Home Kijk & Lees Arenda Haasnoot: ‘Als je vraagt om de Heilige Geest, krijg je de Heilige Geest’

Arenda Haasnoot: ‘Als je vraagt om de Heilige Geest, krijg je de Heilige Geest’

Arenda Haasnoot is predikant van de gereformeerde kerk in Rijnsburg en schrijfster van het boek ‘Rust en regelmaat bij God’. Deze Pinksterzondag vertelt ze in de uitzending wat Pinksteren voor haar betekent. Ze legt dit uit aan de hand van een paar pakkende voorbeelden.

Ze heeft een aantal attributen meegenomen: een kan met water, twee glazen, een stapeltje stenen, een houten kruisje en een grote kom. Hiermee wil ze illustreren wat Pinksteren betekent. ‘Ik heb een symbool voor de Heilige Geest meegenomen dat Jezus zelf ook gebruikt. Hij zegt: “Wie in Mij gelooft, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.” De betekenis van Pinksteren heeft te maken met de vijftigste dag. Het is de vijftigste dag na Pasen. Jezus heeft tegen zijn discipelen gezegd dat Hij naar de Vader gaat maar dat Hij de Heilige Geest zal zenden. Tien dagen later zitten ze met zijn allen bij elkaar te wachten op wat komt. Dan zie je dat het vuur, de kracht en troost van de Heilige Geest wordt uitgestort en bij de mensen komt.’

Water en stenen

aar wat is de bedoeling van de Heilige Geest in iemands leven vraagt de predikant zich hardop af terwijl ze de kan met water pakt. Ze giet het water eerst in een leeg glas. Helemaal tot over de rand zodat het water op de tafel stroomt. Arenda: ‘Levend water blijft maar stromen in je leven. Dat is ook de bedoeling. Zodat je keer op keer merkt dat God er is en dat je getroost wordt. Daardoor besef je dat je niet alleen bent en dat God altijd bij je is.’ Maar helaas is dat niet altijd terug te zien in de levens van mensen. ‘Daar waar het moet gaan stromen in een mensenleven, en ook in mijn leven, is het vaak overvol’, vertelt Arenda en ze pakt de waterkan er weer bij. Dit keer giet ze het water in een glas vol met stenen. Arenda: ’Als ik nu ga stromen met water komt het er niet doorheen, er zit van alles in de weg. Ik noem dat maar even de stenen van ons hart, de pijn, de fouten en de twijfels. Die stenen moeten naar Jezus zelf, naar Zijn kruis. Dat brengt ons terug bij Pasen.’ Ze pakt de stenen uit het glas en legt ze bij een houten kruisje in de grote kom. ‘Als je gelooft dat Jezus voor jouw zonden stierf dan zegt Jezus tegen de gelovige: “Breng het ook vandaag maar bij Mijn kruis, dan kan ik weer komen met mijn Heilige Geest om te stromen in je leven.” Als je daar om vraagt dan geeft God je geen steen. Als je vraagt om de Heilige Geest dan krijg je de Heilige Geest.’

Ik dacht: bekijk het God

Twijfel

Arenda spreekt vol hoop en geloof over de Heilige Geest. Juist in deze gekke tijden mogen christenen volgens haar laten zien wat geloven in de praktijk inhoudt. Toch kende Arenda zelf ook een tijd van geloofstwijfel toen haar opa plotseling overleed. ‘Hij kreeg een hartstilstand. Mijn opa was het voorbeeld in mijn leven. Omdat ik het geloof echt in zijn leven zag. Later begreep ik dat hij de Geest van God uitstraalde. Maar toen hij ineens wegviel dacht ik: bekijk het God. U neemt weg wat voor mij zo dierbaar is. Gaat U ook maar even ver weg. Daar ergens bij de sterren en de maan. En overdag ver weg in de blauwe lucht. Maar telkens als ik dan naar de blauwe lucht en de sterren keek, dan dacht ik: ja, daar is Hij wel.’

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan