Home Kijk & Lees Amanda Pittman ontdekte identiteit in Christus

Amanda Pittman ontdekte identiteit in Christus

Amanda Pittman is spreker, auteur en oprichter van Confident Woman Company. Ze moedigt met name vrouwen aan hun identiteit in Christus te vinden en op die manier een zelfverzekerd leven te leiden in een wereld waar maatschappelijke druk onzeker kan maken. Haar nieuwe boek Stand in Confidence gaat hierover.

Momenteel woont Amanda in Texas met haar man en twee kinderen. Ze groeide op in een christelijk gezin en had een sterke relatie met God. ‘Toen ik opgroeide, begreep ik de verlossing, maar mijn identiteit in Christus begreep ik niet. Dus ik zocht mijn identiteit in de dingen die ik deed, of in relaties. Of ik plaatste mijn identiteit in mijn prestaties. Ik zat in de muziek en wilde beroepsfluitist worden. Wat ik gaandeweg ontdekte, was dat hoe meer ik probeerde om op die plaatsen waarde en betekenis te vinden hoe onzekerder ik me voelde. Ik dwaalde af van de Heer, maar Hij trok me terug naar Zichzelf. Toen ik leerde hoe ik mijn vertrouwen op Hem kon vestigen, veranderde alles! Daarom heb ik nu een grote passie om dat met anderen te delen, want het heeft mijn leven totaal veranderd.’

Er is niets wat je zou kunnen doen, waardoor Hij minder van je gaat houden

Amanda Pittman over identiteit

Identiteit staat vast

‘Als we geloven dat identiteit iets is wat we moeten ontdekken in plaats van dat het al vaststaat, dan gaan we naar de wereld om te proberen onszelf te definiëren in plaats van dat we naar de Bijbel gaan. Als ik naar de Bijbel kijk, zie ik dat ik een koninklijk priesterschap en een heilige natie ben. God identificeert mij niet langer door mijn zonde, maar Hij identificeert mij als rechtvaardig door Christus. Hij identificeert mij niet als een kind van de vijand, maar Hij identificeert mij als zijn eigen kind. En dat is dus de identiteit die de Heer ons heeft gegeven. Ik denk dat voor mij een enorm verschil werd gemaakt toen ik dat begreep: dit is niet iets wat ik moet gaan zoeken, maar het is iets wat ik al heb en ik mag erin gaan staan. Het gaat van streven om rechtvaardiging bij God te verdienen naar leven vanuit de positie als gerechtvaardigde. Het is leven vanuit een plaats van identiteit in plaats van leven om je identiteit te bereiken, en dat maakt een groot verschil.’

Jongeren

‘Het doel dat God voor je heeft, is niet hetzelfde als je identiteit in Hem. Wat je ook doet, je bent van Hem. Er is niets dat je kunt doen waardoor Hij meer van je houdt en er is niets dat je zou kunnen doen waardoor Hij minder van je houdt. Je bent geliefd. En ik geloof dat als we onze identiteit begrijpen, onafhankelijk van wat ons doel is, die identiteit kan aansturen op ons doel in plaats van te proberen identiteit te vinden vanuit ons doel. En alles waar dat uit voort kan komen is een relatie met de Heer. Hoe meer je van Hem ontdekt en je wortelt in Hem hoe meer je jezelf helder ziet en hoe meer je Hem helder ziet. En, vertrouw op de stem van God, Hij is een goede Herder. Hij waakt over zijn kinderen. Vaak gaan we God voor en dan vragen we ons af waarom we in het gevaar zijn waarin we verkeren. Dat is wat ik heb meegemaakt in mijn leven. Ik ging voor God uit, ik ging buiten de wil van God om op basis van de keuzes die ik maakte en toen raakte ik gekwetst. Dus zou ik willen zeggen: stem af op de stem van de goede Herder want als Hij je tempo bepaalt, wil je bewegen in het tempo van Zijn genade. Je krijgt de tijd die Hij je toekent om je doel op aarde te bereiken, maar je kunt het alleen doen als je nauw met Hem samenwerkt.’

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan