet nodig om publicaties te schrijven maar ik heb God wel nodig om dat carrièresucces de juiste plek te geven en het geen afgod te maken”, zegt Steenkamp hierover.

Carrière

“Voor mij was mijn carrière op een gegeven moment wel een afgod. Ik dacht op een gegeven moment: ‘Als ik één toppublicatie heb dan ga ik gelukkig worden.’ Toen 5, 10, 20, 30. Dus ik had een steeds sterker shot nodig om dezelfde kick te krijgen. Dit is typisch wat een afgod doet. Dus voor mij was dat echt een afgod geworden. Zeker als mensen succesvol zijn denken ze vaak dat ze het zelf wel kunnen”, zegt de professor over de keerzijde van succes.

Crisis

“Je hebt eigenlijk een diepe crisis nodig om de beperkingen van je eigen kunnen te ervaren. En die crisis heb ik gehad. Dat was mijn echtscheiding. Het is voor mij duidelijk dat mijn scheiding tegen de wil van God en de katholieke kerk inging. Ik kon mij geen leven als christen buiten de katholieke kerk voorstellen en ik had dus zowel God als de kerk heel diep teleurgesteld en nog veel erger dan dat, ik was ook afgescheiden van hen”, zegt Jan-Benedictus over die lastige tijd.

Anti-marketeer

“Ik had het geluk dat ik enige tijd later met een hoogleraar afsprak die mij vertelde dat God liefdevol is in plaats van veroordelend. Hij is nog steeds rechtvaardig maar Hij is voor alles liefde. Het feit dat ik duidelijk had gezondigd, dat ik duidelijk tegen zijn richtlijnen was ingegaan betekent niet dat God mij voor altijd heeft verworpen. Dat was voor mij iets heel nieuws. God is eigenlijk een anti-marketeer. Managers moeten echt in hun product geloven. Maar de apostelen verlieten Jezus op het belangrijkste moment. Toch is het christendom zo succesvol geworden, tegen alle marketingprincipes in. Zo goed is God. Voor mij is dat iets heel erg moois”, vertelt Jan-Benedictus Steenkamp over zijn hernieuwde visie op God’s liefde.

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan