Home Kijk & Lees Anne van Olst legt betekenis van Pinksteren uit

Anne van Olst legt betekenis van Pinksteren uit

Ds. Anne van Olst is sinds kort directeur van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort. Hij legt de betekenis van Pinksteren uit en wat het feest christenen te zeggen heeft.

‘De Heilige Geest is God zelf die bij ons komt, heel dicht bij ons komt’, begint Anne van Olst zijn verhaal. ‘Het is best lastig om de Drie-eenheid van God uit te leggen en dat vind ik ook prima eerlijk gezegd. We hebben het over God die alles gemaakt heeft, mens wordt en Zijn leven geeft. Daar mag ons verstand weleens bij stil staan en dan krijg je het ook niet klein. God is Eén en Drie. Daar blijft altijd iets ongrijpbaars in zitten. Je kunt God uiteindelijk maar beter aanbidden dan Hem compleet willen begrijpen. Als we Hem tot in detail zouden kunnen begrijpen, zou God niet God zijn. Wanneer mensen iets van God meemaken in hun leven gaan ze vaak plat tegen de grond om Hem te aanbidden.’

Nieuwe kansen

Anne komt zelf op zijn zeventiende tot geloof in God. Vanaf dat moment is hij vastbesloten evangelist te worden ‘Het is toen zo naar binnen geslagen. Ik kreeg direct het verlangen om mijn leven beschikbaar te stellen voor Hem. Als je het evangelie deelt met anderen, loop je soms eerst nog tegen een muur van weerstand aan bij mensen die teleurgesteld zijn geraakt in de kerk. Maar er is nu ook een nieuwe generatie die verbaasd is dat je als jong persoon gelooft. Dat geeft ook weer nieuwe kansen voor het evangelie.’

Als we Hem tot in detail zouden kunnen begrijpen, zou God niet God zijn

Dominee Anne van Olst

Betekenis Pinksteren

Anne leest voor uit de Bijbel en legt de betekenis van Pinksteren uit. ‘Er is een windvlaag te horen, er verschijnen ‘tongen van vuur’ op de hoofden van de discipelen en ze beginnen over de goedheid van God te spreken in verschillende talen. Op die dag komen er duizenden mensen tot geloof en wordt de kerk geboren. Christus heeft nu één wereldwijde kerk. Als broeders en zusters van die kerk vormen we één huisgezin. Tegelijkertijd is er nog veel verdeeldheid binnen de kerk en dat mag ons wel een ongemakkelijk gevoel geven wat mij betreft.’

Geloofsontwikkeling

Anne van Olst is sinds kort de nieuwe directeur van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort, daar kunnen jonge mensen een oriëntatiejaar volgen. ‘Het is een tussenjaar om jongeren te vormen, zodat ze overtuigd en bewust als christen in het leven komen te staan. Na de middelbare school moeten ze naar mijn idee best wel pittige keuzes maken. Eigenlijk vind ik dat een beetje te vroeg. Je moet als je gaat studeren al wel een beetje weten wie je bent en waar je voor staat. In zo’n basisjaar zie je mooie dingen gebeuren op het gebied van geloofsontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Studenten komen vaak zoekend binnen. Maar als ze het basisjaar verlaten, kunnen ze vaak gevormd hun reis vervolgen. Mijn droom is dat er steeds meer jongeren bewust in het leven komen te staan. Zodat ze radicaal christelijke keuzes kunnen gaan maken. Ik hoop dat daarmee het Pinkstervuur als een soort olympische vlam zal rondgaan.’

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan